Kuntoutustuki ja lääkkeiden syömättä jättäminen, rikos vai ei?

Anonyymi-ap

Oletetaan että A on kuntoutustuella vaikean masennuksen vuoksi. Lääkäri määrää lääkkeet, joita A ei halua syödä. A siis ostaa ne silmänlumeeksi Kelaa varten mutta jättää järjestelmällisesti syömättä. Eläkkeen hakeminen tekaistuin perustein on petos, mutta onko tässä kyseessä petos, koska kuntoutustuki käsittääkseni todennäköisimmin hylättäisiin jos A vaan ilmoittaisi, ettei suostu syömään lääkkeitään, ja siksi A ostaa lääkkeet hämäykseksi.

Vaikea masennus siis sinänsä on totta, mutta hoitoon osallistuminen Kelan todennäköisesti velvoittamalla tavalla on lumetta.

Entäs tämä tilanne: A käyttää päihteitä, eli laittomia huumeita, tai huomattavia määriä alkoholia mutta salaa nämä asiat lääkäriltä ja Kelalta? Olen käsittänyt että ajoittain päihteiden käyttöä salataan siksi, että se voisi estää kuntoutustuen saamisen.

En itse ole kuntoutustuella tai ollut sellaisella. Kiinnostaa vaan, onko tuollainen jopa rikos.

7

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan yhtä lailla sekin on rikos, kuin tyhmyyskin

    • Anonyymi

      "hoitoon osallistuminen Kelan todennäköisesti velvoittamalla tavalla on lumetta"
      Voi olla että on lumetta mutta ei laitonta ja tuo voi olla yksi sairauden oirekin. Kela vaatii milloin mitäkin kertomatta lakiperustetta vaatimukselleen ja kun ei sitä kerro niin sitä ei silloin ole, ei tässäkään tapauksessa.
      Pakkohoidon määrite ei tuossa täyty niin ketään ei kukaan voi pakottaa syömään lääkkeitä vasten tahtoaan. Se lääkärin määräys tarkoittaa sitä että apteekin on myytävä asiakkaalle niitä lääkkeitä joita lääkäri määrää mutta syömään noita lääkkeitä ei voi pakottaa kun pakkohoidossa.

    • Anonyymi

      Minulla alkoi eläke 49 vuotiaana, sitä ennen olin kuntoutustuella 8v.
      Tarkistivat usein verikokeilla että lääkkeet ovat varmasti otettu.
      Jatkuvaa ravaamista kokeissa ja psykiatrilla.
      Otin kylläkin kaikki lääkkeet ja olin mielisairaalassakin.

      Oli helpotus kun laskivat eläkkeelle, suuri taakka poistui harteilta.

      • Anonyymi

        Juu.. Muuten nyt kun tuosta kirjoitit, muistin että eräs tuttavani oli samassa tilanteessa jokin aikaa sitten. Häneltäkin tosiaan otettiin säännöllisesti verikokeita, että pysyttiin selvillä lääketasapainosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu.. Muuten nyt kun tuosta kirjoitit, muistin että eräs tuttavani oli samassa tilanteessa jokin aikaa sitten. Häneltäkin tosiaan otettiin säännöllisesti verikokeita, että pysyttiin selvillä lääketasapainosta.

        Otettiin verikokeita?
        Millä oikeudella ihmiseltä vaan otettaan verikokeita ellei epäillä rikosta kuten liikennejuopumus tms. (=TaiMuutaSontaa)
        Minä aikoinaan jo 4 vuotiaana pistin pirusti hanttiin kun yritettiin ottaa verikoetta vasten tahtoani, 4 hoitajaa piteli ja yksi sai lopulta otettua jalasta verinäytteen. Nyt tuohon toimenpiteeseen pitäisi olla paljon isompi porukka 😡


    • Anonyymi

      En tiedä mitä laki sanoo, mutta kiinni jäämisen riski on vähäinen, jos ei itse auo päätään.

      • Anonyymi

        Mistä tuossa voisi edes jäädä kiinni?
        Ei lääkkeiden syömättä jättäminen ole muuta kun korkeintaan moitteen arvoinen eikä edes sitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe