Voiko pesän selvittäjä olla maallikko? Olen aikeissa nimetä ystäväni pesänselvittäjäksi testamentissani koska hänellä on tarvittavat ominaisuudet hienotunteisuuteen ja tarvittaessa lujuuteen.
En haluaisi tuntemattomia pelkästään muodollisesti päteviä jotka eivät ymmärrä kokonaistilannetta.
Pesänselvittäjän kelpoisuusvaatimukset.
5
339
Vastaukset
- Anonyymi
Silloin kun oesänselvittäjää määritellään sinun pesääsi olet jo hengetön. Sen viran ottaa siis joku. Vai meinaatko olla paikalla?
- Anonyymi
En ajatellut olla paikalla mutta ajattelin että tarvin henkilön joka varmistaa että viimeinen tahto toteutuu oikein.
- Anonyymi
Eikö pesänselvitys ole tätä: järjestetään perunkirjoitus. Maksetaan pesän velat, hankitaan saatavat pesään. Sitten pesä on selvitetty, jakokunnossa. Eikö asian yleensä hoida joko osakkaat porukalla, että kukakin mitäkin, tai sitten yksi osakas. Nämä asiathan tehdään kaikkien osakkaiden hyväksi, että pesä on kunnossa jaettavaksi.
- Anonyymi
PK 19:4.3
"Jos testamentissa on nimetty testamentin toimeenpanija, on hänet määrättävä pesänselvittäjäksi, jollei vastasyitä ole."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L19P4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1274205
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233002Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132534- 462111
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2551694Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt461626- 321557
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201426- 281420
- 951201