Vuokranantajani vaatii kotivakuutuksen joten se oli pakko ottaa. Otin halvimman mahdollisen. Nyt sain Kelasta päätöksen jossa sanotaan ettei kotivakuutusta korvata kiinteän sisustuksen osalta koska se ei kuulu toimeentulotuen piiriin. Vakuutusyhtiöllä ei ole tarjolla muita vakuutuksia kuin sellaisia jotka sisältävät kiinteän sisutuksen.
Mikä tämäkin juttu on että Kela on päättänyt jättää juuri kiinteän sisutuksen ulos kotivakuutuksen korvauksesta? Vakuutuksen väitetään korvaavan jopa kännykän tai tietokoneen jos menee rikki. Mutta jos vaikkapa lattian laminaatille tapahtuu vahinko Kela katsoo ettei sitä korvata.
En ymmärrä logiikkaa. Enkä ole koskaan edes kuullut tällaisesta. Tuntuu pilkunviilaukselta.
Kotivakuutusta ei korvata kokonaan toimeentulotuessa
21
780
Vastaukset
- Anonyymi
Jos toimeentulotukiasiakkaalle sattuisi vahinko, kuten ilkivalta, vesivahinko tai tulipalo tms ja hän saisi vakuutusyhtiöltä korvauksia, miten se korvaus vaikuttasisi toimeentulotukeen?
Vähennetäänkö vakuutuskorvaus toimeentulotuesta?- Anonyymi
Jus toimeentulotukiasiakas syyllistyy ilkivaltaan, aiheuttaa tulipalon tai vesivahingon, ei hän silloin saa korvauksia vaan joutuu maksumieheksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jus toimeentulotukiasiakas syyllistyy ilkivaltaan, aiheuttaa tulipalon tai vesivahingon, ei hän silloin saa korvauksia vaan joutuu maksumieheksi.
Tuo ei ollut vastaus kysymykseen kutne tiedät mulkku.
- Anonyymi
Vähennetään. Samoin jos on ulosotossa niin voi olla, että ulosottomies vie kaikki vakuutuskorvaukset. Eli. Sossun ja ulosoton kannattaa järjestää itse tulipaloja, vesivahinkoja asiakkaille. Sama pätee myös vakuutusyhtiön maksamaan tilapäiseen majoitukseen. Jos vakuutusyhtiö maksaa vaikkapa asumisen Forenomissa, Forenom saa tästä voittoa itselleen joten Forenomin kannattaa käydä aiheuttamassa asiakkaalle vesivahinkoja, tulipaloja.
Jos teet töitä kännykällä/kannettavalla niin te-toimistolle tulee voittoa jos hakeudut työttömäksi ja virkailija saa jonkun bonarin kun työllistää johonkin vuorotteluvapaaseen/palkkatukeen eli asiakkaan känny, läppäri, muut työvälineet kannattaa rikkoa. Sossun/Kelan virkailijallakin riittää töitä mitä enemmän on köyhiä. - Anonyymi
Ei jps korvaus menee suoraan vuokra firmalle
- Anonyymi
Mulla kyllä huomioitiin se suppea, halvin vakuutus. Kannattaisko kilpailuttaa muualta kuin nykysestä vakuutusyhtiöstä? Vakuutuskirjahan pitää toimittaa kelalle, näkevät siitä vakuutuksen kattavuuden.
- Anonyymi
Minkä vkuutusyhtiön? Eikö suppea vakuutus sisällä kiinteää kalustusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue vakuutusehdot ja selvitä mitä vakuutus kattaa. Ja millaiset ovat omavastuut, sekä korvattavat summat.
Jos ylivakuutat, niin maksat kovemmat vakuutusmaksut, mutta se ei tarkoita sitä, että saisit esim. 10 vuotta vanhasta elektroniikasta vuosittaisen arvonalentuman vuoksi välttämättä kummoistakaan korvausta.
"Alivakuuttaminen" on vakuutusyhtiöiden harmi, eli jos koko irtaimistosi arvo on olematon (kierrätystavaraa jolla pelkkä käyttöarvo, eli esim. lastulevykalusteet), niin vakuutusyhtiö ei välttämättä sitä usko, koska vakuutuksen vuosimaksu on suhteessa vakuutetun irtaimiston arvoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue vakuutusehdot ja selvitä mitä vakuutus kattaa. Ja millaiset ovat omavastuut, sekä korvattavat summat.
Jos ylivakuutat, niin maksat kovemmat vakuutusmaksut, mutta se ei tarkoita sitä, että saisit esim. 10 vuotta vanhasta elektroniikasta vuosittaisen arvonalentuman vuoksi välttämättä kummoistakaan korvausta.
"Alivakuuttaminen" on vakuutusyhtiöiden harmi, eli jos koko irtaimistosi arvo on olematon (kierrätystavaraa jolla pelkkä käyttöarvo, eli esim. lastulevykalusteet), niin vakuutusyhtiö ei välttämättä sitä usko, koska vakuutuksen vuosimaksu on suhteessa vakuutetun irtaimiston arvoon.Tuokaan ei ollut vastaus kysymykseen urpo.
Opetelkaa lukemaan. - Anonyymi
Katsoin kaikki löytämäni vakuutusyhtiöt. Yhdessäkään ei ollut vaihtoehtoa jossa kiinteä kalustus ei kuulu vakuutukseen. Sellaisia kotivakuutuksia ei ole.
Korvaako Kela teillä muilla vuosittaisen kotivakuutuksen silti kokonaisuudeassaan eikä vähennä vakuutusmaksusta kiinteän kalustuksen osaa? Oliko tämä nyt taas joku Kelan yksittäisen virkailijan oma päähänpisto että vakuutusmaksustakin pitää vähentää joku osa joka sitten taas maksetaan toimeentulotuen perusosasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoin kaikki löytämäni vakuutusyhtiöt. Yhdessäkään ei ollut vaihtoehtoa jossa kiinteä kalustus ei kuulu vakuutukseen. Sellaisia kotivakuutuksia ei ole.
Korvaako Kela teillä muilla vuosittaisen kotivakuutuksen silti kokonaisuudeassaan eikä vähennä vakuutusmaksusta kiinteän kalustuksen osaa? Oliko tämä nyt taas joku Kelan yksittäisen virkailijan oma päähänpisto että vakuutusmaksustakin pitää vähentää joku osa joka sitten taas maksetaan toimeentulotuen perusosasta?Kuten tuossa jo kommentoinkin, taitaa nyt olla jonkun virkailijan oma tulkinta. Se miten sen saa korjattua valittamalla on sitte eri juttu. Olen kahteen vuokra-asuntoon joutunu hakemaan toimeentulotukea ja pyydetty vaan vakuutuskirja ja lasku. Mulla on kyllä mielikuva, että lukenu jossain kelan sivuilla tuosta vakuutuksesta, kannattaa vielä hakea sitä tekstiä, liittää se mukaan ja kysyä perustelut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla enemmänkin kuin aivan minimi, jos hyvä myyjä osaa sitä ehdottaa ja kun se on summan sisällä jonka kela korvaa, niin siinä.
Vakuutukset vaihtelee paikasta ja ajasta toiseen, mitä ne sisältää.
Mitä tulee itseaiheutettuun haittaan kämpälle, niin vakuutus maksaa sen vuokranantajalle (sen oma vakuutus) ja sä korvaat sen vakuutusyhtiölle, jota sun vakuutus ei luultavasti korvaa ja jos korvaisikin, se olisi itse aiheutettu eikä korvaisi.
Vuokranantaja vaatii kotivakuutuksen; se on vain siksi, että hän ei ole sen jälkeen korvausvelvollinen, tai vakuutusyhtiönsä, jos se vaade on ja sulla on tai ei ole kotivakuutusta. Jos et halua irtaimistoasi vakuuttaa, niin se on oma asiasi, mutta korvauksia et täten saa, oli syyllinen vuokranantaja tms. tai ei.
Jos ei ole niin paljon menetettävää, niin olisi kiva kuitenkin saada itseaiheutettuun vesivahinkoon yms. vakuutus. Mutta vähän arvelen, ettei tipu, esim. jos puolustat itseäsi tai muuten aiheutat henkilövahingon, niin vakuutus ei maksa mitään etkä sellaista vakuutusta luultavasti edes saa, eikä se sua yleensä hyödyttäisi vaikka saisit.
Joudut siis maksamaan kaikki itse aiheutetut itse, vaikka tosin jos olet varaton, voi se olla mahdotonta ja vakuutusyhtiö luopuu vaateesta, jos edes ulosotosta ei saa mitään, joka lähtee sun tililtä automaattisesti, jos tietyn summan yli per kk yms.
Jos et ole itse syyllinen asunnon vahinkoihin, niin vuokranantaja tai naapuri tms. maksaa (naapuri kai maksaa kalustosikin, vuokranantaja ei), ja voit joutua käymään oikeutta siitä, kun sulla ei ole vakuutusta mihinkään.
- Anonyymi
Pop-pankin vakuutuksen otin, se s-vakuutus eli ei mitään m tai l, joka laajempi. Kyllä siinä oli kiinteästäkin jotain, en ny löydä yhtäkkiä. Vastuuvakuutushan on se, mitä vuokranantajat haluaa. Vakuutus makso jotain 26e kahdesti vuodessa maksettuna.
- Anonyymi
Kela korvaa irtaimiston vakuutusmaksut, eli sen osalta mitä vuokralainen omistaa (huonekalut, astiat yms.).
Taloyhtiön vakuutus (tai naapurin vakuutus) korvaa esim. tulipalon tai vesivahingon aiheuttamat vahingot kiinteän kalustuksen osalta. Eli sen mitä asunnon omistaja omistaa, ellet ole itse aiheuttanut tulipaloa tai vesivahinkoa. Eli jos joku huolimattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään on vahinkoihin syyllinen, lankeaa hänelle korvausvastuu eikä vakuutus sitä muutenkaan korvaisi.
Jos vuokralainen aiheuttaa tuhoa esim. lattialle, ottaa vuokranantaja omansa vuokravakuudesta.- Anonyymi
Kysymys koski vuosittaisen kotivakuutusmaksun ottamista huomioon toimeentulotuessa.
Ei keskustella siitä mitä itse vakuutus korvaa kun vahinko on tapahtunut.
Kyllä teillä on suuria luetun ymmärtämisen vaikeuksia lahopäät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys koski vuosittaisen kotivakuutusmaksun ottamista huomioon toimeentulotuessa.
Ei keskustella siitä mitä itse vakuutus korvaa kun vahinko on tapahtunut.
Kyllä teillä on suuria luetun ymmärtämisen vaikeuksia lahopäät.Niitä vuosittaisia kotivakuutusmaksuja on hyvin monenlaisia, joista Kela ei korvaa kaikkia.
- Anonyymi
Minulla on on laaja kotivakuutus ja kyllä se on hyväksytty toimeentulotuessa kokonaisuudessaan. Taitaa Kelan virkailija soveltaa omia näkemyksiään jos ei vakuutusta hyväksytä. Ainahan voi laitaa Kelaan viestin ja pyytää tarkistamaan päätös.
- Anonyymi
Päätöksestä on helppo kysyä OmaKelan kautta, mutta vaikeimmain kautta, kuten tapana on...
- Anonyymi
Kela korvaa vastuuvakuuden kotivakuutuksessa, jota yleensä vuokranantaja vaatiikin. Kiinteät kalusteet esim. keittiön kaapisto, kuuluu asunnon omistajan vakuutuksen piiriin.
- Anonyymi
Kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntijaan.
Suosittelen: www.vehmaskangas.fi
- ei peri tuota maksua, ainakaan minulta - Anonyymi
Kannattaa tehdä oikaisuvaatimus tai ottaa yhteyttä netin kautta.
Kyllä tuo taitaa olla Kelan käsittelijän oma tulkinta.
Itsellä on kotivakuutus, johon on ympätty matkatavaravakuutus, jos ei ole mnulle mitään hyötyä, koska en matkusta kuin ruokakauppaan. Osuus oli jotain 7 euron luokkaa, joka on jo kahtena vuonnan jätetty huomioimatta eli siis vähennetty kotivakuutuksen laskusta. Yritin poistaa kohdan, mutta sitten hinta olisi ollut korkeampi. Muuten minun kotivakuutus on hyväksytty.
Elleivät sitten kepillä kokeile ja etsi uusia säästökohteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1233867
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232932Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1122471- 462031
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2451650Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt441585- 321547
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201376- 281370
- 951201