Kun usko loppuu, ...

Anonyymi-ap

Moni on kokenut tämän. Mikä on tilanne nyt? Miten voitte?

120

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erittäin hyvin. Usko ei ole ikinä alkanutkaan eikä tule alkamaankaan :D

    • Anonyymi

      Jos usko loppuu, ei se ole pelastavaa uskoa koskaan ollutkaan, vaan ihmisen omavoimaista uskomusta "Jumalaan", silloin kun kaikki menee hyvin.

      Kun eteen tulee risti, tällöin usko loppuu.

      Ristin kautta taas Jeesuksen vaikuttama usko vain vahvistuu.

      Ap. t. 3:16
      Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.

      Room. 4:5
      mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
      *

      • Uskoni loppui kaiken olemattomuuteen. Ensiksi Raamatulta putosi pohja.

        Sen jälkeen elämä on ollut parempaa. Ei tarvitse enää miettiä miksi kaikki on niin olematonta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Uskoni loppui kaiken olemattomuuteen. Ensiksi Raamatulta putosi pohja.

        Sen jälkeen elämä on ollut parempaa. Ei tarvitse enää miettiä miksi kaikki on niin olematonta.

        ”Minä minä minä”-narsisti siinä taas omahyväisenä tuomassa itseään esiin.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Minä minä minä”-narsisti siinä taas omahyväisenä tuomassa itseään esiin.
        🤓

        "Miten voitte?"


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        "Miten voitte?"

        Kuutio se vasta paksussa kunnossa on.

        Erikoista ettet huomaa🤔


    • Anonyymi

      Sillehän ihminen ei mitään voi, jos hän ei pysty enää uskomaan vaikka ennen on uskonutkin Jumalaan. Syy ei ole ihmisen, vaan Jumalanhan olisi annettava se usko jollakin tavalla.

    • Anonyymi

      Säästöliekillä.

    • Anonyymi

      Uskoni/tietoni ei lopu koskaan
      Se jatkuu seuraavissakin elämissä .

    • Anonyymi

      Tuo on totta useimmilla teologian opiskelijoilla. Usko ainakin muuttuu realistisempaan suuntaan.

    • Anonyymi

      Veikkaukseni on, ettei näillä palstoilla juuri käy uskonsa kokonaan menettäneitä, vaikka sellaiseksi ainakin yksi täällä on ilmoittautunut. Mutta jos alituiseen lappaa uskovien palstoilla, on yhä joku kipinä jäljellä jossain sopukassa. Vähintäänkin jonkinlainen toive siitä, että asiat voisivat olla toisinkin.

      Ei uskovien palstoille kyllä "eksytä". Vaikka ateistitkin niin luulevat. Mutta ex-ateistit ym. tietävät kertoa, että kyllä se oli Jumalan työtä heissä, kun he kävivät uskovien palstoilla ennen uskoontuloaan suutaan soittamassa.

      • Anonyymi

        Minä uskon vahvasti.
        Uskoani ei mikään horjuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä uskon vahvasti.
        Uskoani ei mikään horjuta.

        Mitä sinä uskot?


      • Anonyymi

        En usko että joku voi tulla uskoon näillä palstoilla. Uskonsa voi täälläkin kyllä menettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että joku voi tulla uskoon näillä palstoilla. Uskonsa voi täälläkin kyllä menettää.

        Minä olen itse täällä väitellyt uskovien kanssa ennen uskoontuloani. Joku sai jopa tolkkua vääriin uskomuksiini. En varsinaisesti uskoon tullut täällä, mutta kyllä se huomattavasti edisti asioitten tajuamista. Jumala ehdottomasti toimii täällä uskovien kautta ja vaikuttaa siihenkin, että ei-uskovat tulevat tänne.


      • Anonyymi

        Pitää nyt jälleen muistaa, että 'ateisti' sana on kehitetty vain kristinuskon tulivuorenjumala uskoon - jos et usko tulivuorenjumala Jahven olevan Jumalan, olet ateisti tai pakana on kristinuskon aivopesua, ja Jeesuksen puhumahan Jumala ei todellakaan ollut ja ole Jahve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää nyt jälleen muistaa, että 'ateisti' sana on kehitetty vain kristinuskon tulivuorenjumala uskoon - jos et usko tulivuorenjumala Jahven olevan Jumalan, olet ateisti tai pakana on kristinuskon aivopesua, ja Jeesuksen puhumahan Jumala ei todellakaan ollut ja ole Jahve.

        Ja kun sitten jonakin päivänä päästään tämän kohdan yli, ettei Raamatussa nimi Jumala ole sama asia kuin kyseessä olisi yksi ja sama määrittelemätön entiteetti, ollaan jo edes hiukan paremmalla puolella keskusteluissa, että 'uskotko Jumalaan?' tai 'oletko menettänyt uskosi' - nämähän ovat täysin määrittelemättömiä heittoja.

        Eihän aloitusviestissäkään mitään määritellä, että mihin usko olisi loppunut?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen itse täällä väitellyt uskovien kanssa ennen uskoontuloani. Joku sai jopa tolkkua vääriin uskomuksiini. En varsinaisesti uskoon tullut täällä, mutta kyllä se huomattavasti edisti asioitten tajuamista. Jumala ehdottomasti toimii täällä uskovien kautta ja vaikuttaa siihenkin, että ei-uskovat tulevat tänne.

        Se on todella suuri ihme jos täällä joku tulee uskoon. Minusta uskovat ovat täällä lähinnä säälittäviä typeryksiä joiden puolesta joutuu pelkästään häpeämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on todella suuri ihme jos täällä joku tulee uskoon. Minusta uskovat ovat täällä lähinnä säälittäviä typeryksiä joiden puolesta joutuu pelkästään häpeämään.

        Minuakin on Herra käskenyt tänne vastaamaan. Riitelyt ja haukkumiset eivät tietenkään ole mitään Herralta tullutta käskyä. Monet käyvät täällä pääasiassa omien agendojensa takia. Myös monet uskovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on todella suuri ihme jos täällä joku tulee uskoon. Minusta uskovat ovat täällä lähinnä säälittäviä typeryksiä joiden puolesta joutuu pelkästään häpeämään.

        Näinhän se on. Etenkin nikit "aito-lainen" ja "Arto TTT" karkoittavat ihmisiä "uskon" ääreltä todella tehokkaasti. Joku nikki "Savis" ym ovat taas niin sekaisin, että heitä ei tarvitse edes hävetä vaan pikemminkin sääliä....


      • Huono veikkaus.

        Esimerkiksi minä olin lukenut Raamattua kunnolla ja menetin kaiken uskoni. Sen jälkeen tulin tänne aikomuksena keskustella Raamatusta.


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Näinhän se on. Etenkin nikit "aito-lainen" ja "Arto TTT" karkoittavat ihmisiä "uskon" ääreltä todella tehokkaasti. Joku nikki "Savis" ym ovat taas niin sekaisin, että heitä ei tarvitse edes hävetä vaan pikemminkin sääliä....

        Siinä suurin syy, että tällä palstalla kukaan ei ole tullut uskoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että joku voi tulla uskoon näillä palstoilla. Uskonsa voi täälläkin kyllä menettää.

        Eihän tätä sontalaatikkoa kukaan uskova niin tosissaan voi ottaa, että menettää uskonsa, enkä ylipäätään usko siihenkään, että täällä uskovat viihtyvät kovinkaan kauan.
        Tämä siksi, että tätä lukiessa tulee vääjäämättä huono olo..


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Huono veikkaus.

        Esimerkiksi minä olin lukenut Raamattua kunnolla ja menetin kaiken uskoni. Sen jälkeen tulin tänne aikomuksena keskustella Raamatusta.

        Kuutio on siis mielestäsi Soinia paksumpi🤔


      • Anonyymi

        Ei tämä ole uskovien palsta, vaan sellaiselle aiheelle varattu palsta, joka laajasti kiinnostaa muitakin kuin uskovaisia.

        Esimerkiksi minä, pikkulapsena uskoon aivopesty ja teininä uskosta erkaantunut, tykkään seurailla yhteiskunnan outojakin ilmiöitä, kuten vaikkapa aiukuisiän uskovaisuutta.


    • Anonyymi

      Taso palstalla on laskenut viimeisen 10-15 vuoden aikana roimasti. Kun itse täällä ennen omaa uskoontuloani kävin, useimmilla kommentoijilla oli nimimerkki ja niin ateistit kuin uskovatkin oikeasti keskustelivat keskenään, vaikka olikin erimielisyyttä. Sellaisia trolleja kuin nyt on ja palstahakkujia ei silloin ollut. Jankkaajia kyllä oli, jotka kirjoittivat uudestaan ja uudestaan saman mielipiteensä palstalle, mutta ei tämmöisiä pölhöyksiä kirjoiteltu vastaukseksi kuin nykyään, jossa toinen lytätään tyystin. Päinvastoin, piikittleykin hoidettiin ennen tyylikkäästi, nokkelin sanakääntein ja vitsein, eikä järjettömästi toista haukkuen.

    • Anonyymi

      Joo, kun mä olin siinä henkisessä kasvun vaiheessa, aloin kyseenalaistaa kaikkea sitä, mitä oli mulle aikaisemmin syötetty. Mä rupesin miettimään, että onko ne uskomukset ja opit oikeesti mun omia vai oonko mä vaan ottanut ne vastaan ilman sen suurempaa ajattelua. Sit kun aloin perehtyä enemmän eri näkökulmiin ja uskontoihin, tajusin, että mulla ei oikeestaan ollut vakuuttavia syitä uskoa jumalaan tai uskonnollisiin juttuihin.

      Samalla mä rupesin arvostamaan tieteellistä näyttöä ja järkiperäistä ajattelua yhä enemmän. Aloitin kyseenalaistamaan uskonnollisia väitteitä ja miettimään, että mistä ihmeestä ne oikein sai tukea. Kun tutkin juttuja tarkemmin, tajusin, että monet uskonnon opit ei oikein kestä tieteellistä tarkastelua. Ei ollu tarpeeksi vahvoja todisteita, jotka olisivat vakuuttaneet mut. Niinpä päätin luottaa enemmän siihen, mikä perustuu tieteeseen ja loogisuuteen.

      Ja tästä syystä mä sitten hylkäsin uskomukset ja päädyin ateismiin.

      • Anonyymi

        Ateismi on uskomusta siinä missä uskonnotkin. Se on uskomusta tieteeseen ja siihen, ettei ole tieteen kautta saatua näyttöä Jumalasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateismi on uskomusta siinä missä uskonnotkin. Se on uskomusta tieteeseen ja siihen, ettei ole tieteen kautta saatua näyttöä Jumalasta.

        Ateismi ei ole uskomus, vaan se tarkoittaa uskon puuttumista jumalolentoihin. Ateismi ei perustu uskomukseen tieteen kautta saatavaan näyttöön tai todisteisiin.

        On tärkeää erottaa kaksi eri asiaa: uskonto ja tieteenfilosofia. Uskonto perustuu usein uskoon jumalalliseen tai yliluonnolliseen voimaan, jota ei välttämättä voi todistaa tai mitata tieteellisesti. Uskonnoissa uskomukset ja opit usein perustuvat pyhiin kirjoituksiin, perinteisiin, uskonnollisiin kokemuksiin ja uskonnolliseen vakaumukseen.

        Toisaalta tiede perustuu havaintoihin, tutkimukseen, testattaviin hypoteeseihin ja empiiriseen näyttöön. Tiede ei yleensä ota kantaa jumalalliseen olemassaoloon tai olemattomuuteen, koska se ei ole tieteen tutkimuskohteen piirissä. Tiede pyrkii ymmärtämään maailmaa ja selittämään luonnonilmiöitä luonnontieteellisten menetelmien avulla.

        Ateistit usein perustavat käsityksensä maailmasta ja Jumalan olemassaolosta rationaaliseen pohdintaan, tiedollisiin näkökohtiin ja logiikkaan. He voivat pitää uskontojen tarjoamia väitteitä ja todisteita puutteellisina tai epävakuuttavina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ateismi olisi uskomus tai uskonto.

        On tärkeää ymmärtää, että ateismi ei väitä ehdottomasti, että Jumalaa ei ole olemassa, vaan se ilmaisee epäuskon tai puutteellisen uskon jumalolentoihin. Ateismi ei siis ole uskomus, johon kuuluisi uskoa jumalattomuuteen tai tieteelliseen todisteeseen Jumalan olemattomuudesta.

        Lopulta jokainen ihminen muodostaa oman maailmankatsomuksensa ja vakaumuksensa, olivatpa ne sitten uskonnollisia tai ateistisia. On tärkeää kunnioittaa erilaisia näkemyksiä ja keskustella avoimesti eri uskomuksista ilman ennakko-oletuksia tai leimaamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ateismi on uskomusta siinä missä uskonnotkin. Se on uskomusta tieteeseen ja siihen, ettei ole tieteen kautta saatua näyttöä Jumalasta.

        Et tiedä mitään.

        Ateismi on sitä, että ei usko Jumalaan. Se ei ole johonkin uskomusta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Et tiedä mitään.

        Ateismi on sitä, että ei usko Jumalaan. Se ei ole johonkin uskomusta.

        Miksi mässäät jatkuvasti sen Soinia Iihavamman ToIIon kanssa🤔


    • Anonyymi

      Se loppuminen on vähän luonnekysymys. Pessimisteiltä ja masentuneilta uskovaisilta voi usko melkein loppua vähän väliä, mutta kyllä se sieltä palailee pätkittäin taas takaisin. Jumala ei sammuta suitsevaista kynttilänsydäntä.

      • Olin uskovien keskuudessa kymmeniä vuosia. Selvää oli, että kaikilla oli uskonkriisi.

        Jälkeenpäin se näyttää naurettavalta. Jumala on todellakin vain uskon varassa. Muuten ei voisi edes epäillä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olin uskovien keskuudessa kymmeniä vuosia. Selvää oli, että kaikilla oli uskonkriisi.

        Jälkeenpäin se näyttää naurettavalta. Jumala on todellakin vain uskon varassa. Muuten ei voisi edes epäillä.

        Kuutiohan se vasta Paksukainen on, Soinia Iihavampi tuntuvasti.

        Erikoista ettet huomaa selkeitä asioita.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olin uskovien keskuudessa kymmeniä vuosia. Selvää oli, että kaikilla oli uskonkriisi.

        Jälkeenpäin se näyttää naurettavalta. Jumala on todellakin vain uskon varassa. Muuten ei voisi edes epäillä.

        Epäile rauhassa. Jumala kestää sen. Kestätkö sinä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Epäile rauhassa. Jumala kestää sen. Kestätkö sinä?

        Jälkeenpäin tajuaa.

        Jos Jumala olisi, niin kukaan ei koskaan epäilisi. Eikä olisi uskonkriisejä.


    • Anonyymi

      Kun osallistuin rippikouluun, olin vielä nuori ja hyvin uskovainen. Olin aina uskonut taivaaseen, enkeleihin ja kaikkeen siihen, mitä meille oli opetettu uskonnollisessa kasvatuksessa. Kuitenkin rippikoulun aikana jotain alkoi tapahtua sisälläni.

      Alkoi tulla mieleeni kysymyksiä, jotka aiemmin eivät olleet juolahtaneet mieleeni. Aloin ajatella, että miten on mahdollista, että taivas olisi oikeasti olemassa. Mitä todisteita meillä oli siitä? Eikö se kaikki vain tuntunut jotenkin aivan apselliselta? Aloin tarkkailla ympärilläni tapahtuvia asioita ja huomasin, että en voinut löytää konkreettisia todisteita näille uskomuksille, jotka olivat olleet niin tärkeitä minulle aiemmin.

      Näiden epäilyjen ja ajatusten myötä uskoni alkoi rapautua. Aloin kyseenalaistaa kaiken sen, mitä minulle oli opetettu. En enää voinut uskoa sokeasti asioihin, jotka eivät perustuneet minkäänlaisiin todellisiin havaintoihin tai järkiperäiseen pohdintaan. Tämä prosessi ei tapahtunut hetkessä, vaan se oli ajan myötä tapahtuva sisäinen kamppailu.

      Kun lopulta päädyin siihen tulokseen, että en enää uskonut uskonnollisiin oppeihin, tunsin samalla vapautumisen tunteen. En enää tarvinnut turvautua kuvitteellisiin maailmoihin tai yliluonnollisiin olentoihin selittämään elämää ja sen tarkoitusta. Aloin nähdä elämän kauneuden ja merkityksen tässä hetkessä ja todellisuudessa.

      Erosin pian kirkosta, joten en myöskään maksanut kirkollisveroa, kun aikanaan opintojen päätyttyä siirryin työelämään. Tämä oli taloudellisesti hyödyllistä minulle, koska sain säästettyä suuren määrän rahaa, jota muuten olisin käyttänyt kirkollisveron maksamiseen. Tämä antoi minulle taloudellista vapautta ja mahdollisuuksia sijoittaa rahoja muihin tärkeisiin asioihin elämässäni.

      Lyhyesti sanottuna, voin uskonnottomana uskomattoman hyvin.

      • Anonyymi

        Voin yhtyä kokemuksiisi ja ajatuksiisi sataprosenttisesti. Kiitos!


      • Anonyymi

        ihan oikein. kaikkea ei meidän tarvitsekaan koettaa ymmärtää, sillä:

        "Totisesti, sinä olet salattu Jumala , sinä Jumala, Israelin Vapahtaja"
        Jes: 45: 15
        "Miksi kysyt minun nimeäni ? Minun nimeni on salattu ja ihmeellinen"
        Tom: 13: 18


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ihan oikein. kaikkea ei meidän tarvitsekaan koettaa ymmärtää, sillä:

        "Totisesti, sinä olet salattu Jumala , sinä Jumala, Israelin Vapahtaja"
        Jes: 45: 15
        "Miksi kysyt minun nimeäni ? Minun nimeni on salattu ja ihmeellinen"
        Tom: 13: 18

        edelliseen: > Tuom: 13: 18


      • Anonyymi

        Noinhan kuvittelevat monet itseriittoiset ihmiset.
        He ovat kuin junanradalla seisova muurahainen, joka kuulee junan vihellyksestä junan lähestyvän. Se lyö rintoihinsa ja sanoo: Se huutaa joka pelkää! Märkä lätti kertoo siitä miten kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan kuvittelevat monet itseriittoiset ihmiset.
        He ovat kuin junanradalla seisova muurahainen, joka kuulee junan vihellyksestä junan lähestyvän. Se lyö rintoihinsa ja sanoo: Se huutaa joka pelkää! Märkä lätti kertoo siitä miten kävi.

        Vertauskuva junasta ja muurahaisesta korostaa, että pelko voi estää meitä näkemästä uusia mahdollisuuksia ja elämän rikkauden. Elämänkatsomuksen tulisi kannustaa meitä kohtaamaan pelkomme, haastamaan itsemme ja astumaan rohkeasti uusille poluille. Näin voimme kokea elämän täyteyden ja kasvaa henkisesti.

        Elämänkatsomuksen perustuminen pelkoon voi rajoittaa yksilön vapautta ja estää häntä elämästä täysipainoista ja autenttista elämää. Pelon pohjalta rakennettu elämänkatsomus voi johtaa itsekkyyteen, ennakkoluuloihin, ja kyvyttömyyteen kohdata uusia tilanteita ja ihmisiä avoimesti.

        Pelkoon perustuva elämänkatsomus voi myös aiheuttaa rajoittavia uskomuksia ja epäterveitä käyttäytymismalleja. Uskovat saattavat esimerkiksi elää jatkuvassa pelossa synnin seurauksista tai pelätä ikuisen rangaistuksen kohtaamista. Tällainen pelkoon perustuva ajattelu voi johtaa elämän nauttimisen ja täysipainoisen kehityksen estämiseen.

        Sen sijaan elämänkatsomuksen tulisi perustua myönteisemmille arvoille, kuten rakkaudelle, empatialle, ymmärrykselle ja myötätunnolle. Näiden arvojen pohjalta yksilö voi rakentaa merkityksellisen elämän, joka perustuu avoimuuteen, kunnioitukseen ja yhteisöllisyyteen. Elämänkatsomuksen tulee kannustaa yksilöä löytämään ja toteuttamaan omaa potentiaaliaan sekä edistämään hyvinvointia itselleen ja muille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vertauskuva junasta ja muurahaisesta korostaa, että pelko voi estää meitä näkemästä uusia mahdollisuuksia ja elämän rikkauden. Elämänkatsomuksen tulisi kannustaa meitä kohtaamaan pelkomme, haastamaan itsemme ja astumaan rohkeasti uusille poluille. Näin voimme kokea elämän täyteyden ja kasvaa henkisesti.

        Elämänkatsomuksen perustuminen pelkoon voi rajoittaa yksilön vapautta ja estää häntä elämästä täysipainoista ja autenttista elämää. Pelon pohjalta rakennettu elämänkatsomus voi johtaa itsekkyyteen, ennakkoluuloihin, ja kyvyttömyyteen kohdata uusia tilanteita ja ihmisiä avoimesti.

        Pelkoon perustuva elämänkatsomus voi myös aiheuttaa rajoittavia uskomuksia ja epäterveitä käyttäytymismalleja. Uskovat saattavat esimerkiksi elää jatkuvassa pelossa synnin seurauksista tai pelätä ikuisen rangaistuksen kohtaamista. Tällainen pelkoon perustuva ajattelu voi johtaa elämän nauttimisen ja täysipainoisen kehityksen estämiseen.

        Sen sijaan elämänkatsomuksen tulisi perustua myönteisemmille arvoille, kuten rakkaudelle, empatialle, ymmärrykselle ja myötätunnolle. Näiden arvojen pohjalta yksilö voi rakentaa merkityksellisen elämän, joka perustuu avoimuuteen, kunnioitukseen ja yhteisöllisyyteen. Elämänkatsomuksen tulee kannustaa yksilöä löytämään ja toteuttamaan omaa potentiaaliaan sekä edistämään hyvinvointia itselleen ja muille.

        ”Pelkoon perustuva elämänkatsomus voi myös aiheuttaa rajoittavia uskomuksia ja epäterveitä käyttäytymismalleja.”
        ”Sen sijaan elämänkatsomuksen tulisi perustua myönteisemmille arvoille, kuten rakkaudelle, empatialle, ymmärrykselle ja myötätunnolle.”

        Viisaasti kirjoitat. Tällaista tekstiä on hyvä lukea, se antaa ajatuksia paljon.

        Kristinusko voi olla myös juuri tuollaista positiivista ja rakentavaa. Meitä on kun moneksi.


    • Anonyymi

      Usko epäusko järkiinsätulo...
      Älkää peljätkö kun epäuskon tullessa tietoisuuteen tuntuu kuin vatsa putoaisi polviin.
      Se on se hetki kun huomaatte tulleenne uskolla huijatuksi ja järjen ääni alkaa alitajunnasta nousta tietoiseen ajatteluun.
      Silloin se usko vaan jää...

      • Anonyymi

        Ihmisen oma usko Jumalaan voi tosiaan loppua. Mutta se ei ole Jumalan vika, hän on edelleen olemassa ihmisen epäuskosta huolimatta. Hän kun ei voi mihinkään "mennä" tai "poistua", edes sen epäuskoisen elämästä, koska hän on alati kaikkialla läsnäoleva Henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen oma usko Jumalaan voi tosiaan loppua. Mutta se ei ole Jumalan vika, hän on edelleen olemassa ihmisen epäuskosta huolimatta. Hän kun ei voi mihinkään "mennä" tai "poistua", edes sen epäuskoisen elämästä, koska hän on alati kaikkialla läsnäoleva Henki.

        Ymmärrän, että uskovien näkökulmasta Jumala nähdään usein kaikkialla läsnäolevana ja iankaikkisena olentona. Heidän uskonsa perustuu vakaumukseen siitä, että Jumala ei voi kadota tai poistua olemassaolostaan ihmisen epäuskon takia.

        On kuitenkin syytä huomioida, että kyseessä on uskonnollinen näkemys, joka ei perustu muuhun kuin henkilökohtaisiin uskomuksiin ja vakaumuksiin. Uskova näkee Jumalan olemassaolon jatkuvana ja pysyvänä, riippumatta yksilön epäuskosta. Tämä on osa uskon perustaa ja jumalasuhteen kokemusta uskonnollisessa kontekstissa.

        On olemassa myös muita ihmisiä, jotka eivät jaa uskovien vakaumusta Jumalan läsnäolosta. He voivat olla ateisteja, agnostikkoja tai kuulua eri uskonnollisiin tai filosofisiin perinteisiin. Heidän käsityksensä Jumalasta voi olla erilainen tai he saattavat pitää Jumalaa pelkästään ihmisen mielen luomana käsitteenä, ilman objektiivista todellisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen oma usko Jumalaan voi tosiaan loppua. Mutta se ei ole Jumalan vika, hän on edelleen olemassa ihmisen epäuskosta huolimatta. Hän kun ei voi mihinkään "mennä" tai "poistua", edes sen epäuskoisen elämästä, koska hän on alati kaikkialla läsnäoleva Henki.

        Siis kristinuskon Jumala?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Siis kristinuskon Jumala?

        Mistäs Kuutio nyt Iuuraa🤔


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Siis kristinuskon Jumala?

        Mahasi on järkyttävä.
        🤓


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen oma usko Jumalaan voi tosiaan loppua. Mutta se ei ole Jumalan vika, hän on edelleen olemassa ihmisen epäuskosta huolimatta. Hän kun ei voi mihinkään "mennä" tai "poistua", edes sen epäuskoisen elämästä, koska hän on alati kaikkialla läsnäoleva Henki.

        Aloit sitten uskottelemaan ?
        Kyllä se vaan niin on reaalimaailmassa, että kun se usko olemattoman olemiseen menee niin paluuta siihen uskoon ei ole.
        Riippumatta siitä, että jotkut muut vielä uskovat siihen kaikkialla olevaan olemattomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloit sitten uskottelemaan ?
        Kyllä se vaan niin on reaalimaailmassa, että kun se usko olemattoman olemiseen menee niin paluuta siihen uskoon ei ole.
        Riippumatta siitä, että jotkut muut vielä uskovat siihen kaikkialla olevaan olemattomaan.

        moni menettänyt sen aidon "lapsenuskonsakin" , kun on lähtenyt eksyttäviin oppeihin, eikä sitä menetettyä lapsenuskoa enää täysin samanlaisen takaisin saa.
        "luste" on jo päässyt vahingoittaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahasi on järkyttävä.
        🤓

        Sille tehdään jotain.


    • Anonyymi

      Ei saa uskoa vaan pitää tietää.
      Usko on järjen uimailua eikä sen valvontaa sanovat teosofit.

      • Anonyymi

        Uinailua


    • Anonyymi

      No silloin tilanne on sama, kuin entisellä likalla ryyppyreissulla:
      Usko pettänyt, Toivo sammunut ja Voitto mennyt.
      On enää Matti kukkarossa, Otto päällä ja Yrjö tulossa.

    • Anonyymi

      ihmisen usko ei muuta miksikään Jumalan antamaa pelastusta Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

      "Jumala ei kutsumustaan ja armolahjojansa kadu" Room: 11: 29

      esim.
      jos lapseni ei usko, että olen hänen äitinsä, se ei poista sitä , että olen hänen
      äitinsä ja pysyn hänen äitinään uskoi tai ei.

      • Anonyymi

        Ja se isä olikin sitten se toinen juttu..


      • Anonyymi

        Vertauksesi ei aivan toimi, koska äidin ja lapsen suhde on konkreettinen ja todennettavissa oleva tosiasia, kun taas Jumalan olemassaolo ja pelastus ovat uskonnollisia käsityksiä, jotka perustuvat uskoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertauksesi ei aivan toimi, koska äidin ja lapsen suhde on konkreettinen ja todennettavissa oleva tosiasia, kun taas Jumalan olemassaolo ja pelastus ovat uskonnollisia käsityksiä, jotka perustuvat uskoon.

        >>>>"vertauksesi"<<<<

        jokatapauksessa nykyisin voidaan jo selvittää solu-näyte dna,- tutkimuksella jokaisen biologinen vanhemmuus .
        "samalla" tavalla raamattu todistaa Jumalan uskollisuuden, uskominen on siis raamatun
        sanaan.

        "Minä en taatusti jätä sinua , koskaan en sinua hylkää" Hebr : 13: 5
        "Sillä Herra on hyvä ; hänen armonsa pysyy iankaikkisesti , ja HÄNEN uskollisuutensa
        polvesta polveen." Jes: 54: 10

        siitä huolimatta , on julistajia , jotka osoittaa sormella tyyliin "et ole kelvollinen" , se on
        sitä ihmisen mittapuulla omaa tulkintaa, koska raamattu sanoo toisin.''


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>>"vertauksesi"<<<<

        jokatapauksessa nykyisin voidaan jo selvittää solu-näyte dna,- tutkimuksella jokaisen biologinen vanhemmuus .
        "samalla" tavalla raamattu todistaa Jumalan uskollisuuden, uskominen on siis raamatun
        sanaan.

        "Minä en taatusti jätä sinua , koskaan en sinua hylkää" Hebr : 13: 5
        "Sillä Herra on hyvä ; hänen armonsa pysyy iankaikkisesti , ja HÄNEN uskollisuutensa
        polvesta polveen." Jes: 54: 10

        siitä huolimatta , on julistajia , jotka osoittaa sormella tyyliin "et ole kelvollinen" , se on
        sitä ihmisen mittapuulla omaa tulkintaa, koska raamattu sanoo toisin.''

        Raamattu valehtelee.

        Jumala ei ole ollut armollinen, vaan määrännyt väärin tehneet kivitettäväksi kuoliaaksi.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Raamattu valehtelee.

        Jumala ei ole ollut armollinen, vaan määrännyt väärin tehneet kivitettäväksi kuoliaaksi.

        päinvastoin, uudessa liitossa Jkr. Jeesus sanoo raamatussa:
        "joka teistä on synnitön , se heittäkään ensimmäisen kiven"

        kukaan ei heittänyt .


      • Anonyymi kirjoitti:

        päinvastoin, uudessa liitossa Jkr. Jeesus sanoo raamatussa:
        "joka teistä on synnitön , se heittäkään ensimmäisen kiven"

        kukaan ei heittänyt .

        Oli kyse Jumalasta, joka on armoton.

        Jos olisi ollut synnittömiä, niin varmaan jokainen olisi kiviä heittänyt


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Oli kyse Jumalasta, joka on armoton.

        Jos olisi ollut synnittömiä, niin varmaan jokainen olisi kiviä heittänyt

        Heh, järkyttävä maha.

        Näytät entistä enemmän Jammulta.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Oli kyse Jumalasta, joka on armoton.

        Jos olisi ollut synnittömiä, niin varmaan jokainen olisi kiviä heittänyt

        onpa sinulla armoton Jumala . . .

        "Sillä niin JUMALA rakasti maailmaa , että antoi Ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka
        häneen uskoo , hukkuisi , vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

        tosin on paljon nimenomaan sellaista julistusta / ymmärrystä, "kunhan minä vaan
        uskon", ja "olenko uskossa" jne,
        kun voi katsoa ja huokaista jokaisena päivänä , saan luottaa KRISTUKSEEN, eikä
        pätkääkään tuijottaa "omaan napaan" > itseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        onpa sinulla armoton Jumala . . .

        "Sillä niin JUMALA rakasti maailmaa , että antoi Ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka
        häneen uskoo , hukkuisi , vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

        tosin on paljon nimenomaan sellaista julistusta / ymmärrystä, "kunhan minä vaan
        uskon", ja "olenko uskossa" jne,
        kun voi katsoa ja huokaista jokaisena päivänä , saan luottaa KRISTUKSEEN, eikä
        pätkääkään tuijottaa "omaan napaan" > itseen.

        Tuossa on esimerkki siitä kuinka RAAMATUSSA on ihmisten ajatuksia.

        Oikeasti Jumala ei rakasta RAAMATUSSA ketään. Eikä anna armoa väärin tehneille.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tuossa on esimerkki siitä kuinka RAAMATUSSA on ihmisten ajatuksia.

        Oikeasti Jumala ei rakasta RAAMATUSSA ketään. Eikä anna armoa väärin tehneille.

        Et siis huomaa kuinka Iihava KUUTlO on🤔

        KUUTlO on jo Soinia paksumpi.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tuossa on esimerkki siitä kuinka RAAMATUSSA on ihmisten ajatuksia.

        Oikeasti Jumala ei rakasta RAAMATUSSA ketään. Eikä anna armoa väärin tehneille.

        Miten voitkin näyttää aivan JammuIta!


    • Anonyymi

      Uskomisesta luopuminen antaa kyvyn tutkia. Tutkiva näkee todellisuuden selvemmin. Riippuu tietysti siitä, miten uskomisen ymmärtää.

      • Anonyymi

        Eräs vanki kysyi vankilapapilta: Oletko sinä leipäpappi? Tähän pappi vastasi: Ei tästä hommasta niin paljon rahaa saa. Kyllä uskoakin tarvitaan. Minusta tämä oli hyvä vastaus.


      • Anonyymi

        tuo on kyllä totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs vanki kysyi vankilapapilta: Oletko sinä leipäpappi? Tähän pappi vastasi: Ei tästä hommasta niin paljon rahaa saa. Kyllä uskoakin tarvitaan. Minusta tämä oli hyvä vastaus.

        Leipäpapit ovat harmittomia. Joskus parjasin mielessäni heitä, mutta nämä sivut viimeistään kertovat kuinka paljon vahinkoa voi pappi, tai vastaava, tehdä uskon varjolla. Kyse on siitä, miten kristillisyyden ymmärtää, ja miten jaksaa pysyä siinä. Ja tarviiko elämänsä laadulle minkään uskonnon nimeä antaa? Se on se mitä se on.

        Tutkiva ihminen on ainakin henkisesti elossa ja osaa ottaa vastaan asiat suoraan. Sitä kykyä ei kannattaisi sammuttaa.


    • Anonyymi

      Lainaus: ”Uskoni loppui kaiken olemattomuuteen. Ensiksi Raamatulta putosi pohja.
      Sen jälkeen elämä on ollut parempaa. Ei tarvitse enää miettiä miksi kaikki on niin olematonta.”

      Niinhän sinä kuvittelet että elämäsi on parempaa nyt. Loppupeleissä häviät kuitenkin ja varmasti. Sinulla ei ole mitään arvokasta esittää tuomiopäivän tullessa. Enpä haluaisi olla tuolla asenteella Jumalan edessä.
      Ja muillekkin sanoisin seuraavaa. Jos uskonne loppuu siis hyytyy se on jokaisen omaa syytä. Olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä näkemäänsä. Tämän päivän uskovat, monet heistä valitettavasti ovat pelkkiä nimikristittyjä. Usko ei vaikuta heissä millään tasolla koska todellisuudessa heillä sitä ei ole. Se näkyy kaikessa arkielämän normaaleissa toimissa ja etenkin suhtautumisessa hengellisiin asioihin. Nämä penseytyneet nimikristityt eivät lue juurikaan Raamattua. Eivät käy jumalanpalveluksissa tai vastaavissa hengellisissä tilaisuuksissa eli laiminlyövät tietoisesti Jumalan huoneen. Evankelioimista he eivät juurikaan tee ajatellen, että se ei ole heidän tehtävänsä saarnata toisille. Usko on heidän oma asiansa. Kyllä papit saarnaavat. Se riittää heille.
      Penseydestä eli haaleudesta Jeesus juuri varoitti Laodikean seurakuntaa 2000 vuotta sitten. Sama varoitus on voimassa tämän aikakautemme seurakunnille. Jeesus oksentaa sanojensa mukaan haaleat uskovat suustaan. Lue itse ja vaivaudu etsimään kohta Ilmestyskirjasta. Penseys eli välinpitämättömyys suomeksi hengellisiin asioihin ja velvollisuuksiin on erittäin vakava. Olisiko aika herätä todellisuuteen.

      Mieti lukemaasi sillä joudut ja joudumme kaikki kohtaamaan tekojemme seuraukset Jeesuksen edessä hänen tulonsa hetkenä.
      Monet uskovat eivät näytä tajuavan että uskovalla on Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan selvät velvollisuudet ja velvoitteet tullessaan kristityiksi uskoviksi. Kristillisyys on tekoja, se on aktiivisuutta Jumalaan ja lähimmäisiämme päin eikä suinkaan jatkuvaa mukavaa leppoista laiskottelua ja nautintojen tavoittelua. Sitä kylvät nyt ja tulevaisuudessa mitä niität nyt. Et voi puolustella ja etsiä tekosyitä hengelliselle laiskuudellesi mitenkään.

      • Tarkoitin uskon loppumista ja sen jälkeistä aikaa. Uskossa vaikeinta oli se, että mitään ei ollut mihin uskoin. Lopulta se kaatui omaan mahdottomuuteensa.

        Ensimmäinen sykäys tuli Raamatusta. Luin tuttua litaniaa uskovia seuraavista merkeistä. Minulla ei ollut yhtään, ja ajattelin, että Jeesus ei tule tuntemaan minua seuraajakseen. Seurasin muita uskovia, kuten vaimoani: ei yhtään uskovia seuraavia merkkejä.

        Oli syytä lopettaa turha uskominen. Sen jälkeen elämä on ollut henkisesti vapaata. Nyt vähän harmittaa, kun piti saada koottua rahaa Suomen matkaa varten, mutta köyhille tuli pantua 230 euroa tässä kuussa.


      • torre3 kirjoitti:

        Tarkoitin uskon loppumista ja sen jälkeistä aikaa. Uskossa vaikeinta oli se, että mitään ei ollut mihin uskoin. Lopulta se kaatui omaan mahdottomuuteensa.

        Ensimmäinen sykäys tuli Raamatusta. Luin tuttua litaniaa uskovia seuraavista merkeistä. Minulla ei ollut yhtään, ja ajattelin, että Jeesus ei tule tuntemaan minua seuraajakseen. Seurasin muita uskovia, kuten vaimoani: ei yhtään uskovia seuraavia merkkejä.

        Oli syytä lopettaa turha uskominen. Sen jälkeen elämä on ollut henkisesti vapaata. Nyt vähän harmittaa, kun piti saada koottua rahaa Suomen matkaa varten, mutta köyhille tuli pantua 230 euroa tässä kuussa.

        Lisään tuohon "laiskuuteen", että myös tuhannet rukoukset menivät seinille. Ensin rukoilin Jumalaa, mutta vaihdoin Jeesukseen. Ei vaikutusta: rukoukset menivät seinille.


      • Anonyymi

        Pelastus on Jumalan LAHJA.
        eikä tuijottaa omaan itseen / ihmiseen.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tarkoitin uskon loppumista ja sen jälkeistä aikaa. Uskossa vaikeinta oli se, että mitään ei ollut mihin uskoin. Lopulta se kaatui omaan mahdottomuuteensa.

        Ensimmäinen sykäys tuli Raamatusta. Luin tuttua litaniaa uskovia seuraavista merkeistä. Minulla ei ollut yhtään, ja ajattelin, että Jeesus ei tule tuntemaan minua seuraajakseen. Seurasin muita uskovia, kuten vaimoani: ei yhtään uskovia seuraavia merkkejä.

        Oli syytä lopettaa turha uskominen. Sen jälkeen elämä on ollut henkisesti vapaata. Nyt vähän harmittaa, kun piti saada koottua rahaa Suomen matkaa varten, mutta köyhille tuli pantua 230 euroa tässä kuussa.

        Pysy vain poissa täältä!


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tarkoitin uskon loppumista ja sen jälkeistä aikaa. Uskossa vaikeinta oli se, että mitään ei ollut mihin uskoin. Lopulta se kaatui omaan mahdottomuuteensa.

        Ensimmäinen sykäys tuli Raamatusta. Luin tuttua litaniaa uskovia seuraavista merkeistä. Minulla ei ollut yhtään, ja ajattelin, että Jeesus ei tule tuntemaan minua seuraajakseen. Seurasin muita uskovia, kuten vaimoani: ei yhtään uskovia seuraavia merkkejä.

        Oli syytä lopettaa turha uskominen. Sen jälkeen elämä on ollut henkisesti vapaata. Nyt vähän harmittaa, kun piti saada koottua rahaa Suomen matkaa varten, mutta köyhille tuli pantua 230 euroa tässä kuussa.

        OIet järkyttävä näky.

        Mikset ymmärrä edes hävetä itseäsi🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pelastus on Jumalan LAHJA.
        eikä tuijottaa omaan itseen / ihmiseen.

        Jeesus antoi toisen tiedon. Tärkeintä on auttaa köyhiä ja muita puutteessa olevia. Myydä mitä on ja antaa köyhille. Parantaa sairaat talosta taloon.

        Tuolla tavalla et kyllä pelastu.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Jeesus antoi toisen tiedon. Tärkeintä on auttaa köyhiä ja muita puutteessa olevia. Myydä mitä on ja antaa köyhille. Parantaa sairaat talosta taloon.

        Tuolla tavalla et kyllä pelastu.

        Karsea maha sinulla tosiaan.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Jeesus antoi toisen tiedon. Tärkeintä on auttaa köyhiä ja muita puutteessa olevia. Myydä mitä on ja antaa köyhille. Parantaa sairaat talosta taloon.

        Tuolla tavalla et kyllä pelastu.

        Suomessa,
        nykyisessä yhteiskunnassa , annetaan köyhille, pidetään köyhistä huolta,
        on perustoimeentulotuki , niille , joilla ei työtä ole, hoidetaan myös sairaat , vammaiset, on terveydenhuolto KAIKILLE, on lapsilisät on asumistuet jne.

        raamatun aikoihin ei yhteiskunta ollut vielä kehittynyt demokraattisesti. kuin nykyisin kaksituhatta vuotta Jkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa,
        nykyisessä yhteiskunnassa , annetaan köyhille, pidetään köyhistä huolta,
        on perustoimeentulotuki , niille , joilla ei työtä ole, hoidetaan myös sairaat , vammaiset, on terveydenhuolto KAIKILLE, on lapsilisät on asumistuet jne.

        raamatun aikoihin ei yhteiskunta ollut vielä kehittynyt demokraattisesti. kuin nykyisin kaksituhatta vuotta Jkr.

        Köyhiä riittää. Itse autan Afrikan köyhiä. Heillä ei ole niinkuin Suomessa. Moni kuolee malariaan, kun ei ole rahaa lääkkeisiin. Yksi kertoi, että eräs kuoli sairaalassa nälkään.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Köyhiä riittää. Itse autan Afrikan köyhiä. Heillä ei ole niinkuin Suomessa. Moni kuolee malariaan, kun ei ole rahaa lääkkeisiin. Yksi kertoi, että eräs kuoli sairaalassa nälkään.

        Suomi antaa myös kehitysapua, ja ne maksetaan verovaroista.
        myös kirkko antaa kehitysapuun ja köyhien avustukseen.

        "Antakaa keisarille se mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on"


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Köyhiä riittää. Itse autan Afrikan köyhiä. Heillä ei ole niinkuin Suomessa. Moni kuolee malariaan, kun ei ole rahaa lääkkeisiin. Yksi kertoi, että eräs kuoli sairaalassa nälkään.

        Turhaan sinä Jammu hyvesignaIoit.

        Et pysty huijaamaan.

        OIet täynnä Pahuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan sinä Jammu hyvesignaIoit.

        Et pysty huijaamaan.

        OIet täynnä Pahuutta.

        Suomessa harva tietää missä oloissa Afrikassa eletään. Esimerkiksi Keniassa on ollut kuivuutta ja kuolemaa.

        Minua et voi huijata.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Suomessa harva tietää missä oloissa Afrikassa eletään. Esimerkiksi Keniassa on ollut kuivuutta ja kuolemaa.

        Minua et voi huijata.

        Ei kiinnosta millään tavalla.

        OIet tosiaan täynnä Pahuutta ja se tuodaan jatkossakin esiin.

        Se toinen mässääjä on Soinia Iihavampi. Paljon tarvitse ahtaa että tuollaisiin IäskiIukemiin pääsee.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomi antaa myös kehitysapua, ja ne maksetaan verovaroista.
        myös kirkko antaa kehitysapuun ja köyhien avustukseen.

        "Antakaa keisarille se mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on"

        Eli Suomi on Raamatun hengessä.

        Keisareita ei enää kuitenkaan ole. Ja mitä pitää antaa Jumalalle, joka on Jumalan?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eli Suomi on Raamatun hengessä.

        Keisareita ei enää kuitenkaan ole. Ja mitä pitää antaa Jumalalle, joka on Jumalan?

        OIet järkyttävän Iihava.

        Mitään Iaihtumista ei ole, Jammu.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eli Suomi on Raamatun hengessä.

        Keisareita ei enää kuitenkaan ole. Ja mitä pitää antaa Jumalalle, joka on Jumalan?

        Pidä huoli omista asioistasi ja häivy täältä.

        Kuutio on Soinia paksumpu ToIIo.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eli Suomi on Raamatun hengessä.

        Keisareita ei enää kuitenkaan ole. Ja mitä pitää antaa Jumalalle, joka on Jumalan?

        >>>"joka on Jumalan"<<<

        "MINUN huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi"
        Mark: 11: 17

        kirkko > rukoushuone , ei sekään täällä maan päällä toimi ilman rahaa .


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>"joka on Jumalan"<<<

        "MINUN huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi"
        Mark: 11: 17

        kirkko > rukoushuone , ei sekään täällä maan päällä toimi ilman rahaa .

        Ei tuossa tule ilmi mikä on Jumalan, joka sille pitää antaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OIet järkyttävän Iihava.

        Mitään Iaihtumista ei ole, Jammu.
        🤓

        Viisi kiloa. Joskus pitäisi jotain näkyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta millään tavalla.

        OIet tosiaan täynnä Pahuutta ja se tuodaan jatkossakin esiin.

        Se toinen mässääjä on Soinia Iihavampi. Paljon tarvitse ahtaa että tuollaisiin IäskiIukemiin pääsee.
        🤓

        Minua kiinnostaa kyllä köyhyys Afrikassa. Se on jotain mitä edes minulla ei ole.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Viisi kiloa. Joskus pitäisi jotain näkyä.

        Vaakasi on siis edelleen rikki.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa kyllä köyhyys Afrikassa. Se on jotain mitä edes minulla ei ole.

        Voit tuollakin tavalla tosiaan tuoda itseäsi esiin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ei tuossa tule ilmi mikä on Jumalan, joka sille pitää antaa.

        Erikoista ettet huomaa että Kuutio on Soinia paksumpi🤔


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Viisi kiloa. Joskus pitäisi jotain näkyä.

        Ei näy missään.

        OIet Iihonut lisää.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy missään.

        OIet Iihonut lisää.
        🤓

        Viisi kiloa on lähtenyt. Siihen on vaikuttanut muutos kolme viikkoa sitten. Ja vähän aikaa sitten suurempi muutos lisää. Joskus pakko näkyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit tuollakin tavalla tosiaan tuoda itseäsi esiin.

        Köyhyyttä on monenlaista. Ota huomioon.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Viisi kiloa on lähtenyt. Siihen on vaikuttanut muutos kolme viikkoa sitten. Ja vähän aikaa sitten suurempi muutos lisää. Joskus pakko näkyä.

        Kuvan perusteella oIet Iihonut monta kiloa.

        Miksi jatkat vaIehteluasi🤔


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Viisi kiloa on lähtenyt. Siihen on vaikuttanut muutos kolme viikkoa sitten. Ja vähän aikaa sitten suurempi muutos lisää. Joskus pakko näkyä.

        Mässäys jatkuu ToIIoilla, ei nöy siis missään.

        Kuutio Soinia paksumpi.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvan perusteella oIet Iihonut monta kiloa.

        Miksi jatkat vaIehteluasi🤔

        Monta viikkoa muutosta. Se näkyy puntarilla. Joskus muutenkin. Älä ole kärsimätön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaakasi on siis edelleen rikki.

        Näyttää sitä mukaa alempaa painoa kuin muutos edistyy. Pari viikkoa sitten 92 kg paikkeilla.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Näyttää sitä mukaa alempaa painoa kuin muutos edistyy. Pari viikkoa sitten 92 kg paikkeilla.

        Mitään muutosta ei ole eikä tule.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Monta viikkoa muutosta. Se näkyy puntarilla. Joskus muutenkin. Älä ole kärsimätön.

        Ei muutosta.


    • Anonyymi

      Minun uskoni ei loppunut, vaan hiipui tai mureni.

      Ensimmäinen "virhe" oli, että luin Raamatun kannesta kanteen. Eihän sitä vakavissaan voi ottaa minään "Jumalan ilmoituksena", vaan se on kokoelma eri ihmisten eri aikoina kirjoittamia kirjoituksia. Raamatun päättävä "Johanneksen ilmestys" on yksinkertaisesti etova väkivaltafantasia ja tuntui rienaavalta että tuollaista veristä mässäilyä nimitetään "Jumalan sanaksi".

      Vielä sen jälkeenkin kuitenkin säilyi usko, että kyllä ainakin jossain Raamatun kirjoituksissa on jotain "syvempää viisautta" ja lavensin tutustumista uskontoihin: islam, budhalaisuus, hindulaisuus, taolaisuus (onko edes oikeastaan uskonto?) jne. Kuva kävi aina vain sekavammaksi ja uskonnot näyttäytyivät entistä enemmän kulttuurinsa tuotoksilta eikä miltään "ikuisilta totuuksilta". Tähän auttoi myös innostus kulttuurihistoriaan josta luin aika paljon.

      Lopulta päädyin johtopäätökseen, että ei ole mitään perusteltua syytä uskoa yhdenkään uskonnon jumaliin ja että esimerkiksi ns. "kultainen sääntö", jonka lysin monista uskonnoista kumpuaa ihmisen kyvystä empatiaan ja empatia on meille välttämätön taito, että edes jotenkin pystymme elämään perheenä ja yhteisönä. Ihminen on empaattinen eläinlaji.

      En tiedä muuttuiko elämäni ratkaisevasti. Jonkin verran parempaan suuntaan, koska onhan todellisuudessa kiinni pysyminen parempi lähtökohta elämälle kuin toden ja mielikuvitusmaailman välissä roikkuminen. Sellaiseksi aloin uskonnon kokea: ihmisen omista psykologisista tarpeista lähtevä unelmahöttökuorrutus todellisuuden päälle. Todellisuus on mitä se on ja jos se ei ole sellainen kuin haluaisimme, niin pitää katsoa mitä minä voin tehdä sen muuttamiseksi. Ratkaisu ei ole kuvitella Jumalia ja kuolemanjälkeisiä elämiä.
      Elä ja toimi äläkä uneksi.

      • Anonyymi

        raamatun sisältö > "ne juuri todistavat minusta" > Jeesuksesta,
        ei se avaudu pelkästään tankkaamalla raamattua tai lukemalla kuin romaania,
        raamattu on kokonaisuus , > "toista ei voi ymmärtää ilman toista"


        suosittelen lukea , Luther , Sidottu ratkaisuvalta
        itselleni avasi koko evankeliumin, jonka oikeastaan sisimmässäni tiesinkin, missään vaan en sellaista julistusta kuullut, tai , noh kai tavallaan, ei kuitenkaan niin persuteellisesti.
        Luther ei tuomitse ketään , sanoo omasta itsesään: "en ole tuomari , olen tutkija"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raamatun sisältö > "ne juuri todistavat minusta" > Jeesuksesta,
        ei se avaudu pelkästään tankkaamalla raamattua tai lukemalla kuin romaania,
        raamattu on kokonaisuus , > "toista ei voi ymmärtää ilman toista"


        suosittelen lukea , Luther , Sidottu ratkaisuvalta
        itselleni avasi koko evankeliumin, jonka oikeastaan sisimmässäni tiesinkin, missään vaan en sellaista julistusta kuullut, tai , noh kai tavallaan, ei kuitenkaan niin persuteellisesti.
        Luther ei tuomitse ketään , sanoo omasta itsesään: "en ole tuomari , olen tutkija"

        Raamatun pitäminen erehtymättömänä Jumalan sanana on seurausta hyvin huonosta raamatuntuntemuksesta tai tosiasioiden kieltämisestä.
        Lutherin "Sidotun ratkaisuvallan" lukeminen on kyllä hyödyllista sille joka haluaa tietää mitä on luterilaisuus.

        luterilainen


      • Anonyymi

        Aivan hämmästyttävän selväjärkistä tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hämmästyttävän selväjärkistä tekstiä.

        Tämä oli tarkoitettu sinulle Anonyymi
        2023-05-30 12:32:35


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hämmästyttävän selväjärkistä tekstiä.

        Tarkoitatko "Sidottua ratkaisuvaltaa"?

        Mutta niin epäraamatullista.
        Jumala antoi ihmiselle vapaan mahdollisuuden valita ja vaikka ihminen valitsi väärin, ei Raamatussa missään ole sanottu, että Jumala olisi ottanut pois vapaan valinnanvallan.
        Vaikka turmeltunut lihamme valitseekin useimmiten väärin, niin se tee tyhjäksi Jumalan antamaa oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko "Sidottua ratkaisuvaltaa"?

        Mutta niin epäraamatullista.
        Jumala antoi ihmiselle vapaan mahdollisuuden valita ja vaikka ihminen valitsi väärin, ei Raamatussa missään ole sanottu, että Jumala olisi ottanut pois vapaan valinnanvallan.
        Vaikka turmeltunut lihamme valitseekin useimmiten väärin, niin se tee tyhjäksi Jumalan antamaa oikeutta.

        oletko lukenut ; Sidottu ratkaisuvalta ?
        en arvostelisi mitään kirjaa , ennekuin on lukenut.

        "lukeminen kannattaa aina" D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko "Sidottua ratkaisuvaltaa"?

        Mutta niin epäraamatullista.
        Jumala antoi ihmiselle vapaan mahdollisuuden valita ja vaikka ihminen valitsi väärin, ei Raamatussa missään ole sanottu, että Jumala olisi ottanut pois vapaan valinnanvallan.
        Vaikka turmeltunut lihamme valitseekin useimmiten väärin, niin se tee tyhjäksi Jumalan antamaa oikeutta.

        Lue Sidottu ratkaisuvalta. Siinä on satoja lainauksia Raamattuun. Sidottu ratkaisuvalta on raamatullinen ja luterilainen. Vanhojen kirkkojen ulkopuoliset lahkot ovat kehitelleen oman ideansa ihmisen vapaasta tahdosta mikä ei kestä lähempää tarkastelua.


    • Anonyymi

      Uskon ja kymmenysten loppuessa joutuvat lahkojen saarnaajat, ihmeparantajat, eheyttäjät yms. etsimään itselleen rehellisen työn.

      • Anonyymi

        Papeista puhumattakaan!


    • Anonyymi

      Jeesus vastasi: "Älkää etsikö lakia kirjoituksista, sillä laki on elämä, kun taas kirjoitus on kuollutta. Totisesti, minä sanon teille, Mooses ei saanut lakeja Jumalalta kirjoitettuna, vaan elävän sanan kautta. Laki on elävän Jumalan elävä sana eläville profeetoille eläviä ihmisiä varten. Kaikessa elävässä on laki kirjoitettuna. Te löydätte sen ruohosta, puusta, joesta, vuoresta, taivaan linnuista, meren kaloista, kuitenkin etsikää sitä pääasiassa itsestänne.

      Kuka voi väittää vastaan jos vähänkin on ymmärrystä jäljellä.

    • Anonyymi

      Aina johonkin uskoo, ei usko mihinkään, sekin on uskoa : ei mihinkään.
      Jos on olemassa, olemisen ehto, josta ei pääse irti.

      • Anonyymi

        Hyvää päivää kirvesvartta! Jaahas Jos et usko joulupukkiin, se on sittenkin uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää päivää kirvesvartta! Jaahas Jos et usko joulupukkiin, se on sittenkin uskoa.

        Uskovaisen mielestä uskonnottomuus on vaan Jumalan puutetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisen mielestä uskonnottomuus on vaan Jumalan puutetta.

        Uskovaisen mielestä uskonnottomuus on uskovaisuutta. Näin tyhmimmät uskovaiset ajattelevat.


    • Anonyymi

      Usko on olla olemassa koko persoonalla, minkälainen usko; sellainen todellisuus, ei tarvitse edes tiedostaa ja se muuttuu , mieli ja kuvakulmat vaihtuu joka hetki,

      Mutta luonnon lait ei muutu, ne on ja pysyy kuten Herran sana ja Mieli iankaikkisesta iankaikkiseen.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1854
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1437
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1416
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1379
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      145
      1334
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1270
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1267
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1078
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1077
    Aihe