Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, jos haluan ajaa moottoripyöräkortin ja hankkia moottoripyörän? Olen alle 25 vuotias ja minulla ei ole ajokorttia.
Aloittelija
12
501
Vastaukset
- Anonyymi
huomioon kannattaa ottaa,onko varaa hankia varusteet ja prätkä sekä yllä pitää sitä prätkää.
- Anonyymi
Kuinka paljon rahaa menee vuodessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka paljon rahaa menee vuodessa?
Riippuu paljonko on rahaa käytettävissä ja millaisen pyörän ja kamat hommaa. Meikällä on vanha paska, korjaan itse ja ajan muinaisissa nahkakamppeissa. Vakuutus jotain 120€/vuosi, muita kustannuksia en ole laskenut, mutta varmaan jotain satanen tai pari. Renkaita joutuu silloin tällöin ostamaan, öljyä vaihtamaan ja kypäräkään ei ihan loputtomiin kestä. Nahkatakki kirpparilta 40€, nahkaiset pussihousut 25€ ja muutaman tunnin ompelun vaiva. Saappaat taisi olla kympin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljonko on rahaa käytettävissä ja millaisen pyörän ja kamat hommaa. Meikällä on vanha paska, korjaan itse ja ajan muinaisissa nahkakamppeissa. Vakuutus jotain 120€/vuosi, muita kustannuksia en ole laskenut, mutta varmaan jotain satanen tai pari. Renkaita joutuu silloin tällöin ostamaan, öljyä vaihtamaan ja kypäräkään ei ihan loputtomiin kestä. Nahkatakki kirpparilta 40€, nahkaiset pussihousut 25€ ja muutaman tunnin ompelun vaiva. Saappaat taisi olla kympin.
En ihan vanhaa pyörää halua, enkä osaa sitä itse kyllä korjata. Muuten kustannukset vaikuttavat ihan hyvältä ja selviäisin niistä kyllä. Suurimmat kuluerät ovat varmasti itse pyörä ja ajokamat aluksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljonko on rahaa käytettävissä ja millaisen pyörän ja kamat hommaa. Meikällä on vanha paska, korjaan itse ja ajan muinaisissa nahkakamppeissa. Vakuutus jotain 120€/vuosi, muita kustannuksia en ole laskenut, mutta varmaan jotain satanen tai pari. Renkaita joutuu silloin tällöin ostamaan, öljyä vaihtamaan ja kypäräkään ei ihan loputtomiin kestä. Nahkatakki kirpparilta 40€, nahkaiset pussihousut 25€ ja muutaman tunnin ompelun vaiva. Saappaat taisi olla kympin.
Vakuutus taitaa tuoreelle motoristille maksaa aika paljon enemmän, kuin 120€ vuosi.
Kts. esim. Moottori-lehden vertailua aiheesta tältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottoripyorien-vakuutusvertailu-2022-kilpailuttaminen-kannattaa-yha/
Lisäksi aloittelevan motoristin ajopelille on olemassa rajoituksia pyörän tehon ja/tai teho-painosuhteen osalta, tehokkaimpia superpyöriä saa ajaa vain kokenut motoristi.
Ajokorttiin, kypärään, kunnolliseen ajoasuun (mielellään veden/sateenpitävä), hanskoihin, mahdollisesti ajokenkiin ym. sälään menee helposti tonneja, jos oikeasti kelvolliset haluaa hankkia.
Huonoissa varusteissa kun moottoripyöräily on melkoisen ikävää touhua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakuutus taitaa tuoreelle motoristille maksaa aika paljon enemmän, kuin 120€ vuosi.
Kts. esim. Moottori-lehden vertailua aiheesta tältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottoripyorien-vakuutusvertailu-2022-kilpailuttaminen-kannattaa-yha/
Lisäksi aloittelevan motoristin ajopelille on olemassa rajoituksia pyörän tehon ja/tai teho-painosuhteen osalta, tehokkaimpia superpyöriä saa ajaa vain kokenut motoristi.
Ajokorttiin, kypärään, kunnolliseen ajoasuun (mielellään veden/sateenpitävä), hanskoihin, mahdollisesti ajokenkiin ym. sälään menee helposti tonneja, jos oikeasti kelvolliset haluaa hankkia.
Huonoissa varusteissa kun moottoripyöräily on melkoisen ikävää touhua.Kiitos näistä huomioista! Ajokamoihin olenkin budjetoinut jonkin verran rahaa, tiesin että ne voivat olla kalliita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakuutus taitaa tuoreelle motoristille maksaa aika paljon enemmän, kuin 120€ vuosi.
Kts. esim. Moottori-lehden vertailua aiheesta tältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottoripyorien-vakuutusvertailu-2022-kilpailuttaminen-kannattaa-yha/
Lisäksi aloittelevan motoristin ajopelille on olemassa rajoituksia pyörän tehon ja/tai teho-painosuhteen osalta, tehokkaimpia superpyöriä saa ajaa vain kokenut motoristi.
Ajokorttiin, kypärään, kunnolliseen ajoasuun (mielellään veden/sateenpitävä), hanskoihin, mahdollisesti ajokenkiin ym. sälään menee helposti tonneja, jos oikeasti kelvolliset haluaa hankkia.
Huonoissa varusteissa kun moottoripyöräily on melkoisen ikävää touhua.Tarkastin juuri ja vakuutus maksaa minulla tällä hetkellä 109€/vuosi 55% bonuksilla. 1960-lukuinen vehje, n. 22 hv. Toinen pyörä 70-luvulta, 25 hv, sillä vakuutus vähän kalliimpi, mutta samaa luokkaa. Aloitin kymmenkunta vuotta sitten 28-vuotiaana ja aikalailla samoissa hinnoissa oli vakuutukset silloin. Nyt ei ehkä ihan niin halvalla aloittelija saisi.
Ajokortti vajaan 1 000€
Kesäajokamat
Takki 40€
Housut 25€
Kypärä 100€
Saappaat 10€
Ajohanskat 20€
Kypärämyssy 10€
Sadevaatteet kirpparilta jotain 10€
Nahanhoitotuotteisiin ehkä 10-20€ vuodessa
Talviajokamat
Talviajohousut, Neuvostoliittolaiset ebaysta 70€
Villasukkia kirpparilta, halpoja
Isot nahkasaappaat, 15€
Lampaannahkaturkistakki ilmainen
Tankorukkaset, kirpparilta 10€
Kaulaliina
Lämpöpohjalliset 15€
Sivuvaunu kaljatuopilla
Jne.
Pyörät maksoi 300€, 200€ ja 400€, kaksi jälkimmäistä käyntikuntoisina. Varaosiin mennyt ehkä 200-300€ per pyörä.
Rahaa on mennyt vähän, aikaa selvästi enemmän. Opettelin pyörän korjauksen ja huollon itse nollasta lähtien. Ensimmäisen pyörän kanssa meni vuosi että sain osista kokoon ja käymään. Varaosat tähän merkkiin on parhaimmillaan ilmaisia, uusinakin puoli-ilmaisia. Vaatii kyllä huoltoa reilusti, mutta se on osa harrastusta.
Ei ole tonneja vuodessa, eikä kymppitonnia ensimmäisenä vuonna. Välillä on ollut ikävää, mutta pääosin hauskaa puuhaa. Parhaana vuonna joku 15 000 km jakautuneena tasaisesti koko vuoden ajalle.
Motorismia on montaa sorttia. Ei kaikki tietenkään tällä tavalla innostu harrastelemaan, mutta se vaan ei ole fakta, että hommaan on pakko pumpata rahaa tonneja vuodessa. Tai kymppitonnia ensimmäisenä vuonna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkastin juuri ja vakuutus maksaa minulla tällä hetkellä 109€/vuosi 55% bonuksilla. 1960-lukuinen vehje, n. 22 hv. Toinen pyörä 70-luvulta, 25 hv, sillä vakuutus vähän kalliimpi, mutta samaa luokkaa. Aloitin kymmenkunta vuotta sitten 28-vuotiaana ja aikalailla samoissa hinnoissa oli vakuutukset silloin. Nyt ei ehkä ihan niin halvalla aloittelija saisi.
Ajokortti vajaan 1 000€
Kesäajokamat
Takki 40€
Housut 25€
Kypärä 100€
Saappaat 10€
Ajohanskat 20€
Kypärämyssy 10€
Sadevaatteet kirpparilta jotain 10€
Nahanhoitotuotteisiin ehkä 10-20€ vuodessa
Talviajokamat
Talviajohousut, Neuvostoliittolaiset ebaysta 70€
Villasukkia kirpparilta, halpoja
Isot nahkasaappaat, 15€
Lampaannahkaturkistakki ilmainen
Tankorukkaset, kirpparilta 10€
Kaulaliina
Lämpöpohjalliset 15€
Sivuvaunu kaljatuopilla
Jne.
Pyörät maksoi 300€, 200€ ja 400€, kaksi jälkimmäistä käyntikuntoisina. Varaosiin mennyt ehkä 200-300€ per pyörä.
Rahaa on mennyt vähän, aikaa selvästi enemmän. Opettelin pyörän korjauksen ja huollon itse nollasta lähtien. Ensimmäisen pyörän kanssa meni vuosi että sain osista kokoon ja käymään. Varaosat tähän merkkiin on parhaimmillaan ilmaisia, uusinakin puoli-ilmaisia. Vaatii kyllä huoltoa reilusti, mutta se on osa harrastusta.
Ei ole tonneja vuodessa, eikä kymppitonnia ensimmäisenä vuonna. Välillä on ollut ikävää, mutta pääosin hauskaa puuhaa. Parhaana vuonna joku 15 000 km jakautuneena tasaisesti koko vuoden ajalle.
Motorismia on montaa sorttia. Ei kaikki tietenkään tällä tavalla innostu harrastelemaan, mutta se vaan ei ole fakta, että hommaan on pakko pumpata rahaa tonneja vuodessa. Tai kymppitonnia ensimmäisenä vuonna.Oliko korjaamisen ja huollon opettelu vaikeaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko korjaamisen ja huollon opettelu vaikeaa?
Vaati paljon paneutumista ja aikaa. Luin netistä, utelin osaavilta tutuilta, tuijotin ja raavin päätäni. Vaatii sen, että hommaan syntyy intohimoinen tai mikä lie pakkomielteinen asenne. On helppo luovuttaa ja myydä koko roska eteenpäin kun lataus ei vaan tahdo asettua oikeisiin lukemiin tai kun kampilaakeriremontin joutuu tekemään uusiksi kuukauden jälkeen... Pyörää on korjattu tallissa ja tien varressa. Mutta ne tienvarsikorjaukset on välillä johtaneet uusiin ystävyyksiinkin kun ohi ajavasta pakusta on tarjottu apua. Homma on aika kokonaisvaltaista ja nielee aikaa alkuvaiheessa jos romusta alkaa kunnostaa.
Vanhat pyörät, etenkin kaksitahtiset, on kuitenkin aika yksinkertaisia. Opettelu ei ole siinä mielessä vaikeaa. Kärsivällisyys ja innon ylläpito on ne olennaiset jutut, joiden kanssa seinä voi nousta pystyyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaati paljon paneutumista ja aikaa. Luin netistä, utelin osaavilta tutuilta, tuijotin ja raavin päätäni. Vaatii sen, että hommaan syntyy intohimoinen tai mikä lie pakkomielteinen asenne. On helppo luovuttaa ja myydä koko roska eteenpäin kun lataus ei vaan tahdo asettua oikeisiin lukemiin tai kun kampilaakeriremontin joutuu tekemään uusiksi kuukauden jälkeen... Pyörää on korjattu tallissa ja tien varressa. Mutta ne tienvarsikorjaukset on välillä johtaneet uusiin ystävyyksiinkin kun ohi ajavasta pakusta on tarjottu apua. Homma on aika kokonaisvaltaista ja nielee aikaa alkuvaiheessa jos romusta alkaa kunnostaa.
Vanhat pyörät, etenkin kaksitahtiset, on kuitenkin aika yksinkertaisia. Opettelu ei ole siinä mielessä vaikeaa. Kärsivällisyys ja innon ylläpito on ne olennaiset jutut, joiden kanssa seinä voi nousta pystyyn.Kiitos tästä! En kyllä romusta osaa alkaa kunnostaa, mutta uskoisin että oppisin homman ainakin osittain. Täytyy kyllä säästää vielä rahaa jonkun aikaa
- Anonyymi
Aloita budjetin suunnittelu vaikka niin, että ekana vuonna kun hankit pyörän ja varusteet, rahaa palaa 10 000 euroa.
Sillä saat pyörän, jonka kanssa aloittelijakin tulee toimeen, ei hajoa heti, eikä vaadi jatkuvaa laittoa (joka maksaa, jos ei itse osaa). Samoin saat kerralla kunnon varusteet.
Noillehan ei ole mitää ylä- eikä alarajaa, rahaa menee niin paljon/vähän kuin haluat.
Jatkossa 1000 - 2000 euroa per vuosi vakuutuksiin, polttoaineeseen, huoltoon jne.
Kaikki tietysti riippuu siitä paljonko ajat, ja missä kunnossa pyörä on, vaatiiko remonttia vai ei, ja paljonko osaat tehdä itse ja paljonko teetät vieraalla.- Anonyymi
Ihan tuollaiseen summaan ei kyllä vielä pysty, joten ehkä hautaan tämän orastavan kiinnostuksen moottoripyöräilyyn ja säästän vielä rahaa :) kiitos paljon avusta sinullekkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681274Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261271Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171009Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002- 42949
- 72915
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että272913