Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saako kuka tahansa tarkastaa ja sähkö- ja kaasuasennukset?

Anonyymi-ap

Asennusten tekeminen vaatii pätevyyden, mutta voiko maallikko todeta ilman alan pätevyyttä asennukset väärin tai oikein tehdyiksi?

Sama pätee myös kylmälaitteisiin.

87

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysymys taitaa sisältää myös vastauksen.

      • Anonyymi

        SPV:n katsastusohjeessa katsastajan tulee tarkistaa sähkökytkentöjen lainmukaisuus.
        Epäilen, että se vaatii vähintään S3 luvat ja sähkötöiden johtajan.

        Vaikka katsastaja ei tee sähkökytkentöjä, niin hän voi hylätä ne. Kääntäen se tarkoittaa sitä, että jos hän ei hylkää, hän hyväksyy. Hyväksymiseen tarvitaan pätevyys ja oikeudet.


    • Anonyymi

      Aika outo kysymys. Jos ei ole pätevyyttä, niin aika paha ottaa kantaa.

      Sitten taas toisaalta, jokainenhan saa ottaa kantaa mihin haluaa. Mutta onko sillä mitään merkitystä minkään kannalta?

      Eli mikä on koko kysymyksen pointti?

      • Anonyymi

        Jos oletetaan, että katsastetulla veneillään turvallisesti ja katsastuksella varmistetaan veneen kunto, niin katsastaja, joka hyväksyy veneen on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.

        Jos vielä tutustutaan katsastusohjeeseen, niin ohjeessa mainitaan Sähköturvallisuuslaki (2016/1135), EN ISO 13297:2021 ”Small craft – Electrical systems – Alternating and direct current installations” sekä Sähkötyöturvallisuusstandardi (SFS6002:2015+A1:2018).

        Tästä syntyy vahva mielikuva siitä, että katsastajalla on riittävä osaaminen ja riittävä pätevyys tarkastaa ja hyväksyä vene täyttämään yllä esitettyjen standardien vaatimukset. Eihän sillä muuten olisi turvallista liikkua eikä se olisi kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oletetaan, että katsastetulla veneillään turvallisesti ja katsastuksella varmistetaan veneen kunto, niin katsastaja, joka hyväksyy veneen on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.

        Jos vielä tutustutaan katsastusohjeeseen, niin ohjeessa mainitaan Sähköturvallisuuslaki (2016/1135), EN ISO 13297:2021 ”Small craft – Electrical systems – Alternating and direct current installations” sekä Sähkötyöturvallisuusstandardi (SFS6002:2015 A1:2018).

        Tästä syntyy vahva mielikuva siitä, että katsastajalla on riittävä osaaminen ja riittävä pätevyys tarkastaa ja hyväksyä vene täyttämään yllä esitettyjen standardien vaatimukset. Eihän sillä muuten olisi turvallista liikkua eikä se olisi kunnossa.

        Tuota tuota...

        ”...on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.”

        Onkohan ihan noin? En tunne seurojen katsastustoimintaa, mutta eiköhän se ole niin, että seuran katsastaja vain toteaa veneen joko olevan seurojen katsastussääntöjen mukainen, tai sitten että se ei sitä ole?

        Aluksen turvallisuudesta ja kunnosta vastaa AINA omistaja tai päällikkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota tuota...

        ”...on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.”

        Onkohan ihan noin? En tunne seurojen katsastustoimintaa, mutta eiköhän se ole niin, että seuran katsastaja vain toteaa veneen joko olevan seurojen katsastussääntöjen mukainen, tai sitten että se ei sitä ole?

        Aluksen turvallisuudesta ja kunnosta vastaa AINA omistaja tai päällikkö.

        SPV:n sivuilla lukee:
        Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.

        Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SPV:n sivuilla lukee:
        Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.

        Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.

        Mainospuheita. Ei kai kukaan toope ulkoista turvallisuuttaan jonkun ulkopuolisen vastuulle?

        On siinä tietty sekin pointti, että vaikka omistaja olisi kuinka huolellinen, jotakin voi silti vahingossa jäädä huomioimatta.

        Mutta tämähän ei ole kenelläkään ongelma, paitsi provoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SPV:n sivuilla lukee:
        Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.

        Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.

        Ei tuossa kerrota kuinka turvallisesti. Diipadaapaahan tuo teksti on, se ilmenee jo tuosta "yhdessä nauttien" lisäyksestä, vai meinaatko että tuo on lupaus, että katsastaja tulee jatkossa joka reissulle mukaan tarjoamaan nautintoja? Sitähän tuo loogisesti tarkalleen ottaen tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota tuota...

        ”...on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.”

        Onkohan ihan noin? En tunne seurojen katsastustoimintaa, mutta eiköhän se ole niin, että seuran katsastaja vain toteaa veneen joko olevan seurojen katsastussääntöjen mukainen, tai sitten että se ei sitä ole?

        Aluksen turvallisuudesta ja kunnosta vastaa AINA omistaja tai päällikkö.

        Juuri näin, ja katsastuspöytäkirjasta ilmenee tarkastetut kohteet ja tarkastusajankohtana havaitut puutteet. Mihinkään muuhun se ei ota kantaa. Ei siinä pöytäkirjassa lue, että vene on kunnossa ja tuvallinen kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa seuraavaan määräaikaiskatsastusajankohtaan saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SPV:n sivuilla lukee:
        Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.

        Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.

        Vai yhdessä nauttien?

        Minä purjehdin aina yksin.


    • Anonyymi

      Saahan niitä tarkastaa kuka tahansa. Miksi ei saisi? Tarkistaa ei saa.

      • Anonyymi

        Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
        Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
        Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiä

        Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.

        Jos tarkastuksen tekee katsastaja ja katsastuksessa annettaan ymmärtää, että veneily on sen jälkeen turvallista ja vene kunnossa mukaan lukien sähkölaitteet, niin se vaikuttaa viralliselta.

        Se, mitä sinä teet tai olet tekemättä, on ihan yhdentekevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkastuksen tekee katsastaja ja katsastuksessa annettaan ymmärtää, että veneily on sen jälkeen turvallista ja vene kunnossa mukaan lukien sähkölaitteet, niin se vaikuttaa viralliselta.

        Se, mitä sinä teet tai olet tekemättä, on ihan yhdentekevää.

        ”niin se vaikuttaa viralliselta.”

        Voihan se vaikuttaa vaikka miltä, mutta eihän tuo ole kuin paperilappunen kerhon sisäisessä toiminnassa. Mitään viranomaisarvoa tuolla ei ole.

        Onko sinulla muuten yleisemminkin ymmärtämisen vaikeutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkastuksen tekee katsastaja ja katsastuksessa annettaan ymmärtää, että veneily on sen jälkeen turvallista ja vene kunnossa mukaan lukien sähkölaitteet, niin se vaikuttaa viralliselta.

        Se, mitä sinä teet tai olet tekemättä, on ihan yhdentekevää.

        Tuskin se seuran katsastaja seuran katsastustilanteessa minään viranomaisena esiintyy, tee rikosilmoitus jos se niin tekee. Ei katsastus tietenkään tee veneilystä turvallista, turvallisempas ehkä. Vastuu on kuitenkin veneen päälliköllä ja veneen päällikön pitää hallita katsastusmiehen tehtävät, jolloin asiansa osaavalle katsastajalle ei jää mitään huomautettavaa katsastustilanteessa - seurojen katsastus on opastava ja valistava eikä mikään turvallisen veneilyn laatusertifikaatti, ja paskantärkeät katsastajat huomauttelevat aina jostain epäoleellisesta pelkästä huomauttelun ilosta ja pätemisen tarpeesta.

        Jos olet niin onneton, että tekemisesi tai tekemättä jättämisesi ovat yhdentekeviä, niin otan osaa. Itselläni on sen verran vastuita ja vaikutusvaltaa, että tekemisilläni tai tekemättä jättämisilläni on merkitystä.


      • Anonyymi

        Kyllä kuka tahansa saa tarkistaa onko paatissa kyseisiä asennuksia jos sitä pyydetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
        Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiä

        Sopivilla komponenteilla maallikko saa asennusohjeita noudattaen asentaa maasähköt veneeseen. Toinen maallikko saa omistajan luvalla tarkastaa onko käytetty oikeita komponentteja ja asennus tehty asennusohjeen mukaisesti. Ei siihen Tukesin tarkastajaa tarvita ellei maallikkoasentaja sitä itse halua. Matalajänniteasennukset saa tehdä ihan miten lystää, mutta seuran katsastaja voi asettaa niillekin ehtoja jos haluaa pitää veneensä seuran laiturissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.

        Maapuolella sähkömiehenä toimiva on melko ulkona laivasähköistä, kun on vähän eri juttu, joten tarkastajan tulisi olla laivasähkö koulutus ja kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
        Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiä

        Tukesin sivuilla on luettelo Tukesin hyväksymistä tarkastajista, ei kaikista tarkastajista.
        Onhan nyt ihan selvää ettei kaikkia maapallolla toimivia tarkastajia hyväksytä vain ja ainoastaan Suomen Tukesin toimesta.
        Kuka tahansa voi siis tarkastaa mitä tahansa, mutta se ei vapauta jostain lakisääteisestä tarkastuksesta silloin, kun kyseisen tarkastuksen tekijälle on jossain lainsäädännössä määritelty pätevyysvaatimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.

        Häviäjä ei todellakaan maksa konsultaatiota ellei itse halua, vaan aina konsultaation tilaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tukesin sivuilla on luettelo Tukesin hyväksymistä tarkastajista, ei kaikista tarkastajista.
        Onhan nyt ihan selvää ettei kaikkia maapallolla toimivia tarkastajia hyväksytä vain ja ainoastaan Suomen Tukesin toimesta.
        Kuka tahansa voi siis tarkastaa mitä tahansa, mutta se ei vapauta jostain lakisääteisestä tarkastuksesta silloin, kun kyseisen tarkastuksen tekijälle on jossain lainsäädännössä määritelty pätevyysvaatimus.

        Paitsi että Suomessa ei kuka tahansa saa kurkata edes jakorasiaan, Eli ei saa tarkastaa kun ei näe. Toki voi kurkata jakorasiaan ja tarkastaa, mutta parempi pitää omana tietonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Suomessa ei kuka tahansa saa kurkata edes jakorasiaan, Eli ei saa tarkastaa kun ei näe. Toki voi kurkata jakorasiaan ja tarkastaa, mutta parempi pitää omana tietonaan.

        Sinäkö kiellät? Laki ei ainakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö kiellät? Laki ei ainakaan.

        En minä, vaan viranomainen lain myöntämällä mandaatilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä, vaan viranomainen lain myöntämällä mandaatilla.

        Ei pidä paikkaansa. Ei ole sellaista määräystä, joka kieltäisi avaamasta sähköasennuksien ympäriltä jakorasioita tai muita rakenteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Ei ole sellaista määräystä, joka kieltäisi avaamasta sähköasennuksien ympäriltä jakorasioita tai muita rakenteita.

        Katkaisimien ja pistorasioiden kehykset saa poistaa seinän tapetoinnin tai maalauksen ajaksi, valaisimen saa kytkeä "sokeripalalla" vanhoissa asennuksissa, mutta jakorasioita tai ryhmäkeskuksia ei saa avata. Jos sähkäri on tehnyt ne pysyvästi virrattomiksi niin pois saa tietenkin purkaa kuka tahansa.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään väliä kuka tarkastaa.
      Omistaja vastaa että asennukset ovat oikein tehdyt.

      • Anonyymi

        Jos omistaja on läpimenneen katsastuksen jälkeen siinä uskossa, että laitteet on kunnossa, hän menettelee paisti oikein, niin vastuuntuntoisesti. Kuolleiden kielten maisteri ei välttämättä tiedä, miten sähkölaitteet tarkastetaan ja vaaditaanko siihen pätevyys.

        Jos katsastaa sähkölaitteita ja antaa todistuksen niiden kunnosta, pitää siihen olla oikeudet. Asiaa ei muuta miksikään se, että katsastaa huonosti eikä ymmärrä niiden päälle mitään ja samalla katsoo liivit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos omistaja on läpimenneen katsastuksen jälkeen siinä uskossa, että laitteet on kunnossa, hän menettelee paisti oikein, niin vastuuntuntoisesti. Kuolleiden kielten maisteri ei välttämättä tiedä, miten sähkölaitteet tarkastetaan ja vaaditaanko siihen pätevyys.

        Jos katsastaa sähkölaitteita ja antaa todistuksen niiden kunnosta, pitää siihen olla oikeudet. Asiaa ei muuta miksikään se, että katsastaa huonosti eikä ymmärrä niiden päälle mitään ja samalla katsoo liivit.

        ” pitää siihen olla oikeudet.”

        Onhan kerhon katsurilla oikeudet. Nimittäin kerhon oikeudet. Ja katsastuslappu on kerhoa varten. Ei esim. poliisi tai merivartiosto sitä sinulta koskaan kysele.

        Minullakin on oikeus katsastaa äitini auto. koska hän antoi minulle siihen oikeudet. Mutta se katsastus päteekin vain meidän kesken.

        Viranomaisilla on sitten ihan omat säännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” pitää siihen olla oikeudet.”

        Onhan kerhon katsurilla oikeudet. Nimittäin kerhon oikeudet. Ja katsastuslappu on kerhoa varten. Ei esim. poliisi tai merivartiosto sitä sinulta koskaan kysele.

        Minullakin on oikeus katsastaa äitini auto. koska hän antoi minulle siihen oikeudet. Mutta se katsastus päteekin vain meidän kesken.

        Viranomaisilla on sitten ihan omat säännöt.

        Juuri näin. Se katsuri tarkastaa ennalta määritellyt tarkastuskohteet eikä pura rakenteita ja reverse engineeraa asennuksia, koska seuran sisäisesti on sovittu, että pintaraapaisu riittää.


    • Anonyymi

      Venekerhossa pätevyys saavutetaan korkealla iällä, huonoilla jaloilla ja känisevällä äänellä. Mitä tahansa saa tarkastaa.

    • Anonyymi

      Katsastaja ei ole pätevä hyväksymään kaasu- ja sähköasennulsia. Katsastaja voi kuitenkin tutkia miltä asennukset vaikuttavat ja jos epäillään asennusten oikeellisuuta, niin voidaan tarkastaa, että asennuspöytäkirjat ovat kunnossa.

      • Anonyymi

        Ai random katsastajan arvioitavissa onko sen näköinen että pitää tarkastaa asennuspöytäkirjat? Jos näyttää hyvältä niin sitten on laillinen?😁👍


      • Anonyymi

        Silloin katsastan pitää kertoa, ettei hänellä ole mitään pätevyyksiä tarkastaa kaasua, kylmälaitteita tai sähköä.
        Vie hiukan pohjaa pois, muitta rehellisyys on arvostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin katsastan pitää kertoa, ettei hänellä ole mitään pätevyyksiä tarkastaa kaasua, kylmälaitteita tai sähköä.
        Vie hiukan pohjaa pois, muitta rehellisyys on arvostettua.

        Maallikkokin voi olla seuratoiminnassa pätevä huomauttamaan ilmiselvistä puutteista. Eri asia sitten tajuaako huomautuksen saava arvostaa sitä. Seuran maallikkokatsastaja voi tarkastaa vaikka onko veneen päälliköllä kipparinlakki suorassa ja hylätä katsastuksen ellei niin ole, seuran sääntöjen puitteissa tietenkin. Pahin mahdollinen seuraamus on seurasta erottaminen, mutta ei se estä veneilyä vaikka veneen kaasulinjat olisi tehty puutarhaletkulla Gardenan pikaliittimillä ja keulapotkurin sähköt olisi vedetty alimitoitetulla kaapelilla ilman sulakkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maallikkokin voi olla seuratoiminnassa pätevä huomauttamaan ilmiselvistä puutteista. Eri asia sitten tajuaako huomautuksen saava arvostaa sitä. Seuran maallikkokatsastaja voi tarkastaa vaikka onko veneen päälliköllä kipparinlakki suorassa ja hylätä katsastuksen ellei niin ole, seuran sääntöjen puitteissa tietenkin. Pahin mahdollinen seuraamus on seurasta erottaminen, mutta ei se estä veneilyä vaikka veneen kaasulinjat olisi tehty puutarhaletkulla Gardenan pikaliittimillä ja keulapotkurin sähköt olisi vedetty alimitoitetulla kaapelilla ilman sulakkeita.

        Toki voi, mutta kun puhutaan luvanvaraisista asioista, pitää kertoa, jos ei ole pätevyykisä ja ettei niin muodoin hyväksytty tarkastus ole kuin maallikon näkemys asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki voi, mutta kun puhutaan luvanvaraisista asioista, pitää kertoa, jos ei ole pätevyykisä ja ettei niin muodoin hyväksytty tarkastus ole kuin maallikon näkemys asiasta.

        Sitähän se seurojen katsastustoiminta on, maallikon näkemys asiassa, ja seuratoiminnassa se riittää päätöksentekoon kun seurassa näin on päätetty. "En ole gynekologi mutta voin katsoa" lausahduksia ei tarvita kun ei tehdä lakimääräistä tarkastusta eikä anneta mitään vaatimustenmukaisuustositetta, eikä peritä tarkastuksesta maksua.


      • Anonyymi

        Ainakin meillä katsastaja kysyi, onko kaasuasennuksista pöytäkirjaa/kuittia ja/tai millon on viimeksi tarkastettu. En tiedä, miten homma olisi edennyt, jollei dokumentteja olisi ollut. Varmaan siitä olisi kirjauskehotus annettu. Katsastaja katsoi dokumentit, ei asennuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin meillä katsastaja kysyi, onko kaasuasennuksista pöytäkirjaa/kuittia ja/tai millon on viimeksi tarkastettu. En tiedä, miten homma olisi edennyt, jollei dokumentteja olisi ollut. Varmaan siitä olisi kirjauskehotus annettu. Katsastaja katsoi dokumentit, ei asennuksia.

        Vanhoihin veneisiin ei noita tietoja ole välttämättä ikinä edes tullut. Ei siitäkään hylätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se seurojen katsastustoiminta on, maallikon näkemys asiassa, ja seuratoiminnassa se riittää päätöksentekoon kun seurassa näin on päätetty. "En ole gynekologi mutta voin katsoa" lausahduksia ei tarvita kun ei tehdä lakimääräistä tarkastusta eikä anneta mitään vaatimustenmukaisuustositetta, eikä peritä tarkastuksesta maksua.

        Gynekologivertaus on osuvampi kuin arvaatkaan.

        Jos vilkaisee ja toteaa, että värkki on kunnossa, niin se on diagnoosin tekemistä ja edellyttää lääkärin oikeuksia. Jos taas vilkaisee yleisestä mielenkiinnosta ilman, että toteaa sen terveydestä mitään, ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gynekologivertaus on osuvampi kuin arvaatkaan.

        Jos vilkaisee ja toteaa, että värkki on kunnossa, niin se on diagnoosin tekemistä ja edellyttää lääkärin oikeuksia. Jos taas vilkaisee yleisestä mielenkiinnosta ilman, että toteaa sen terveydestä mitään, ei tarvita.

        No ei tietenkään edellytä lääkärin pätevyyttä toteamaan että hyvältä näyttää ja tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin katsastan pitää kertoa, ettei hänellä ole mitään pätevyyksiä tarkastaa kaasua, kylmälaitteita tai sähköä.
        Vie hiukan pohjaa pois, muitta rehellisyys on arvostettua.

        Ei mene katsastuksesta läpi ilman pohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai random katsastajan arvioitavissa onko sen näköinen että pitää tarkastaa asennuspöytäkirjat? Jos näyttää hyvältä niin sitten on laillinen?😁👍

        Katsastailla on yleensä pitka kokemus veneiden rakenteiden arvioinneista ja he ovat nähneet paljon erilaisia toteutuksia. Tavallisella maalaisjärjellä varustettu henkilö pystyy helposti ulkoisesti päättelemään onko jokin ratkaisu "viritys" vai ammattimaisesti toteutettu. Jos homma vaikuttaa "viritykseltä" niin silloin voidaan pyytää lisäselvityksiä. Ei asia ole edes vaikea ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoihin veneisiin ei noita tietoja ole välttämättä ikinä edes tullut. Ei siitäkään hylätä.

        Näinpä. Jotkut katsastajat ovat suositelleet kaasuasennusten tarkastuttamista. Toiset eivät ole edes kysyneet onko tarkastettu. Itse kyllä tarkastan vähintään vuosittain, mutta ei ole mitään lappuja "virallisesta" tarkastuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoihin veneisiin ei noita tietoja ole välttämättä ikinä edes tullut. Ei siitäkään hylätä.

        Eipä tietenkään! Sen takia tilasin ammattilaisen vaihtamaan lieden letkun ja tarkastamaan järjestelmän. Vene 80-luvulta. Ei maksanut montaa kymppiä, kun oli valmiiksi pyydetty paikalle katsastusiltana kimppatilauksena. Huolsi vielä lieden kaupantekiäisinä, kun oli vapaa väli. Tuo dokumentti kelvannee muutaman vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tietenkään! Sen takia tilasin ammattilaisen vaihtamaan lieden letkun ja tarkastamaan järjestelmän. Vene 80-luvulta. Ei maksanut montaa kymppiä, kun oli valmiiksi pyydetty paikalle katsastusiltana kimppatilauksena. Huolsi vielä lieden kaupantekiäisinä, kun oli vapaa väli. Tuo dokumentti kelvannee muutaman vuoden.

        Eli antoi vähän valohoitoa muutaman kympin letkukiinnityksen kylkiäisenä ja harmikseen ei löytänyt mitään rikkinäistä minkä vaihdosta olisi voinut veloittaa lisää.


    • Anonyymi

      Asian ydin on siinä, että kun organisaatio SPV tekee jotain tai sen mandaatilla tehdään, yhteisölle tulee vastuu.
      Jos taas Jonne kuuntelee, kun sähkö sihisee, ei ole vastuuta, ellei Jonne sitten sano olevansa sähkömies ja väitä tuntevansa asiat. Silloin Jonnellekin tulee vastuu sekä teoistaan, että sanoistaan.

      • Anonyymi

        Jos maallikkona sanon naapurilleni, että hänen sähkönsä ovat kunnossa ja hänen talonsa palaa oikosulun takia maan tasalle, niin minä en kyllä tasan tarkkaan joudu siitä mihinkään oikeudelliseen vastuuseen.

        Joten ihan turhaa paskanjauhantaa tämäkin ketju.


    • Anonyymi

      Mahtaako juuri kukaan keskustelijoista olla perehtynyt katsastusmäärääyksiin ja mitä katsastuksessa oikein tarkastetaan? Katsastuksessa katsastaja ei suorita laitteille käyttöönottotarkastuksia vaan aivan muuta. Oheisesta linkistä löytyy katsastusohjeet ja selvitys siitä kuinka katsastus tehdään. Itse laitteistojen tarkastuklsen voi suorittaa ainoastaan kyseisten järjestelmien asennusoikeudet omaava henkilö ja hän antaa veneen omistajalla todistuksen asiasta. Omistajan vastuulla on laitteiden asennusten laillisuus ei katsastajan.
      https://spv.fi/wp-content/uploads/2022/02/Katsastussaannot-2022.pdf

      • Anonyymi

        Tuolta linkistä löytyy runsaasti itsesävellättyä "lakia". Erityisesti tökkäsi silmään lause:

        "Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "

        Tuo on silkkaa pazkaa. Suomessa ei tarvita mitään lupia sähköasennusten tekemiselle. Sähköurakointioikeus riittää.
        Samantasoista soopaa löytyy tuolta runsaasti. Jätän sen etsimisen lukijalle harjoitustehtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta linkistä löytyy runsaasti itsesävellättyä "lakia". Erityisesti tökkäsi silmään lause:

        "Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "

        Tuo on silkkaa pazkaa. Suomessa ei tarvita mitään lupia sähköasennusten tekemiselle. Sähköurakointioikeus riittää.
        Samantasoista soopaa löytyy tuolta runsaasti. Jätän sen etsimisen lukijalle harjoitustehtäväksi.

        Sähköurakointioikeus = lupa tehdä sähkötöitä = luvanvaraista.

        Yritätkö tahallasi ymmärtää asoita väärin?


      • Anonyymi

        Ei tuolla ole mitään virallisia katsastusmääräyksiä vaan seuran sisäisiä ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköurakointioikeus = lupa tehdä sähkötöitä = luvanvaraista.

        Yritätkö tahallasi ymmärtää asoita väärin?

        Harrastelija voi tietysti käydä kysymässä tyttöystävältä tai vaimolta luvan jos ei muuten uskalla jauhaa palstalla pazkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta linkistä löytyy runsaasti itsesävellättyä "lakia". Erityisesti tökkäsi silmään lause:

        "Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "

        Tuo on silkkaa pazkaa. Suomessa ei tarvita mitään lupia sähköasennusten tekemiselle. Sähköurakointioikeus riittää.
        Samantasoista soopaa löytyy tuolta runsaasti. Jätän sen etsimisen lukijalle harjoitustehtäväksi.

        Kuulostaa niin tutulta. Oletkohan sama kirjoittaja kuin kaksi vuotta sitten kun täällä käytiin pitkä vääntö ”nollauksesta” kodin sähkörasiassa?

        Tuohon postaukseesi viitaten voitaisiin kysyä miten ne sähköurakointioikeudet voisi saada?
        Voisiko tavallinen tallaaja käydä sellaiset jostakin anomassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harrastelija voi tietysti käydä kysymässä tyttöystävältä tai vaimolta luvan jos ei muuten uskalla jauhaa palstalla pazkaa.

        Harrastelija ei tarkasta sähkötöitä, mutta hän voi katsastaa veneen ja siihen tehdyt sähkötyöt. Jos viitsisit lukea katsastusohjeet, niin tietäisit miten tämä tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harrastelija ei tarkasta sähkötöitä, mutta hän voi katsastaa veneen ja siihen tehdyt sähkötyöt. Jos viitsisit lukea katsastusohjeet, niin tietäisit miten tämä tehdään.

        Harrastelija voi tarkastaa sähkötyöt niiltä osin kuin pääsee käsiksi pistorasian peitelevyjä kummempia suojauksia poistamatta. Minäkin tarkastin omat sähkövetoni ja kytkentäni, jopa tarkistin niitä jännitteettöminä kunnes olin tyytyväinen. Pätevöitynyt sähkäri ne sitten hyväksyi ja mittasi oikosulkuvirrat samalla kun teki kytkennät ryhmäkeskukseen. Ei ole talo palanut, ja miksi palaisi kun vedin minimivaatimusta paksumpaa ML:ää betoniin upotettuihin putkiin. Ammattilainen urakkapalkalla olisi tehnyt mahdollisimman halvalla ja nopeasti mutta minä tein ajan kanssa kunnolla laadukkaista osista.

        Mitä sitten taas tulee venesähköihin, niin... sähkölaitteen saa itselleen harrastuksena rakentaa, mutta kiinteää asennusta ei saa tehdä. No jos se rakennetaan töpselipiuhan päähän ja on siirrettävä niin on sallittu. Kuka hullu kytkee veneen valtakunnanverkkoon kiinteänä tai puolikiinteänä asennuksena? Veneeni on siis omaan käyttöön harrastusmielessä rakennettu siirrettävä schukotöpselillä kytkettävä sähkölaite.

        https://stek.fi/question/sahko-elektroniikkaharrastuksen-lainsaadanto/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa niin tutulta. Oletkohan sama kirjoittaja kuin kaksi vuotta sitten kun täällä käytiin pitkä vääntö ”nollauksesta” kodin sähkörasiassa?

        Tuohon postaukseesi viitaten voitaisiin kysyä miten ne sähköurakointioikeudet voisi saada?
        Voisiko tavallinen tallaaja käydä sellaiset jostakin anomassa?

        Ei oikeutta tarvitse anoa. Kyseessä on ilmoitusluontoinen asia.

        Ennen sähkötöiden aloittamista tehdään ilmoitus aloittamisesta TUKESille. Ilmoituksessa mainitaan sähkötöiden johtaja ja kerrotaan että hallussa on töiden tekemisessä tarvittavat välineet ja asiaankuuluva kirjallisuus ja kiinteä toimipaikka.

        TUKES sitten merkitsee ilmoittajan sähköurakoitsijarekisteriin ja ilmoittaa, että ilmoituksen tekijällä on sähköurakointioikeus.
        Mitään anomisia, rukoilemisia tai muutakaan vastaavaa ei tarvitse tehdä koska kyseessä ei ole mikään lupa vaan oikeus joka kuuluu jokaiselle joka täyttää vaatimukset.

        Nollauksista minun ei tarvitse vääntää kättä kenenkään kanssa koska minulla on sähköurakointioikeus kakkonen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeutta tarvitse anoa. Kyseessä on ilmoitusluontoinen asia.

        Ennen sähkötöiden aloittamista tehdään ilmoitus aloittamisesta TUKESille. Ilmoituksessa mainitaan sähkötöiden johtaja ja kerrotaan että hallussa on töiden tekemisessä tarvittavat välineet ja asiaankuuluva kirjallisuus ja kiinteä toimipaikka.

        TUKES sitten merkitsee ilmoittajan sähköurakoitsijarekisteriin ja ilmoittaa, että ilmoituksen tekijällä on sähköurakointioikeus.
        Mitään anomisia, rukoilemisia tai muutakaan vastaavaa ei tarvitse tehdä koska kyseessä ei ole mikään lupa vaan oikeus joka kuuluu jokaiselle joka täyttää vaatimukset.

        Nollauksista minun ei tarvitse vääntää kättä kenenkään kanssa koska minulla on sähköurakointioikeus kakkonen.

        Huomaa:
        Sähkötöiden johtajalta vaaditaan sähköpätevyys. Hänen tulee olla urakoitsijan palveluksessa. Keikkaduunarit eivät siis kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa:
        Sähkötöiden johtajalta vaaditaan sähköpätevyys. Hänen tulee olla urakoitsijan palveluksessa. Keikkaduunarit eivät siis kelpaa.

        Eli joko seuralla tai SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja hiukan riippuen siitä tekeekö katsastaja töitään seuran vai SPV:n valtuuttamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli joko seuralla tai SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja hiukan riippuen siitä tekeekö katsastaja töitään seuran vai SPV:n valtuuttamana.

        Taitaa olla niin, että sekä seuralla että SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja koska:

        "Katsastuksen suorittavat seuran siihen valtuuttamat, katsastajakurssin käyneet katsastajat, joilla on liiton myöntämä katsastajalupa."

        Onko kyseessä yhteisvastuu vai täysi vastuuttomuus, kuten yleensä jaetussa vastuussa 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harrastelija ei tarkasta sähkötöitä, mutta hän voi katsastaa veneen ja siihen tehdyt sähkötyöt. Jos viitsisit lukea katsastusohjeet, niin tietäisit miten tämä tehdään.

        Entä, jos lukisit itse ohjeet ja standardit, mihin viitataan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä, jos lukisit itse ohjeet ja standardit, mihin viitataan?

        Minä luin ohjeen tuohon asti:
        "Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
        Sitten minua alkoi naurattaa ja menin kaljalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä luin ohjeen tuohon asti:
        "Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
        Sitten minua alkoi naurattaa ja menin kaljalle.

        Korjaan:
        Lähdin kaljalle. Ja naurattaa edellenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli joko seuralla tai SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja hiukan riippuen siitä tekeekö katsastaja töitään seuran vai SPV:n valtuuttamana.

        Se, että sähköurakoitsijalla on palveluksessaan sähköpätevä sähkötöiden johtaja, ei tee sähköurakoitsijasta muiden kuin omien sähköasennusten tarkastajan.
        TUKES voi myöntää valtuuden muiden urakoitsijoiden tekemien sähköasennusten tarkastamiseen mutta tuo vaatii hiukan enemmän ammattitaitoa ja paneutumista sähkötöihin ja lainsäädäntöön.


    • Anonyymi

      Sähkötöiden luvanvaraisuus on useimmissa huviveneissä täysin marginaalissa koska suurin osa venesähköistä on 12-48 V tasavirta asennuksia, eikä niiden tekemiseen tarvita minkäänlaista proopuskaa ei tekijältä, eikä tarkastajalta. Kippari vastaa.

      Maasähköasennus on usein suoraviivainen ja sen osalta on määrätty selkeästi hyväksytty ja kuvattu kytkentätapa mikä on katsastajan helppo tarkastaa.

      Jos aluksessa on erikseen voimavirtaa, generaattoria , genurien ja maasähkön synkronointia ym, niin noista katsastaja tarkastaa vain lopputarkastuspöytäkirjat ja mahdollisesti mittauspöytäkirjat. Tällaisia paatteja on tosin älyttömän harvassa kun tarkastellaan veneseurojen rekistereissä olevia paatteja lukumääräisesti. Jos noita olisi esimerkiksi 1 / 10 000 venettä, niin normikatsastaja ei törmää välttämättä koskaan vuosien aikana tällaisiin veneyksilöihin.

      • Anonyymi

        Kun luvanvaraisuuskin menee helposti yli ymmärryksen niin tulee palstalle tuommoista paskanjauhantaa.


    • Anonyymi

      Kuten aina. Porukoilla menee koko ajan sekaisin noiden luvanvaraisuuksien kanssa se, mitä tarkoitetaan termillä ”sähkötyöt”.

      ”Työ” on lakitekstissä ansaintatarkoituksessa tehtävää toimintaa. Kerhotoiminnassa olevat ”tarkastukset” ja katsastukset tai miksi ikinä kutsutaan, eivät siis ole mitään ”sähkötöitä” siten kuin lainlaatija on asian määritellyt.

      • Anonyymi

        Lainlaatijakin on suuressa viisaudessaan päättänyt että luvanvaraisia sähkötöitä ovat ainoastaan omassa veneessä ähertävien ja sekoilevien itsekeksimät näperrykset.


      • Anonyymi

        Tarkastajalta vaaditaan myös pätevyys, yleensä parempi kuin tekijältä.


    • Anonyymi

      Aivan kuka tahansa osaamistasoon katsomatta saa tarkastaa mutta aivan eri asia onko pätevä antamaan minkäänlaista tositetta tai lausuntoa tarkastuksesta ja onko siihen luottaminen.

    • Anonyymi

      Minulle ei nyt ihan valkene mitä tarkoitetaan jollakin ns. ”virallisella” tarkastuksella ja tositteella?

      Miten se minuun kuluttajana vaikuttaa jos jonkun lappusen on kirjoittanut ”hyväksytty” tarkastaja tai sitten joku maallikko?

      Eli saanko siitä vain hyvän mielen, vai vapauttaako se muka minut jostakin vastuista? Ja jos vapauttaa, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?

      Voinko vahingon sattuessa vaatia korvauksia ”viralliselta” tarkastajalta? Entä mikä sitten estäisi samalla tavalla vaatimasta maallikkoa tilille?

      Vakuutusehtojen osalta tähän pätee sama kuin esimerkiksi vailla CE-hyväksyntää olevien lämmittimien kanssa. Tästä täälläkin väännettiin taannoin kättä, ja lopputulos oli se, etteivät moiset asiat kuulu yksittäisen kuluttajien vastuulle, jos ei voida osoittaa tahallista huolimattomuutta tms. Ammatinharjoittajiin sitten pätevät ihan eri vaatimukset.

      • Anonyymi

        No kun kiinteitä kaasuasennuksia ei saa itse vapaasti tehdä. Se tosite voi helpottaa esim. vakuutusyhtiön kanssa asioimista kun ne venepalon jälkiselvittelyissä kysyy ranetitko itse kaasuasennukset. Jos sinulle yhtälailla kelpaa minkä tahansa maallikon tosite niin varmaan yhtä iloisesti maksat sakkolapun jonka joku satunnainen kulkija sinulle ilman sakotusoikeutta kirjoittaa. Satunnainen pulliainen saa tarkastaa veneesi asennukset mutta ei sillä välttämättä ole arvoa kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun kiinteitä kaasuasennuksia ei saa itse vapaasti tehdä. Se tosite voi helpottaa esim. vakuutusyhtiön kanssa asioimista kun ne venepalon jälkiselvittelyissä kysyy ranetitko itse kaasuasennukset. Jos sinulle yhtälailla kelpaa minkä tahansa maallikon tosite niin varmaan yhtä iloisesti maksat sakkolapun jonka joku satunnainen kulkija sinulle ilman sakotusoikeutta kirjoittaa. Satunnainen pulliainen saa tarkastaa veneesi asennukset mutta ei sillä välttämättä ole arvoa kenellekään.

        Kyse ei ollut asennusten tekemisestä, vaan olemassa olevien tarkstamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun kiinteitä kaasuasennuksia ei saa itse vapaasti tehdä. Se tosite voi helpottaa esim. vakuutusyhtiön kanssa asioimista kun ne venepalon jälkiselvittelyissä kysyy ranetitko itse kaasuasennukset. Jos sinulle yhtälailla kelpaa minkä tahansa maallikon tosite niin varmaan yhtä iloisesti maksat sakkolapun jonka joku satunnainen kulkija sinulle ilman sakotusoikeutta kirjoittaa. Satunnainen pulliainen saa tarkastaa veneesi asennukset mutta ei sillä välttämättä ole arvoa kenellekään.

        Kuluttajalla ei ole velvollisuutta tehdä selvitystä millekään yhtiölle mistään kaasuasennuksista. Veikkaa ettei valtaosa edes tiedä kuka käytettynä ostamansa veneen kaasut on asentanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ollut asennusten tekemisestä, vaan olemassa olevien tarkstamisesta.

        Ei tartte tarkastaa jos on asentajasta mustaa valkoisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartte tarkastaa jos on asentajasta mustaa valkoisella.

        Ostin veneen käytettynä. Ei ole mitään ”mustaa valkoisella”. Joudunko nyt siis vankilaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin veneen käytettynä. Ei ole mitään ”mustaa valkoisella”. Joudunko nyt siis vankilaan?

        Sitä ei voi tietää. Se on itsestäsi kiinni eikä kukaan täällä osaa ennustaa mitä teet seuraavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ei voi tietää. Se on itsestäsi kiinni eikä kukaan täällä osaa ennustaa mitä teet seuraavaksi.

        Ennustaminen on aivan helppoa. Sen todistavat tuhannet ilmastonlämpenemisen ennustajatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennustaminen on aivan helppoa. Sen todistavat tuhannet ilmastonlämpenemisen ennustajatkin.

        Juu, maailmanloppu on tullut jo monta kertaa kuten on ennustettu.


    • Anonyymi

      Saivarrellaan vielä lisää. Kuka tahansa saa tarkastaa sinun veneesi mitkä tahansa asennukset esim. laiturilta tai toisesta veneestä. Veneeseesi saa tarkastaja astua vasta kun olet antanut siihen luvan. Tällaisen tarkastuksen tuloksen merkityksestä on jo aiemmin kommentoitu.

      • Anonyymi

        Unohdit lisäsaivartelun. Toistit vaan samaa mitä oli jo sanottu.


    • Anonyymi

      Voi kysyä, mitä järkeä on tehdä tarkastuksia, joihin taidot ei riitä. Sähköasenuksia voi tehdä monella tavalla oikein ja monella tavalla väärin.
      Harva katsastusmies ymmärtää näkemäänsä ja vielä harvemmalla on tarpeeksi aikaa perehtyä edes pienen veneen kytkentöihin niin, että osaa sanoa niistä mitään.

      • Anonyymi

        Eihän se katsastaja mitään sähkötarkastuksia teekään ellei sitten ole kyseessä varmennustarkastusoikeuden omaava tarkastaja.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo on katsastajille, ei tarkastajille jollaisesta aloituksessa kysyttiin.


    • Anonyymi

      Astianpesukone kannattaa liittää ihan itse niille varatuille paikoille ja niin on edullistakin. Naapuria ei kannata pyytää tarkastelemaan sitten.

    • Anonyymi

      Saako naapuri tulla motkottamaan asennuksista

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe