Onnistuin ennen viljelemään basilikaa melko suuressa itsekastelevassa ruukussa ikkunalaudalla. Satoa tuli pitkin kesää, kunhan muisti kastella ja lannoittaa.
Nyt on parina vuonna ollut ongelmana harsosääsket, joiden toukat syövät itäneiden siemenien hennot juuret ja basilikat kuolevat. Myöskään kukkien idätys sisällä ei onnistu, kun nuo pirulaiset syövät itäneiden siementen juuret. Pitäisi antaa pinnan kuivua, mutta sittenhän siemenet eivät idä. Niin kauan kuin ruukun päällä on muovikelmu, menee hyvin. Sitten kun sen joutuu poistamaan alkaa tuho käydä. Nyt kokeilen sitä, että pintakerros on hiekkaa, saa nähdä mitä tapahtuu. Mäntysuopaliuosta neuvottiin jossain käyttämään. Siitä ei olut hyötyä. Liimapyydyksiä on, mutta niiden teho on heikko. Biologista torjuntaa en ole vielä hankkinut. Onko hyviä vinkkejä?
Harsosääsket ja yrttiruukut
Anonyymi-ap
2
169
Vastaukset
- Anonyymi
Olen aloittaja. Nyt näyttää siltä, että basilikat ovat säästyneet tuholta. Laitoin siementen päälle n. 3-5 mm hiekkaa. Vaikuttaa siltä, että harsosääsket eivät laske muniaan hiekkaan ja kylvökseni selviää. Tilasin myös Biotus Oy:stä sukkulamatoja, joita levitin ihan kaikkiin kukkaruukkuihin. Jospa saisin sääsket häviämään ainakin joksikin aikaa. Ikkunasta niitä tulee kyllä kesällä uusia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882