Uskonnot vs. nykypäivän käsitys aivotoiminnasta

Anonyymi-ap

Monien uskonnollisten ja uskomuksellisten käsitysten mukaan sydäntä pidetään tavallisimmin ihmisen henkisten toimintojen ja tunteitten tyyssijana, vaikka nykypäivänä tiedämme, että sydän ei ole juuri enempää kuin pumppu, jonka tehtävänä on pitää kehon verenkiertoa yllä. Aivotoiminnan merkitys henkisyyden kokemuksessa ohitetaan yleensä kokonaan. Selvitin hieman historiaa, yrittäen valottaa mistä moiset käsitysten erot johtuvat.

Varhaisimmat tiedot aivoista ja niiden merkityksestä perustuvat muinaisten anatomistien ja filosofien havaintoihin. Antiikin Kreikassa jo esimerkiksi Aristoteles pohti aivojen roolia ihmisen tiedonkäsittelyssä. Kuitenkin aivotoiminnan ymmärtäminen kehittyi merkittävästi vasta 1900-luvulla, kun tieteellinen tutkimus ja tekniikat kehittyivät.

Aristoteleen käsitys aivojen roolista ihmisen tiedonkäsittelyssä oli hyvin erilainen kuin nykyaikainen ymmärrys. Antiikin Kreikassa Aristoteles piti sydäntä ihmisen tärkeimpänä elimenä ja ajatteli, että aivot toimivat lähinnä viilennyksen ja veren jäähdyttämisen välineinä. Hän uskoi, että ajattelu ja tietoisuus juontuivat sydämestä, eivät aivoista.

Aristoteles jakoi ihmisen sielun kolmeen osaan: ravitsevaan sieluun, tuntevaan sieluun ja ajattelevaan sieluun. Ajatteleva sielu sijoitettiin Aristoteleen mukaan sydämeen. Hän katsoi, että ihmisen korkeammat henkiset toiminnot, kuten järkeily, tiedonkäsittely ja päätöksenteko, tapahtuvat sydämessä.

Vaikka Aristoteleen käsitykset eivät vastanneet nykyaikaista tietoa aivotoiminnasta, hänen filosofiansa ja ajatuksensa vaikuttivat suuresti myöhempiin tutkimuksiin ja ajattelutapoihin. Aristoteleen tutkimukset anatomian ja biologian alueilla olivat merkittäviä aikakautensa tiedon valossa, vaikka hänen näkemyksensä aivojen toiminnasta osoittautuivat virheellisiksi.

Aivojen merkitystä ihmisen toiminnalle ja tietoisuudelle alettiin tutkia tarkemmin fysiologian, neurologian ja psykologian aloilla. 1800-1900-luvun vaihteessa muun muassa sähköfysiologia mahdollisti aivotoiminnan sähköisten signaalien tutkimisen. Ensimmäinen elektroenkefalografia (EEG)-laitteen kehittäminen 1920-luvulla avasi uusia mahdollisuuksia aivojen toiminnan tutkimiseen.

Nykyään aivojen toimintaa tutkitaan monilla eri tieteenaloilla, kuten neurotieteissä ja kognitiotieteissä. Tietokonetomografia (CT), magneettikuvaus (MRI), elektroenkefalografia (EEG) ja funktionaalinen magneettikuvaus (fMRI) ovat esimerkkejä nykyaikaisista menetelmistä, joita käytetään aivojen toiminnan tutkimiseen.

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että aivotoiminnan ymmärtäminen on kehittynyt vuosisatojen ja vuosikymmenten aikana jatkuvan tutkimuksen, havaintojen ja teknologisten edistysaskelten myötä.

Nykyaikainen käsitys aivotoiminnasta perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja empiirisiin havaintoihin eikä uskonto määritä tai rajoita sitä . Aivotoiminnan tutkimus on osa neurotieteitä, ja se perustuu tieteelliseen menetelmään, kokeellisiin havaintoihin, lääketieteellisiin tutkimuksiin ja neurologisiin potilastapauksiin.

Uskonnot käsittelevät yleensä ihmisen henkisyyttä, tarkoitusta ja elämän syvempiä merkityksiä. Vaikka uskonnot voivat käsitellä mielen, tietoisuuden ja henkisyyden teemoja, ne eivät yleensä tarjoa yksityiskohtaista selitystä aivotoiminnasta tai neuropsykologiasta.

Uskontojen käsitys ihmismielestä ja tietoisuudesta vaihtelee eri uskontojen välillä. Jotkut uskonnot voivat tulkita tietoisuuden olevan riippumaton aivotoiminnasta ja yhdistää sen esimerkiksi sielun tai jumalallisen ulottuvuuden kanssa. Toisaalta toiset uskonnot voivat nähdä mielen ja tietoisuuden biologisina ilmiöinä, jotka syntyvät aivotoiminnan seurauksena.

Kannattaa kuitenkin huomata, että uskonto ja tiede ovat erillisiä tiedonmuotoja ja niiden tarkoitus ja menetelmät poikkeavat toisistaan. Uskonto tarjoaa usein moraalisia, eettisiä ja filosofisia näkökulmia, kun taas tiede pyrkii tutkimaan maailmaa havaintojen, testien ja toistettavien tulosten kautta.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että nykyaikainen käsitys aivotoiminnasta perustuu tieteelliseen näyttöön, kun taas uskonnot tarjoavat usein erilaisia tulkintoja ja näkemyksiä ihmismielestä ja tietoisuudesta, jotka eivät välttämättä ole samansuuntaisia tieteen kanssa.

Jatkuu...

4

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ...jatkuu

      Eräs uskonto, joka näkee mielen ja tietoisuuden biologisina ilmiöinä, jotka syntyvät aivotoiminnan seurauksena, on buddhalaisuus. Buddhalaisuuden näkökulmasta mieli ja tietoisuus ovat prosesseja, jotka syntyvät monimutkaisesta vuorovaikutuksesta aivojen, kehon ja ympäristön välillä. Mieli ja tietoisuus eivät ole erillisiä tai ikuisia olemuksia, vaan ne ovat jatkuvassa muutoksessa ja riippuvaisia fyysisistä ja psyykkisistä tekijöistä.

      Buddhalaisessa filosofiassa korostetaan impermanenssin (muuttuvuuden) ja anattan (itse-tyhjyyden) käsitteitä. Tämä tarkoittaa, että mieli ja tietoisuus eivät ole pysyviä ja erillisiä substansseja, vaan ne syntyvät ja häviävät jatkuvasti uusien olosuhteiden mukaisesti. Tietoisuus on kietoutunut kehoon ja sen toimintaan, mukaan lukien aivotoiminta.

      Buddhalaisuudessa keskeinen opetus on myös olemassaolon kärsimysluonteen tiedostaminen ja vapautuminen kärsimyksestä. Tämä vapautuminen saavutetaan oivaltamalla mielen ja tietoisuuden luonto, niiden riippuvuus ehdollisista tekijöistä sekä itsettomuuden ja impermanenssin ymmärtäminen.

      On kuitenkin hyvä huomata, että buddhalaisuudessa voi olla eri koulukuntia ja tulkintoja, ja näkemykset voivat vaihdella yksilöiden ja yhteisöjen välillä. Jotkut buddhalaiset ajattelijat saattavat korostaa tietoisuuden transsendenttisia ulottuvuuksia tai yhteyttä suurempaan tietoisuuteen, kun taas toiset painottavat enemmän aivotoiminnan ja kehon roolia mielen toiminnassa.

    • Anonyymi

      Niin se Krokotiili taisi kertoa..
      Sanon vain,tiedän vaikka en usko budhaan(vain ihminen).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe