Yleissivistys auttaa löytämään luovia ratkaisuja

Anonyymi-ap

Sivistyksen vastakohta on yksiulotteinen ajattelu.
Valtionvarainministeriön (leikkuri-expertti) budjettipäällikkö
ehdottaa yleissivistävien opintojen poistamista ammattikoulutuksesta,
vaikka tarvitsemme ihmisiä, jotka osaavat ajatella laajasti asioita
(hän itse ei ehkä osaa...) ja tarvitsemme ihmisiä, jotka osaavat kehittää
luovia ratkaisuja.

Kaikessa koulutuksessa tulee tutustua maailmaan laajasti,
kirjoittaa koulutuksen ja työelämän tutkimuksen professori
HS:n lukijanpalstalla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009539418.html

Mitä mieltä sinä olet laajan yleissivistyksen merkityksestä
ihmisen elämässä ?

25

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mahtavan hyvä kirjoitus koulutuksen ja työelämän professorilta - niinkuin sopii tietysti odottaakin:
      "Sivistys tarkoittaa laajaa näkemystä maailmasta. Sivistys on uusien asioiden oppimista, maailman avartumista, älyllistä uteliaisuutta, luovuutta ja itsensä ilmaisua. Sivistys edistää hyvinvointia ja elämänlaatua. Sivistys myös auttaa kehittämään kriittistä ajattelua ja löytämään ratkaisuja aikamme pirullisiin ongelmiin."

      'Sivistys' on hyvin monisäikeinen asia. Jonkinasteinen "tietämyksellisyys",
      yleistietous asioista on välttämätöntä ja tiedon elämänmittainen "kerääminen".
      Se rikastuttaa elämää, kehittää ihmistä ja sitä ilman ihmisen elämä olisi
      onttoa.

      Sana 'sivistys' johtaa monenlaisiin ajatuksiin, esimerkiksi reilun
      sadan vuoden takaisiin aikoihin, jolloin ”sivistyneistö” viittasi ylempiin yhteiskuntaluokkiin ja korkeammin koulutettuihin kansanosiin.
      Ihmisiä jaolteltiin sivistyneisiin ja sivistymättömiin.

      Ajat ovat nyttemmin muuttuneet.
      Yleissivistykseen sisältyy ajatus, että sivistyksen tulisi olla
      kaikkien saavutettavissa, ei vain eliitin yksinoikeus.
      Ihmiskunnasta on tullut sivistyneempi, sivistyksen katsotaan kuuluvan kaikille.

    • Anonyymi

      Budjettipäällikkö Mika Niemelän ehdotus ammattikoulujen aineitten
      karsimisesta opintojen lyhentämiseksi rahan säästämiseksi
      osoitti syvällistä tietämättömyyttä ammattikoulutuksesta.
      Niemelä lienee "kokoomuksen mies" ja kokoomus on aina ollut
      koulutuksen kehittämistä vastaan ja leikannut koulutusmäärärahoja,
      koska kokoomuksen aate on aina ollut, että koulutus ei kuulu kaikille,
      rikkaille vain. Kokoomus haluaa säilyttää luokkayhteiskunnan.
      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009534035.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      alotukseen ;

      TÄRKEINTÄ ON ETTÄ IHMINDEN ITSE PÄRJÄÄ
      NÄIN HULLUSSA MAAILMASSA
      ja PISTE !

      • Anonyymi

        Niin mut työöikäisten pitää tehdä töitä.
        Mikäs meidän hullussa maailmassa on ollessa.
        Ollaan käpykolossamme vaan kun siltä tuntuu.


    • Anonyymi

      Kun aikanaan alettiin ammattikoululaisista tehdä sekundaylioppilaita niin ammatillinen puoli heikkeni törkeän pahasti.
      Kun levyseppä- hitsaajalinjalta valmistunut heppu ei osaa vaihtaa lankakelaa MIG laitteeseen niin siinä ei ole yleissivistyksestä ( jos on ) apua.
      Tai tavallisen polttopillin käyttö on sitä luokkaa, että on joskus nähnyt!
      Metallialan käytännön esimiestehtävissä itse havainneena.
      Jne.

      Maahanmuuttotulvan perusteluissa Sipilän lupaamista moniosaajistakaan ei ollut apua koska lienevät liian yleissivistyneitä?

    • Anonyymi

      Ammattikoulussa voi saada ammatin kymmeniin aloihin.
      Ammattikoulun jälkeen monet haluavat jatko-opintoja esim.
      ammattikorkeakoulussa,
      joihin vaaditaan niitten aineitten opiskelu, jotka jätettäisiin pois.

      Nytkin on jo muuten mahis valmistua nopeammin jos haluaa.

      • Anonyymi

        Onnistuihan tuo 60-luvullakin.
        Amis > tekninen koulu > tekninen opisto > otaniemestä DI:nnä teollisuuteen.
        Puhun 70-luvun alkupuolen esimiehestäni.

        Tunkua ylempiin koulutusasteisiin? Missä ne osaavat tekijät sitten ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnistuihan tuo 60-luvullakin.
        Amis > tekninen koulu > tekninen opisto > otaniemestä DI:nnä teollisuuteen.
        Puhun 70-luvun alkupuolen esimiehestäni.

        Tunkua ylempiin koulutusasteisiin? Missä ne osaavat tekijät sitten ovat?

        Valtionvarainministeriön ylimmällä johdolla on nyt "säästö"-motiivi
        puuttua koulutukseen, vaikka eivät siitä edes ymmärrä.
        Kaikkien oikeus koulutukseen on ollut kautta aikojen oikeistolaisten tappolistalla.
        Sivistys kuuluu vain rikkaille ja köyhemmät jääkööt ammattitaidottomiksi
        - pienipalkkaiseksi reserviksi yrittäjille, jota voi potkia päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtionvarainministeriön ylimmällä johdolla on nyt "säästö"-motiivi
        puuttua koulutukseen, vaikka eivät siitä edes ymmärrä.
        Kaikkien oikeus koulutukseen on ollut kautta aikojen oikeistolaisten tappolistalla.
        Sivistys kuuluu vain rikkaille ja köyhemmät jääkööt ammattitaidottomiksi
        - pienipalkkaiseksi reserviksi yrittäjille, jota voi potkia päähän.

        Miksi tuollaista väität?


    • Anonyymi

      Ei sitä laajaa ja mielikuvitusrikasta mieltä koulussa saa, se joko on tai ei ole. Koulutus on sitäpaitsi lähes pouikkeuksetta tiettyyn suppeean aihepiiriin sulkeutunutta jos yleissivistäviä perusasioita kuten lukemista ja laskemista tms. ei huomioida.
      Itse olen laatinut, hakenut sekä saanut pari patenttiakin mutta törmännyt aika merkilliseen muuriin etsiessäni yhteiskunnasta apua esim. tuotekehityksessä. Olipa joku Kerakin joka tuuppasi paljon apurahaa jo toimiville Nokian kaltaisille yrityksille (joista useat sittemmin häippäsivät vinkuintiaan) mutta pienenkään avun saaminen pieneen rehtiin kokeiluun mutta mahdollisesti paljonkin potentiaalia omaavaan asiaan ei onnistu.
      Virkamiehet eivät omaa sitä mielikuvitusta, se tökkää siihen ja tämä on se sektori joka tulisi potkia liikkeelle...mitä tapahtuikaan esim. ns. piilaaksossa kun jarrut pantiin sivuun ja päästettiin kaikki kukat kukkimaan..?

      • Anonyymi

        """Ei sitä laajaa ja mielikuvitusrikasta mieltä koulussa saa, se joko on tai ei ole."""
        Kuulut siis yksoikosiin ? Mielikuvituksettomiin.

        Tiedot ja taidot laajentavat valtavasti tajuntaamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Ei sitä laajaa ja mielikuvitusrikasta mieltä koulussa saa, se joko on tai ei ole."""
        Kuulut siis yksoikosiin ? Mielikuvituksettomiin.

        Tiedot ja taidot laajentavat valtavasti tajuntaamme.

        Mikä tai millainen on yksioikonen..?


    • Anonyymi

      Suomessa on peruskoulu, jonka pitäisi antaa riittävät valmiudet oppilaalle yhteiskuntaan.
      Monet oppilaista hakeutuvat nimenomaan amikseen, että haluavat saada valmiudet työhön, kun lukuhommat eivät kiinnosta.
      Metallipuolen eri ammateissa on tärkeintä : kädentaito ja koneitten sekä työkalujen hallinta.

      • Anonyymi

        Peruskoulun on tarkoitus antaa alkeistieto, perusoppi.
        Ei se valmiuksia yhteiskuntaan anna.
        Se kuuluu vanhemmille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulun on tarkoitus antaa alkeistieto, perusoppi.
        Ei se valmiuksia yhteiskuntaan anna.
        Se kuuluu vanhemmille.

        Juuri noin! Koti kasvattaa aikuisuuteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen. Koulu antaa tiedollista opetusta.
        Jos tuo kodin osuus reistaa niin se haittaa kouluakin omassa tehtävässään.
        Tätä ei tarvitse keksiä. Riittää kun on seurannut viime vuosien ilmiöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulun on tarkoitus antaa alkeistieto, perusoppi.
        Ei se valmiuksia yhteiskuntaan anna.
        Se kuuluu vanhemmille.

        Kyllä koulun tehtävä kodin ohella toisiaan tukien ja täydentäen on kasvattaa sosiaalisuuteen ja yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä koulun tehtävä kodin ohella toisiaan tukien ja täydentäen on kasvattaa sosiaalisuuteen ja yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi

        Edelleen olen sitä mieltä, että se on ainakin etupäässä vanhempien tehtävä.
        Koulussa me opimme tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä koulun tehtävä kodin ohella toisiaan tukien ja täydentäen on kasvattaa sosiaalisuuteen ja yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi

        Ei koulun tehtävä ole olla lasten vanhempia.
        Opettaja opettaa kouluaineita.


    • Anonyymi

      Opetusministeri Liadersson on sivistymätön loppututkintoa ( suorittamaton ei gradua) mikä kuvaa 2000- luvun Suomen tilannetta, hänen sijaisensa oli koulupudokas JSaramo datanomi tms

      Nämä sitten miettivöt vakavalla naamalla sivistyksen olemuksen merkityksen avaamisen käytänteitä

      • Anonyymi

        Aika paljon kirjoitusvirheitä mahtuu lyhyeen kommenttiisi, oletko koulupudokas?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kehitysapua voi kansalainen lähettää Afrikkaan tai vinkuIntiaan, kuin sielu ja lompakko sietää.

      Pointti on Suomen ei pidä avustaa velkarahalla ulkomaita, etenkään niitä Venäjää tukevia YK:ssa.

      • Anonyymi

        Aivan. Älkää lähettäkö Kiinalle kehitysapua. Se tukee Venäjää YK:ssa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6083
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3685
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1345
    Aihe