https://www.is.fi/autot/art-2000009580365.html
"Autoliitto varoittaa uudesta ajokorttimiinasta – tavallisen kevytperäkärryn vetäminen B-kortilla voi tuottaa sakot.
Yhä useampi kevytperävaunu rekisteröidään 825 kg:n kokonaismassalle, minkä takia B-ajokortin ajo-oikeuden raja voi tulla yllättävästi vastaan, tiedottaa Autoliitto.
Autoliitto on huolissaan tilanteesta, sillä harva satunnainen käyttäjä tarkastaa mille kokonaismassalle vaunu on rekisteröity, eikä näin ollen tule ajatelleeksi, riittääkö oma ajokortti yhdistelmän kuljettamiseen.
– Esimerkiksi isompien katumaasturien ja sähköautojen kokonaismassat ovat niin suuria, että 825 kg:n perävaunun kanssa tuo 3500 kg:n raja ylittyy eikä pelkkä B-kortti näin ollen enää riitä yhdistelmän ajamiseen.
Autoliitto muistuttaa, että mikäli on jo hankkinut 825 kg:n perävaunun ja esimerkiksi vetoauton vaihtumisen myötä ajokortti käy riittämättömäksi, voi perävaunun tietyin edellytyksin muutoskatsastaa 750 kg:n kokonaismassalle."
Saatiinhan lakimuutoksella peräkärry liikenneturvalliseksi vetää 100km/h nopeudella, kun sitä ennen se oli liikenneturvallisuutta vaarantava ja lainvastainen, jos ylitti 80km/h nopeuden.
Minä en peräkärryä autolla ved' yli 80kmh, sehän vaikuttaa merkittävästi polttoaineen kulutukseen.
Miten joku ei ole tietoinen peräkärrynsä painosta, koska kevymmillä autoilla ajettaessa on tärkeä tietää paljoko peräkärryyn voi kuormaa laittaa.
Auton tiedoissa mainitaan sallittu vetopaino eli paljoko autolla saa vetää.
Pienellä autolla ei ylity tuo 3500kg raja, mutta auton sallima vetopaino voi kyllä ylittyä, jos ei ole tarkkana paljonko kuormaa peräkärryyn lastaa ja jos ei tiedä peräkärryn painoa, jonka tiedot löytyvät peräkärryn rekisterönti lapusta.
Kevytperäkärryn vetäminen voi tuoda sakot
3
880
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö tämä ole kuitenkin niin, että 825 kg:sta ajatellaan 75 kg olevan vetoautoa kuormittavaa aisapainoa? 3500 kg rajaa laskettaessa pitäisi vetoauton kokonaismassasta vähentää aisapaino, jos se huomioidaan peräkärryn sallittuna massana.
Ei pidä laskea aisapainoa kahteen kertaan. Jos auto on maksimipainossa ja koukun kautta tuodaan aisapaino lisäksi, auto on ylikuormassa.- Anonyymi
Tuossa aloitukseen lainatussa Autoliiton jutussa käsitellään ajokorttisäädöksiä ja silloin kokonaispainot katsotaan rekisteriotteista (vaikka vetäisi tyhjää perävaunua).
Vetoautolle sallittu vetopaino taas katsotaan perävaunun todellisen painon (pyöristä punnitun) mukaan.
- Anonyymi
Sähkömöhkäleissä voi tosian olla yllättävän pieni sallittu vetokuorma B kortilla koska 3500kg ylittyy herkästi akkujen valtavan massan takia. Ei niin että niillä paljon vedeltäisikään koska tyhjentää akun saman tien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2624606Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit432786Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761761Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061614Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 581351
- 941253
- 471129
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121128