Mielialalääkkeet, diabetes ja krooninen ummetus. Kokemuksia?

Anonyymi-ap

Sairastanut diabetesta yli 20 vuotta, joista masennusta eri pituisina jaksoina vuodesta 2019. Tällä hetkellä toinen mielialalääke käytössä. Ensimmäinen toimii mainiosti paitsi, että ummetukseen ei auttanut mikään. Ei siis edes mitkään lääkkeet tai elintapojen muutokset. Nyt käytössä Voxra. Sama homma.

Tämän lääkkeen on sanottu vatsaystävällinen ja virallinen laihdutuslääkekin eli suoliston pitäisi toimia. Juon yli 4 litraa vettä päivän aikana ja yli 25g kuitua. Liikuntaa 6 kertaa viikossa. Sen lisäksi reseptillä ummetuslääkettä. Ei tule kuin papanoita tai lyhyinä pötköinä. Nykyinen lääke on vieläpä palauttanut ahdistuksen ja äksyilyn, mitä edellinen lääke ei aiheuttanut. Suunnittelen vaihtavani ahdistuksen vuoksi Brintellixiin. Tällä hetkellä lääkärin konsultaatio tulossa tämän viikon aikana.

Ilman mitään mielialalääkettä en jaksaisi hakea työpaikkaa, käydä lenkillä tai edes hoitaa joitakin arkiaskareita. Sen myötä arki tuntuu helpommalta. En kaipaa todellakaan entiseen elämään, jolloin masennustesti oli 19 pistettä ja nyt se on 13.

Onko mahdollista, että diabetes blokkaa suoliston täysin eikä siksi edes resepti ummetuslääkkeet toimisi?
Onko muilla diabeetikoilla samankaltaisia kokemuksia mielialalääkeiden kanssa, että kuvioihin on tullut krooninen ummetus?

5

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla ei ole diabetestä, mutta aikoinaan käytin runsaasti lääkkeitä, sekä mieliala-, että psykoosilääkkeitä.
      Lääkkeet aiheuttivat jatkuvaa ummetusta, oli kyseessä minkälainen tahansa lääkesekoitus.
      Jouduin käyttämään jatkuvasti laksatiiveja, suolen sisältöä pehmentäviä valmisteita.
      Onneksi niitä on paljon erilaisia, niin oli mahdollisuus löytää itselle sopiva valmiste.
      Eli tuskin johtuu ummetukset siitä, että kärsii myös diabeteksestä, kyllä ne lääkkeet ummettavat ilmankin.

• Anonyymi

Mulla laksatiivit eivät tehoa mihinkään, joten niistä on turhaan puhua mitään.

• Anonyymi

Korkea verensokeri voi myös aiheuttaa ummetusta tai pitkittyessään gastropareesia.

• Anonyymi

Googletin tuota jälkimmäistä ja täytyy sanoa, että alan epäillä tuota vaihtoehtoa hyvin vahvasti. Minulla ei juurikaan ollut ummetusta ennen lääkitystä, mutta nyt on. Se on yksi toinen syy miksi masennus tai edes ahdistus ei ole hävinnyt.

Miten tuollaista vaivaa hoidetaan?

• Ainakin Voxralla on listattuna haittavaikutuksena ummetus.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      206
      4306
    2. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      146
      3818
    3. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      139
      3290
    4. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      9
      2530
    5. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      55
      1658
    6. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      34
      1620
    7. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1608
    8. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      25
      1405
    9. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1351
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      120
      1194
    Aihe