Aloittelija

Anonyymi-ap

Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, jos haluan ajaa moottoripyöräkortin ja hankkia moottoripyörän? Olen alle 25 vuotias ja minulla ei ole ajokorttia.

12

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      huomioon kannattaa ottaa,onko varaa hankia varusteet ja prätkä sekä yllä pitää sitä prätkää.

      • Anonyymi

        Kuinka paljon rahaa menee vuodessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon rahaa menee vuodessa?

        Riippuu paljonko on rahaa käytettävissä ja millaisen pyörän ja kamat hommaa. Meikällä on vanha paska, korjaan itse ja ajan muinaisissa nahkakamppeissa. Vakuutus jotain 120€/vuosi, muita kustannuksia en ole laskenut, mutta varmaan jotain satanen tai pari. Renkaita joutuu silloin tällöin ostamaan, öljyä vaihtamaan ja kypäräkään ei ihan loputtomiin kestä. Nahkatakki kirpparilta 40€, nahkaiset pussihousut 25€ ja muutaman tunnin ompelun vaiva. Saappaat taisi olla kympin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljonko on rahaa käytettävissä ja millaisen pyörän ja kamat hommaa. Meikällä on vanha paska, korjaan itse ja ajan muinaisissa nahkakamppeissa. Vakuutus jotain 120€/vuosi, muita kustannuksia en ole laskenut, mutta varmaan jotain satanen tai pari. Renkaita joutuu silloin tällöin ostamaan, öljyä vaihtamaan ja kypäräkään ei ihan loputtomiin kestä. Nahkatakki kirpparilta 40€, nahkaiset pussihousut 25€ ja muutaman tunnin ompelun vaiva. Saappaat taisi olla kympin.

        En ihan vanhaa pyörää halua, enkä osaa sitä itse kyllä korjata. Muuten kustannukset vaikuttavat ihan hyvältä ja selviäisin niistä kyllä. Suurimmat kuluerät ovat varmasti itse pyörä ja ajokamat aluksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljonko on rahaa käytettävissä ja millaisen pyörän ja kamat hommaa. Meikällä on vanha paska, korjaan itse ja ajan muinaisissa nahkakamppeissa. Vakuutus jotain 120€/vuosi, muita kustannuksia en ole laskenut, mutta varmaan jotain satanen tai pari. Renkaita joutuu silloin tällöin ostamaan, öljyä vaihtamaan ja kypäräkään ei ihan loputtomiin kestä. Nahkatakki kirpparilta 40€, nahkaiset pussihousut 25€ ja muutaman tunnin ompelun vaiva. Saappaat taisi olla kympin.

        Vakuutus taitaa tuoreelle motoristille maksaa aika paljon enemmän, kuin 120€ vuosi.

        Kts. esim. Moottori-lehden vertailua aiheesta tältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottoripyorien-vakuutusvertailu-2022-kilpailuttaminen-kannattaa-yha/

        Lisäksi aloittelevan motoristin ajopelille on olemassa rajoituksia pyörän tehon ja/tai teho-painosuhteen osalta, tehokkaimpia superpyöriä saa ajaa vain kokenut motoristi.

        Ajokorttiin, kypärään, kunnolliseen ajoasuun (mielellään veden/sateenpitävä), hanskoihin, mahdollisesti ajokenkiin ym. sälään menee helposti tonneja, jos oikeasti kelvolliset haluaa hankkia.

        Huonoissa varusteissa kun moottoripyöräily on melkoisen ikävää touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutus taitaa tuoreelle motoristille maksaa aika paljon enemmän, kuin 120€ vuosi.

        Kts. esim. Moottori-lehden vertailua aiheesta tältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottoripyorien-vakuutusvertailu-2022-kilpailuttaminen-kannattaa-yha/

        Lisäksi aloittelevan motoristin ajopelille on olemassa rajoituksia pyörän tehon ja/tai teho-painosuhteen osalta, tehokkaimpia superpyöriä saa ajaa vain kokenut motoristi.

        Ajokorttiin, kypärään, kunnolliseen ajoasuun (mielellään veden/sateenpitävä), hanskoihin, mahdollisesti ajokenkiin ym. sälään menee helposti tonneja, jos oikeasti kelvolliset haluaa hankkia.

        Huonoissa varusteissa kun moottoripyöräily on melkoisen ikävää touhua.

        Kiitos näistä huomioista! Ajokamoihin olenkin budjetoinut jonkin verran rahaa, tiesin että ne voivat olla kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutus taitaa tuoreelle motoristille maksaa aika paljon enemmän, kuin 120€ vuosi.

        Kts. esim. Moottori-lehden vertailua aiheesta tältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottoripyorien-vakuutusvertailu-2022-kilpailuttaminen-kannattaa-yha/

        Lisäksi aloittelevan motoristin ajopelille on olemassa rajoituksia pyörän tehon ja/tai teho-painosuhteen osalta, tehokkaimpia superpyöriä saa ajaa vain kokenut motoristi.

        Ajokorttiin, kypärään, kunnolliseen ajoasuun (mielellään veden/sateenpitävä), hanskoihin, mahdollisesti ajokenkiin ym. sälään menee helposti tonneja, jos oikeasti kelvolliset haluaa hankkia.

        Huonoissa varusteissa kun moottoripyöräily on melkoisen ikävää touhua.

        Tarkastin juuri ja vakuutus maksaa minulla tällä hetkellä 109€/vuosi 55% bonuksilla. 1960-lukuinen vehje, n. 22 hv. Toinen pyörä 70-luvulta, 25 hv, sillä vakuutus vähän kalliimpi, mutta samaa luokkaa. Aloitin kymmenkunta vuotta sitten 28-vuotiaana ja aikalailla samoissa hinnoissa oli vakuutukset silloin. Nyt ei ehkä ihan niin halvalla aloittelija saisi.

        Ajokortti vajaan 1 000€

        Kesäajokamat
        Takki 40€
        Housut 25€
        Kypärä 100€
        Saappaat 10€
        Ajohanskat 20€
        Kypärämyssy 10€
        Sadevaatteet kirpparilta jotain 10€
        Nahanhoitotuotteisiin ehkä 10-20€ vuodessa

        Talviajokamat
        Talviajohousut, Neuvostoliittolaiset ebaysta 70€
        Villasukkia kirpparilta, halpoja
        Isot nahkasaappaat, 15€
        Lampaannahkaturkistakki ilmainen
        Tankorukkaset, kirpparilta 10€
        Kaulaliina
        Lämpöpohjalliset 15€
        Sivuvaunu kaljatuopilla
        Jne.

        Pyörät maksoi 300€, 200€ ja 400€, kaksi jälkimmäistä käyntikuntoisina. Varaosiin mennyt ehkä 200-300€ per pyörä.

        Rahaa on mennyt vähän, aikaa selvästi enemmän. Opettelin pyörän korjauksen ja huollon itse nollasta lähtien. Ensimmäisen pyörän kanssa meni vuosi että sain osista kokoon ja käymään. Varaosat tähän merkkiin on parhaimmillaan ilmaisia, uusinakin puoli-ilmaisia. Vaatii kyllä huoltoa reilusti, mutta se on osa harrastusta.

        Ei ole tonneja vuodessa, eikä kymppitonnia ensimmäisenä vuonna. Välillä on ollut ikävää, mutta pääosin hauskaa puuhaa. Parhaana vuonna joku 15 000 km jakautuneena tasaisesti koko vuoden ajalle.

        Motorismia on montaa sorttia. Ei kaikki tietenkään tällä tavalla innostu harrastelemaan, mutta se vaan ei ole fakta, että hommaan on pakko pumpata rahaa tonneja vuodessa. Tai kymppitonnia ensimmäisenä vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastin juuri ja vakuutus maksaa minulla tällä hetkellä 109€/vuosi 55% bonuksilla. 1960-lukuinen vehje, n. 22 hv. Toinen pyörä 70-luvulta, 25 hv, sillä vakuutus vähän kalliimpi, mutta samaa luokkaa. Aloitin kymmenkunta vuotta sitten 28-vuotiaana ja aikalailla samoissa hinnoissa oli vakuutukset silloin. Nyt ei ehkä ihan niin halvalla aloittelija saisi.

        Ajokortti vajaan 1 000€

        Kesäajokamat
        Takki 40€
        Housut 25€
        Kypärä 100€
        Saappaat 10€
        Ajohanskat 20€
        Kypärämyssy 10€
        Sadevaatteet kirpparilta jotain 10€
        Nahanhoitotuotteisiin ehkä 10-20€ vuodessa

        Talviajokamat
        Talviajohousut, Neuvostoliittolaiset ebaysta 70€
        Villasukkia kirpparilta, halpoja
        Isot nahkasaappaat, 15€
        Lampaannahkaturkistakki ilmainen
        Tankorukkaset, kirpparilta 10€
        Kaulaliina
        Lämpöpohjalliset 15€
        Sivuvaunu kaljatuopilla
        Jne.

        Pyörät maksoi 300€, 200€ ja 400€, kaksi jälkimmäistä käyntikuntoisina. Varaosiin mennyt ehkä 200-300€ per pyörä.

        Rahaa on mennyt vähän, aikaa selvästi enemmän. Opettelin pyörän korjauksen ja huollon itse nollasta lähtien. Ensimmäisen pyörän kanssa meni vuosi että sain osista kokoon ja käymään. Varaosat tähän merkkiin on parhaimmillaan ilmaisia, uusinakin puoli-ilmaisia. Vaatii kyllä huoltoa reilusti, mutta se on osa harrastusta.

        Ei ole tonneja vuodessa, eikä kymppitonnia ensimmäisenä vuonna. Välillä on ollut ikävää, mutta pääosin hauskaa puuhaa. Parhaana vuonna joku 15 000 km jakautuneena tasaisesti koko vuoden ajalle.

        Motorismia on montaa sorttia. Ei kaikki tietenkään tällä tavalla innostu harrastelemaan, mutta se vaan ei ole fakta, että hommaan on pakko pumpata rahaa tonneja vuodessa. Tai kymppitonnia ensimmäisenä vuonna.

        Oliko korjaamisen ja huollon opettelu vaikeaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko korjaamisen ja huollon opettelu vaikeaa?

        Vaati paljon paneutumista ja aikaa. Luin netistä, utelin osaavilta tutuilta, tuijotin ja raavin päätäni. Vaatii sen, että hommaan syntyy intohimoinen tai mikä lie pakkomielteinen asenne. On helppo luovuttaa ja myydä koko roska eteenpäin kun lataus ei vaan tahdo asettua oikeisiin lukemiin tai kun kampilaakeriremontin joutuu tekemään uusiksi kuukauden jälkeen... Pyörää on korjattu tallissa ja tien varressa. Mutta ne tienvarsikorjaukset on välillä johtaneet uusiin ystävyyksiinkin kun ohi ajavasta pakusta on tarjottu apua. Homma on aika kokonaisvaltaista ja nielee aikaa alkuvaiheessa jos romusta alkaa kunnostaa.

        Vanhat pyörät, etenkin kaksitahtiset, on kuitenkin aika yksinkertaisia. Opettelu ei ole siinä mielessä vaikeaa. Kärsivällisyys ja innon ylläpito on ne olennaiset jutut, joiden kanssa seinä voi nousta pystyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaati paljon paneutumista ja aikaa. Luin netistä, utelin osaavilta tutuilta, tuijotin ja raavin päätäni. Vaatii sen, että hommaan syntyy intohimoinen tai mikä lie pakkomielteinen asenne. On helppo luovuttaa ja myydä koko roska eteenpäin kun lataus ei vaan tahdo asettua oikeisiin lukemiin tai kun kampilaakeriremontin joutuu tekemään uusiksi kuukauden jälkeen... Pyörää on korjattu tallissa ja tien varressa. Mutta ne tienvarsikorjaukset on välillä johtaneet uusiin ystävyyksiinkin kun ohi ajavasta pakusta on tarjottu apua. Homma on aika kokonaisvaltaista ja nielee aikaa alkuvaiheessa jos romusta alkaa kunnostaa.

        Vanhat pyörät, etenkin kaksitahtiset, on kuitenkin aika yksinkertaisia. Opettelu ei ole siinä mielessä vaikeaa. Kärsivällisyys ja innon ylläpito on ne olennaiset jutut, joiden kanssa seinä voi nousta pystyyn.

        Kiitos tästä! En kyllä romusta osaa alkaa kunnostaa, mutta uskoisin että oppisin homman ainakin osittain. Täytyy kyllä säästää vielä rahaa jonkun aikaa


    • Anonyymi

      Aloita budjetin suunnittelu vaikka niin, että ekana vuonna kun hankit pyörän ja varusteet, rahaa palaa 10 000 euroa.
      Sillä saat pyörän, jonka kanssa aloittelijakin tulee toimeen, ei hajoa heti, eikä vaadi jatkuvaa laittoa (joka maksaa, jos ei itse osaa). Samoin saat kerralla kunnon varusteet.

      Noillehan ei ole mitää ylä- eikä alarajaa, rahaa menee niin paljon/vähän kuin haluat.

      Jatkossa 1000 - 2000 euroa per vuosi vakuutuksiin, polttoaineeseen, huoltoon jne.
      Kaikki tietysti riippuu siitä paljonko ajat, ja missä kunnossa pyörä on, vaatiiko remonttia vai ei, ja paljonko osaat tehdä itse ja paljonko teetät vieraalla.

      • Anonyymi

        Ihan tuollaiseen summaan ei kyllä vielä pysty, joten ehkä hautaan tämän orastavan kiinnostuksen moottoripyöräilyyn ja säästän vielä rahaa :) kiitos paljon avusta sinullekkin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe