Huviveneen kuljettajakirja

Anonyymi-ap

Traficom: "Yli 24-metrisen huvialuksen kuljettajalla on oltava kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja. Kansainvälisellä huviveneenkuljettajankirjalla voi lisäksi osoittaa veneilyosaamisensa useissa maissa esimerkiksi venettä vuokratessa". Koskas toi muuttui, ellen väärin muista niin vielä taannoin yli 24m vaadittiin jo ammattilaivurikirja? No, hyvä näin, tuli jo 15v sitten hankittua toi pätevyyskirja. Hyvällä verbaaliakrobatialla ja Buster-veneilykokemuksella Suomenlahden rannikolla.

65

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voimassa oleva vesiliikennelaki täsmensi tukintoja.
      Aikoinaan pykälät olivat hiukan siellä täällä eikä ollut selvää, mitkä vaatimukset koskivat huviveneilyä ja mitkä ammattimerenkulkua. Erityisesti päällikön vastuut jättivät varaa tulkinnoille koska "soveltuvin osin" ei ole kovin tarkka käsite.

    • Anonyymi

      Aloittaja halusi kertoa olevansa todellinen typerys ilman merimiestaitoja jo veneen valinnalla, sekä piittaamattomalla asenteella sääntöjä kohtaan.

      Buusteri lässyn lässy!

      • Anonyymi

        Mistä moinen vihamielisyys aloittajaa kohtaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä moinen vihamielisyys aloittajaa kohtaan?

        ” Mistä moinen vihamielisyys aloittajaa kohtaan?”

        Tuo aloittaja on jo aikaisemmin tuonut tuon asian esiin eräässä toisessa ketjussa.
        Siitä kävi ilmi, ettei hän aivan pelkän busteri kokemuksen varassa ole.

        Minäkin kommentoin sitä juttua silloin kysymällä miten se on voinut onnistua.

        Kun itse tuon ICC hankin, niin siihen piti saada aivan kirjalliset todistukset veneilykokemuksesta.

        Sitä en ymmärrä miksi hän on tehnyt tuosta aiheesta aivan uuden keskustelun avauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Mistä moinen vihamielisyys aloittajaa kohtaan?”

        Tuo aloittaja on jo aikaisemmin tuonut tuon asian esiin eräässä toisessa ketjussa.
        Siitä kävi ilmi, ettei hän aivan pelkän busteri kokemuksen varassa ole.

        Minäkin kommentoin sitä juttua silloin kysymällä miten se on voinut onnistua.

        Kun itse tuon ICC hankin, niin siihen piti saada aivan kirjalliset todistukset veneilykokemuksesta.

        Sitä en ymmärrä miksi hän on tehnyt tuosta aiheesta aivan uuden keskustelun avauksen.

        Ehkä siksi että aiemmin ei yli 24 metristen puikkoihin ollut asiaa ilman ammattipätevyyksiä. Nyt nähtävästi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä siksi että aiemmin ei yli 24 metristen puikkoihin ollut asiaa ilman ammattipätevyyksiä. Nyt nähtävästi on.

        Ja onhan uutta sekin että takavuosina ehkä hieman kepoisinkin perustein myönnettiin huvivenekirjoja kun ei niitä niin merkittävänä nähty. Nyt niillä sitten pääsee yli 24m botskien ruoriin laillisesti, 24-metrinen vene on jo melkoinen jahti. Ja kirjathan ei vanhene, hamaan tappiin niillä saa ajaa.


      • Anonyymi

        Piittaamaton asenne sääntöjä kohtaan on hankkia pätevyyskirja? Jaa niinkö? Ja piittaamaton asenne lakeja kohtaan on noudattaa lakeja. Vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Mistä moinen vihamielisyys aloittajaa kohtaan?”

        Tuo aloittaja on jo aikaisemmin tuonut tuon asian esiin eräässä toisessa ketjussa.
        Siitä kävi ilmi, ettei hän aivan pelkän busteri kokemuksen varassa ole.

        Minäkin kommentoin sitä juttua silloin kysymällä miten se on voinut onnistua.

        Kun itse tuon ICC hankin, niin siihen piti saada aivan kirjalliset todistukset veneilykokemuksesta.

        Sitä en ymmärrä miksi hän on tehnyt tuosta aiheesta aivan uuden keskustelun avauksen.

        Niin, mutta mistä olet vihainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja onhan uutta sekin että takavuosina ehkä hieman kepoisinkin perustein myönnettiin huvivenekirjoja kun ei niitä niin merkittävänä nähty. Nyt niillä sitten pääsee yli 24m botskien ruoriin laillisesti, 24-metrinen vene on jo melkoinen jahti. Ja kirjathan ei vanhene, hamaan tappiin niillä saa ajaa.

        Ei asia ole olennaisesti muuttunut.
        Eihän nytkään vaadita näyttöjä 24m veneen kuljettamisesta, vaikka siihen saisikin oikeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei asia ole olennaisesti muuttunut.
        Eihän nytkään vaadita näyttöjä 24m veneen kuljettamisesta, vaikka siihen saisikin oikeuden.

        Ennen ei saanut oikeutta ilman ammattipätevyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen ei saanut oikeutta ilman ammattipätevyyttä.

        Niin ja ennen piti rekisteröidä veneet, joiden kulkunopeus oli yli 12kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja onhan uutta sekin että takavuosina ehkä hieman kepoisinkin perustein myönnettiin huvivenekirjoja kun ei niitä niin merkittävänä nähty. Nyt niillä sitten pääsee yli 24m botskien ruoriin laillisesti, 24-metrinen vene on jo melkoinen jahti. Ja kirjathan ei vanhene, hamaan tappiin niillä saa ajaa.

        Se täytyy uusia kun tulee 70 vuotta mittariin.
        Soitto Trafiin riitti. Alle kahdessa viikossa oli uusi postilaatikossa.
        Sitä en kysynyt milloin on seuraava uusinta D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja onhan uutta sekin että takavuosina ehkä hieman kepoisinkin perustein myönnettiin huvivenekirjoja kun ei niitä niin merkittävänä nähty. Nyt niillä sitten pääsee yli 24m botskien ruoriin laillisesti, 24-metrinen vene on jo melkoinen jahti. Ja kirjathan ei vanhene, hamaan tappiin niillä saa ajaa.

        Juu melkoinen jahti tosiaan, vaikka olympiasoudussa käytettävä kahdeksikko, minimipaino 96 kg, ja keskipituus 19,9 m.
        Mutta ne pisimmät ovat hiukan yli 24 m, ja painoa sääntöjen mukaan siis minimissään 96 kg, käytännössä kuitenkin 100...105 kg.
        Epäselväksi jää kenellä soutajista se pätevyys pitää yli 24 metrisen tapauksessa olla, vai pitääkö olla kaikilla?
        Älytön laki, mutta minkäs teet. Aluksen pituus ei millään tavalla korreloi sen kuljetuksen vaativuuden kanssa, eikä myöskään sen muille mahdollisessa törmäyksessä aiheutuvan vahingon kanssa.
        Pituus on kuitenkin helpoin mitata, jos/kun viranomaisen tarvitsee tarkistaa noudatetaanko mahdollisesti lakia vaiko ei, eli tarvitaanko kyseiseen alukseen pätevyyksiä vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu melkoinen jahti tosiaan, vaikka olympiasoudussa käytettävä kahdeksikko, minimipaino 96 kg, ja keskipituus 19,9 m.
        Mutta ne pisimmät ovat hiukan yli 24 m, ja painoa sääntöjen mukaan siis minimissään 96 kg, käytännössä kuitenkin 100...105 kg.
        Epäselväksi jää kenellä soutajista se pätevyys pitää yli 24 metrisen tapauksessa olla, vai pitääkö olla kaikilla?
        Älytön laki, mutta minkäs teet. Aluksen pituus ei millään tavalla korreloi sen kuljetuksen vaativuuden kanssa, eikä myöskään sen muille mahdollisessa törmäyksessä aiheutuvan vahingon kanssa.
        Pituus on kuitenkin helpoin mitata, jos/kun viranomaisen tarvitsee tarkistaa noudatetaanko mahdollisesti lakia vaiko ei, eli tarvitaanko kyseiseen alukseen pätevyyksiä vai ei.

        Onhan siinä asetuksessa myös massa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Mistä moinen vihamielisyys aloittajaa kohtaan?”

        Tuo aloittaja on jo aikaisemmin tuonut tuon asian esiin eräässä toisessa ketjussa.
        Siitä kävi ilmi, ettei hän aivan pelkän busteri kokemuksen varassa ole.

        Minäkin kommentoin sitä juttua silloin kysymällä miten se on voinut onnistua.

        Kun itse tuon ICC hankin, niin siihen piti saada aivan kirjalliset todistukset veneilykokemuksesta.

        Sitä en ymmärrä miksi hän on tehnyt tuosta aiheesta aivan uuden keskustelun avauksen.

        Kovin löysin perustein tosiaan on joskus myönnetty jos tollainen tampiokin on sen saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin löysin perustein tosiaan on joskus myönnetty jos tollainen tampiokin on sen saanut.

        Oletko koskaan ajatellut, että jos haukut toista tampioksi, hän ei muutu tampioksi saati miksikään muuksikaan. Se olisi taikuutta 😂

        Sen sijaan kaikki, mitä kirjoitat, kertoo sinusta ja tavastasi suhtautua muihin ihmisiin. Sinä olet sellainen ihminen, joka haukkuu muita. Se on oma valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut, että jos haukut toista tampioksi, hän ei muutu tampioksi saati miksikään muuksikaan. Se olisi taikuutta 😂

        Sen sijaan kaikki, mitä kirjoitat, kertoo sinusta ja tavastasi suhtautua muihin ihmisiin. Sinä olet sellainen ihminen, joka haukkuu muita. Se on oma valinta.

        Toisin sanoen ankeuttaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piittaamaton asenne sääntöjä kohtaan on hankkia pätevyyskirja? Jaa niinkö? Ja piittaamaton asenne lakeja kohtaan on noudattaa lakeja. Vai?

        "Hyvällä verbaaliakrobatialla ja Buster-veneilykokemuksella"

        Tätä voi tulkita, niin, että "verbaaliakrobatia" on puhua niitä näitä vs ymmärrys säänöistä yms. ja kokemus hankittu busterilla, no on se moottorivene sekin vs vaikka 12 m mootorivene. Mikäs siinä jos trafi näin antaa lupakirjoja ja kuittaa veneen hallinnan ja teoria osaamiset...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvällä verbaaliakrobatialla ja Buster-veneilykokemuksella"

        Tätä voi tulkita, niin, että "verbaaliakrobatia" on puhua niitä näitä vs ymmärrys säänöistä yms. ja kokemus hankittu busterilla, no on se moottorivene sekin vs vaikka 12 m mootorivene. Mikäs siinä jos trafi näin antaa lupakirjoja ja kuittaa veneen hallinnan ja teoria osaamiset...

        Helpompi isoa venettä on ajella kuin busteria.
        Ainoastaan näkyvyys on Busterissa parempi eikä edes se, jos on sumua tai linssit pärskeistä märkänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut, että jos haukut toista tampioksi, hän ei muutu tampioksi saati miksikään muuksikaan. Se olisi taikuutta 😂

        Sen sijaan kaikki, mitä kirjoitat, kertoo sinusta ja tavastasi suhtautua muihin ihmisiin. Sinä olet sellainen ihminen, joka haukkuu muita. Se on oma valinta.

        Sinä olet kaunis, komea ja fiksu ja taitava kirjoittaja, huikea älykkyys loistaa joka kirjaimesta, jonka olet tänne kirjoittanut, mahtava tyyppi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet kaunis, komea ja fiksu ja taitava kirjoittaja, huikea älykkyys loistaa joka kirjaimesta, jonka olet tänne kirjoittanut, mahtava tyyppi!

        Tapahtuiko nyt taika, kohdallasi vai kertooko tuo kaikki minusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu melkoinen jahti tosiaan, vaikka olympiasoudussa käytettävä kahdeksikko, minimipaino 96 kg, ja keskipituus 19,9 m.
        Mutta ne pisimmät ovat hiukan yli 24 m, ja painoa sääntöjen mukaan siis minimissään 96 kg, käytännössä kuitenkin 100...105 kg.
        Epäselväksi jää kenellä soutajista se pätevyys pitää yli 24 metrisen tapauksessa olla, vai pitääkö olla kaikilla?
        Älytön laki, mutta minkäs teet. Aluksen pituus ei millään tavalla korreloi sen kuljetuksen vaativuuden kanssa, eikä myöskään sen muille mahdollisessa törmäyksessä aiheutuvan vahingon kanssa.
        Pituus on kuitenkin helpoin mitata, jos/kun viranomaisen tarvitsee tarkistaa noudatetaanko mahdollisesti lakia vaiko ei, eli tarvitaanko kyseiseen alukseen pätevyyksiä vai ei.

        Niinpä, kyllä sen kahdeksikon kuljetus esim. autolla maantiellä oman osaamisensa vaatii...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvällä verbaaliakrobatialla ja Buster-veneilykokemuksella"

        Tätä voi tulkita, niin, että "verbaaliakrobatia" on puhua niitä näitä vs ymmärrys säänöistä yms. ja kokemus hankittu busterilla, no on se moottorivene sekin vs vaikka 12 m mootorivene. Mikäs siinä jos trafi näin antaa lupakirjoja ja kuittaa veneen hallinnan ja teoria osaamiset...

        Pääasia on mitä Trafi tulkitsee. Kirja tuli plakkariin että heilahti. Hullu liikaa työtä tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet kaunis, komea ja fiksu ja taitava kirjoittaja, huikea älykkyys loistaa joka kirjaimesta, jonka olet tänne kirjoittanut, mahtava tyyppi!

        En muista, että olemme tavanneet, mutta maineeni ilmeisesti kiirii edelleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kyllä sen kahdeksikon kuljetus esim. autolla maantiellä oman osaamisensa vaatii...

        Miten siihen maantiellä kuljettamiseen tarvittava osaaminen liittyy kansainväliseen huviveneen kuljettajankirjaan?
        Eikä noin pitkiä aluksia maantiellä todellakaan koskaan kuljeteta Suomessa autolla, vaan aina perävaunulla. Riippumatta siitä mikä ajoneuvo sitä perävaunua vetää, henkilöauto, pakettiauto, kuorma-auto, traktori, vaiko jokin muu ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten siihen maantiellä kuljettamiseen tarvittava osaaminen liittyy kansainväliseen huviveneen kuljettajankirjaan?
        Eikä noin pitkiä aluksia maantiellä todellakaan koskaan kuljeteta Suomessa autolla, vaan aina perävaunulla. Riippumatta siitä mikä ajoneuvo sitä perävaunua vetää, henkilöauto, pakettiauto, kuorma-auto, traktori, vaiko jokin muu ajoneuvo.

        Jos joku huvikseen huvivenettä kuljettaa maantiellä niin varmaan siihen tarvitaan huviveneen kuljettajan kirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista, että olemme tavanneet, mutta maineeni ilmeisesti kiirii edelleni.

        Joo tavattiin gay gang bang illassa, kun oli pää osassa...


    • Anonyymi

      Mulla sattuu olemaan kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja, vuokraveneenkuljettajakirja ja kuljettajakirja 2. Koomista on, että ensin mainitulla saan ajaa vaikkapa 25 metristä ja 700 kW:sta kippoa, sitävastoin kahdella viimeksi mainitulla kirjalla en saa . Koomiseksi asian tekee se, että viimeksimainittu on ammattikirja, ja toiseksi mainittukin vähän sinne päin. Ei sillä, ei mulla ole tarvetta ajella sen kokoisia...

      • Anonyymi

        Eli mitä rajoituksia on vuokraveneenkuljettajankirjalla ja kuljettajankirja 2:lla. Mitä ylipäätään tarkoitetaan vuokraveneellä tässä tapauksessa, kuka on on vuokrannut mitä? Jos vuokraan veneen esim. Skipperi. nimisen välityksen kautta yksityiseltä niin tarvitsenko vuokraveneenkuljettajankirjan?


      • Anonyymi

        Ero on siinä, että työkseen maksavia ihmisiä kuljettavalta vaaditaan enemmän kuin oman porukan kuskaajalta. Vaikka veneessä olisi saman verran ihmisiä, niin ammatikseen sitä tekevä kuljettaa vuoden aikana moninkertaisen määrän kuin huviveneilijä ja sitä kautta riskit kertautuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero on siinä, että työkseen maksavia ihmisiä kuljettavalta vaaditaan enemmän kuin oman porukan kuskaajalta. Vaikka veneessä olisi saman verran ihmisiä, niin ammatikseen sitä tekevä kuljettaa vuoden aikana moninkertaisen määrän kuin huviveneilijä ja sitä kautta riskit kertautuvat.

        Jos kuljetan tuttujani veneelläni enkä ota heiltä maksua mutta hyväksyn että he osallistuvat polttoainekustannuksiin jollakin summalla niin olenko silloin vuokraveneenkuljettaja?
        Entä jos he tarjoavat matkan päätteksi minulle vielä kahvit, kahvileivät ja ehkä yhden konjakinkin, muutunko silloin vuokraveneenkuljettajaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuljetan tuttujani veneelläni enkä ota heiltä maksua mutta hyväksyn että he osallistuvat polttoainekustannuksiin jollakin summalla niin olenko silloin vuokraveneenkuljettaja?
        Entä jos he tarjoavat matkan päätteksi minulle vielä kahvit, kahvileivät ja ehkä yhden konjakinkin, muutunko silloin vuokraveneenkuljettajaksi?

        No ketä niinku kiinnostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mitä rajoituksia on vuokraveneenkuljettajankirjalla ja kuljettajankirja 2:lla. Mitä ylipäätään tarkoitetaan vuokraveneellä tässä tapauksessa, kuka on on vuokrannut mitä? Jos vuokraan veneen esim. Skipperi. nimisen välityksen kautta yksityiseltä niin tarvitsenko vuokraveneenkuljettajankirjan?

        Vuokravenekuljettaja lappu on tarkoitettu kipparille, joka tarjoaa vastikkeelista matkaa.

        Alus pitäisi olla myös TRAFI rekisteröity vuokraveneeksi, omistus suhteella ei väliä.

        Jo kaverin veneeseen tuoma bisse, jonka hän sinulle tarjoaa, tekee juridisesti matkasta vastikkeelisen ja pitäisi löytyä edellä mainitut jutut, mutta käytännössä tätä lakia rikotaan jatkuvasti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuljetan tuttujani veneelläni enkä ota heiltä maksua mutta hyväksyn että he osallistuvat polttoainekustannuksiin jollakin summalla niin olenko silloin vuokraveneenkuljettaja?
        Entä jos he tarjoavat matkan päätteksi minulle vielä kahvit, kahvileivät ja ehkä yhden konjakinkin, muutunko silloin vuokraveneenkuljettajaksi?

        Kyllä olet, jos kuljetat esimerkiksi työpaikan tiimiä virkistyspäivän rientoihin. Haveri silloin ja muutut oikein kunnon maksumieheksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olet, jos kuljetat esimerkiksi työpaikan tiimiä virkistyspäivän rientoihin. Haveri silloin ja muutut oikein kunnon maksumieheksi.

        Samasta syystä vaaditaan ammattiautoilijan luvat jos työkaveri joku aamu hyppää kimppakyytiin autooni matkan varrelta ja heittää minulle vitosen bensarahaa.

        Teoriassa ehkä, mutta käytännössä vaikea todistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta syystä vaaditaan ammattiautoilijan luvat jos työkaveri joku aamu hyppää kimppakyytiin autooni matkan varrelta ja heittää minulle vitosen bensarahaa.

        Teoriassa ehkä, mutta käytännössä vaikea todistaa.

        Ei teoriassa, vaan juridisesti.


    • Anonyymi

      Kuinka pitkä on Espoo 1 niminen vesibussi?
      Saisinko ajaa sitä kansainvälisellä huviveneenkuljettajankirjalla, jos nykyinen omistaja myisi sen ensin minulle huviveneeksi?

      • Anonyymi

        Outo kysymys, mutta tavallaan kiehtova.

        Vesibussin mitat eivät ole poikkeukselliset merellä olevanlle huviveneelle, joten ne eivät ainakaan tuo mitään esteitä.

        Vene pitää rekisteröidä huviveneeksi. Ei siis riitä, että se myydään huviveneeksi vaan se pitää siihen rekisteröidä. Tämä on kuitenkin hiusten halkomista koska oletan kysyjän vain kysyvän saako hän ajella venettä, jos se on rekisteröitynä huviveneeksi.

        En tiedä onko huviveneellä suurinta henkilömäärää, mutta se selviää, kun vene rekisteröidään. Sitä ei saa ylittää.

        Vastaus on, että huviveneenä hän ei edes tarvitse kuljettajakirjaa sen ajamiseen. 15 vuoden ikä riittää, jos kyvyt ovat riittävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo kysymys, mutta tavallaan kiehtova.

        Vesibussin mitat eivät ole poikkeukselliset merellä olevanlle huviveneelle, joten ne eivät ainakaan tuo mitään esteitä.

        Vene pitää rekisteröidä huviveneeksi. Ei siis riitä, että se myydään huviveneeksi vaan se pitää siihen rekisteröidä. Tämä on kuitenkin hiusten halkomista koska oletan kysyjän vain kysyvän saako hän ajella venettä, jos se on rekisteröitynä huviveneeksi.

        En tiedä onko huviveneellä suurinta henkilömäärää, mutta se selviää, kun vene rekisteröidään. Sitä ei saa ylittää.

        Vastaus on, että huviveneenä hän ei edes tarvitse kuljettajakirjaa sen ajamiseen. 15 vuoden ikä riittää, jos kyvyt ovat riittävät.

        Ei niitä kykyjäkään kukaan arvioi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä kykyjäkään kukaan arvioi.

        Jos kukaan muu ei arvioi, niin ihmisen pitää itse ymmärtää riittääkö taidot vai ei.

        Suurin osa ihmisistä ei tarvitse lastenvahtia, mutta sitten on niitä, jotka tekevät mitä vaan, jos kukaan ei estä. Joistakin niistä tulee juhlittuja sankareita, toiset käydään hakemassa luodolta.


      • Anonyymi

        Ammattivene, joten todennäköisesti CE hyväksymätön, eli et saa ajaa millään muulla kuin ammattikirjalla ja omistajan on oltava vielä yritys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo kysymys, mutta tavallaan kiehtova.

        Vesibussin mitat eivät ole poikkeukselliset merellä olevanlle huviveneelle, joten ne eivät ainakaan tuo mitään esteitä.

        Vene pitää rekisteröidä huviveneeksi. Ei siis riitä, että se myydään huviveneeksi vaan se pitää siihen rekisteröidä. Tämä on kuitenkin hiusten halkomista koska oletan kysyjän vain kysyvän saako hän ajella venettä, jos se on rekisteröitynä huviveneeksi.

        En tiedä onko huviveneellä suurinta henkilömäärää, mutta se selviää, kun vene rekisteröidään. Sitä ei saa ylittää.

        Vastaus on, että huviveneenä hän ei edes tarvitse kuljettajakirjaa sen ajamiseen. 15 vuoden ikä riittää, jos kyvyt ovat riittävät.

        Niin mutta kysyttiin pituutta, koska jos se on yli 24 m pitkä, ei sitä ole mahdollista rekisteröidä huviveneeksi, huvialukseksi kylläkin.
        Sillä ei ole merkitystä onko pituus poikkeuksellinen merellä olevalle, vaan sillä onko yli, alle vaiko tasan 24 m pitkä. Mutta mistä sen tiedon vesibussille saa, jos ei aio odottaa seuraavaa telakointikautta ja mennä ihan itse mittaamaan. Eli onko nuo jossain julkisessa rekisterissä, joka olisi ihan itse netistä katsottavissa?
        Tai sattuuko joku tietämään sen pituuden kyseiselle alukselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta kysyttiin pituutta, koska jos se on yli 24 m pitkä, ei sitä ole mahdollista rekisteröidä huviveneeksi, huvialukseksi kylläkin.
        Sillä ei ole merkitystä onko pituus poikkeuksellinen merellä olevalle, vaan sillä onko yli, alle vaiko tasan 24 m pitkä. Mutta mistä sen tiedon vesibussille saa, jos ei aio odottaa seuraavaa telakointikautta ja mennä ihan itse mittaamaan. Eli onko nuo jossain julkisessa rekisterissä, joka olisi ihan itse netistä katsottavissa?
        Tai sattuuko joku tietämään sen pituuden kyseiselle alukselle?

        Jos, mutta kun ei ole. Se on nipin napin 13m ja se, ei ole poikkeuksellisen iso merelle.

        Olist ottanut selvää ennen kuin ryhdyt opastamaan muita näsäviisaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattivene, joten todennäköisesti CE hyväksymätön, eli et saa ajaa millään muulla kuin ammattikirjalla ja omistajan on oltava vielä yritys.

        Mitä tarkoittaa CE-hyväksymätön? Syötäväksi kelpaamaton? Ei China Export-tarraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa CE-hyväksymätön? Syötäväksi kelpaamaton? Ei China Export-tarraa?

        Kun puhutaan vanhasta veneestä, CE-tarralla ei ole mitään merkitystä koska vene on valmistettu ennen koko tarran keksimistä.

        Veneen joko saa huvivenerekisteriin tai ei saa tai sitten vaaditaan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla moottorin päästöt, jos ne eivät täytä vaatimuksia.


      • Anonyymi

        pituutta 13,6 metriä, leveyttä 3,6 metriä ja sen syväys on noin metrin luokkaa. Moottorista löytyy 145 hevosvoimaa, mukava matkanopeus on Nybergin mukaan 7-8 solmua, huippunopeuden ollessa 12 solmua. Painoa veneellä on seitsemisen tonnia.

        Eiköhän tuon saisi huviveneeksi rekisteröityä...ja ihan ilman mitään kirjoja voisi ajella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan vanhasta veneestä, CE-tarralla ei ole mitään merkitystä koska vene on valmistettu ennen koko tarran keksimistä.

        Veneen joko saa huvivenerekisteriin tai ei saa tai sitten vaaditaan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla moottorin päästöt, jos ne eivät täytä vaatimuksia.

        Varmaan CE-tarralla voi osoittaa että moottori täyttää vaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan CE-tarralla voi osoittaa että moottori täyttää vaatimukset.

        Oletko tosissasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan CE-tarralla voi osoittaa että moottori täyttää vaatimukset.

        Itsekö ajattelit tarran tehdä 30 vuotta vanhaan moottoriin?


    • Anonyymi

      Minulla makaa jonkun laatikon pohjalla vuosikymmeniä sitten varusmiesajalta saatu palvelustodistus merivoimien kuljetus- ja kelirikkoveneen päällikkönä toimimisesta ja siihen edellyttävän koulutuksen saamisesta sekä veneenkuljettajankirja A, tekeekö niillä enää mitään jos haluaisin jonkun huviveneenkuljettajankirjan hakea?

      • Anonyymi

        Voihan ne toimia osoituksesta osaamisesta vaikkapa sitä huviveneen kuljettamista varten.


      • Anonyymi

        Ota yhteyttä SPV liittoon ja kysy heidän pätevyysklinikalta mitä tarvitset vielä lisää.
        Näin mutuna sanoisin, että ainakin vuorovesilaskut sinun tulisi opetella ja käydä tenttimässä.
        Tuolla liitolla on tarjolla Venepäällikkö kurssi, jonka suorittaminen saattaa riittää avaamaan Trafilta ovet.


      • Anonyymi

        Tekee, ei kun hakemusta menemään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota yhteyttä SPV liittoon ja kysy heidän pätevyysklinikalta mitä tarvitset vielä lisää.
        Näin mutuna sanoisin, että ainakin vuorovesilaskut sinun tulisi opetella ja käydä tenttimässä.
        Tuolla liitolla on tarjolla Venepäällikkö kurssi, jonka suorittaminen saattaa riittää avaamaan Trafilta ovet.

        ...vuorovesilaskut, entä sekstantin käyttö ja paikanmääritys perinteisin tähtitieteellisin menetelmin, onko osattava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...vuorovesilaskut, entä sekstantin käyttö ja paikanmääritys perinteisin tähtitieteellisin menetelmin, onko osattava?

        Sekstantin käyttö, ehhehe. No joo kyllä minäkin sen osaan, avomerilaivuri kun olen, mutta semmoinen pikkujuttu että sitä käytettäessä täytyy nähdä horisontti. Harvoin näkee Suomenlahdella ja Pohjanmerellä. Eikä viitti Nautical Almanacia kuskata mukana.


      • Anonyymi

        Ilman muuta kelpaavat, eivät ne vanhene. Itse sain huviveneen kirjat Silver-veneellä ajelusta parinkymmenen vuoden aikana Suomenlahdella. Nyt sitä sitten cruisaillaan aivan laillisesti ja luvitetusti 28m jahdilla. Laitan alkavaksi sesongiksi neljä leveää kaluunanauhaa työpaidan olkaimiin kun kerran oikeus on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekstantin käyttö, ehhehe. No joo kyllä minäkin sen osaan, avomerilaivuri kun olen, mutta semmoinen pikkujuttu että sitä käytettäessä täytyy nähdä horisontti. Harvoin näkee Suomenlahdella ja Pohjanmerellä. Eikä viitti Nautical Almanacia kuskata mukana.

        Decca- ja Loran-järjestelmien käytön on oltava todella sujuvaa. Rannikkoa lähestyttäessä on myös ILS-järjestelmän käyttö oltava hallinnassa.
        Lippu-ja vilkkulamppuviestitys pitää osata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Decca- ja Loran-järjestelmien käytön on oltava todella sujuvaa. Rannikkoa lähestyttäessä on myös ILS-järjestelmän käyttö oltava hallinnassa.
        Lippu-ja vilkkulamppuviestitys pitää osata.

        Morsetus sujuu kyllä yhä kohtuullisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta kelpaavat, eivät ne vanhene. Itse sain huviveneen kirjat Silver-veneellä ajelusta parinkymmenen vuoden aikana Suomenlahdella. Nyt sitä sitten cruisaillaan aivan laillisesti ja luvitetusti 28m jahdilla. Laitan alkavaksi sesongiksi neljä leveää kaluunanauhaa työpaidan olkaimiin kun kerran oikeus on!

        Voithan laittaa vaikka kuusi kaluunanauhaa mutta ei se sinusta sen kummempaa herraa tee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta kelpaavat, eivät ne vanhene. Itse sain huviveneen kirjat Silver-veneellä ajelusta parinkymmenen vuoden aikana Suomenlahdella. Nyt sitä sitten cruisaillaan aivan laillisesti ja luvitetusti 28m jahdilla. Laitan alkavaksi sesongiksi neljä leveää kaluunanauhaa työpaidan olkaimiin kun kerran oikeus on!

        Ei luvitetusti vaan kuvitellusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekstantin käyttö, ehhehe. No joo kyllä minäkin sen osaan, avomerilaivuri kun olen, mutta semmoinen pikkujuttu että sitä käytettäessä täytyy nähdä horisontti. Harvoin näkee Suomenlahdella ja Pohjanmerellä. Eikä viitti Nautical Almanacia kuskata mukana.

        Minä näen kyllä horisontin jos vaivaudun menemään tuohon lähimpään rantaan. Tietysti sillä edellytyksellä että se ilmastollisten olosuhteiden puolesta on näkyvissä. Mutta toisaalta, missä tarvitsisin nykyisillä kartoilla ja kompasseilla ym. esim. Itämeren lyhyillä taipaleilla jotain tähtiteteellisen paikanmäärityksen osaamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä näen kyllä horisontin jos vaivaudun menemään tuohon lähimpään rantaan. Tietysti sillä edellytyksellä että se ilmastollisten olosuhteiden puolesta on näkyvissä. Mutta toisaalta, missä tarvitsisin nykyisillä kartoilla ja kompasseilla ym. esim. Itämeren lyhyillä taipaleilla jotain tähtiteteellisen paikanmäärityksen osaamista?

        Ei yhtään mihinkään. Atlantin ylitys on sitten toinen juttu. Sitäpaitsi paikan määritys taivaankappaleiden korkeuden avulla on niin julmetun työlästä että siihen menee tuntikausia ja sittenkin lopputulos on todnäk. väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä näen kyllä horisontin jos vaivaudun menemään tuohon lähimpään rantaan. Tietysti sillä edellytyksellä että se ilmastollisten olosuhteiden puolesta on näkyvissä. Mutta toisaalta, missä tarvitsisin nykyisillä kartoilla ja kompasseilla ym. esim. Itämeren lyhyillä taipaleilla jotain tähtiteteellisen paikanmäärityksen osaamista?

        Kipparin kuuluu jo Airistolla tyhjentää viimeiset tipat kolman tähden jalluullosta. Sitten voidaan ruveta sen neljännen tähden tähystämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kipparin kuuluu jo Airistolla tyhjentää viimeiset tipat kolman tähden jalluullosta. Sitten voidaan ruveta sen neljännen tähden tähystämiseen.

        ...kolman tähden jalluullosta on ilemisesti jotain jo tyhjentänytkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta kelpaavat, eivät ne vanhene. Itse sain huviveneen kirjat Silver-veneellä ajelusta parinkymmenen vuoden aikana Suomenlahdella. Nyt sitä sitten cruisaillaan aivan laillisesti ja luvitetusti 28m jahdilla. Laitan alkavaksi sesongiksi neljä leveää kaluunanauhaa työpaidan olkaimiin kun kerran oikeus on!

        Työpaidan olkaimiin..? Oletko töissä huvivenettäsi ajaessasi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe