Mikä koira sopii ulkokoiraksi?!

Nana

Moi!

Niin, et mikä rotu sopii ulkokoiraksi, ei hauku hirveästi, on helpohko kouluttaa ja ei ole hirveän suuri kokoinen?
Tai sellainen koira mistä ei niin tule allergiaa? (Tutulla on paha astma mutta ne ottivat villakoiran, eikä siitä ole tullut mitään!?)

24

6289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      no riippuu vähän... yleensä kaikki metsästyskoirat on hyviä ulkokoiria, kuten suomenajokoira tai beagle. irlanninsetteri, suomenpystykorva, karjalankarhukoira, norjanharmaahirvikoira... niitä on vaikka kuinka paljon.

      • Suomenajokoira ja beagle palelee pakasilla ulkona.
        Irlanninsetteri ei missään nimessä sovi ulkokoiraksi.
        Ja nuo muut ovat kovia haukkumaan.

        Ei sellaista koiraa yksinkertaisesti ole ja pitäähän sitä ulkokoiraakin hoitaa ja silloin voi tulla allergiselle oireita.


      • champpi
        kirjoitti:

        Suomenajokoira ja beagle palelee pakasilla ulkona.
        Irlanninsetteri ei missään nimessä sovi ulkokoiraksi.
        Ja nuo muut ovat kovia haukkumaan.

        Ei sellaista koiraa yksinkertaisesti ole ja pitäähän sitä ulkokoiraakin hoitaa ja silloin voi tulla allergiselle oireita.

        Kyllähän ajokoira ja beagle pärjää ulkona tarhassa talvetkin kun niillä on lämmitettävä koppi !! Meillä on sellanen, kattolämmityksellä ja termostaatilla varustettu. Saa koira itse valita onko ulkona vai sisällä ja sitten tietty käytetään sitä lenkillä ja pidetään poissa tarhasta välillä.


    • jask

      Kannattaisi ottaa posliinikoira. Se ei hauku, on helpohko kouluttaa, ei ole suuri kokoinen, pärjää niin sisällä kuin ulkona, eikä siitä tuu ainakaan allergioita.

      Ette edes huomaa sen olemassaoloa.

    • Mia

      Ei noilla ehdoilla löydy ulkokoiraa. Koira joka on helppo kouluttaa on yleensä kovin laumaan sidoksissa ja kärsii jos joutuu elämään jatkuvasti ulkona. Itsenäiset koirat taas eivät ole helppoja kouluttaa vaikka ulkona pihavahtina tykkäisivätkin olla. Eikä mikään koira ole hiljaa pihalla, kaikki ne haukkuu. Enemmän tai vähemmän.

      Ja allergiselle en koiraa suosittelis lainkaan, allergeeneja on koirissa vaihtelevia määriä, lähinnä hilseessä ja syljessä eikä kukaan voi vannoa etteikö jonkun rotuinen koira aiheuttaisi allergiaoireita.

      • hau

        Käyppä lähimmässä pihapatsasliikkeessä.
        Siltä löytyy koira joka pärjää ulkona ei hauku eikä aiheuta alergisiaoireita.
        Muuta ei tullaisin ehdoin ei voi suositella.
        Pehmo lelukoira ei pärjää ulkona.


      • Mia
        hau kirjoitti:

        Käyppä lähimmässä pihapatsasliikkeessä.
        Siltä löytyy koira joka pärjää ulkona ei hauku eikä aiheuta alergisiaoireita.
        Muuta ei tullaisin ehdoin ei voi suositella.
        Pehmo lelukoira ei pärjää ulkona.

        Toi pääs unohtumaan =)


      • Nana
        Mia kirjoitti:

        Toi pääs unohtumaan =)

        Tarkoitin lähinnä koulutuksesta että oppisi perusasiat:istu, maahan, paikka.. Ja tietenkin koirat haukkuu en minä niin tyhmä ole, mutta tarkoitan ettei räkyttäisi kokoajan niinkuin suomenpystykorvat! Ja sitä pienehköä kokoa tarkotin, että on alle 60cm..
        Ehkä teille itse suosittelisin posliini koiraa hehhe =)


      • hau
        Nana kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä koulutuksesta että oppisi perusasiat:istu, maahan, paikka.. Ja tietenkin koirat haukkuu en minä niin tyhmä ole, mutta tarkoitan ettei räkyttäisi kokoajan niinkuin suomenpystykorvat! Ja sitä pienehköä kokoa tarkotin, että on alle 60cm..
        Ehkä teille itse suosittelisin posliini koiraa hehhe =)

        Sori en tarvi posliini-, pehmokoiraa, mulla on jo 2 irlaninsusikoiraa ja staffi.


      • Mia
        Nana kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä koulutuksesta että oppisi perusasiat:istu, maahan, paikka.. Ja tietenkin koirat haukkuu en minä niin tyhmä ole, mutta tarkoitan ettei räkyttäisi kokoajan niinkuin suomenpystykorvat! Ja sitä pienehköä kokoa tarkotin, että on alle 60cm..
        Ehkä teille itse suosittelisin posliini koiraa hehhe =)

        Mikään ulkokoiraksi soveltuva (siis oikeastaan ulkona VIIHTYVÄ!!) koira ei ole helppo koulutettava, koska ne koirat jotka viihtyvät ulkona itsekseen ovat erittäin itsenäisiä ja samalla vaativia omistajansa suhteen.

        Itse olen aikoinaan kisannut karjalankarhukoiran kanssa mejää, agilitya ja tokoa eikä menestyskään ollut mitenkään heikkoa, mutta siltä pohjalta voin myös kertoa ettei sen tyyppisen koiran kouluttaminen ole mikään läpihuutojuttu. Se vie aikaa ja vaatii omistajalta vaivaa.

        Perusasiat oppii mikä tahansa koira, ei ne tyhmiä ole. Paljon olellisempaa on suoritusvarmuus. Jos sadan toiston jälkeen vaikka suomenpystykorvan käskystä pysähtymisvarmuus on 70% luokkaa niin sakemannilla se on lähellä sataa prosenttia. Ja itsenäiselle koiralle on paljon vaikeampaa saada se varmuus.

        Niin ja ei ne metsästyspystykorvat kaikki ole räkyttäviä juntteja, niistä tulee sellaisia kun ei ne pääse tarpeeksi metsään ja ihmisen mukaan.


    • Portugeesi

      Portugalinvesikoira ei hauku ainakaan meidän. Muutenkin iloinen, sen kanssa voi harrastaa ihan mitä vaan agilitiä sekä onhan se palvelus koira kaikki palvelus koira lajit on käytössä. Jaksaa niin pitkiä lenkkejä kun itse vaan menet. Ei lähde karvaa ja sopii allergiselle mainiosti!!!

      • Mia

        harvemmin ihmiset koiran karvasta on saanu allergiaoireita.
        On edesvastuutonta suositella koiraa allergiasta kärsivälle, varsinkin kun ei tiedä kuinka pahasta allergiasta on kyse.


      • Anonyymi

        Mulla tuli allergiaa, vaikka sanottiin noin! Älkää siis ottako koiraa, vaikka sanotaan että sopii allergiselle! Kokeiltiin: snautseria, vesikoiria ja australianlabradoodlea, mutta kaikista tuli!!!!! Olen itsekkin miettimässä ulkokoiraa? Mikä sopis!?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tuli allergiaa, vaikka sanottiin noin! Älkää siis ottako koiraa, vaikka sanotaan että sopii allergiselle! Kokeiltiin: snautseria, vesikoiria ja australianlabradoodlea, mutta kaikista tuli!!!!! Olen itsekkin miettimässä ulkokoiraa? Mikä sopis!?????

        Ei sovi mikään. Korkeintaan laumanvartijat ja arktiset pystykorvat, mutta niitäkin on sitten oltava vähintään kaksi, mieluiten lauma. Mitään muuta koiraa ei ole tarkoitettu oleskelemaan yksinään varsinkaan Suomen olosuhteisiin, sen verran pitää itsekin tajuta koirien hyvinvoinnista.


    • buhund

      Buhund eli Norjanpaimenpystykorva. En nyt ole varma sen virallisesta rotu nimestä (en tarkoita norjanharmaatahirvikoiraa).
      Se on mielestäni sopiva ehtoihisi. Helppo kouluttaa, sopivan kokoinen ja pihakoira. Norjassa ne ainakin asuu ulkona.
      Mielestäni ne eivät hauku paljon, kuten suomenpystykorva.

      Islanninlammaskoira on toinen vaihtoehto, ne tosin haukkuvat enemmän.

    • sakari

      Tarkoitatko ulkokoiralla ulkona viihtyvää koiraa? Mikään koira ei ole NIIN ulkona viihtyvä, että se olisi aina ulkona. Koiran pitää päästä myös sisälle seurustelemaan, syömään ja hoivattavaksi.
      Yksi hyvä rotu on samojedinkoira. Ei hauku turhia, on seurallinen ja sosiaalinen ja tykkää touhuta koulutushommia. Säkä 50-65, "mallista" riippuen. Samojedi tarvitsee runsaasti laumansa seuraa ja onneton tarhakoirana. Viihtyy se toki aikuisena yksinään työpäivän ajan, mutta erittäin sosiaalisena rotuna vaatii kyllä omistajan huomion ja seuran iltasella. Sinnikäs liikkuja, vetokoira kun on. Turkki säännöllistä harjausta, mutta ei muutoin ole vaikea hoitaa.Allergiselle voi olla hankala varsinkin karvanlähtöaikana. Oikein kiva perhekoira.

    • Lateksi

      Ei koiria voi opettaa olla haukkumatta, se on niiden puhetta... Koirat haukkuvat vaistosta, ei sen takia että se on niiden tapa.

    • Typerys :S

      Kaikki koirat haukkuu vähän, mutta basenjit ei mielestäni hauku paljon. Ekaks muuten ajattelin et tuo posliinikoira on oikeasti joku rotu. Etin jopa kuvia googlesta ja tietoa :DD Tyhmä minä!!

    • Huskyt?

      husky voisi sopia mutta tarvitsee paljon liikuntaa

    • lappari?

      Meille oltais hankkimassa kesällä koiraa ja se olisi aika varmasti suomenlapinkoira. Sopisiko tämä rotu mielestänne ulkokoiraksi? Se olisi ulkona tarhassa korkeintaan 5-6 tuntia eli työ- ja koulupäivien ajan. Muuten se olisi kanssamme pihalla vapaana. Meillä on iso piha ja iso pelto talomme vieressä jossa minä ja lapset voisivat koiran kanssa juosta ja leikkiä. Olemme valmiita tekemään pitkiä lenkkejä niin metsässä kuin tielläkin. Ja koira olisi muuten ensimmäisemme (paitsi miehelläni on ollut lapsena kaksi koiraa jämtlanninpystykorva sekä norjanhirvikoira) eli sopisiko se myös ensimmäiseksi koiraksi?

      • ei tosiaan

        Lapinkoira soveltuu turkkinsa puolesta pihakoiraksi, mutta luonteensa puolesta ei. Lappari on ehdoton ihmisen koira, joka tarvii seuraa. Yksinäisenä ulkokoirana (vaikka kuinka viettäisitte sen kanssa aikaa pihalla) tulee olemaan takuuvarma häiriöhaukkuja. Paimenkäyttöön jalostunut rotu, ei mikään pihavahti. Seuraa aina ja kokoajan sivusta mitä oma lauma (=perhe) tekee.


    • koirasusi101

      Siperianhusky, suomenlapinkoira?

    • Yue

      Komppaan Miaa.
      Tosiaan kuulostaa aika mahdottomalta löytää koiraa, joka täyttäisi kaikki nuo vaatimukset. Ulkokoirat kun yleensä on itsenäisempiä ja alkukantaisempia ja siksi hankalampi kouluttaa. Kyllä kaikkien rotujen edustajat kuitenkin oppii peruskäskyt, vaikka kaikki rodut eivät ole niin miellyttämishaluisia kuin toiset. Ja vaikka jotkin rodut ovat toisia haukkuherkempiä, niin riippuu paljolti omistajasta, kuinka paljon koira haukkuu. Väsynyt ja tyytyväinen koira ei turhia viitsi räkytellä.

      Lisäksi jos ottaisit ulkokoiran, niin sinun pitää pystyä tyydyttämään sen rodunomaiset tarpeet. Älä ota esim. metsästyskoiraa, jos et metsästä.

      Sellaista koirarotua ei olekaan, joka ei aiheuttaisi allergiaa. Kaikkien koirien syljessä, hilseessä ja ulosteessa on allergisoivia aineita. Toki on rotuja/yksilöitä, jotka eivät välttämättä aiheuta niin pahoja allergiaoireita kuin toiset, mutta sen varaan ei voi laskea. Ehkäpä tutullasi ei edes ollut koira-allergiaa, vain astma. Omalla ystävälläni ja hänen äidillään on molemmilla astma, mutta silti he asuvat maalaistalossa ja heillä on vaikka minkälaista elukkaa. Ei kaikilla astmaatikoilla ole allergioita.

      Oletan, että sinä tai joku perheenjäsenistäsi on allerginen. Älä ota koiraa. Vaikka koira olisi ulkona, sinun pitää silti kouluttaa sitä, paijata ja leikkiä, harjata, leikata kynnet, siivota sen tarha ja koppi yms., jolloin väkisinkin altistuisit koiralle. Ja vaatteissasi myös sisälle kulkeutuisi koiran karvoja ja hilsettä ja jos allergiasi/perheenjäsenesi allergia on paha, niin se kyllä aiheuttaisi oireita.
      Tiedän mistä puhun, koska meillä on ulkokoira ja minä olen pahasti allerginen koirille. Rakastan koiraamme ja touhuan sen kanssa joka päivä, koulutan, lenkitän ja paijjaan. Alan lopulta aivastella, vaikka olen ulkona. Sisälle tultuani pesen kädet huolella, mutta jos satun pian hankaisemaan silmääni, niin kohta sitä kutittaa ja se turpoaa. Lisäksi koiran sylki nostattaa kutiavia näppylöitä ihooni. Minusta tuntuu niin pahalta, ettei koira voi olla meillä sisällä ja etten voi tarjota sille kaikkea mitä sen kuuluisi saada. Onneksi meillä ei kuitenkaan muut ole allergisia ja he voivat viettää koiran kanssa aikaa. Mutta minua itseäni sattuu, kun en voi ottaa koiraa kainaloon ja antaa sille tarpeeksi huomiota. Säälin koiraa ja säälin itseäni. Ajattele sinä koiran parasta äläkä ota koiraa jos olet allerginen.

    • Karjalankarhukoira

      Ihmiset joilla on ollut pelkästään jotain mopseja sun muita koiran kuvajaisia eivät ymmärrä, että osa koirista voi tosissaan viihtyä ulkona tarhassaan ympäri vuoden. Itselläni on karjalan karhukoira, jota olen useaan otteeseen yrittänyt talven pakkasilla saada sisälle ja kurjemmilla keleillä muutenkin, mutta koira ei selvästikkään viihdy sisällä vaan haluaa aina takaisin ulos. Saman tyyppisiä kokemuksia muista koirista eli ei ole pelkkä yksittäis tapaus. Toki pitää lenkillä käyttää ja käydä leikkimässä sen kanssa, mutta osaa se myös rauhoittua omiin oloihinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      383
      3856
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      211
      1905
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1434
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      971
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      930
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe