Monien uskonnollisten ja uskomuksellisten käsitysten mukaan sydäntä pidetään tavallisimmin ihmisen henkisten toimintojen ja tunteitten tyyssijana, vaikka nykypäivänä tiedämme, että sydän ei ole juuri enempää kuin pumppu, jonka tehtävänä on pitää kehon verenkiertoa yllä. Aivotoiminnan merkitys henkisyyden kokemuksessa ohitetaan yleensä kokonaan. Selvitin hieman historiaa, yrittäen valottaa mistä moiset käsitysten erot johtuvat.
Varhaisimmat tiedot aivoista ja niiden merkityksestä perustuvat muinaisten anatomistien ja filosofien havaintoihin. Antiikin Kreikassa jo esimerkiksi Aristoteles pohti aivojen roolia ihmisen tiedonkäsittelyssä. Kuitenkin aivotoiminnan ymmärtäminen kehittyi merkittävästi vasta 1900-luvulla, kun tieteellinen tutkimus ja tekniikat kehittyivät.
Aristoteleen käsitys aivojen roolista ihmisen tiedonkäsittelyssä oli hyvin erilainen kuin nykyaikainen ymmärrys. Antiikin Kreikassa Aristoteles piti sydäntä ihmisen tärkeimpänä elimenä ja ajatteli, että aivot toimivat lähinnä viilennyksen ja veren jäähdyttämisen välineinä. Hän uskoi, että ajattelu ja tietoisuus juontuivat sydämestä, eivät aivoista.
Aristoteles jakoi ihmisen sielun kolmeen osaan: ravitsevaan sieluun, tuntevaan sieluun ja ajattelevaan sieluun. Ajatteleva sielu sijoitettiin Aristoteleen mukaan sydämeen. Hän katsoi, että ihmisen korkeammat henkiset toiminnot, kuten järkeily, tiedonkäsittely ja päätöksenteko, tapahtuvat sydämessä.
Vaikka Aristoteleen käsitykset eivät vastanneet nykyaikaista tietoa aivotoiminnasta, hänen filosofiansa ja ajatuksensa vaikuttivat suuresti myöhempiin tutkimuksiin ja ajattelutapoihin. Aristoteleen tutkimukset anatomian ja biologian alueilla olivat merkittäviä aikakautensa tiedon valossa, vaikka hänen näkemyksensä aivojen toiminnasta osoittautuivat virheellisiksi.
Aivojen merkitystä ihmisen toiminnalle ja tietoisuudelle alettiin tutkia tarkemmin fysiologian, neurologian ja psykologian aloilla. 1800-1900-luvun vaihteessa muun muassa sähköfysiologia mahdollisti aivotoiminnan sähköisten signaalien tutkimisen. Ensimmäinen elektroenkefalografia (EEG)-laitteen kehittäminen 1920-luvulla avasi uusia mahdollisuuksia aivojen toiminnan tutkimiseen.
Nykyään aivojen toimintaa tutkitaan monilla eri tieteenaloilla, kuten neurotieteissä ja kognitiotieteissä. Tietokonetomografia (CT), magneettikuvaus (MRI), elektroenkefalografia (EEG) ja funktionaalinen magneettikuvaus (fMRI) ovat esimerkkejä nykyaikaisista menetelmistä, joita käytetään aivojen toiminnan tutkimiseen.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että aivotoiminnan ymmärtäminen on kehittynyt vuosisatojen ja vuosikymmenten aikana jatkuvan tutkimuksen, havaintojen ja teknologisten edistysaskelten myötä.
Nykyaikainen käsitys aivotoiminnasta perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja empiirisiin havaintoihin eikä uskonto määritä tai rajoita sitä . Aivotoiminnan tutkimus on osa neurotieteitä, ja se perustuu tieteelliseen menetelmään, kokeellisiin havaintoihin, lääketieteellisiin tutkimuksiin ja neurologisiin potilastapauksiin.
Uskonnot käsittelevät yleensä ihmisen henkisyyttä, tarkoitusta ja elämän syvempiä merkityksiä. Vaikka uskonnot voivat käsitellä mielen, tietoisuuden ja henkisyyden teemoja, ne eivät yleensä tarjoa yksityiskohtaista selitystä aivotoiminnasta tai neuropsykologiasta.
Uskontojen käsitys ihmismielestä ja tietoisuudesta vaihtelee eri uskontojen välillä. Jotkut uskonnot voivat tulkita tietoisuuden olevan riippumaton aivotoiminnasta ja yhdistää sen esimerkiksi sielun tai jumalallisen ulottuvuuden kanssa. Toisaalta toiset uskonnot voivat nähdä mielen ja tietoisuuden biologisina ilmiöinä, jotka syntyvät aivotoiminnan seurauksena.
Kannattaa kuitenkin huomata, että uskonto ja tiede ovat erillisiä tiedonmuotoja ja niiden tarkoitus ja menetelmät poikkeavat toisistaan. Uskonto tarjoaa usein moraalisia, eettisiä ja filosofisia näkökulmia, kun taas tiede pyrkii tutkimaan maailmaa havaintojen, testien ja toistettavien tulosten kautta.
Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että nykyaikainen käsitys aivotoiminnasta perustuu tieteelliseen näyttöön, kun taas uskonnot tarjoavat usein erilaisia tulkintoja ja näkemyksiä ihmismielestä ja tietoisuudesta, jotka eivät välttämättä ole samansuuntaisia tieteen kanssa.
Jatkuu...
Uskonnot vs. nykypäivän käsitys aivotoiminnasta
2
224
Vastaukset
- Anonyymi
...jatkuu
Eräs uskonto, joka näkee mielen ja tietoisuuden biologisina ilmiöinä, jotka syntyvät aivotoiminnan seurauksena, on buddhalaisuus. Buddhalaisuuden näkökulmasta mieli ja tietoisuus ovat prosesseja, jotka syntyvät monimutkaisesta vuorovaikutuksesta aivojen, kehon ja ympäristön välillä. Mieli ja tietoisuus eivät ole erillisiä tai ikuisia olemuksia, vaan ne ovat jatkuvassa muutoksessa ja riippuvaisia fyysisistä ja psyykkisistä tekijöistä.
Buddhalaisessa filosofiassa korostetaan impermanenssin (muuttuvuuden) ja anattan (itse-tyhjyyden) käsitteitä. Tämä tarkoittaa, että mieli ja tietoisuus eivät ole pysyviä ja erillisiä substansseja, vaan ne syntyvät ja häviävät jatkuvasti uusien olosuhteiden mukaisesti. Tietoisuus on kietoutunut kehoon ja sen toimintaan, mukaan lukien aivotoiminta.
Buddhalaisuudessa keskeinen opetus on myös olemassaolon kärsimysluonteen tiedostaminen ja vapautuminen kärsimyksestä. Tämä vapautuminen saavutetaan oivaltamalla mielen ja tietoisuuden luonto, niiden riippuvuus ehdollisista tekijöistä sekä itsettomuuden ja impermanenssin ymmärtäminen.
On kuitenkin hyvä huomata, että buddhalaisuudessa voi olla eri koulukuntia ja tulkintoja, ja näkemykset voivat vaihdella yksilöiden ja yhteisöjen välillä. Jotkut buddhalaiset ajattelijat saattavat korostaa tietoisuuden transsendenttisia ulottuvuuksia tai yhteyttä suurempaan tietoisuuteen, kun taas toiset painottavat enemmän aivotoiminnan ja kehon roolia mielen toiminnassa. - Anonyymi
Niin se Krokotiili taisi kertoa..
Sanon vain,tiedän vaikka en usko budhaan(vain ihminen).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4688442Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195800Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2544748Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli564589Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s624099Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603920SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1673722- 901688
- 931192
- 42847