Mikä ihmeen kurafetissi on valloillaan?

Anonyymi-ap

Olen viikonlopun aikana katsellut joitakin suomalaisia pyörätubettajia ja ihmettelen miksi ei käytetä lokasuojia edes arkiajossa vaikka pyöräillään töihin ympäri vuoden. Toinen sankari vetää gravelia kelirikkoteillä jotka on märkiä ja kesken lenkin putsataan voimansiirtoa lumella. Juomapullotkin täysin kurassa.

Itsellä on lokasuojat kaikissa pyörissä enkä ole niiden kokenut aiheuttavan pienintäkään haittaa. Päin vastoin. Vaatteet ja pyörä säilyy paljon puhtaampana. Tämän luulisi olevan myös ekologista jos ei tarvitse pestä mitään kovin usein. Jos on pakko vetää maastopyörällä niin tiheän lepikon läpi että lokarit jää joka lenkillä matkan varrelle niin on ehkä paras ajaa ilman. Muuten en niitä kovin suurena ongelmana pitäisi. Nykyään monet on myös muotoiltu aika hienosti ja painoakaan ei kovin paljon tule lisää.

52

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastepyöräilyyn se lokasauojattomuus vain "kuuluu", on se sitten maastoa, gravelia taikka maantietä. Sitten retkipyöräilyssä ja etenkin työmatkapyöräilyssä lokasuojia luonnollisesti käyettään isommassa määrin.

      Itselläkin oli taas eilisisen maastolenkin jälkeen pyörä taas pesukunnossa vaikka pahimmat kuralätäköt koitinkin kiertää (enkä mitenkään erikoisesti tykkään noista "muta-ajoista").
      https://aijaa.com/978VFj

      • Anonyymi

        Itse olen nimenomaan harrastepyöräilijä joitakin satunnaisia asiointeja lukuun ottamatta. Olen itsekin ajanut lähinnä maantiepyörällä ilman lokasuojia. Tien pinnassa ei kuitenkaan tarvitse olla kovin paljon kosteutta kun se alkaa lentää ja varsinkin seuduilla jossa harjoitetaan maa- ja metsätaloutta tien pinnassa on myös huomattava määrä likaa joka lentää veden mukana vaikka ajettaisiin kestopäällysteellä. Ilmeisesti tästä syystä monet käyttävät tummasävyisiä ajoasuja. Tummat ajoasut heikentävät huomattavasti näkyvyyttä tietyissä olosuhteissa ja monesti maantiepyöräilijän havaitseekin autolla ajaessa turhan myöhään. Varsinkin jos tie kaartaa hieman ja on vasta-aurinko niin tumma asuista pyöräilijää on vaikea havaita tummaa metsää vasten.

        Maastopyöräilyssäkin tietysti paikalliset olosuhteet ja sää vaikuttaa onko lokarit tarpeen vai ei. Samoin gravelissa. Oma huomio kuitenkin on että tarpeeksi pitkä etulokasuoja pitää voimansiirron puhtaampana kun kuivallakaan kelillä kaikki hiekka ja pöly ei lennä siihen.

        Sitten voidaan mennä siihen mikä kuuluu mihinkin. Ylä-asteella kovat jätkät ei käytä pipoa. Ala-asteella käytetään kun äidin sana on vielä laki. Kun pyöräilykypärät tulivat niin kovat jätkät ei niitä käyttänyt (enkä ihmettele koska ensimmäiset oli ihan saatanan rumia joten en itsekkään käyttänyt). Ja osa ei vieläkään. Ennen autoissakin oli roiskeläpät mutta ihmiset pitivät niitä rumina joten ne poistuivat autoista. Nykyään ne ovat aika minimalistisia ja tehottomia jos sellaiset on. Autoteollisuudella on tietysti oma lehmä ojassa tämänkin suhteen mutta ei pyörien ja niiden komponenttien valmistajiakaan haitta jos tavara kiertää nopeammin. Pyöräilyä pidetään ekologisena asiana mutta kokonaisuudessa pitää huomioida myös pesemiseen käytettävä vesimäärä ja pesuaineet. Samoin vaateiden pesu vesineen, aineineen ja energioineen. Omalle ajalle voi myöskin laskea jonkin arvon vaikkei rahallista niin ehkä jotain muutakin voisi tehdä.

        No minä olen vain setämies joka pesee itse pyöränsä ja vaatteensa ja maksan kaikki kustannukset itse. Omassa nuoruudessa muistan että lokasuojia lyhennettiin että pyörä näyttäisi hienommalta. Toivoisin että ihmiset ajattelisivat jotain muutakin kuin ulkoisia asioita. Kallion ituhipinkin soijalatte ei ehkä enää pelastakaan maailmaa jos lokarit puuttuu.


      • Anonyymi

        Mikä ihme on harrastepyöräily?
        Eikö pyöräily ole enää urheilua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihme on harrastepyöräily?
        Eikö pyöräily ole enää urheilua?

        Urheiluksi pyöräily muuttuu kun siihen tulee mukaan tavoittellisuus ja kilpailuelementit. Ilman näitä kyse vain liikunnasta/harrastuksesta.


    • Anonyymi

      Tähän ketjuun pitäisi saada ehdottomasti lainaus Tieliikennelaista, mitä se määrää lokasuojista.

      Missä olet asiantuntija, kun maasi tarvitsee sinua?

      • Anonyymi

        Kolmannen pykälän viidennessä momentissa viitataan lain esivalmistelun luonnoksen kolmannen kappaleen viidenteen lukuun jonka mukaan pykälän yksi tarkoittama ehdottomasti on myöskin tulkittavissa siten että ehkä on myös mahdollinen jos sitä ei toisaalla kielletä. Mikäli pykälän viisi ehdot eivät täyty niin täytyy soveltaa kuudennen pykälän poikkeusta joka ei ehdottomasti salli mutta ei myöskään kiellä soveltamasta kohdassa kahdeksan mainittua momenttia joka nimenomaan kumoaa edellisen.


      • Tieliikennelaki ei määrää polkupyörän lokasuojista mitään, ne voivat joko olla taikka olla olematta.
        Polkupyörän pakollisia varusteita ovat: jarrut, heijastimet, soittokello, sekä pimeällä/huonoissa näkyvyys olosuhteissa etu- sekä takavalo. Siinä polkupyörän pakolliset varusteet.


    • Anonyymi

      Itse olen ihmetellyt aivan samaa, tosin ihan tiellä ajavia fillaroittioita. Aika paljon näkyy ilman lokareita tai onnettoman pienillä lokareilla ajavia.
      Kai tää on vaan muotia nykyisin. Ihan helvetin epäkäytännöllistä.
      Takatarakka on sitten jo ihan utopiaa...

      • Anonyymi

        Tarakka mainittu joten hehkutan sitäkin. Jos vaikka lämpötila tai sää muuttuu matkan aikana voi joko ottaa mukaan ylimääräisen takin tai riisua sen ja laittaa tarakalle. Mutta eihän se käy. Irtohihoilla ja lahkeilla ne tosiharrastajat toimii. Jostain taskusta kaivetaan tuuliliivi ja ihmetellään miksi ketuttaa ajaa ilman sään mukaisia varusteita. M itä kireämmät housut ajaessa sitä vähemmän happea riittää aivoihin. Tarakalle saa kunnon eväätkin mukaan mutta tosipyöräilijä vetää geeliä pienestä muovipussista.


      • Mutta nyt on kuitenkin sellainen keskustelun aihe, että käytännössä vain jokaisen pyöräilijän oma valinta käyttääkö lokasuojia vaiko ei omissa pyörisään ja se miten kukakin asiassa toimii, ei oikeastaan vaikuta kenenkään toiseen juurikaan millään tavalla.
        Itselläni kuusi pyörää, yhdessäkään ei kiinteitä lokasuojia kiinni, yhteen pyörään on "kiinteä" lokasuojasarja jonka paikoilleenlaitto vie noin 15min. ja pois lähtee 5min. se on "seikkailupyörääni" jolla ajan vaihtelevaa ajoa ja lokasuojat voi laittaa jos on sellainen ajo tiedossa jossa katson lokasuojat tarpeellisiksi (kyseiseen pyörään löytyy vielä myös 13Litran satulalaukku ja 6litran ohjaustankokiinnikkeinen laukku jos jotain retkeilykamaa/vaihtovaatteita yms. pitää ottaa mukaan joka ei reppuun mahdu).
        Sitten toiseen "käyttöpyörääni" löytyy pikakiinnikeillä olevat "tilapäislokarit" joiden kiinnitykseen menee muutama minuutti, voi ottaa käyttöön tarvittaessa.
        Muihin pyöriin ei lokasuojia ole eikä tule, niistä on kolme puhtaasti maastokäyttöön olevaa pyörää ja yksi maantie/gravel pyörä joissa ei luonnollisesti niiden normaalissa käyttöympäristössä lokasuojia käytetä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta nyt on kuitenkin sellainen keskustelun aihe, että käytännössä vain jokaisen pyöräilijän oma valinta käyttääkö lokasuojia vaiko ei omissa pyörisään ja se miten kukakin asiassa toimii, ei oikeastaan vaikuta kenenkään toiseen juurikaan millään tavalla.
        Itselläni kuusi pyörää, yhdessäkään ei kiinteitä lokasuojia kiinni, yhteen pyörään on "kiinteä" lokasuojasarja jonka paikoilleenlaitto vie noin 15min. ja pois lähtee 5min. se on "seikkailupyörääni" jolla ajan vaihtelevaa ajoa ja lokasuojat voi laittaa jos on sellainen ajo tiedossa jossa katson lokasuojat tarpeellisiksi (kyseiseen pyörään löytyy vielä myös 13Litran satulalaukku ja 6litran ohjaustankokiinnikkeinen laukku jos jotain retkeilykamaa/vaihtovaatteita yms. pitää ottaa mukaan joka ei reppuun mahdu).
        Sitten toiseen "käyttöpyörääni" löytyy pikakiinnikeillä olevat "tilapäislokarit" joiden kiinnitykseen menee muutama minuutti, voi ottaa käyttöön tarvittaessa.
        Muihin pyöriin ei lokasuojia ole eikä tule, niistä on kolme puhtaasti maastokäyttöön olevaa pyörää ja yksi maantie/gravel pyörä joissa ei luonnollisesti niiden normaalissa käyttöympäristössä lokasuojia käytetä.

        " yksi maantie/gravel pyörä joissa ei luonnollisesti niiden normaalissa käyttöympäristössä lokasuojia käytetä"

        Kuka sen muka sanoo tai määrittelee ettei käytetä? Tietysti jokaisen oma valinta mitä tekee mutta näetkö lokasuojat jotenkin haitallisiksi gravel tai maantiekäyttöön jolloin niitä ei voi käyttää? Jotenkin ajattelin että olet omia polkujasi tallaava tai polkeva joka ei muiden mielipiteistä piittaa ja osaat ajatella hieman laajemmin kuin keskiverto tällä palstalla. Nyt kuitenkin lokarit onkin jokin asia mihin ei löydy ymmärrystä vaikka on korkeasti koulutettu. Juu ei ole edelleenkään pakko käyttää mutta voisit käyttämättömyyttäkin hieman perustella enemmän kun keskusteluun osallistut. Ei ole tapana ei mene läpi. Lokarien käytöstä on hyötyä ja ne on perusteltu. Perustele haitat tai jotain vai onko kyse siitä etteivät toimi sähköllä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        " yksi maantie/gravel pyörä joissa ei luonnollisesti niiden normaalissa käyttöympäristössä lokasuojia käytetä"

        Kuka sen muka sanoo tai määrittelee ettei käytetä? Tietysti jokaisen oma valinta mitä tekee mutta näetkö lokasuojat jotenkin haitallisiksi gravel tai maantiekäyttöön jolloin niitä ei voi käyttää? Jotenkin ajattelin että olet omia polkujasi tallaava tai polkeva joka ei muiden mielipiteistä piittaa ja osaat ajatella hieman laajemmin kuin keskiverto tällä palstalla. Nyt kuitenkin lokarit onkin jokin asia mihin ei löydy ymmärrystä vaikka on korkeasti koulutettu. Juu ei ole edelleenkään pakko käyttää mutta voisit käyttämättömyyttäkin hieman perustella enemmän kun keskusteluun osallistut. Ei ole tapana ei mene läpi. Lokarien käytöstä on hyötyä ja ne on perusteltu. Perustele haitat tai jotain vai onko kyse siitä etteivät toimi sähköllä?

        Siis tuossahan se nimenomaan se asia on mitä tuosta aloituksesta hieman ihmettelin/kommentoin, eli tuo lokasuoja-asia ei oikein vaikuta keneenkään muuhun henkilöön kuin kuskiin itseensä.
        Eli kuten sanoin, kahteen pyörääni on lokasuojat olemassa ja ne voin laittaa jos koen ne tarvitsevani, muissa pyörissäni en niitä koe tarvitsevani tai EN HALUA KÄYTTÄÄ niitä koska ne eivät mielestäni kuulu kyseisiin pyörätyyppeihin ja ne OMASTA MIELESTÄNI näyttävät typeriltä lokasuojien kanssa.
        Maastoajossa käyttämättömyyteen on luonnollinen syy, pyörästä otetaan pois kaikki mahdollinen mikä voi jäädä johonkin kiinni, esimerkiksi juurikin lokasuojat ja maastossa ajetaan vaatetuksella jonka likaantumisella ei niin väliä (ja itse sadekeleillä yleensä jätän muutenkin maasto-ajot väliin).


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tuossahan se nimenomaan se asia on mitä tuosta aloituksesta hieman ihmettelin/kommentoin, eli tuo lokasuoja-asia ei oikein vaikuta keneenkään muuhun henkilöön kuin kuskiin itseensä.
        Eli kuten sanoin, kahteen pyörääni on lokasuojat olemassa ja ne voin laittaa jos koen ne tarvitsevani, muissa pyörissäni en niitä koe tarvitsevani tai EN HALUA KÄYTTÄÄ niitä koska ne eivät mielestäni kuulu kyseisiin pyörätyyppeihin ja ne OMASTA MIELESTÄNI näyttävät typeriltä lokasuojien kanssa.
        Maastoajossa käyttämättömyyteen on luonnollinen syy, pyörästä otetaan pois kaikki mahdollinen mikä voi jäädä johonkin kiinni, esimerkiksi juurikin lokasuojat ja maastossa ajetaan vaatetuksella jonka likaantumisella ei niin väliä (ja itse sadekeleillä yleensä jätän muutenkin maasto-ajot väliin).

        Ja tosiaan kuten sanonut, niin pyörät itsellä lähes täysin harrastepelejä, ei niinkään "liikkumisvälineitä" paikasta A paikkaan B, joten pystyn itse paljolti päättämään koska ajan ja koska en aja (jos sataa ja en halua lähteä ajamaan, niin jätän ajamatta).

        "Käyttikseen" (vanha kuva ennen sen osapäivityksiä) sitten tosiaan löytyy nuo tilapäislokasuojat jos tarve tulee ajaa vesisateella.
        https://aijaa.com/L6c8Ct


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tuossahan se nimenomaan se asia on mitä tuosta aloituksesta hieman ihmettelin/kommentoin, eli tuo lokasuoja-asia ei oikein vaikuta keneenkään muuhun henkilöön kuin kuskiin itseensä.
        Eli kuten sanoin, kahteen pyörääni on lokasuojat olemassa ja ne voin laittaa jos koen ne tarvitsevani, muissa pyörissäni en niitä koe tarvitsevani tai EN HALUA KÄYTTÄÄ niitä koska ne eivät mielestäni kuulu kyseisiin pyörätyyppeihin ja ne OMASTA MIELESTÄNI näyttävät typeriltä lokasuojien kanssa.
        Maastoajossa käyttämättömyyteen on luonnollinen syy, pyörästä otetaan pois kaikki mahdollinen mikä voi jäädä johonkin kiinni, esimerkiksi juurikin lokasuojat ja maastossa ajetaan vaatetuksella jonka likaantumisella ei niin väliä (ja itse sadekeleillä yleensä jätän muutenkin maasto-ajot väliin).

        Aika turha keulia lukuisilla pyörillä tai varusteilla tai ylipäätään osallistua keskusteluun jos argumentointi on 5v tasolla ja pitää tehostaa isoilla kirjaimilla. Jos olisit nainen niin epäilisin että hiekkaa on muuallakin kuin voimansiirrossa. Mielipide on tietysti vain mielipide mutta jos sitä ei osaa perustella mitenkään niin eipä sillä juuri ole arvoa keskustelun kannalta tai muutenkaan. Aika moni asia täällä on vain makuasioita tai mieltymyksiä. Lokari on kuitenkin aika konkreettinen kapine joten luulisi siitä löytyvän muutakin sanottavaa kuin en halua käyttää koska näyttää typerältä tai ei kuulu käyttää. Yhtään käyttöä puoltavaa argumenttia et osannut kyseenalaistaa.

        Itse olet kysellyt kovasti kaikenlaista pyörän rakentamisesta lapin reitteihin ja varmaan muutakin. Mitä muutakaan ne ovat olleet kuin makuasioita. Täysin yhdentekevää jaaritusta koska jokainen tekee kuitenkin omat valintansa itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika turha keulia lukuisilla pyörillä tai varusteilla tai ylipäätään osallistua keskusteluun jos argumentointi on 5v tasolla ja pitää tehostaa isoilla kirjaimilla. Jos olisit nainen niin epäilisin että hiekkaa on muuallakin kuin voimansiirrossa. Mielipide on tietysti vain mielipide mutta jos sitä ei osaa perustella mitenkään niin eipä sillä juuri ole arvoa keskustelun kannalta tai muutenkaan. Aika moni asia täällä on vain makuasioita tai mieltymyksiä. Lokari on kuitenkin aika konkreettinen kapine joten luulisi siitä löytyvän muutakin sanottavaa kuin en halua käyttää koska näyttää typerältä tai ei kuulu käyttää. Yhtään käyttöä puoltavaa argumenttia et osannut kyseenalaistaa.

        Itse olet kysellyt kovasti kaikenlaista pyörän rakentamisesta lapin reitteihin ja varmaan muutakin. Mitä muutakaan ne ovat olleet kuin makuasioita. Täysin yhdentekevää jaaritusta koska jokainen tekee kuitenkin omat valintansa itse.

        Kuten koittanut jo moneen otteeseen sanoa, lokasuojien käyttö/käyttämättömyys on aivan puhtaasti (taikka kuraisesti jos niin haluaa sanoa) jakisen kuskin oma asia.
        Itse en kritisoi kenenkään lokasuojan käyttöä/käyttämättömyyttä, mutta vaikkapa maastossa ajaessani juurikaan yhdessäkään vastaan tulevassa maastopyörässä ei lokasuojia ole (joitakin poikkeuksia aina tosiaan löytyy) ja jos myös aktiivisia maantiepyöräilijöitä katsoo, niin ei niitä lokasuojia niistäkään juuri keneltäkään löydy. Puhutaanko sitten vaikka "lajikoodistosta" vaiko mistä pyörän ulkonäön suhteen, vaikea sanoa, mutta omaan silmään maastopyörässä ei kuulu lokasuojia olla, se riittää itselleni omien pyörieni kohdalla, saman valinnan tuntuu lähes kaikki muutkin maastokuskit tehneen.
        En oikein tiedä miksi minun pitäisi lokasuojasta enempää sanoa omien pyörieni kohdalla.

        Ja kuten jo sanoin, niin niihin pyöriin joihin katson että itselläni saattaisi lokasuojille olla tarve, minulla on lokasuojat jotka voin tarvittaessa niihin kiinnittää, niin yksinkertaista se on.

        Miksi en kysyisi kysymyksiä/ehdotuksia vaikka pyörien rakentelusta taikka sitten vaikka reiteistä? Itsehän sitten tietysti valitsen mitä neuvoja hyödynnän ja mitä en.

        Tämän päivän ja eilisen reiteillä (tahkolla) mitä tuli ajettua olisi lokasuojat vain olleet haittana (vaikka muutamia muta-osuuksia metsätä löytyikin).
        https://aijaa.com/tOIk4h
        https://aijaa.com/9T47zf
        https://aijaa.com/ZVjJMs


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kuten koittanut jo moneen otteeseen sanoa, lokasuojien käyttö/käyttämättömyys on aivan puhtaasti (taikka kuraisesti jos niin haluaa sanoa) jakisen kuskin oma asia.
        Itse en kritisoi kenenkään lokasuojan käyttöä/käyttämättömyyttä, mutta vaikkapa maastossa ajaessani juurikaan yhdessäkään vastaan tulevassa maastopyörässä ei lokasuojia ole (joitakin poikkeuksia aina tosiaan löytyy) ja jos myös aktiivisia maantiepyöräilijöitä katsoo, niin ei niitä lokasuojia niistäkään juuri keneltäkään löydy. Puhutaanko sitten vaikka "lajikoodistosta" vaiko mistä pyörän ulkonäön suhteen, vaikea sanoa, mutta omaan silmään maastopyörässä ei kuulu lokasuojia olla, se riittää itselleni omien pyörieni kohdalla, saman valinnan tuntuu lähes kaikki muutkin maastokuskit tehneen.
        En oikein tiedä miksi minun pitäisi lokasuojasta enempää sanoa omien pyörieni kohdalla.

        Ja kuten jo sanoin, niin niihin pyöriin joihin katson että itselläni saattaisi lokasuojille olla tarve, minulla on lokasuojat jotka voin tarvittaessa niihin kiinnittää, niin yksinkertaista se on.

        Miksi en kysyisi kysymyksiä/ehdotuksia vaikka pyörien rakentelusta taikka sitten vaikka reiteistä? Itsehän sitten tietysti valitsen mitä neuvoja hyödynnän ja mitä en.

        Tämän päivän ja eilisen reiteillä (tahkolla) mitä tuli ajettua olisi lokasuojat vain olleet haittana (vaikka muutamia muta-osuuksia metsätä löytyikin).
        https://aijaa.com/tOIk4h
        https://aijaa.com/9T47zf
        https://aijaa.com/ZVjJMs

        Lokasuojien käyttö ei enää ole pelkästään oma asia, kun pyöräilijä istahtaa taukokahvilan tuolille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lokasuojien käyttö ei enää ole pelkästään oma asia, kun pyöräilijä istahtaa taukokahvilan tuolille.

        No nythän sitten jo tuleekin perusteluita. Samaan kahvilaan ei varmaan ole sitten asiaa myöskään vaikka likaantuneissa rakennushaalareissa tauon aikana, vai onko se sitten jotenkin eri asia?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        No nythän sitten jo tuleekin perusteluita. Samaan kahvilaan ei varmaan ole sitten asiaa myöskään vaikka likaantuneissa rakennushaalareissa tauon aikana, vai onko se sitten jotenkin eri asia?

        Eikö se ole ihan yleistä huomaavaisuutta ja maalaisjärjen käyttöä että jos vaatteet ovat niin likaiset että ne likaavat esimerkiksi tuolin jos siihen istuu niin silloin ei mennä sellaiseen paikkaan jossa tästä on haittaa. Tuskin pyöräilijäkään haluaa istua tuolille josta voi saada vaseliinia, bitumia tai jotain muuta töhnää ajohousuihinsa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kuten koittanut jo moneen otteeseen sanoa, lokasuojien käyttö/käyttämättömyys on aivan puhtaasti (taikka kuraisesti jos niin haluaa sanoa) jakisen kuskin oma asia.
        Itse en kritisoi kenenkään lokasuojan käyttöä/käyttämättömyyttä, mutta vaikkapa maastossa ajaessani juurikaan yhdessäkään vastaan tulevassa maastopyörässä ei lokasuojia ole (joitakin poikkeuksia aina tosiaan löytyy) ja jos myös aktiivisia maantiepyöräilijöitä katsoo, niin ei niitä lokasuojia niistäkään juuri keneltäkään löydy. Puhutaanko sitten vaikka "lajikoodistosta" vaiko mistä pyörän ulkonäön suhteen, vaikea sanoa, mutta omaan silmään maastopyörässä ei kuulu lokasuojia olla, se riittää itselleni omien pyörieni kohdalla, saman valinnan tuntuu lähes kaikki muutkin maastokuskit tehneen.
        En oikein tiedä miksi minun pitäisi lokasuojasta enempää sanoa omien pyörieni kohdalla.

        Ja kuten jo sanoin, niin niihin pyöriin joihin katson että itselläni saattaisi lokasuojille olla tarve, minulla on lokasuojat jotka voin tarvittaessa niihin kiinnittää, niin yksinkertaista se on.

        Miksi en kysyisi kysymyksiä/ehdotuksia vaikka pyörien rakentelusta taikka sitten vaikka reiteistä? Itsehän sitten tietysti valitsen mitä neuvoja hyödynnän ja mitä en.

        Tämän päivän ja eilisen reiteillä (tahkolla) mitä tuli ajettua olisi lokasuojat vain olleet haittana (vaikka muutamia muta-osuuksia metsätä löytyikin).
        https://aijaa.com/tOIk4h
        https://aijaa.com/9T47zf
        https://aijaa.com/ZVjJMs

        Edellisistä kuvista ei oikein ilmene mitä haittaa lokasuojista olisi ollut. Lokasuojia on monenlaisia mutta jos rengas mahtuu jostakin välistä niin lokasuojakin yleensä seuraa mukana. Kivet eivät ole lokasuojille yleensä haitaksi ja tangon leveys määrittää muuten miten ahtaasta välistä mahtuu. Tämä on perusharrastajan näkökulma. Rajumpi enduro ja dh sekä kilpapyöräily on toinen asia. Tavallinen polkuajo, gravel tai maantiepyöräily ei estä lokasuojien käyttöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edellisistä kuvista ei oikein ilmene mitä haittaa lokasuojista olisi ollut. Lokasuojia on monenlaisia mutta jos rengas mahtuu jostakin välistä niin lokasuojakin yleensä seuraa mukana. Kivet eivät ole lokasuojille yleensä haitaksi ja tangon leveys määrittää muuten miten ahtaasta välistä mahtuu. Tämä on perusharrastajan näkökulma. Rajumpi enduro ja dh sekä kilpapyöräily on toinen asia. Tavallinen polkuajo, gravel tai maantiepyöräily ei estä lokasuojien käyttöä.

        Ketäänhän ei mikään estä niitä lokasuojia maastoon laittavan, kuten minuakaan ei mikään estä maastossa niitä ilman ajamasta.
        Kuten sanoin jokainen tekee omat valintansa, minun valinta on ajaa maastossa ilman lokasuojia ja omat havaintoni kertovat että 9/10-osaa maastokuskeista valitsee saman.

        Pelkästään jo se että maastopyörä lokasuojilla ei näytä maastopyörältä riittää minulle tuohon valintaan, pyykkikoneet on keksitty jos vaatteet likaantuvat, mutta jos pelkää vaatteiden likaantumista, niin maastoajo ei ole ehkä se oikea valinta.

        Laitoin mielenkiinnosta Googleen hakusanaksi "XC race" (ajotyyli joka ehkä lähimpänä omaa ajoani/ajotyyliäni maastossa), ja katsoin mitä kuvatuloksia haulla tulee, satoja kuvia maastopyöristä/maastopyöräilystä eri tilanteissa, nopealla kuvien selaamisella en yhdessäkään kuvassa olevassa pyörässä havainnut lokasuojia (jossain yksittäisessä kuvassa saattoi olla , mutta en huomannut), eli "lajikoodistoon" ei kuulu lokasuojat vaikka kuinka täällä puhuu likaisten vaatteiden pesemisen epäekologisuudesta taikka kahvilan penkkien likaantumisesta.

        Mutta turha tästä on väitellä, jokainen ajaa sillä tyylillä kuin itse haluaa, minun pyörieni tyyli on olla ilman lokasuojia ja aika outoa että tälläisestä asiasta jonkun pitää perustella valintaansa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ketäänhän ei mikään estä niitä lokasuojia maastoon laittavan, kuten minuakaan ei mikään estä maastossa niitä ilman ajamasta.
        Kuten sanoin jokainen tekee omat valintansa, minun valinta on ajaa maastossa ilman lokasuojia ja omat havaintoni kertovat että 9/10-osaa maastokuskeista valitsee saman.

        Pelkästään jo se että maastopyörä lokasuojilla ei näytä maastopyörältä riittää minulle tuohon valintaan, pyykkikoneet on keksitty jos vaatteet likaantuvat, mutta jos pelkää vaatteiden likaantumista, niin maastoajo ei ole ehkä se oikea valinta.

        Laitoin mielenkiinnosta Googleen hakusanaksi "XC race" (ajotyyli joka ehkä lähimpänä omaa ajoani/ajotyyliäni maastossa), ja katsoin mitä kuvatuloksia haulla tulee, satoja kuvia maastopyöristä/maastopyöräilystä eri tilanteissa, nopealla kuvien selaamisella en yhdessäkään kuvassa olevassa pyörässä havainnut lokasuojia (jossain yksittäisessä kuvassa saattoi olla , mutta en huomannut), eli "lajikoodistoon" ei kuulu lokasuojat vaikka kuinka täällä puhuu likaisten vaatteiden pesemisen epäekologisuudesta taikka kahvilan penkkien likaantumisesta.

        Mutta turha tästä on väitellä, jokainen ajaa sillä tyylillä kuin itse haluaa, minun pyörieni tyyli on olla ilman lokasuojia ja aika outoa että tälläisestä asiasta jonkun pitää perustella valintaansa.

        Valintojen tai mielipiteen perustelussa ei ole mitään outoa jos jostakin asiasta keskustellaan. Erilaisten asioiden perustelu on olennainen osa keskustelua. Jos vain sanoo mielipiteensä eikä osaa sitä perustella mitenkään niin onko mielipiteellä mitään arvoa jos sitä ei voi arvioida mitenkään? Kun useampi henkilö tuo oman näkökantansa asiaan niin jokainen voi tarkastella ja punnita omaa näkemystään uudessa valossa ja parhaimmillaan tehdä jonkin uuden havainnon asiasta tai löytää uuden näkökulman asiaan. Vanha sanonta kuuluu että makuasioista ei voi kiistellä. Varsin typerä sanonta koska faktoista ei juuri voi kiistellä.

        Aiemmin sanoit että lokasuojista olisi ollut haittaa jossakin mutta et kyennyt sitä perustelemaan mitenkään. Vahvimmat perustelu olla käyttämättä on ollut esteettiset syyt ja se että muut eivät juurikaan käytä. Jos edes hetkeksi käännät aivosi työmoodiin ja katsot asiaa objektiivisesti niin huomaat että perustelu ovat aika heikolla pohjalla varsinkin kun et kykene näkemään ja tunnustamaan ilmiselviä hyötyjä.

        Jos otetaan esimerkiksi sähköavusteiset pyörät niin niitä voisi vastustaa useilla syillä. Akut ja muu oheissälä peruspyörään verrattuna kuormittaa maapalloa ja sen ekologiaa peruspyörää enemmän. Akut ja latauslaitteet muodostavat suuremman paloriskin kuin perinteiset pyörät. Myös voimansiirto kuluu nopeammin kuin luomupyörässä millä on omat ekologiset vaikutuksensa. Sähköavusteiset pyörät painavat enemmän kuin perinteiset pyörät. Nämä asiat ovat faktoja joita ei voi kumota. Mielipiteenä voi esittää vaikkapa seuraavaa. Pidän enemmän sirorakenteisesta pyöränrungosta enkä voi sietää sähköpyörien paksuja runkoja ja moottorien ja akkujen tuottamia ylimääräisiä pullistuksia rungoissa. Pyörä ei myöskään saa painaa yli kymmentä kiloa. Tämä oli vain teoreettinen mielipide joka jollakin saattaa olla. Se on kuitenkin yhtä validi argumentti sähköpyöristä kuin omasi lokasuojista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarakka mainittu joten hehkutan sitäkin. Jos vaikka lämpötila tai sää muuttuu matkan aikana voi joko ottaa mukaan ylimääräisen takin tai riisua sen ja laittaa tarakalle. Mutta eihän se käy. Irtohihoilla ja lahkeilla ne tosiharrastajat toimii. Jostain taskusta kaivetaan tuuliliivi ja ihmetellään miksi ketuttaa ajaa ilman sään mukaisia varusteita. M itä kireämmät housut ajaessa sitä vähemmän happea riittää aivoihin. Tarakalle saa kunnon eväätkin mukaan mutta tosipyöräilijä vetää geeliä pienestä muovipussista.

        Kuraa tussuun kun lentää, niin pierukin siinä herkästi karkaa!


    • Anonyymi

      Italian ympäriajossa ei ole vielä näkynyt kurasuojia, paskaisia kuskeja sitäkin enemmän. Se vaan jotenkin kuuluu lajiin, eat shittii.

      • Anonyymi

        Niin, Italiassa tuli vuoden vedet kerralla ja nyt kuraa riittää.

        Luultavasti ammattilaissopimus ja valmistajan sopimus tallin kanssa käytännössä kieltää lokasuojan.

        Ei haittaisi, jos alettaisiin soveltamaan samoja sääntöjä kuin autoissa, joissa lokasuojat ovat pakolliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Italiassa tuli vuoden vedet kerralla ja nyt kuraa riittää.

        Luultavasti ammattilaissopimus ja valmistajan sopimus tallin kanssa käytännössä kieltää lokasuojan.

        Ei haittaisi, jos alettaisiin soveltamaan samoja sääntöjä kuin autoissa, joissa lokasuojat ovat pakolliset.

        Ai miksi? Autoissakaan mitään roiskeläppiä nykyään ole, ja polkupyörissä ne vasta hölmöjä olisikin. Ikinä en maantiepyöräilijänä jotain lokareita änkeisi fillariini, eikä edes olisi järkevääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miksi? Autoissakaan mitään roiskeläppiä nykyään ole, ja polkupyörissä ne vasta hölmöjä olisikin. Ikinä en maantiepyöräilijänä jotain lokareita änkeisi fillariini, eikä edes olisi järkevääkään.

        Eikö sadekelillä ryhmäajossakin olisi kiva jos edessä ajavalla olisi takalokasuoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sadekelillä ryhmäajossakin olisi kiva jos edessä ajavalla olisi takalokasuoja?

        Sateella kastuu kumminkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sateella kastuu kumminkin

        Aiheuttaako puolen metrin päässä olevan takarenkaan aiheuttama lisäsuihku lisätyydytystä sateessa ajamiseen? K-18 palstoilla on kaikenlaisia fetissejä.


    • Anonyymi

      Ne on kattoneet liikaa Kalifornian rantabulevardeilta kuvattua,tai Floridan, etc.

    • Anonyymi

      Miksi ei harraste voi olla urheilua? Minä ainakin olen urheiluharrastaja.

    • Anonyymi

      Kai kyse tässä lokasuojattomuudessa on pitkälti sama kuin kaikessa muussakin fillarikulttuurissa 90-luvulta alkaen, siis kusetuksesta.

      Idiootit saadaan ostamaan huonommin varustettuja pyöriä, kun ne on jotenkin ja jollain epämääräisellä tasolla cool, ja sellainen kuuluu siihen tiettyyn genreen jne. Onhan se valmist... anteeksi, kasaajille (kaikkihan on nykyään samaa peruspaskabulkkia johon vasn tumpataan eri tarrat) halvempaa, kun voi myydä aikaisemmin kiinteästi pyöriin kuuluneet osat varaosina.

      Minun ykköskulkuttimessani ("fast touring" tai "randonneur" -pyörä) on lokarit ja tarakka. Enkä aio ottaa niitä pois.

      • Anonyymi

        Lisätään vielä: Jostain syystä audax/randonneur/touring ym. pyörät on pääsääntöisesti varustettu jo vuosikymmenten ajan (ja varustetaan edelleenkin) lokasuojilla ja tarakoilla. Ehkä se johtuu siitä, että niillä on tarkoitus pärjätä olosuhteissa kuin olosuhteissa aamusta iltaan. Siis kyse ei ole mistään sämpylänsyöjäsähköpyöräilijäsanttujen kevyestä puolen tunnin möyrimisestä mutakuopassa kesäisenä iltana...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään vielä: Jostain syystä audax/randonneur/touring ym. pyörät on pääsääntöisesti varustettu jo vuosikymmenten ajan (ja varustetaan edelleenkin) lokasuojilla ja tarakoilla. Ehkä se johtuu siitä, että niillä on tarkoitus pärjätä olosuhteissa kuin olosuhteissa aamusta iltaan. Siis kyse ei ole mistään sämpylänsyöjäsähköpyöräilijäsanttujen kevyestä puolen tunnin möyrimisestä mutakuopassa kesäisenä iltana...

        Kannattaa hieman tutustua aiheeseen paremmin ennen kuin vastaa kyseisellä tavalla.
        Randonneurs Finland on taho joka hallinnoin noita suomen virallisia Randonneurs tapahtumia, heidän Facebook sivujaan kun katsoo https://m.facebook.com/RandonneursFinland niin osalla lajin harrastajista on ajoissa lokasuojat mutta isommalla osalla ei.
        Samoin kirjoita hakusana randonneurs Finland Googleen ja katso mitä pyöräkalustoa kuviin tulee, osassa pyöristä lokasuojat, mutta isommassa osassa niitä ei ole.
        Ruska ajo joka järjestetään syyskuussa vuosittain on oletuksellisesti tunnetuin suomalainen alan (kilpailu)tapahtuma ja kun katsoo vaikka vuoden 2022 ruskaan osallistuneiden henkilöiden viestintää (kilpailusta)tapahtumasta, niin taas osalla löytyy pyöristää. Lokasuojat, mutta (isommalla)osalla niitä ei tuossakaan tapahtumassa ole
        https://www.randonneurs.fi/ruska-2022/


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa hieman tutustua aiheeseen paremmin ennen kuin vastaa kyseisellä tavalla.
        Randonneurs Finland on taho joka hallinnoin noita suomen virallisia Randonneurs tapahtumia, heidän Facebook sivujaan kun katsoo https://m.facebook.com/RandonneursFinland niin osalla lajin harrastajista on ajoissa lokasuojat mutta isommalla osalla ei.
        Samoin kirjoita hakusana randonneurs Finland Googleen ja katso mitä pyöräkalustoa kuviin tulee, osassa pyöristä lokasuojat, mutta isommassa osassa niitä ei ole.
        Ruska ajo joka järjestetään syyskuussa vuosittain on oletuksellisesti tunnetuin suomalainen alan (kilpailu)tapahtuma ja kun katsoo vaikka vuoden 2022 ruskaan osallistuneiden henkilöiden viestintää (kilpailusta)tapahtumasta, niin taas osalla löytyy pyöristää. Lokasuojat, mutta (isommalla)osalla niitä ei tuossakaan tapahtumassa ole
        https://www.randonneurs.fi/ruska-2022/

        Sattuneesta syystä ko. yhdistyksen toiminta on tuttua. Tuo lokasuojien vähäisyys johtuu ennen kaikkea siitä, että Suomessa ei perinteisesti ole ollut saatavilla kuin maantiepyöriä, eli ajetaan sillä mitä löytyy. Perehdypä itse aiheeseen, ja kokeile vaikkapa hakusanoja: Bicycle Quarterly Rene Herse, Alex Singer, Mercian Cycles, Bob Jackson... näillä pääset jo alkuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sattuneesta syystä ko. yhdistyksen toiminta on tuttua. Tuo lokasuojien vähäisyys johtuu ennen kaikkea siitä, että Suomessa ei perinteisesti ole ollut saatavilla kuin maantiepyöriä, eli ajetaan sillä mitä löytyy. Perehdypä itse aiheeseen, ja kokeile vaikkapa hakusanoja: Bicycle Quarterly Rene Herse, Alex Singer, Mercian Cycles, Bob Jackson... näillä pääset jo alkuun.

        Tuo lause myös kertoo paljon:
        ”Tuo lokasuojien vähäisyys johtuu ennen kaikkea siitä, että Suomessa ei perinteisesti ole ollut saatavilla kuin maantiepyöriä, eli ajetaan sillä mitä löytyy”
        Tämä lausehak kertoo juuri paljon siitä ”todellisuudesta”, eli ajetaan maantiepyörillä (tai niistä kehittyneillä Gravel pyörillä) jotka niitä suunnittelevien/valmistavien tehtaiden näkemyksen mukaan ajetaan ja käytetään lähtökohtaisesti ilman lokasuojia.

        Eli myönnät kuitenkin sen että isohko osa Randonneurs kuskeja Suomessa ajaa kuitenkin ilman lokasuojia? (Ja osalla ne lokasuojat löytyy, eli tässä päästään jälleen kerran siihen mitä jo sanonutkin moneen kertaan, jokainen ihan itse päättää minkälaisella ja miten varustetulla pyörällä ajaa).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sattuneesta syystä ko. yhdistyksen toiminta on tuttua. Tuo lokasuojien vähäisyys johtuu ennen kaikkea siitä, että Suomessa ei perinteisesti ole ollut saatavilla kuin maantiepyöriä, eli ajetaan sillä mitä löytyy. Perehdypä itse aiheeseen, ja kokeile vaikkapa hakusanoja: Bicycle Quarterly Rene Herse, Alex Singer, Mercian Cycles, Bob Jackson... näillä pääset jo alkuun.

        Menin mielenkiinnosta Mercian Cuclesin kotisivuille ja sieltä kuvagallerian
        https://www.merciancycles.co.uk/gallery/
        Ja taas sama havainto osassa pyöristä lokasuojat mutta taas se isompi osa pyöristä ilman lokasuojia.
        Taas sama, jokainen päättää asiasta itse…


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo lause myös kertoo paljon:
        ”Tuo lokasuojien vähäisyys johtuu ennen kaikkea siitä, että Suomessa ei perinteisesti ole ollut saatavilla kuin maantiepyöriä, eli ajetaan sillä mitä löytyy”
        Tämä lausehak kertoo juuri paljon siitä ”todellisuudesta”, eli ajetaan maantiepyörillä (tai niistä kehittyneillä Gravel pyörillä) jotka niitä suunnittelevien/valmistavien tehtaiden näkemyksen mukaan ajetaan ja käytetään lähtökohtaisesti ilman lokasuojia.

        Eli myönnät kuitenkin sen että isohko osa Randonneurs kuskeja Suomessa ajaa kuitenkin ilman lokasuojia? (Ja osalla ne lokasuojat löytyy, eli tässä päästään jälleen kerran siihen mitä jo sanonutkin moneen kertaan, jokainen ihan itse päättää minkälaisella ja miten varustetulla pyörällä ajaa).

        Koska käytössä oleviin pyöriin ei pysty järkevästi asentamaan lokasuojia. Ei ole tilaa asentaa niitä. Tämä johtuu siitä, että Suomen markkinoilta ei löydy pyöriä, jotka soveltuisivat kunnolla vallitseviin olosuhteisiin.

        Lainaan itseäni: "Idiootit saadaan ostamaan huonommin varustettuja pyöriä, kun ne on jotenkin ja jollain epämääräisellä tasolla cool, ja sellainen kuuluu siihen tiettyyn genreen jne. Onhan se valmist... anteeksi, kasaajille (kaikkihan on nykyään samaa peruspaskabulkkia johon vasn tumpataan eri tarrat) halvempaa, kun voi myydä aikaisemmin kiinteästi pyöriin kuuluneet osat varaosina."


      • Anonyymi

        kusetuksesta on kyse yleensä silloin kun ihminen houkutellaan ostamaan jotain enemmän, ei silloin kun ostetaaan vähemmän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska käytössä oleviin pyöriin ei pysty järkevästi asentamaan lokasuojia. Ei ole tilaa asentaa niitä. Tämä johtuu siitä, että Suomen markkinoilta ei löydy pyöriä, jotka soveltuisivat kunnolla vallitseviin olosuhteisiin.

        Lainaan itseäni: "Idiootit saadaan ostamaan huonommin varustettuja pyöriä, kun ne on jotenkin ja jollain epämääräisellä tasolla cool, ja sellainen kuuluu siihen tiettyyn genreen jne. Onhan se valmist... anteeksi, kasaajille (kaikkihan on nykyään samaa peruspaskabulkkia johon vasn tumpataan eri tarrat) halvempaa, kun voi myydä aikaisemmin kiinteästi pyöriin kuuluneet osat varaosina."

        Ei suomi ole mikään peräkylä mistä ei voisi ostaa ja moni tilaapyörän isoimmilta markkinoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kusetuksesta on kyse yleensä silloin kun ihminen houkutellaan ostamaan jotain enemmän, ei silloin kun ostetaaan vähemmän

        Jaa, itse ottaisin enemmän vähemmällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suomi ole mikään peräkylä mistä ei voisi ostaa ja moni tilaapyörän isoimmilta markkinoilta.

        Niin, ehkä suomalaisilla pyöräilijöillä ei sitten ole varaa. Ajan henki, tämän hallituskauden jälkeen pahempi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kusetuksesta on kyse yleensä silloin kun ihminen houkutellaan ostamaan jotain enemmän, ei silloin kun ostetaaan vähemmän

        Onko tuo idea siitä, että ostaessa saa vähemmän jokin uusi fetissi?


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Käypä katsomassa runkoja: https://www.merciancycles.co.uk/product-category/frames/
        Suuressa osassa eyeletit - mitä se kertoo?

        Kertoo sen, että pikaisesti laskettuna ne löytyvät 8/10 rungosta ja että niissä on helmpompaa kiinnittää lokasuojat kuin niissä rungoissa missä niitä ei ole.
        Mutta huomionarvoista on se että kun heidän omasta kuvagalleriasta katsoa kuvia valmiista pyöristä, niin vain 30-40%:ssa näistä on sitten kuitenkaan lokasuojat asennettu.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kertoo sen, että pikaisesti laskettuna ne löytyvät 8/10 rungosta ja että niissä on helmpompaa kiinnittää lokasuojat kuin niissä rungoissa missä niitä ei ole.
        Mutta huomionarvoista on se että kun heidän omasta kuvagalleriasta katsoa kuvia valmiista pyöristä, niin vain 30-40%:ssa näistä on sitten kuitenkaan lokasuojat asennettu.

        Otantana tuo on aika hatara. Kuvissa on mukana myös maantie-ja ratamalleja, eli niihin ei saa edes kiinni lokareita. Minä voin viitata edelleen P-B-P kuvahakuun.


    • Anonyymi

      Ja vielä... laittamalla Google kuvahakuun vaikkapa sanat "Paris-Brest-Paris", pompahtaa silmien eteen kuvia polkupyöristä. Aika iso osa on varustettu lokasuojilla.

      • Anonyymi

        Randot ajavat "ammatikseen" ja tietävät, mitä elämä satulassa on


    • Anonyymi
    • Tuossa yksi syy miksei lokasuojia...
      https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009620221.html

      Mutta sitten aiheeseen miksi ITSE en lähtökohtaisesti käytä lokasujia ja tämä näkökanta on suhteellisen maastoajopainoitteisesti ajateltuna, koska itselläni kiinostusta siihen suuntaan eniten (ja kuten sanonut, niin kahteen omista pyöristäni on lokasuojat olemassa mitkä voin asentaa jos niitä katson tarvitsevani.

      Ehköpä tärkein asia miksi en lokasuojia lähtökohtaisesti käytä (siis yhä maastoajoa painoittaen) on se että:
      -mitä vähemmän maastossa ajaessa pyörissä on osia jotka voivat esimerkiksi tarttua kiinni oksiin, pensaisiin yms. sitä parempi (etenkin eturenkaan ja etulokasuojan kärjen välinen alue on otollinen paikka oksien yms. kiinnijäämiseen).
      -Mitä vähemmän pyörässä osia jotka voivat vaurioitua kaatumisissa (joita maastopyöräillessä aina aika ajoin tulee) sitä parempi asia, ei kiinnosta alkaa maastossa oikomaan vääntynyttä lokasuojaa yms.
      -Osaasa maastopyörissä ei kiinteitä kiinnityspiteitä lokasuojille, joudutaan käyttämään "puolikiinteitä" lokasuojia, kivikkoisessa/juurakkoisessa maastossa ajaessa helisevät/kolisevat/kiinnitykset löystyvät.
      -Tietyllä kosteudella/koostumuksella oleva hiekka/muta/lumi keräytyy lokasuojan sisäpintaan jopalokasuojan kaaren kokonaan täyttäen, vaikeuttaen ateenpäin ajamista.
      -Lokasuojat lisäävät pyrön panoa sekä myös pienessä määrin ilmanvastusta (maantieajo vauhdessa jopa ihan tuntuvasti).
      -maastopyörissä lokasuojat joutuu hankkimaan lähes aina erikseen, eli maksavat.
      -Lokasuojat eivät mielestäni sovi maastopyörien ulkonäköön.

      Samaan hengenvetoon tietysti voi sanoa myös että maastopyöriin on kehitelty paremmin soveltuvia lokasuojamalleja (pieniä "lirpakkeita" yms. ) joissa osaa edellä mainituista ongelmista on saatu vähennettyä, mutta toisaalta niiden suojaavuuskin selvästi huonompi.
      -

      • Anonyymi

        Olethan Santtu muistanut ottaa omasta Alepapyörästäsi lokarit pois?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olethan Santtu muistanut ottaa omasta Alepapyörästäsi lokarit pois?

        Kyllä, ei ole omassa Alepapyörässäni lokasuojia. Tosin ei ole Alepapyörääkään, mutta mitäpä siitä...


      • Anonyymi

        Nyt on pakko lainata, kun en ihan ymmärtänyt: "-Lokasuojat lisäävät pyrön panoa sekä myös pienessä määrin ilmanvastusta (maantieajo vauhdessa jopa ihan tuntuvasti)."
        Siis lokarit on seksikkäät? Ja ilman vastusta lisäävät... noh. Hyi Santtu! Hyi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe