Asennusten tekeminen vaatii pätevyyden, mutta voiko maallikko todeta ilman alan pätevyyttä asennukset väärin tai oikein tehdyiksi?
Sama pätee myös kylmälaitteisiin.
Saako kuka tahansa tarkastaa ja sähkö- ja kaasuasennukset?
87
950
Vastaukset
- Anonyymi
Kysymys taitaa sisältää myös vastauksen.
- Anonyymi
SPV:n katsastusohjeessa katsastajan tulee tarkistaa sähkökytkentöjen lainmukaisuus.
Epäilen, että se vaatii vähintään S3 luvat ja sähkötöiden johtajan.
Vaikka katsastaja ei tee sähkökytkentöjä, niin hän voi hylätä ne. Kääntäen se tarkoittaa sitä, että jos hän ei hylkää, hän hyväksyy. Hyväksymiseen tarvitaan pätevyys ja oikeudet.
- Anonyymi
Aika outo kysymys. Jos ei ole pätevyyttä, niin aika paha ottaa kantaa.
Sitten taas toisaalta, jokainenhan saa ottaa kantaa mihin haluaa. Mutta onko sillä mitään merkitystä minkään kannalta?
Eli mikä on koko kysymyksen pointti?- Anonyymi
Jos oletetaan, että katsastetulla veneillään turvallisesti ja katsastuksella varmistetaan veneen kunto, niin katsastaja, joka hyväksyy veneen on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.
Jos vielä tutustutaan katsastusohjeeseen, niin ohjeessa mainitaan Sähköturvallisuuslaki (2016/1135), EN ISO 13297:2021 ”Small craft – Electrical systems – Alternating and direct current installations” sekä Sähkötyöturvallisuusstandardi (SFS6002:2015+A1:2018).
Tästä syntyy vahva mielikuva siitä, että katsastajalla on riittävä osaaminen ja riittävä pätevyys tarkastaa ja hyväksyä vene täyttämään yllä esitettyjen standardien vaatimukset. Eihän sillä muuten olisi turvallista liikkua eikä se olisi kunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos oletetaan, että katsastetulla veneillään turvallisesti ja katsastuksella varmistetaan veneen kunto, niin katsastaja, joka hyväksyy veneen on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.
Jos vielä tutustutaan katsastusohjeeseen, niin ohjeessa mainitaan Sähköturvallisuuslaki (2016/1135), EN ISO 13297:2021 ”Small craft – Electrical systems – Alternating and direct current installations” sekä Sähkötyöturvallisuusstandardi (SFS6002:2015 A1:2018).
Tästä syntyy vahva mielikuva siitä, että katsastajalla on riittävä osaaminen ja riittävä pätevyys tarkastaa ja hyväksyä vene täyttämään yllä esitettyjen standardien vaatimukset. Eihän sillä muuten olisi turvallista liikkua eikä se olisi kunnossa.Tuota tuota...
”...on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.”
Onkohan ihan noin? En tunne seurojen katsastustoimintaa, mutta eiköhän se ole niin, että seuran katsastaja vain toteaa veneen joko olevan seurojen katsastussääntöjen mukainen, tai sitten että se ei sitä ole?
Aluksen turvallisuudesta ja kunnosta vastaa AINA omistaja tai päällikkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota tuota...
”...on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.”
Onkohan ihan noin? En tunne seurojen katsastustoimintaa, mutta eiköhän se ole niin, että seuran katsastaja vain toteaa veneen joko olevan seurojen katsastussääntöjen mukainen, tai sitten että se ei sitä ole?
Aluksen turvallisuudesta ja kunnosta vastaa AINA omistaja tai päällikkö.SPV:n sivuilla lukee:
Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.
Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SPV:n sivuilla lukee:
Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.
Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.Mainospuheita. Ei kai kukaan toope ulkoista turvallisuuttaan jonkun ulkopuolisen vastuulle?
On siinä tietty sekin pointti, että vaikka omistaja olisi kuinka huolellinen, jotakin voi silti vahingossa jäädä huomioimatta.
Mutta tämähän ei ole kenelläkään ongelma, paitsi provoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SPV:n sivuilla lukee:
Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.
Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.Ei tuossa kerrota kuinka turvallisesti. Diipadaapaahan tuo teksti on, se ilmenee jo tuosta "yhdessä nauttien" lisäyksestä, vai meinaatko että tuo on lupaus, että katsastaja tulee jatkossa joka reissulle mukaan tarjoamaan nautintoja? Sitähän tuo loogisesti tarkalleen ottaen tarkoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota tuota...
”...on sen todennut kunnossa olevaksi ja turvalliseksi.”
Onkohan ihan noin? En tunne seurojen katsastustoimintaa, mutta eiköhän se ole niin, että seuran katsastaja vain toteaa veneen joko olevan seurojen katsastussääntöjen mukainen, tai sitten että se ei sitä ole?
Aluksen turvallisuudesta ja kunnosta vastaa AINA omistaja tai päällikkö.Juuri näin, ja katsastuspöytäkirjasta ilmenee tarkastetut kohteet ja tarkastusajankohtana havaitut puutteet. Mihinkään muuhun se ei ota kantaa. Ei siinä pöytäkirjassa lue, että vene on kunnossa ja tuvallinen kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa seuraavaan määräaikaiskatsastusajankohtaan saakka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SPV:n sivuilla lukee:
Katsastetulla veneellä veneilet turvallisesti yhdessä nauttien. Veneen katsastus on tärkeä toimenpide, sillä varmistetaan veneen kunto.
Nauttiminen on subjektiivista, mutta turvallisuus ja kunto ovat palvelulupauksia: aika rohkeita ne ovat, kun itse on asioihin perehtynyt, mutta jos joku voi ottaa ne tosissaan, niiden täytyy pitää paikkansa.Vai yhdessä nauttien?
Minä purjehdin aina yksin.
- Anonyymi
Saahan niitä tarkastaa kuka tahansa. Miksi ei saisi? Tarkistaa ei saa.
- Anonyymi
Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiäSaa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.
Jos tarkastuksen tekee katsastaja ja katsastuksessa annettaan ymmärtää, että veneily on sen jälkeen turvallista ja vene kunnossa mukaan lukien sähkölaitteet, niin se vaikuttaa viralliselta.
Se, mitä sinä teet tai olet tekemättä, on ihan yhdentekevää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tarkastuksen tekee katsastaja ja katsastuksessa annettaan ymmärtää, että veneily on sen jälkeen turvallista ja vene kunnossa mukaan lukien sähkölaitteet, niin se vaikuttaa viralliselta.
Se, mitä sinä teet tai olet tekemättä, on ihan yhdentekevää.”niin se vaikuttaa viralliselta.”
Voihan se vaikuttaa vaikka miltä, mutta eihän tuo ole kuin paperilappunen kerhon sisäisessä toiminnassa. Mitään viranomaisarvoa tuolla ei ole.
Onko sinulla muuten yleisemminkin ymmärtämisen vaikeutta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tarkastuksen tekee katsastaja ja katsastuksessa annettaan ymmärtää, että veneily on sen jälkeen turvallista ja vene kunnossa mukaan lukien sähkölaitteet, niin se vaikuttaa viralliselta.
Se, mitä sinä teet tai olet tekemättä, on ihan yhdentekevää.Tuskin se seuran katsastaja seuran katsastustilanteessa minään viranomaisena esiintyy, tee rikosilmoitus jos se niin tekee. Ei katsastus tietenkään tee veneilystä turvallista, turvallisempas ehkä. Vastuu on kuitenkin veneen päälliköllä ja veneen päällikön pitää hallita katsastusmiehen tehtävät, jolloin asiansa osaavalle katsastajalle ei jää mitään huomautettavaa katsastustilanteessa - seurojen katsastus on opastava ja valistava eikä mikään turvallisen veneilyn laatusertifikaatti, ja paskantärkeät katsastajat huomauttelevat aina jostain epäoleellisesta pelkästä huomauttelun ilosta ja pätemisen tarpeesta.
Jos olet niin onneton, että tekemisesi tai tekemättä jättämisesi ovat yhdentekeviä, niin otan osaa. Itselläni on sen verran vastuita ja vaikutusvaltaa, että tekemisilläni tai tekemättä jättämisilläni on merkitystä. - Anonyymi
Kyllä kuka tahansa saa tarkistaa onko paatissa kyseisiä asennuksia jos sitä pyydetään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiäSopivilla komponenteilla maallikko saa asennusohjeita noudattaen asentaa maasähköt veneeseen. Toinen maallikko saa omistajan luvalla tarkastaa onko käytetty oikeita komponentteja ja asennus tehty asennusohjeen mukaisesti. Ei siihen Tukesin tarkastajaa tarvita ellei maallikkoasentaja sitä itse halua. Matalajänniteasennukset saa tehdä ihan miten lystää, mutta seuran katsastaja voi asettaa niillekin ehtoja jos haluaa pitää veneensä seuran laiturissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.
Maapuolella sähkömiehenä toimiva on melko ulkona laivasähköistä, kun on vähän eri juttu, joten tarkastajan tulisi olla laivasähkö koulutus ja kokemus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla niin, että kuka tahansa kelpaa sähköasennusten tarkastajaksi.
Ainakin Tukesin sivuilla on luettelo tarkastajista eikä siinä ole kaikkien ihmisten nimiäTukesin sivuilla on luettelo Tukesin hyväksymistä tarkastajista, ei kaikista tarkastajista.
Onhan nyt ihan selvää ettei kaikkia maapallolla toimivia tarkastajia hyväksytä vain ja ainoastaan Suomen Tukesin toimesta.
Kuka tahansa voi siis tarkastaa mitä tahansa, mutta se ei vapauta jostain lakisääteisestä tarkastuksesta silloin, kun kyseisen tarkastuksen tekijälle on jossain lainsäädännössä määritelty pätevyysvaatimus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa sen tarkastaa ihan kuka tahansa, mutta viralliset hyväksynnät ja todistukset on eri asia. Saat sinäkin tarkastaa näyttääkö vaikkapa pistorasia olevan ehjä ja kunnossa ennen kuin tökkäät siihen töpselin. Se on oikeastaan velvollisuutesi. Kyllä minäkin aina tarkastan ammattimiehen työn josta maksan, koska osa ammattilaisista joilla on kaikki vaadittavat pätevyydet fuskaavat ta tekevät surkeaa työtä. Tiedän minäkin sähköasennuksista jotain vaikkei pätevyyksiä ole, ja jos tulee sen hutiloivan sähkärin kanssa kiistaa otetaan kolmas osapuoli ratkaisemaan asian ja häviäjä maksaa konsultaation.
Häviäjä ei todellakaan maksa konsultaatiota ellei itse halua, vaan aina konsultaation tilaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukesin sivuilla on luettelo Tukesin hyväksymistä tarkastajista, ei kaikista tarkastajista.
Onhan nyt ihan selvää ettei kaikkia maapallolla toimivia tarkastajia hyväksytä vain ja ainoastaan Suomen Tukesin toimesta.
Kuka tahansa voi siis tarkastaa mitä tahansa, mutta se ei vapauta jostain lakisääteisestä tarkastuksesta silloin, kun kyseisen tarkastuksen tekijälle on jossain lainsäädännössä määritelty pätevyysvaatimus.Paitsi että Suomessa ei kuka tahansa saa kurkata edes jakorasiaan, Eli ei saa tarkastaa kun ei näe. Toki voi kurkata jakorasiaan ja tarkastaa, mutta parempi pitää omana tietonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että Suomessa ei kuka tahansa saa kurkata edes jakorasiaan, Eli ei saa tarkastaa kun ei näe. Toki voi kurkata jakorasiaan ja tarkastaa, mutta parempi pitää omana tietonaan.
Sinäkö kiellät? Laki ei ainakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö kiellät? Laki ei ainakaan.
En minä, vaan viranomainen lain myöntämällä mandaatilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä, vaan viranomainen lain myöntämällä mandaatilla.
Ei pidä paikkaansa. Ei ole sellaista määräystä, joka kieltäisi avaamasta sähköasennuksien ympäriltä jakorasioita tai muita rakenteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ei ole sellaista määräystä, joka kieltäisi avaamasta sähköasennuksien ympäriltä jakorasioita tai muita rakenteita.
Katkaisimien ja pistorasioiden kehykset saa poistaa seinän tapetoinnin tai maalauksen ajaksi, valaisimen saa kytkeä "sokeripalalla" vanhoissa asennuksissa, mutta jakorasioita tai ryhmäkeskuksia ei saa avata. Jos sähkäri on tehnyt ne pysyvästi virrattomiksi niin pois saa tietenkin purkaa kuka tahansa.
- Anonyymi
Ei ole mitään väliä kuka tarkastaa.
Omistaja vastaa että asennukset ovat oikein tehdyt.- Anonyymi
Jos omistaja on läpimenneen katsastuksen jälkeen siinä uskossa, että laitteet on kunnossa, hän menettelee paisti oikein, niin vastuuntuntoisesti. Kuolleiden kielten maisteri ei välttämättä tiedä, miten sähkölaitteet tarkastetaan ja vaaditaanko siihen pätevyys.
Jos katsastaa sähkölaitteita ja antaa todistuksen niiden kunnosta, pitää siihen olla oikeudet. Asiaa ei muuta miksikään se, että katsastaa huonosti eikä ymmärrä niiden päälle mitään ja samalla katsoo liivit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos omistaja on läpimenneen katsastuksen jälkeen siinä uskossa, että laitteet on kunnossa, hän menettelee paisti oikein, niin vastuuntuntoisesti. Kuolleiden kielten maisteri ei välttämättä tiedä, miten sähkölaitteet tarkastetaan ja vaaditaanko siihen pätevyys.
Jos katsastaa sähkölaitteita ja antaa todistuksen niiden kunnosta, pitää siihen olla oikeudet. Asiaa ei muuta miksikään se, että katsastaa huonosti eikä ymmärrä niiden päälle mitään ja samalla katsoo liivit.” pitää siihen olla oikeudet.”
Onhan kerhon katsurilla oikeudet. Nimittäin kerhon oikeudet. Ja katsastuslappu on kerhoa varten. Ei esim. poliisi tai merivartiosto sitä sinulta koskaan kysele.
Minullakin on oikeus katsastaa äitini auto. koska hän antoi minulle siihen oikeudet. Mutta se katsastus päteekin vain meidän kesken.
Viranomaisilla on sitten ihan omat säännöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” pitää siihen olla oikeudet.”
Onhan kerhon katsurilla oikeudet. Nimittäin kerhon oikeudet. Ja katsastuslappu on kerhoa varten. Ei esim. poliisi tai merivartiosto sitä sinulta koskaan kysele.
Minullakin on oikeus katsastaa äitini auto. koska hän antoi minulle siihen oikeudet. Mutta se katsastus päteekin vain meidän kesken.
Viranomaisilla on sitten ihan omat säännöt.Juuri näin. Se katsuri tarkastaa ennalta määritellyt tarkastuskohteet eikä pura rakenteita ja reverse engineeraa asennuksia, koska seuran sisäisesti on sovittu, että pintaraapaisu riittää.
- Anonyymi
Venekerhossa pätevyys saavutetaan korkealla iällä, huonoilla jaloilla ja känisevällä äänellä. Mitä tahansa saa tarkastaa.
- Anonyymi
Katsastaja ei ole pätevä hyväksymään kaasu- ja sähköasennulsia. Katsastaja voi kuitenkin tutkia miltä asennukset vaikuttavat ja jos epäillään asennusten oikeellisuuta, niin voidaan tarkastaa, että asennuspöytäkirjat ovat kunnossa.
- Anonyymi
Ai random katsastajan arvioitavissa onko sen näköinen että pitää tarkastaa asennuspöytäkirjat? Jos näyttää hyvältä niin sitten on laillinen?😁👍
- Anonyymi
Silloin katsastan pitää kertoa, ettei hänellä ole mitään pätevyyksiä tarkastaa kaasua, kylmälaitteita tai sähköä.
Vie hiukan pohjaa pois, muitta rehellisyys on arvostettua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin katsastan pitää kertoa, ettei hänellä ole mitään pätevyyksiä tarkastaa kaasua, kylmälaitteita tai sähköä.
Vie hiukan pohjaa pois, muitta rehellisyys on arvostettua.Maallikkokin voi olla seuratoiminnassa pätevä huomauttamaan ilmiselvistä puutteista. Eri asia sitten tajuaako huomautuksen saava arvostaa sitä. Seuran maallikkokatsastaja voi tarkastaa vaikka onko veneen päälliköllä kipparinlakki suorassa ja hylätä katsastuksen ellei niin ole, seuran sääntöjen puitteissa tietenkin. Pahin mahdollinen seuraamus on seurasta erottaminen, mutta ei se estä veneilyä vaikka veneen kaasulinjat olisi tehty puutarhaletkulla Gardenan pikaliittimillä ja keulapotkurin sähköt olisi vedetty alimitoitetulla kaapelilla ilman sulakkeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maallikkokin voi olla seuratoiminnassa pätevä huomauttamaan ilmiselvistä puutteista. Eri asia sitten tajuaako huomautuksen saava arvostaa sitä. Seuran maallikkokatsastaja voi tarkastaa vaikka onko veneen päälliköllä kipparinlakki suorassa ja hylätä katsastuksen ellei niin ole, seuran sääntöjen puitteissa tietenkin. Pahin mahdollinen seuraamus on seurasta erottaminen, mutta ei se estä veneilyä vaikka veneen kaasulinjat olisi tehty puutarhaletkulla Gardenan pikaliittimillä ja keulapotkurin sähköt olisi vedetty alimitoitetulla kaapelilla ilman sulakkeita.
Toki voi, mutta kun puhutaan luvanvaraisista asioista, pitää kertoa, jos ei ole pätevyykisä ja ettei niin muodoin hyväksytty tarkastus ole kuin maallikon näkemys asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki voi, mutta kun puhutaan luvanvaraisista asioista, pitää kertoa, jos ei ole pätevyykisä ja ettei niin muodoin hyväksytty tarkastus ole kuin maallikon näkemys asiasta.
Sitähän se seurojen katsastustoiminta on, maallikon näkemys asiassa, ja seuratoiminnassa se riittää päätöksentekoon kun seurassa näin on päätetty. "En ole gynekologi mutta voin katsoa" lausahduksia ei tarvita kun ei tehdä lakimääräistä tarkastusta eikä anneta mitään vaatimustenmukaisuustositetta, eikä peritä tarkastuksesta maksua.
- Anonyymi
Ainakin meillä katsastaja kysyi, onko kaasuasennuksista pöytäkirjaa/kuittia ja/tai millon on viimeksi tarkastettu. En tiedä, miten homma olisi edennyt, jollei dokumentteja olisi ollut. Varmaan siitä olisi kirjauskehotus annettu. Katsastaja katsoi dokumentit, ei asennuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin meillä katsastaja kysyi, onko kaasuasennuksista pöytäkirjaa/kuittia ja/tai millon on viimeksi tarkastettu. En tiedä, miten homma olisi edennyt, jollei dokumentteja olisi ollut. Varmaan siitä olisi kirjauskehotus annettu. Katsastaja katsoi dokumentit, ei asennuksia.
Vanhoihin veneisiin ei noita tietoja ole välttämättä ikinä edes tullut. Ei siitäkään hylätä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän se seurojen katsastustoiminta on, maallikon näkemys asiassa, ja seuratoiminnassa se riittää päätöksentekoon kun seurassa näin on päätetty. "En ole gynekologi mutta voin katsoa" lausahduksia ei tarvita kun ei tehdä lakimääräistä tarkastusta eikä anneta mitään vaatimustenmukaisuustositetta, eikä peritä tarkastuksesta maksua.
Gynekologivertaus on osuvampi kuin arvaatkaan.
Jos vilkaisee ja toteaa, että värkki on kunnossa, niin se on diagnoosin tekemistä ja edellyttää lääkärin oikeuksia. Jos taas vilkaisee yleisestä mielenkiinnosta ilman, että toteaa sen terveydestä mitään, ei tarvita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Gynekologivertaus on osuvampi kuin arvaatkaan.
Jos vilkaisee ja toteaa, että värkki on kunnossa, niin se on diagnoosin tekemistä ja edellyttää lääkärin oikeuksia. Jos taas vilkaisee yleisestä mielenkiinnosta ilman, että toteaa sen terveydestä mitään, ei tarvita.No ei tietenkään edellytä lääkärin pätevyyttä toteamaan että hyvältä näyttää ja tuntuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin katsastan pitää kertoa, ettei hänellä ole mitään pätevyyksiä tarkastaa kaasua, kylmälaitteita tai sähköä.
Vie hiukan pohjaa pois, muitta rehellisyys on arvostettua.Ei mene katsastuksesta läpi ilman pohjaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai random katsastajan arvioitavissa onko sen näköinen että pitää tarkastaa asennuspöytäkirjat? Jos näyttää hyvältä niin sitten on laillinen?😁👍
Katsastailla on yleensä pitka kokemus veneiden rakenteiden arvioinneista ja he ovat nähneet paljon erilaisia toteutuksia. Tavallisella maalaisjärjellä varustettu henkilö pystyy helposti ulkoisesti päättelemään onko jokin ratkaisu "viritys" vai ammattimaisesti toteutettu. Jos homma vaikuttaa "viritykseltä" niin silloin voidaan pyytää lisäselvityksiä. Ei asia ole edes vaikea ymmärtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhoihin veneisiin ei noita tietoja ole välttämättä ikinä edes tullut. Ei siitäkään hylätä.
Näinpä. Jotkut katsastajat ovat suositelleet kaasuasennusten tarkastuttamista. Toiset eivät ole edes kysyneet onko tarkastettu. Itse kyllä tarkastan vähintään vuosittain, mutta ei ole mitään lappuja "virallisesta" tarkastuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhoihin veneisiin ei noita tietoja ole välttämättä ikinä edes tullut. Ei siitäkään hylätä.
Eipä tietenkään! Sen takia tilasin ammattilaisen vaihtamaan lieden letkun ja tarkastamaan järjestelmän. Vene 80-luvulta. Ei maksanut montaa kymppiä, kun oli valmiiksi pyydetty paikalle katsastusiltana kimppatilauksena. Huolsi vielä lieden kaupantekiäisinä, kun oli vapaa väli. Tuo dokumentti kelvannee muutaman vuoden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tietenkään! Sen takia tilasin ammattilaisen vaihtamaan lieden letkun ja tarkastamaan järjestelmän. Vene 80-luvulta. Ei maksanut montaa kymppiä, kun oli valmiiksi pyydetty paikalle katsastusiltana kimppatilauksena. Huolsi vielä lieden kaupantekiäisinä, kun oli vapaa väli. Tuo dokumentti kelvannee muutaman vuoden.
Eli antoi vähän valohoitoa muutaman kympin letkukiinnityksen kylkiäisenä ja harmikseen ei löytänyt mitään rikkinäistä minkä vaihdosta olisi voinut veloittaa lisää.
- Anonyymi
Asian ydin on siinä, että kun organisaatio SPV tekee jotain tai sen mandaatilla tehdään, yhteisölle tulee vastuu.
Jos taas Jonne kuuntelee, kun sähkö sihisee, ei ole vastuuta, ellei Jonne sitten sano olevansa sähkömies ja väitä tuntevansa asiat. Silloin Jonnellekin tulee vastuu sekä teoistaan, että sanoistaan.- Anonyymi
Jos maallikkona sanon naapurilleni, että hänen sähkönsä ovat kunnossa ja hänen talonsa palaa oikosulun takia maan tasalle, niin minä en kyllä tasan tarkkaan joudu siitä mihinkään oikeudelliseen vastuuseen.
Joten ihan turhaa paskanjauhantaa tämäkin ketju.
- Anonyymi
Mahtaako juuri kukaan keskustelijoista olla perehtynyt katsastusmäärääyksiin ja mitä katsastuksessa oikein tarkastetaan? Katsastuksessa katsastaja ei suorita laitteille käyttöönottotarkastuksia vaan aivan muuta. Oheisesta linkistä löytyy katsastusohjeet ja selvitys siitä kuinka katsastus tehdään. Itse laitteistojen tarkastuklsen voi suorittaa ainoastaan kyseisten järjestelmien asennusoikeudet omaava henkilö ja hän antaa veneen omistajalla todistuksen asiasta. Omistajan vastuulla on laitteiden asennusten laillisuus ei katsastajan.
https://spv.fi/wp-content/uploads/2022/02/Katsastussaannot-2022.pdf- Anonyymi
Tuolta linkistä löytyy runsaasti itsesävellättyä "lakia". Erityisesti tökkäsi silmään lause:
"Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
Tuo on silkkaa pazkaa. Suomessa ei tarvita mitään lupia sähköasennusten tekemiselle. Sähköurakointioikeus riittää.
Samantasoista soopaa löytyy tuolta runsaasti. Jätän sen etsimisen lukijalle harjoitustehtäväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolta linkistä löytyy runsaasti itsesävellättyä "lakia". Erityisesti tökkäsi silmään lause:
"Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
Tuo on silkkaa pazkaa. Suomessa ei tarvita mitään lupia sähköasennusten tekemiselle. Sähköurakointioikeus riittää.
Samantasoista soopaa löytyy tuolta runsaasti. Jätän sen etsimisen lukijalle harjoitustehtäväksi.Sähköurakointioikeus = lupa tehdä sähkötöitä = luvanvaraista.
Yritätkö tahallasi ymmärtää asoita väärin? - Anonyymi
Ei tuolla ole mitään virallisia katsastusmääräyksiä vaan seuran sisäisiä ohjeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköurakointioikeus = lupa tehdä sähkötöitä = luvanvaraista.
Yritätkö tahallasi ymmärtää asoita väärin?Harrastelija voi tietysti käydä kysymässä tyttöystävältä tai vaimolta luvan jos ei muuten uskalla jauhaa palstalla pazkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolta linkistä löytyy runsaasti itsesävellättyä "lakia". Erityisesti tökkäsi silmään lause:
"Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
Tuo on silkkaa pazkaa. Suomessa ei tarvita mitään lupia sähköasennusten tekemiselle. Sähköurakointioikeus riittää.
Samantasoista soopaa löytyy tuolta runsaasti. Jätän sen etsimisen lukijalle harjoitustehtäväksi.Kuulostaa niin tutulta. Oletkohan sama kirjoittaja kuin kaksi vuotta sitten kun täällä käytiin pitkä vääntö ”nollauksesta” kodin sähkörasiassa?
Tuohon postaukseesi viitaten voitaisiin kysyä miten ne sähköurakointioikeudet voisi saada?
Voisiko tavallinen tallaaja käydä sellaiset jostakin anomassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrastelija voi tietysti käydä kysymässä tyttöystävältä tai vaimolta luvan jos ei muuten uskalla jauhaa palstalla pazkaa.
Harrastelija ei tarkasta sähkötöitä, mutta hän voi katsastaa veneen ja siihen tehdyt sähkötyöt. Jos viitsisit lukea katsastusohjeet, niin tietäisit miten tämä tehdään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrastelija ei tarkasta sähkötöitä, mutta hän voi katsastaa veneen ja siihen tehdyt sähkötyöt. Jos viitsisit lukea katsastusohjeet, niin tietäisit miten tämä tehdään.
Harrastelija voi tarkastaa sähkötyöt niiltä osin kuin pääsee käsiksi pistorasian peitelevyjä kummempia suojauksia poistamatta. Minäkin tarkastin omat sähkövetoni ja kytkentäni, jopa tarkistin niitä jännitteettöminä kunnes olin tyytyväinen. Pätevöitynyt sähkäri ne sitten hyväksyi ja mittasi oikosulkuvirrat samalla kun teki kytkennät ryhmäkeskukseen. Ei ole talo palanut, ja miksi palaisi kun vedin minimivaatimusta paksumpaa ML:ää betoniin upotettuihin putkiin. Ammattilainen urakkapalkalla olisi tehnyt mahdollisimman halvalla ja nopeasti mutta minä tein ajan kanssa kunnolla laadukkaista osista.
Mitä sitten taas tulee venesähköihin, niin... sähkölaitteen saa itselleen harrastuksena rakentaa, mutta kiinteää asennusta ei saa tehdä. No jos se rakennetaan töpselipiuhan päähän ja on siirrettävä niin on sallittu. Kuka hullu kytkee veneen valtakunnanverkkoon kiinteänä tai puolikiinteänä asennuksena? Veneeni on siis omaan käyttöön harrastusmielessä rakennettu siirrettävä schukotöpselillä kytkettävä sähkölaite.
https://stek.fi/question/sahko-elektroniikkaharrastuksen-lainsaadanto/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta. Oletkohan sama kirjoittaja kuin kaksi vuotta sitten kun täällä käytiin pitkä vääntö ”nollauksesta” kodin sähkörasiassa?
Tuohon postaukseesi viitaten voitaisiin kysyä miten ne sähköurakointioikeudet voisi saada?
Voisiko tavallinen tallaaja käydä sellaiset jostakin anomassa?Ei oikeutta tarvitse anoa. Kyseessä on ilmoitusluontoinen asia.
Ennen sähkötöiden aloittamista tehdään ilmoitus aloittamisesta TUKESille. Ilmoituksessa mainitaan sähkötöiden johtaja ja kerrotaan että hallussa on töiden tekemisessä tarvittavat välineet ja asiaankuuluva kirjallisuus ja kiinteä toimipaikka.
TUKES sitten merkitsee ilmoittajan sähköurakoitsijarekisteriin ja ilmoittaa, että ilmoituksen tekijällä on sähköurakointioikeus.
Mitään anomisia, rukoilemisia tai muutakaan vastaavaa ei tarvitse tehdä koska kyseessä ei ole mikään lupa vaan oikeus joka kuuluu jokaiselle joka täyttää vaatimukset.
Nollauksista minun ei tarvitse vääntää kättä kenenkään kanssa koska minulla on sähköurakointioikeus kakkonen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikeutta tarvitse anoa. Kyseessä on ilmoitusluontoinen asia.
Ennen sähkötöiden aloittamista tehdään ilmoitus aloittamisesta TUKESille. Ilmoituksessa mainitaan sähkötöiden johtaja ja kerrotaan että hallussa on töiden tekemisessä tarvittavat välineet ja asiaankuuluva kirjallisuus ja kiinteä toimipaikka.
TUKES sitten merkitsee ilmoittajan sähköurakoitsijarekisteriin ja ilmoittaa, että ilmoituksen tekijällä on sähköurakointioikeus.
Mitään anomisia, rukoilemisia tai muutakaan vastaavaa ei tarvitse tehdä koska kyseessä ei ole mikään lupa vaan oikeus joka kuuluu jokaiselle joka täyttää vaatimukset.
Nollauksista minun ei tarvitse vääntää kättä kenenkään kanssa koska minulla on sähköurakointioikeus kakkonen.Huomaa:
Sähkötöiden johtajalta vaaditaan sähköpätevyys. Hänen tulee olla urakoitsijan palveluksessa. Keikkaduunarit eivät siis kelpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa:
Sähkötöiden johtajalta vaaditaan sähköpätevyys. Hänen tulee olla urakoitsijan palveluksessa. Keikkaduunarit eivät siis kelpaa.Eli joko seuralla tai SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja hiukan riippuen siitä tekeekö katsastaja töitään seuran vai SPV:n valtuuttamana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli joko seuralla tai SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja hiukan riippuen siitä tekeekö katsastaja töitään seuran vai SPV:n valtuuttamana.
Taitaa olla niin, että sekä seuralla että SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja koska:
"Katsastuksen suorittavat seuran siihen valtuuttamat, katsastajakurssin käyneet katsastajat, joilla on liiton myöntämä katsastajalupa."
Onko kyseessä yhteisvastuu vai täysi vastuuttomuus, kuten yleensä jaetussa vastuussa 😀 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrastelija ei tarkasta sähkötöitä, mutta hän voi katsastaa veneen ja siihen tehdyt sähkötyöt. Jos viitsisit lukea katsastusohjeet, niin tietäisit miten tämä tehdään.
Entä, jos lukisit itse ohjeet ja standardit, mihin viitataan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä, jos lukisit itse ohjeet ja standardit, mihin viitataan?
Minä luin ohjeen tuohon asti:
"Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
Sitten minua alkoi naurattaa ja menin kaljalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä luin ohjeen tuohon asti:
"Sähkötyöt ovat Suomessa lain mukaan luvanvaraisia. "
Sitten minua alkoi naurattaa ja menin kaljalle.Korjaan:
Lähdin kaljalle. Ja naurattaa edellenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli joko seuralla tai SPV:llä pitää olla sähkötöiden johtaja hiukan riippuen siitä tekeekö katsastaja töitään seuran vai SPV:n valtuuttamana.
Se, että sähköurakoitsijalla on palveluksessaan sähköpätevä sähkötöiden johtaja, ei tee sähköurakoitsijasta muiden kuin omien sähköasennusten tarkastajan.
TUKES voi myöntää valtuuden muiden urakoitsijoiden tekemien sähköasennusten tarkastamiseen mutta tuo vaatii hiukan enemmän ammattitaitoa ja paneutumista sähkötöihin ja lainsäädäntöön.
- Anonyymi
Sähkötöiden luvanvaraisuus on useimmissa huviveneissä täysin marginaalissa koska suurin osa venesähköistä on 12-48 V tasavirta asennuksia, eikä niiden tekemiseen tarvita minkäänlaista proopuskaa ei tekijältä, eikä tarkastajalta. Kippari vastaa.
Maasähköasennus on usein suoraviivainen ja sen osalta on määrätty selkeästi hyväksytty ja kuvattu kytkentätapa mikä on katsastajan helppo tarkastaa.
Jos aluksessa on erikseen voimavirtaa, generaattoria , genurien ja maasähkön synkronointia ym, niin noista katsastaja tarkastaa vain lopputarkastuspöytäkirjat ja mahdollisesti mittauspöytäkirjat. Tällaisia paatteja on tosin älyttömän harvassa kun tarkastellaan veneseurojen rekistereissä olevia paatteja lukumääräisesti. Jos noita olisi esimerkiksi 1 / 10 000 venettä, niin normikatsastaja ei törmää välttämättä koskaan vuosien aikana tällaisiin veneyksilöihin.- Anonyymi
Kun luvanvaraisuuskin menee helposti yli ymmärryksen niin tulee palstalle tuommoista paskanjauhantaa.
- Anonyymi
Kuten aina. Porukoilla menee koko ajan sekaisin noiden luvanvaraisuuksien kanssa se, mitä tarkoitetaan termillä ”sähkötyöt”.
”Työ” on lakitekstissä ansaintatarkoituksessa tehtävää toimintaa. Kerhotoiminnassa olevat ”tarkastukset” ja katsastukset tai miksi ikinä kutsutaan, eivät siis ole mitään ”sähkötöitä” siten kuin lainlaatija on asian määritellyt.- Anonyymi
Lainlaatijakin on suuressa viisaudessaan päättänyt että luvanvaraisia sähkötöitä ovat ainoastaan omassa veneessä ähertävien ja sekoilevien itsekeksimät näperrykset.
- Anonyymi
Tarkastajalta vaaditaan myös pätevyys, yleensä parempi kuin tekijältä.
- Anonyymi
Aivan kuka tahansa osaamistasoon katsomatta saa tarkastaa mutta aivan eri asia onko pätevä antamaan minkäänlaista tositetta tai lausuntoa tarkastuksesta ja onko siihen luottaminen.
- Anonyymi
Minulle ei nyt ihan valkene mitä tarkoitetaan jollakin ns. ”virallisella” tarkastuksella ja tositteella?
Miten se minuun kuluttajana vaikuttaa jos jonkun lappusen on kirjoittanut ”hyväksytty” tarkastaja tai sitten joku maallikko?
Eli saanko siitä vain hyvän mielen, vai vapauttaako se muka minut jostakin vastuista? Ja jos vapauttaa, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
Voinko vahingon sattuessa vaatia korvauksia ”viralliselta” tarkastajalta? Entä mikä sitten estäisi samalla tavalla vaatimasta maallikkoa tilille?
Vakuutusehtojen osalta tähän pätee sama kuin esimerkiksi vailla CE-hyväksyntää olevien lämmittimien kanssa. Tästä täälläkin väännettiin taannoin kättä, ja lopputulos oli se, etteivät moiset asiat kuulu yksittäisen kuluttajien vastuulle, jos ei voida osoittaa tahallista huolimattomuutta tms. Ammatinharjoittajiin sitten pätevät ihan eri vaatimukset.- Anonyymi
No kun kiinteitä kaasuasennuksia ei saa itse vapaasti tehdä. Se tosite voi helpottaa esim. vakuutusyhtiön kanssa asioimista kun ne venepalon jälkiselvittelyissä kysyy ranetitko itse kaasuasennukset. Jos sinulle yhtälailla kelpaa minkä tahansa maallikon tosite niin varmaan yhtä iloisesti maksat sakkolapun jonka joku satunnainen kulkija sinulle ilman sakotusoikeutta kirjoittaa. Satunnainen pulliainen saa tarkastaa veneesi asennukset mutta ei sillä välttämättä ole arvoa kenellekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun kiinteitä kaasuasennuksia ei saa itse vapaasti tehdä. Se tosite voi helpottaa esim. vakuutusyhtiön kanssa asioimista kun ne venepalon jälkiselvittelyissä kysyy ranetitko itse kaasuasennukset. Jos sinulle yhtälailla kelpaa minkä tahansa maallikon tosite niin varmaan yhtä iloisesti maksat sakkolapun jonka joku satunnainen kulkija sinulle ilman sakotusoikeutta kirjoittaa. Satunnainen pulliainen saa tarkastaa veneesi asennukset mutta ei sillä välttämättä ole arvoa kenellekään.
Kyse ei ollut asennusten tekemisestä, vaan olemassa olevien tarkstamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun kiinteitä kaasuasennuksia ei saa itse vapaasti tehdä. Se tosite voi helpottaa esim. vakuutusyhtiön kanssa asioimista kun ne venepalon jälkiselvittelyissä kysyy ranetitko itse kaasuasennukset. Jos sinulle yhtälailla kelpaa minkä tahansa maallikon tosite niin varmaan yhtä iloisesti maksat sakkolapun jonka joku satunnainen kulkija sinulle ilman sakotusoikeutta kirjoittaa. Satunnainen pulliainen saa tarkastaa veneesi asennukset mutta ei sillä välttämättä ole arvoa kenellekään.
Kuluttajalla ei ole velvollisuutta tehdä selvitystä millekään yhtiölle mistään kaasuasennuksista. Veikkaa ettei valtaosa edes tiedä kuka käytettynä ostamansa veneen kaasut on asentanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ollut asennusten tekemisestä, vaan olemassa olevien tarkstamisesta.
Ei tartte tarkastaa jos on asentajasta mustaa valkoisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tartte tarkastaa jos on asentajasta mustaa valkoisella.
Ostin veneen käytettynä. Ei ole mitään ”mustaa valkoisella”. Joudunko nyt siis vankilaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin veneen käytettynä. Ei ole mitään ”mustaa valkoisella”. Joudunko nyt siis vankilaan?
Sitä ei voi tietää. Se on itsestäsi kiinni eikä kukaan täällä osaa ennustaa mitä teet seuraavaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ei voi tietää. Se on itsestäsi kiinni eikä kukaan täällä osaa ennustaa mitä teet seuraavaksi.
Ennustaminen on aivan helppoa. Sen todistavat tuhannet ilmastonlämpenemisen ennustajatkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennustaminen on aivan helppoa. Sen todistavat tuhannet ilmastonlämpenemisen ennustajatkin.
Juu, maailmanloppu on tullut jo monta kertaa kuten on ennustettu.
- Anonyymi
Saivarrellaan vielä lisää. Kuka tahansa saa tarkastaa sinun veneesi mitkä tahansa asennukset esim. laiturilta tai toisesta veneestä. Veneeseesi saa tarkastaja astua vasta kun olet antanut siihen luvan. Tällaisen tarkastuksen tuloksen merkityksestä on jo aiemmin kommentoitu.
- Anonyymi
Unohdit lisäsaivartelun. Toistit vaan samaa mitä oli jo sanottu.
- Anonyymi
Voi kysyä, mitä järkeä on tehdä tarkastuksia, joihin taidot ei riitä. Sähköasenuksia voi tehdä monella tavalla oikein ja monella tavalla väärin.
Harva katsastusmies ymmärtää näkemäänsä ja vielä harvemmalla on tarpeeksi aikaa perehtyä edes pienen veneen kytkentöihin niin, että osaa sanoa niistä mitään.- Anonyymi
Eihän se katsastaja mitään sähkötarkastuksia teekään ellei sitten ole kyseessä varmennustarkastusoikeuden omaava tarkastaja.
- Anonyymi
Veneen sähköt katsastajille – webinaaritallenne:
https://www.venekoulutukset.fi/veneen-sahkojarjestelmat-katsastajille-webinaaritallenne/- Anonyymi
Tuo on katsastajille, ei tarkastajille jollaisesta aloituksessa kysyttiin.
- Anonyymi
Astianpesukone kannattaa liittää ihan itse niille varatuille paikoille ja niin on edullistakin. Naapuria ei kannata pyytää tarkastelemaan sitten.
- Anonyymi
Saako naapuri tulla motkottamaan asennuksista
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133748Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283048Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2772847Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51955- 2261544
- 751271
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk41181Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1771163Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41061Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321035