Kristinusko opettaa että Jeesuksen ruumis on kirjaimellisesti läsnä ehtoollisessa

Koska “Onko Jeesuksen ruumis kirjaimellisesti läsnä ehtoollisessa?” keskustelussa on nyt yli 300 viestiä, kerään keskustelusta parhaat perustelut tähän aloitukseen. Kukaan ei jaksaa selata 300 viestin ketjua.

Luterilaisessa kirkossa ehtoollisen tulkinta perustuu muun muussa Martin Lutherin opetukseen, joka tunnetaan reaalipreesensinä. Reaalipreesensin näkökulmasta Jeesuksen ruumis ja veri ovat läsnä ehtoollisessa, vaikka leipä ja viini säilyttävät myös olemuksellisesti leivän ja viinin ominaisuudet.

Raamatulliset perustelut

Luukkaan evankeliumi 22:19-20: Jeesus asetti ehtoollisen ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."

Raamatun kohdassa, jossa Jeesus asettaa ehtoollisen, on useita eri versioita evankeliumeissa (Matt. 26:26-29; Mark. 14:22-25; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-26). Näissä kaikissa Jeesus ottaa leivän, kiittää siitä, murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen sanoen, "Tämä on minun ruumiini" ja ottaa maljan, kiittää siitä, antaa sen opetuslapsilleen ja sanoo, "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni."

Ehtoollisen asetussanat on tulkittava niin että Jeesuksen ruumis ja veri todella on läsnä ehtoollisessa.

Johanneksen evankeliumi 6:51-56: Jeesus puhui leivän elämästä ja sanoi: "Minun lihani on todellinen ruoka, ja minun vereni on todellinen juoma." Hän jatkoi sanomalla: "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä." Nämä sanat viittaavat ehtoolliseen ja Jeesuksen läsnäoloon leivässä ja viinissä.

Ensimmäinen Korinttilaiskirje 10:16: "Eikö se malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Eikö se leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?" Tässä viitataan ehtoollisen mysteerioon, jossa leipä ja viini ovat yhteydessä Kristuksen ruumiiseen ja vereen.

Ensimmäinen Korinttilaiskirje 11:27-29: Nämä jakeet varoittavat siitä, että joka syö ja juo ehtoollista arvottomasti, syö ja juo itselleen tuomioksi, koska ei erota Herran ruumista. Tämä viittaa siihen, että ehtoollisessa on läsnä Jeesuksen ruumis ja veri, ja sen vastaanottaminen vaatii asianmukaista asennetta ja uskoa.

Jeesuksen käyttämä konteksti

Jeesus puhui ruumiistaan ja verestään ehtoollisen aikana, joka liittyi pääsiäisateriaan. Pääsiäisateriaan kuului uhrieläimen syöminen, mikä viittaa Jeesuksen ruumiin tähän yhteyteen. Myös Vanhan testamentin profetiat Jumalan liitosta ja uhriaterioista vaikuttaa tulkintaan.

Apostolien ja varhaisen kirkon käytäntö

Varhaiset kristityt, mukaan lukien apostolit ja varhaiset kirkkoisät, tulkitsivat ehtoollisen asetussanat kirjaimellisesti. He ymmärsivät, että Jeesus todella antoi itsensä ehtoollisen muodoissa. Tämä käytäntö ja tulkinta välittyivät sukupolvelta toiselle ja ovat edelleen kirkon opetuksessa. Miksi varhaiset kristityt olisivat ymmärtäneet tämän väärin?

Olen keskustelussa tuhonnut esiin Paavali yhtenä esimerkkinä tästä, mutta myös Ignatius Antiochialainen, joka myös tunnetaan myös nimellä Pyhä Ignatius, oli varhaiskristillinen piispa ja marttyyri. Hänen uskotaan eläneen noin 35 jKr. - 107 jKr.

Hän kirjoitti:
“6:1 Let no man be deceived. Even the heavenly things, and the glory of the angels, and the principalities, both visible and invisible, if they believe not on the blood of Christ, for them also is there condemnation. Let him who receiveth it, receive it in reality. Let not high place puff up any man. For the whole matter is faith and love, to which there is nothing preferable.

6:2 Consider those who hold heretical opinions with regard to the grace of Jesus Christ which hath come unto us, how opposite they are to the mind of God. They have no care for love, nor concerning the widow, nor concerning the orphan, nor concerning the afflicted, nor concerning him who is bound or loosed, nor concerning him who is hungry or thirsty. They refrain from the eucharist and from prayer, because they do not confess that the eucharist is the flesh of our Saviour Jesus Christ, which suffered for our sins, and which the Father of his goodness raised up.”

Tässä on suomennos:

"Pidä huolta niistä, jotka kannattavat heterodoksisia mielipiteitä koskien Jeesus Kristuksen meille tullutta armoa ja näe, kuinka vastakkaisia heidän mielipiteensä ovat Jumalan tahdon kanssa. He pidättäytyvät eukaristiasta ja rukouksesta, koska he eivät tunnusta, että eukaristia on meidän Vapahtajamme Jeesus Kristuksen lihaa, lihaa, joka kärsi meidän syntiemme tähden ja jonka Isä hyvyydessään herätti jälleen eloon."

Teksti löytyy täältä (Luku 6):
https://www.earlychristianwritings.com/text/ignatius-smyrnaeans-hoole.html

Lukuisat muut varhaiset kristity opettivat samalla tavalla. En ole löytänyt ketään joka opettaisi että ehtoollinen on symboolinen.

233

1678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehtoollinen on rukouksen tapainen sakramentti, jolla muistelemme Jeesuksen tekemää, maailmanhistorian suurinta hyvyyttä ihmiskunnalle. Kun nautimme symboliset leivän ja viinin, niin se johtaa uskovan ajatukset ravitsemaan henkeänsä, samoin, kuin ravinto ravitsee ja vahvistaa ruumista, kun ravintoaineet imeytyvät kehoomme. Siellä missä kaksi tai useampi kokoontuu Minun nimessäni, olen Minä teidän keskellänne. Ehtoollinen on myös mainio julkinen uskonsa tunnustus seurakunnan edessä. Tosin ehtoollinen ei ole pelastuksen edellytys. Muistammehan ristin ryövärin, joka pelastui Jeesuksen armosta. Mutta sitä ei saa torjuakaan. Kristitty ottaa sen vapaasta tahdostaan mielellään, kun siihen on mahdollisuus.

      • Anonyymi

        Näin ei Raamattu, kristillinen perinne, luterilainen kirkko, lestadiolaiset tai vanhoillislestadiolaiset opettavat. Vapaat suunnat toki, mutta he opettavat väärin kuten aloituksestani käy ilmi.


      • Anonyymi

        Ristin muut ryövärit ei pelastunut kun pilkkasivat Jeesusta mutta se on vertauskuva pilkkaajat ei pelastu.


      • Anonyymi

        YouTube I know that My redeemer lives.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ei Raamattu, kristillinen perinne, luterilainen kirkko, lestadiolaiset tai vanhoillislestadiolaiset opettavat. Vapaat suunnat toki, mutta he opettavat väärin kuten aloituksestani käy ilmi.

        Kuoli kärsi mutta voitti kuoleman nousi kuolleista. Älkää häpäiskö itseänne täällä.


      • Anonyymi

        Tehän olette itse niitä synagoga Jeesuksen pilkkaajia se on tullut selväksi jo kaikille jotka näitä on lukenut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuoli kärsi mutta voitti kuoleman nousi kuolleista. Älkää häpäiskö itseänne täällä.

        Kärsi ja kuoli, se on varma, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi noussut kuolleista. Kukas sen olisi kuolleista nostanut. Itsekseenkö omasta voimastaan nousi ?
        Eipä ole kukaan vuosituhansien aikana noussut kuolleista. Ei edes Jeesuksen opetuslapset, jotka kaikki surmattiin mitä raaimmilla tavoilla. Eikös se Jeesus käskenyt parantaa sairaita ja herättää kuolleistakin, mutta kyllä ne olivat vaan puppupuhetta. Kielilläkin saattoi puhua Pyhän Hengen vaikutuksesta, mutta sitä ei lestadiolaisuudessa noteerata. Puhutaan vain syntisairauksista ja niistähän nyt on helppoa parantua, kun menee vaan sinne sanankuuloon ja uskoo itse itselleen syntinsä anteeksi. Helppoa kuin heinänteko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kärsi ja kuoli, se on varma, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi noussut kuolleista. Kukas sen olisi kuolleista nostanut. Itsekseenkö omasta voimastaan nousi ?
        Eipä ole kukaan vuosituhansien aikana noussut kuolleista. Ei edes Jeesuksen opetuslapset, jotka kaikki surmattiin mitä raaimmilla tavoilla. Eikös se Jeesus käskenyt parantaa sairaita ja herättää kuolleistakin, mutta kyllä ne olivat vaan puppupuhetta. Kielilläkin saattoi puhua Pyhän Hengen vaikutuksesta, mutta sitä ei lestadiolaisuudessa noteerata. Puhutaan vain syntisairauksista ja niistähän nyt on helppoa parantua, kun menee vaan sinne sanankuuloon ja uskoo itse itselleen syntinsä anteeksi. Helppoa kuin heinänteko

        Kun Paavali mestattiin se palasi tuomaan naisprofeetalle huivin.


    • Anonyymi

      Taas alotat päättömän ja hännättömän keskustelun/kiistelyn.

      • Anonyymi

        Täh:"Lukuisat muut varhaiset kristity opettivat samalla tavalla. En ole löytänyt ketään joka opettaisi että ehtoollinen on symboolinen."???

        Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta. Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.Se selviää:
        1. Kor 11
        "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. "

        Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi. Ehtoollisaterialla muistellaan Jeesuksen kuolemaa, eikä syödä Jeesusta. Siinä julistetaan maailmalle Jeesuksen kuolemaa, eikä Jeesuksen syömistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh:"Lukuisat muut varhaiset kristity opettivat samalla tavalla. En ole löytänyt ketään joka opettaisi että ehtoollinen on symboolinen."???

        Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta. Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.Se selviää:
        1. Kor 11
        "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. "

        Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi. Ehtoollisaterialla muistellaan Jeesuksen kuolemaa, eikä syödä Jeesusta. Siinä julistetaan maailmalle Jeesuksen kuolemaa, eikä Jeesuksen syömistä.

        > Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta.

        Aloituksessani on perusteellisesti käyty läpi mitä Raamattu opettaa asiasta.

        > Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.

        Kristityt ovat aina alusta asti uskoneet, että Jeesuksen ruumis ja veri ovat kirjaimellisesti läsnä ehtoollisessa. Voin kaivaa esiin vaikka kuinka monta viittausta varhaisilta kristillisiltä kirjoittajilta, jotka tukevat tätä näkemystä. Miksi sinä ymmärtäisit tätä paremmin kuin varhaiset kristityt, jotka tunsivat henkilöitä, jotka olivat nähneet Jeesuksen elävänä?

        > Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi.

        Tässä on 1. Korinttilaiskirjeen 11:23-26 Raamatun mukaan:

        "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä olen myös teille opettanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: 'Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää se minun muistokseni.' Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; tehkää se aina, kun siitä juotte, minun muistokseni.' Sillä aina kun te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän tulee."

        Tämä Raamatun kohta kertoo siitä, miten Jeesus asetti ehtoollisen opetuslapsilleen viimeisellä ateriallaan ennen kuolemaansa. Jeesus otti leivän, mursi sen ja sanoi, että se on Hänen ruumiinsa, joka annetaan opetuslasten edestä. Samoin Hän otti maljan ja sanoi, että se edustaa Hänen vertaan, joka on uuden liiton malja.

        Tarkoitatko että hän ei opettanut että ehtoolliselementtejä tulisi syödä? Selvästi ne oli tarkoitettu syötäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta.

        Aloituksessani on perusteellisesti käyty läpi mitä Raamattu opettaa asiasta.

        > Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.

        Kristityt ovat aina alusta asti uskoneet, että Jeesuksen ruumis ja veri ovat kirjaimellisesti läsnä ehtoollisessa. Voin kaivaa esiin vaikka kuinka monta viittausta varhaisilta kristillisiltä kirjoittajilta, jotka tukevat tätä näkemystä. Miksi sinä ymmärtäisit tätä paremmin kuin varhaiset kristityt, jotka tunsivat henkilöitä, jotka olivat nähneet Jeesuksen elävänä?

        > Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi.

        Tässä on 1. Korinttilaiskirjeen 11:23-26 Raamatun mukaan:

        "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä olen myös teille opettanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: 'Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää se minun muistokseni.' Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; tehkää se aina, kun siitä juotte, minun muistokseni.' Sillä aina kun te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän tulee."

        Tämä Raamatun kohta kertoo siitä, miten Jeesus asetti ehtoollisen opetuslapsilleen viimeisellä ateriallaan ennen kuolemaansa. Jeesus otti leivän, mursi sen ja sanoi, että se on Hänen ruumiinsa, joka annetaan opetuslasten edestä. Samoin Hän otti maljan ja sanoi, että se edustaa Hänen vertaan, joka on uuden liiton malja.

        Tarkoitatko että hän ei opettanut että ehtoolliselementtejä tulisi syödä? Selvästi ne oli tarkoitettu syötäväksi.

        Myös viini ON hänen veri, ei vain edusta sitä kuten virheellisesti kirjoitin. Tämä käy ilmi muista Raamatunkohdista:

        "Ja heidän aterioidessaan Jeesus otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: 'ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini'. Ja hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille sanoen: 'juokaa tästä kaikki; tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä syntien anteeksisaamiseksi. Minä sanon teille: tästedes minä en juo tästä viiniköynnöksen antimesta ennen sitä päivää, jona sen uuden juoman juon kanssanne Isäni valtakunnassa'." (Matt 26:26-29)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös viini ON hänen veri, ei vain edusta sitä kuten virheellisesti kirjoitin. Tämä käy ilmi muista Raamatunkohdista:

        "Ja heidän aterioidessaan Jeesus otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: 'ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini'. Ja hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille sanoen: 'juokaa tästä kaikki; tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä syntien anteeksisaamiseksi. Minä sanon teille: tästedes minä en juo tästä viiniköynnöksen antimesta ennen sitä päivää, jona sen uuden juoman juon kanssanne Isäni valtakunnassa'." (Matt 26:26-29)

        Suomen luttreille on viissataa vuotta jeesusta syötetty, missä on tjulokset ?

        Navetan katolla pääsiäisenä niinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen luttreille on viissataa vuotta jeesusta syötetty, missä on tjulokset ?

        Navetan katolla pääsiäisenä niinkö?

        Siis mikä on sen syömisen tarkoitus ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä on sen syömisen tarkoitus ?

        Muistella 2000 vuotta sitten tapahtunutta sovitusta ja suurta anteeksi antamusta sillä armosta me olemme pelastuneet emme tekojemme kautta ettei kukaan kerskaisi.EI OLE KERSKAAMISTA KENELLÄKÄÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä on sen syömisen tarkoitus ?

        Luterilaisen teologian mukaan ehtoollisen tarkoitus on olla sakramentti, jonka avulla uskovat vastaanottavat Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu leivän ja viinin välityksellä, jotka asetetaan ehtoollisella alttarille. Luterilainen teologia korostaa, että ehtoollinen on Jeesuksen asettama ja että siinä tapahtuu todellinen, vaikka salattu, yhteys Kristuksen kanssa.

        Luterilaisessa opetuksessa korostetaan myös, että ehtoollinen on uskon sakramentti. Uskovat vastaanottavat ehtoollisen uskon kautta ja saavat siitä hengellistä ravintoa ja vahvistusta uskossa. Me Luterilaiset uskomme, että Jeesuksen ruumis ja veri ovat läsnä ehtoollisessa, samalla kun leipä ja viini säilyttävät fyysisen muotonsa.

        Ehtoollisen tarkoitus luterilaisessa teologiassa on siis tarjota uskoville yhteys Kristukseen, syntien anteeksiantamus, hengellinen ravinto ja vahvistus uskossa. Ehtoollinen nähdään Jeesuksen antamana lahjana seurakunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen luttreille on viissataa vuotta jeesusta syötetty, missä on tjulokset ?

        Navetan katolla pääsiäisenä niinkö?

        LUTTERIT on kyllä ollut ennen LUTTERI kristittyjä jo se oli vain uudistus mikä tapahtui Saksan Italian alueella ja te kun ette ole Jeesuksen uskoisia ei tarvi näitä miettiä usko ei ole joka miehen.Saksan kieli taas on aivan erilaista kuin Suomi voitte verrata YLE areenassa TV sarjassa syyttäjä ( piru on myös syyttäjä) puhutaan Saksan kieltä eikä siinä kuulosta yhtään olevan Suomen kieltä ihan eri kieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä on sen syömisen tarkoitus ?

        Syömällä Jeesuksen pääsee taivaaseen kuoleman jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syömällä Jeesuksen pääsee taivaaseen kuoleman jälkeen.

        Tuo on hieman pelkistetty. Kristinuskossa pelastus ja taivaaseen pääsy perustuvat uskoon Jeesukseen Kristukseen, hänen sovitustyöhönsä ristillä ja Jumalan armoon. Jeesuksen ehtoollinen on tärkeä osa kristillistä uskoa, mutta yksin sen kautta taivaaseen pääseminen ei ole kristillisen opetuksen mukaista.


      • Anonyymi

        Onneksi Jeesus on taivaassa ette voi enää tappaa sitä uudestaan. Amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta.

        Aloituksessani on perusteellisesti käyty läpi mitä Raamattu opettaa asiasta.

        > Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.

        Kristityt ovat aina alusta asti uskoneet, että Jeesuksen ruumis ja veri ovat kirjaimellisesti läsnä ehtoollisessa. Voin kaivaa esiin vaikka kuinka monta viittausta varhaisilta kristillisiltä kirjoittajilta, jotka tukevat tätä näkemystä. Miksi sinä ymmärtäisit tätä paremmin kuin varhaiset kristityt, jotka tunsivat henkilöitä, jotka olivat nähneet Jeesuksen elävänä?

        > Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi.

        Tässä on 1. Korinttilaiskirjeen 11:23-26 Raamatun mukaan:

        "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä olen myös teille opettanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: 'Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää se minun muistokseni.' Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; tehkää se aina, kun siitä juotte, minun muistokseni.' Sillä aina kun te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän tulee."

        Tämä Raamatun kohta kertoo siitä, miten Jeesus asetti ehtoollisen opetuslapsilleen viimeisellä ateriallaan ennen kuolemaansa. Jeesus otti leivän, mursi sen ja sanoi, että se on Hänen ruumiinsa, joka annetaan opetuslasten edestä. Samoin Hän otti maljan ja sanoi, että se edustaa Hänen vertaan, joka on uuden liiton malja.

        Tarkoitatko että hän ei opettanut että ehtoolliselementtejä tulisi syödä? Selvästi ne oli tarkoitettu syötäväksi.

        Ajattele jotain rikollista varastelevaa huumehörhöä joka kuulee eka kertaa että Jeesus rakastaa sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös viini ON hänen veri, ei vain edusta sitä kuten virheellisesti kirjoitin. Tämä käy ilmi muista Raamatunkohdista:

        "Ja heidän aterioidessaan Jeesus otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: 'ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini'. Ja hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille sanoen: 'juokaa tästä kaikki; tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä syntien anteeksisaamiseksi. Minä sanon teille: tästedes minä en juo tästä viiniköynnöksen antimesta ennen sitä päivää, jona sen uuden juoman juon kanssanne Isäni valtakunnassa'." (Matt 26:26-29)

        Kymmenykset kuului aikaan vanha testamentti evankeliumi on uusi testamentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen luttreille on viissataa vuotta jeesusta syötetty, missä on tjulokset ?

        Navetan katolla pääsiäisenä niinkö?

        No Suomessa on lahkoja jehovia jahveja vapareita HELLAREITA babtisteja muslimia joka lähtöön et vielä on budhia myös wiccoja guruja woodoota Egyptistä ja ortodoksia metodistia on erikoista lahko on vanhoillislahkoja on hellareissakin eri lahkoja.Lähetys seurakunta roballa ja risteyspaikka Pasilassa on cityseurakuntaa on metro on viinitarha on siionia saalemia vapaakirkossa on omat lahkot eri seurat ja eri kieliset ne on olevinaan noan arkkiset.Pelastusarmeija on lähinnä hellarilahkoinen.Roobertinkadun lähetys seurakunnassa on myyntikoju mistä voi ostaa Jeesus videoita ja on siellä kahviakin useimmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenykset kuului aikaan vanha testamentti evankeliumi on uusi testamentti.

        Juu kyllä noin kymmenen prosenttia jutut jäi kun Jeesus ilmestyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi Jeesus on taivaassa ette voi enää tappaa sitä uudestaan. Amen.

        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh:"Lukuisat muut varhaiset kristity opettivat samalla tavalla. En ole löytänyt ketään joka opettaisi että ehtoollinen on symboolinen."???

        Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta. Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.Se selviää:
        1. Kor 11
        "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. "

        Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi. Ehtoollisaterialla muistellaan Jeesuksen kuolemaa, eikä syödä Jeesusta. Siinä julistetaan maailmalle Jeesuksen kuolemaa, eikä Jeesuksen syömistä.

        NO KUN ON LUKIHÄIRIÖISIÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Olet näköjään unohtanut tutkia, mitä Raamattu sanoo asiasta.

        Aloituksessani on perusteellisesti käyty läpi mitä Raamattu opettaa asiasta.

        > Kirkkoisillä on aina omat teoriansa.

        Kristityt ovat aina alusta asti uskoneet, että Jeesuksen ruumis ja veri ovat kirjaimellisesti läsnä ehtoollisessa. Voin kaivaa esiin vaikka kuinka monta viittausta varhaisilta kristillisiltä kirjoittajilta, jotka tukevat tätä näkemystä. Miksi sinä ymmärtäisit tätä paremmin kuin varhaiset kristityt, jotka tunsivat henkilöitä, jotka olivat nähneet Jeesuksen elävänä?

        > Jeesuksen ruumis annetaan meidän EDESTÄMME, eikä meille syötäväksi.

        Tässä on 1. Korinttilaiskirjeen 11:23-26 Raamatun mukaan:

        "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä olen myös teille opettanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: 'Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää se minun muistokseni.' Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; tehkää se aina, kun siitä juotte, minun muistokseni.' Sillä aina kun te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän tulee."

        Tämä Raamatun kohta kertoo siitä, miten Jeesus asetti ehtoollisen opetuslapsilleen viimeisellä ateriallaan ennen kuolemaansa. Jeesus otti leivän, mursi sen ja sanoi, että se on Hänen ruumiinsa, joka annetaan opetuslasten edestä. Samoin Hän otti maljan ja sanoi, että se edustaa Hänen vertaan, joka on uuden liiton malja.

        Tarkoitatko että hän ei opettanut että ehtoolliselementtejä tulisi syödä? Selvästi ne oli tarkoitettu syötäväksi.

        KUN ON HULLU NIIN ON EIKÄ KAIKILLE AUKEA MUUTENKAAN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen luttreille on viissataa vuotta jeesusta syötetty, missä on tjulokset ?

        Navetan katolla pääsiäisenä niinkö?

        Kuules pilkkaajia luterilaiset on ihan katolisen kirkon alkuasukkaita aikojen alusta betlehemistä asti 2000 jo mutta on näitä kääntäjiä ja muuta matkan varrella ja KERRAN VIELÄ LUTTERI EI PUHUNUT SUOMEN KIELTÄ EI ASUNUT SUOMESSA EDES hän oli katolinen munkki pappi.


    • Anonyymi

      Me siis muistamme Jeesuksen uhria siinä sovitusta kiitämme hänestä.Kunnia Jumalalle kun antoi poikansa.

      • Anonyymi

        ✝️✝️✝️tämä on sovinnon merkki.


      • Anonyymi

        Luterilaisen teologian näkökulmasta ehtoollinen ei ole pelkkä muistoateria, vaan se on sakramentti, jossa Jeesuksen ruumis ja veri ovat läsnä uskovien nautittavaksi. Tätä perustellaan useilla luterilaisen teologian keskeisillä käsitteillä ja raamatullisilla perusteilla:

        Uskonvanhurskaus ja armonvälineet

        Luterilainen teologia korostaa uskonvanhurskautta eli sitä, että ihminen pelastuu yksin uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ehtoollinen nähdään armonvälineenä, jossa Jumala lahjoittaa armonsa ja pelastuksensa konkreettisesti ja todellisesti uskoville. Jeesuksen ruumiin ja veren vastaanottaminen ehtoollisessa vahvistaa ja ravitsee uskoa.

        Jeesuksen opetus ja lupaus

        Luterilainen teologia perustaa ehtoollisen läsnäolon Jeesuksen omiin opetuksiin ja lupauksiin. Jeesus sanoi ehtoollisella: "Tämä on minun ruumiini" ja "Tämä on minun vereni" (Matt. 26:26-28). Luterilaisessa teologiassa nämä sanat otetaan kirjaimellisesti ja uskotaan siihen mitä Jeesus sanoi.

        Sakramenttien tehokkuus

        Luterilaisessa teologiassa sakramentit ovat Jumalan asettamia pyhiä toimituksia, joissa Jumala itse toimii ja lahjoittaa armonsa. Ehtoollinen on yksi näistä sakramenteista, jossa Jumala antaa syntien anteeksiantamuksen, yhteyden Jeesukseen ja vahvistuksen uskolle.

        Raamatulliset vertauskuvat

        Luterilainen teologia nojaa myös Raamatun vertauskuviin ja kuvakieliin, jotka viittaavat ehtoollisen todelliseen läsnäoloon. Esimerkiksi Jeesus kuvaa itseään viinipuuna ja uskovia oksina, jotka saavat ravintonsa ja elämänsä Hänestä (Joh. 15:1-8). Ehtoollisessa Jeesuksen veri, joka on elämän lähde, virtaa uskovien ravinnoksi ja elävöittää meitä hengellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisen teologian näkökulmasta ehtoollinen ei ole pelkkä muistoateria, vaan se on sakramentti, jossa Jeesuksen ruumis ja veri ovat läsnä uskovien nautittavaksi. Tätä perustellaan useilla luterilaisen teologian keskeisillä käsitteillä ja raamatullisilla perusteilla:

        Uskonvanhurskaus ja armonvälineet

        Luterilainen teologia korostaa uskonvanhurskautta eli sitä, että ihminen pelastuu yksin uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ehtoollinen nähdään armonvälineenä, jossa Jumala lahjoittaa armonsa ja pelastuksensa konkreettisesti ja todellisesti uskoville. Jeesuksen ruumiin ja veren vastaanottaminen ehtoollisessa vahvistaa ja ravitsee uskoa.

        Jeesuksen opetus ja lupaus

        Luterilainen teologia perustaa ehtoollisen läsnäolon Jeesuksen omiin opetuksiin ja lupauksiin. Jeesus sanoi ehtoollisella: "Tämä on minun ruumiini" ja "Tämä on minun vereni" (Matt. 26:26-28). Luterilaisessa teologiassa nämä sanat otetaan kirjaimellisesti ja uskotaan siihen mitä Jeesus sanoi.

        Sakramenttien tehokkuus

        Luterilaisessa teologiassa sakramentit ovat Jumalan asettamia pyhiä toimituksia, joissa Jumala itse toimii ja lahjoittaa armonsa. Ehtoollinen on yksi näistä sakramenteista, jossa Jumala antaa syntien anteeksiantamuksen, yhteyden Jeesukseen ja vahvistuksen uskolle.

        Raamatulliset vertauskuvat

        Luterilainen teologia nojaa myös Raamatun vertauskuviin ja kuvakieliin, jotka viittaavat ehtoollisen todelliseen läsnäoloon. Esimerkiksi Jeesus kuvaa itseään viinipuuna ja uskovia oksina, jotka saavat ravintonsa ja elämänsä Hänestä (Joh. 15:1-8). Ehtoollisessa Jeesuksen veri, joka on elämän lähde, virtaa uskovien ravinnoksi ja elävöittää meitä hengellisesti.

        "Esimerkiksi Jeesus kuvaa itseään viinipuuna ja uskovia oksina, jotka saavat ravintonsa ja elämänsä Hänestä"!

        Eivätkö luterilaiset voi järsiä viinipuun oksia ja jättää Jeesuksen ruumis koskemattomaksi?
        Silloin meillä olisi kokonainen Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkiksi Jeesus kuvaa itseään viinipuuna ja uskovia oksina, jotka saavat ravintonsa ja elämänsä Hänestä"!

        Eivätkö luterilaiset voi järsiä viinipuun oksia ja jättää Jeesuksen ruumis koskemattomaksi?
        Silloin meillä olisi kokonainen Jeesus.

        niin mutta viinipuu on tärkeämpi, kysy vaikka alkosta miten sitä ostavatg heti jo vauvanapelastuneet !

        ei kansa pärjää yhtään ilman viinipuun antia, Jeesuksesta ei niin väliä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkiksi Jeesus kuvaa itseään viinipuuna ja uskovia oksina, jotka saavat ravintonsa ja elämänsä Hänestä"!

        Eivätkö luterilaiset voi järsiä viinipuun oksia ja jättää Jeesuksen ruumis koskemattomaksi?
        Silloin meillä olisi kokonainen Jeesus.

        Jeesus kehotti syömään ruumistaan

        Sehän ei uudestikastajille kelpaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkiksi Jeesus kuvaa itseään viinipuuna ja uskovia oksina, jotka saavat ravintonsa ja elämänsä Hänestä"!

        Eivätkö luterilaiset voi järsiä viinipuun oksia ja jättää Jeesuksen ruumis koskemattomaksi?
        Silloin meillä olisi kokonainen Jeesus.

        "Silloin meillä olisi kokonainen Jeesus."

        Ahaa, helluntailaisilla ei ole kokonaista Jeesusta!!!!!!!

        Meillä kristityillä taas on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin meillä olisi kokonainen Jeesus."

        Ahaa, helluntailaisilla ei ole kokonaista Jeesusta!!!!!!!

        Meillä kristityillä taas on!

        Onkohan tuollainen ymmärtämättömyys järjen köyhyyttä:
        "Ahaa, helluntailaisilla ei ole kokonaista Jeesusta!!!!!!!"???

        Miten teillä voi olla kokonainen Jeesus, kun olette syöneet häntä vuosisatoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuollainen ymmärtämättömyys järjen köyhyyttä:
        "Ahaa, helluntailaisilla ei ole kokonaista Jeesusta!!!!!!!"???

        Miten teillä voi olla kokonainen Jeesus, kun olette syöneet häntä vuosisatoja?

        Meillä on kokonainen Jeesus kun hnn meille itsensä antoi.

        Hyvä että myönnät että teillä ei ole kokonaista Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on kokonainen Jeesus kun hnn meille itsensä antoi.

        Hyvä että myönnät että teillä ei ole kokonaista Jeesusta.

        Hehe, uudestikastajien Jeesus pienenee kun häntä syödään! Jeesus ei ole uudestikastajille Jumala eivätkä uudestikastajat nauti Kristuksen ruumiista ja veta kuten kristityt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kehotti syömään ruumistaan

        Sehän ei uudestikastajille kelpaa

        jeesuksen potka on maukasta.
        Sitä pitää kyllä hauduttaa yön yli, jotta se mureutuu tarpeeksi.
        Palan painikkeeksi sitten sitä jeesuksen verta. Toki se jeesuksen veri on syytä pudistaa erinäisistä taudinaiheuttajista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jeesuksen potka on maukasta.
        Sitä pitää kyllä hauduttaa yön yli, jotta se mureutuu tarpeeksi.
        Palan painikkeeksi sitten sitä jeesuksen verta. Toki se jeesuksen veri on syytä pudistaa erinäisistä taudinaiheuttajista.

        Siinä hyvä esimerkki siitä miten jotkut pilkkaa Jeesusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä hyvä esimerkki siitä miten jotkut pilkkaa Jeesusta

        Pilkkaamalla pääsee vain kadotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilkkaamalla pääsee vain kadotukseen.

        Totta.
        Syömällä Jeesuksen lihaa tai juomalla Hänen vertaan, joutuu syynalaiseksi ihmissyöntiin. Se on kuoleman synti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Syömällä Jeesuksen lihaa tai juomalla Hänen vertaan, joutuu syynalaiseksi ihmissyöntiin. Se on kuoleman synti.

        Jeesus taas kehotti syömään ruumistaan ja juomaan vertansa:

        "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus taas kehotti syömään ruumistaan ja juomaan vertansa:

        "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä"

        Erikoista etät uudestikastajat puhuvat ihmissyönnistä. Liittyykö siihen että Jeesus on heille pelkkä ihminen eikä Jumala?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista etät uudestikastajat puhuvat ihmissyönnistä. Liittyykö siihen että Jeesus on heille pelkkä ihminen eikä Jumala?

        Luterilaisethan puhuvat siitä, että syövät Jeesuksen todellista ruumista!
        Miten Jumalaa voi syödä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisethan puhuvat siitä, että syövät Jeesuksen todellista ruumista!
        Miten Jumalaa voi syödä?

        Onneksi sitä ei tarvitsse tietää. Kunhan luotetaan Jeeuksen sanoihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus taas kehotti syömään ruumistaan ja juomaan vertansa:

        "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä"

        Eli suomen luterilainen kansa on pysynyt Jeesuksessa niinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli suomen luterilainen kansa on pysynyt Jeesuksessa niinkö?

        Turha puhua kansasta kun kansa koostuu yksilöistä


    • Anonyymi

      Mitä aloittaja teet, jos ehtoollissunnuntain jälkeisenä maanantaina menee viemäri tukkoon, niin pystytkö itse auttamaan syömäsi ja sitten ulostamasi Jeesuksen pälkähästä, vai pitääkö sinun soittaa putkimies Jeesusta auttamaan?

      • Anonyymi

        Kun Jeesus ristiinnaulittiin hän sanoi hänen viersessä oleville pilkaajille että joutuvat kadotukseen. Ajattele sitä.


    • Anonyymi

      ihmissyönneistä kristittyjä syytettiin muinoin 🤔 eiköhän siinä perää ole
      ei niitä muuten olisi jahdattu ja poltettu soihtuina ?

    • Anonyymi

      Mikä logiikka j a järki siihen sisältyy että Jeesuksen pitäisi olla syötävänä ehtoollisessa !?

      En löydä mitään järjellistä tarvetta moiselle!

      Kun Jeesus asuu uudestisyntyneen sydämessä, niin miksi Jeesuksen pitäisi vielä istua lihaperunoissa, ei ei ole järkeä, mutta muistoateriassa on järkeä, ja sitä se on raamatun mukaankin.

      • Anonyymi

        "En löydä mitään järjellistä tarvetta moiselle!"

        Sinun järkesi tuntien en ihmettele. Kun et tajua etkä usko niin et tajua etkä usko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En löydä mitään järjellistä tarvetta moiselle!"

        Sinun järkesi tuntien en ihmettele. Kun et tajua etkä usko niin et tajua etkä usko

        Ei epäuskoinen näe mitään tarvetta Jeesuksen läsnäololle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei epäuskoinen näe mitään tarvetta Jeesuksen läsnäololle

        Etkö osaa lukea vai miksi kirjoitat soopaa!

        Kun sanon että Jeesus asuusydämessä.eikö silloin Jeesus ole läsnä!

        Miksi teidän Jeesus on asdettunut leipomon nappiin,kerro?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea vai miksi kirjoitat soopaa!

        Kun sanon että Jeesus asuusydämessä.eikö silloin Jeesus ole läsnä!

        Miksi teidän Jeesus on asdettunut leipomon nappiin,kerro?

        Et sinä usko Jeesuksen konkreettiseti olevan läsnä

        Turha kitistä kun et usko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä usko Jeesuksen konkreettiseti olevan läsnä

        Turha kitistä kun et usko

        ei sinun pidä mitään kirjottaa foorumilla, sinähän olet pelkkä oksa jonka pitää tuotata hetelmää, isoja omenia ja fiikunoita ynnä bananaania ja apelsiinejä !

        haloo


    • >>Mikä logiikka j a järki siihen sisältyy että Jeesuksen pitäisi olla syötävänä ehtoollisessa !?>>

      Ei mitään järkeä. Mutta minun uskoni ei pohjaudukaan järkeen.
      😄😄😄😄😄

      • Anonyymi

        Mitä järjetöntä apostolit tekivät, muistatko minä en muista?


      • Anonyymi

        Kirkkoisien tempauksia muistellessa kuulut samaan joukkoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoisien tempauksia muistellessa kuulut samaan joukkoon!

        Kirkkoisät taas mielessä tuolla vanhukselle


    • >>Mitä aloittaja teet, jos ehtoollissunnuntain jälkeisenä maanantaina menee viemäri tukkoon, niin pystytkö itse auttamaan syömäsi ja sitten ulostamasi Jeesuksen pälkähästä, vai pitääkö sinun soittaa putkimies Jeesusta auttamaan?>>

      Jeesus on sinulle paskaa. Joudut tilille sanoistasi.
      Toivottavasti viihdyt helvetissä.
      😄😄😄😄😄

      • Anonyymi

        Mitä sinun pakoputken päästä tulee, kerro?


    • Anonyymi

      Kävin viikonloppuna ehtoollisella. Öylätistä löytyi jeesuksen varpaan kynsi.

    • Anonyymi

      Minkähän tähden lutterit eivät kiivaile siitä että Jeesus on viinipuu ihan konkreetisesti??

      ja kirkkoveronmaksajat siten oksia ihan konkreettisesti.

      oliskohan syynä se että halpoja moottorisahoja on jo liki joka tontilla.

      • Anonyymi

        miksihän parhamit kiivailee Jeesuksen sanoja vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksihän parhamit kiivailee Jeesuksen sanoja vastaan?

        oho oksa puhuu ja kirjoittaa !

        nyt menee mielenkiintoiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksihän parhamit kiivailee Jeesuksen sanoja vastaan?

        nyt alan ymmärtää tuota loputonta työttömyyttä ja foorumilla lojumista.

        eihän oksa voi lähteä rungosta mihinkään!

        heureka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oho oksa puhuu ja kirjoittaa !

        nyt menee mielenkiintoiseksi.

        oho, puuäijä kirjoittaa !

        onko puu oppinut sen mistä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt alan ymmärtää tuota loputonta työttömyyttä ja foorumilla lojumista.

        eihän oksa voi lähteä rungosta mihinkään!

        heureka

        hae töitä niin loptun työttömyytesi loppuu

        heureka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hae töitä niin loptun työttömyytesi loppuu

        heureka

        miksi ette usko että olette oksia ?

        varottehan hakekonetta kuitenkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi ette usko että olette oksia ?

        varottehan hakekonetta kuitenkin!

        Eikö Jeesus sano mm; minä olen viinipuu ja te olette oksat siinä.:!

        miksi ette usko mitä Jeesus sanoo häh!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Jeesus sano mm; minä olen viinipuu ja te olette oksat siinä.:!

        miksi ette usko mitä Jeesus sanoo häh!?

        Miten oksa voi syödä runkoa, kertokaa viimeisin päivitys selityksistänne ok !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi ette usko että olette oksia ?

        varottehan hakekonetta kuitenkin!

        Olemme oksia Jeesus-puussa mutta sinä et ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten oksa voi syödä runkoa, kertokaa viimeisin päivitys selityksistänne ok !?

        Tuollaista kysyy sellainen joka ei usko mitä Jeesus sanoo

        Ei ateistille asia avaudu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista kysyy sellainen joka ei usko mitä Jeesus sanoo

        Ei ateistille asia avaudu

        oletko sinä konkreettinen oksa vai etkö ole, koita jo päättää !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme oksia Jeesus-puussa mutta sinä et ole

        Miksi s e on niin tärkeää juuri se sinun oksantynkäsi rungossa, miksi et salli että toisella puolen runkoa on myös oksia, kerro?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme oksia Jeesus-puussa mutta sinä et ole

        tottakai,... onko sinun oksasi ihan latvassa vaiko lähellä maanpintaa, onko asiasta tietoa?

        miltä se mahtaa tuntua olla konkreettinen oksa Jeesuspuussa, haittaako jos linnut sotkee ja lumi painaa selkää poikki miten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oletko sinä konkreettinen oksa vai etkö ole, koita jo päättää !

        Konkteettinen oksa Kritus-puussa

        oliko vaikea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi s e on niin tärkeää juuri se sinun oksantynkäsi rungossa, miksi et salli että toisella puolen runkoa on myös oksia, kerro?

        Voi niitä oksia on paljon ja sallin sen toki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tottakai,... onko sinun oksasi ihan latvassa vaiko lähellä maanpintaa, onko asiasta tietoa?

        miltä se mahtaa tuntua olla konkreettinen oksa Jeesuspuussa, haittaako jos linnut sotkee ja lumi painaa selkää poikki miten on?

        Tuollaista kirjoittaa sellaien joka ei itse ole Kristus-puussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konkteettinen oksa Kritus-puussa

        oliko vaikea?

        kristus-puusta on hyvä veistellä esim puu-ukkoja, puudildoja, onkivapoja ja sen sellaista ynnä muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oletko sinä konkreettinen oksa vai etkö ole, koita jo päättää !

        Harras VL sovittaa viinipuun oksaa peräsilmäänsä


    • Anonyymi

      <<Johanneksen evankeliumi 6:51-56: Jeesus puhui leivän elämästä ja sanoi: "Minun lihani on todellinen ruoka, ja minun vereni on todellinen juoma." Hän jatkoi sanomalla: "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä."<<<

      Jeesus on sana, tie totuus ja elämä, elämän leipä juoma, viini todellinen viinipuu. Nauttikaa Jeesusta niin pysytte elävänä.


      Jeesus : "Älkää etsikö lakia kirjoituksista, sillä laki on elämä, kun taas kirjoitus on kuollutta. Totisesti, minä sanon teille, Mooses ei saanut lakeja Jumalalta kirjoitettuna, vaan elävän sanan kautta. Laki on elävän Jumalan elävä sana eläville profeetoille eläviä ihmisiä varten. Kaikessa elävässä on laki kirjoitettuna. Te löydätte sen ruohosta, puusta, joesta, vuoresta, taivaan linnuista, meren kaloista, kuitenkin etsikää sitä pääasiassa itsestänne.

      Jeesus löytyy elävästä elämästä, ei aivo uskosta, ei teorioissa, ei ulkoisissa rituaaleissa, vaan haluaa olla elävässä elämässä läsnä. Jumala haluaa elää kansansa keskuudessa.

    • Anonyymi

      Soveltakaa itseenne!
      1.Korinttolaiskirje: 3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

    • Anonyymi

      veeällät karsii rungosta kaikki muut oksat pois, onko jälellä muuta kuin latvatupsu jonne ei hoitokoustaja yllä edes jatkovarsisahalla !

      onko mailmassa mitään hullumpaa kuin lestaluterilaisuus kaikkine temppuineen, en usko.

      • Anonyymi

        On vapaitten suuntien allassukeltajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vapaitten suuntien allassukeltajat.

        Joo ja niiden seassa tuo katkera helluntaivanhus joka vihaa uskovia yli kaiken


    • Anonyymi

      poliittinen hulluus on ihan samaa kuin uskonnollinen hulluus, siihen ei ole lääkettä maan päällä eikä ottajia vaikka olisikin.

      koska he rakastavat yli kaiken sitä sekopäisyyttään.

      • Anonyymi

        Siinö yksi uskonnollinen hullutus eli katkera hellarivanhus

        täysi sekopaa se on


    • Anonyymi

      Ihmeten tätä nyky menoa. Melkein joka viikko ehtoollinen. Papit eivät kykene enää pyhä hoitamaan hartaushetkiä.kirkon menojen jälkeen. Ehdotan,että ehtoollinen olisi alkoholitonta.Entinen alkoholisti voi ratketa jo yhdestä pienestä.Kuka sanoo,että viiniassä pitää olla %

    • Anonyymi

      Ehtoollinen on yhteisöllinen tapa, sinänsä luonnollinen tradiotio mitä monissa muissakin kulttuureissa on aina ollut. Jossakin afrikkalaisessa alkuasukasheinossa voidaan tanssahdella, jossakin lauleskelaan. Aika outo on ihminen joka näkee siellä Jeesuksen missään hahmossa. Aloittaja vetää englanninkielisiä todisteita vain vakuuttaakseen valheillaan.

      Ehtoolisen merkitys kristityille on jokaiselle omansa. Uskovaisille myös. Tapakristillisielle sama juttu. Kaikki ovat yhtä hyviä ihmisiä.

      • Anonyymi

        > Aloittaja vetää englanninkielisiä todisteita vain vakuuttaakseen valheillaan.

        Mitä tarkkaan ottaen on valhe kirjoituksessani?

        Viittasin Pyhään Ignatiukseen, joka oli varhaiskristillinen piispa ja marttyyri. Hänen uskotaan eläneen noin 35 jKr. - 107 jKr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Aloittaja vetää englanninkielisiä todisteita vain vakuuttaakseen valheillaan.

        Mitä tarkkaan ottaen on valhe kirjoituksessani?

        Viittasin Pyhään Ignatiukseen, joka oli varhaiskristillinen piispa ja marttyyri. Hänen uskotaan eläneen noin 35 jKr. - 107 jKr.

        Uskotaan eläneen .. ja pyhäkin vielä .. juuri tuo. Miksi et ajattelisi ihan itse? Miltä ehtoollisesi sinusta tuntuu ja mitä luulet toisten henkilöiden siitä ajattelevan?

        Kaikissa niin sanotuissa uskonnoissa on omat seremoniansa, sen jokainen ymmärtää hyvin. Silloin ne eivät voi olla itsessään pyhiä vaan sitä harjoittavien seurakuntien jäsenten kokemusten kautta voidaan kokea pyhyyttä .. tai jotakin. Jos me emme hyväksy erilaista suhdetta ehtoolliseen tai näihin uskontojen ja eri kulttuurien traditioihin, me emme silloin hyväksy erilaista ihmistäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotaan eläneen .. ja pyhäkin vielä .. juuri tuo. Miksi et ajattelisi ihan itse? Miltä ehtoollisesi sinusta tuntuu ja mitä luulet toisten henkilöiden siitä ajattelevan?

        Kaikissa niin sanotuissa uskonnoissa on omat seremoniansa, sen jokainen ymmärtää hyvin. Silloin ne eivät voi olla itsessään pyhiä vaan sitä harjoittavien seurakuntien jäsenten kokemusten kautta voidaan kokea pyhyyttä .. tai jotakin. Jos me emme hyväksy erilaista suhdetta ehtoolliseen tai näihin uskontojen ja eri kulttuurien traditioihin, me emme silloin hyväksy erilaista ihmistäkään.

        > Uskotaan eläneen .. ja pyhäkin vielä .. juuri tuo.

        Et siis pystynyt osoittamaan valhetta kirjoituksessani.

        > Miltä ehtoollisesi sinusta tuntuu ja mitä luulet toisten henkilöiden siitä ajattelevan?

        Olen luterilainen. Uskon kuten kirkko ja kaikki sen papit opettavat, tai ainakin pitäisi opettaa:

        https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Ehtoollinen

        Lainaus: "Ehtoollinen on kasteen ohella toinen luterilaisen kirkon kahdesta sakramentista. Ehtoollisen näkyvät aineet ovat leipä ja viini, joissa Kristus on todellisesti läsnä sen jälkeen, kun ne on konsekroitu eli pyhitetty ehtoollisrukouksen yhteydessä."


    • >>Kuka sanoo,että viiniassä pitää olla %>>

      Minä sanon.
      Ainakin siinä viinissä jota säilytän jääkaapissa.
      😄😄😄😄😄

    • Anonyymi

      Minä jo ihmettelinkin että mikä siellä oikein haisee. Epäilin naapurin Jussia mutta kai se sitten oli Jeesuksen raato.

    • Anonyymi

      puuäijä on ainut normaalisti keskusteleva lutterin kirkon vaiheilla.

      loput eivät osaa muuta kuin paiskoa aasinleukaluulla kaikkea mikä liikkuu ympärillä.

      ei ihme että jopa tuhannen maksajaa pakenee yhtenä päivänä ko laitoksesta.

      miksi maksaa tyhjästä, niin....siinäpä kysymys.

      • Anonyymi

        ylläolevan kirjoituksen loihtiija on puuäijä ja katkera hellarivanhus, joka ei saa tänne mitään asiaa koskaan. Se puhuu vaan lutterista.

        Eipä ihme että sen porukka on niin pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ylläolevan kirjoituksen loihtiija on puuäijä ja katkera hellarivanhus, joka ei saa tänne mitään asiaa koskaan. Se puhuu vaan lutterista.

        Eipä ihme että sen porukka on niin pieni.

        kaikki parhamista tänne tulevat tekstit on kaikkea Raamatun sanaa ja luterilaisia lyttäävää ja pelkkää pään aukomista ja aina ei edes tiedä että kumman pään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kaikki parhamista tänne tulevat tekstit on kaikkea Raamatun sanaa ja luterilaisia lyttäävää ja pelkkää pään aukomista ja aina ei edes tiedä että kumman pään...

        Siinä taas hyvä esimerkki siitä, mitä viha uskovaisia kohtaan saa aikaiseksi. Panettelua ja pään aukomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas hyvä esimerkki siitä, mitä viha uskovaisia kohtaan saa aikaiseksi. Panettelua ja pään aukomista.

        Kyllä, päänaukomista sinä täällä harrastat ja uskovien rienaamista


    • >>Mitä järjetöntä apostolit tekivät, muistatko minä en muista?>>

      Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat?
      Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan
      viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin
      Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka
      uskovat (1. Kor. 1:21-22).

    • Anonyymi

      Millaista tuo luterilainen uskominen oikein on kun siinö ei ol eminkäänlaist alookisuutta ei jörkeä eikä Henkeä !?

      kiivaillaan nyrkit ummessa konkreettisesta jeesuksesta ehtoollisessa vaikka koko asialla ei ol emitään raamtuliist amerkitystä, Jeesuksen paikkahan on uskovan sydämessä !¨

      sitten ei ilmen eminkäänalista kiivailua konkreettisesta oksasta Jeesuspuussa !

      ei sanaakaan aiheesta ellei lasketa aasin leukaluun paiskomisia jos asiasta kysyy jotain tolkullista !

      eihän se yhtään poikkea mummon risukimpun raahaamisesta metsästä Hussin rovioon, kipeillä lonkilla !

      • Anonyymi

        Lutteri sai rauhassa kuolla omassa punkassaan ja oli aikaa ajatella loppuaan !

        silti hän ei pääse minkäänlaiseen totuuteen vaan toteaa ; olen pelastuva, olen kastettu !

        kaikki apostolit yhtä vaille kokivat ennenaikaisen kuoleman uskonsa tähden, eikäkukaan puhu sanaakaan kasteensa tähden pelastumisestaan.

        he sentään tiesivät miksi ovat pelastumassa eivätkä satuja sepittele,


      • Anonyymi

        Ei mitään järkeä ole parhamien symboli uskossa. Parhami teki lapsityötä

        Apostolit puhuivat kasteen kautta pelastuksesta mutta sokea ei sitä näe
        He yhdistivät kasteen Jeesuksen ristintyöhön


      • Anonyymi

        "ei ol eminkäänlaist alookisuutta ei jörkeä"

        Harvinaisen sekava uudestikastajan purkaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään järkeä ole parhamien symboli uskossa. Parhami teki lapsityötä

        Apostolit puhuivat kasteen kautta pelastuksesta mutta sokea ei sitä näe
        He yhdistivät kasteen Jeesuksen ristintyöhön

        miksi t e haukutte jotain satavuotta vanhaa parhamiasiaa kun homous on kirkossanne lähes pääsyvaatimus, haloo missä edes alkeellinen lookisuus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi t e haukutte jotain satavuotta vanhaa parhamiasiaa kun homous on kirkossanne lähes pääsyvaatimus, haloo missä edes alkeellinen lookisuus!

        Miksi sinä jankkaat lutterista?


    • Anonyymi

      Kyllä vaaria harmittaa kun uskova pitäytyvät Jeesuksen sanoissa

      • Anonyymi

        Ai nekö luterilaiset jotka kaatoi kaks miljoonaa litraa viinaksia kurkkuunsa vapun tienoilla??

        nekö ne pitäytyivät Jeesuksen sanoissa!

        jospa he vain pistäytyivät tai ei sitäkään.


      • Anonyymi

        Onko hankalaa olla konkreettisena oksana Jeesuspuussa kun moto jo lähestyy palstaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nekö luterilaiset jotka kaatoi kaks miljoonaa litraa viinaksia kurkkuunsa vapun tienoilla??

        nekö ne pitäytyivät Jeesuksen sanoissa!

        jospa he vain pistäytyivät tai ei sitäkään.

        Ei luterilaiset vaan sodomiittikäkätys joka ei välitä Jeesuksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hankalaa olla konkreettisena oksana Jeesuspuussa kun moto jo lähestyy palstaa?

        jeesuspuusta ei ole kyllä yhtikäs mihinkään. Se ei sovi sytykkeeksi, joten se ei lämmitä viluista.
        jeesuspuusta ei voi rakentaa taloja, koirankoppia eikä saunan lauteita. Hyödytyön puu se jeesuspuu siis.
        Kitkettävä ja tuhottava tavattaessa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jeesuspuusta ei ole kyllä yhtikäs mihinkään. Se ei sovi sytykkeeksi, joten se ei lämmitä viluista.
        jeesuspuusta ei voi rakentaa taloja, koirankoppia eikä saunan lauteita. Hyödytyön puu se jeesuspuu siis.
        Kitkettävä ja tuhottava tavattaessa pois.

        Noin uudestikastajat opettaa


    • Anonyymi

      Mää käväsin jääkaapilta ehtoollista:
      puol litraa keppanaa ja muutama kyrsä krillattuna.
      Kyllä se jeesuksen veri ja liha sieltä maistui. Aika tympiä maku oli kyllä se.

      • Anonyymi

        jos se jeesus ois riippunu ristillä muutaman viikon pidempään, ni sen ruumis ois paljon mureampaa ja helpommin pureskeltavaa.
        Hyvin riippunut liha on parasta.
        Tietäjät tietää!


    • Anonyymi

      hankalaa on jatkuva heiluminen tuulen takia.

      aina vispaa eestaa ja taas eteenkin, on se oma rasituksensa konkreettisen oksan eläminen.

    • Anonyymi

      Meikä kun käy ehtoollisella, niin pyrin seulomaan ehtoollisateriasta ne jeesuksen ruumiin palaset pois. Jäävät hampaiden väliin ja niitä on hankala niellä.
      jeesuksen verikin on niin maksoittunutta, ettei sitä tohdi suuhunsa laittaa.
      Otan siis vain sen vehnäsen ja kulautan pullosta vettä palanpainikkeeksi.

      • Anonyymi

        Jeesus sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Milloinkahan lestadiolaiset rupeavat palvomaan teitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Milloinkahan lestadiolaiset rupeavat palvomaan teitä?

        En tiedä mutta Jeesusta he palvovat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Milloinkahan lestadiolaiset rupeavat palvomaan teitä?

        Mikä tie on paras?
        Pikitie vaiko sellainen nimismiehen kiharia täynnä oleva soratie?


    • Anonyymi

      Miksi se jeesus ei tarjonnut opetuslapsillee vaikkapa Jaffaaa, Pepsiä tai SosaSolaa?
      Se otti ja meni tarjoamaan heille viiniä, joka on synti.

      "Ja niin jeesus antoi opetuslapsilleen hörpyt SosaSolaa ja pettuleipää sanoen:
      niin usein kun te tätä SosaSolaa juotte ja pettuleipää syötte, tehkää se minun muistokseni".

      • Anonyymi

        Kahvi + ruisleipäyhdistelmäkin ois ollu parempi kuin tuo viini + vehnäläpyskä.
        Miksi jeesus ei tarjonnut opetuslapsilleen Kulta Katriinaa ja vastaleivottua ruisleipää?
        Ois paljon terveellisempää kuin se jatkuva viinin juominen. Vehnäkin aiheuttaa kaikenlaisia suolistovaivoja


    • Anonyymi

      Kävin suviseuroloiden isossa teltassa ehtoollisella.
      Ehtoollisviinin seassa oli jeesuksen maksoittunutta verta sekä verisuoniin kertynyttä kolesteroliplakkia. Ehtoollisrieskassa oli pieni pala jeesuksen häntäluuta.
      Tämä jos mikä todistaa sen, että jeesus on ja oli konkreettisesti läsnä ehtoollisessa!

    • Anonyymi

      Eihän se nykykäytäntö ehtoollisella ole lainkaan sellaista, millaisen esimerkin Jeesus antoi. Se oli oikeata leipää jota Jeesus mursi, ei mitään nykyajan pahvinpaloja. Myöskin sen leiväksi kutsutun pahvinpalasen pelkkä kastaminen ei ole alkuperäistä tapaa myötäilevä. Kun halutaan säästää viinissä, niin joku neropatti hoksasi, että eipä juoteta enää kansaa, vaan liotetaan se pahvinpala. Myöskin jalkojenpesu seremoniaa ei käytetä, koska sehän karkoittaisi ehtoolliselle halukkaita niin epämieluisaan touhuun ryhtymistä. Kyllä se Jeesus ihan kirjaimellisesti pesi ne opetuslastensa jalat, mutta nykyään se selitetään vain vertauskuvalliseksi toimeksi.
      On sekin outoa kun alkoholipitoista viiniä on juotettu, vaikka Jeesuksen käyttämä viini ei sellaista ollut. Oli se aikaa kun samasta maljasta jokainen ryysti viiniä. Silloin saattoi ehtoollisvieras ottaa haluamansa huikan, mutta nykyään se kyllä tuntuu kovin epähygieeniseltä tavalta. Pappi pyyhki samalla liinalla, niin ei sekään kyllä ollut kovin hygieenistä touhua.

      • Anonyymi

        Emme vietä Jeesuksen ja opetuslasten pääsiäisateria. Vietämme Jeesuksen asettama ehtoollinen, joka on eri asia. Vaikka ensimmäisten kristittyjen ehtoollinen saattoi olla lähempänä yhteisen leivän murtamista, myöhemmin käytännöt ovat kehittyneet kristillisessä traditiossa käytännön syistä. Luterilainen perinne on omaksunut ylätyn käytön ja näkee sen merkityksen Jeesuksen ruumiin ja veren läsnäolona.

        Jeesus ei pessyt opetuslastensa jalkoja ehtoollisen yhteydessä. Opetuslasten jalkojen pesu oli erillinen tapahtuma ja teko, joka tapahtui ennen viimeistä ehtoollista.

        Raamatun mukaan Jeesus pesi opetuslastensa jalat juuri ennen viimeistä ehtoollista. Se tapahtui yksityisessä ympäristössä, ja Jeesus otti pyyhkeen, kumartui ja alkoi pestä opetuslasten jalkoja.

        Sen jälkeen Jeesus siirtyi ehtoollisen viettoon, jossa hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi sen ja antoi opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samalla tavalla hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi sen opetuslapsilleen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne." (Luukas 22:19-20)

        Joten jalkojenpesu ja ehtoollinen olivat erillisiä tapahtumia, jotka tapahtuivat saman illan aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme vietä Jeesuksen ja opetuslasten pääsiäisateria. Vietämme Jeesuksen asettama ehtoollinen, joka on eri asia. Vaikka ensimmäisten kristittyjen ehtoollinen saattoi olla lähempänä yhteisen leivän murtamista, myöhemmin käytännöt ovat kehittyneet kristillisessä traditiossa käytännön syistä. Luterilainen perinne on omaksunut ylätyn käytön ja näkee sen merkityksen Jeesuksen ruumiin ja veren läsnäolona.

        Jeesus ei pessyt opetuslastensa jalkoja ehtoollisen yhteydessä. Opetuslasten jalkojen pesu oli erillinen tapahtuma ja teko, joka tapahtui ennen viimeistä ehtoollista.

        Raamatun mukaan Jeesus pesi opetuslastensa jalat juuri ennen viimeistä ehtoollista. Se tapahtui yksityisessä ympäristössä, ja Jeesus otti pyyhkeen, kumartui ja alkoi pestä opetuslasten jalkoja.

        Sen jälkeen Jeesus siirtyi ehtoollisen viettoon, jossa hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi sen ja antoi opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samalla tavalla hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi sen opetuslapsilleen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne." (Luukas 22:19-20)

        Joten jalkojenpesu ja ehtoollinen olivat erillisiä tapahtumia, jotka tapahtuivat saman illan aikana.

        Miksi uskonnolliset traditiot ovat tärkeitä, eihän niillä ole mitään erikoisasemaa, paremminkin kertovat luopumuksesta joka tuli Apostolisen mallin tilalle nimenomaan kaikesta muusta syystä kuin Jumalan tahdosta.

        kaikki isot kirkot ovat ennen kaikkea lihallisia ja poliittisia valtarakenteita joilla ei ole mitään merkitystä viimeisellä tilillä oikean tuomarin edessä.

        esm luostarirakenteet joista on tosipaljon dokumenttia netissä olivat enemmän ilotaloja ja eräässäkin sellaisessa kävi ilmi että lähes kaikki nunnat olivat raskaana !

        ehtoollinen on uskovien yhteinen muistoateria eikä sille tule mitään muuta merkitystä isojen kirkkojen vääntelystä huolimatta, ei ol e mitään merkitystä sillä että muka Jeesus olisi konkreettinen ehtoollisessa, ajatus on järjetön ja tarpeeton.
        Jumalan Pyhä Henki asuu jokaisen uudestisyntyneen sydämessä, mistä siihen löydetään vielä konkreettisempi Jeesus ja mihin tarpeeseen, häh !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi uskonnolliset traditiot ovat tärkeitä, eihän niillä ole mitään erikoisasemaa, paremminkin kertovat luopumuksesta joka tuli Apostolisen mallin tilalle nimenomaan kaikesta muusta syystä kuin Jumalan tahdosta.

        kaikki isot kirkot ovat ennen kaikkea lihallisia ja poliittisia valtarakenteita joilla ei ole mitään merkitystä viimeisellä tilillä oikean tuomarin edessä.

        esm luostarirakenteet joista on tosipaljon dokumenttia netissä olivat enemmän ilotaloja ja eräässäkin sellaisessa kävi ilmi että lähes kaikki nunnat olivat raskaana !

        ehtoollinen on uskovien yhteinen muistoateria eikä sille tule mitään muuta merkitystä isojen kirkkojen vääntelystä huolimatta, ei ol e mitään merkitystä sillä että muka Jeesus olisi konkreettinen ehtoollisessa, ajatus on järjetön ja tarpeeton.
        Jumalan Pyhä Henki asuu jokaisen uudestisyntyneen sydämessä, mistä siihen löydetään vielä konkreettisempi Jeesus ja mihin tarpeeseen, häh !?

        Traditio ei korvaa Raamattua

        Ehtoollisen merkitys nousee Raamatusta ja Jeesuksen sanoista, traditio vain vavhvista sen. Ehtoollisessa Kristus on konkreettisesti läsnä

        Helluntaikirkko on todella lihallinen ja poliittinen eikä sillä ole merkitystä pelastuksen kannalta.

        Ateisti kyselee noin: " vielä konkreettisempi Jeesus ja mihin tarpeeseen, häh !?". Hän ei tarvitse Jeesusta ja Raamatun sana on hänelle "järjetöntä" Mutta niinhän se on että ei-uskoville evankeliumi on hulluutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi uskonnolliset traditiot ovat tärkeitä, eihän niillä ole mitään erikoisasemaa, paremminkin kertovat luopumuksesta joka tuli Apostolisen mallin tilalle nimenomaan kaikesta muusta syystä kuin Jumalan tahdosta.

        kaikki isot kirkot ovat ennen kaikkea lihallisia ja poliittisia valtarakenteita joilla ei ole mitään merkitystä viimeisellä tilillä oikean tuomarin edessä.

        esm luostarirakenteet joista on tosipaljon dokumenttia netissä olivat enemmän ilotaloja ja eräässäkin sellaisessa kävi ilmi että lähes kaikki nunnat olivat raskaana !

        ehtoollinen on uskovien yhteinen muistoateria eikä sille tule mitään muuta merkitystä isojen kirkkojen vääntelystä huolimatta, ei ol e mitään merkitystä sillä että muka Jeesus olisi konkreettinen ehtoollisessa, ajatus on järjetön ja tarpeeton.
        Jumalan Pyhä Henki asuu jokaisen uudestisyntyneen sydämessä, mistä siihen löydetään vielä konkreettisempi Jeesus ja mihin tarpeeseen, häh !?

        Tuollaista marmatusta se on kun Raamattua arvioi oman järjen kautta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Traditio ei korvaa Raamattua

        Ehtoollisen merkitys nousee Raamatusta ja Jeesuksen sanoista, traditio vain vavhvista sen. Ehtoollisessa Kristus on konkreettisesti läsnä

        Helluntaikirkko on todella lihallinen ja poliittinen eikä sillä ole merkitystä pelastuksen kannalta.

        Ateisti kyselee noin: " vielä konkreettisempi Jeesus ja mihin tarpeeseen, häh !?". Hän ei tarvitse Jeesusta ja Raamatun sana on hänelle "järjetöntä" Mutta niinhän se on että ei-uskoville evankeliumi on hulluutta

        Noinhan ne materialistit luulevat, kun heille kaikki pitää olla näkyvää:
        "Ehtoollisessa Kristus on konkreettisesti läsnä"!!!

        Mitä ruumiinosaa te syötte hänestä?
        Jeesuksen omat tajuavat, että Jeesuksen puheet pitää tulkita hengellisesti:
        1. Kor 2
        "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan ne materialistit luulevat, kun heille kaikki pitää olla näkyvää:
        "Ehtoollisessa Kristus on konkreettisesti läsnä"!!!

        Mitä ruumiinosaa te syötte hänestä?
        Jeesuksen omat tajuavat, että Jeesuksen puheet pitää tulkita hengellisesti:
        1. Kor 2
        "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan."

        Jeesuksen omat tajuaavat että leipä ja viino ovat hänen ruumiinsa ja verensä kuten Vapahtaja sanoi. Näin on kristikunta uskonot alusta saakka. Mutta materialistit eivät usko tuota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan ne materialistit luulevat, kun heille kaikki pitää olla näkyvää:
        "Ehtoollisessa Kristus on konkreettisesti läsnä"!!!

        Mitä ruumiinosaa te syötte hänestä?
        Jeesuksen omat tajuavat, että Jeesuksen puheet pitää tulkita hengellisesti:
        1. Kor 2
        "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan."

        Korintolaiskirjeessä, johon viittaat, Paavali puhuu hengellisen viisauden ja inhimillisen viisauden eroista. Hän korostaa, että hengelliset asiat voivat olla vaikeasti ymmärrettäviä luonnolliselle, ei-hengelliselle ihmiselle. Hengelliset asiat voidaan ymmärtää ainoastaan Hengen opetuksen kautta.

        Ehkä tämä on myös vastaus siihen miksi et voi uskoa Jeesuksen selvät sanat ehtoollisesta, kuten Paavali ja kaikki perinteiset kristityt hänen jälkeensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan ne materialistit luulevat, kun heille kaikki pitää olla näkyvää:
        "Ehtoollisessa Kristus on konkreettisesti läsnä"!!!

        Mitä ruumiinosaa te syötte hänestä?
        Jeesuksen omat tajuavat, että Jeesuksen puheet pitää tulkita hengellisesti:
        1. Kor 2
        "ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan."

        Niin, hienoa että Jeesuksen omat voivat tutkia mitä kristityt ovat läpi historiansa uskoneet ja tottakai sitä pitää verrata aina Raamattuun. Täsä asiassa nämä pitävät yhtä. Jumala säätää sen miten hän toimii ja hän toimii sekä näkyvällä että näkymättömällä tavalla


    • Anonyymi

      Lutterin ehtoollisessa jeesus näyttää jääneen jyrän alle josta levyjeesuksesta on reikämeistillä lyöty pyöreitä kakkuja.
      Kirkolliset metodit on kyllä hauskoja.

      • Anonyymi

        Tietysti koska kuulut portto kirkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti koska kuulut portto kirkkoon.

        Siihen vaari kuuluu ja kieltää samalla Jeesuksen sanat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen vaari kuuluu ja kieltää samalla Jeesuksen sanat

        Sanoiko Jeesus: "Tämä on minun öylättini."?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoiko Jeesus: "Tämä on minun öylättini."?

        Etkö tiedä mitä Jeesus sanoi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä mitä Jeesus sanoi?

        Ei se tiedä, siksi se kysyy. Tyypillistä helluntailaisille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tiedä, siksi se kysyy. Tyypillistä helluntailaisille

        Siksi kysymme teiltä luterilaisilta!


    • Anonyymi

      edelleen ihmettelen mitä sillä konkreettisella jeesuksella tehtäisiin ja miksi se olisi siinä leipomon ja viinakaupan tavarassa !?

      lisäksi epäilen että Jeesus on kluteenittomana siinä kirkkoehtoollisessa!

      eikös Jeesus noussut ylös, ja lupasi lähettää Henkensä olemaan omiensa kanssa, siinä kaikki, ei puhunut mitään konkreettisena olemisestaan leipäprikassa.

      eli lyhyesti kaikkea ne kirkon isät ovat keksineetkin omien turhautumiensa täytteeksi.

      • Anonyymi

        mietin sitäkin meneekö konkreettinen jeesus siihen kluteenittomaan taikinaprikkaan ennen vai jälkeen paistamisen !?

        onko asiasta minkälaisia totisteita olemassa, uskon kyllä tulenkestävään jeesukseen, mutta siltikin asiaa mietin .


      • Anonyymi

        Siinä taas epäuskoisen sanoja: " ihmettelen mitä sillä konkreettisella jeesuksella tehtäisiin"

        Et usko Jeesuksen saoja etkä tarvitse konkreettista Jeesusta. Jeesus nousi ylös ja on hengellään läsnä aina ja ehtoollisesa konkreettisesti kuten apostoli Paavalikin todisti.

        Uudestikastajat ovat keksinet tämän symboliehtoollisen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mietin sitäkin meneekö konkreettinen jeesus siihen kluteenittomaan taikinaprikkaan ennen vai jälkeen paistamisen !?

        onko asiasta minkälaisia totisteita olemassa, uskon kyllä tulenkestävään jeesukseen, mutta siltikin asiaa mietin .

        Tuossa taas omaan järkeensä luottavan pohdintaa: "mietin sitäkin meneekö konkreettinen jeesus siihen kluteenittomaan taikinaprikkaan ennen vai jälkeen paistamisen !?"

        Tuollaiseksi se menee kun ei usko mitä Jeesus sanoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa taas omaan järkeensä luottavan pohdintaa: "mietin sitäkin meneekö konkreettinen jeesus siihen kluteenittomaan taikinaprikkaan ennen vai jälkeen paistamisen !?"

        Tuollaiseksi se menee kun ei usko mitä Jeesus sanoo

        Miten Hengessä oleva on konkreettinen jeesus, ominkin sanoinkin saa kertoa, täytyyhän teillä olla kokemusta konkreettisesta henkijeesuksesta!

        Minulla on sellainen kokemus että henkijeesus on asuvana sydämessä koko ajan leipää ei tarvita ollenkaan ja yhtä vähän alkon pullohenkeä.

        Mites kun prikka on nielaistu ja pikari tyhjä, mihin konkreettisesti läsnäollut jeesus sitten menee?

        Tuleeko mukaan kirkkokaffeille vai jääkö istumaan pikariin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Hengessä oleva on konkreettinen jeesus, ominkin sanoinkin saa kertoa, täytyyhän teillä olla kokemusta konkreettisesta henkijeesuksesta!

        Minulla on sellainen kokemus että henkijeesus on asuvana sydämessä koko ajan leipää ei tarvita ollenkaan ja yhtä vähän alkon pullohenkeä.

        Mites kun prikka on nielaistu ja pikari tyhjä, mihin konkreettisesti läsnäollut jeesus sitten menee?

        Tuleeko mukaan kirkkokaffeille vai jääkö istumaan pikariin ?

        Jeesus on läsnä konkreettisesti ehtoollisessa, muutoin hän on hengessä läsnä. Epäuskoinen ei tajua sitä. Pelkkää epäuskoisen selittelyä tuo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Hengessä oleva on konkreettinen jeesus, ominkin sanoinkin saa kertoa, täytyyhän teillä olla kokemusta konkreettisesta henkijeesuksesta!

        Minulla on sellainen kokemus että henkijeesus on asuvana sydämessä koko ajan leipää ei tarvita ollenkaan ja yhtä vähän alkon pullohenkeä.

        Mites kun prikka on nielaistu ja pikari tyhjä, mihin konkreettisesti läsnäollut jeesus sitten menee?

        Tuleeko mukaan kirkkokaffeille vai jääkö istumaan pikariin ?

        Luin median sivulta että rokkifestareilma oli satatuhatta reipasta luterilaista plus valtaherrat päälle.

        Niin onko jeesuskin siellä ihan konkreettisesti vaiko ihan vaan henkijeesuksena?

        Useimmat siellä nauttii oluita lutterin tapaan ynnä kaikenlausia piristejuomia niin sitä vaan että eihän nyt kuitenkaan jeesus mene noihin päihtejuomiin etes henkijeesuksena, eihän?!#


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin median sivulta että rokkifestareilma oli satatuhatta reipasta luterilaista plus valtaherrat päälle.

        Niin onko jeesuskin siellä ihan konkreettisesti vaiko ihan vaan henkijeesuksena?

        Useimmat siellä nauttii oluita lutterin tapaan ynnä kaikenlausia piristejuomia niin sitä vaan että eihän nyt kuitenkaan jeesus mene noihin päihtejuomiin etes henkijeesuksena, eihän?!#

        Ei siellä puhuta mitään luterilaisista, eli luit väärin

        tuollaista rokkifestarimarmatusta se sinulla on kun et usko Jumalan Sanaa ja muut uskovat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä puhuta mitään luterilaisista, eli luit väärin

        tuollaista rokkifestarimarmatusta se sinulla on kun et usko Jumalan Sanaa ja muut uskovat

        no jos suomessa suurin osa on luterilaisia niin eikö liene mahdollista että ne festarit koostui enimmäkseen luterilaisista, koita selittää tämä kamalan vaikea yhtälö ok!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no jos suomessa suurin osa on luterilaisia niin eikö liene mahdollista että ne festarit koostui enimmäkseen luterilaisista, koita selittää tämä kamalan vaikea yhtälö ok!

        Mahdollista toki myös että siellä oli helluntailaisiakin

        Mitään uskontoa ei jutussa mainittu, ok!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin median sivulta että rokkifestareilma oli satatuhatta reipasta luterilaista plus valtaherrat päälle.

        Niin onko jeesuskin siellä ihan konkreettisesti vaiko ihan vaan henkijeesuksena?

        Useimmat siellä nauttii oluita lutterin tapaan ynnä kaikenlausia piristejuomia niin sitä vaan että eihän nyt kuitenkaan jeesus mene noihin päihtejuomiin etes henkijeesuksena, eihän?!#

        "Luin median sivulta että rokkifestareilma oli satatuhatta reipasta luterilaista plus valtaherrat päälle."

        Eli luot väärin koska tuollaista juttua ei ole olemassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdollista toki myös että siellä oli helluntailaisiakin

        Mitään uskontoa ei jutussa mainittu, ok!

        Kiemurtelunne aiheuttaa kateutta onkitoukasss!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiemurtelunne aiheuttaa kateutta onkitoukasss!

        Sinä tässä kiemurtelet ja valehtelet jutust jota ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tässä kiemurtelet ja valehtelet jutust jota ei ole olemassakaan.

        Mutt mitä muutakaan tuollaiselta kiemurtelevalta sodomiittikusipäältä voi odotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutt mitä muutakaan tuollaiselta kiemurtelevalta sodomiittikusipäältä voi odotta

        Nyyt tuli tarjolle oikein peruslutterin evankeljumia!

        Ehkä joudut kuitenkin ihan väjän kättä kohottamaan seuroissa muista myös surkia ilme ottaa esiin!

        Samaa laatua kuin huonossa kivijalan salaa ojituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyyt tuli tarjolle oikein peruslutterin evankeljumia!

        Ehkä joudut kuitenkin ihan väjän kättä kohottamaan seuroissa muista myös surkia ilme ottaa esiin!

        Samaa laatua kuin huonossa kivijalan salaa ojituksessa.

        Nyyyt tuli sodomiittikusipäältä täysin tarpeetonta ulinaa

        ehkä on hyvä heilua enemmän kokouksessa ja nostella käsiä kattoono

        mutta ei se auta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyyyt tuli sodomiittikusipäältä täysin tarpeetonta ulinaa

        ehkä on hyvä heilua enemmän kokouksessa ja nostella käsiä kattoono

        mutta ei se auta

        ..sodomiittikusipää...

        kyllä huomaa että on konkreettista ehtoollista nautittu !

        missähän viidakossa nämä ovat kasvaneet ja oppinsa saaneet hoooh.


      • Anonyymi

        Rypee kaikesta päätellen itsesäälissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rypee kaikesta päätellen itsesäälissä.

        Srerilisaatio pitää sille tehdä,ettei maailmaan tuu yhtään onnetonta lasta,niitten ei tarvi katella päissään olevaa päästään sairasta rumaa psykopaattihuoraa


    • Anonyymi

      Se onkin muistoateria. Jos ne vaan on uskovaisia niin jeesus on läsnä,ei jeesus ole epäuskosten ehtoollisella

    • Anonyymi

      Suomalainen lutterin kirkkokansa pilettää koko kesän.

      Kohta on sitten aika itkeä sähkölaskuja ja kallista bensaa.

      Kasteen armossa toki

      • Anonyymi

        Suomalainen parhamin kansa pilettää ja raiskaa lapsia

        Uudestikasteen armossa toki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen parhamin kansa pilettää ja raiskaa lapsia

        Uudestikasteen armossa toki

        Siten on aika itkeä kun kiikutetaan linnaan

        sekin uudestikasteen suuressa armossa


      • Anonyymi

        khä khä riehuu nuuska huulessa ympäri päissään ja ajaa rippilapsia takaa

        khä khä sodomia
        ala pedofilia


      • Anonyymi

        pride naiset vievät lapsiaan haistelemaan miesten pyllyjä ja tätä ne hehkuttaa mediassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pride naiset vievät lapsiaan haistelemaan miesten pyllyjä ja tätä ne hehkuttaa mediassa

        Kuulostaa käkätyksen touhulta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        khä khä riehuu nuuska huulessa ympäri päissään ja ajaa rippilapsia takaa

        khä khä sodomia
        ala pedofilia

        et kai luule olevasi ihan täysikäinen !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pride naiset vievät lapsiaan haistelemaan miesten pyllyjä ja tätä ne hehkuttaa mediassa

        Sateenkaarilippu vain suomenlipun tilalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa käkätyksen touhulta

        ei kyllä ne on kasteen armossa suurin osa siellä rokkiriehunnoissa.

        siellä ole ainuttakaan uudestisyntynyttä ellei ole evankelioimassa lutterin kansaa.

        faktaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kyllä ne on kasteen armossa suurin osa siellä rokkiriehunnoissa.

        siellä ole ainuttakaan uudestisyntynyttä ellei ole evankelioimassa lutterin kansaa.

        faktaa

        niin uudestikasteen armoissa

        rokki on käkätyksellä aina mielessä


    • Anonyymi

      Aamunrusko illan pasko.
      Ruskaa pakkasella, paskaa rukkasella.
      Korppi lankasi tuhoaa.

      (TGDM!)

    • Anonyymi

      Taas tuli eteen yksi valhe katkeralta hellarivanhukselta

      Kukaan ei enää usko sitä

    • Anonyymi

      saisitte sille puuäijälle nettiyhteyden niin saattaisi tulla jotain tolkullista tekstiäkin foorumille!

      • Anonyymi

        sullahan on nettiyhteys, puuäijä!!


    • Anonyymi

      samaa kansaa istuu sitten tummat niskassa rippikirkossa hartaana ja kuvittelee että nyt on perillinen taivasjunassa lippu kourassa !

      hooohoijaa mikä kansa ja mitkä uskomukset heheheee...

      • Anonyymi

        Puhut kai helluntaikansasta


    • Anonyymi

      Hei kamoon jengi.
      Näiden juttujen totuus on Jumalan takana.
      Turha alaa vääntämään ja todistella mitään ehtoollisesta.
      Tieto on ihmisjärjen ulottumattomissa.
      Sama juttu koskee kolminaisutta.
      Antakaa olla., hei.
      Ihan turhaa häpöttämistä ja itsensä korottamista tietäjäksi ym.
      Uskotte vaan Jumalan armoon ja thats it.

    • Anonyymi

      Minusta Jeesus kehotti juomaan viiniä ehtoollisella hänen muistokseen, eli muistelemaan verta, jonka hän vuodatti syntiemme sovitukseksi. Jeesus on elämän leipä. Uskovat ovat osa Jeesuksen ruumista; sitä kuvaa palan murtaminen leivästä.

      Katolisen kirkon kannibalismi on mielestäni Raamatun vastainen oppi. Heidän Jeesuksensa riippuu yhä ristillä (krusifiksi) ja he syövät hänet uudestaan ja uudestaan. Ei se ole kristinuskoa, vaan pakanariittejä.

      • Anonyymi

        Näin ei ole uskottu kristinuskossa eikä näin opeta missään muualla kuin reformoiduissa ja vapaissa suunnissa. Luterliaset, mukaan lukien vanhoillislestadiolaiset, opettavat kuten kirkossa on aina opetettu, nimittäin että kristuksen ruumis ja veri on todellisesti läsnä ehtoollisessa.

        Kristillisen uskon mukaan ehtoollinen on sakramentti, jossa Jeesuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä. Tätä oppia kutsutaan luterilaisuudessa realpresenceksi, ja sitä perustellaan evankeliumien ja apostoli Paavalin opetuksilla. Seuraavassa muutamia perusteluja näkemykselle:

        Jeesuksen omat sanat: Evankeliumeissa (Matt. 26:26-28; Mark. 14:22-24; Luuk. 22:19-20) kerrotaan, miten Jeesus otti viimeisellä ehtoollisella leivän, siunasi sen ja antoi opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini". Hän otti myös maljan, kiitti Jumalaa ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Juokaa tästä, sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen puolesta vuodatetaan." Jeesuksen omat sanat viittaavat siihen, että leipä muuttuu hänen ruumiikseen ja viini hänen vereensä.

        Paavalin opetus: Apostoli Paavali kirjoittaa ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä (1. Kor. 10:16-17; 1. Kor. 11:23-26) ehtoollisesta ja korostaa sen merkitystä. Hän sanoo, että ottaessaan ehtoollisen kristityt osallistuvat Kristuksen ruumiiseen ja vereen. Paavali ei puhu pelkästä symbolisesta muistelusta, vaan hän korostaa ehtoollisen todellisuutta Jeesuksen läsnäolona.

        Varhaisen kirkon opetus: Kristillisen kirkon varhaiset isät, kuten Justinus Marttyyri, Ireneus ja Tertullianus, opettivat ehtoollisen todellista läsnäoloa. He viittasivat Jeesuksen sanoihin ja pyhän ehtoollisen viettoa koskeviin perinteisiin, jotka siirtyivät opetuslapsilta apostoleille ja edelleen seuraaville sukupolville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ei ole uskottu kristinuskossa eikä näin opeta missään muualla kuin reformoiduissa ja vapaissa suunnissa. Luterliaset, mukaan lukien vanhoillislestadiolaiset, opettavat kuten kirkossa on aina opetettu, nimittäin että kristuksen ruumis ja veri on todellisesti läsnä ehtoollisessa.

        Kristillisen uskon mukaan ehtoollinen on sakramentti, jossa Jeesuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä. Tätä oppia kutsutaan luterilaisuudessa realpresenceksi, ja sitä perustellaan evankeliumien ja apostoli Paavalin opetuksilla. Seuraavassa muutamia perusteluja näkemykselle:

        Jeesuksen omat sanat: Evankeliumeissa (Matt. 26:26-28; Mark. 14:22-24; Luuk. 22:19-20) kerrotaan, miten Jeesus otti viimeisellä ehtoollisella leivän, siunasi sen ja antoi opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini". Hän otti myös maljan, kiitti Jumalaa ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Juokaa tästä, sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen puolesta vuodatetaan." Jeesuksen omat sanat viittaavat siihen, että leipä muuttuu hänen ruumiikseen ja viini hänen vereensä.

        Paavalin opetus: Apostoli Paavali kirjoittaa ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä (1. Kor. 10:16-17; 1. Kor. 11:23-26) ehtoollisesta ja korostaa sen merkitystä. Hän sanoo, että ottaessaan ehtoollisen kristityt osallistuvat Kristuksen ruumiiseen ja vereen. Paavali ei puhu pelkästä symbolisesta muistelusta, vaan hän korostaa ehtoollisen todellisuutta Jeesuksen läsnäolona.

        Varhaisen kirkon opetus: Kristillisen kirkon varhaiset isät, kuten Justinus Marttyyri, Ireneus ja Tertullianus, opettivat ehtoollisen todellista läsnäoloa. He viittasivat Jeesuksen sanoihin ja pyhän ehtoollisen viettoa koskeviin perinteisiin, jotka siirtyivät opetuslapsilta apostoleille ja edelleen seuraaville sukupolville.

        Eli raatelevat sudet ilmestyivät heti apostolien jälkeen ja väänsivät kaiken kieroon.

        Katolisen kirkon mukapyhyyden hautomot eli nunnaluostarit olivat lihallisuuden pesiä.

        Dokumentit kertoo asiasta mm eräässä luostarissa oli lähes kaikki nunnat raskaana.
        Puhumattakaan kaikesta muusta hirveyksistä jota on paljastunut pikkuhiljaa.
        Ei paljon konkreettiset jeesuksen olemiset auttaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli raatelevat sudet ilmestyivät heti apostolien jälkeen ja väänsivät kaiken kieroon.

        Katolisen kirkon mukapyhyyden hautomot eli nunnaluostarit olivat lihallisuuden pesiä.

        Dokumentit kertoo asiasta mm eräässä luostarissa oli lähes kaikki nunnat raskaana.
        Puhumattakaan kaikesta muusta hirveyksistä jota on paljastunut pikkuhiljaa.
        Ei paljon konkreettiset jeesuksen olemiset auttaneet.

        Epäilen että ainuttakaan uudestisyntynyttä kirkkoisää ei koskaan ole ollut.
        He ovat kirkollisen politiikan itse itsensä hurskauttaneita kirkkopolitiika kiivailijoita.

        Samat tyypit olisivat polttaneet calileinkin hölmöjen päähänpinttymiensä takia ellei viisaampi olisi viisaasti perääntynyt lausunnoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen että ainuttakaan uudestisyntynyttä kirkkoisää ei koskaan ole ollut.
        He ovat kirkollisen politiikan itse itsensä hurskauttaneita kirkkopolitiika kiivailijoita.

        Samat tyypit olisivat polttaneet calileinkin hölmöjen päähänpinttymiensä takia ellei viisaampi olisi viisaasti perääntynyt lausunnoistaan.

        Jumalan pelastussuunnitelmaan ei kuulunut mitään niin hassua että jeesuksen pitäisi syöttää itsensä seuraajilleen pelastuksen ehtona!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen että ainuttakaan uudestisyntynyttä kirkkoisää ei koskaan ole ollut.
        He ovat kirkollisen politiikan itse itsensä hurskauttaneita kirkkopolitiika kiivailijoita.

        Samat tyypit olisivat polttaneet calileinkin hölmöjen päähänpinttymiensä takia ellei viisaampi olisi viisaasti perääntynyt lausunnoistaan.

        Epäilen että sinä et ole uudestistyntynyt vaan pelkkä kiivailija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan pelastussuunnitelmaan ei kuulunut mitään niin hassua että jeesuksen pitäisi syöttää itsensä seuraajilleen pelastuksen ehtona!

        Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu se että ihminen pysyy Jeesuksessa ja mitenkä s se pysyy niin voit lukea Jeesuksen itsensä sanat "joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan pelastussuunnitelmaan ei kuulunut mitään niin hassua että jeesuksen pitäisi syöttää itsensä seuraajilleen pelastuksen ehtona!

        Ehtoollinen ei tosiaan ole pelastuksen ehto, siinä olet oikeassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli raatelevat sudet ilmestyivät heti apostolien jälkeen ja väänsivät kaiken kieroon.

        Katolisen kirkon mukapyhyyden hautomot eli nunnaluostarit olivat lihallisuuden pesiä.

        Dokumentit kertoo asiasta mm eräässä luostarissa oli lähes kaikki nunnat raskaana.
        Puhumattakaan kaikesta muusta hirveyksistä jota on paljastunut pikkuhiljaa.
        Ei paljon konkreettiset jeesuksen olemiset auttaneet.

        Paavali, joka oli apostoli, opetti myös että Jeesuksen ruumis ja veri on todellisesti läsnä ehtoollisessa.

        Ireneus ja Tertullianus johon viittasin eivät itse asiassa olleet kirkkoisiä.

        He olivat varhaisia kristittyjä teologeja ja kirjoittajia, joiden ajatukset ovat vaikuttaneet kristilliseen teologiaan ja kirkon kehitykseen. Heidän kirjoituksiaan pidetään arvostettuina varhaisina kristillisinä lähteinä.

        Kirkkoisiksi kutsutaan yleensä varhaisia kristillisiä opettajia ja teologeja, jotka elivät ensimmäisestä vuosisadasta noin 8. vuosisadalle asti. Tunnettuja kirkkoisia ovat muun muassa Augustinus, Origenes, Gregorius Suuri ja Apostolien Isät kuten Ignatius Antiokialainen ja Ireneus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen että ainuttakaan uudestisyntynyttä kirkkoisää ei koskaan ole ollut.
        He ovat kirkollisen politiikan itse itsensä hurskauttaneita kirkkopolitiika kiivailijoita.

        Samat tyypit olisivat polttaneet calileinkin hölmöjen päähänpinttymiensä takia ellei viisaampi olisi viisaasti perääntynyt lausunnoistaan.

        > Epäilen että ainuttakaan uudestisyntynyttä kirkkoisää ei koskaan ole ollut.

        Ireneus ja Tertullianus johon viittasin eivät itse asiassa olleet kirkkoisiä.

        He olivat varhaisia kristittyjä teologeja ja kirjoittajia, joiden ajatukset ovat vaikuttaneet kristilliseen teologiaan ja kirkon kehitykseen. Heidän kirjoituksiaan pidetään arvostettuina varhaisina kristillisinä lähteinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Epäilen että ainuttakaan uudestisyntynyttä kirkkoisää ei koskaan ole ollut.

        Ireneus ja Tertullianus johon viittasin eivät itse asiassa olleet kirkkoisiä.

        He olivat varhaisia kristittyjä teologeja ja kirjoittajia, joiden ajatukset ovat vaikuttaneet kristilliseen teologiaan ja kirkon kehitykseen. Heidän kirjoituksiaan pidetään arvostettuina varhaisina kristillisinä lähteinä.

        On outoa, että vieä 2000-luvun ihmiset uskovat noiden puolihöperöiden "kirkkoisien" teksteihin, vaikka voisivat itse tutkia Raamatusta, miten asia on. Nuo kirkkoisät taistelivat keskenään vallasta ja auktoriteettiasemasta ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He olivat mystikkoja, jotka yrittivät keksiä mystisiä selityksen Jeesuksen kuolemalle ja siksi mystifioivat Jeesuksen puheita, Jeesuksen ruumiin syömisestä ja kasteveden autuaaksitekevästä voimasta.
        Syntyvä katolinen kirkko otti heidän kirjoituksiaan oppinsa tueksi ja hyväksyi heidän teesejään, koska sille oli tärkeintä kasvattaa valtaansa ja saada uusia jäseniä kirkkoon.
        Kaikki keinot olivat silloin sallittuja.

        Ei mikään muu tiede luota enää keskiaikaisiin satuihin, mutta kirkko seisoo uskollisesti niiden varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On outoa, että vieä 2000-luvun ihmiset uskovat noiden puolihöperöiden "kirkkoisien" teksteihin, vaikka voisivat itse tutkia Raamatusta, miten asia on. Nuo kirkkoisät taistelivat keskenään vallasta ja auktoriteettiasemasta ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He olivat mystikkoja, jotka yrittivät keksiä mystisiä selityksen Jeesuksen kuolemalle ja siksi mystifioivat Jeesuksen puheita, Jeesuksen ruumiin syömisestä ja kasteveden autuaaksitekevästä voimasta.
        Syntyvä katolinen kirkko otti heidän kirjoituksiaan oppinsa tueksi ja hyväksyi heidän teesejään, koska sille oli tärkeintä kasvattaa valtaansa ja saada uusia jäseniä kirkkoon.
        Kaikki keinot olivat silloin sallittuja.

        Ei mikään muu tiede luota enää keskiaikaisiin satuihin, mutta kirkko seisoo uskollisesti niiden varassa.

        Kirkkoisien tekstejä pitää aina arvioida Raamatulla. Jeesuksen ruumiin syöminen tulee suoraan Jeesuksen itsensä puheista.

        Sinulle näköjään kristillisyyden perussanoma on satua ja luotat enemmän tieteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On outoa, että vieä 2000-luvun ihmiset uskovat noiden puolihöperöiden "kirkkoisien" teksteihin, vaikka voisivat itse tutkia Raamatusta, miten asia on. Nuo kirkkoisät taistelivat keskenään vallasta ja auktoriteettiasemasta ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He olivat mystikkoja, jotka yrittivät keksiä mystisiä selityksen Jeesuksen kuolemalle ja siksi mystifioivat Jeesuksen puheita, Jeesuksen ruumiin syömisestä ja kasteveden autuaaksitekevästä voimasta.
        Syntyvä katolinen kirkko otti heidän kirjoituksiaan oppinsa tueksi ja hyväksyi heidän teesejään, koska sille oli tärkeintä kasvattaa valtaansa ja saada uusia jäseniä kirkkoon.
        Kaikki keinot olivat silloin sallittuja.

        Ei mikään muu tiede luota enää keskiaikaisiin satuihin, mutta kirkko seisoo uskollisesti niiden varassa.

        Ireneus ja Tertullianus johon viittasin eivät olleet kirkkoisiä.

        Raamattu selkeästi opettaa kuten kirkossa on ymmärretty, että Jeesuksen ruumis ja veri on läsnä ehtoollisessa.

        Luukkaan evankeliumi 22:19-20: Jeesus asetti ehtoollisen ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."

        Raamatun kohdassa, jossa Jeesus asettaa ehtoollisen, on useita eri versioita evankeliumeissa (Matt. 26:26-29; Mark. 14:22-25; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-26). Näissä kaikissa Jeesus ottaa leivän, kiittää siitä, murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen sanoen, "Tämä on minun ruumiini" ja ottaa maljan, kiittää siitä, antaa sen opetuslapsilleen ja sanoo, "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni."

        Ehtoollisen asetussanat on tulkittava niin että Jeesuksen ruumis ja veri todella on läsnä ehtoollisessa.

        Johanneksen evankeliumi 6:51-56: Jeesus puhui leivän elämästä ja sanoi: "Minun lihani on todellinen ruoka, ja minun vereni on todellinen juoma." Hän jatkoi sanomalla: "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä." Nämä sanat viittaavat ehtoolliseen ja Jeesuksen läsnäoloon leivässä ja viinissä.

        Ensimmäinen Korinttilaiskirje 10:16: "Eikö se malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Eikö se leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?" Tässä viitataan ehtoollisen mysteerioon, jossa leipä ja viini ovat yhteydessä Kristuksen ruumiiseen ja vereen.

        Ensimmäinen Korinttilaiskirje 11:27-29: Nämä jakeet varoittavat siitä, että joka syö ja juo ehtoollista arvottomasti, syö ja juo itselleen tuomioksi, koska ei erota Herran ruumista. Tämä viittaa siihen, että ehtoollisessa on läsnä Jeesuksen ruumis ja veri, ja sen vastaanottaminen vaatii asianmukaista asennetta ja uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoisien tekstejä pitää aina arvioida Raamatulla. Jeesuksen ruumiin syöminen tulee suoraan Jeesuksen itsensä puheista.

        Sinulle näköjään kristillisyyden perussanoma on satua ja luotat enemmän tieteeseen.

        Näköjään, sillä kirkkoisät eivät eläneet keskiajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On outoa, että vieä 2000-luvun ihmiset uskovat noiden puolihöperöiden "kirkkoisien" teksteihin, vaikka voisivat itse tutkia Raamatusta, miten asia on. Nuo kirkkoisät taistelivat keskenään vallasta ja auktoriteettiasemasta ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He olivat mystikkoja, jotka yrittivät keksiä mystisiä selityksen Jeesuksen kuolemalle ja siksi mystifioivat Jeesuksen puheita, Jeesuksen ruumiin syömisestä ja kasteveden autuaaksitekevästä voimasta.
        Syntyvä katolinen kirkko otti heidän kirjoituksiaan oppinsa tueksi ja hyväksyi heidän teesejään, koska sille oli tärkeintä kasvattaa valtaansa ja saada uusia jäseniä kirkkoon.
        Kaikki keinot olivat silloin sallittuja.

        Ei mikään muu tiede luota enää keskiaikaisiin satuihin, mutta kirkko seisoo uskollisesti niiden varassa.

        > On outoa, että vieä 2000-luvun ihmiset uskovat noiden puolihöperöiden "kirkkoisien" teksteihin

        Miten voit uskoa Raamattuun, jos et usko että Jumala on pyhän hengen kautta ohjannut kirkkoa?

        Raamattu on koottu useiden vuosisatojen aikana eri aikakausina ja eri tekijöiden toimesta. Raamatun kirjat ovat peräisin antiikin ajoilta ja niiden tekstit on säilytetty ja siirretty sukupolvelta toiselle perinteisen kirjoittamisen ja kopioimisen avulla. Tämä prosessi on perustunut juuri traditioon, jossa kirkkoisät ja muut kristillisen yhteisön jäsenet ovat olleet keskeisessä roolissa. Näin ollen Raamatun itsessään on tradition tuote.

        Kirkkoisät, varhaiset kristilliset ajattelijat ja teologit, olivat merkittävässä roolissa Raamatun kirjoitusten tulkinnassa ja valmistumisessa. He tutkivat, vertailivat ja keskustelivat kirjoitusten aitoudesta, luotettavuudesta ja hengellisestä merkityksestä. Kirkolliskokoukset, kuten Nikean kirkolliskokous vuonna 325 ja Kartagon kirkolliskokous vuonna 397, auttoivat vahvistamaan Raamatun nykyisen kanonisen muodon.

        Raamattua ei ole koskaan ymmärretty tai tulkittu pelkästään yksilöiden omien mielipiteiden perusteella. Siitä lähtien kun Raamattu koottiin, se on ollut osa kristillisen yhteisön elämää ja traditiota. Kirkkoisät, kirkolliskokoukset ja teologit ovat vuosisatojen ajan keskustelleet ja pohtineet Raamatun opetuksia ja pyrkineet tulkitsemaan niitä oikein. Heidän ajattelunsa ja opetuksensa muodostavat tärkeän perustan sille, miten Raamattua ymmärretään nykypäivänäkin.

        Kristinuskossa Raamattu on pidetty jumalallisena ilmoituksena ja uskonnollisen tiedon lähteenä. Raamatun auktoriteetti perustuu siihen, että se on tradition kautta välittynyt Jumalan sana ihmiskunnalle. Kirkkoisät ja muut tradition vaikuttajat ovat auttaneet määrittelemään, mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun ja mitkä eivät, sekä miten Raamattua tulee tulkita. Tämä traditio on tärkeä osa kristillistä uskoa ja siksi myös uskottava ja kunnioitettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > On outoa, että vieä 2000-luvun ihmiset uskovat noiden puolihöperöiden "kirkkoisien" teksteihin

        Miten voit uskoa Raamattuun, jos et usko että Jumala on pyhän hengen kautta ohjannut kirkkoa?

        Raamattu on koottu useiden vuosisatojen aikana eri aikakausina ja eri tekijöiden toimesta. Raamatun kirjat ovat peräisin antiikin ajoilta ja niiden tekstit on säilytetty ja siirretty sukupolvelta toiselle perinteisen kirjoittamisen ja kopioimisen avulla. Tämä prosessi on perustunut juuri traditioon, jossa kirkkoisät ja muut kristillisen yhteisön jäsenet ovat olleet keskeisessä roolissa. Näin ollen Raamatun itsessään on tradition tuote.

        Kirkkoisät, varhaiset kristilliset ajattelijat ja teologit, olivat merkittävässä roolissa Raamatun kirjoitusten tulkinnassa ja valmistumisessa. He tutkivat, vertailivat ja keskustelivat kirjoitusten aitoudesta, luotettavuudesta ja hengellisestä merkityksestä. Kirkolliskokoukset, kuten Nikean kirkolliskokous vuonna 325 ja Kartagon kirkolliskokous vuonna 397, auttoivat vahvistamaan Raamatun nykyisen kanonisen muodon.

        Raamattua ei ole koskaan ymmärretty tai tulkittu pelkästään yksilöiden omien mielipiteiden perusteella. Siitä lähtien kun Raamattu koottiin, se on ollut osa kristillisen yhteisön elämää ja traditiota. Kirkkoisät, kirkolliskokoukset ja teologit ovat vuosisatojen ajan keskustelleet ja pohtineet Raamatun opetuksia ja pyrkineet tulkitsemaan niitä oikein. Heidän ajattelunsa ja opetuksensa muodostavat tärkeän perustan sille, miten Raamattua ymmärretään nykypäivänäkin.

        Kristinuskossa Raamattu on pidetty jumalallisena ilmoituksena ja uskonnollisen tiedon lähteenä. Raamatun auktoriteetti perustuu siihen, että se on tradition kautta välittynyt Jumalan sana ihmiskunnalle. Kirkkoisät ja muut tradition vaikuttajat ovat auttaneet määrittelemään, mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun ja mitkä eivät, sekä miten Raamattua tulee tulkita. Tämä traditio on tärkeä osa kristillistä uskoa ja siksi myös uskottava ja kunnioitettava.

        Ei nämä helluntalailaiet anna Raamatule niin suurta arvoa ja perinteiset opit nähdään vain satuina. Oneness-helluntailaiset kieltävät kolminaisuuden ja pitävät sitä satuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nämä helluntalailaiet anna Raamatule niin suurta arvoa ja perinteiset opit nähdään vain satuina. Oneness-helluntailaiset kieltävät kolminaisuuden ja pitävät sitä satuna.

        Tuo pitää paikkansa: "Kristinuskossa Raamattu on pidetty jumalallisena ilmoituksena ja uskonnollisen tiedon lähteenä."

        Mutta kun kirkkolaitokset pitävät noiden kirkkoisien ristiriitaisia kirjoituksia Raamattuun verrattavana , mutta valikoivat heidän teksteistään sen, mitä haluavat noudattaa. Kirkotkaan eivät kehtaa toteuttaa kaikkea sekavaa, mitä kirkkoisät kehoittivat tekemään. Esim lasten kastamiseen yhdistettiin mitä mielikuvituksellisempia seremonioita.

        Miksi luteriaiiset eivät usko Neitsyt Marian yliluonnolliseen syntymään, hänen taivaaseen ottamiseensa, viimeisen voitelun autuaaksi tekemiseen, paavin erehtymättömyyteen, pappien naimattomuuteen ja erikoisoikeuksiin, kuvien palvontaan jne jne.

        Raamattu itse ilmoittaa, että sen sanat ovat jumalallista alkuperää,eikä niitä saa muuttaa, mutta kirkkoisien sanat ovat vajavaisten ja taikauskoon luottavien ihmisten mielipiteitä.
        Ei niiden varaan voi uskoa rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa: "Kristinuskossa Raamattu on pidetty jumalallisena ilmoituksena ja uskonnollisen tiedon lähteenä."

        Mutta kun kirkkolaitokset pitävät noiden kirkkoisien ristiriitaisia kirjoituksia Raamattuun verrattavana , mutta valikoivat heidän teksteistään sen, mitä haluavat noudattaa. Kirkotkaan eivät kehtaa toteuttaa kaikkea sekavaa, mitä kirkkoisät kehoittivat tekemään. Esim lasten kastamiseen yhdistettiin mitä mielikuvituksellisempia seremonioita.

        Miksi luteriaiiset eivät usko Neitsyt Marian yliluonnolliseen syntymään, hänen taivaaseen ottamiseensa, viimeisen voitelun autuaaksi tekemiseen, paavin erehtymättömyyteen, pappien naimattomuuteen ja erikoisoikeuksiin, kuvien palvontaan jne jne.

        Raamattu itse ilmoittaa, että sen sanat ovat jumalallista alkuperää,eikä niitä saa muuttaa, mutta kirkkoisien sanat ovat vajavaisten ja taikauskoon luottavien ihmisten mielipiteitä.
        Ei niiden varaan voi uskoa rakentaa.

        Taas tuo sama väite: "Miten voit uskoa Raamattuun, jos et usko että Jumala on pyhän hengen kautta ohjannut kirkkoa?"

        Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, tai ohjasiko Jumala noita katolisia pappeja, joita on kymmeniätuhansia, jotka harrastivat pedofiliaa, olivatko julmat ristiretket Jumalan ohjausta????Kehoittiko Jumala miekkalähetykseen?

        Miettikää joskus, mihin te uskotte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa: "Kristinuskossa Raamattu on pidetty jumalallisena ilmoituksena ja uskonnollisen tiedon lähteenä."

        Mutta kun kirkkolaitokset pitävät noiden kirkkoisien ristiriitaisia kirjoituksia Raamattuun verrattavana , mutta valikoivat heidän teksteistään sen, mitä haluavat noudattaa. Kirkotkaan eivät kehtaa toteuttaa kaikkea sekavaa, mitä kirkkoisät kehoittivat tekemään. Esim lasten kastamiseen yhdistettiin mitä mielikuvituksellisempia seremonioita.

        Miksi luteriaiiset eivät usko Neitsyt Marian yliluonnolliseen syntymään, hänen taivaaseen ottamiseensa, viimeisen voitelun autuaaksi tekemiseen, paavin erehtymättömyyteen, pappien naimattomuuteen ja erikoisoikeuksiin, kuvien palvontaan jne jne.

        Raamattu itse ilmoittaa, että sen sanat ovat jumalallista alkuperää,eikä niitä saa muuttaa, mutta kirkkoisien sanat ovat vajavaisten ja taikauskoon luottavien ihmisten mielipiteitä.
        Ei niiden varaan voi uskoa rakentaa.

        Tuo on vale: "Mutta kun kirkkolaitokset pitävät noiden kirkkoisien ristiriitaisia kirjoituksia Raamattuun verrattavana".

        "Miksi luteriaiiset eivät usko Neitsyt Marian yliluonnolliseen syntymään, hänen taivaaseen ottamiseensa, viimeisen voitelun autuaaksi tekemiseen, paavin erehtymättömyyteen, pappien naimattomuuteen ja erikoisoikeuksiin, kuvien palvontaan"

        Koska niitä ei ole Ramatussa

        Ei uskoa rakenneta mielipiteiden varaan vaan Raamatun varaanm myös ehtoollisasiassa ja Raamattu itse todistaa miten asiat ovat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuo sama väite: "Miten voit uskoa Raamattuun, jos et usko että Jumala on pyhän hengen kautta ohjannut kirkkoa?"

        Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, tai ohjasiko Jumala noita katolisia pappeja, joita on kymmeniätuhansia, jotka harrastivat pedofiliaa, olivatko julmat ristiretket Jumalan ohjausta????Kehoittiko Jumala miekkalähetykseen?

        Miettikää joskus, mihin te uskotte.

        Sairas on mielesi jos Pyhästä Hengestä tulee mieleen tappaminen ja pedofilia. Pyhän Hengen johdatuksella tarkoitetaan sitä miten Raamattua on ymmärretty ja mitkä kirjat yleensä Raamattun otettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuo sama väite: "Miten voit uskoa Raamattuun, jos et usko että Jumala on pyhän hengen kautta ohjannut kirkkoa?"

        Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, tai ohjasiko Jumala noita katolisia pappeja, joita on kymmeniätuhansia, jotka harrastivat pedofiliaa, olivatko julmat ristiretket Jumalan ohjausta????Kehoittiko Jumala miekkalähetykseen?

        Miettikää joskus, mihin te uskotte.

        Uudestikastajien mukaan Pyhä Henki lopetti toimintansa ja ilmestyi vasta 1800-luvun Amerikassa syntyneissä likkeissä. Kolminaisuus ja Jeesuksen jumaluus on siis osalle uudestikastajille ihmisen satuja ja kirkkoisien mielipiteitä.

        Oneness-hellutailaiset kieltävät kolminaisuuden. Onko se sitä Pyhän Hengen johdatusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuo sama väite: "Miten voit uskoa Raamattuun, jos et usko että Jumala on pyhän hengen kautta ohjannut kirkkoa?"

        Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, tai ohjasiko Jumala noita katolisia pappeja, joita on kymmeniätuhansia, jotka harrastivat pedofiliaa, olivatko julmat ristiretket Jumalan ohjausta????Kehoittiko Jumala miekkalähetykseen?

        Miettikää joskus, mihin te uskotte.

        > Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita,

        On tärkeää erottaa ihmisten teot ja erehdykset uskon traditiosta ja Raamatusta itsessään. Vaikka kirkkohistoriaan liittyykin monia synkkiä tapahtumia ja väärinkäytöksiä, ne eivät heijasta Jumalan tai Pyhän Hengen ohjausta. On tärkeää muistaa, että ihmiset ovat vapaaehtoisia toimijoita, joilla on omat vapaan tahdon valintansa ja vastuunsa teoistaan.

        Usko Raamattuun ei edellytä ehdotonta uskoa siihen, että Pyhä Henki on ohjannut kirkkoa kaikissa tilanteissa ja päätöksissä.

        Et kuitenkaan voi uskoa Raamattuun, jos et usko että Pyhä henki on ohjannut kirkkoa ja traditiota.

        Raamattu on tradition tuote, koska sen kirjoitukset ovat syntyneet ja säilyneet perinteiden ja kulttuurin kautta. Ne ovat peräisin eri aikakausilta ja eri kirjoittajilta, jotka olivat osa juutalaisia ja varhaiskristillisiä yhteisöjä. Raamatun kokoaminen ja kanonisoiminen ovat olleet osa kristillistä traditiota, jossa kirkkoisät ja teologit ovat vaikuttaneet valikoimaan ja tulkitsemaan kirjoituksia. Raamattu valmistui vasta 400-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita,

        On tärkeää erottaa ihmisten teot ja erehdykset uskon traditiosta ja Raamatusta itsessään. Vaikka kirkkohistoriaan liittyykin monia synkkiä tapahtumia ja väärinkäytöksiä, ne eivät heijasta Jumalan tai Pyhän Hengen ohjausta. On tärkeää muistaa, että ihmiset ovat vapaaehtoisia toimijoita, joilla on omat vapaan tahdon valintansa ja vastuunsa teoistaan.

        Usko Raamattuun ei edellytä ehdotonta uskoa siihen, että Pyhä Henki on ohjannut kirkkoa kaikissa tilanteissa ja päätöksissä.

        Et kuitenkaan voi uskoa Raamattuun, jos et usko että Pyhä henki on ohjannut kirkkoa ja traditiota.

        Raamattu on tradition tuote, koska sen kirjoitukset ovat syntyneet ja säilyneet perinteiden ja kulttuurin kautta. Ne ovat peräisin eri aikakausilta ja eri kirjoittajilta, jotka olivat osa juutalaisia ja varhaiskristillisiä yhteisöjä. Raamatun kokoaminen ja kanonisoiminen ovat olleet osa kristillistä traditiota, jossa kirkkoisät ja teologit ovat vaikuttaneet valikoimaan ja tulkitsemaan kirjoituksia. Raamattu valmistui vasta 400-luvulla.

        Noin voi kirjoittaa vain lestadiolainen: "Sairas on mielesi jos Pyhästä Hengestä tulee mieleen tappaminen ja pedofilia."????

        Minähän kerroin vain, mitä kirkkolaitokset ovat tehneet! Lestadiolaisetkin ovat kunnostautuneet tuossa pedofiliassa! Onneksi ette ole syyllistuneet tuohon tappamiseen.
        Ei niillä ole mitään tekemistä Pyhän hengen toiminnan kanssa.

        Täh: "Et kuitenkaan voi uskoa Raamattuun, jos et usko että Pyhä henki on ohjannut kirkkoa ja traditiota."????

        Oletkohan aivan sokea?
        Kirkko ja sen traditio todistaa juuri sen, että Pyhällä hengellä ei ole ollut mitään asiaa kirkkojen historiaan. Se on vain vallanhimoisten kirkkoisien ja pappien taistelua vallasta ja mammonasta.
        Pyhän hengen tehtävänä on kirkastaa Kristusta, eikä komeita kirkkorakennuksia tai kauniita muotomenoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin voi kirjoittaa vain lestadiolainen: "Sairas on mielesi jos Pyhästä Hengestä tulee mieleen tappaminen ja pedofilia."????

        Minähän kerroin vain, mitä kirkkolaitokset ovat tehneet! Lestadiolaisetkin ovat kunnostautuneet tuossa pedofiliassa! Onneksi ette ole syyllistuneet tuohon tappamiseen.
        Ei niillä ole mitään tekemistä Pyhän hengen toiminnan kanssa.

        Täh: "Et kuitenkaan voi uskoa Raamattuun, jos et usko että Pyhä henki on ohjannut kirkkoa ja traditiota."????

        Oletkohan aivan sokea?
        Kirkko ja sen traditio todistaa juuri sen, että Pyhällä hengellä ei ole ollut mitään asiaa kirkkojen historiaan. Se on vain vallanhimoisten kirkkoisien ja pappien taistelua vallasta ja mammonasta.
        Pyhän hengen tehtävänä on kirkastaa Kristusta, eikä komeita kirkkorakennuksia tai kauniita muotomenoja.

        Aivan oikein: "Ei niillä ole mitään tekemistä Pyhän hengen toiminnan kanssa."

        Mutta SINÄ aloit puhumaan noista Pyhän Henen toimintana. Sinä kysyit "Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, " Pyhä Henki todella kirkstaa Jeesusta.

        Raamattu on osa kirkon traditiota ja sen tärkein ja oleellinen osa. Jos väität ettei Pyhällä Hengellä ole tekemistä kirkkojen historian kanssa, niin kiellät Raamatunn ja sen että Pyhä Henki on johtanut sen kokoamisessa. Ja siksi kai kiellätte Jeesuksen jumaluuden (josta käytiin ihan kokouksia!) ja kolminaisuuden

        Oneness-helluntailaiset kieltävät kolminaisuuden. Onko se Pyhän Hengen tuotosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein: "Ei niillä ole mitään tekemistä Pyhän hengen toiminnan kanssa."

        Mutta SINÄ aloit puhumaan noista Pyhän Henen toimintana. Sinä kysyit "Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, " Pyhä Henki todella kirkstaa Jeesusta.

        Raamattu on osa kirkon traditiota ja sen tärkein ja oleellinen osa. Jos väität ettei Pyhällä Hengellä ole tekemistä kirkkojen historian kanssa, niin kiellät Raamatunn ja sen että Pyhä Henki on johtanut sen kokoamisessa. Ja siksi kai kiellätte Jeesuksen jumaluuden (josta käytiin ihan kokouksia!) ja kolminaisuuden

        Oneness-helluntailaiset kieltävät kolminaisuuden. Onko se Pyhän Hengen tuotosta?

        Mitä selität helluntaissa on kolminaisuus aina selvä kuin pläkki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ireneus ja Tertullianus johon viittasin eivät olleet kirkkoisiä.

        Raamattu selkeästi opettaa kuten kirkossa on ymmärretty, että Jeesuksen ruumis ja veri on läsnä ehtoollisessa.

        Luukkaan evankeliumi 22:19-20: Jeesus asetti ehtoollisen ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."

        Raamatun kohdassa, jossa Jeesus asettaa ehtoollisen, on useita eri versioita evankeliumeissa (Matt. 26:26-29; Mark. 14:22-25; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-26). Näissä kaikissa Jeesus ottaa leivän, kiittää siitä, murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen sanoen, "Tämä on minun ruumiini" ja ottaa maljan, kiittää siitä, antaa sen opetuslapsilleen ja sanoo, "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni."

        Ehtoollisen asetussanat on tulkittava niin että Jeesuksen ruumis ja veri todella on läsnä ehtoollisessa.

        Johanneksen evankeliumi 6:51-56: Jeesus puhui leivän elämästä ja sanoi: "Minun lihani on todellinen ruoka, ja minun vereni on todellinen juoma." Hän jatkoi sanomalla: "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä." Nämä sanat viittaavat ehtoolliseen ja Jeesuksen läsnäoloon leivässä ja viinissä.

        Ensimmäinen Korinttilaiskirje 10:16: "Eikö se malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Eikö se leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?" Tässä viitataan ehtoollisen mysteerioon, jossa leipä ja viini ovat yhteydessä Kristuksen ruumiiseen ja vereen.

        Ensimmäinen Korinttilaiskirje 11:27-29: Nämä jakeet varoittavat siitä, että joka syö ja juo ehtoollista arvottomasti, syö ja juo itselleen tuomioksi, koska ei erota Herran ruumista. Tämä viittaa siihen, että ehtoollisessa on läsnä Jeesuksen ruumis ja veri, ja sen vastaanottaminen vaatii asianmukaista asennetta ja uskoa.

        Höpönlöpön selityksiä vainajan syömisestä voi herrIsä oliko jeesus paistettu vai raakannako kannibaloitte voi herraisä tuota umpisokeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpönlöpön selityksiä vainajan syömisestä voi herrIsä oliko jeesus paistettu vai raakannako kannibaloitte voi herraisä tuota umpisokeutta.

        "Höpönlöpön selityksiä vainajan syömisestä "

        Eli Jeesus on sinulle vainaja. Meille kristityille hän on voittanut kuoleman. Kukaan uskova ei ala puhumaan mistään kannibalismista ehtoollisen kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Höpönlöpön selityksiä vainajan syömisestä "

        Eli Jeesus on sinulle vainaja. Meille kristityille hän on voittanut kuoleman. Kukaan uskova ei ala puhumaan mistään kannibalismista ehtoollisen kohdalla.

        Hellunutailaiset alkaa... ilmeisesti Jeesus oli niille pelkkä ihminen.

        Oneness-helluntailaiset kieltää kolminaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä selität helluntaissa on kolminaisuus aina selvä kuin pläkki!

        Tässä sinule tietoa:

        "Ykseyshelluntailaisuus (engl. Oneness Pentecostalism) on kristillisen kolminaisuusopin kieltävä helluntailaisuuden suuntaus. Suuntauksen ykseysoppi on lähellä antiikin modalistista monarkianismia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein: "Ei niillä ole mitään tekemistä Pyhän hengen toiminnan kanssa."

        Mutta SINÄ aloit puhumaan noista Pyhän Henen toimintana. Sinä kysyit "Onko se Pyhän hengen ohjausta kun kirkko vainosi ja tappoi toisinajattelijoita, " Pyhä Henki todella kirkstaa Jeesusta.

        Raamattu on osa kirkon traditiota ja sen tärkein ja oleellinen osa. Jos väität ettei Pyhällä Hengellä ole tekemistä kirkkojen historian kanssa, niin kiellät Raamatunn ja sen että Pyhä Henki on johtanut sen kokoamisessa. Ja siksi kai kiellätte Jeesuksen jumaluuden (josta käytiin ihan kokouksia!) ja kolminaisuuden

        Oneness-helluntailaiset kieltävät kolminaisuuden. Onko se Pyhän Hengen tuotosta?

        Jumalan sanaa ei ole saarnattu oikein vuosisatoihin,missä se henki on? Sitä ei tiedä kuin ne joilla se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sanaa ei ole saarnattu oikein vuosisatoihin,missä se henki on? Sitä ei tiedä kuin ne joilla se on.

        Liikkeessä on srkn väärä henki,srk on on lahko jonka sisällä on uskovaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sinule tietoa:

        "Ykseyshelluntailaisuus (engl. Oneness Pentecostalism) on kristillisen kolminaisuusopin kieltävä helluntailaisuuden suuntaus. Suuntauksen ykseysoppi on lähellä antiikin modalistista monarkianismia."

        Mistähän sinä keksit tuon "Ykesyshelluntilaisuuden"?

        Suomessa ei ole sellaisia. Mutta käyhän sekin syyksi haukkua helluntailaisia.
        Montakohan eri suuntausta on lestadiolaisuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän sinä keksit tuon "Ykesyshelluntilaisuuden"?

        Suomessa ei ole sellaisia. Mutta käyhän sekin syyksi haukkua helluntailaisia.
        Montakohan eri suuntausta on lestadiolaisuudessa?

        Lue vaikka Wikipediata ykseyshelluntailaisista. He kieltävät kolminaisuuden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue vaikka Wikipediata ykseyshelluntailaisista. He kieltävät kolminaisuuden

        Suomessa ei ole sellaisia, vaikka luet mistä!
        Montako erilaista suuntaa on lestadiolaisten parissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ole sellaisia, vaikka luet mistä!
        Montako erilaista suuntaa on lestadiolaisten parissa?

        Siitä en tiedä mutta maailmalla niitä on ja hylkäävät kolminaisuuden. Lisätietoja löytyy kyllä jos niistä haluaa lisää tietää. Myös lestadiolaisista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Höpönlöpön selityksiä vainajan syömisestä "

        Eli Jeesus on sinulle vainaja. Meille kristityille hän on voittanut kuoleman. Kukaan uskova ei ala puhumaan mistään kannibalismista ehtoollisen kohdalla.

        kukaan Uskova ei harrasta Jeesuksen syömistä, ajatuskin on mahdollisimman kauhea ja jumalaton !
        Jeesus lähetti Pyhän Henkensä ja istuu itse Isän Jumalan Oikealla puolella.

        KAIKKI on uskon kautta, siihen ei tarvita ruokajärjestelmää, etkö tajua mitä ruoalle tapahtuu j a miten se poistuu ihmispoloisesta, sinnekkö Jeesus meni tunkiolle häh pööllöt!

        jos j a kun ette ymmärrä Jeesuksen puhetta aterialla, sille ei jumalakaan voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ole sellaisia, vaikka luet mistä!
        Montako erilaista suuntaa on lestadiolaisten parissa?

        Kaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kukaan Uskova ei harrasta Jeesuksen syömistä, ajatuskin on mahdollisimman kauhea ja jumalaton !
        Jeesus lähetti Pyhän Henkensä ja istuu itse Isän Jumalan Oikealla puolella.

        KAIKKI on uskon kautta, siihen ei tarvita ruokajärjestelmää, etkö tajua mitä ruoalle tapahtuu j a miten se poistuu ihmispoloisesta, sinnekkö Jeesus meni tunkiolle häh pööllöt!

        jos j a kun ette ymmärrä Jeesuksen puhetta aterialla, sille ei jumalakaan voi mitään.

        Jeesus taas kehotti syömään ruuminsa ja juomaan verensä ja uskovat tekevät näin.

        Toki ateistille ja sellaiselle joka ei pidä Jeesusta Jumala, se saattaa tuntua käsittämättömälle. Hänen omilleen se taas on luonnollista.

        Jos et usko Jeesuksen sanoja niin sille ei kukaan voi mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus taas kehotti syömään ruuminsa ja juomaan verensä ja uskovat tekevät näin.

        Toki ateistille ja sellaiselle joka ei pidä Jeesusta Jumala, se saattaa tuntua käsittämättömälle. Hänen omilleen se taas on luonnollista.

        Jos et usko Jeesuksen sanoja niin sille ei kukaan voi mitään

        Ei tuo riehuva vaari olekaan uskova, vaan jumalaton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi

        On niitä useampi, ainakin neljä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kukaan Uskova ei harrasta Jeesuksen syömistä, ajatuskin on mahdollisimman kauhea ja jumalaton !
        Jeesus lähetti Pyhän Henkensä ja istuu itse Isän Jumalan Oikealla puolella.

        KAIKKI on uskon kautta, siihen ei tarvita ruokajärjestelmää, etkö tajua mitä ruoalle tapahtuu j a miten se poistuu ihmispoloisesta, sinnekkö Jeesus meni tunkiolle häh pööllöt!

        jos j a kun ette ymmärrä Jeesuksen puhetta aterialla, sille ei jumalakaan voi mitään.

        Olet kauhea ja paha ihminen.Jumala rankaiskoon sinua. Voin lähettää esirukouspyynnon seurakuntaan että he yhdessä rukoilisivat puolestasi että rangaistuksesi ei olisi niin kova vaan jumala taivuttaisi sinut polville ja heräisit tuosta kauheasta kuoleman tilasta nöyrtymään parannukseen ihmisten ja jumalan edessä,ettei elämän ja kuoleman herra enempi sinua syntiesi tähden rankaisisi ja murheessa sinulle iäisen vaivan perintöosaksi antaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kauhea ja paha ihminen.Jumala rankaiskoon sinua. Voin lähettää esirukouspyynnon seurakuntaan että he yhdessä rukoilisivat puolestasi että rangaistuksesi ei olisi niin kova vaan jumala taivuttaisi sinut polville ja heräisit tuosta kauheasta kuoleman tilasta nöyrtymään parannukseen ihmisten ja jumalan edessä,ettei elämän ja kuoleman herra enempi sinua syntiesi tähden rankaisisi ja murheessa sinulle iäisen vaivan perintöosaksi antaisi

        Oho ennen aikaan lutterin kirkko poltti kauheat ja pahat ihmiset, olet kovasti taantunut oppiherrojesi opinmuodoista, olisko parannuksen paikkaa nyt, ripitys olisi nyt paikallaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä useampi, ainakin neljä

        lestalaisia on noin kolmekymmentä eri porukkaa noin kertoo nettitieto, sieltä voi lukea enemmänkin aiheesta.

        ja kaikki ne ovat ainoita oikeita olleet loppuun saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kauhea ja paha ihminen.Jumala rankaiskoon sinua. Voin lähettää esirukouspyynnon seurakuntaan että he yhdessä rukoilisivat puolestasi että rangaistuksesi ei olisi niin kova vaan jumala taivuttaisi sinut polville ja heräisit tuosta kauheasta kuoleman tilasta nöyrtymään parannukseen ihmisten ja jumalan edessä,ettei elämän ja kuoleman herra enempi sinua syntiesi tähden rankaisisi ja murheessa sinulle iäisen vaivan perintöosaksi antaisi

        Tiesitkö kuinka kirkkosi otti selville kuka on kauhea ja paha ihminen, ok et tiedä minäpä kerron !

        eli siis jos epäiltiin jotakin kirkon jäsentä kauheudesta ja pahuudesta varmin tapa saada se selville oli paiskata ko ihminen jokeen tai järveen!

        jos epäilty kellui asia oli selvä, ei kun roviolle saman tien.

        jos taas painui pohjaan, luovuttiin epäilystä ja se oli siinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus taas kehotti syömään ruuminsa ja juomaan verensä ja uskovat tekevät näin.

        Toki ateistille ja sellaiselle joka ei pidä Jeesusta Jumala, se saattaa tuntua käsittämättömälle. Hänen omilleen se taas on luonnollista.

        Jos et usko Jeesuksen sanoja niin sille ei kukaan voi mitään

        Jeesus myös kehotti hankkimaan ymmärrystä jos sellaisesta on pulaa, ja se pula näyttää siellä olevan melkoinen !

        eli koittakaapas siirtyä kirkkoisien päätelmistä ihan vaan Raamatun tutkimiseen sen jälkeen kun ensin olette uudestisyntyneet Pyhän Hengen työnä, johon taas millään kastamisella ei ole mitään osuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lestalaisia on noin kolmekymmentä eri porukkaa noin kertoo nettitieto, sieltä voi lukea enemmänkin aiheesta.

        ja kaikki ne ovat ainoita oikeita olleet loppuun saakka.

        Ja hellareitakin monta eri porukkaa

        Eräs hylkää kolminaisuuden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö kuinka kirkkosi otti selville kuka on kauhea ja paha ihminen, ok et tiedä minäpä kerron !

        eli siis jos epäiltiin jotakin kirkon jäsentä kauheudesta ja pahuudesta varmin tapa saada se selville oli paiskata ko ihminen jokeen tai järveen!

        jos epäilty kellui asia oli selvä, ei kun roviolle saman tien.

        jos taas painui pohjaan, luovuttiin epäilystä ja se oli siinä!

        Ihme miten tuo hukuttaminen ja tappaminen on sinulle noin raikasta että siitä puhut koko ajana

        Kun Raamatun Sanan tuki loppuu niin siirryyt puhumaan noista. Se n sinulle tyypillistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus myös kehotti hankkimaan ymmärrystä jos sellaisesta on pulaa, ja se pula näyttää siellä olevan melkoinen !

        eli koittakaapas siirtyä kirkkoisien päätelmistä ihan vaan Raamatun tutkimiseen sen jälkeen kun ensin olette uudestisyntyneet Pyhän Hengen työnä, johon taas millään kastamisella ei ole mitään osuutta.

        Kyllä, Raamattu riittää ja kehoitan sinua hankkimaan itsellesi ymmmärrystä ettet esitä noin ateistissia väitteitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kauhea ja paha ihminen.Jumala rankaiskoon sinua. Voin lähettää esirukouspyynnon seurakuntaan että he yhdessä rukoilisivat puolestasi että rangaistuksesi ei olisi niin kova vaan jumala taivuttaisi sinut polville ja heräisit tuosta kauheasta kuoleman tilasta nöyrtymään parannukseen ihmisten ja jumalan edessä,ettei elämän ja kuoleman herra enempi sinua syntiesi tähden rankaisisi ja murheessa sinulle iäisen vaivan perintöosaksi antaisi

        Hyvä rukouspyyntö! Tuo vaari on todella paha ja katkera uskovia kohtaan. Hän tarvisi parannuksen ja Jumalan Hengen kosketuksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hellareitakin monta eri porukkaa

        Eräs hylkää kolminaisuuden

        Helluntaissa oli yksi joukko siihen asti että osa halusi kirkottua, mitään muita haaroja ei helluntaissa ole.

        kolminaisuusjankuttaja voi mennä viltin alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaissa oli yksi joukko siihen asti että osa halusi kirkottua, mitään muita haaroja ei helluntaissa ole.

        kolminaisuusjankuttaja voi mennä viltin alle.

        Jaa, on siinä ainakin tämä ykseyshelluntailaisuus-haara joka kieltää kolminaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, on siinä ainakin tämä ykseyshelluntailaisuus-haara joka kieltää kolminaisuuden.

        Tutkpa tätä:
        "Ykseyshelluntailaisuus (engl. Oneness Pentecostalism) on kristillisen kolminaisuusopin kieltävä helluntailaisuuden suuntaus.[1] Suuntauksen ykseysoppi on lähellä antiikin modalistista monarkianismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkpa tätä:
        "Ykseyshelluntailaisuus (engl. Oneness Pentecostalism) on kristillisen kolminaisuusopin kieltävä helluntailaisuuden suuntaus.[1] Suuntauksen ykseysoppi on lähellä antiikin modalistista monarkianismia.

        Tuollaisia suuntauksia ei ole Suomessa, joten voit jo lopettaa rienauksesi ja keskittyä vaikka lestadiolaisten eri haaroihin, joita on parikymmentä. Eräät niistä väittävät olevansa ainoita oikeita Jumalan lapsia!
        Raksuttaako yhtään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia suuntauksia ei ole Suomessa, joten voit jo lopettaa rienauksesi ja keskittyä vaikka lestadiolaisten eri haaroihin, joita on parikymmentä. Eräät niistä väittävät olevansa ainoita oikeita Jumalan lapsia!
        Raksuttaako yhtään?

        En ole vättänytkään että niitä on Suomessa. Mutta maailmalla niitä on ja ne hylkäävät kristittyjen ehkä merkittävimmmän opin, eli kolminaisuuden. Eikä tuon sanominen ääneen ole rienaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä rukouspyyntö! Tuo vaari on todella paha ja katkera uskovia kohtaan. Hän tarvisi parannuksen ja Jumalan Hengen kosketuksen

        Vitsailin vain.Ei se hylkiö tarvi uskovien rukouksia. Maailmassa on paljon ihmisiä jotka tarvi rakkautta,mut tätä ei tarvi muistella.Se on arvoton ihminen.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe