Aurinkopaneelien hankkiminen on rahantuhlausta

Koskakohan ihmiset alkavat heräämään aurinkosähköjärjestelmän järjettömyyteen tavallisella OK asujalla. Paneelien hinnatkin ovat edelleen koholla ostokiiman ajamana.

Järjettömyys ajatus perustuu seuraavaan. Tuulivoimaa tulee parissa vuodessa lisää kahden OL3 verran, jolloin halpasähkö tulee olemaan Suomen "ongelma" kesäisin. Kesäisin yleensä tuuleekin enemmän kuin talvella. Kun ydinvoiman ja tuulivoiman osuus jatkaa entisestään kasvamista, niin tuotannon säätökyky heikkenee entisistään.

Jos aurinkopaneeleita johonkin voisi suositella, niin mökeille ja liikekiinteistöille. Esimerkiksi kaupat voivat käyttää koko tuotannon itse jäähdytyslaitteisiin, jolloin takaisinmaksu aika muodostuu edelleen järkeväksi. OK asuja ei tule saamaan omiaan pois paneeleiden elinkaaren aikana.

68

1811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä aurinkosähköllä ladataan töpselihybridiä, hyödynnetään pyykinpesussa. Lämminvesivaraaja lämpiää keväällä, kesällä ja syksyllä vain alkaen klo.9, jolloin tulee jo 3,5 kW ja tuottoa on pilviselläkin säällä luokkaa 1 kW. (parhaimmillaan sähköä tulee lähes 5 kW)
      Käytetään sähköä lämmitykseen ja viilennykseen kahdella ilpillä, ruoanvalmistukseen jne... Myös jääkaappi, pakastin ja ilmanvaihto kuluttavat jotain. Jos aurinko paistaa, niin lämmitetään sauna jo päivällä.
      Sähkölämmitykseenkin aurinkoa pystytään hyödyntämään huhtikuusta alkaen, jolloin tuotto päivällä riittää esim. olohuoneen varaavan betonilattian lämmitykseen. Se taas riittää keväällä pitämään koko alakerran lämpimänä seuraavaan päivään.

      • Anonyymi

        Kesällä ei tarvii lämmittää.
        Sähköautoo ei kesä päivällä ladata kun sillä,ajetaan .
        Ei saunita päivällä eikä syödä kotonna

        Paljonko on tuottomollut nyt tällä pilbisellö,kesä viikolla entä illalla kun olaan kotona ja tv ja valaistus päällä


      • Anonyymi

        Kauppojen ja liiketilojen paneelit maksaa palkansajat yritystuella. veroissaan.

        Rikaat yrittäjät maksattaa ne sinulla köyhä


      • Anonyymi

        3;5kw eiittää vaan saman kuin yksi pistorasia siis ei sillä latata edes söhköautoo , saati että kokooyaoonmsähköt sataisiin siitä

        Eiittää juurimja jauuri talonmoeeuskåyttäön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä ei tarvii lämmittää.
        Sähköautoo ei kesä päivällä ladata kun sillä,ajetaan .
        Ei saunita päivällä eikä syödä kotonna

        Paljonko on tuottomollut nyt tällä pilbisellö,kesä viikolla entä illalla kun olaan kotona ja tv ja valaistus päällä

        Jos sijoitan oaneeleihin 15ooo e ja saan niistä jotain hyötyy on se sijoittamani raha pois korkokomarkkinoilta elikkä tappio kasvaa vieläkin suuremmaski
        15 ooo e tuottaa tällö jetkellä 5oo e vuodessa ja 2o vuodessa 1o tuhatta ja pääoma kun vielä, jäljellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sijoitan oaneeleihin 15ooo e ja saan niistä jotain hyötyy on se sijoittamani raha pois korkokomarkkinoilta elikkä tappio kasvaa vieläkin suuremmaski
        15 ooo e tuottaa tällö jetkellä 5oo e vuodessa ja 2o vuodessa 1o tuhatta ja pääoma kun vielä, jäljellä

        Sosialistit eivät pyöri korkomarkkinoilla. Se on vastoin Stalinistien kaikkia periaatteita. Koeta nyt päättää mihin leiriin kuulut ja saarnaa vain yhtä saarnaa. Tuskin omaat kuitenkaan useampia kuin yhden persoonan?


      • Anonyymi

        Sulla hybun kun aina kotona peset pyykkiä kesällä ja päivisin baan ja latat autoo pöibin ja ajat öisin


      • Anonyymi

        Paljonko laitoit rahaa kiinni itse imaa , jotta saat säästöt.
        Ilmeiseti uyritustukee ja saat kaikki yeityksen poistoihin jonka pakkansaajat maksaa
        Veroissaan.


      • Anonyymi

        Järkevä aloitus ämielenkiintoinen totus

        Asiaa olen minökin paljon miettinyt ja yeittänyt sada totuutta

        Täältä ei oikeen saa yeitoo kun tömö on paneelimyydien kappapaikka enimmäkseen he ie ilahdu kritiikistä ollenkaan

        ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
        Liity mukaan keskusteluihin
        Meidän mielestämme keskustelu kuuluu kaikille. Jos haluat apua ongelmaasi, jakaa ajatuksiasi tai kysyä mielipiteitä, aloita keskustelu! Anonyymisti tottakai.
        Ei olla venäjän äärioikesto diktatuurissabielä vaikka menossa
        ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä ei tarvii lämmittää.
        Sähköautoo ei kesä päivällä ladata kun sillä,ajetaan .
        Ei saunita päivällä eikä syödä kotonna

        Paljonko on tuottomollut nyt tällä pilbisellö,kesä viikolla entä illalla kun olaan kotona ja tv ja valaistus päällä

        😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
        Erilaista tietoo kun myyjän lupaukset
        Yässä tosiaan totetunuttamdataa hyvnä aurinkoisen kesän jälkiltä
        https://youtu.be/6_HoPOGSkVI?si=5iXxznX34VHVMSCg


      • Anonyymi

        Keskimäärin 15 000 0aneelit tuotaa kesässä noin 300 -500 e max hyödyn

        Muista että isojen paneeliden infertterin vaihto on 10 buoden kulutta kalliimpi kun peien. mikro voimalan


      • Anonyymi

        Saafakseen sähkö 5 kwh arvo noin 0,5e pitää sijoitaa pajeelikauppiaalle 15 000 e ja teittää katto jotta saa 20 buoden aikan takisin tuon 0.5e kesäpäivän tunnilta , mutta ei talbella mitää eikä kesällä yölläkään. Jiten sähköauto pitää olla aian päivällä pihassa jottasen saa ladattua 0,01pros


      • Anonyymi

        Kotkut on aina päivällä koyona kesäisn pesemässä pyykkiä ja oataamssa autoja kun aurinko sähköö ei ole kuin kesälläja silloinkin keskloä päivää noin 0,3e edestä tunnissa


    • Käytte oletettavasti päivätyössä, niinkuin suurin osa muistakin OK asujista. Tällöin menee ne huipputunnit ohitse ja suuri osa sähköstä myydään yhtiölle.

      Totta kai kannattaa omakäyttö pitää mahdollisimman korkeana, mutta järkevyyden / taloudellisuuden näkökulmasta sen osuus jää silti aika pieneksi vr. kauppa / tehdas / toimisto jne.

      • Anonyymi

        Vaimo tekee enimmäkseen etätöitä. Minä olen ollut vapaaherrana jo 6 vuotta, jolloin myin yritykseni. Kohta virallisesti eläkkeellä...
        Meillä on isossa talossa kuitenkin harrastuksena airbnb-toimintaa, joka on melko vilkasta kesällä. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, lämmintä vettä kuluu moninkertaisesti talveen verrattuna ja ilppi viilentää myös (tai varsinkin) 120 m2 yläkertaa, joka on kokonaan majoituskäytössä.
        Päälle sähköautovieraat, niitäkin alkaa olla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimo tekee enimmäkseen etätöitä. Minä olen ollut vapaaherrana jo 6 vuotta, jolloin myin yritykseni. Kohta virallisesti eläkkeellä...
        Meillä on isossa talossa kuitenkin harrastuksena airbnb-toimintaa, joka on melko vilkasta kesällä. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, lämmintä vettä kuluu moninkertaisesti talveen verrattuna ja ilppi viilentää myös (tai varsinkin) 120 m2 yläkertaa, joka on kokonaan majoituskäytössä.
        Päälle sähköautovieraat, niitäkin alkaa olla...

        Miten paneelit tuottya talbella ja illalla
        Meneekö paljon myyntiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimo tekee enimmäkseen etätöitä. Minä olen ollut vapaaherrana jo 6 vuotta, jolloin myin yritykseni. Kohta virallisesti eläkkeellä...
        Meillä on isossa talossa kuitenkin harrastuksena airbnb-toimintaa, joka on melko vilkasta kesällä. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, lämmintä vettä kuluu moninkertaisesti talveen verrattuna ja ilppi viilentää myös (tai varsinkin) 120 m2 yläkertaa, joka on kokonaan majoituskäytössä.
        Päälle sähköautovieraat, niitäkin alkaa olla...

        Lataakambieraat autonsa yön aikana aurinko sähköllä

        3k wh. On vaan niin pieni yeho että sillä ei lataa yössä kun yhden plugatin mutta ei 68kwh battety laatikkoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimo tekee enimmäkseen etätöitä. Minä olen ollut vapaaherrana jo 6 vuotta, jolloin myin yritykseni. Kohta virallisesti eläkkeellä...
        Meillä on isossa talossa kuitenkin harrastuksena airbnb-toimintaa, joka on melko vilkasta kesällä. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, lämmintä vettä kuluu moninkertaisesti talveen verrattuna ja ilppi viilentää myös (tai varsinkin) 120 m2 yläkertaa, joka on kokonaan majoituskäytössä.
        Päälle sähköautovieraat, niitäkin alkaa olla...

        Siis uöbieraat lataa ilmaseksi autonsa yöllä aurinkoenergilla ja jopa talbellakin

        Onnea vaan


    • Anonyymi

      Olen hirveän tyytväinen tähän 8kw paaneliistoon. Kahdella puolella harjaa ja heti aamusta alkuvuodesta tulee jo sähköä millä pyörii kylmäkoneet varhaisesta aamusta. Nyt tietysti kesäaikaan tuottoa on liikaakin mutta ylimitoitin juuri piemimpien aikojen tähden niin saa paremmin sähköä. Ajastukset hoitelee tuottavimmalla aikaa lämminvesivaraajan yms. Massa varaaja on ollut myös hieno keksintö se vanhan ajan patteri joka itse säätelee luukullansa tasaten lämpöjä,on hyvä ja aurinko on siinä varhaisessa vaiheessa keväällä jo avustanut selkeästi. En ole ikinä laskenut mitä vie takaisnmaksu ajat kun ei kiinnosta mutta Nyt kun järjestelmä on ostettu maksettu nauton takuulla ilmaisista hetkistä kun sähkö on ylikin oman tarpeen. Laskuja saa odotella nyt vasta syksymmällä,tykkään. En tajua paneelien morkkaajia.

      • Anonyymi

        Olet siis tehnyt kaikki mahdolliset virheet hankinnas. Ideologinen valintako? Vahvasti sitä mieltä, että kukin saa käyttää rahansa mihin haluaa eikä se oo muilta pois. Minä suhtaudun paneeleihin kuten sijoitukseen. Sen on joskus tuotettava. Eikä mikään +- tulos riitään vaan mieluummin ihan voittoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis tehnyt kaikki mahdolliset virheet hankinnas. Ideologinen valintako? Vahvasti sitä mieltä, että kukin saa käyttää rahansa mihin haluaa eikä se oo muilta pois. Minä suhtaudun paneeleihin kuten sijoitukseen. Sen on joskus tuotettava. Eikä mikään - tulos riitään vaan mieluummin ihan voittoa.

        - No kai sulla tvo:ta ja vorttumia pörssisalkussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - No kai sulla tvo:ta ja vorttumia pörssisalkussa?

        Ei oo osakkeita. TVOta ei kyl pysty ostaakkaa.


      • Anonyymi

        Miten illalla putlee sähköö paneelista kun tarvii tv ja balot ja euanlaittoon ja oilbisenä päivänä nyt


      • Anonyymi

        Paljonko tuottaa talbella ja illalla ämeneeekö paljon myyntiin talvella


      • Anonyymi

        Paljonkomsijoitut rahaa oaneeleihin vai olikos ne ilmasiet

        15 ooo e tuottaa pankissa 5oo e vuodessa
        2o vuta kun oaneelit masettu saat koekoo 1o ooo e ja bielä on pääoma jäljellä
        Elikkä rahaa on 25 ooo e ja talvellakin


      • Anonyymi

        Varmaankin lataat. Auton yöllä paneeleista


    • Anonyymi

      Minkä takia pitää tälläistä ideologista kitinää julistaa? Joku hankkii paneelit ja hevon vittuako se sinulle kuuluu. Panelit maksaa itsensä takaisin ehkä 15-20 vuodessa ja se niiden käyttöikäkin on. Käytkö itkemässä jokaiselle, joka ostaa sinusta jotain mikä on huono investointi? Suksi nyt helvettiin ja anna muiden elää elämäänsä niin kuin haluaa. Toisen käy lomalla etelässä ja sen takaisinmaksuaika on aika hiton paljon pidempi kuin aurinkopanelien ja tippurin hoidostakin tulee lisäkuluja.

      • Anonyymi

        Meen silti mieluummin etelään kerran talvessa, kun sijoitan johonkin mistä ei ole mitään iloa 😂 Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että takaisinmaksusuunnitelmilla voi pyyhkiä persettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meen silti mieluummin etelään kerran talvessa, kun sijoitan johonkin mistä ei ole mitään iloa 😂 Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että takaisinmaksusuunnitelmilla voi pyyhkiä persettä.

        Etelän rrissut on lyhyt ilo joka voi muuttua karvaaksi murheeksi. Paneeleista on iloa isält pojalle kuten Anteron nick akuista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meen silti mieluummin etelään kerran talvessa, kun sijoitan johonkin mistä ei ole mitään iloa 😂 Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että takaisinmaksusuunnitelmilla voi pyyhkiä persettä.

        Toiselle tulee hyvä mieli kun on ekologista. Se hänelle suodaan. Hintalaput muutenkin on vain pers'aukisia varten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etelän rrissut on lyhyt ilo joka voi muuttua karvaaksi murheeksi. Paneeleista on iloa isält pojalle kuten Anteron nick akuista

        Paneelit on sähköntuotantoinvestointi. Jos ekologisuutta kaipaa, niin ostaa sit vaikka tuulisähköä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toiselle tulee hyvä mieli kun on ekologista. Se hänelle suodaan. Hintalaput muutenkin on vain pers'aukisia varten.

        Hintalapat on todellakin persaukisia varten. Tuhlaamalla päättömästi pysyy persaukiseni. Rahan päälle ymmärtävä laskiskelee investointejaa ja sijoituksiaan. Huvibudjetti sitten erikseen. Mutta ymmärrän kyllä, että ekologisuuteen uskonnon tavoin suhtautuville tämä on yksi tapa suorittaa anekauppaa.


      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        Hintalapat on todellakin persaukisia varten. Tuhlaamalla päättömästi pysyy persaukiseni. Rahan päälle ymmärtävä laskiskelee investointejaa ja sijoituksiaan. Huvibudjetti sitten erikseen. Mutta ymmärrän kyllä, että ekologisuuteen uskonnon tavoin suhtautuville tämä on yksi tapa suorittaa anekauppaa.

        Mutta mitä hittoa se sinulle kuuluu? Ne ostaa paneleita, sinä et.


      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        Hintalapat on todellakin persaukisia varten. Tuhlaamalla päättömästi pysyy persaukiseni. Rahan päälle ymmärtävä laskiskelee investointejaa ja sijoituksiaan. Huvibudjetti sitten erikseen. Mutta ymmärrän kyllä, että ekologisuuteen uskonnon tavoin suhtautuville tämä on yksi tapa suorittaa anekauppaa.

        Panelit ei tuota tappiota, vaan pääsevät +-0 tulokseen tai vähän plussalle 20 vuodessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Panelit ei tuota tappiota, vaan pääsevät -0 tulokseen tai vähän plussalle 20 vuodessa.

        Kun lasketaan tuo investointina, niin tappiota tuli inflaatio + muuten jäämättä tullut tuotto korkoineen. 20 vuodes tappio kasvaa melkoseks oikein laskettuna 😉
        Ja edelleen harva osaa katsoa tulevia kesiä, kun tuulivoima + ydinvoima polkee sähkönhinnan olemattomaksi. Siitä seuraa, että vanhoja +-0 laskelmia täytyy hiukan tarkentaa kohti miinusta.


      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        Kun lasketaan tuo investointina, niin tappiota tuli inflaatio muuten jäämättä tullut tuotto korkoineen. 20 vuodes tappio kasvaa melkoseks oikein laskettuna 😉
        Ja edelleen harva osaa katsoa tulevia kesiä, kun tuulivoima ydinvoima polkee sähkönhinnan olemattomaksi. Siitä seuraa, että vanhoja -0 laskelmia täytyy hiukan tarkentaa kohti miinusta.

        Se on persaukisten valituksia. Kukaan ei ole väittänyt paneleita kultakaivokseksi. Paneleilla pääsee hyvin mukavasti omilleen vaikka vähän inflaatio juoksisi.


      • Anonyymi

        Siski koska kaimen maailam paneeli myyjät kehuu niiden olevan välttämättömät ja säästävän hirbveesti sähköö- iltaisn yöllä,ja päivälläkin voit ladatanautoomsmamal,kun ajat sillä työmatkaa.
        Talbellakin ja syksyllä ja yölläkin

        Lisäksi ne hautaa katon huoltoo ja se kesä kun ne puretaan katon hullon buksi posi etsaa sähköö,kesällököön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panelit ei tuota tappiota, vaan pääsevät -0 tulokseen tai vähän plussalle 20 vuodessa.

        Pankiša saat 15 ooo e talletukselle 3,25 koron elikkä 5oome vuodessa talvellakin,sillä boimostaa sähköö,ja talletus pystyy tallessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meen silti mieluummin etelään kerran talvessa, kun sijoitan johonkin mistä ei ole mitään iloa 😂 Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että takaisinmaksusuunnitelmilla voi pyyhkiä persettä.

        Näillä kesäsähkön hinnoilla mielstöni paneelit on akiak hulluidea.
        Svea bank ja nirwegian maksaa 15 ooo e talletukselle 3,25 peos koekoo elikkö vuodessa n. 5oo e myös talvella
        Katto jää teittömöttä

        Äeayttää noi myyntimiehet jotka kusetaa paneeleissa saasussta hyödystä.

        Koskan ei ouhuta reijitetystä katista ja siitä että kun katto HUOLLETAAN jää yhden kesön tuottombielä,pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitä hittoa se sinulle kuuluu? Ne ostaa paneleita, sinä et.

        Myyjät huijaa että niillä säästää.
        Joillani liika rahaamja ne laitaa ne oaneeleihin hulluutaan.
        Svea bannk 3,25 pros korkoo antaa 5oo e buodessa aurinkopaneelien hinnalla ja jää bielä,rahatntilille
        Pankkiiri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meen silti mieluummin etelään kerran talvessa, kun sijoitan johonkin mistä ei ole mitään iloa 😂 Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että takaisinmaksusuunnitelmilla voi pyyhkiä persettä.

        Me oltiin viime talvena neljä kertaa kanarilla ja kaksi kertaa kreikassa ja fukessakin

        Eikä ole paneeelia eikä sähkö autoo


      • Anonyymi

        Tämähän on keskustelu palsta jos keskustelaa
        Ei mikää äärioikeisto iseologian mekka jossa olaan aina baan samaa mieltä

        Jos ymmärrät mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meen silti mieluummin etelään kerran talvessa, kun sijoitan johonkin mistä ei ole mitään iloa 😂 Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että takaisinmaksusuunnitelmilla voi pyyhkiä persettä.

        Sama täällä ja juuri tultiin, kesön jälkeen heti uudestaan löhdetään.
        15 000 käy etelässä ainakin 15 kertaa

        4 ketaa vuodessa kanarialle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panelit ei tuota tappiota, vaan pääsevät -0 tulokseen tai vähän plussalle 20 vuodessa.

        Muisa että invertterimwi kestä sitä 20,vuotta joka oaneeleille luvataa käyttö iäksi


    • Anonyymi

      Meillä on 2 kw järjestelmä puulämmitteisessä ok talossa ja hyvin riittää sähköt 9 kk vuodesta ,irrottauduin verkosta 7 v sitten. On säästynyt 50 e kk. 7 vuoden ajan eli 4200 e, ite oon laitellu paneelit seinälle , invertteri, lataussäädin, akut ja aggrekaatti maksanu 3000 e ja bensat siihen päälle syksyisin ehkä 100 e/v. Akut juuri uusittu kun tuli hankittua halvat puuilon akut alussa. Nyt pitäisi päästä seuraavat 10v ilman laitehankintoja.

    • Tässä uutinen aloitukseni tueksi alkutalvelta.

      https://yle.fi/a/74-20012175

      Kannattaa selata loppuun, missä esitetty graafi tuulivoiman oletetusta kasvusta 2030 luvulle. Saattaa tilanne olla hinnan tasaosuuden kannalta parempi lähempänä 2030 lukua, mutta lähivuodet tulevat olemaan todella halvan kesäsähkön aikaa.

    • Anonyymi

      Älä sinä ole huolissasi muiden tekemisistä ja paneelien hankinnasta. Keski omaan tekemiseen.

      • Konsulttina olen nimenomaan huolissani muiden asioista ja jeesaan investoinneissa. Tämä konsultointi on teille silti ihan ilmasta. Don't worry 😉


      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        Konsulttina olen nimenomaan huolissani muiden asioista ja jeesaan investoinneissa. Tämä konsultointi on teille silti ihan ilmasta. Don't worry 😉

        Me kaivataan naapurin reettaa sotkeutumaan ihan kaikkeen. Ollaan hyvin kiitollisia neuvoista joita kukaan koskaan ei ole pyytänyt tai tarvinnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Me kaivataan naapurin reettaa sotkeutumaan ihan kaikkeen. Ollaan hyvin kiitollisia neuvoista joita kukaan koskaan ei ole pyytänyt tai tarvinnut.

        Tämä ketju onkin enemmän niille, jotka eivät ole vielä kerinnyt hankkia paneeleita. Koen ihan velvollisuudeksi varoittaa heitä sortumasta.
        Ps. Olen minäkin tehnyt joskus huonoja investointeja, mutta en ole niiden vuoksi kiukutellut, koettanut puhua kuuta auringoksi tai jotain muuta. Silloin on vaan parempi hyväksiä, että tämä kokeilu ei nyt ihan huippu ollut. Katse silti tulevaisuuteen kohti uusia pettymyksiä.


      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        Tämä ketju onkin enemmän niille, jotka eivät ole vielä kerinnyt hankkia paneeleita. Koen ihan velvollisuudeksi varoittaa heitä sortumasta.
        Ps. Olen minäkin tehnyt joskus huonoja investointeja, mutta en ole niiden vuoksi kiukutellut, koettanut puhua kuuta auringoksi tai jotain muuta. Silloin on vaan parempi hyväksiä, että tämä kokeilu ei nyt ihan huippu ollut. Katse silti tulevaisuuteen kohti uusia pettymyksiä.

        Suomeen ei kannata näillä sähkön hinnoilla rakentaa minkäänlaista voimalaa. Kun sähkön tuotannosta pitää maksaa ei tule uusia tuulipuistoja, ei aurinkovoimaloita eikä ydinvoimaloita. Entisetkin joutuu sulkemaan ovensa kun rahat loppuu ajastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen ei kannata näillä sähkön hinnoilla rakentaa minkäänlaista voimalaa. Kun sähkön tuotannosta pitää maksaa ei tule uusia tuulipuistoja, ei aurinkovoimaloita eikä ydinvoimaloita. Entisetkin joutuu sulkemaan ovensa kun rahat loppuu ajastaan.

        Isoja yhtiöitä kiinnostaa talvi enemmän kuin kesä, jos nykyinen kesä talvi kuilu pysyy korkeana. Oletettavasti pysyy korkeampana kuin ennen Ukrainan sotaa, mutta ei tietenkään lähellekkään niin pahoja talvia kuin viimetalvi.
        Kunhan vuositasolla €/MWh on riittävä, niin jäävät eloon. Toista se on pientuottajalle, jolla aurinkopaneelit. Tilanne saattaa olla voiton tuotannon kannalata enemmän kuin haastava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen ei kannata näillä sähkön hinnoilla rakentaa minkäänlaista voimalaa. Kun sähkön tuotannosta pitää maksaa ei tule uusia tuulipuistoja, ei aurinkovoimaloita eikä ydinvoimaloita. Entisetkin joutuu sulkemaan ovensa kun rahat loppuu ajastaan.

        Miksi ostaa mitään jota ei tarvii.
        Siksi kun myyjä perustelee. että,tarviit paneelit ja sähköauton
        Jotta maailma pelsatuu ja säästät.

        Ne on baa status symbooleja omakotitalossa


      • Anonyymi

        Olaanko vapalla keskustelu palstalla vai venäjän äärioikeisto diktatuurissa.

        Arvaappa

        Sana on vapaa


      • Anonyymi

        ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
        Liity mukaan keskusteluihin
        Meidän mielestämme keskustelu kuuluu kaikille. Jos haluat apua ongelmaasi, jakaa ajatuksiasi tai kysyä mielipiteitä, aloita keskustelu! Anonyymisti tottakai.
        ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️


    • Anonyymi

      Saksassa aurinkovoimaloita on tuettu 20 vuotta sähkön takuuhintajärjestelmällä. Tukiajan nyt päättyessä, moni toimija purkaa voimalansa kannattamattomana.

      Yksityiskuluttajille tämä on jonkinlainen tilaisuus, jopa 80-90% nimelliskapasiteetistään omaavia aurinkopaneeleita on tarjolla n. 30% uuden hinnasta.

    • Anonyymi

      Mietin laitanko 10000 euroa auringo paneeli sarjaan vai Aktia 3.5 % korko tiliin.
      Arvanette kumpaan laitoin, joku asiantuntija voisi laskea kumpi on kannatavampi sijoitus. Ainakin jää murheet pois, joita voi tulla paneelien laitosta ja mahdollisista muista ongelmista, joista kuluttaja jja kilpailu lautakunta saa vuosittain satoja selvitettäväksi.

    • Anonyymi

      Miten paljon nousee paikallisesti lämpötila, kun yhä suurempia paneelikenttiä rakennetaan?
      Helenillä on mittava hanke. Oliko kyse useista hehtaareita?
      Tumma paneelin pinta käy kuumana, syntyy voimakkaita pysty virtauksia. Maaperä kuivuu ympäriltä.
      Mielenkiintoista on seurata millainen katastrofi saadaan aikaiseksi.

      • Anonyymi

        Kun paneelin pintalämpö pidetään nestekierrolla alle 25c, niin pumppaukseen käytetty energia tulee lisääntyneenä tuottona moninkertaisesti takaisin. On kokemusta. Myös paneelin käyttöikä jatkunee (?) Kuinkahan VALTAVA aurinkovoimala olisikaan aikaansaatu Ol3-katastrofin hinnalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun paneelin pintalämpö pidetään nestekierrolla alle 25c, niin pumppaukseen käytetty energia tulee lisääntyneenä tuottona moninkertaisesti takaisin. On kokemusta. Myös paneelin käyttöikä jatkunee (?) Kuinkahan VALTAVA aurinkovoimala olisikaan aikaansaatu Ol3-katastrofin hinnalla?

        Ei voi missään tilanteessa edes verrata tätä katastrofia aurinkovoimaan. OL3 tekee sähköä vuosihuolto lukuunottamatta yötäpäivää. Sellainen varma perusvoima on äärettömän tärkeää Suomen kaltaisessa kylmässä maassa, jossa sattuu olemaan suhteellisen pimeät talvet. Jos edes hetken ajattelisit, niin tajuaisit 1.6MW perusvoiman oleman paljon tärkeämpi juttu kuin vaikka samalla rahalla saatava ninellisteholtaan 5MW aurinkovoimala.


    • Anonyymi

      Mökkipenan mietteitä
      1 Mitä enemmän ihmiset laittavat aurinkosähköjä, siitä hyötyvät kaikki sähkönkäyttäjät alentuneina pörssisähkö hintoina.
      2 Kun vielä järjestelmään lisätään sähköauton akku joka tasaa kulutusta , eli otetaan autosta sähköä taloon, 60 kwh akusta voidaan ottaa 30 kwh talon käyttöön ja silti on vielä 30 kwh ajoa varten. Tuo 30 kwh riittää 2-3 vrk talon tarpeisiin.
      3 Riippuu ihan omista lähtökohdista onko järkeä vai ei.
      4 Minulla on vanha bensa/ e 85-auto ( 11000 km/vuosi) ja mökillä pörssisähkö ( 1000-1500 kwh/ vuosi) ja lähinnä kiinnostaisi irtaantua sähköverkosta kokonaan ja muuttua omavaraiseksi......

    • Anonyymi

      Mökkipena jatkaa
      Minulla on osakesalkku ja se on miinuksella, mutta tuottaa vakaasti osinkoja noin 5% vuosittain. OST-tilin aloitin marraskuussa 2021 joten aika huono tuuri kävi tai omaa tyhmyyttä. Mutta ei hätää, rahoja en tarvitse ja osingot sijoitin edelleen.

      Aika tekee tehtävänsä ja osingot saavat laskun kiinni parissa vuodessa. Ja joskus taas kurssitkin nousevat. UPM, Nordea ja Kone, noissa roikutaan.

    • Anonyymi

      Kauppojen ja liiketilojen paneelit maksaa palkansajat yritystuella. veroissaan.

      Rikaat yrittäjät maksattaa ne sinulla köyhä


      Äänestä

      Kokomus se vie yeittäjpn leibön kun kansaklamei ole makaukykyö

      • Anonyymi

        Kai ymmärrät, että kommunistisessa maailmassa, jota ihannoit, ovat kaikki muut paitsi puolueen korkeat jäsenet enemmän persaukisia kuin nykyisessä järjestelmässä kaupasta palkkansa saavat työntekijät. Voi kumpa te jääräsosialistit oppisitte joskus ajattelemaan aivoilla eikä aina toitottaisi samaa vanhaa Stalinistien virttä.


    • Anonyymi

      Luuletko ettei tuulivoimaa ja ydinvoimaa säädetä ?

      • En luule. Tuulivoimaa voidaan säätä helpostikin, mutta jos ei tuule, niin ei voi mitenkään säätää lisää tehoja.

        Ydinvoimaa voidaan säätää, mutta se ei ole hyväksi ja rajallista. Ydinvoimalle olisi parasta ajaa kaasupohjassa kokoajan. OL3 on paremmin säädettävissä kuin 4 muuta.


      • Anonyymi

        Tuulivoimalat voi aivan helposti säätää kaatopaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulivoimalat voi aivan helposti säätää kaatopaikalle.

        -nyssän paskaydinvoima ei kelpaa edes sinne!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe