Uo:n vapaakuukausi

Anonyymi-ap

Tietääkö kukaan koska saa tiedon tulevasta ulosoton vapaakuukaudesta? Kyseessä 1.5 voimaan astuneen lain mukainen automaattisesti myönnettävä maksuvapaa kuukausi. Yritin kysyä uo-mieheltä, vastasi jotain mutta tähän kysymykseen ei tullut vastausta. Olis kiva tietää saako sen tämän vuoden aikana.

18

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse soitin ulosottomiehelle toisesta asiasta ja samassa yhteydessä kysyin tästä. Ulosottomies kysyi minkä kuukauden haluaisin ja sain sen.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon että kerroit. Ajattelin ensin että en millään kehtaa soittaa ja kysyä, hävettää niin paljon tää tilanne...Kysyin kuitenkin ja sain heinäkuun. En tiedä miten asia olis edenny jos en olisi ottanut itse sinne yhteyttä.


    • Anonyymi

      Kävin tänään uo:n sivuilla ja tein hakemuksen heinäkuulle. Mitä ihmettä, siellä piti PERUSTELLA hakemus vaikka yksi pitäisi saada ilman muuta uuden lain perusteella, näin olen ymmärtänyt. Olen siis tulorajamittauksessa, tuloni ovat yli kaksi kertaa suojaosuus mutta alle neljä. Mitä oon nyt ymmärtänyt väärin???? Pitääkö uo:lle soittaa ja keskustella vai mitä?

      • Anonyymi

        Joku kertoi tuossa aiemmin, että netissä voi ohjetekstin mukaan hakea vain harkinnanvaraisia vapaakuukausia. Automaattisia ei saa hakea netissä.


      • Anonyymi

        Ei sitä vapaakuukautta tarvitse hakea joka siis kuuluu sinulle automaattisesti. Soitat tai laitat viestiä sähköisen asioinnin kautta että haluat tietyn kuukauden vapaaksi ulosotosta.Jos et ilmoita niin virkailija myöntää sen itse jollekin kuukaudelle.


      • Anonyymi

        Miehellä tulot yli 2x suojaosuus, mutta ei kuitenkaan 4x, paitsi vuoden aikana 2x mennyt tuon rajan yli, koska todella epäsäännöllisen tulot, mutta kuitenkin vuoden tulot keskimäärin kuukaudessa jää huomattavasti alle 4x suojaosuus. Lyhennysvapaita ei ole ollut 3 vuoteen ja kesäkuuksi haki 1 viran puolesta myönnettävää vapaakuukautta, jonka ulosottomies hylkäsi vaikka kuinka yritti perustella että keskimäärin tulot kuukaudessa huomattavasti pienemmät kuin 4x. Hän teki käräjäoikeudelle vapaamuotoisen valituksen samoin perusteluin ja meni viikko niin vapaakuukausi olikin myönnetty ja käräjäoikeudelta tuli viestiä että haluaako perua valituksen. Kannattaa valittaa ylemmäksi koska tuntuu että päätös on ulosottomiehestä riippuvainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehellä tulot yli 2x suojaosuus, mutta ei kuitenkaan 4x, paitsi vuoden aikana 2x mennyt tuon rajan yli, koska todella epäsäännöllisen tulot, mutta kuitenkin vuoden tulot keskimäärin kuukaudessa jää huomattavasti alle 4x suojaosuus. Lyhennysvapaita ei ole ollut 3 vuoteen ja kesäkuuksi haki 1 viran puolesta myönnettävää vapaakuukautta, jonka ulosottomies hylkäsi vaikka kuinka yritti perustella että keskimäärin tulot kuukaudessa huomattavasti pienemmät kuin 4x. Hän teki käräjäoikeudelle vapaamuotoisen valituksen samoin perusteluin ja meni viikko niin vapaakuukausi olikin myönnetty ja käräjäoikeudelta tuli viestiä että haluaako perua valituksen. Kannattaa valittaa ylemmäksi koska tuntuu että päätös on ulosottomiehestä riippuvainen.

        Yleisesti ottaen ensimmäinen oikeussuojakeino on pyytää uo-mieheltä itseoikaisua.

        Ensimmäinen muutoksenhakukeino on ulosottovalitus https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L11 . Se tehdään käräjäoikeuteen ja maksaa 250 euroa, jos häviää juttunsa.

        ”Valitusoikeus on ulosottoasioissa laaja. UK 11:1.1:n mukaan valittaa voidaan täytäntöönpanotoimesta ja ulosottomiehen päätöksestä. Valituskelpoisuus ei rajaudu asioihin, joissa ulosottomies on tehnyt suullisen tai kirjallisen päätöksen. Myös ulosottomiehen tosiasialliset toimet, kuten kustannuksia aiheuttava omaisuuden säilytystapa, voivat olla muutoksenhaun kohteena. Sen sijaan valmistelutoimista, jotka vasta ennakoivat tulevaa päätöstä tai toimea, ei voida hakea erikseen muutosta.” (Ulosottokaaren pääkohdat Tuula Linna Alma Talent | Helsinki 2019 Juridica-kirjasarjan 19. teos 2., uudistettu painos Copyright © 2019 Alma Talent Oy ja tekijä Yhteistyössä Lakimiesliiton Kustannus ISBN 978-952-14-3466-2)


    • Anonyymi

      Tosiaan kun soitin ja kysyin, niin saa toivoa haluamansa kuukauden. Mutta jos ei toivo niin silloin tulee vapaaksi joku sattumanvarainen kuukausi.

    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut vielä tietoa näistä ns. viran puolesta puolesta myönnettävistä vapaakuukausista? Kohta ollaan jo vuoden puolessa välissä ja 3 kpl niitä pitäisi tulla, kun kyseessä tulorajaulosmittaus. Eikö se ole väärin velkojiakin kohtaan, jos kaikilla on vapaakuukaudet vasta loppuvuodesta...

      • Anonyymi

        Samaa odottelen. Ei ainakaan mitään asiatietoa ollut omilla uo-sivuillani tänään. Toivottavasti eivät siirrä taas loppuvuoteen, koska koko vapari sulaa sähkölaskuihin. Ei saa mitään hankittua.


      • Anonyymi

        Eihän joulupukkikaan tule kesäkuussa.


      • Anonyymi

        Mulle oli tullut nyt samana päivänä kun tuli kuitti toukokuun ulosmittauksesta, toinen kirje jossa kerrottiin että vapaakuukausi on heinäkuu.


    • Anonyymi

      Otin itse yhteyttä, kun en jaksanut enää odotella. Uo:lle sopi mitkä vaan 3 kk, eli ihan nappiin meni. Ei tarvinut ainakaan vääntää tai perustella mitään.

    • Anonyymi

      Sain ilmoituksen vapareista. Viestissä lukee, että minulla on oikeus kolmeen vapaakuukauteen (kuten onkin lain kirjaimen mukaan). Sitten lukee, että vapari on myönnetty 7/23.
      Miten tämä nyt on ymmärrettävissä? Missä on ne kaksi muuta? Tuleeko jokaisesta vaparista päätös erikseen? Miksi ihmeessä tämäkin on näin hankalaa!
      Olisi helpompaa suunnitella loppuvuoden asioita jos tietäisi milloin on enemmän rahaa käytössä kuin vain suojaosuus. Autoa pitää huoltaa, kodinkonetta uusia ja talotekniikkaa rempata. Ulkovuoraustöistä puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Ne kaksi entistä vapaakukkautta jotka ovat olleet viran puolesta myönnetty tulevat kuten ennenkin. Ellei halua niihin muutosta.
        Ainakin minulla vanhat kaksi tulevat automaattisesti joka vuosi samoina kuukausina.
        Nyt kun tuli kolmas niin sekin lähtee jatkossa tulemaan automaattisesti.
        Jos jonkun vapaakuukausiin halua muuttaa toiseen ajank8htaan ni7n silloin pitää ottaa ajoissa yhteyttä ulosottoon. Että tilitys ei ehdi lähteä.


    • Anonyymi

      Eikö vapaakuukaudet myönnetäkään kalenterivuoden mukaan? Viimeiset kaksi vuotta olen saanut joulu- ja tammikuun vapaaksi uo-maksuista. Eli, olen hävinnyt sen toisen kuukauden kokonaan. Jos nyt taas mennään tällä kaavalla, ei kolmea saa millään, jos tammikuu lasketaan taas tämän vuoden vapariksi.
      Miksi Ulosottolaitos huijaa meitä?

      • Anonyymi

        Kyllä ne ovat vuositasolla. Jos on joulukuu 2022-tammikuu 2023 niin kuuluisi saada nyt tammikuun lisäksi kaksi. Jos on siis oikeutettu niihin.
        Jos on ennen saanut vain joulukuun 2022 esimerkiksi niin siinnä vuonna olisi pitänyt saada yhden jo sitä ennen. Eli yhteensä vanhan lain aikana kasi vapaakukautta per vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne ovat vuositasolla. Jos on joulukuu 2022-tammikuu 2023 niin kuuluisi saada nyt tammikuun lisäksi kaksi. Jos on siis oikeutettu niihin.
        Jos on ennen saanut vain joulukuun 2022 esimerkiksi niin siinnä vuonna olisi pitänyt saada yhden jo sitä ennen. Eli yhteensä vanhan lain aikana kasi vapaakukautta per vuosi.

        Niin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta eipäs uo toimikaan lain kirjaimen mukaan. Inhottavia tyyppejä koko pulju täynnä, kun kehtaavat huijata kaikista köyhintä eli varatonta vanhaa ihmistä. Eli olen menettänyt useamman satasen jo viime vuosien väärän päätlsen vuoksi. Kuinka ne kehtaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe