Taloyhtiön vastuu edellisen osakkaan muutostyöstä

Anonyymi-ap

Ostin asunnon johon edellinen osakas on hommannut ilmalämpöpumpun, myyjä sanoi että muutostyöilmoitus on taloyhtiölle tehty.

Nyt ilmeni ettei muutostyöilmoitusta olekaan tehty siitä, asunnon myyjä vannoo vieläkin että on tehty. Laitoin isännöitsijälle kyllä tarvittavat dokumentit ILP myyjästä ja asentajasta, eli sen puolen asia on kunnossa. Mutta koska muutostyöilmoitusta ei ole tehty, tai sitten on tehty mutta taloyhtiö on paperit hukannut.. niin vahingonkorvausvastuu on mulla, eikä taloyhtiöllä jos joskus ILP aiheuttaa vaurioita esim talon rakenteisiin. Meneekö tämä nyt oikein?

Netistä kun luin niin saan ihan toisenlaisen käsityksen.

"Kunnossapitovastuun jakautumisen kannalta merkitystä ei ole sillä, onko muutostyö nykyisen vai aiemman osakkaan toimesta tehty. Uusi osakas vastaa myös aiemman osakkaan tekemien tai teettämien muutostöiden kunnossapidosta. Tältä osin on tärkeää huomata, ettei vahingonkorvausvastuu siirry kuitenkaan uudelle omistajalle"

11

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osakkaan tekemistä/teettämistä laitteista ei vastuu siirry koskaan taloyhtiölle, on sitten tehty ilmoitus tai ei.

      • Anonyymi

        Tiedän. Muutostöiden kunnossapitovastuu siirtyy tietenkin uudelle osakkaalle. Mutta vahingonkorvausvastuu ei pitäisi mielestäni siirtyä 🤔

        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän. Muutostöiden kunnossapitovastuu siirtyy tietenkin uudelle osakkaalle. Mutta vahingonkorvausvastuu ei pitäisi mielestäni siirtyä 🤔

        ap

        Vahingonkorvausvastuu ei tietenkään voi taloyhtiölle siirtyä. Se jää muutoksen tehneelle entiselle osakkaalle.


    • Anonyymi

      Tuon mukaan jos ostaa vanhemmasta talosta asunnon, johon on edelliset 10 osakasta tehnyt remontteja niin onhan se aika kova riski ostajalle jos käytännössä kaikki korjaukset mitä vaan kämppään voi tulla joutuis itse maksamaan.
      En ole varma, mutta jostain olin lukevinani joskus että edellisen asukkaan teettämästä remontin vahingosta korvausvastuulle joutuu edellinen asukas.
      En tosin tiedä miten menee jos vaikka 15 vuotta vanha kylpyhuone aiheuttaa rakenteisiin vaurioita, kuka sen maksaa?

    • Anonyymi

      Edellinen osakas vastaa kymmenen vuotta tekemistään muutoksista eli vahingon korvaus vastuu on hänellä. Riippumatta siitä montako kertaa asunto on vaihtanut omistajaa tuon kymmenen vuoden aikana.

      • Anonyymi

        Kiinteistöissä on 10 vuoden vastuu. Taloyhtiön osakkaan vastuu on 2 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistöissä on 10 vuoden vastuu. Taloyhtiön osakkaan vastuu on 2 vuotta.

        Höpö höpö sekoitat asioita.. Osakkaan tekemän remontin vahingonkorvausvastuu on 10 vuotta vaikka asunto myytäisiin välissä


    • Anonyymi

      Oliko kyseessä välittäjäkauppa? Jos oli, välittäjän olisi kuulunut selvittää onko tehty muutostöitä ja onko niistä ilmoitettu isännöitsijälle.

      • Anonyymi

        Eikä tarvi. Oon myynyt kolme rivari osaketta ja yhden omakotitalon eikä välittäjät ole selvittäneet tuollasia. Multa ovat kysyneet mitä remontteja tehty ja nämäkin vain jotta saavat ostajalle kaupattua paremmin.


    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä ettei isännöitsijä tiedä itsekään kenelle vastuu kuuluu, tai sitten yrittää vedättää ja päästä helpommalla siirtämällä vastuut sulle.

      • Anonyymi

        Siten se yleensä menee. Parempi pysyä erossa ettei lahkeet paskaannu. Osakas vastaa taloyhtiölle riippumatta onko edellinen, nykyinen vai tuleva. Jos osakkaiden kaupanteossa on jotain vastuita unohdettu mainita ne on tiedoksianto virheitä joista voi vedellä myyjiä raastupaan jos jaksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2019
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1194
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 11
      994
    Aihe