Hei! Haluaisin tietää kuinka nopeasti aronia pensas kasvaa.. Jos ensi syksynä sellaisen suoja aidan istuttaisi kuinka nopeasti se kasvaa jo suojaisaksi eli ab 140 m...? Kiitos vastauksista!
aronia pensas
10
15722
Vastaukset
- Lenu
Riippuu tietenkin, minkä kokoisista taimista sen aidan istutat. Varsinaiset aitataimethan ovat melko pikkuruisia, ja isommat taas turhan tyyriitä ostettavaksi oikein suurta erää.
Ja täytyisi myöskin malttaa niitä joka vuosi vähän leikellä, että tulevat tuuheiksi. - eri
taimistojen nettisivuja-niissä aitataimet erikseen ja kootkin. Yleensä ne ovat vajaa metrin.
Ei aronia erityisen nopeakasvuinen ole mutta muuten kelpo aita. - tilli
Meillä laitettiin aroniaa kasvamaan muutama vuosi sitten. Ja olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani.
Aronia on mielestäni kyllä melko nopea kasvuinen.
Meillä laitettiin silloin aitataimista, jotka oli silloin onnettomia risuja. Keväällä kun taimet istutettiin niitä leikattiin siten että jäi n, 20 cm jäljelle, taimet kasvoikin ensimmäisenä kesänä aika lailla. Nytten olemme leikanneet keväisin edellisen vuoden kasvua siten että sitä jää 15-20 cm ( harmittaa kyllä leikata aika paljonkin pois), mutta siten aidasta tulee tuuhea.
Meillä olen huomannut että kannattaa laittaa reilu multaus istuttaessa, naapurissa on laitettu samaan aikaan kun meillä aroniaa, siellä ei ole kovinkaan paljon multaa, niinpä ero on huomattava kasvussa.- aroniasta luopuva
mistä mahdat olla? ei sinänsä mutta minulla olisi myynnissä pilkkahintaan 20 koristearoniaa joiden korkeus noin.100-170cm. toki joku muukin voi näitä kysellä. luopuisin mahdollisimman pian jos jotain kiinnostaa.
- mie
aroniasta luopuva kirjoitti:
mistä mahdat olla? ei sinänsä mutta minulla olisi myynnissä pilkkahintaan 20 koristearoniaa joiden korkeus noin.100-170cm. toki joku muukin voi näitä kysellä. luopuisin mahdollisimman pian jos jotain kiinnostaa.
Jyväskylästä ollaan.. Tarvittaisiin ne pensaat kylläkin vasta syksyllä. Nyt hankala aika ruveta istuttelemaan..
- hämmästynyt
Viestisi sai minut ihmettelemään, miksi luovut pensaistasi? Sitten kysyisin vielä neuvoa, mikä on oikeaoppinen tapa leikata aroniaa? Pelkään nyt että olen väärällä leikkaustyylillä "pilannut" omat 10 pensasta. Sain muistaakseni ohjeet ostaessani pensaat, että joka kevät pitää leikata ja tarpeeksi, että tulee tuuheat pensaat. Mielestäni pensaani ovat nyt vähän huonon mallisia, puoleen on tullut nyt keväällä hyvät lehdet ja loput näyttävät aika huonoilta. On niissäkin siellä täällä pikkupikkusilmuja...Voinko vielä tehdä jotain, esim. voiko aroniaa "alasleikata" ja miten se tehdään oikeaoppisesti.
- mervi v
hei!
olen kiinnostunut aronioistasi, mutta missäpäin suomea olet? Asun espoossa.
En ole ennen tänne kanavalle kirjoittanut, miten tässä yhteydenotto pelaa suoraan kirjoittajalle...
terveisin mervi - Tilli
hämmästynyt kirjoitti:
Viestisi sai minut ihmettelemään, miksi luovut pensaistasi? Sitten kysyisin vielä neuvoa, mikä on oikeaoppinen tapa leikata aroniaa? Pelkään nyt että olen väärällä leikkaustyylillä "pilannut" omat 10 pensasta. Sain muistaakseni ohjeet ostaessani pensaat, että joka kevät pitää leikata ja tarpeeksi, että tulee tuuheat pensaat. Mielestäni pensaani ovat nyt vähän huonon mallisia, puoleen on tullut nyt keväällä hyvät lehdet ja loput näyttävät aika huonoilta. On niissäkin siellä täällä pikkupikkusilmuja...Voinko vielä tehdä jotain, esim. voiko aroniaa "alasleikata" ja miten se tehdään oikeaoppisesti.
Enpä usko että olisit väärin leikannut aroniaasi. Odota jospa ne siintä piristyisi. Oliko sinulla kun istutit pensaat samanlainen kasvualusta joka pensaan kohdalla? Joskus jos jossain kodassa ei ole vaikka sopivasti multaa se näkyy mahdollisesti kasvussa, kantapään kautta olen sem itse kokenut. ja käykö aurinko mahdollisesti paremmin niihin pansaisiin mitkä tekee paremmin lehtiä? Omassa puutarhassa olen huomannut monien perenoitten ja pensaitten kohdalla että saattavat hiukan eriaikaa heräillä näin keväällä. Ja kannattaa vain muistaa myös oikeanlainen lannoitus.
Tuosta alasleikkauksesta, en ehkä leikkaisi ihan alas, vaan kun jatkossa leikkailet katsele vähän silmuja haluatko tulevan oksan lähtevän kasvamaan alas, sivulle tai ylöspäin.
- Luru
Meidän mustamarja-aronia kasvaa valehtelematta parikymentä senttiä ainakin, ellei ihan puoli metriä
kesässä. Sitä saa leikata keväällä aika paljon siis.
Pensas on vanha ja korkea muutenkin. Mielestäni se on kaunis, huoleton ja erittäin hyvä näkösuoja. - siirukka
meillä on marja-aronia,ja se vaatii hoitoa.leikkausta,kastelua lannoitusta.ja ennenkaikkea,jos on niin satoisa,kuin meidän yksilö,pensas on sidottava noin metrin korkeudelta narulla ympäri.muuten marjoja täynnä olevt oksat toipuvat levälleen maahan asti.en kyllä suosittele aidaksi,on iso hoitoinen kasvi.kasvaa noin kolme metriseksi ja vaikka leikkaakin kasvaa joka vuosi takaisin omaan mittaansa.minulle riittää yksi pensas marjojen suhteen,ja hoidonkin kannalta.tämä yksilö on jo ainakin 12v vanha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559