Tarvin jonkun asiantuntevan neuvoja.

Anonyymi-ap

Voiko mulla olla anorexia? Pohdin tätä paljon yksin ja tiedän että suurin osa ystävistä on huolissaan. Sairaalasta mua ei lähetetty syömishäiriöpolille koska painoin liikaa. Mutta asiaan. Mä en halua syödä ja jos joku kysyy sanon vaa että söin jo tai valelehtelen että oon menossa jonkun toisen kanssa syömään. Näin ei siis tapahdu. Syöminen vaan lihottaa ja oon jo niin lihava etten tykkää liikkua ulkona kun kaikki nauraa. Mitat tällä hetkellä 174/65.. Tiedän oon lihava enkä edes ymmärrä miksi kirotan tätä tänne mutta haluun vaan kuulla jonkun mielipiteen mun tilanteesta. Haluun vaan laihtuu, kaikki syöminen lihottaa. Mutta oon väsyny tähän pyörtyilyyn eikä mussa ole mitään selitettävää. En uskalla mennä puhuu lääkärille että jos sekin nauraa mut pihalle.
Näin sitä ripittäyty ja toivon asiallisia vastauksia, kiitos.

2

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pituuteesi nähden et ole lihava. Syödä pitää että saa: energiaa tehdä asioita, esimerkiksi sinä tavata kavereita ja hengailla heidän kanssaan. Liikkua, jopa opinnot tai aivotyö vie energiaa. Siis vähin hiilareita. Esimerkiksi kunnollista leipää.
      Aminohappoja, koska kudoksistasi kuolee koko ajan väsyneitä soluja, ja uudet tarvitsevat rakennusaineita. Lihaa/kalaa/kananmunaa tai jos olet kasvissöjä, niin palkokasveja ja pähkinöitä.
      Suojaravintoaineita. Vitamiineja, hivenaineita. Eri hivenaineitten imeytymiseen sopivia kavereita, kuten liharuuan jälkkäriksi vähän jotain missä c vitamiinia- tai ruuan kanssa kaalisalaati, siinä on sitä.
      Kun syö monipuolisesti vähän kaikkea, vaihdellen, viikon tai kahden jaksoissa, saa käytännössä kaikkea mitä tarvitsee.
      Muistathan. Anoreksia on psyykkinen sairaus, jonka oireisiin kuuluu tuo syömättä jättämisen peittely. Tarvitset apua. Voitko käydä mielenterveystoimistolla, tms missä tahansa puhumassa? Käsität itse ettei se ole normaalia, miten toimit. Varmasti haluat tulevaisuudessa olla terve ihminen.
      Katsoisitko yhden dokkarin yle areenalta jos se vielä on- Self portrait. se kertoo kuvin, mitä anorektikon elämän loppupää on. Mieti sen jälkeen, haluatko todella jatkaa sillä tiellä, vai haluatko kuitenkin olla terve?

    • Anonyymi

      Anoreksia alkaa yleensä juuri vähitellen, ensin normaalista laihduttamisesta (vaikka siihen ei olisi mitään aihetta), ja sitten se voi pahentua niin, että fyysinen terveys ja koko elimistö on vaarassa. Et ole lihava, olet upean pitkä nainen ja juuri sopivan painoinen. Sairastin itse sairaalahoitoa vaatineen anoreksian n. 16-17 vuoden iässä, en ole ollut koskaan lihava eikä kukaan ole haukkunut läskiksi - tosin olin koulukiusattu muuten. Paino aleni vaarallisen vähäiseksi, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää koulu ja mennä sairaalaan. Selvisin siitä, opinnot ja työelämä menivät hyvin. Nyt valitettavasti näyttää siltä, että anoreksiani on uusiutunut erityisesti vakavan työuupumuksen ja siihen liittyvien oireiden seurauksena. Olen aina liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti, mutta nyt liikuntamäärät ovat menneet yli siitä, mikä on terveyden kannalta järkevää - samalla vähensin syömistä. Nyt alan olla huolissani, koska etenkin tässä yli 60 vuoden iässä ei saisi laihduttaa liikaa, ettei aiheuta vahinkoa luustolle ja elimistölleen muuten. Olen nyt onneksi työterveyslääkärin jatkuvassa hoitokontaktissa ja seurannassa. Suosittelen ottamaan yhteyttä Syömishäiriöliittoon Syli ry. Heillä on hyvät sivut ja lisäksi tuki- ja neuvontapuhelin. Kukaan lääkäri ei naura syömishäiriöille, päinvastoin on järkevää ottaa ajoissa yhteyttä ja hakea apua. Taustalla on yleensä muita ongelmia, jotka vaativat ratkaisuja ja tukea, omalla kohdallani painon tarkkailu on ollut epäonnistunut keino hallita ahdistusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      799
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      660
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      78
      626
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      571
    Aihe