Mikä on oikea tapa toimia orkidean kuihtuneen kukkavanan suhteen, katkaista koko kukkavana pois vai antaa vaan olla?
Kauanko suunnilleen saa odotella uusien kukkien tuloa?
Orkidea
11
8960
Vastaukset
- vähän
Jos kukkavana kuolee, se leikataan pois, jos ei, niin anna olla. Phalaenopsiksilla voi myös halutessaan leikata osan pois, jos vana ei kuole, jolloin se saattaa haaroa matalammalta eikä uudet kukat heilu ylipitkän vanan päässä.
- anelmas
Ostin pari viikkoa sitten orkidean ns. perhoskämmekän. Siinä oli kukkia ja muutama (3-4)nuppu. Nyt se on kuihduttanut kaksi kukkaa, sen ymmärrän, mutta myös pudottanut nuo nuput, miksi? Onko meillä liian vähän valoa,(kirjassa sanottiin, että vähäisen valon vuoksi näin saattaa käydä) vai liian kuiva ilma? Sen kukkavana on aivan vihreä ja juuret hyvän näköiset. Olen myös kastellut sitä ohjeen mukaan, joten siinä ei ole vika. Mitä lannoitetta pitää käyttää? Tässä tarvitaan nyt kokemuksellista tietoa, joten odotan vastauksia.
- Akito
kuollut kukkavana pois jos se on todella kuollut, mutta jos ei niin katkaise kukkavana 4nen silmun alta. Tekee siihen varteen uuden kukkavanan. Vaikka koko varsi näyttäisi kuolleelta tai kuihtuneelta ei koskaan kannata antaa periksi liian aikaisin, orkidea voi yllättää kasvamalla uudestaan, kun vain yrittää. Muista pitää sitä aurinkoisella paikalla ja kastella kasvi upottamalla ja lannoittamalla orkidealle sopivalla omalla lannoitteella. Ja eritoten muista läpinäkyvä ruukku.
- kasvattaja
Minäkin katkaisin alkuun kukkineen varren pois, mutta sitä ei kannata tehdä kuin kuihtuneen osalta. Laulat päivittäin muutaman kauniin laulun ja hoidat kuin edellinen on ohjeet antanut - niin kohta kukka on ilonasi!:)
- soppaan
Taas puhutaan vaan orkideasta eikä tarkenneta sukuun... Ohje että kuollut vana tietenkin katkaistaan ja elävää ei, pätee kyllä kaikkiin. Mutta tuo että elävä vana pitäisi katkaista tietystä kohtaa, ilmeisesti kirjoittaja puhuu Phalaenopsiksesta. Näillä itse jätän vanan täysin leikkaamatta, jos se ja kasvi muutenkin on hyväkuntoinen ja kärkisilmu on vihreä ja elävä. Kasvi jatkaa kukkimista vanan kärjestä monesti hyvinkin lyhyen ajan kuluttua. Jos kärkisilmu kuolee, katkaisen vanasta sen osan jossa on ollut kukkia. Jäävien silmujen määrä siis vaihtelee paljonkin. En ole huomannut sillä olevan yhtään mitään merkitystä. Vana voi tällöin ruveta haaromaan, mutta se voi ruveta myös kasvattamaan poikasta eli keikiä. Minulla yksi ja sama haarainen vana tekee jo kolmatta keikiä. Mutta jos vana siis kuolee kokonaan, katkaistaan se kokonaan.
Ja kesällä harva, jos mikään, orkidea pitää aurinkoisesta paikasta. Lehtiin tulee helposti polttovaurioita. Eli valoisa, mutta ei suora auringonpaisteinen, kasvupaikka. Kasvavat luonnossakin puiden oksilla lehvästön varjostuksessa.
Ja vielä ruukusta. Läpinäkyvästä ruukusta toki on hyötyä, kun voi seurata juurien kasvua ja vointia ja ainakin Phalaenopsis voi yhteyttää juurillaan, jos saa valoa. Mutta läpinäkyvä ruukku ei todellakaan ole mikään välttämättömyys. Minulla suurin osa orkideoista kasvaa läpinäkymättömissä mustissa ja ruskeissa muoviruukuissa. Ja voivat ihan yhtä hyvin. Olen kasvattanut myös saviruukuissa ja niissäkin viihtyivät. Niissä ainoastaan haittana juurten tarttuminen seiniin, jolloin kasvin poisto ruukusta ei käy ihan kivuttomasti. Eli ruukulla ei niin väliä. Mutta toisaalta olen kuullut, että jotkut orkideat ovat niin herkkäjuurisia, että eivät tykkää lasiruukusta, koska se on niin kylmä. Sama voi olla myös saviruukkujen kanssa joillakin, mene ja tiedä. - Malla
Minulla on yksi perhosorgidea keramiikkaruukussa ja 9 muuta läpinäkyvissä joko lasi- tai muoviruukuissa. Olen katkaissut varret kukinnan jälkeen joskus kokonaan ja joistakin vain kuivat. Uusi kukkavana on tullut joihinkin ja joku kukkii vanhaan vanaan, mutta keramiikkaruukussa oleva kasvi on tehnyt neljään osittain leikattuun vanaan jokaiseen keikit. Onkohan muilla samoja kokemuksia?
- ---
Malla kirjoitti:
Minulla on yksi perhosorgidea keramiikkaruukussa ja 9 muuta läpinäkyvissä joko lasi- tai muoviruukuissa. Olen katkaissut varret kukinnan jälkeen joskus kokonaan ja joistakin vain kuivat. Uusi kukkavana on tullut joihinkin ja joku kukkii vanhaan vanaan, mutta keramiikkaruukussa oleva kasvi on tehnyt neljään osittain leikattuun vanaan jokaiseen keikit. Onkohan muilla samoja kokemuksia?
Keikien kasvulla ja ruukun materiaalilla tuskin korrelaatiota. Jos sitä ajattelit. Jotkut luonnonlajit kasvattavat herkästi keikejä ja toiset hyvin harvoin. Sama ilmiö on myös hybrideillä ja todennäköisesti siis joskus risteytyksen aikana on käytetty herkästi keikejä tekevää, jos hybridikin niitä ahkerasti puskee. Eli ei ruukulla väliä tässäkään asiassa vaan on kasvikohtaista. Minulla yksi muoviruukussa kasvava tekee paljon keikejä ja saviruukussa ei koskaan.. Ja voisin kuvitella, että geneettisten ominaisuuksien lisäksi eri koostumuksiset lannoitteet ja muut ulkoiset tekijät voisivat vaikuttaa kasvaako silmusta keiki vai kukka.
- Malla
--- kirjoitti:
Keikien kasvulla ja ruukun materiaalilla tuskin korrelaatiota. Jos sitä ajattelit. Jotkut luonnonlajit kasvattavat herkästi keikejä ja toiset hyvin harvoin. Sama ilmiö on myös hybrideillä ja todennäköisesti siis joskus risteytyksen aikana on käytetty herkästi keikejä tekevää, jos hybridikin niitä ahkerasti puskee. Eli ei ruukulla väliä tässäkään asiassa vaan on kasvikohtaista. Minulla yksi muoviruukussa kasvava tekee paljon keikejä ja saviruukussa ei koskaan.. Ja voisin kuvitella, että geneettisten ominaisuuksien lisäksi eri koostumuksiset lannoitteet ja muut ulkoiset tekijät voisivat vaikuttaa kasvaako silmusta keiki vai kukka.
Näin uskon sen olevan. Ja koska minulla on vain yksi kasvi keramiikkaruukussa - se ei vielä todista, että keikit syntyvät simmottis. :)
- Orkidean keiki
--- kirjoitti:
Pystyykö keikistä kasvattamaan uutta orkideaa?Missä vaiheessa keikin voi ottaa irti kukkavarresta? Ja miten se tehdään?
- Mezz
Orkidea EI viihdy liian valoisassa paikassa. Älä siis laita sitä suoraan auringonvaloon, vaan vähän varjoon, mutta niin, että se saa kuitenkin valoa.
- murmeli-45
soppaan kirjoitti:
Taas puhutaan vaan orkideasta eikä tarkenneta sukuun... Ohje että kuollut vana tietenkin katkaistaan ja elävää ei, pätee kyllä kaikkiin. Mutta tuo että elävä vana pitäisi katkaista tietystä kohtaa, ilmeisesti kirjoittaja puhuu Phalaenopsiksesta. Näillä itse jätän vanan täysin leikkaamatta, jos se ja kasvi muutenkin on hyväkuntoinen ja kärkisilmu on vihreä ja elävä. Kasvi jatkaa kukkimista vanan kärjestä monesti hyvinkin lyhyen ajan kuluttua. Jos kärkisilmu kuolee, katkaisen vanasta sen osan jossa on ollut kukkia. Jäävien silmujen määrä siis vaihtelee paljonkin. En ole huomannut sillä olevan yhtään mitään merkitystä. Vana voi tällöin ruveta haaromaan, mutta se voi ruveta myös kasvattamaan poikasta eli keikiä. Minulla yksi ja sama haarainen vana tekee jo kolmatta keikiä. Mutta jos vana siis kuolee kokonaan, katkaistaan se kokonaan.
Ja kesällä harva, jos mikään, orkidea pitää aurinkoisesta paikasta. Lehtiin tulee helposti polttovaurioita. Eli valoisa, mutta ei suora auringonpaisteinen, kasvupaikka. Kasvavat luonnossakin puiden oksilla lehvästön varjostuksessa.
Ja vielä ruukusta. Läpinäkyvästä ruukusta toki on hyötyä, kun voi seurata juurien kasvua ja vointia ja ainakin Phalaenopsis voi yhteyttää juurillaan, jos saa valoa. Mutta läpinäkyvä ruukku ei todellakaan ole mikään välttämättömyys. Minulla suurin osa orkideoista kasvaa läpinäkymättömissä mustissa ja ruskeissa muoviruukuissa. Ja voivat ihan yhtä hyvin. Olen kasvattanut myös saviruukuissa ja niissäkin viihtyivät. Niissä ainoastaan haittana juurten tarttuminen seiniin, jolloin kasvin poisto ruukusta ei käy ihan kivuttomasti. Eli ruukulla ei niin väliä. Mutta toisaalta olen kuullut, että jotkut orkideat ovat niin herkkäjuurisia, että eivät tykkää lasiruukusta, koska se on niin kylmä. Sama voi olla myös saviruukkujen kanssa joillakin, mene ja tiedä.Olen menestuvän phalaenopsiksen omistaja. Kukassani on 13 lehteä ja jo toienen keiki! Juuria kasvattaa ruukkuun ja ruukusta ulos sekä nuppuvanoja useampia, vanhoihinkin vanoihin. Lisäksi uusin keiki kukkii jo toista nuppuaan. Sillä on juuria 3, kaikki yli 3 cm, milloin leikkaan sen irti emostaan? Edellinen keiki ei kukkinut ja leikkasin sen normaalisti ja istutin omaan ruukkuun, nyt silläkin on oma kukkavana. Olen pitänyt emokasvin ja eka keikin kesällä kavihuoneessani, ja suihkuttanut samalla kuin tomaattinikin merileväliuoksella. Kyllä olen ylpeä kasveistani, mutta kaikkea en tiedä, enkä usko kenenkään tietävän ihan kaikkea.
Kasvualusta on varmaan aika oleellinen asia, nämä keiki ja emonsa ovat olleet mamännyn kaarnan ja orkideamullan sekoituksessa ja voivat hyvin. Keikin panin tällaiseen seokseen ilman minkäänlaisia "myttyjä" ja on hyvinvoipa. terkkuja murmeli-45
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1994346
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611647
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331343Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581327Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10879Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696