Ei tarvitse nimeäsi mainita!
Kuinka moni palstailija uskaltaa tunnustaa käyttävänsä jotakin psyykelääkettä?
84
555
Vastaukset
- Anonyymi
Epähienoa kysellä keltään palstalla tuollaista!
- Anonyymi
Asiat ei yleensä muutu paremmiksi, kun kielletään niistä puhuminen. Meillä oli edellinen hallitus, joka halusi kovasti rajoittaa puhevapautta, onneksi siitä päästään eroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiat ei yleensä muutu paremmiksi, kun kielletään niistä puhuminen. Meillä oli edellinen hallitus, joka halusi kovasti rajoittaa puhevapautta, onneksi siitä päästään eroon.
Saahan asioista keskustella ja tuleekin vaihtaa mielipiteitä, mutta pointtihan on kuinka palstahallitus sanelee mitäkin oikeuksia tasavertaisuuden nimissä.
Itse aiheeseen; ajatuskin että tietäisin tutuissani jonkun käyttävän psyykelääkkeitä, käyttäisin ison osan aikaani häneen, jotta hän pääsisi niistä eroon. Selviytymistie on pitkä ja työteliäs, mutta ei aina mahdoton.
- Anonyymi
Neljää eri psyykenlääkettä menee, joista eka alkoi jo yli 30 vuotta sitten. Loput on tulleet ajan mukaan myös pysyviksi.
Viimeiset 12-13 vuotta on ollut neljä psyykenlääkettä käytössä. - Anonyymi
Wikipedia: "Noin 700 000 suomalaista käyttää vuosittain ainakin lyhyen aikaa jotakin psyykenlääkettä. Noin joka kymmenes aikuinen käyttää jotakin psyykenlääkettä vuosittain säännöllisesti." Eiköhän tuohon porukkaan mahdu täältä muitakin kuin minä.
- Anonyymi
En käytä, en ole koskaan käyttänyt, enkä tule koskaan käyttämään (uskon niin).
-hoo - Anonyymi
Miks haluut tietää ihmisten asioita?
- Anonyymi
Se haluu, et hullu ottaa pillerinsä, eikö tapa eikä viiltele itteensä:)
Uskaltaisin, mutta en käytä. Joskus kun oli masisjaksoa, niin jotain jännäjuttua söin tovin, mutta ei se oikein toiminut ja jätettiin pois. Hyvä niin, ne asiat hoituivat ihan ajan kanssa.
- Anonyymi
Kokeilitko tarpeeksi pitkään? Meinaan ennen kun ne alkaa edes vaikuttaa, siinä menee 2-3 viikkoa ja tyypillisesti aluksi oireisto tilspäisesti jopa vaikeutuu. Sen takia esim. Masentunutta on juuri lääkehoidon alussa hyvä seurata tiiviimmin potentiaalisen itsemurhariskin kasvun takia.
Apteekissa taas sanottiinn, ettää yksilöstä riippuen lääkkeen vaikutusta saa odottaa jopa yli kuukauden ennen kuin se alkaa auttaa.
Toisinaan kuulee näitä jotka kokeilee päivän pari "joo ei toinineet mulla", ei kellään toimi hetkessä.
Sitten kun ne alkaa tehota, niin vaikutuksen kyllä huomaa. Anonyymi kirjoitti:
Kokeilitko tarpeeksi pitkään? Meinaan ennen kun ne alkaa edes vaikuttaa, siinä menee 2-3 viikkoa ja tyypillisesti aluksi oireisto tilspäisesti jopa vaikeutuu. Sen takia esim. Masentunutta on juuri lääkehoidon alussa hyvä seurata tiiviimmin potentiaalisen itsemurhariskin kasvun takia.
Apteekissa taas sanottiinn, ettää yksilöstä riippuen lääkkeen vaikutusta saa odottaa jopa yli kuukauden ennen kuin se alkaa auttaa.
Toisinaan kuulee näitä jotka kokeilee päivän pari "joo ei toinineet mulla", ei kellään toimi hetkessä.
Sitten kun ne alkaa tehota, niin vaikutuksen kyllä huomaa.Aika pitkään. Taisi olla neljä eri myrkkyä, kolmesta tuli pirullisia sivuoireita, harvinaista minulle ja se neljäs toimi jonkin verran, mutta ei mainittavasti. Ne jätettiin ja mentiin vain keskusteluavulla, se riitti lopulta vaikka aikaa sekin toki otti.
Niin, se on se yli neljä viikkoa aina se suositus ellei jotain todella rajuja oireita ilmene. Itselläni nuo vaan harvemmin ovat vaikuttaneet millään hyvällä tavalla, parhaimmillaankin vain neutraalilla tavalla, niin ei ole ihan mieltä niitä vain sen takia nakertaa.Yleensä mulle ei tule mistään lääkkeistä sivuoireita, ei ainakaan mitään mainittavaa, mutta noi masislääkkeet on näemmä ihan toinen juttu. Ei tule pään kanssa lisää ongelmia, mutta paino voi nousta hetkessä kymmenen kiloa tai naama voi olla täynnä näppylää kuin teinillä eikä ne oireet mene mihinkään viikoissa, kuukausissa, vaan jatkuva kuurin lopettamisenkin jälkeen viikkoja, kuukausiakin. Ei kaikista, mutta joistain.
- Anonyymi
randombypasser kirjoitti:
Yleensä mulle ei tule mistään lääkkeistä sivuoireita, ei ainakaan mitään mainittavaa, mutta noi masislääkkeet on näemmä ihan toinen juttu. Ei tule pään kanssa lisää ongelmia, mutta paino voi nousta hetkessä kymmenen kiloa tai naama voi olla täynnä näppylää kuin teinillä eikä ne oireet mene mihinkään viikoissa, kuukausissa, vaan jatkuva kuurin lopettamisenkin jälkeen viikkoja, kuukausiakin. Ei kaikista, mutta joistain.
Osa on masennuslääkkeistä semmosia. Just esim Venlafaxin, joka on SNRI, aiheuttaa osalle voimakkaat vatsaoireet, ihottumaa, huimausta, päänsärkyjä. Tyypillisesti 2 ekaa viikkoa. Jotkut taas ei saa niitä lainkaan.
- Anonyymi
randombypasser kirjoitti:
Yleensä mulle ei tule mistään lääkkeistä sivuoireita, ei ainakaan mitään mainittavaa, mutta noi masislääkkeet on näemmä ihan toinen juttu. Ei tule pään kanssa lisää ongelmia, mutta paino voi nousta hetkessä kymmenen kiloa tai naama voi olla täynnä näppylää kuin teinillä eikä ne oireet mene mihinkään viikoissa, kuukausissa, vaan jatkuva kuurin lopettamisenkin jälkeen viikkoja, kuukausiakin. Ei kaikista, mutta joistain.
Toisaalta esim vanhat trisykliset masislääkkeeton jo periaatteessa lopetettu, kun ne voi olla myrkkyä alkoholin kera. Ja läälärit tietää puljeeraavansa nuorien kanssa, jotka myös juo.
Harvoin niitä joillekin vielä määrätään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta esim vanhat trisykliset masislääkkeeton jo periaatteessa lopetettu, kun ne voi olla myrkkyä alkoholin kera. Ja läälärit tietää puljeeraavansa nuorien kanssa, jotka myös juo.
Harvoin niitä joillekin vielä määrätään.Aurorix oli mm sellainen
- Anonyymi
Hoituivatko?
- Anonyymi
En ole ikinä tarvinnut noita lääkkeitä. Mutta toivottavasti ne, jotka tarvitsevat, käyttävät ja saavat kaiken muun tarvittavan avun sairauteensa.
Vähän tyylitajuton ja epäkorrekti kysymys aloittajalta.- Anonyymi
Olen eri mieltä vähän. Niitä määrätään aivan liian hepposin perustein ja ihmisille tulee riippuvuus niihin. Ensin kaikki muut keinot ja sitten vasta lääkitys, jos mikään muu ei auta. Tunteiden turrutusta lääkkeillä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri mieltä vähän. Niitä määrätään aivan liian hepposin perustein ja ihmisille tulee riippuvuus niihin. Ensin kaikki muut keinot ja sitten vasta lääkitys, jos mikään muu ei auta. Tunteiden turrutusta lääkkeillä...
Nii mulla ei ole kokemusta niistä, etten sillee osaa sanoa. Sanomassasi silti voi olla vinha perä. Vaan eikö se vähän riipu siitä mikä sairaus on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii mulla ei ole kokemusta niistä, etten sillee osaa sanoa. Sanomassasi silti voi olla vinha perä. Vaan eikö se vähän riipu siitä mikä sairaus on?
Riippuu paljon. Esim. pakkohoitoon määrätty psykootikko....ei häneltä kysellä kun tökkästään rauhottavat kankkuun ja lääkitään muutenkin. Ne on pakko ottaa.
Eikäpä siitä muutoin edes parannuttasi.
Psykoosia ri voi myöskään terapialla hoitaa sinä aiksna, kun potilas on ihan sekasin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen henkilö jatkoi, mutta tottakai lääkkeitä, jos on itsetuhoinen tai vaaraksi muille. Muuten terapiaa. t. 22:58
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen henkilö jatkoi, mutta tottakai lääkkeitä, jos on itsetuhoinen tai vaaraksi muille. Muuten terapiaa. t. 22:58
Juu uskon kans että masennukseen ja erilaisiin ahdistuneisuushäiriöihin terapia on paikallaan. Hoidetaan syytä eikä oiretta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu uskon kans että masennukseen ja erilaisiin ahdistuneisuushäiriöihin terapia on paikallaan. Hoidetaan syytä eikä oiretta.
Riippuu masennuksen asteestakin ja ahdistuneisuushäiriön asteesta. Terapia yksin harvoin riittää, vaan tarvitaan molempia. Tai sitten yhdelle toimii vain teraoia, toiselle vain lääkitys.
Lievä masennus voi mennä yksistään terapialla
Mutta jos lievä masennus on ns pitkäkestoinen masennus, kestää vuosia, on lääkitys pysyvä
Keskivakeaan tarvitaan terapiaa, lääkitys
Vaikeaan terapiaa, lääkitys tai useampikin lääke/sähköhoitoa joskus, myös joskus sairaalahoitoa
Psykoottiseen masennukseen sairaalahoitoa, sähköhoitoa, lääkitysta
Ahdistuneisuus vaatii bentsodiatsepiineja lääkkeeksi jos tuskaisuus on vaikeaa.
Helpossa tapauksessa tiittää joku Rivatril mutta vaikeassa ahdistuksessa on Xanor parempi (paljon Diapamia voimakkaampi bentso). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu masennuksen asteestakin ja ahdistuneisuushäiriön asteesta. Terapia yksin harvoin riittää, vaan tarvitaan molempia. Tai sitten yhdelle toimii vain teraoia, toiselle vain lääkitys.
Lievä masennus voi mennä yksistään terapialla
Mutta jos lievä masennus on ns pitkäkestoinen masennus, kestää vuosia, on lääkitys pysyvä
Keskivakeaan tarvitaan terapiaa, lääkitys
Vaikeaan terapiaa, lääkitys tai useampikin lääke/sähköhoitoa joskus, myös joskus sairaalahoitoa
Psykoottiseen masennukseen sairaalahoitoa, sähköhoitoa, lääkitysta
Ahdistuneisuus vaatii bentsodiatsepiineja lääkkeeksi jos tuskaisuus on vaikeaa.
Helpossa tapauksessa tiittää joku Rivatril mutta vaikeassa ahdistuksessa on Xanor parempi (paljon Diapamia voimakkaampi bentso).Xanoria, eli Amerikassa tunnettuna Xanax, oli yleinen 80-luvulla Suomessakin. Nykyään määrätään harkiten, toleranssin kehittyminen on verrattu heroiiniin.
Mutta vaativissa ahdistustiloissa ja peloissa sitä määrätään edelleen.
Ero Diapamiin on se, että Xanor alkaa vaikuttaa nopeammin. Nousu ja lasku on jyrkenpi, kun taas Diapam vaikuttaa hitaammin, nousu ja lasku loivempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisin lekurit suosittaa masislääkkeitä vaikka silmätulehdukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terapiaan ei pääse! Kai luet uutisia.
Pääkapunkiseutu vaikein alue. Ns pikatepioita, lyhytterapioita nekin, jos jonottamalla pääset.
Kattia kanssa koko psyykehoito.
Se on: lääkkeitä. Turruta itsesi.
Kun lopetat turruslääkkeet, ongelma on edelleen edessäsi ja olemassa.
Yksityisesti pääset kunnon pitkäkestoiseen intensiiviseen psykoterapiaan, jos sinulla on rahaa.
Kertaistunto maksaa 180e - jopa 300 e.
- Anonyymi
Mul on Ketsut, otan vain tarpeeseen et pahin menee ohi. Otan kyllä jos tarvii. Pitkäaikaseen pahaan oloon ne ei auta ja ne aiheuttaa riippuvuuden heti, ei saa pariin yöhön nukuttua, jos on aiemmin ottanut puolikkaankin Oon lääkeherkkä. Joskus on pakko ottaa ja vaan nukahtaa.
- Anonyymi
Mulla "ketsut" alotettiin 25mg, nostettiin 50mg, nostettiin 100mg ja nyt on 100-200mg mahis käyttää. 100mg soveltu pysyväksi mut nyt saan unta jo 50mg, kun sain totuteltua siihen. Ketsut olleet 4 vuotta.
Aiemmin nukuin 3mg melatoniinilla, mut ei enää puhettakaan - Anonyymi
Matalilla annoksilla nykyään unilääke, lähes kaikki läälätit määrää, suurilla annoksilla psykoosilääke
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla "ketsut" alotettiin 25mg, nostettiin 50mg, nostettiin 100mg ja nyt on 100-200mg mahis käyttää. 100mg soveltu pysyväksi mut nyt saan unta jo 50mg, kun sain totuteltua siihen. Ketsut olleet 4 vuotta.
Aiemmin nukuin 3mg melatoniinilla, mut ei enää puhettakaanKoita tätä, mulla tää auttaa sekä unensaantiin, että sekavuustiloihin, tuntuu, että olo tasottuu, vaikkei saisi untakaan:
https://youtu.be/LFh2INtNPYg
Kuuntele todella hiljaisella, muuten voi alkaa päätä särkemään.
- Anonyymi
Olen saanut aikanaan lääkkeet masennukseen. Käytin niitä 2 päivää, inhosin oloa, joka niistä tuli ja lopetin ne.
- Anonyymi
Ja siis mun käsittääkseni ne toimivat juuri kuten pitikin, eli tappoivat kaikki tunteet. En tuntenut pahaa, mutta en hyvääkään. En tuntenut yhtään mitään ja olin kuin sumussa. Ei todellakaan sopinut mulle lainkaan. En halunnut menettää hyviä tunteita, vain jotta en tuntisi niitä pahoja. Ennemmin tukahdutin ne pahat olot sillä, että menin juoksulenkille. Mulle se toimi paremmin.
Nukahtamislääkettä kokeilun kerran ja totesin, että ei myöskään ole mun juttuni. Olen mielummin sitten nukkumatta, kun niistä lääkkeistä tuli paskempi olo kuin nukkumattomuudesta. - Anonyymi
Siinä ajassa ne ei edes ehdi vaikuttaa. Oireet pahenee aluksi mutta vaikuyus alkaa vasta 2-4 viikon sisällä, joillsin jopa myöhemmin.
- Anonyymi
Ne ei ole kuten buranat tai antibiootit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä ajassa ne ei edes ehdi vaikuttaa. Oireet pahenee aluksi mutta vaikuyus alkaa vasta 2-4 viikon sisällä, joillsin jopa myöhemmin.
Jaahas, no sinähän se varmasti paremmin sen mun oloni tiedät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ei ole kuten buranat tai antibiootit
Onko joku niin väittänyt?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sori, mutta mulla oli sumuinen ja turta olo ihan jo niiden ensimmäisten tabujen jälkeen. Jouduin jopa soittelemaan niiden perään ja kysymään, että minkä takia minulla on niin saatanallisen paska olo.
- Anonyymi
Esim Venlafaxin aiheuttaa joillain 2 ekaa viikkoa ripulia, joillain oksentelua
Joillain ei lainkaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se olo niistä lääkkeistä tullut. Niiden pitoisuus kehossa nousee hitaasti ja siksi vaikutus tulee myöhempään. Ei parissa päivässä. -toinen sivusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se olo niistä lääkkeistä tullut. Niiden pitoisuus kehossa nousee hitaasti ja siksi vaikutus tulee myöhempään. Ei parissa päivässä. -toinen sivusta
Todennäköisempää oli, että koska odotit vaikutusta, kuvittelit vaikutuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tedellakin tuli. On se taas hauskaa miten joku toinen tietää muiden olotilatkin paremmin. 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä edes silloin tiennyt miten niiden olisi pitänyt vaikuttaa. Asia selvisi vasta, kun mulla oli jo huono olo ja aloin kysellä. Siis kysyin ihan sieltä mistä olin ne lääkkeet määrättyinä saanutkin, eli mielenterveyspolilta. On se erikoista, että hekin tiesivät niin väärin ja sinä oikein 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinkahan helvetillisen kamala olo olisikaan ollut, jos pitoisuudet olisivat vielä pääseet nousemaankin. HYI SAATANA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se oli vaikutus, jonka ihan näki ulkopuolinen. Mm. mun siskoni ihmetteli, että miksi olen niin totaalinen zombie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en sinun oloasi tiedä, mutta tiedän lääkkeistä ja niiden vaikutuksesta paljonkin, kun teen työtä lääkkeiden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en sinun oloasi tiedä, mutta tiedän lääkkeistä ja niiden vaikutuksesta paljonkin, kun teen työtä lääkkeiden kanssa.
Siihen en tiietenkään ota kantaa, että pitoisuudet nousisivat. Niin varmaan, mutta jo se pitoisuus riitti siihen vaikutukseen. Mä en halua edes ajatella millainen vihannes olisin ollut korkeammilla pitoisuuksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan näin.
Ja sehän ei taas kerro mitään siitä, jos yksilö on herkkä noiden vaikutukselle. Sinä voit tietenkin kestää isoja pitoisuuksia tuollaisia. Mulle riitti ihan se kahde päivän kokemus, joka oli painajaismainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan näin.
Sain joskus aikanaan opioidikipulääkkeitä (ei tosin liity aiheeseen mitenkään). Mä kokeilin niitä tasan kerran ja oloni oli niin saatanallisen paska, että totesin mielummin sietäväni sen hermokivun ja vaikka sitten huudan kurkku suorana kun sattuu. Mä en tajua miten kukaan kykenee käyttämään niitä huumausaineina. Mä en voisi sitä olotilaa sietää, aivan karsea. Ehkä mä sitten vain olen herkkä lääkeaineille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain joskus aikanaan opioidikipulääkkeitä (ei tosin liity aiheeseen mitenkään). Mä kokeilin niitä tasan kerran ja oloni oli niin saatanallisen paska, että totesin mielummin sietäväni sen hermokivun ja vaikka sitten huudan kurkku suorana kun sattuu. Mä en tajua miten kukaan kykenee käyttämään niitä huumausaineina. Mä en voisi sitä olotilaa sietää, aivan karsea. Ehkä mä sitten vain olen herkkä lääkeaineille.
Ai niin ja silloinkin otin neljäsosan lääkärin määrämästä annostuksesta sitä kipulääkettä. Enkä todellakaan tiennyt sen olevan opioidi, kun en lukenut niitä lappuja, halusin vaan sen kivun pois. Mä olin aivan totaalisen tillin tallin ja olo oli aivan hirveä, mutta kyllä sillä taju lähti. Että joo ei sattunut, kun olin muilla mailla vierahilla missä lienee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sehän ei taas kerro mitään siitä, jos yksilö on herkkä noiden vaikutukselle. Sinä voit tietenkin kestää isoja pitoisuuksia tuollaisia. Mulle riitti ihan se kahde päivän kokemus, joka oli painajaismainen.
Tuo zombius kummastuttaa kyllä joo olen käyttäny elämäni aikana kymmeniä eri lääkkeitä vuosikymmenien ajan mutta zombiutta ei ole vielä ikinä tullu. Esim ajokortti on pysyny ja kolmiolääkkeet ei ole havaintokykyyn vaikuttaneet.
Et ilmeisesti kestä lääkkeitä kovinkaan hyvin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo zombius kummastuttaa kyllä joo olen käyttäny elämäni aikana kymmeniä eri lääkkeitä vuosikymmenien ajan mutta zombiutta ei ole vielä ikinä tullu. Esim ajokortti on pysyny ja kolmiolääkkeet ei ole havaintokykyyn vaikuttaneet.
Et ilmeisesti kestä lääkkeitä kovinkaan hyvinEhkä ite kestän liiankin hyvin sitten. Muistan kun anestesialääkäri sano että sulle piti kahteen eri kertaan lisätä nukutuslääkettä, kun aloit havahtua leikkauksessa. Nehän näkee sen siitä monitorista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ilmeisesti kestä lääkkeitä kovinkaan hyvinEn yleensä käytä lääkkeitä, enkä tarvitse mitään jatkuvaa lääkitystä, että en tiedä. Särkylääkkeet noin yleisesti eivät tehoa muhun kovinkaan hyvin ja siksi lääkäri silloin tuon opiaatin määräsi, kun ei mikään muu oikein tehonnut. Mut on kerran nukutettu ja silloin kuulemman joutuivat käyttämään reilusti lääkitystä, että ilmeisesti ne eivät kovin hyvin tehonneet.
Vaan tuo kokemus oli tosiaan painajaismainen. Mä ihan kirjaimellisesti näin muutaman kerran painajaisia siitä olotilasta. Kuin olis katsellut itseään hidastetussa filmissä ja just sillen, että mikään ei tunnu miltään. Ihan kamala olotila. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Mulla taas opioidivalmisteen jälkeen oli kuin ei ois ollu mitään tuskan tyyppistäkään missään ja lepposa olo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Mulla taas opioidivalmisteen jälkeen oli kuin ei ois ollu mitään tuskan tyyppistäkään missään ja lepposa olo.
Mulla oli siis tulehduksesta johtuvaa kolmoishermosärkyä ja siihen kokeiltiin epilepsilääkkeet jne. Eivät auttaneet, joten lekuri totesi, että no tällä se varmaan ainakin lähtee.
Sekin oli ihan ihme kokemus, kun oppi tajuamaan, että oma kivun kokemus on todella paljon kiinni viereystilasta. Jos ei illalla nukkunut enne klo 22:ta, niin sitten ei nukkunut koko yönä ja vaan ravasi ympäri kämppää ja itki ja huusi sitä kipua. Aamulla 8:n jälkeen se helpotti. Sattui, mutta sen kesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan järjetön. Psyykkeenlääkkeitä on monenlaisia, eikä niistä voi puhua näin yleistäen. Esim SSRI lääkkeillä voi olla hyvin ikäviä sivuoireita ennen lääkkeiden positiivisia vaikutuksia. Sen takia niitä pitäisi syödä pidemmän aikaa, että lääkkeet alkavat vaikuttaa oikein. Nämä ovat vain yksi masennuslääketyyppi.Lisäksi on lukuisia muita tyyppejä, joiden vaikutustavat ja tunnetut sivuoireet poikkeavat kovasti toisistaan.Masennuslääkkeiden lisäksi on muita psyykeenlääkkeitä kuten antipsykoottiset, unilääkkeet ja anksiolyytit. Ei siis ole kovin hedelmällistä kinastella täällä vaikutuksista tai oireista, jos ei edes tarkemmin tiedä mistä lääkkeestä toinen puhuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli siis tulehduksesta johtuvaa kolmoishermosärkyä ja siihen kokeiltiin epilepsilääkkeet jne. Eivät auttaneet, joten lekuri totesi, että no tällä se varmaan ainakin lähtee.
Sekin oli ihan ihme kokemus, kun oppi tajuamaan, että oma kivun kokemus on todella paljon kiinni viereystilasta. Jos ei illalla nukkunut enne klo 22:ta, niin sitten ei nukkunut koko yönä ja vaan ravasi ympäri kämppää ja itki ja huusi sitä kipua. Aamulla 8:n jälkeen se helpotti. Sattui, mutta sen kesti.Jännää tuokin kivun kokeminen.. mulla oli kerran täysin auki hampaan pää ja se sydänlyöntien tahdissa oikein sykki, mutta en kuitenkaan siitä kivusta lamaantunut. Menin sitten h-lääkäriin ajanvarauksella muutaman viikon päästä. No juurihoitohan siihen tuli, se oli hermoja myöten tulehtunut.
Toinen oli kun korva oli kutiseva ja siihen vähän tuikki. Menin lääkäriin, niin siellä oli paha tulehdus. Lääkäri totesi, "on tainnut olla tuskaisa", minä siihen, että ei se kun vähän kutisi ja tuikki. Tuli vahvat antibiootit 4 viikoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan järjetön. Psyykkeenlääkkeitä on monenlaisia, eikä niistä voi puhua näin yleistäen. Esim SSRI lääkkeillä voi olla hyvin ikäviä sivuoireita ennen lääkkeiden positiivisia vaikutuksia. Sen takia niitä pitäisi syödä pidemmän aikaa, että lääkkeet alkavat vaikuttaa oikein. Nämä ovat vain yksi masennuslääketyyppi.Lisäksi on lukuisia muita tyyppejä, joiden vaikutustavat ja tunnetut sivuoireet poikkeavat kovasti toisistaan.Masennuslääkkeiden lisäksi on muita psyykeenlääkkeitä kuten antipsykoottiset, unilääkkeet ja anksiolyytit. Ei siis ole kovin hedelmällistä kinastella täällä vaikutuksista tai oireista, jos ei edes tarkemmin tiedä mistä lääkkeestä toinen puhuu.
Minä en ole puhunut yleistäen, vaan ihan vain ja ainoastaan oman subjektiivisen ja henkilökohtaisen kokemukseni valossa. Eli siis täysin ja totaalisesti yleistämisen vastakohtana, eli yhtenä ainoana yksittäistapauksena, joka olen minä itse. Muiden kokemuksiin en ole ottanut, enkä ota kantaa. Varsin törkeää siis väitää, että olisin muka yleistänyt, Minulle tultiin selittämään ja yrittämään dissata kokemukseni, eikä toisin päin. En muista ko. lääkkeen nimeä. Olen pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan sen kokemuksen, kun en halua nähdä siitä enää painajaisia. Mitä nyt lienee määrätty 2010-luvulla.
Ja ei, ei todellakaan ole mikään pakko ja mitenkään pidä syödä yhtään sen kauempaa, jos olo on todella huono ja paska. Kyse ei ollut mistään tahdonvastaisesta hoidosta, eikä esim. psykoosin tai muun vastaavan hoidosta, jossa ne nyt vaan on pakko ottaa ja ne lääkkeet ovt oireenmukaista hoitoa. Masennuslääkkeiden nyt kuitenkin on tarkoitus "vain" helpottaa olotilaa. Masennut ei noin vaan millään lääkkeellä parannu, vaan ne tukevat sitä paranemista (heillä, joilla tukevat). Masennukseen ei ole parantavaa lääkehoitoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännää tuokin kivun kokeminen.. mulla oli kerran täysin auki hampaan pää ja se sydänlyöntien tahdissa oikein sykki, mutta en kuitenkaan siitä kivusta lamaantunut. Menin sitten h-lääkäriin ajanvarauksella muutaman viikon päästä. No juurihoitohan siihen tuli, se oli hermoja myöten tulehtunut.
Toinen oli kun korva oli kutiseva ja siihen vähän tuikki. Menin lääkäriin, niin siellä oli paha tulehdus. Lääkäri totesi, "on tainnut olla tuskaisa", minä siihen, että ei se kun vähän kutisi ja tuikki. Tuli vahvat antibiootit 4 viikoksi.Juu, kipu on oikeastaan aika outo kokemus. Se miten paljon se eroaa eri tilanteissa. Mulla ei ole ikinä ollut hammassärkyä tai korvasärkyä, mutta tuo kolmoishermosärky oli pahin kipu mitä olen ikinä kokenut. Synnytys oli lastenleikkiä sen rinnalla. Synnytys ei mulla juuri kokemuksena eronnut pahimmista kuukautiskivuistani. Mä en kykene tuosta syystä tajuamaan muiden kivuliaita synnytyskokemuksia ja pidän siksi mielummin suuni kiinni seurassa tuosta aiheesta. Toinen syntyi sektiolla ja sekin haava oli oikeastaan ihan sama. Mun oli pakko olla ottamatta siihen kipulääkkeitä ja vaan sietää se haava. Mä olisin muuten tajuamattani repinyt sen auki, kun en olisi tuntenut sitä kipua. Se sektiohaava oli oikeasti tosi kivuton kokemus mulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on näistä SNRI:tä
Ja mm. anksiolyyttia
Ja antipsykoottia.
Jääkööt valmisteet kertomatta.
Ja nimenomaan SNRI:n kohdalla sai odottaa vaikutusta kuukauden. Aluksi oireet paheni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on näistä SNRI:tä
Ja mm. anksiolyyttia
Ja antipsykoottia.
Jääkööt valmisteet kertomatta.
Ja nimenomaan SNRI:n kohdalla sai odottaa vaikutusta kuukauden. Aluksi oireet paheni.Ja lisättäköön, että SNRI ja antipsykootti vakituiset. Anksiolyytti tarvittaessa.
- Anonyymi
Olitko tyhmä. Alkavat tuottaa vastetta noin kuukauden kuluttua aloituksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olitko tyhmä. Alkavat tuottaa vastetta noin kuukauden kuluttua aloituksesta.
Joo, taas yksi kommentoija, joka tietää enemmän kuin ammattilaiset tiesivät. Lue ylempää ja opi, jos kykenenet. 🙂
En ole tarvinnut. Hammasta purren paskasta ylös ja optimistinen asenne auttaa omalla kohdallani.
- Anonyymi
En käytä. En ole ikinä käyttänyt.
- Anonyymi
En ole koskaan käyttänyt mitään psyyke lääkkeitä.
En edes normi särkylääkkeitä ota jos ei ole ihan pakko. - Anonyymi
Ei ole mitään psyykelääkeitä. On mulla yksi kolmiolääke jota mietin että haluaisin pois että voisin ajaa autolla. Mutta toisaalta ainut lääke mikä auttaa kipuihin.
- Anonyymi
Siis mikä estää autolla ajosi?? Mulla on montakin kolmiolääkettä, ajelen päivittäin.
Vai väsytkö niistä? Mulla ei väsytä.
Ja pilliin puhallat nollat luonnollisestikin ratsioissa.
Kun kävin autokoulua v 1999, niin autokoulun ope sanoi että itselläänkin kolmiolääke mutta hän ottaa sen aamusin, ja lähtee ajoon vasta myöhemmin niin ei vsikuta oloon. - Anonyymi
Se kolmiohan EI ole kielto, vaan huomioitavaksi "SAATTAA vsikuttaa ajokykyyn"
- Anonyymi
Eri asia, jos lääkäris on kieltänyt selvästi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis mikä estää autolla ajosi?? Mulla on montakin kolmiolääkettä, ajelen päivittäin.
Vai väsytkö niistä? Mulla ei väsytä.
Ja pilliin puhallat nollat luonnollisestikin ratsioissa.
Kun kävin autokoulua v 1999, niin autokoulun ope sanoi että itselläänkin kolmiolääke mutta hän ottaa sen aamusin, ja lähtee ajoon vasta myöhemmin niin ei vsikuta oloon.Väsymys ja muutenkin neurologinen sairaus niin voin olla sekava kohtauksen aikana. En oikein luota ajotaitohin jos vielä joku lääke sotkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väsymys ja muutenkin neurologinen sairaus niin voin olla sekava kohtauksen aikana. En oikein luota ajotaitohin jos vielä joku lääke sotkee.
No oman vastuun mukaan se on mentävä. Toki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eri asia, jos lääkäris on kieltänyt selvästi
Ei ole kukaan kieltänyt. Ei se vaan ole kovin fiksua kun niitä joutuu paljon käyttämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kukaan kieltänyt. Ei se vaan ole kovin fiksua kun niitä joutuu paljon käyttämään.
Oman vastuun mukaan se menee.
Itse käyttänyt vuosia ja autoilenkin lähes päivittäin, mutta kun noudattaa reseptinsä annostusta, eipä siinä pulmaa.
Vireystilansahan joksinen tulkitsee itse.
- Anonyymi
Olisin varmaan saanut lääkityksen halutessani, jos olisin vain marssinut diagnosoitavaksi. Se sitten jäi kokonaan ja ainakin hengissä vielä ollaan. Vaihtoehtoiset "huumeet" ovat aina kokeilun arvoisia. Minulle sopii musiikin kuuntelu. https://www.youtube.com/watch?v=8DxuT6-mAo4. Vain musiikki ja alkoholi pystyvät sulkemaan ylimääräiset ajatukset päästäni, jolloin en stressaa.
- Anonyymi
Alkoholissa on vain se huono puoli, että illalla se on hauskaa, aamulla ei.
- Anonyymi
Minäkin lääkitsin aikoinani alkoholilla masennustani ja maksahan siinä alkoi huutaa. Alkoholin kulutus tyrehtyi itsestään, kun sain masennuksen aisoihin lääkkeillä.
- Anonyymi
Mun mielestä nämä ableismialoitukset on ihan sitä täyttä itseään johon lähinnä henkisesti sairaat ihmiset tulee kauttarantain kiusaamaan anonyymeja jotka joutuu sellaisia käyttämään. Itsehän en käytä, kylläpä olen nyt parempi ihminen.
- Anonyymi
Aloittaja kyllä niitä tarvitsisi ja tiedetään kuka on asialla. Olet seko.
- Anonyymi
Sinä pääsisit tuolla kommentilla jonon ohi osastohoitoon! sivusta
- Anonyymi
On luomu ja luontais juttuja,voi hyvin kaupasta ja ruohojuuresta niitä löytää kysymällä.ei vielä kerrota kaikkea,kannattaa kokeilla eri luomu kasveja luonnosta ja netistä löytää tietoja.
- Anonyymi
Voi sunnuntai kun jumpan jälkeen nukuttaa,eikä kannata luovuttaa,..hyviä öitä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904413
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?593182Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132531Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1182368Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki862127- 402043
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281987Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241743Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91637- 291618