Epäselvä puhe

Anonyymi-ap

Onko täälä skitsofreenikkoja joiden puhe ei ole normaalia. Itsellä se on epäselvää änkytystä ja muutenkin pelkään puhua koska se on jotenkin "vaikeaa".

6

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No mun siskollani oli katatoninen skitsofrenia. Hän oli ollut psykoosissa 2 vuotta ja tilanne paheni.

      Lopulta ei enää pystynyt puhumaan kunnolla. Epämääräisiä ääntelyitä vaan ja elehtimistä.

      En tiedä onko muita syitä tuolle ilmiölle.

    • Anonyymi

      Puheen köyhtyminen? Olisi mielenkiintoista tietää miten tämä ilmenee.

    • Anonyymi

      Jospa lääkityksestä johtuu? Moni joka syö jotain Mt- lääkettä möngertää.Ei vaan saa lääkityksen takia sanoja suutaan ulos ja toinen asia vahva lääkitys ajatus kateilee.

    • Anonyymi

      Aloittaja taitaa puhua vain itsestään. Ei minulla ainakaan, ( on siis diagnosoitu historian aikana skitsofrenia) ole ollut mitään vaikeuksia puhua. Ujo ja hiljainen olen kyllä ollut, etenkin nuorena. Silloin, kun on tullut aivoverenkierto, tai muita verenkiertohäiriöitä, puhe saattaa hieman sammaltaa. Muuten ok. Voihan minulle "tehty" diagnoosi tosin olla ollut aivan vääräkin. Mitä se useimpien kohdalla on muuten oikeasti ollut. Kunhan on vain saatu leimattua potilasparka ja ei-hyväksytty ihmisenä koko loppuelämänsä ajaksi...

    • Anonyymi

      Kannattaa paketoida uusiks. Ei lääkärikkään ymmörrä (se höhöö ei jöö osaa seuraa ku kiggailen höhöö sanoilla vva) mitään mistään. Jos sanoo kuulen näen tunnen ei tapahru mitteen. Sen sijaan myy tosikoille jotain fyysistä sairautta jos ne hinkuu diagnoosejasi. Esim. syylä jalkapohjassa kudiaa niiv wimmadusdi! Sen lekuri uskookin. Masis tekosyy olla pois töisd, audismi tekosyy jäädä jäläkee, adhd höpöhöpö lenkille keksit että jalka kramppaa pääset. Et jaksa ees kävellä mt diagnoosisena jos olet ku - eräs paviaani

    • Anonyymi

      Skitsofrenia? Johtuuko epäselvä puhe jännityksestä? Epävarmuus, uskon puute hyvään tilanteissa, joissa paljon epävarmuustekijöitä? Synnyttää jännittyneisyyttä. Joihinkin ihmisiin voi tuntua jopa mahdottomalta synnyttää luottamusta (kiusaajat, pinnalliset ihmiset, henkisesti heikotkin voivat olla roolinsa vankeja, jolloin esittävät muuta kuin ovat).

      Toisilta voi puuttua ymmärtämisen halu, syitä sille voi olla monia. Monet asiat synnyttävät jännittyneisyyttä. Kaveripiirillä on merkitystä, arvostus tai sen puute merkitsee paljon. Keneen voi luottaa ja keneen ei, onko joku ehkä laskelmoiva ja pelaako ystävyyssuhteilla jotain omaa peliä? Jolloin luottamusta vaikea synnyttää.

      Asiat voivat välillä tuntua monimutkaisilta. Mihin omat resurssit riittävät, löytääkö itselle niitä, joiden kanssa luottamus voi olla vahva? Olemme eriarvoisessa asemassa, toisille on menneisyydestä paljon hyötyä ja toisille enemmän haittaa (rikkaat suvut vs. Köyhät suvut, kärjistäen). Olen nähnyt menestystä, kokenut vähemmän. Menestys synnyttää ympärille paljon hyvää.

      Sitten on heitä, jotka onnistuu luomaan lapsilleen turvallisen ja paljon tukea synnyttävän ympäristön, josta on helpompi ponnistaa aikuisuuteen. Joukkuelajeissa tällainenkin on mahdollista, menestys ja hyvä yhteishenki ja ymmärrys yhteiseen hyvään synnyttää joukkuehenkeä, josta ei halua pois (samahenkisyyttä/ ymmärrystä/ onnistumisia). Muutokset eivät ole aina hyvästä?

      Itse olen elänyt lapsuuden perheessä, jossa oli pelkoa, uhkailua, luottamuksen puutetta. Sellainen synnyttää toisarvoisuutta, keneen voi luottaa, jollei oma isä ole luottamuksen arvoinen ja joka on perheelle enemmän haitta kuin hyöty? Raha ei korvaa sitä, minkä tuen puutteessa ja turvattomuudessa häviää.

      Tällaisesta jää helposti paska jätkä fiiliksiä sielun syövereihin. Ja ennemmin pakenee vaikeista tilanteista kuin tarttuu härkää sarvista ja löytää sen voittaja fiiliksen. Varovaisuutta, kenelle uskaltaa puhua aroista asioista, jos pelko epäonnistua siinä on aina päällimmäisenä mielessä. Monet asiat voivat olla vaikuttamassa epäselvään puheeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe