Kestääkö Dometic-kompressorijääkaappi pakkasta?

Anonyymi-ap

Jos tuollaisen hiton kalliin vekottimen hankkii, niin voiko sen jättää talveksi veneeseen?

14

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parempi kun ei jätä. Turha ottaa riskiä.

    • Anonyymi

      Ei siellä pitäisi olla mitään, mikä hajoaisi pakkasessa kunhan vettä ei ole jäänyt pohjalle tai koloihin. Lämpölaajeneminen tuskin hajottaa paikkoja laitteessa, joka on suunniteltu kestämään ainakin kuumuutta ja tärinää.

      Kovalla pakkasella muovi on kuitenkin haurasta, joten kaapin kannattaa antaa olla paikallaan eikä turhaan liikutella sitä.

      Jos paikassa on riski kondensoituvasta tai päälle tippuvasta vedestä, se voi kuitenkin rikkoa paikkoja.

    • Anonyymi

      Kyllä kestää

    • Anonyymi

      Kestänyt nyt 17 talvea. En ole ikinä kuullut, että jk roudataan talveksi kotiin.

    • Anonyymi

      Kyllä veneestä pitää purkaa talveksi kaikki, moottori, jääkaappi, lämminvesivaraaja, kaikki sähköllä toimiva, WC tietenkin kaikkineen, koska se jäätyy ja halkeaa, mieluiten myös läpiviennit ja tietenkin kaiku- ja lokianturit.

      Kosketusnäytöt jäätyvät ja hajoavat pakkasessa.
      Edes lämpimässä hallissa veneen komponentit eivät välttämättä kestä jäätymättä.

      Myös luukkujen tiivisteet olisi hyvä irrottaa ja viedä talveksi kuivaan huoneenlämpöön

      • Anonyymi

        Syyskuussa voi jo olla pakkasta yöllä, joten olen yleensä elokuun puolivälissä vienyt purjeet ja moottorin lämpimään. Tiivisteet pitäisi säilyttää +12 asteessa, paitsi merivesipumpun tiiviste +8 asteessa. Ne täytyy siis viedä heinäkuussa säilytysalan firmojen varavirtavarmistettuihin kaappeihin.


    • Anonyymi

      Varminta säilyttää vene lämpimässä hallissa ja nostaa se vesiltä hyvissä ajoin ennen yöpakkasia.

      • Anonyymi

        Yöpakkaset eivät haittaa, jos vesi on vielä reilusti plussalla.


    • Anonyymi

      Ei missään nimessä. Tästä syystä kaikki asuttavat veneet säilytetään talven ajan olohuoneissa, samoin kuin kesämökit.

      • Anonyymi

        Teilläkinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teilläkinkö?

        Kyllä minä säilytän kesämökin kotona tästä lähtien ympäri vuoden niin että se ei pääse jäätymään nyt kun on pakkasta tulossa koko kesäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä säilytän kesämökin kotona tästä lähtien ympäri vuoden niin että se ei pääse jäätymään nyt kun on pakkasta tulossa koko kesäksi.

        Tuohan on kätevää. Mökille voi mennä aina, kun haluaa ja palata, kun hyttyset vtuttaa.


    • Minulla ollut veneessä talvet ja vuosia 10, on toimut hyvin.
      Gullervo23

      • Anonyymi

        Minä olen myös jättänyt moottoriin huollot tekemättä monta vuotta! Hyvin on toiminut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe