Kumpi oli suurempi onnettomuus?

Yuval Noah Harari väittää kirjassaan 'Homo Sapiens', että maatalouden "keksiminen" oli ihmiskunnan pahin onnettomuus. Minä väitän, että jumalien keksiminen oli vähintään yhtä paha. Ennen jumalien keksimistä ihmiskunta sai elantonsa metsästyksestä ja keräilystä. Ihmiset elivät pieninä laumoina tasa-arvoisesti. Kaikilla oli samat oikeudet, ruoka jaettiin tasapuolisesti ja kaikilla oli pääsy valtaan eli käytännössä siis tasapuolinen vaikuttamismahdollisuus päätöksenteossa lauman tekemisistä.

Jumalien myötä tuli epätasa-arvo (miesten ja naisten välille ja syntyi luokkayhteiskunta), omaisuuden epätasainen jako ja yksilöiden valta ja vaikutusmahdollisuudet vähenivät nollaan. Toisaalta jumalat mahdollistivat suurempien yhteisöjen muodostumisen. Laumoista tuli kaupunkivaltioita, valtioita ja lopulta imperiumeja. Nämä tarvitsivat yhteisiä helppoja tarinoita, joita toimitettiin jumalmyyttien muodossa.

Kysymykseni ja keskustelun avaus liittyy siihen, olisiko ollut mahdollista siirtyä metsästäjäkeräilijöiden egalitarismista suoraan nykyisen kaltaiseen monarkiaan? Vai olivatko jumalat pakollinen välivaihe? Löytyykö ihmiskunnan historiasta parempia jumalia kuin vihaiset, väkivaltaiset ja kostavat aabrahamilaiset jumalat? Miten idän uskonnot, edistivätkö ne demokratiaa ja kansojen välistä yhteistointaa? Entä Amerikoiden alkuperäiskansojen jumalat?

8

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kysymykseni ja keskustelun avaus liittyy siihen, olisiko ollut mahdollista siirtyä metsästäjäkeräilijöiden egalitarismista suoraan nykyisen kaltaiseen monarkiaan? "

      Mitä vittua kirjoitin? 😂 Tätä se punaviinin nauttiminen tekee. Virke kuuluu oikein kirjoitettuna:

      Kysymykseni ja keskustelun avaus liittyy siihen, olisiko ollut mahdollista siirtyä metsästäjäkeräilijöiden egalitarismista suoraan nykyisen kaltaiseen *demokratiaan*?

      Egalitarismi = Egalitarismin mukaan millään ryhmällä ei saa olla moraalista etuoikeutta muihin nähden. Jokainen yksilö on käsitettävä redusoimattomana yksikkönä. Jyrkkä egalitarismi katsoo, että kaikki hyvät on jaettava tasan yhteiskunnan jäsenten kesken, mutta monet egalitaristit sallivat erilaisten palkkioiden kiinnittämisen eri yhteiskunnallisiin asemiin niin kauan kuin ne ovat yhtäläisesti avoimia kaikille.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Egalitarismi

      • Anonyymi

        No hieman jo ihmettelin tuota lukiessani. Mutta oli sinulla sen verran hyvä syy selitykseksi, että uskon sen.


    • Anonyymi

      Antiikin Kreikassa ei ilmeisesti ihan hirveästi ollut uskonnollisia vainoja eli metsästäjäkeräilijöiden egalilitarsimi - kreikan egalitaristinen demokratia - moderni demokratia olisi voinut olla kehityspolku. Kuinka paljon olisimme olleet edellä ilman vuohipaimenten uskontoa? 1000 vuotta? Teknologinen singulariteetti olisi jo saavutettu ja ihminen vallannut koko universumin?

    • Anonyymi

      Jälkiviisaus on imelin viisauden laji sanoi Konsta Pylkkänen.

    • Anonyymi

      Jospa ateistit kokeilisivat, vaikkapa ihan pienessä mittakaavassa omaa utooppista arjen todellisuuttaan? Siten, että annettaisiin resurssit, mutta teistien kanssa ei saisi olla tekemisissä. Ja perustettaisiin jonkinlainen ateistinen vatikaanivaltio kokeilualustaksi. Mitä ateistit ajattelevat ko. yhteiskunnallisessa kokeilussa käyvän? Monilla uskonnoillahan on omat pyhät paikkansa ja valtioalueita, jotka liittyvät niiden kerrontaan.

    • Anonyymi

      "Minä väitän, että jumalien keksiminen oli vähintään yhtä paha. "

      Tekoälyn keksiminen on pahin kaikista. Mutta minkä teet, kun tiede ja innovaatiot tulevat menemään omia polkujaan. Mikään ei voi estää AI:n kehitystä maailman älykkäimmäksi digitaaliseksi entiteetiksi.

    • Anonyymi

      Sen verran vastalausetta aloitukseen, että mitenkähän tasa-arvoinen metsästäjäyhteisö on mahtanut olla vammaisille...

      Muutoin kyllä mielenkiintoisia ja kysymisen arvoisia kysymyksiä. Käsitykseni on, että monoteistien jumalat mahdollistivat suurten valtakuntien synnyn, tosin Rooma, joka nujersi ne Kreikan pienet demokratiat, ei kyllä siinä vaiheessa vielä ollut monoteistinen.

      Kyllä se ehkä on niin, että tarvittiin jumalat ja niihin liittyneet irrationaaliset uskomukset, että yhtä muutaman kymmenen ihmisen metsästäjä-laumaa suuremmat kokonaisuudet saattoivat syntyä. Ja kun ne olivat syntyneet, ne ahmivat sisäänsä pienemmät.

    • Anonyymi

      siellä missä oli vilja aitta niin siellä oli niin paljon ihmisiä , että niitä piti jotenkin hallita
      vastaus oli uskonto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      123
      1732
    2. NO NIIN !!!

      Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube
      NATO
      681
      1644
    3. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1467
    4. Palsta kysely..

      Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      165
      1343
    5. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      123
      1298
    6. Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa

      Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p
      Maailman menoa
      322
      1294
    7. aivan mieletön ikävä

      paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      43
      1258
    8. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      25
      1195
    9. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1155
    10. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

      Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      61
      1142
    Aihe