Iäkkään toimeentulo

eikö kukaan välitä?

Erään tuttavani eläke on vajaa 800 euroa ja vuokra, olikohan se 250 euroa. Hänen pitäisi elää 500 eurolla kuukausi = ostaa ruokaa, lääkärin määräämät lääkkeet (joita on paljon) ja ehkä olisi kiva joskus ostaa joku lehti (säännölliseen tilaamiseenhan ei rahat riitä). Joku vaatekin olisi varmasti joskus kiva saada.

Tietääkö kukaan sossun toimeentuloavustuksesta? Onko sitä mahdollista saada tämmöseen? Mitä tulorajoja siellä on? Yritin soittaa sinne yhtenä päivänä, mutta sain odottaa linjalla niin kauan, että suljin puhelimen.

14

1355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klara*

Saako/onko tuttavasi hakenut asumistukea?
      Yksi tukimuoto on myös eläkeläisen hoitotuki.
      Nämä molemmat haetaan Kelan kautta.

• Leny

Parasta ottaa selvää asioista yhdestä paikasta. Sosiaalitoimisto on se paikka. Sieltä saa keskitetysti asioista selvää. Sosiaalihoitajat tietävät myös Kelan tuet.

• Klara*

Sosiaalitoimistoihin täytyy kai varata aika ja sinne voi joutua jonottamaan kauankin.

Kela on nopeampi ensiapu.

• ellumari

kuukausiansio, ei oikeuta toimeentulotuen saamiseen, jos henkilöllä ei ole aklaikäisiä huollettavia.
      Sen sijaan asumislisän (tuen) muodossa maksettavan avustuksen saamiseen tuttavallasi on oikeus.
      Tilane, jolloin sairaala ja lääkekustannukset, mukaan lukien hammas ja lääkärin määräämä fysikalinen hoito ynms.jotka ovat kuormittaneet tuttavasi taloutta kohtuutomasti edellyttävät Sosiaalitoimen akuutin avustuksen myöntämistä.
      Tuttavasi kuuluu ottaa mukaansa tosite palkkasaatavistaan (eläkkeestään ja muista mahdollisista tuloistaan) vähintään kahden viimeksi kuluneen kuukauden ajalta, sekä lääkäri, lääke ja vastaavat maksukuitit.
      Sosiaalitoimistoon on varattava aika, mutta asuinkunnastasi riippuen akuutti apu tilanteen helpottumiseen on nopeampaa kuin Kelan vastaava
      avustus.
      Samalla tuttavallesi räätälöidään mahdollinen sosiaalituki seuraavien kolmen kuukauden ajaksi.
      Tilanne tarkistetaan jatkossa määräajoin.

• 800 on suuri raha

Joo tuo on ihan oikein. Kaikki eivät ymmärrä kuinka lääkkeet voivat maksaa? Antakaa apteekin lahjakortti,sillä humpuukia ei tarvita.

• Verottomanako

Jos käteen saa 800€ kk =noin 4800mk luulisin että tämän suuruinen eläke on monellakin nais valtaisella alalla olleella. Tämä ei ole tarkka tieto. Mitä on muut mieltä?

• eläke

tuo 800 on, vaikka saisi sen käteenkin.
        Minulla ei ole sitäkään, saan käteen alle 700 kk.
        Ensimäisessä luokassa tämänkin alan eläkeläiset saavat yli 1000 euron, ja käteen.

• eläkkeeseen

minä olen ainakin tyytyväinen.
      Ennen sitä sain vain 500€ työttömyyskorvausta kaksi vuotta, sen jälkeen saman summan sairauspäivärahaa vuoden, vuokraa maksoin silloin 116€, koska osan sain asumistukena.
      Muihin menoihin ei jäänyt kuin 384€/kk.

Nyt saan ruhtinaalliset 845€ eläkettä käteen, oma osuus vuokrasta 167€, joten muihin menoihin nyt rahaa peräti 678€ ja sillähän elää aivan loistavasti, koska ei yhden ihmisen ruokaan kovin paljoa mene, ja maksan tietenkin vielä ne lääkkeet, puhelinlaskun, sähkön, nettilaskun sekä telkkaluvan, pössyttelen vielä tupakkaakin.
      Pääsen jopa tänä vuonna käymään etelässäkin, ihanaa.

• Ihmettelen miksi eivät palstalaiset kerro enemmän elinolosuhteistaan. Onko niin, että täällä kirjoittavat ovat kaikki hyvätuloisia eläkeläisiä.

Olisi hyvä tietää, niin meidän kuin päättäjienkin, minkälainen on eläkeläisten tulotaso.

Muistan, että sosiaalihallituksen Pääjohtaja Huuhkanen? väitti televisiossa että perusseläkkeellä voi tulla Helsingissä toimeen, millä tavoin sitä hän ei kertonut.

Eläkkeiden suuruudesta puhuttaessa voi tietysti esiintyä muulla kuin nimimerkillään.

Ei ole ainakaan häpeä, kertojan osalta, jos eläke on pieni pitkän ja raskaankin elämäntyön jälkeen.

Kertomuksia siitä, minkälaisiin (pieniin) talousmenoihin voi päästä ja millä keinoin.

Onko omassa mökissä maaseudulla asuva paremmasssa asemassa (oletan että on) kuin helsikiläinen.

• ehkä monikaan ei ole tottunut suuriin ,työelämä aikoinaankaan ja sitten tuntuu,kuin saisi hyvää eläkettä,tekemättä sen eteen mitään.
        Muistettava kumminkin on ,että jokainen työssä olija antaa monin verroin enemmän selkänahastaan,sillä voittoahan yritysten on tehtävä ,voidakseen toimia.
        Työmies on palkkansa ansainnut (olisi vain saanut olla suurempi)ja siitä koituva eläke on itse maksettu ja se saisi olla suurempi.
        Palkkatulostahan se lasketaan.

Kun ei suurille ole oppinut,vähäkin riittää,mutta olisihan aivan suotavaa,että voisi, joka senttiä laskematta jo eläkkeellä viettää aikaa.
        Mikä on kohtuus,se on jokaiselle niin omakohtaista,minä olisin valmis vähän suurempaankin eläkkeeseen.

Onnellinen olen tästäkin,ja kun ajattelen tulevien eläkeläisten tulevaisuutta ,päätäni pyöritän.
        Peruseläke on liian pieni,sillä ei tule missään toimeen,vain tinkien tarpeistaan.

• vaan pienet menot...
      Itse olen oppinut pistämään suun säkkiä myöten ja se mikä minulla menee muuhun kuin kattoon pään päällä ja ruokaan, on pelkkää lyksiä.

Täällä Ruotsissa on lääke- ja lääkärikuluissa katto. Kun on maksanut lääkkeistä 1.800 kr, saa loppuvuodeksi vapaakortin. Samoin lääkärikuluista saa itse maksaa 900 kr, jonka jälkeen lääkärissä käynti on ilmaista loppuvuoden aikana.

En polta, enkä hurjastele kovin alkoholinkaan kanssa. Nehän ovat rahanreikiä, jotka vuosittain maksavat paljon.
      Pistän ne rahat mieluummin vaikka matkustamiseen, niinkuin ennen joulua esim. SriLankalle.

• Anu.

Minä laitan eläkkeeni sairauksiin,terveyskeskukseen omalle lääkärille ei aina pääse,on kuukauden jonotuskin ajanvaraukseenkin,ja toinen kuukausi menee sitten siihen kun saa sen ajan sieltä.

Yksityislääkärillä pitää käydä jos mielii apua saada ja muutenkin se on pikaisempaa,mutta myös kalliinpaa.Ei tää elämä niin helppoa ole,mutta siedettävää silloin kun on vähän teveempi ja jos lapset pysyisivät terveenä.

Ei kyllä matkusteluun rahat riitä,hyvä kun pääsin hautajaisiin ruotsiin noin vuosi sitten.
        ja toisiin hautajaisiin täällä suomessa,apua en ole pyytänyt sosiaalitoimistosta kuin kerran elämässäni.

Ja siellä sanottiin että myi mökkisi mitä sillä teet,silloin laitoin luurin paikoilleen ja kiitin kohteliaasti,lääkkeisiin kysyin silloin ja tentavaksi olin joutua.Joten se tästä hyvinvointi valtiosta.

Joten oma apu paras apu,eli itse on tultava toimeen,mutta niinhän vanhempani opettivatkin että ei kunnan elätiksi pidä koskaan alkaa.
        Ja se pitää paikkansa tänäkin päivänä.

Nyt on aika lopettaa tämä ettei vain mene valitus puolelle,sillä minä saan toki kohtalaisen eläkkeen,sanon vain niinkuin Mdk sanoi,että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

• Anu. kirjoitti:

Minä laitan eläkkeeni sairauksiin,terveyskeskukseen omalle lääkärille ei aina pääse,on kuukauden jonotuskin ajanvaraukseenkin,ja toinen kuukausi menee sitten siihen kun saa sen ajan sieltä.

Yksityislääkärillä pitää käydä jos mielii apua saada ja muutenkin se on pikaisempaa,mutta myös kalliinpaa.Ei tää elämä niin helppoa ole,mutta siedettävää silloin kun on vähän teveempi ja jos lapset pysyisivät terveenä.

Ei kyllä matkusteluun rahat riitä,hyvä kun pääsin hautajaisiin ruotsiin noin vuosi sitten.
        ja toisiin hautajaisiin täällä suomessa,apua en ole pyytänyt sosiaalitoimistosta kuin kerran elämässäni.

Ja siellä sanottiin että myi mökkisi mitä sillä teet,silloin laitoin luurin paikoilleen ja kiitin kohteliaasti,lääkkeisiin kysyin silloin ja tentavaksi olin joutua.Joten se tästä hyvinvointi valtiosta.

Joten oma apu paras apu,eli itse on tultava toimeen,mutta niinhän vanhempani opettivatkin että ei kunnan elätiksi pidä koskaan alkaa.
        Ja se pitää paikkansa tänäkin päivänä.

Nyt on aika lopettaa tämä ettei vain mene valitus puolelle,sillä minä saan toki kohtalaisen eläkkeen,sanon vain niinkuin Mdk sanoi,että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

No jopas oli tökerösti vastattu: ”myy mökkis”.

Olisi varmaan pitänyt kysyä, että ”teillekös minä sitten voin tulla asumaan?”

beataB (huh.…)

• taktiikkaa

ei sossuun soittamalla pääse eikä soittamalla apua saa vaikka soittaisi 20 kertaa päivässä.
      ainakaan hesassa.
      pitää mennä käymään, jonoon vaan luukulle, kysymään henkilökohtaisesti.
      paperit valmiiksi mukaan, vuokrasopimus, missä näkyy nykyinen vuokra, pankista tiliote ja ehkä muitakin mahdollisia asiaanvaikuttavia tietoja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe