Mercury 75 2-T 2006 käyntiongelma

Anonyymi-ap

Moi, löytyisikö ideoita mikä mahtaa olla ongelma? 75hp Mercury 2-T ELPTO kone vuodelta 2006, Viime vuoteen asti käynyt ongelmitta, mutta jo viime vuonna satunnaista kierrosten heittelyä (200-500 kierrosta) kun kierrosluvut yli 3500. Syksyllä vaihdoin tulpat ja nyt tänä vuonna ongelma on jatkuva. Käynnistettäessä ja siitä hetken, oli moottori kylmä tai lämmin, käy mukavasti mutta sitten alkaa nykiminen/kierrosten heittely. Huollossakin käytin koneen, letkut ja suodattimet uusittiin ja ”kaasuttimet tyhjennetty, ei vettä havaittavissa”, mutta ongelma jatkuu.

Ideoita? Näin maallikolle vaikuttaa kyllä polttoaine ongelmalta.

18

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmavuoto voi käyttäytyä kuin bensan saantihäiriö,

      • Anonyymi

        Missä tuollainen ilmavuoto voisi olla? Letkut ja kiristimet siis vaihdettu, sama ongelma jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä tuollainen ilmavuoto voisi olla? Letkut ja kiristimet siis vaihdettu, sama ongelma jatkuu.

        ilma vuodot on aina siellä missä jokin liitos, eli stefat ja letkujen kunto plus liitokset. usein esim, kakstahti koneissa kampikammion stefat on kovettuneet ja vuotaa jolloin käynti häiriöt on taattu.


    • Anonyymi

      Sekin olisi hyvä tietää että jos ajat esim. 3600 kierroksella, miten se heittely tapahtuu?
      Heiluvatko kierrokset esim. luokkaa noin 3500- 3700 vaiko esim. noin 3400- 3600 paikkeilla?

      • Anonyymi

        Heiluu aina alaspäin ja palaa normitasolle. Ja sen 200-500 kierrosta. Normitasollakin mielestäni käyntiääni on matalampi kun heilunta alkaa, jotenkin niin että ”pakottaa”.


    • Anonyymi

      Ootko tarkistanut tankin sisällä roikkuvan letkun. Täydellä tankilla toimii, mutta bensapinnan laskiessa pykimät päästää ilmaa letkuun. Silloin ei auta moottorin roplaamisessa mikään.

      • Anonyymi

        Tuo ainakin on helppo testata, täyttää tankin ja lähtee ajelemaan. Kierrosten heiluntaa joko esiintyy tai ei, siitä voi jotain päätellä.
        Vuotaviin letkuihin liittyen mieleen muistuu eräs moottorisaha, 2- tahtivehje sekin. Jossain vaiheessa alkoi ilmetä ensin käyntiongelmaa, sitten käynnistysongelmaakin ja tuntui ettei mistään löydy vikaa kunnes hoksasin että polttoaineletku oli paikoin aivan sulaneen oloinen ja siinä se. Kyse oli siitä että olin alkanut vanhemman bensan sijaan käyttää jotain biopienkonebensaa ja se sulatti ko. muoviletkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ainakin on helppo testata, täyttää tankin ja lähtee ajelemaan. Kierrosten heiluntaa joko esiintyy tai ei, siitä voi jotain päätellä.
        Vuotaviin letkuihin liittyen mieleen muistuu eräs moottorisaha, 2- tahtivehje sekin. Jossain vaiheessa alkoi ilmetä ensin käyntiongelmaa, sitten käynnistysongelmaakin ja tuntui ettei mistään löydy vikaa kunnes hoksasin että polttoaineletku oli paikoin aivan sulaneen oloinen ja siinä se. Kyse oli siitä että olin alkanut vanhemman bensan sijaan käyttää jotain biopienkonebensaa ja se sulatti ko. muoviletkua.

        Paitsi jos vuotaa ihan tankin läpiviennin kohdalta tai tankin letkulähdöstä kuten itsellä Bilteman tankki teki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ainakin on helppo testata, täyttää tankin ja lähtee ajelemaan. Kierrosten heiluntaa joko esiintyy tai ei, siitä voi jotain päätellä.
        Vuotaviin letkuihin liittyen mieleen muistuu eräs moottorisaha, 2- tahtivehje sekin. Jossain vaiheessa alkoi ilmetä ensin käyntiongelmaa, sitten käynnistysongelmaakin ja tuntui ettei mistään löydy vikaa kunnes hoksasin että polttoaineletku oli paikoin aivan sulaneen oloinen ja siinä se. Kyse oli siitä että olin alkanut vanhemman bensan sijaan käyttää jotain biopienkonebensaa ja se sulatti ko. muoviletkua.

        Jep, nythän oli niin että letkut, kiristimet ja suodattimet uusittiin, eli niissä ei pitäisi olla ongelmaa. Nesteen tasolla tankissa ei myöskään vaikuttaisi olevan vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, nythän oli niin että letkut, kiristimet ja suodattimet uusittiin, eli niissä ei pitäisi olla ongelmaa. Nesteen tasolla tankissa ei myöskään vaikuttaisi olevan vaikutusta.

        En arvaa viisastella mikä voisi olla, voi olla noissa korjaamoillekin päänvaivaa. kerron sen sijaan omakohtaisen tapauksen autonmoottoriin liittyen: Ajelin vuosia isolla lähes neljän litran bensa- Chyrlerillä ja eräässä vaiheessa moottori alkoi tietyissä alhaisissa nopeuksissa "nykiä". Vein autoa tarjolle korjaamolle, he kävivät koeajolla, tekivät minkä tekivät tarkistuksia ja ilmoittivat että vian löytämiseksi ja korjaamiseksi moottori on purettava ja siihen menee heiltä useampi päivä, että mitä tehdään? Siihen minä että ei tehdä toistaiseksi sitäkään. Päätin kertoa autoni käytäytymisestä autohommia harrastukseen ikänsä tehneelle tutulle ja hän kehotti ihan alkuun kokeilemaan josko tulpanjohtosarjan uusiminen auttaisi. Minä hankin uuden tulpanjohtosarjan, laittelin sen itse paikoilleen ja siihen loppui "nykiminen".
        Sitä vaan olen miettinyt että jos korjaamo olisi avannut tuntiveloituksella koneen ja "korjannut" vian jota ei olisi edes voinut löytää, paljonko se korjauskokeilu olisi tullut minulle maksamaan ja mitä selityksiä olisin saanut palattuani tunnin ajoon lähdön jälkeen korjaamolle kertomaan että se "nykii" yhä...Ajatus on itse asiassa niin herkullinen että oikeastaan harmittaa etten jättänyt autoa ko. korjaamon "korjattavaksi"...
        Vielä herkullisemmalta tuntuu että olisin vian löydettyäni vaihtanut oikkuilleet vanhat tulpanjohdot takaisin ja vienyt auton korjaamolle korjattavaksi.. mitä kaikkea moottorista olisikaan korjattu ja mitä se olisikaan maksanut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En arvaa viisastella mikä voisi olla, voi olla noissa korjaamoillekin päänvaivaa. kerron sen sijaan omakohtaisen tapauksen autonmoottoriin liittyen: Ajelin vuosia isolla lähes neljän litran bensa- Chyrlerillä ja eräässä vaiheessa moottori alkoi tietyissä alhaisissa nopeuksissa "nykiä". Vein autoa tarjolle korjaamolle, he kävivät koeajolla, tekivät minkä tekivät tarkistuksia ja ilmoittivat että vian löytämiseksi ja korjaamiseksi moottori on purettava ja siihen menee heiltä useampi päivä, että mitä tehdään? Siihen minä että ei tehdä toistaiseksi sitäkään. Päätin kertoa autoni käytäytymisestä autohommia harrastukseen ikänsä tehneelle tutulle ja hän kehotti ihan alkuun kokeilemaan josko tulpanjohtosarjan uusiminen auttaisi. Minä hankin uuden tulpanjohtosarjan, laittelin sen itse paikoilleen ja siihen loppui "nykiminen".
        Sitä vaan olen miettinyt että jos korjaamo olisi avannut tuntiveloituksella koneen ja "korjannut" vian jota ei olisi edes voinut löytää, paljonko se korjauskokeilu olisi tullut minulle maksamaan ja mitä selityksiä olisin saanut palattuani tunnin ajoon lähdön jälkeen korjaamolle kertomaan että se "nykii" yhä...Ajatus on itse asiassa niin herkullinen että oikeastaan harmittaa etten jättänyt autoa ko. korjaamon "korjattavaksi"...
        Vielä herkullisemmalta tuntuu että olisin vian löydettyäni vaihtanut oikkuilleet vanhat tulpanjohdot takaisin ja vienyt auton korjaamolle korjattavaksi.. mitä kaikkea moottorista olisikaan korjattu ja mitä se olisikaan maksanut...

        Niitä tapauksia taitaa olla aika paljon. Minun autossa syttyi ABS valo katsastukseen menomatkalla, hylkyhän siitä tuli. Vein auton pajalle, josta kehuivat osaavansa. Tunnin verran etsivät Saksasta neuvoa, eikä onnistunut. Vein toiselle pajalle, jossa eivät uskaltanu laittaa vika kiinnikoodin lukijaa kiinni.
        Mulla oli kuitenkin kotona tupakkiaskin kokoinen yleismittari, jolla sain paikannettua vian ABS anturiin, tilasin uuden 170e. Vaihdoin sen ja Avotvot, auto oli taas kunnossa.
        Anturin hinta alkoi tuntua rosvoukselta, kun aivan samanlainen osa oli eri merkillä 30 e.


    • Anonyymi

      Imuvuoto stefoissa tai sitten polttoaineen saanti ongelma. Jos ei saisi polttoainetta kunnolla niin silloin myös kiihdytettäessä pyrkisi sammumaan, eikä pelkästään isoilla kierroksilla seilasi kierrokset. Itse vaihtaisin kampiakselin ylä/alastefat jo ihan varmuuden vuoksi koska moottori on vanha.

      • Anonyymi

        Heittelehtivä imuvuoto stefoissa, tuskinpa...
        Polttoaineen saantiongelma. Jos sitä ei kiihdytettäessä kuitenkaan ilmene?
        Olisiko kuitenkin polttoaine- ilmaseoksen määrän vaihtelu jonka ehkä säädön epätasaisuus tietyllä kierroslukualueella aiheuttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heittelehtivä imuvuoto stefoissa, tuskinpa...
        Polttoaineen saantiongelma. Jos sitä ei kiihdytettäessä kuitenkaan ilmene?
        Olisiko kuitenkin polttoaine- ilmaseoksen määrän vaihtelu jonka ehkä säädön epätasaisuus tietyllä kierroslukualueella aiheuttaa?

        No jos on vaikka konmepyttyinen kone ja kaasartit on epäsynkassa, niin voisi kierrokset heitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos on vaikka konmepyttyinen kone ja kaasartit on epäsynkassa, niin voisi kierrokset heitellä.

        Että jokaisella sylinterillä oma kaasutin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että jokaisella sylinterillä oma kaasutin...

        Usein on... Vaihtaisin kuitenkin kampuran stefat silti ensimmäiseksi. Ei ole läheskään niin iso urakka kuin voisi kuvitella. Jos alapultit aukeaa katkeamatta niin helppo remontti.


    • Anonyymi

      Ongelmaksi osoittautui tukos kaasarissa. Silmämääräisesti siisti ja puhdas, mutta paineilmalla puhaltaessa jostain tuli partikkeleitä ulos. Ultraäänipesu ja tiivisteiden vaihto samalla ja nyt toimii.

      • Anonyymi

        Hyvä kun sait kuntoon ja kerroit vian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe