Tarvin jonkun asiantuntevan neuvoja.

Anonyymi-ap

Voiko mulla olla anorexia? Pohdin tätä paljon yksin ja tiedän että suurin osa ystävistä on huolissaan. Sairaalasta mua ei lähetetty syömishäiriöpolille koska painoin liikaa. Mutta asiaan. Mä en halua syödä ja jos joku kysyy sanon vaa että söin jo tai valelehtelen että oon menossa jonkun toisen kanssa syömään. Näin ei siis tapahdu. Syöminen vaan lihottaa ja oon jo niin lihava etten tykkää liikkua ulkona kun kaikki nauraa. Mitat tällä hetkellä 174/65.. Tiedän oon lihava enkä edes ymmärrä miksi kirotan tätä tänne mutta haluun vaan kuulla jonkun mielipiteen mun tilanteesta. Haluun vaan laihtuu, kaikki syöminen lihottaa. Mutta oon väsyny tähän pyörtyilyyn eikä mussa ole mitään selitettävää. En uskalla mennä puhuu lääkärille että jos sekin nauraa mut pihalle.
Näin sitä ripittäyty ja toivon asiallisia vastauksia, kiitos.

3

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pituuteesi nähden et ole lihava. Syödä pitää että saa: energiaa tehdä asioita, esimerkiksi sinä tavata kavereita ja hengailla heidän kanssaan. Liikkua, jopa opinnot tai aivotyö vie energiaa. Siis vähin hiilareita. Esimerkiksi kunnollista leipää.
      Aminohappoja, koska kudoksistasi kuolee koko ajan väsyneitä soluja, ja uudet tarvitsevat rakennusaineita. Lihaa/kalaa/kananmunaa tai jos olet kasvissöjä, niin palkokasveja ja pähkinöitä.
      Suojaravintoaineita. Vitamiineja, hivenaineita. Eri hivenaineitten imeytymiseen sopivia kavereita, kuten liharuuan jälkkäriksi vähän jotain missä c vitamiinia- tai ruuan kanssa kaalisalaati, siinä on sitä.
      Kun syö monipuolisesti vähän kaikkea, vaihdellen, viikon tai kahden jaksoissa, saa käytännössä kaikkea mitä tarvitsee.
      Muistathan. Anoreksia on psyykkinen sairaus, jonka oireisiin kuuluu tuo syömättä jättämisen peittely. Tarvitset apua. Voitko käydä mielenterveystoimistolla, tms missä tahansa puhumassa? Käsität itse ettei se ole normaalia, miten toimit. Varmasti haluat tulevaisuudessa olla terve ihminen.
      Katsoisitko yhden dokkarin yle areenalta jos se vielä on- Self portrait. se kertoo kuvin, mitä anorektikon elämän loppupää on. Mieti sen jälkeen, haluatko todella jatkaa sillä tiellä, vai haluatko kuitenkin olla terve?

• Anonyymi

Anoreksia alkaa yleensä juuri vähitellen, ensin normaalista laihduttamisesta (vaikka siihen ei olisi mitään aihetta), ja sitten se voi pahentua niin, että fyysinen terveys ja koko elimistö on vaarassa. Et ole lihava, olet upean pitkä nainen ja juuri sopivan painoinen. Sairastin itse sairaalahoitoa vaatineen anoreksian n. 16-17 vuoden iässä, en ole ollut koskaan lihava eikä kukaan ole haukkunut läskiksi - tosin olin koulukiusattu muuten. Paino aleni vaarallisen vähäiseksi, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää koulu ja mennä sairaalaan. Selvisin siitä, opinnot ja työelämä menivät hyvin. Nyt valitettavasti näyttää siltä, että anoreksiani on uusiutunut erityisesti vakavan työuupumuksen ja siihen liittyvien oireiden seurauksena. Olen aina liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti, mutta nyt liikuntamäärät ovat menneet yli siitä, mikä on terveyden kannalta järkevää - samalla vähensin syömistä. Nyt alan olla huolissani, koska etenkin tässä yli 60 vuoden iässä ei saisi laihduttaa liikaa, ettei aiheuta vahinkoa luustolle ja elimistölleen muuten. Olen nyt onneksi työterveyslääkärin jatkuvassa hoitokontaktissa ja seurannassa. Suosittelen ottamaan yhteyttä Syömishäiriöliittoon Syli ry. Heillä on hyvät sivut ja lisäksi tuki- ja neuvontapuhelin. Kukaan lääkäri ei naura syömishäiriöille, päinvastoin on järkevää ottaa ajoissa yhteyttä ja hakea apua. Taustalla on yleensä muita ongelmia, jotka vaativat ratkaisuja ja tukea, omalla kohdallani painon tarkkailu on ollut epäonnistunut keino hallita ahdistusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe