Onko valmiit koneet hyviä ?

Anonyymi-ap

Alkaa olla tietokone ehtoo puolella 12 vuotta pyörinyt asrokin emo ja intelin i3 yksi upsin portti meni rikki tulostin teki sinisen ruudun muuten ok. Onko noista kaupan koneista mihinkään pitäs olla 500 levy 16 muistia ja pieni ääninen.
Entisessä winin 7 ei saa päivityksiä.

56

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä peruskäyttöön kannata itse alkaa osia keräämään erillisinä ja kasaamaan. Ihan peruskäyttöön suosittelisin (vähän) käytettyä toimistokonetta, millaisen saa muutamalla satasella jopa 16GB:n käyttömuistilla ja yli 500 GB:n SSD:llä, mitkä oikeastaan ovatkin ne oleellisimmat vaatimukset hiljaisuuden ohella koneelle kotikäyttäjälle, joka ei pelaa.

      • Anonyymi

        Muutoin noin kuin yllä, on ne toimivia.
        Mutta "tulostin teki sinisen ruudun muuten ok" Se sininenruutu voi johtua Windowsista eikä koneestasi rikkoutumisesta.
        Koska sellaista on ollut paljon liikeellä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutoin noin kuin yllä, on ne toimivia.
        Mutta "tulostin teki sinisen ruudun muuten ok" Se sininenruutu voi johtua Windowsista eikä koneestasi rikkoutumisesta.
        Koska sellaista on ollut paljon liikeellä!

        Totta, mutta Seiskaan ei ole enää tullut päivityksiä, jotka sotkisivat sen! 🤪

        12-vuotiaseen koneeseen ei kannata alkaa ähräämään Kymppiäkään, joten vanhuksen päivät alkavat olla luetut. Ei edes mikään moderni ja helppokäyttöinen Linux-perustainen käyttöjärjestelmäkään olisi oleellisesti Kymppiä kevyempi, joten jos Linuxia haluaa kokeilla, kannattaisi sekin tehdä uudemmassa koneessa.

        Hyvin todennäköisesti se käytetty toimistokonekaan ei tukisi Windows 11:ta, joten sikälikin olisi Linuxiin tutustuminen peruskäyttöön hyvinkin mielekästä. Kymppikin on pian mennyttä.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Totta, mutta Seiskaan ei ole enää tullut päivityksiä, jotka sotkisivat sen! 🤪

        12-vuotiaseen koneeseen ei kannata alkaa ähräämään Kymppiäkään, joten vanhuksen päivät alkavat olla luetut. Ei edes mikään moderni ja helppokäyttöinen Linux-perustainen käyttöjärjestelmäkään olisi oleellisesti Kymppiä kevyempi, joten jos Linuxia haluaa kokeilla, kannattaisi sekin tehdä uudemmassa koneessa.

        Hyvin todennäköisesti se käytetty toimistokonekaan ei tukisi Windows 11:ta, joten sikälikin olisi Linuxiin tutustuminen peruskäyttöön hyvinkin mielekästä. Kymppikin on pian mennyttä.

        12-vuotta vanha kone saisi elämän 10 ja jopa 11 päivityksen myötä. Kokemusta on. Hyvin rullaa päivittäisessä käytössä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12-vuotta vanha kone saisi elämän 10 ja jopa 11 päivityksen myötä. Kokemusta on. Hyvin rullaa päivittäisessä käytössä..

        W11 vaatimukset ei ole tuulesta temmattuja, Microsoft allokoi sen elinaikaa ja siksi ne on tuollaiset. Ei yhteensovivassa, on jo ongelmia, päivitysten kanssa ja aktivoinin kanssa.

        Olen kokeillut enkä suosittele asentaan W11 ei yhteensopivaan koneeseen.
        Lisäksi W11 vaatii hitusen enemmän tehojakin. se piste jossa tahmaaminen alkaa, on huomattavasti korkeammalla kuin W10:llä ja ne valmistajien halpakone pashit ei toimi W11, joilla ne on nopeuttanut niiden asennettuja W10 järjestelmiä.

        Vanha sääntö pitänee edeleen paikaansa, mitä pienempi on ajuri bitteinä, sitä nopeampi on laite ja syö vähemmän prosessorikuormaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        W11 vaatimukset ei ole tuulesta temmattuja, Microsoft allokoi sen elinaikaa ja siksi ne on tuollaiset. Ei yhteensovivassa, on jo ongelmia, päivitysten kanssa ja aktivoinin kanssa.

        Olen kokeillut enkä suosittele asentaan W11 ei yhteensopivaan koneeseen.
        Lisäksi W11 vaatii hitusen enemmän tehojakin. se piste jossa tahmaaminen alkaa, on huomattavasti korkeammalla kuin W10:llä ja ne valmistajien halpakone pashit ei toimi W11, joilla ne on nopeuttanut niiden asennettuja W10 järjestelmiä.

        Vanha sääntö pitänee edeleen paikaansa, mitä pienempi on ajuri bitteinä, sitä nopeampi on laite ja syö vähemmän prosessorikuormaa.

        Eipä ole mitään ongelmia ollut ei yhteensopivissa. Ihan normaalisti aktivoituvat ja päivittyvät. Täällä sellaisia koneita käytössä 3 kpl ja hyvin pelaa kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12-vuotta vanha kone saisi elämän 10 ja jopa 11 päivityksen myötä. Kokemusta on. Hyvin rullaa päivittäisessä käytössä..

        JOOO Mutta ei tässä multiversumin haarassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12-vuotta vanha kone saisi elämän 10 ja jopa 11 päivityksen myötä. Kokemusta on. Hyvin rullaa päivittäisessä käytössä..

        Hihihiiiiii hi hi


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Totta, mutta Seiskaan ei ole enää tullut päivityksiä, jotka sotkisivat sen! 🤪

        12-vuotiaseen koneeseen ei kannata alkaa ähräämään Kymppiäkään, joten vanhuksen päivät alkavat olla luetut. Ei edes mikään moderni ja helppokäyttöinen Linux-perustainen käyttöjärjestelmäkään olisi oleellisesti Kymppiä kevyempi, joten jos Linuxia haluaa kokeilla, kannattaisi sekin tehdä uudemmassa koneessa.

        Hyvin todennäköisesti se käytetty toimistokonekaan ei tukisi Windows 11:ta, joten sikälikin olisi Linuxiin tutustuminen peruskäyttöön hyvinkin mielekästä. Kymppikin on pian mennyttä.

        Vanhaan koneeseen pitää asentaa Ubuntu, saamme kuulla taas yhden onnesta itkevän huutoa; iiiiiiiihhhhhaaaaaannnnaaaaaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutoin noin kuin yllä, on ne toimivia.
        Mutta "tulostin teki sinisen ruudun muuten ok" Se sininenruutu voi johtua Windowsista eikä koneestasi rikkoutumisesta.
        Koska sellaista on ollut paljon liikeellä!

        Ei ole ! Windows....

        Miten siis toillaisen intialaisen windows kurttauksen saa pois.


    • Anonyymi

      Nuo vaatimukset täyttää 1430,00 euron Dell-pöytäkone. Nykykoneissa ääntä pitää vain kaksi ropelia (jos ei ole erillistä ropelijäähdytteistä näytönohjainkorttia) eli hiljaisia ovat. Tuossa muistin lisäys helppoa koska kaksi tyhjää paikkaa. Virtalähde 500 W joten sietää erillisen perusnäytönohjaimen.
      Itse ostin muutama vuosi sitten Dellin pöytäkoneen ja olen tyytyväinen, tai no prosessori ei ole koskaan liian hyvä "vaativassa" videoeditoinnissa.
      Tässä Samsungin muistit (2 kertaa 18GB) ja Samsungin SSD-levy, tosin ei näytä levyltä vaan muistikammalta.

      • Anonyymi

        Eipä niihin osia pahemmin itse vaihdella jatkossa... Epästandardi koot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niihin osia pahemmin itse vaihdella jatkossa... Epästandardi koot.

        Häh...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh...?

        Niin. Katsos kun valmiskoneiden kotelot eivät yleensä noudata alan kotelostandardeja ja myös niiden emolevy+virtalähde kiinnikkeet ja paikat ovat omanlaisensa. Ei ihan onnistu asentaa kaupasta ostettu normaali emolevy niihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Katsos kun valmiskoneiden kotelot eivät yleensä noudata alan kotelostandardeja ja myös niiden emolevy virtalähde kiinnikkeet ja paikat ovat omanlaisensa. Ei ihan onnistu asentaa kaupasta ostettu normaali emolevy niihin.

        Mullakin tuossa vieressä varakoneena Lenovon yrityspöytäkone. Jos siitä menisi virtalähde tai emolevy rikki ei yhteensopivia löydy ATK liikkeistä koska Lenovo on mitoittanut kotelon tarkkaan vain heidän valitsemilleen osille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niihin osia pahemmin itse vaihdella jatkossa... Epästandardi koot.

        Älä mussuta taas valheitasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Katsos kun valmiskoneiden kotelot eivät yleensä noudata alan kotelostandardeja ja myös niiden emolevy virtalähde kiinnikkeet ja paikat ovat omanlaisensa. Ei ihan onnistu asentaa kaupasta ostettu normaali emolevy niihin.

        No miksi pitäisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin tuossa vieressä varakoneena Lenovon yrityspöytäkone. Jos siitä menisi virtalähde tai emolevy rikki ei yhteensopivia löydy ATK liikkeistä koska Lenovo on mitoittanut kotelon tarkkaan vain heidän valitsemilleen osille.

        Ser-Kone kollivapusen jokelluksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi pitäisi?

        Koneen elinkaarta ajatellen tietenkin:D


    • Anonyymi

      Tilaa jostakin valmiiksi koottuna tarpeisiisi sopiva pöytäkone. Tehokkaita ja hiljaisia saa varsin edullisesti.

      • Anonyymi

        Ei mikää iso laatikko ole hiljainen!


    • Anonyymi

      Kyllähän noilla Linuxit jo nykyään pyörii. Pitää tyhjälle levylle asentaessa muistaa luoda usein myös UEFI-osio.

      • Anonyymi

        Asennus tekee kaiken, mitään osiota ei tarvitse erikseen tehdä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennus tekee kaiken, mitään osiota ei tarvitse erikseen tehdä!

        Kyllä itse partitioidessa pitää osiot luoda itse. Minä teen aina mm. 64 gigaisen swap-osion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itse partitioidessa pitää osiot luoda itse. Minä teen aina mm. 64 gigaisen swap-osion.

        Missä jakelussa sellainen pitää itse kyhätä? En ole sellaista tavannut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itse partitioidessa pitää osiot luoda itse. Minä teen aina mm. 64 gigaisen swap-osion.

        Asennin hoitaa kaiken! Itse ei tarvitse mitään kötöstellä!


      • Anonyymi

        Onkos taa tää niitä kollivapusen valheita!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itse partitioidessa pitää osiot luoda itse. Minä teen aina mm. 64 gigaisen swap-osion.

        MIKSI IHMEESSÄ KUKAAN HALUAISI MENNÄ ITSE PARITIOMAAN MITÄÄN JOS ASENNIN TEKEE KAIKEN?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä jakelussa sellainen pitää itse kyhätä? En ole sellaista tavannut?

        Kaikissa jakeluissa partitioidaan manuaalisesti, jos halutaan päättää kuinka levyä käytetään. Nykyään olen hankkinut uusiin pöytäkoneisiin 1–2 teran kokoisia PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD -levyjä, joille teen gigan UEFI-partition, 64 gigan SWAP-osion ja 10 prosenttia levystä jätän käyttämättä, jos tarvitsee esimerkiksi asentaa testikäyttöön toinen käyttis. Isoin partitio on siis ext4-juuriosio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennin hoitaa kaiken! Itse ei tarvitse mitään kötöstellä!

        Osaamattomat tekevät toki noin. Tuosta tunnistaa windows-käyttäjän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa jakeluissa partitioidaan manuaalisesti, jos halutaan päättää kuinka levyä käytetään. Nykyään olen hankkinut uusiin pöytäkoneisiin 1–2 teran kokoisia PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD -levyjä, joille teen gigan UEFI-partition, 64 gigan SWAP-osion ja 10 prosenttia levystä jätän käyttämättä, jos tarvitsee esimerkiksi asentaa testikäyttöön toinen käyttis. Isoin partitio on siis ext4-juuriosio.

        Älä PASKAA PUHU! itse en koskaan ole paritioinut mitään itse, ja miksi tekisin sen! Turhaa vaivaa!

        Lisäksi nonessakaan Linuxjakelussa ei ole swap-osiota enään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamattomat tekevät toki noin. Tuosta tunnistaa windows-käyttäjän.

        Ei ole mitään tekemistä windowsin kanssa! Osa näköjään haluaa mennä persedellä puuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä PASKAA PUHU! itse en koskaan ole paritioinut mitään itse, ja miksi tekisin sen! Turhaa vaivaa!

        Lisäksi nonessakaan Linuxjakelussa ei ole swap-osiota enään!

        Ethän sinä osaamaton edes tiedä mikä on partitio.

        Me ammattilaiset käytämme tietokoneita. Teitä osaamattomia käyttävät tietokoneet. Master–slave-suhteenne tietokoneenne kanssa on ylösalaisin, koska ette osaa. Olette täysin tietokoneenne vietävissä.


      • Anonyymi

        EI TODELLAKAAN PIDÄ! LINUXIN ASENNUS TEKEE KAIKEN PUOLESTASI!

        Legasy / Uefi.. Kun Boottam mm tikulta linuxjakelua, valittavana on se Uefi, silloin myös asennuksesta tulee Uefi. Ellet halua Uefia valitse legasy boot.

        Asennin hoitaa kaiken eikä mitään kannata mennä itse säheltämään.

        MIKSI TEHDÄ ASIA VAIKEESTI, JOS SEN VOI TEHDÄ HELPOSTI!


    • Anonyymi

      Ikävää että niissä valmiskoneissa useimmiten on se kamala windows valmiina!

      • Anonyymi

        Se lähtee näppärästi irti.


      • Anonyymi

        Sinä nyt ainakin olet hullu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt ainakin olet hullu.

        "hullu" Ei, se on vapunen joka on!


    • Anonyymi

      Miksei. Onhan valmislihapullatkin ihan hyviä. Ja ainakaan minulla ei riitä taidot tehdä esim prosessoria itse. Osaan kyllä kolvata transistoreja ja vastuksia toisiinsa kiinni, mutta nykyään pitäisi olla cpu:ssa miljardi transistoria. Melkoinen häkkyrä tulisi, ja yksi kylmäjuotos pilaisi koko kytkennän.

    • Anonyymi

      Parempia kuin tietämättömän itse kyhäämät!

      • Anonyymi

        Ja osaamattomien itse partitioimat levyt.


    • Anonyymi

      Olen käynyt usein Kikantissa ottamassa koneista maistiaisia. En yleensä ehdi montaakaan konetta nuolaista, kun heittävät minut pihalle. Käytän siis linuksia.

      • Anonyymi

        Sinä nyt ainakin olet hullu.


      • Anonyymi

        Wintrollin huuhaa juttua.


      • Anonyymi

        Persereikäpeter selvästi!


    • Anonyymi

      Juuri päivitin asrock-emoon eikä ole tarkoitus hetkeen päivitellä konetta. Ikää tällä uudella levyllä on 16 vuotta - vaan on n. 4x nopeampi kuin aiemmin käytössä ollut kone.

      • Anonyymi

        SER-MUSEO-KONEET ry


      • Anonyymi

        Missee miun kauhaa oon.


      • Anonyymi

        Tunnetko jotain outua vetovoimaa noihin assrock-levyihin.


    • Anonyymi

      Kun kone on valmis se on ser-kamaa.

    • Anonyymi

      W11. Saatanan vähän toimivia pelejä ja nekin harvat täyttä paskaa tyystin.
      4 ytimen ongelma ja kuvansumennus ja äänilatenssi yms...............

    • Anonyymi

      Mitään huolta, windows 10 pitää päivittää manuaalisesti lataamalla päivitysavustaja, ei se sinne itsestään mene mutta tiedä tukeeko se windows 10 sun vanhoja upsejasi tai tulostimiasikaan. Muistia saa yleensä standardi tornikoneeseen, ne merkkivalmistajien minikoneet voi olla ihan toinen juttu, halvoissa läppäreissä muistitkin on juotettu emolevyyn kiinni eikä akkuakaan saa purkamatta irti (kertakäyttölaatu).

    • Anonyymi

      ASrock on kestävää rautaa, oma on 2013 koottu ja se on kestänyt firewireportin kärähdyksen ja kuluneena kesänä ukkosen käräytettyä virtalähteen ja primaarin näytönojainportin, käy ja kukkuu vaan edelleen pikku uudelleen asettelun jälkeen, virtalähteestä lähti kai verkkoelektrolyytti ja toi näytönohjainväylän virran syöttö kai sai ylivirtapiikin bootissa, saattaa olla joku smd kivi tai sulake emolla mustana, mut ne on jäähytinsiilien alla ...

    • Anonyymi

      Windows 11 ei tue sitäkään vähää vanhoja oheislaitteita kuin windows 10, kannata ostaa uutta ennen ainakaan kuin on pakko käyttää windows 11 tai tulevaa uutta windowsia. Huono aika hankkia mitään, eihän windows 11 sekään toimi 4 vuotta vanhemmissa koneissa, tukikaari on typistetty ja windows 12 tekee varmaan samaa, eli vaatii jonkun moduulin emolevyssä asentuakseen taas ....

      • Anonyymi

        Tukee kaikkia..


    • Anonyymi

      Sääntö valmiskokoonpanoissa on se, että halvalla ei saa hyvää.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe