Paniikista (ja etenkin)ahdistuksesta kärsin, mutta jo ajat sitten huomasin ja tiedostin mikä nuo laukaisee.
Itellä huomannut että kahvi ja tupakka. Aamulla on hyvä olo aina siihen asti kun juon aamukahvin ja poltan parit tupakat. Kofeiinihan tunnetusti voi aiheuttaa ahdistusta(kuten vissiin tutkimusten mukaan nikotiinikin).
Empiirisissä tutkimuksissani olen huomannut itsessäni selvästi että etenkin tupakka(nikotiini) saa minut ahdistuneeksi.
Aamulla yksi tupakka vaikuttaa minuun hieman piristävästi(syke nousee), toinen tupakka alkaa tuomaan ahdistuksen ja kun noin tunnin päästä heräämisestä poltan kolmannen tupakan niin ahdistus tuntuu selkeästi, syke on korkealla ja ilmeisesti kun tupakasta on kyse niin verenpainekin on noussut tavallisesta lukemastaan. Tämä jostain syystä tuo minulle ahdistusta. Kahvi lisää tätä tuntemusta.
Olen aamulla juonut kupin kahvia ja polttanut yhden tupakan. Ahdistuneisuutta ei ole, mutta havaittavissa se että jos poltan nyt, niin ahdistus tulee. Vaikka tekisi mieli polttaa nyt tupakka, en viitsi koska olo huononisi.
Oletteko muut huomannut kahvin tupakan haitat myös mielenterveyteen?
Paniikkioireiden/ahdistuksen lähde
4
7099
Vastaukset
- Tyttö-77
Hei,
Luin viestisi ja halusin kirjoittaa omasta kokemuksestani. Join kolme kuppia kahvia tänään ja ison jääteen ystäväni kanssa...voisiko se aiheuttaa paniikki´kohtauksen minulle? Olen huomannut, eyttei kahvi sovi minulle, koska tulee hyperaktiivinen olo, kädet hikoilee jne...Nyt tyhmyyksissäni join paljon kahvia ja jutellessani ystäväni kanssa kaupungilla hänen kanssaan, yhtäkkiä tuli epätodellinen olo, hengitys tuntui salpautuvan ja en oikein osanut sanoa mihinkään mitään, kska rupesi pelottamaan, että tulenko nyt hulluksi. Menin vessaan, maha oli ihan kuralla ja oksetti, tuntui että en saa happea. Mietin koko ajan että sainko paniikkikohtauksen ja mitä jos ystäväni ja muut huomaisivat sen. Keksin tekosyyn lähteä kotiin nopeasti, koska ahdisti niin paljon. Oliko tämä paniikkikohtaus? Kädet hikoili ja tuli olo, että pitää paeta jonnekkin, mutta ei ole paikkaa mihin paeta. Lisänä oli se, että ystäväni kertoi omasta vaikeasta elämäntilanteesta ja oli itse vähän ahdistuneen oloinen, joten tuntui, että se hänen ahdistuksena jotenkin "tarttui" minuun. Mitä mieltä olette oliko tuyo paniikkikohtaus? Tulin nopeasti kotiin ja otin rauhoittavan lääkkeen, nyt olo on vähön parempi, mutta todella uupunut ja väsynyt, mahassa vetää vieläkin...Olen aikaisemmin kärsinyt hulluksi tulemisen pelosta, mutta tämä oli ensimmäinen lamauttava kerta, jolloin halusin vain päästä kotiin rentoutumaan ja pois siitä olosta ja tilanteesta. Voisiko joku auttaa miten minun pitäsi tehdä, mennä hekmaan lääkkeet, kertoa poikaystävälle vai olettaa että se johtui kahvista jonka olen tiennyt, että se ei sovi minulle....Please, auttakaa ja jakakaa kokemuksia...nyt juuri on kauhean yksinäinen ja väsynyt olo tuon kohtauksen jälkeen! Ihmettelen miten selvisin kotiin asti julkisilla kulkuneuvoilla, koska ahdisti ja pelotti että muut ihmiset näkevät tämän sisäisen ahdistukseni. - joe
Moi! päivä alkaa minullakin aina loistavasti.Voin tehdä mitä vaan ja mennä mihin vaan..mut kun sen päivän eka tupakan poltan niin jo alkaa sydän hakkaamaan,tulee pelkotiloja,ahdistaa,en uskalla mennä aina kauppaan,veren näkeminen ym loukkaantumiset (kuuluvat työhöni)saavat ahdistuneeksi ja voimaan pahoin.Selitystä olen koittanut etsiä tälle ja ei se ole muutakun tuo tupakka..ehkä se ei sitten mulle sovi..olen polttanut yli 10 vuotta ja oireet alkoivat vasta viime kesänä.Mukava tai no ikävä kuulla,että muillakin on samaa...mut hyvää kesää teille molemmille!
- kiinnostunut1558
Olis kiva tietää tästä aiheesta lisää, joten herätän ketjun henkiin. Itselläni on aivan samalla lailla tuon ahdistuksen kanssa, mutta jotenkin se aina illalla (pimeän tultua) rauhottuu niin ettei tupakka enää sitä laukaise, joten vissiin tuo kahvi sitten syypäänä jota en yleensä juo about klo 16-17 jälkeen. Tekis mieli lopettaa molemmat paheet, muttakun kahvi ja tupakka on vaan niin hyvää.. varsinkin yhdistettynä.
- eheh
paniikkihäiriöt aiheutetaan tarkoituksella ihmisille, varmaankin poliisin palkkaama rikollisjengi joka tätä tekee. kahvi piristää ja monesti tulee uusia ideoita ja ryhtyy tekee jotain. aina kun ryhtyy johonkin, tulee paniikki, koska ihmisen ei haluta ryhtyvän mihinkään. en polta, mutta tupakasta varmaan tulee tupakoitisjoille hyvä olo. hyvän olon tunteet on kielletty, sen takia tilalle paniikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551206
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.911189Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171040- 17888
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45793Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112778Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64732- 12707
- 38619
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72603