U2 - melodia vai sanoma?

Hawkmoon

Täällä ovat jotkut kirjoittaneet siitä, että viimeisin albumi "How to dismantle an atomic bomb" ei sisältäisi hyviä melodioita. Aloin miettiä asiaa aikaisempienkin levyjen kannalta ja nyt kysyisin muiden mielipidettä, että onks bändin mottona ollut liian usein "Sanotukset ensin, melodia vasta sitten"?

U2:n tyyli on lähes aina ollut mahtipontinen, sehän on selvä, mutta joskus kuitenkin tuntuu, että tämä on rasite: kappaleet rakentuvat tuon suurieleisyyden vuoksi usein yksinkertaisesta sävelkulusta, joka tietenkin rajaa melkoisesti sävellysten liikkumavaraa. Tästä seuraa, että popimpi tai rokimpi ote on monesti mahdotonta.

Kun puhutaan popimmasta tyylistä, niin ovathan levyt "All that you can´t leave behind" ja "How to dismantle an atomic bomb" pop-rock-albumeita, mutta mun omana mielipiteenä täytyy sanoa, että ne hyvät melodiat ovat aivan liian harvassa näillä levyillä. Varsinkin Zooropa ja POP, sekä osittain myös Achtung Baby onnistuivat hienosti melodioiden osalta, mutta nyt tuntuu, että bändiltä ovat ns. nuotit lopussa. Olenko täysin vastarannalla ajatuksineni?

19

1383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N27

Sehän se Bonon tyyli on, että hän keksii riimejä, ja Edge & kumppanit antaa riimeille rytmit... Bonolta tuleekin niin mahtavaa tekstiä, että liika painottaminen itse soitantaan vaan saisi heidän musiikkinsa kuulostamaan "kermakakulta"... Ja sellainenhan ei tuo hyvää oloa runsaasti nautittuna...? ;)

Joskus aikoinaan Bono sanoi, ettei hän välittäisi, vaikka hänen laulunsa taustalla soisikin pelkkä Edge yksinkertaisimmillaan, koska sanoitukset ja sanoitukselliset "koukut" ovat kuitenkin se pääasia. Mutta kun musamaailma on mitä on, niin muusikoidenkin pitää vain yrittää miellyttää kriittisintäkin kuuntelijakuntaansa niin hyvin kuin voivat. Aina on näitä "General Njassoja" (kirjoitettiinkohan se noin...), jotka arvostelevat biisien pienimmätkin ontumat kovaan ääneen, ja saavat "vähempään" tyytyväiset tuntemaan itsensä jotenkin hölmöiksi... Vaikka onhan se kyllä artisteillekin kehittävämpää pyrkiä hieman vaihtelemaan tarjontaansa.

Aina muuten arvostellaan sitä "All That You Can't Leave Behind"-levyä, mutta sitä mä ihmettelen, että minkä takia kukaan ei puhu niistä kappaleista ERIKSEEN? Mä olen kyllä sitä mieltä, että levyn viimeiset 6 biisiä on sellaisia keskinkertaisia, vähän niinkuin "täytebiisejä", mutta entäs viisi ensimmäistä: Beautiful Day, Stuck In A Moment..., Elevation, Walk On ja Kite? Niistä kaikista on videot, netissä vähän erilaisia kuin mitä TV:stä on tullut. Musta Stuck In A Moment on ihana, Kite myös, Elevation on upea leffabiisi, Walk On on ihan jees "hyväntekeväisyysbiisi" ja Beautiful Day hiukka boheemi ja kaupallinen, mutta ihan kiva. Kyllä NOISTA kappaleista on mun mielestäni kuitenkin KESKINKERTAISUUS ja TYLSYYS kaukana, joten kaikki varmaan tarkoittaa aina niitä loppuja biisejä??? (Toivottavasti...)

• Hawkmoon

"Bonolta tuleekin niin mahtavaa tekstiä, että liika painottaminen itse soitantaan vaan saisi heidän musiikkinsa kuulostamaan "kermakakulta"..."

Itsellä järjestys menee toisinpäin, musiikki on tärkeempi mulle. Jos U2n biiseistä ottas sanat pois, se olis silti musiikkia, mut jos musan ottas pois, saatas runoutta tai jotain sellasta. Eli hyvien melodioiden takia Uukkareita kuuntelen.

For example Lemonin tanssimixaus (se mitä soitettiin Popmartilla väliaikamusana, ennenku bändi ilmesty sitruunapeilipallon sisältä soittaan Discothequeta) toimi mahtavasti myös ilman Bonon vokaaleja.

"Aina on näitä "General Njassoja" (kirjoitettiinkohan se noin...), jotka arvostelevat biisien pienimmätkin ontumat kovaan ääneen, ja saavat "vähempään" tyytyväiset tuntemaan itsensä jotenkin hölmöiksi..."

Olen kyllä monesti samaa mieltä Njassan kanssa, siis siitä mitä hän sanoo Levyraadissa. Tosin Oasiksen sille uudelle sinkulle antoi aivan liikaa pisteitä, antoiko peräti ysin, ja kehui että siinä on asennetta! No joo, ehkä asennetta, mutta biisi oli kyl niin turha! Olinki varma, että Njassa haukkuu biisin, mut eipä sittenkään.

Vertigolle Njassa antoi kahdeksan pistettä, itse antaisin saman. Sanoi myös, että U2 ei enää edusta sitä, mitä suuruutensa päivinä. Hyvä että sanoi, mitä mieltä on, mutta hänpä ei sanonut, mitä ajanjaksoa tarkoitti tuolla "suuruutensa päivinä"! Jäi aikalailla vaivaamaan, tarkottiko Achtung baby/Zooropa-aikaa vai Popia! Niil kuitenki on paljon eroa. Njassa on kuitenkin myös konemusan ystävä, että saatto ihan hyvin tarkottaa Popiakin. Vaikka POP ei tietenkään ole konemusaa (toim. huomio!)

On monet ATYCLBn biisit hyviä, mutku ne on niin tavallisia! Haluun musalta myös sellasta hämyistä tunnelmointia, niinku esim. Lemonis on.

• U2heart

U2 toimii (ja on aina toiminut ensimmäisestä levystä lähtien) studiossa niin, että bändi alkaa jammailemaan biisi-ideoitaan yhdessä ja Bono tulee mukaan kehittämään laulumelodiaa. Bono alkaa laulamaan siansaksaa - siis ihan mitä sanoja vain mieleen tulee ja hakee pelkästään laulumelodiaa ensin. Kun sopiva melodia on löytynyt, kirjoitetaan vasta sanat puhtaaksi.

Näin U2 biisit syntyvät ja tämä on selostettu useassa haastattelussakin. Omistan Achtung Baby:n demonauhat, jotka on äänitetty Berliinin Hansa Ton studiolla ja voin sanoa, että niin se homma tosiaan menee. Äänityksillä on raakileversioita Achtung Babyn biiseistä ja niistä kuulee hienosti miten biisit syntyvät.

• N27

...joku haastattelu, missä Bono kertoo olevansa "pöytälaatikkorunoilija"... Niille hyville riimityksille löytyy helppo säestys Edgen yksinkertaisesta tyylistä, mutta koska musiikin "pitää" olla kehittävämpää, on työ käännettävä toisinpäin, ja on alettava ensin kyhäämään sitä musiikkia paremmaksi, ja sanat muokattava sitten uudestaan uuteen uskoon. Kyllä se musiikki on aina tullut sillä tavalla jälkeenpäin...

• Hawkmoon
        N27 kirjoitti:

...joku haastattelu, missä Bono kertoo olevansa "pöytälaatikkorunoilija"... Niille hyville riimityksille löytyy helppo säestys Edgen yksinkertaisesta tyylistä, mutta koska musiikin "pitää" olla kehittävämpää, on työ käännettävä toisinpäin, ja on alettava ensin kyhäämään sitä musiikkia paremmaksi, ja sanat muokattava sitten uudestaan uuteen uskoon. Kyllä se musiikki on aina tullut sillä tavalla jälkeenpäin...

Mitä tarkoitat kehittävällä musiikilla? Itse ainakin haluan, että biisissä on hyvä melodia. Sanotukset ei ole musiikkia, joten mulle niiden painoarvo ei oo niin suuri. Siksi kuuntelenkin Uukkareita, kun niillä on paljon enemmän hyviä sävellyksiä, ku muilla.

Eihän kaikki bändin biisit voi samalla kaavalla syntyä,mut kai monen biisin kohdalla se tekoprosessi on ollut samantapainen. Monestihan ne hienoimmat melodiat ja riffit syntyy vahingossa, kun kitaristi vaikka soittaa jonkin riffin väärin.

Kuvitellaan, että U2:lla olisi kaikkien aikojen parhaat sanoitukset biiseissään, mut melodiat olisi huonoja. Minä en ainakaan jaksaisi siinä tapauksessa bändiä kuunnella, mutta on tietysti niitä ihmisiä, joille sanat on yhtä tärkeitä tai jopa tärkeempiä, kuin melodia.

• Mikke
        N27 kirjoitti:

Kyllä uukkarit tekee musiikin ennen ja vasta sanat sen jälkeen. Otapa selvää asioista äläkä ala inttämään omia olettamuksiasi totuuksina täällä.

• N27
        Mikke kirjoitti:

Kyllä uukkarit tekee musiikin ennen ja vasta sanat sen jälkeen. Otapa selvää asioista äläkä ala inttämään omia olettamuksiasi totuuksina täällä.

Mä olen kuule jo niin pienestä lähtien ollut uukkarifani, että on tullut "kasvettua koko bändiin kiinni"... Mietipä vähän itsekin sanomaasi, että onko se oikeastaan edes mahdollistakaan!? U2:n biisit eivät eroa musiikillisesti toisistaan kovinkaan paljoa juuri sen takia, että he eivät ole keskittyneet pelkkään soittamiseen. Jos heidän tavoitteensa olisi edes joskus ollut tuottaa vain hyvää musisointia, niin tokihan heidän musatuotannostaan löytyisi runsaasti kappaleita, joissa joko ei ole laulua ollenkaan, tai sitten joissa olisi hyvin pitkiä soitantajaksoja ilman laulua. Jos U2 ilmoittaisi keskittyneensä aina nimenomaan musiikkiin, eikä lainkaan sanoituksiin ja sanomaan, niin siinä tapauksessa he olisivat epäonnistuneet tavoitteessaan täysin! Ei, kyllä he tietävät itsekin, että heidän musiikkinsa on niin omaleimaista, ettei se ilman vaihtelevia sanoituksia ja tyylejä toimisi kovinkaan pitkälle.

Kirjoittele sinäkin "Mikke" hieman enemmän tälläkin palstalla, niin pääset kertomaan tietämyksistäsi. Alkaa vähän ihmetyttää miten moni nimimerkki täällä on käynyt kirjoittamassa vain YHDEN kerran.... Ettei vain olisi useammalla sama kirjoittaja taustalla. Mutta se nyt ei minun ongelmani ole...

• Mikke
        N27 kirjoitti:

Mä olen kuule jo niin pienestä lähtien ollut uukkarifani, että on tullut "kasvettua koko bändiin kiinni"... Mietipä vähän itsekin sanomaasi, että onko se oikeastaan edes mahdollistakaan!? U2:n biisit eivät eroa musiikillisesti toisistaan kovinkaan paljoa juuri sen takia, että he eivät ole keskittyneet pelkkään soittamiseen. Jos heidän tavoitteensa olisi edes joskus ollut tuottaa vain hyvää musisointia, niin tokihan heidän musatuotannostaan löytyisi runsaasti kappaleita, joissa joko ei ole laulua ollenkaan, tai sitten joissa olisi hyvin pitkiä soitantajaksoja ilman laulua. Jos U2 ilmoittaisi keskittyneensä aina nimenomaan musiikkiin, eikä lainkaan sanoituksiin ja sanomaan, niin siinä tapauksessa he olisivat epäonnistuneet tavoitteessaan täysin! Ei, kyllä he tietävät itsekin, että heidän musiikkinsa on niin omaleimaista, ettei se ilman vaihtelevia sanoituksia ja tyylejä toimisi kovinkaan pitkälle.

Kirjoittele sinäkin "Mikke" hieman enemmän tälläkin palstalla, niin pääset kertomaan tietämyksistäsi. Alkaa vähän ihmetyttää miten moni nimimerkki täällä on käynyt kirjoittamassa vain YHDEN kerran.... Ettei vain olisi useammalla sama kirjoittaja taustalla. Mutta se nyt ei minun ongelmani ole...

Hahhah, anteeksi että olen olemassa. Tarkoitukseni ei ollut aiheuttaa kirjoituksellani hernekasvin joutumista sieraimeesi.

Minä nyt lähinnä vaivaudun vain lukemaan tätä suomi24 foorumia. Kirjoittelen itse ihan muihin U2 foorumeihin.

• N27
        Mikke kirjoitti:

Hahhah, anteeksi että olen olemassa. Tarkoitukseni ei ollut aiheuttaa kirjoituksellani hernekasvin joutumista sieraimeesi.

Minä nyt lähinnä vaivaudun vain lukemaan tätä suomi24 foorumia. Kirjoittelen itse ihan muihin U2 foorumeihin.

Kasvattelepas ihan itse niitä herneitäsi... Ei kenenkään tarvitse olemassaoloaan pahoitella - täällä sitä vain opetellaan keskustelemaan, jos tosielämässä siltä onnistuu välttymään... Ensimmäinen kirjoituksesi oli aika turha, jos et edes yritä aloittaa aiheesta kunnon keskustelua? Paitsi kun tietää että natisit ihan turhasta, niin ymmärtäähän sen... (Kyllä täältä vastinetta löytyy, jos sille linjalle lähdetään, mutta kivempi olisi puhua ihan asiaa...)

Onko löytynyt paljonkin juttuja, joissa U2 kertoisi heidän musisointinsa olevan se juttu miksi he ovat niin suosittuja? Sen sijaan vuosien ajan on saanut lukea ja kuunnella U2:n haastatteluita, joissa vain puhutaan heidän SANOMASTAAN. SE on se juttu. Bono on viisas mies, ja se on aina välittynyt hänen sanoituksistaan - kaikki sanoittajat eivät suinkaan tee yhtä sanomapitoisia tekstejä kuin Bono ja kumppanit, ja sen takia U2 eroaa merkittävästi monista artisteista ja kokoonpanoista. On varsin kummallista väittää, että U2:n biisit perustuisivat hienoon musiikkiin, vaikka tokihan he viilaavat musiikkiaan niin tunnontarkasti, että siitä TULISI aina myös mahdollisimman hyvä musiikillinen nautinto. Jos he eivät viilaisi, he eivät ehkä olisikaan yhtä suosittuja, kun about kaikki kappaleet kuulostaisivat lähestulkoon samalta... Heillä biisien musiikillinen "viilaus" on vähän niinkuin pakon sanelemaa - mutta tokihan he ovat viilauksessaan usein onnistuneetkin niin, että ovat tuoneet jotain uutta kuunneltavaa.

U2:sta matkitaan ja heiltä otetaan vaikutteita ympäri maailmaa, eivätkä nämä kaikki vaikutteiden ottajat suinkaan ole "kaikille suomalaisille tuttuja superstaroja Amerikasta". Suomalaisten on niin vaikeaa tajuta miten paljon Euroopastakin löytyy maita, ja joka ikisessä maassa on aivan tuhoton määrä suosittuja artisteja, jotka ovat suurimmalle osalle suomalaisia aivan "nevörhöördejä". Mulla on itselläni suosikkibändejä esim. Tsekistä ja Slovakiasta, ja täytyy myöntää, että U2 ei ole niiden bändien seurassa kovinkaan korkealla musiikillisesti verrattuna. Mutta sanoitukset ovat aivan omaa luokkaansa, minkä takia U2 on kuitenkin se ykkönen.

• Wallesmanni

"Varsinkin Zooropa ja POP, sekä osittain myös Achtung Baby onnistuivat hienosti melodioiden osalta, mutta nyt tuntuu, että bändiltä ovat ns. nuotit lopussa. Olenko täysin vastarannalla ajatuksineni?"

Olen samaa mieltä, että tuntuu bändillä olevan "nuotit lopussa". Onko moni kuunnellut Coldplayn A rush of blood to the headia? Mielestäni paljon parempi, kuin U2:n kaksi viimeistä yhteensä! "AROBTTHn energia ei kyl riitä koko albumin ajan, puolivälin jälkeen alkaa aika tasapaksu suo, mut eihän sellasta levyä, missä kaikki biisit on todella hyviä, voi tehdä! Tai jos on joku sellasta kuunnellut, niin kertokaa mulleki!

Lopuks vielä mitä Rolling Stone sanoi Coldplaysta ja Rush of bloodista:

"One of the best albums of 2002 - Coldplay are our new U2."

- Rolling Stone

Todella voimakkaasti sanottu, kun vertaavat U2:een, mutta bändillä on todella monta hyvää biisiä, ja Nellee Hooper tuotti tota levyä, ja tuotti myös How to dismantle an atomic bombiakin, jotain yhtäläisyyksiä soundissa on kyl kuultavis.

• Callista

U2 on tehnyt musiikkia todella kauan. Ja suosio on kasvanut aina vain, loppua tuskin näkyy.

Nyt kuitenkin on osaltaan niin, että koska pojat on tehneet musaa niin kauan saattaa olla, että soundit alkaa ns. hieman hyytyä, mutta voitteko väittää etteikö U2 kuulosta aina hyvältä? U2 tekee sellaista musiikkia, että siitä joko tykkää tai sitten ei ollenkaan, välimuotoja on hankalampi löytää...

itse pidän yksinkertaisista soundesita, ja Joshua Tree kuulostaa vieläkin onnistuneelta. Itse en niin Zooropasta pidä, koska mielestäni he ovat kokeilleen itseään äärirajoille, mikä on todella hyvä juttu, mutta he eivät kuitenkaan kuulosti eniten otseltään sillä levyllä. How to dismantle an atomic bomb on yrittänyt palata aiempiin iiseihin soundeihin, mutta ainahan pojta jotain uutta keksivät. Ja hyvin onnistuvat.

Lyriikat ovat vuodesta toiseen aina samanlaisia mutta silti aina erilaisia. Rakkaus on ollut bonon aiheen 80-luvulta asti. Ja mieshän toimii hyväntekeväisyydessä, joten maailmanrauha tekstit ovat hänen alaansa. Ja hienosti U2 yhdistää lyriikat, soundit ja kaiken muun. En voi valittaa, enkä oikein sanoa, kumpi on tärkeämpi sanat vai melodia...... :)

• N27

Yhtä antaumuksellisia antifaneja löytyy vain Antti Tuiskulta... ;D

"The only thing triumphant about U2 is their uncanny ability to produce the same cookie cutter sound that's slowly crippling originality and innovation on airwaves around the world."
        > Tämän minä ymmärrän, ja tästä aiheestahan me ollaankin täällä sodittu... Mutta vaikka U2:n soundi onkin niin omaleimainen, niin mä sanoisin että se on kuitenkin niin "hyvää vuosikertaa", että sitä kestää kyllä kuunnella, eikä kaipaakaan siihen muutoksia. Sort of.

"if a song has a "message," then it probably doesn't matter because more often than not, song writers compromise their message for the sake of making a song that sounds good, or they compromise the music for the sake of pushing their shallow agenda. Maybe U2 wouldn't suck so hard if they stopped preaching and started rocking instead."
        > Tämähän se on juuri se syy, minkä takia U2:n biisit on kaikki aikalailla samanlaisia: heidän biisinsä pohjautuvat ENEMMÄN sanoituksiin kuin musiikkiin. Musiikki tulee sanoitusten ehdolla pääsääntöisesti.

"8. How To Dismantle An Atomic Bomb - U2 - Crumbs From Your Table
        This song is about how America and its wealthiest people don't do enough to help solve world hunger. The title suggests that crumbs from our table could help starving people in Africa. Bono indicts America for being hypocritical with these lines:
        Would you deny for others
        What you demand for yourself?
        Bono could not be reached for comment as he was stepping off his private jet and into his limousine."
        > Tähän sanoisin, että kaikki artistit tai starat eivät yritä sitäkään vähää, mitä Bono yrittää tehdä...ja paljon...

"10. How To Dismantle An Atomic Bomb - U2 - Original Of The Species
        This song was supposedly written about the daughter of guitarist "The Edge." Yeah, that's his nickname: The Edge. I used to think names like "The Edge" or "Spike" were cool, but then I turned 12.
        The only way I could ever respect him is if he shouted some stupid catch phrase before every concert like "WATCH OUT! THE EDGE WILL CUT YOU!" That might almost be stupid enough to be cool again with the dumbass hipster crowd, until the next stupid trend shows up at Hot Topic for you to oversaturate and ruin."
        > Tällä kohtaa kirjoittajaa paljastaa mikä häntä oikeasti risoo: muotifriikit "pissikset", joista elämä on aina niiin ihanaa... Juu, kyllä minäkin tykkään hipstereistä! Kuulunen joukkoon...

"This quote epitomizes U2's pious, holier-than-thou attitude:
        "I don't know why, but we always had this belief that there was something sacred about our music, that it was almost holy."
        -Bono, pompous asshole and lead singer of U2"
        > Mitä vikaa siinä on, jos kokee että joku korkeampi taho johdattelee elämässä? Bono on ehkä juuri sen verran uskollinen johdatukselleen, ettei uskalla antaa tuhota tiettyjä "holy"-kohtia musiikistaan. Ehkä hän kokee tuhoavansa kaiken, jos sen tekee, minkä takia heidän kappaleensa ovat säilyttäneet ominaisimmat piirteensä... Ehkä Bono on kokemuksen kautta selvittänyt minkälaisista muutoksista on seurannut huonoa onnea?

• Wannabe-Maddox
        N27 kirjoitti:

Yhtä antaumuksellisia antifaneja löytyy vain Antti Tuiskulta... ;D

"The only thing triumphant about U2 is their uncanny ability to produce the same cookie cutter sound that's slowly crippling originality and innovation on airwaves around the world."
        > Tämän minä ymmärrän, ja tästä aiheestahan me ollaankin täällä sodittu... Mutta vaikka U2:n soundi onkin niin omaleimainen, niin mä sanoisin että se on kuitenkin niin "hyvää vuosikertaa", että sitä kestää kyllä kuunnella, eikä kaipaakaan siihen muutoksia. Sort of.

"if a song has a "message," then it probably doesn't matter because more often than not, song writers compromise their message for the sake of making a song that sounds good, or they compromise the music for the sake of pushing their shallow agenda. Maybe U2 wouldn't suck so hard if they stopped preaching and started rocking instead."
        > Tämähän se on juuri se syy, minkä takia U2:n biisit on kaikki aikalailla samanlaisia: heidän biisinsä pohjautuvat ENEMMÄN sanoituksiin kuin musiikkiin. Musiikki tulee sanoitusten ehdolla pääsääntöisesti.

"8. How To Dismantle An Atomic Bomb - U2 - Crumbs From Your Table
        This song is about how America and its wealthiest people don't do enough to help solve world hunger. The title suggests that crumbs from our table could help starving people in Africa. Bono indicts America for being hypocritical with these lines:
        Would you deny for others
        What you demand for yourself?
        Bono could not be reached for comment as he was stepping off his private jet and into his limousine."
        > Tähän sanoisin, että kaikki artistit tai starat eivät yritä sitäkään vähää, mitä Bono yrittää tehdä...ja paljon...

"10. How To Dismantle An Atomic Bomb - U2 - Original Of The Species
        This song was supposedly written about the daughter of guitarist "The Edge." Yeah, that's his nickname: The Edge. I used to think names like "The Edge" or "Spike" were cool, but then I turned 12.
        The only way I could ever respect him is if he shouted some stupid catch phrase before every concert like "WATCH OUT! THE EDGE WILL CUT YOU!" That might almost be stupid enough to be cool again with the dumbass hipster crowd, until the next stupid trend shows up at Hot Topic for you to oversaturate and ruin."
        > Tällä kohtaa kirjoittajaa paljastaa mikä häntä oikeasti risoo: muotifriikit "pissikset", joista elämä on aina niiin ihanaa... Juu, kyllä minäkin tykkään hipstereistä! Kuulunen joukkoon...

"This quote epitomizes U2's pious, holier-than-thou attitude:
        "I don't know why, but we always had this belief that there was something sacred about our music, that it was almost holy."
        -Bono, pompous asshole and lead singer of U2"
        > Mitä vikaa siinä on, jos kokee että joku korkeampi taho johdattelee elämässä? Bono on ehkä juuri sen verran uskollinen johdatukselleen, ettei uskalla antaa tuhota tiettyjä "holy"-kohtia musiikistaan. Ehkä hän kokee tuhoavansa kaiken, jos sen tekee, minkä takia heidän kappaleensa ovat säilyttäneet ominaisimmat piirteensä... Ehkä Bono on kokemuksen kautta selvittänyt minkälaisista muutoksista on seurannut huonoa onnea?

" > Tämähän se on juuri se syy, minkä takia U2:n biisit on kaikki aikalailla samanlaisia: heidän biisinsä pohjautuvat ENEMMÄN sanoituksiin kuin musiikkiin. Musiikki tulee sanoitusten ehdolla pääsääntöisesti. "
        Yeah right.. kai minäkin voisin kattiloita hakata ja sanoa "lyriikat tulee aina ensin" ja se pyhittäisi hetkessä heikon musiikillisen annin?

" > Tähän sanoisin, että kaikki artistit tai starat eivät yritä sitäkään vähää, mitä Bono yrittää tehdä...ja paljon... "

Tai sitten ne muut artistit vaan tajuavat että jos he saarnaisivat tuollaisesta se kuulostaisi TEKOPYHÄLTÄ, niin kuin se kuulostaakin.
        Practice what you preach!

" > Tällä kohtaa kirjoittajaa paljastaa mikä häntä oikeasti risoo: muotifriikit "pissikset", joista elämä on aina niiin ihanaa... Juu, kyllä minäkin tykkään hipstereistä! Kuulunen joukkoon... "

Kyllä sitä paljon muukin risoo..

" > Mitä vikaa siinä on, jos kokee että joku korkeampi taho johdattelee elämässä? Bono on ehkä juuri sen verran uskollinen johdatukselleen, ettei uskalla antaa tuhota tiettyjä "holy"-kohtia musiikistaan. Ehkä hän kokee tuhoavansa kaiken, jos sen tekee, minkä takia heidän kappaleensa ovat säilyttäneet ominaisimmat piirteensä... Ehkä Bono on kokemuksen kautta selvittänyt minkälaisista muutoksista on seurannut huonoa onnea?"

Lue se kohta uudelleen.. artisti pitää omaa musiikkiaan jotenkin pyhänä. U2 on vain pop-ilmiö muiden joukossa, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
        Kyllä nyt yliarvioi itsensä todella pahasti..

• N27
        Wannabe-Maddox kirjoitti:

" > Tämähän se on juuri se syy, minkä takia U2:n biisit on kaikki aikalailla samanlaisia: heidän biisinsä pohjautuvat ENEMMÄN sanoituksiin kuin musiikkiin. Musiikki tulee sanoitusten ehdolla pääsääntöisesti. "
        Yeah right.. kai minäkin voisin kattiloita hakata ja sanoa "lyriikat tulee aina ensin" ja se pyhittäisi hetkessä heikon musiikillisen annin?

" > Tähän sanoisin, että kaikki artistit tai starat eivät yritä sitäkään vähää, mitä Bono yrittää tehdä...ja paljon... "

Tai sitten ne muut artistit vaan tajuavat että jos he saarnaisivat tuollaisesta se kuulostaisi TEKOPYHÄLTÄ, niin kuin se kuulostaakin.
        Practice what you preach!

" > Tällä kohtaa kirjoittajaa paljastaa mikä häntä oikeasti risoo: muotifriikit "pissikset", joista elämä on aina niiin ihanaa... Juu, kyllä minäkin tykkään hipstereistä! Kuulunen joukkoon... "

Kyllä sitä paljon muukin risoo..

" > Mitä vikaa siinä on, jos kokee että joku korkeampi taho johdattelee elämässä? Bono on ehkä juuri sen verran uskollinen johdatukselleen, ettei uskalla antaa tuhota tiettyjä "holy"-kohtia musiikistaan. Ehkä hän kokee tuhoavansa kaiken, jos sen tekee, minkä takia heidän kappaleensa ovat säilyttäneet ominaisimmat piirteensä... Ehkä Bono on kokemuksen kautta selvittänyt minkälaisista muutoksista on seurannut huonoa onnea?"

Lue se kohta uudelleen.. artisti pitää omaa musiikkiaan jotenkin pyhänä. U2 on vain pop-ilmiö muiden joukossa, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
        Kyllä nyt yliarvioi itsensä todella pahasti..

"kai minäkin voisin kattiloita hakata ja sanoa "lyriikat tulee aina ensin" ja se pyhittäisi hetkessä heikon musiikillisen annin?"
        > Nii-in! Jos siis kuitenkin riimittelisit aivan upeita sanoituksia.

"Tai sitten ne muut artistit vaan tajuavat että jos he saarnaisivat tuollaisesta se kuulostaisi TEKOPYHÄLTÄ, niin kuin se kuulostaakin."
        > Joidenkin mielestä KAIKKI mitä TOISET tekevät, on jotenkin tekopyhää... Vähän vaikea suhtautua mitenkään...

"Kyllä sitä paljon muukin risoo.."
        > Niin, se että toiset tykkää jostain muusta kuin mistä hän itse tykkää. Musta on ihan turha moittia toisia, jos ei kykene samaan hengenvetoon kertomaan mistä ITSE tykkää... Ei just voi suhtautua siihenkään, kun ei tiedä "kuka puhuu"...

"Lue se kohta uudelleen.. artisti pitää omaa musiikkiaan jotenkin pyhänä. U2 on vain pop-ilmiö muiden joukossa, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
        Kyllä nyt yliarvioi itsensä todella pahasti.."
        > On U2:n musiikki ihan omanlaista, ei kukaan sitä kuitenkaan IHMEELLISEKSI ole väittänytkään? Kerro edes sinä yksikin bändi, jonka musiikki on IHMEELLISTÄ: ja onko sinulla tiedossasi joku bändi, joka on aivan ylitse muiden - ei noiden muiden "ilmiöiden" yläpuolella??? Tarvitseeko minkään ollakaan niin hirveän ihmeellistä, jotta siitä voi pitää kovasti??? Weird....

• N27
        N27 kirjoitti:

"kai minäkin voisin kattiloita hakata ja sanoa "lyriikat tulee aina ensin" ja se pyhittäisi hetkessä heikon musiikillisen annin?"
        > Nii-in! Jos siis kuitenkin riimittelisit aivan upeita sanoituksia.

"Tai sitten ne muut artistit vaan tajuavat että jos he saarnaisivat tuollaisesta se kuulostaisi TEKOPYHÄLTÄ, niin kuin se kuulostaakin."
        > Joidenkin mielestä KAIKKI mitä TOISET tekevät, on jotenkin tekopyhää... Vähän vaikea suhtautua mitenkään...

"Kyllä sitä paljon muukin risoo.."
        > Niin, se että toiset tykkää jostain muusta kuin mistä hän itse tykkää. Musta on ihan turha moittia toisia, jos ei kykene samaan hengenvetoon kertomaan mistä ITSE tykkää... Ei just voi suhtautua siihenkään, kun ei tiedä "kuka puhuu"...

"Lue se kohta uudelleen.. artisti pitää omaa musiikkiaan jotenkin pyhänä. U2 on vain pop-ilmiö muiden joukossa, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
        Kyllä nyt yliarvioi itsensä todella pahasti.."
        > On U2:n musiikki ihan omanlaista, ei kukaan sitä kuitenkaan IHMEELLISEKSI ole väittänytkään? Kerro edes sinä yksikin bändi, jonka musiikki on IHMEELLISTÄ: ja onko sinulla tiedossasi joku bändi, joka on aivan ylitse muiden - ei noiden muiden "ilmiöiden" yläpuolella??? Tarvitseeko minkään ollakaan niin hirveän ihmeellistä, jotta siitä voi pitää kovasti??? Weird....

Siellä lopussa piti lukea että: "...ELI noiden muiden..."

• Spacejunk_

Kyl mun mielestä molemmat on ollu tärkeellä sijalla bändin elämän varrella, mut ne on painottunu eri aikoina eri tavalla: just toi mitä sanoit 90-luvun levyist, ni munkin mielestä melodiaosastolla on sillon onnistuttu hyvin, toisin ku nyt 2000-luvulla. toisaalta kuulostaa siltä, ettei kahta viimeistä oo tarkotetukaan klassikkolevyiks?? Et mä en usko, että niillä on "nuotit lopussa", koska levyt on vaan liian heikkoja U2:n tasoselle porukalle! Tuotantopuoli on tietysti aina kunnos, ku tästä bändistä on kyse, mut maailman PARASKAAN tuottaja ei saa sonnasta timanttia!! :D Onhan näil 2000-luvun levyil molemmil pari hyvää biisiä, mut that´s not enough! Oottakaas vaan niiitä tulevia levyjä kyl taso viel nousee!! en tosta U2:n tai muidenka sanomasta oo koskaan ollut kiinnostunu sen syvällisemmin... 80-luku oli myös hienoo aikaa bändille, tekivät valtavan määrän hienoja biisejä!

• Leppari79

Vähän hankala mennä vertailemaan Achtungia, Zooropaa ja Poppia näihin kahteen uusimpaan levyyn koska noi kolmehan ovat selvästi enemmän elektroniseen musiikkiin painottuneita eivätkä mitenkään perinteisiä rock-levyjä. U2:han palasi "vanhaan" soundiin ja kyllä minusta ainakin löytyy melodisia biisejä näiltä uusimmiltakin...

• Bassokuvio

90-luvulla bändi paransi sävellyspuoltaan huomattavasti ja sen myötä pidän eniten tuon ajanjakson levyistä. Original soundtracks ei kyllä uponnu, oli jo liian intuition varassa tehtyä! :)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3808
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3123
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      281
      2982
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      1990
    5. 240
      1707
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1510
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1301
    8. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      1295
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      35
      1096
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1081
    Aihe