Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksitutka

Anonyymi-ap

Uuden veneen mukana tuli tutka ja tietty karttaplotteri. Mihin tutkaa oikeen tarvitaan? Vähäisen käyttöharjoittelun jälkeen en asiaa hoksaa?

74

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heikko provo taas. Yritä jotakin parempaa.

    • Anonyymi

      Tutkaa käytetään ruoan lämmittämiseen ja kypsyttämiseen. Se tosin vaatii tehokkaan tutkan. Pienemmälläkin ruoan saa pysymään lämpimänä.

    • Anonyymi

      Tutkan mikroaallot lämmittävät lihiksen kätevästi. Olen teipannut pussin antenniin lämmitystä varten. Muuta tarkoitusta tutkalla ei ole ollut.

    • Anonyymi

      Taitaa olla laiton peli tuo tutka aluksessasi?

      Oletko hakenut luvan sille ja oletko oikeutettu sitä käyttämään?

      • Anonyymi

        Samaa epäilen. Merivartiosto ampuu konepistoolilla tuusan nuuskaksi kaikki laittomat tutkat heti jos sellaisen havaitsevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa epäilen. Merivartiosto ampuu konepistoolilla tuusan nuuskaksi kaikki laittomat tutkat heti jos sellaisen havaitsevat.

        Merivartiostolla ei ole konepistooleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merivartiostolla ei ole konepistooleja.

        Kyllä on ja järeämpääkin tulea löytyy isoimmista ulkovartio aluksista.


    • Anonyymi

      Sen antennin eteen on kätsää laittaa lihapiirakat lämpenemään.

    • Anonyymi

      Kysymyshän on ihan hyvä. Itse en ole kovin hyödyllisenä tutkaa pitänyt enää, kun on plotterit ja AIS. Ehkä jossain muussa veneilyssä kuin omassani olisi iloakin.

      • Anonyymi

        Kysymyshän on tosiaan ihan hyvä. Itse en ole kovin hyödyllisenä karttaplotteria ja AIS:ia pitänyt, tutkaa ennemminkin. Ehkä jossain muussa veneilyssä kuin omassani olisi plotterista ja muista leluista iloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän on tosiaan ihan hyvä. Itse en ole kovin hyödyllisenä karttaplotteria ja AIS:ia pitänyt, tutkaa ennemminkin. Ehkä jossain muussa veneilyssä kuin omassani olisi plotterista ja muista leluista iloa.

        Plotteri ja AIS luovat aivan riittävän turvallisuuden_tunteen_.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plotteri ja AIS luovat aivan riittävän turvallisuuden_tunteen_.

        Tutka tuntuu antavan joillekin yliturvallisen tunteen. Ei se läheskään kaikkea näe ja naama ruudussa jää muu tähystys olemattomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutka tuntuu antavan joillekin yliturvallisen tunteen. Ei se läheskään kaikkea näe ja naama ruudussa jää muu tähystys olemattomaksi.

        Puhut siis plotterista ja aisista? Se tosiaan antaa valheellisen turvallisuuden tunteen ja kiville kolahtaa tämän tästä. Tämän toteavat tiedotteissaan vakuutusyhtiöt joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän on tosiaan ihan hyvä. Itse en ole kovin hyödyllisenä karttaplotteria ja AIS:ia pitänyt, tutkaa ennemminkin. Ehkä jossain muussa veneilyssä kuin omassani olisi plotterista ja muista leluista iloa.

        Kysymyshän on ihan hyvä. Itse en ole kovin hyödyllisenä tutkaa pitänyt enää, kun on plotterit ja AIS enkä koskaan joudu sumuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutka tuntuu antavan joillekin yliturvallisen tunteen. Ei se läheskään kaikkea näe ja naama ruudussa jää muu tähystys olemattomaksi.

        Silloin, kun sumu estää näkyvyyden omaa keulaa pitemmälle, on parempi käyttää aika tutkan kuvaruudulle kuin somelle puhelimessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plotteri ja AIS luovat aivan riittävän turvallisuuden_tunteen_.

        Ne antavat juuri tuon tunteen. AIS näkee ne, joilla on lähetin. Tutkalla kaikki. Tietenkin tutka pitää olla hyvälaatuinen ja käyttäjällä osaaminen sen käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut siis plotterista ja aisista? Se tosiaan antaa valheellisen turvallisuuden tunteen ja kiville kolahtaa tämän tästä. Tämän toteavat tiedotteissaan vakuutusyhtiöt joka vuosi.

        Tutka vie turvallisuuden illuusion vieläkin korkeammalle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut siis plotterista ja aisista? Se tosiaan antaa valheellisen turvallisuuden tunteen ja kiville kolahtaa tämän tästä. Tämän toteavat tiedotteissaan vakuutusyhtiöt joka vuosi.

        Niin, tutkallahan ne pinnan alla lymyävät kivet paljastuvat juu, mutta sitä kutsutaan eteenpäin näyttäväksi kaiuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne antavat juuri tuon tunteen. AIS näkee ne, joilla on lähetin. Tutkalla kaikki. Tietenkin tutka pitää olla hyvälaatuinen ja käyttäjällä osaaminen sen käyttöön.

        Siinä virheolettama yksi, että tutkalla näkyisi kaikki. Kaikki tietävät, ettei AISissa näy kaikki ja siksi tähystetään ja ajetaan olosuhteiden edellyttämää nopeutta eikä paahdeta täysillä tutkan varassa.


    • Anonyymi

      Tutka on aivan tarpeeton. Sumussa näkee kaiken liikenteen paljon paremmin plotterin ruudulta.

      • Anonyymi

        Näkee aivan riittävästi eli laivat ja muut isommat alukset näkyvät tarkemmin AISilla. Liikun sumussa hitaasti, joten ei tarvitsekaan nähdä muita aluksia. Jos joku kaheli ajaa plaanissa tutkan varassa luullen näkevänsä kaiken eteen mahdollisesti osuvan, se olkoon hänen ongelmansa. Tutka ei ole ratkaisu tuohon.

        Se, että laivat ajavat saaristoväylillä normaalia matkavauhtia sumussa tutkan varassa on hiljaisesti hyväksytty rikos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkee aivan riittävästi eli laivat ja muut isommat alukset näkyvät tarkemmin AISilla. Liikun sumussa hitaasti, joten ei tarvitsekaan nähdä muita aluksia. Jos joku kaheli ajaa plaanissa tutkan varassa luullen näkevänsä kaiken eteen mahdollisesti osuvan, se olkoon hänen ongelmansa. Tutka ei ole ratkaisu tuohon.

        Se, että laivat ajavat saaristoväylillä normaalia matkavauhtia sumussa tutkan varassa on hiljaisesti hyväksytty rikos.

        Aivan riittävästi? Ei ole riittävästi jos et näe kuin isoimmat laivat. Törmäyksen vakavuus ei katso kokoa. Luulet olevasi täydellinen ja aina vain oikeassa kaikessa, mutta valitettavasti olet väärässä. Etkä ole vesillä yksin. Mutta unohda koko juttu. Olethan pelkkä provoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan riittävästi? Ei ole riittävästi jos et näe kuin isoimmat laivat. Törmäyksen vakavuus ei katso kokoa. Luulet olevasi täydellinen ja aina vain oikeassa kaikessa, mutta valitettavasti olet väärässä. Etkä ole vesillä yksin. Mutta unohda koko juttu. Olethan pelkkä provoilija.

        Törmäystä ei tule, kun ajaa näkyvyyden edellyttämää vauhtia. Siis pahimmillaan vain 2-3 solmua. Tietysti myös kuunnellaan. Tutkan käyttöä opettelin 80-luvun puolivälissä, mutta en ole kaivannut lainkaan sellaista omiin veneisiini. Kaverikin otti pois käytetyn veneen mukana tulleen täysin toimivan tutkan (näytti tutkakuvan plotterin kartan päällä). Aika monta kertaa olen sumussa ollut. Muutaman kerran tutkaa käyttäen ja satoja ilman.

        AISissa näkyy kaikki laivat. Muille ei tarvitse antaa vapaata väylää, tietysti väistää pitää sääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törmäystä ei tule, kun ajaa näkyvyyden edellyttämää vauhtia. Siis pahimmillaan vain 2-3 solmua. Tietysti myös kuunnellaan. Tutkan käyttöä opettelin 80-luvun puolivälissä, mutta en ole kaivannut lainkaan sellaista omiin veneisiini. Kaverikin otti pois käytetyn veneen mukana tulleen täysin toimivan tutkan (näytti tutkakuvan plotterin kartan päällä). Aika monta kertaa olen sumussa ollut. Muutaman kerran tutkaa käyttäen ja satoja ilman.

        AISissa näkyy kaikki laivat. Muille ei tarvitse antaa vapaata väylää, tietysti väistää pitää sääntöjen mukaan.

        ” Muille ei tarvitse antaa vapaata väylää...”

        Joo. Okei. Selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törmäystä ei tule, kun ajaa näkyvyyden edellyttämää vauhtia. Siis pahimmillaan vain 2-3 solmua. Tietysti myös kuunnellaan. Tutkan käyttöä opettelin 80-luvun puolivälissä, mutta en ole kaivannut lainkaan sellaista omiin veneisiini. Kaverikin otti pois käytetyn veneen mukana tulleen täysin toimivan tutkan (näytti tutkakuvan plotterin kartan päällä). Aika monta kertaa olen sumussa ollut. Muutaman kerran tutkaa käyttäen ja satoja ilman.

        AISissa näkyy kaikki laivat. Muille ei tarvitse antaa vapaata väylää, tietysti väistää pitää sääntöjen mukaan.

        🤣ei vittu mikä toope olet. Ja sinulaisia liikkuu vesillä. Ei kai sentään... olet pelkkä nettiprovo, toivottavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣ei vittu mikä toope olet. Ja sinulaisia liikkuu vesillä. Ei kai sentään... olet pelkkä nettiprovo, toivottavasti.

        Voisitko kertoa mikä tuossa on mielestäsi toopea? AISilla näkee kaukaa, että laiva on tulossa, jolloin osaa saaristoväylillä varautua pysymään sivussa sen kulkureitiltä. Kun ajaa sopivaa vauhtia, ei taatusti törmää mihinkään sen enempää kuin hyvässä näkyvyydessä. Yleensä sumussa näkee sentään muutaman veneenmitan, jolloin voin ajaa normaalia 6 solmun matkavauhtia. Vene pysähtyy yhdellä veneenmitalla tarvittaessa.

        Plotterilla navigointi ei tuota mitään ongelmia. Pelkällä tutkalla se on paljon vaikeampaa. Tietysti tutka ja plotteri samalla näytöllä toimii yhtä hyvin kuin plotteri navigoinnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kertoa mikä tuossa on mielestäsi toopea? AISilla näkee kaukaa, että laiva on tulossa, jolloin osaa saaristoväylillä varautua pysymään sivussa sen kulkureitiltä. Kun ajaa sopivaa vauhtia, ei taatusti törmää mihinkään sen enempää kuin hyvässä näkyvyydessä. Yleensä sumussa näkee sentään muutaman veneenmitan, jolloin voin ajaa normaalia 6 solmun matkavauhtia. Vene pysähtyy yhdellä veneenmitalla tarvittaessa.

        Plotterilla navigointi ei tuota mitään ongelmia. Pelkällä tutkalla se on paljon vaikeampaa. Tietysti tutka ja plotteri samalla näytöllä toimii yhtä hyvin kuin plotteri navigoinnissa.

        Outo juttu. Vikingin laivoissa on kolmekin tutkan antennia. Mahtaako niissä oikeasti olla mitään tutkalaitetta kytkettynä?
        Jos ne onkin ihan vain matkustajien ja tarkastajan huijaamiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkee aivan riittävästi eli laivat ja muut isommat alukset näkyvät tarkemmin AISilla. Liikun sumussa hitaasti, joten ei tarvitsekaan nähdä muita aluksia. Jos joku kaheli ajaa plaanissa tutkan varassa luullen näkevänsä kaiken eteen mahdollisesti osuvan, se olkoon hänen ongelmansa. Tutka ei ole ratkaisu tuohon.

        Se, että laivat ajavat saaristoväylillä normaalia matkavauhtia sumussa tutkan varassa on hiljaisesti hyväksytty rikos.

        Eli et paljoa välitä melojista vaan itse olet tärkein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo juttu. Vikingin laivoissa on kolmekin tutkan antennia. Mahtaako niissä oikeasti olla mitään tutkalaitetta kytkettynä?
        Jos ne onkin ihan vain matkustajien ja tarkastajan huijaamiseksi?

        Niillä ajetaan kelissä kuin kelissä 15-20 solmua, mikä on mielestäni täysin vastuutonta. Ylipäätänsä tuollainen vauhti ahtaissa saaristoväylissä on arveluttavaa. Joskus joku jää vielä pahasti alle.


        Itse en missään nimessä ajaisi veneellä tuollaista vauhtia pelkän tutkan varassa. Hiljaa voi hyvin ajaa ilmankin. Minulla on purjevene ja avovene perämoottorilla. Kumpaakaan en ole koskaan tutkaa kaivannut.

        Laivassa tutka on tietysti hyvinkin tarpeellinen, vaikkei hurjastelisi saaristossakaan. Se ei voi ajaa riittävän hitaasti näkyvyyteen nähden, ei voi väistää ketterästi ja pysähtyminenkin kestää pitkään. Saariin ja kareihin nuo silti törmäävät vuosittain, lähinnä Ahvenanmaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et paljoa välitä melojista vaan itse olet tärkein?

        Mistä niin päättelet? Ajan niin hitaasti, että ehdin nähdä tarpeeksi pitkälle eteen. Ne 20 solmua tutkan varassa ajavat eivät juuri melojista välitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niin päättelet? Ajan niin hitaasti, että ehdin nähdä tarpeeksi pitkälle eteen. Ne 20 solmua tutkan varassa ajavat eivät juuri melojista välitä.

        Väitä mitä väität, mutta tutkan kanssa navigoijat harvemmin joutuvat onnettomuuksiin. Plotteriveneilijät sen sijaan törmäilevät enemmän. Tilastoja löytyy jokaisesta venevakuutuksia myyvästä vakuutusyhtiöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kertoa mikä tuossa on mielestäsi toopea? AISilla näkee kaukaa, että laiva on tulossa, jolloin osaa saaristoväylillä varautua pysymään sivussa sen kulkureitiltä. Kun ajaa sopivaa vauhtia, ei taatusti törmää mihinkään sen enempää kuin hyvässä näkyvyydessä. Yleensä sumussa näkee sentään muutaman veneenmitan, jolloin voin ajaa normaalia 6 solmun matkavauhtia. Vene pysähtyy yhdellä veneenmitalla tarvittaessa.

        Plotterilla navigointi ei tuota mitään ongelmia. Pelkällä tutkalla se on paljon vaikeampaa. Tietysti tutka ja plotteri samalla näytöllä toimii yhtä hyvin kuin plotteri navigoinnissa.

        Kuvittelua. AIS'lla et näe minun venettä.
        Kai käytät paperikarttaa, nuo plotteri kartat eivät ole virallisia karttoja.
        Jos veneesi tarkastetaan viranomaisen toimesta, nuo plotterikartat eivät kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitä mitä väität, mutta tutkan kanssa navigoijat harvemmin joutuvat onnettomuuksiin. Plotteriveneilijät sen sijaan törmäilevät enemmän. Tilastoja löytyy jokaisesta venevakuutuksia myyvästä vakuutusyhtiöstä.

        Onko sinulla näyttää tällainen tilasto? Miten tutka estää karilleajot, uppotukkiin törmäämiset ja laituritörmäilyt. Törmäykset toiseen veneeseen/laivaan ovat niin harvinaisia, ettei niistä taatusti saa tilastoitua plotteri vs. tutka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittelua. AIS'lla et näe minun venettä.
        Kai käytät paperikarttaa, nuo plotteri kartat eivät ole virallisia karttoja.
        Jos veneesi tarkastetaan viranomaisen toimesta, nuo plotterikartat eivät kelpaa.

        Miksi pitäisi näkyä sinun veneesi kaukaa? Parempi vaan, ettei näy kaikkia ruudulla. Laivoja väistän kaukaa. Pienempien päälle en aja.

        Veneessä on tietysti myös paperikartat, mutta käyttö on kyllä vähentynyt. Lähinnä reittien suunnitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitä mitä väität, mutta tutkan kanssa navigoijat harvemmin joutuvat onnettomuuksiin. Plotteriveneilijät sen sijaan törmäilevät enemmän. Tilastoja löytyy jokaisesta venevakuutuksia myyvästä vakuutusyhtiöstä.

        Kipparilakkiin ja punaiseen minihameeseen pukeutuneet navigoijat harvemmin joutuvat veneilyonnettomuuksiin. Mieti sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kertoa mikä tuossa on mielestäsi toopea? AISilla näkee kaukaa, että laiva on tulossa, jolloin osaa saaristoväylillä varautua pysymään sivussa sen kulkureitiltä. Kun ajaa sopivaa vauhtia, ei taatusti törmää mihinkään sen enempää kuin hyvässä näkyvyydessä. Yleensä sumussa näkee sentään muutaman veneenmitan, jolloin voin ajaa normaalia 6 solmun matkavauhtia. Vene pysähtyy yhdellä veneenmitalla tarvittaessa.

        Plotterilla navigointi ei tuota mitään ongelmia. Pelkällä tutkalla se on paljon vaikeampaa. Tietysti tutka ja plotteri samalla näytöllä toimii yhtä hyvin kuin plotteri navigoinnissa.

        Olet aika ässä, jos pysäytä veneen 6kn. NOPEUDESTA Yhdellä veneen mitalla. Voihan tietysti olla, että sinulla on yliluonnollinen reaktiokyky. Tavallinen kuolevainen ei siihen pysty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla näyttää tällainen tilasto? Miten tutka estää karilleajot, uppotukkiin törmäämiset ja laituritörmäilyt. Törmäykset toiseen veneeseen/laivaan ovat niin harvinaisia, ettei niistä taatusti saa tilastoitua plotteri vs. tutka.

        Onko sinulla plotteri, joka estää mainitsemasi asiat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aika ässä, jos pysäytä veneen 6kn. NOPEUDESTA Yhdellä veneen mitalla. Voihan tietysti olla, että sinulla on yliluonnollinen reaktiokyky. Tavallinen kuolevainen ei siihen pysty

        Kirjoitin, että näkyvyyttä yleensä muutama veneenmitta ja vene pysähtyy yhdessä. Jäähän tuossa reaktiointiaikaa sekuntikaupalla. Veneeni on 11 m eli veneenmitta kestää nelisen sekuntia 6 kn vauhdissa. Voihan siinä sekunti mennä vääntää pakki päälle eli sanotaan sitten, että pysähtyy 15 m matkalla havainnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla plotteri, joka estää mainitsemasi asiat

        Joku täällä väitti vakuutustilastojen näyttävän tutkan turvallisemmaksi. En ole väittänyt plotteria turvallisemmaksi.

        Toisin kuin pelkässä tutkassa plotterissa näkyy kartoitetut karit. Ilman tutkan tuomaa yliturvallista tunnetta plotterilla hiljennetään vauhtia sumussa. Jos ajat uppotukkiin 6 kn vs 20 kn, on vauriot aika eri ja 6 kn vauhdissa ehdit ehkä vielä tehdä asialle jotain ennen törmäystä.


    • Anonyymi

      Ei tarvita mihinkään. Vie roskiin. Kerro mihin, niin käyn hakemassa. Etkä tarvitse venettäkään mihinkään, koska liikenneyhteydet ja infra mahdollistaa liikkumisen kaikkiin tarpeellisiin paikkoihin ilman omaa venettä. Tee siis veneelle kuten sille tutkalle.

    • Anonyymi

      Tutkaa ei tarvita mihinkään, jos veneilet vain hyvän näkyvyyden vallitessa.

      Turvalliseen sumussa veneilyyn tutka sen sijaan on ehdoton edellytys, koska se on ainut tapa havaita muut alukset lukuunottamatta niitä joilla on lähettävä AIS.

      • Anonyymi

        Minä heitin tutkan ja AISin roskiin kun minulla on puusta tehty purjevene jota kaikkien kuuluu väistää.


      • Anonyymi

        Ennen tutka oli noin oleellinen, koska ilman plotteria navigointi oli erittäin vaikeaa sumussa ja laivaväylillä liikuttaessa olin haastavaa pysyä poissa laivojen tieltä.

        Plottereiden ja AISin aikakaudella tutkan vaikutus normiveneilijän turvallisuuteen sumussa on olematon. Normiveneilijällä on järkeä ajaa hitaasti sumussa ja silloin pystyy väistämään muut hitaat. Nopeiden väistö ei hitaalta onnistu oli tutka tai ei. Poislukien tietysti laivat, joiden reitti on aina looginen ja ennustettavissa kauan ennen kohtaamista. Mutta nehän näkyvät AISissa ainakin tunti etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen tutka oli noin oleellinen, koska ilman plotteria navigointi oli erittäin vaikeaa sumussa ja laivaväylillä liikuttaessa olin haastavaa pysyä poissa laivojen tieltä.

        Plottereiden ja AISin aikakaudella tutkan vaikutus normiveneilijän turvallisuuteen sumussa on olematon. Normiveneilijällä on järkeä ajaa hitaasti sumussa ja silloin pystyy väistämään muut hitaat. Nopeiden väistö ei hitaalta onnistu oli tutka tai ei. Poislukien tietysti laivat, joiden reitti on aina looginen ja ennustettavissa kauan ennen kohtaamista. Mutta nehän näkyvät AISissa ainakin tunti etukäteen.

        Olet tyypillinen. Koska sinulla ei ole välineitä ja edellytyksiä liikkua turvallisesti tutkan varassa, julistat ainoana totuutena laitteen tarpeettomuutta kaikille muillekin.

        Logiikkasi mukaan myös lähes kaikki yhteentörmäykset vesillä tapahtuisi sumussa tutkaa käyttäville laivoille. Ei taida olla ihan niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tyypillinen. Koska sinulla ei ole välineitä ja edellytyksiä liikkua turvallisesti tutkan varassa, julistat ainoana totuutena laitteen tarpeettomuutta kaikille muillekin.

        Logiikkasi mukaan myös lähes kaikki yhteentörmäykset vesillä tapahtuisi sumussa tutkaa käyttäville laivoille. Ei taida olla ihan niin.

        Sinulla on varmasti kertoa lukuisista esimerkeistä, joissa huvivene on sumussa törmännyt laivaan tai toiseen veneeseen Suomessa. Ovat äärimmäisen harvinaisia. Sopiva nopeus ja järki päässä on erittäin turvallinen yhdistelmä huviveneeseen ilman tutkaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on varmasti kertoa lukuisista esimerkeistä, joissa huvivene on sumussa törmännyt laivaan tai toiseen veneeseen Suomessa. Ovat äärimmäisen harvinaisia. Sopiva nopeus ja järki päässä on erittäin turvallinen yhdistelmä huviveneeseen ilman tutkaakin.

        Tässä ainoa mieleen tuleva törmäys sumussa. Molemmilla oli tutka. AISilla olisi ollut helpommin vältettävissä.
        https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1997/c71997m_tutkintaselostus/c71997m_tutkintaselostus.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on varmasti kertoa lukuisista esimerkeistä, joissa huvivene on sumussa törmännyt laivaan tai toiseen veneeseen Suomessa. Ovat äärimmäisen harvinaisia. Sopiva nopeus ja järki päässä on erittäin turvallinen yhdistelmä huviveneeseen ilman tutkaakin.

        ”Ovat äärimmäisen harvinaisia. ”

        Totta. Tutkien ja käyttötaitojen ansiota. Pelkällä AISIlla koko liikenne olisi arpapeliä.

        Miksi mäin itsestään selvästä asiasta edes käydään väittelyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ovat äärimmäisen harvinaisia. ”

        Totta. Tutkien ja käyttötaitojen ansiota. Pelkällä AISIlla koko liikenne olisi arpapeliä.

        Miksi mäin itsestään selvästä asiasta edes käydään väittelyä?

        Varmasti reilusti alle 10% veneissä on tutka. Sumuun joutuu jokainen vähänkin enemmän veneellä liikkuva. Ennen se oli haastavaa, kun ei ollut plottereita. Nykyään ei mikään ongelma. Tutkia on niin pienellä osalla veneistä, ettei onnettomuuksien vähyyttä voi niillä selittää.

        Itse esimerkiksi tulin juuri Kustaanmiekasta sisään 90-luvulla, kun tuli varsin sakea sumu. Matkalla Kustaanmiekasta Katajanokkaan tuli sekä Viking että Silja vastaan. Kumpaakaan en nähnyt, mutta sumutorven ja koneen ääni kuului. Ei ollut kivaa. Lopuksi vielä säikähdin kunnolla, kun lähellä edessä näkyi laivan keula. Oli Katajannokan laiturissa oleva vieraileva risteilijä. Rantaa en ollut nähnyt sitten Kustaanmiekan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ovat äärimmäisen harvinaisia. ”

        Totta. Tutkien ja käyttötaitojen ansiota. Pelkällä AISIlla koko liikenne olisi arpapeliä.

        Miksi mäin itsestään selvästä asiasta edes käydään väittelyä?

        Koska on itsestään selvä, että tutkasta on marginaalinen lisäapu eikä se ole ensisijainen navigointiväline. Jos olisi, ei viranomaisetkaan valvoisi, että veneilijöillä on ajantasaiset hyväksytyt paperikartat, vaan ne valvoisi että kaikilla olisi pakollinen tutka käyttökunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska on itsestään selvä, että tutkasta on marginaalinen lisäapu eikä se ole ensisijainen navigointiväline. Jos olisi, ei viranomaisetkaan valvoisi, että veneilijöillä on ajantasaiset hyväksytyt paperikartat, vaan ne valvoisi että kaikilla olisi pakollinen tutka käyttökunnossa.

        Miksi oletat, että mikä pätee sinuun, koskee kaikkia? Ei se nyt vaan niin mene.

        Taitava tutkankäyttäjä ei tarvitse muita leluja. Merikortti, kompassi ja tutka, niin niillä pärjää aina ja kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ainoa mieleen tuleva törmäys sumussa. Molemmilla oli tutka. AISilla olisi ollut helpommin vältettävissä.
        https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1997/c71997m_tutkintaselostus/c71997m_tutkintaselostus.pdf

        20 solmua sumussa tutkan varassa on kuin vetelisi pimeällä maantiellä satanen lasissa pelkät sumarit päällä. Ehtii ehkä havaitsemaan että kohta kolisee, muttei ehdi väistää eikä tiedä mihin osui ja kuinka käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti reilusti alle 10% veneissä on tutka. Sumuun joutuu jokainen vähänkin enemmän veneellä liikkuva. Ennen se oli haastavaa, kun ei ollut plottereita. Nykyään ei mikään ongelma. Tutkia on niin pienellä osalla veneistä, ettei onnettomuuksien vähyyttä voi niillä selittää.

        Itse esimerkiksi tulin juuri Kustaanmiekasta sisään 90-luvulla, kun tuli varsin sakea sumu. Matkalla Kustaanmiekasta Katajanokkaan tuli sekä Viking että Silja vastaan. Kumpaakaan en nähnyt, mutta sumutorven ja koneen ääni kuului. Ei ollut kivaa. Lopuksi vielä säikähdin kunnolla, kun lähellä edessä näkyi laivan keula. Oli Katajannokan laiturissa oleva vieraileva risteilijä. Rantaa en ollut nähnyt sitten Kustaanmiekan.

        90-luvulla purjehdittiin hissuksiin lilluen pienveneväylää Kökarin vesillä ilman mitään plotteria tai tutkaa, mutta paikantava GPS oli kartta&kompassisuunnistuksen apuna. Hyvä että sumussa näki oman veneen keulan jossa tähystäjä istui ja töräytteli aikansa kuluksi välillä sumutorveen. Pian töräytysten "kaikuna" kuului kerta toisensa jälkeen ihmeellinen ääni mitä ei tunnistettu... ajateltiin olisiko siellä vaikka lintuparvi mikä pelästyy sumutorven ääntä ja läpsyttelevät siipiään. Mielenkiinnosta suunnattiin lähemmäs ääntä ja sumusta paljastui suuret mutta rauhallisen hiljaiset puutarhajuhlat rannalla, kymmeniä osallistujia ja kaikki taputtivat sumutorvelle vastaukseksi - siitä tunnistamaton ääni. Tätäkään hauskaa muistoa ei olisi jos olisi kaikki mahdolliset elektroniset härpättimet ja lomallakin moottori päristen aina kiire jonnekin.


    • Anonyymi

      Usein merimerkit ovat eri kohdassa, kuin plotterissa, tutkalla ne näkyy, tietysti te ajatte väyläviivalla, ehkä jopa toisianne päin. Juu

      • Anonyymi

        Joo, merimerkit on meressä eikä plotterissa, silmillä ne näkyy.


    • Anonyymi

      Pistää tutkapömpelin jonkun kuusimetrisen daycruiserin keulaan (eli korkeimpaan pisteeseen) niin mitä siitä hyötyy? Ei yhtään mitään, vaikeuttaa vaan tähystystä. Plotteri, toimii. Ais, toimii. Kartta, toimii. Kompassi, toimii. Hakuvalo, toimii. Sumutorvi, toimii. Miten siitä tutkasta tulisi korkeammassa isommassa huviveneessä yhtäkkiä välttämätön? Kaupallisessa liikenteessä pitää tietysti paahtaa yli riskirajojen kelissä kuin kelissä koska aikataulut ja raha, ja tutka pienentää sitä riskiä. Turvallisempaa on kuitenkin himmailla ja huviveneilijällä on aikaa. Maa-asemien kiinteät isot tutkat tuottaa helkkarin hienoa kuvaa, mutta sitä ei ole julkisesti saatavilla. Jos tutkakuva olisi pienveneilijöille oleellisen tärkeä, olisi se tutkakuva julkinen ja käytettävissä vaikka kajakista siellä missä mobiiliverkko toimii. Jostain syystä vain AIS data on julkista. Veneilytutkien tekninen kehitys laahaa pahasti perässä kun nykyään saa tutkan jo vaikka pieneen akkukäyttöiseen droneen, mutta veneilykäyttöön tarvitaan iso sähkösyöppö pömpeli.

      • Anonyymi

        Kuka on väittänyt että olisi välttämätön? Sen sijaan yksi vajakki täällä väittää kivenkovaa että tutka on turha, koska hänellä ei ole varaa riittävän hyvää tutkaan. Puhumattakaan, että osaisi sellaista käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on väittänyt että olisi välttämätön? Sen sijaan yksi vajakki täällä väittää kivenkovaa että tutka on turha, koska hänellä ei ole varaa riittävän hyvää tutkaan. Puhumattakaan, että osaisi sellaista käyttää.

        No onhan se aika turha kun ei toimi ja noin monta kilkettä toimii.

        Tutkafundamentalistin harhaoppeja:

        Anonyymi
        2023-06-12 15:20:11

        Anonyymi
        2023-06-13 13:51:19

        Anonyymi
        2023-06-13 13:29:40

        Anonyymi
        2023-06-13 18:17:07

        Anonyymi
        2023-06-13 21:43:34

        Sille tuo tutka vaikuttaa aika välttämättömältä.

        Kuka on väittänyt, ettei ole varaa riittävän hyvään tutkaan? Ongelmahan on siinä, ettei riittävän hyvää tutkaa ole saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan se aika turha kun ei toimi ja noin monta kilkettä toimii.

        Tutkafundamentalistin harhaoppeja:

        Anonyymi
        2023-06-12 15:20:11

        Anonyymi
        2023-06-13 13:51:19

        Anonyymi
        2023-06-13 13:29:40

        Anonyymi
        2023-06-13 18:17:07

        Anonyymi
        2023-06-13 21:43:34

        Sille tuo tutka vaikuttaa aika välttämättömältä.

        Kuka on väittänyt, ettei ole varaa riittävän hyvään tutkaan? Ongelmahan on siinä, ettei riittävän hyvää tutkaa ole saatavilla.

        Vainoharha vaivaa selvästi. Ota iltalääkkeet, ja keksi huomiseksi joku uus provo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vainoharha vaivaa selvästi. Ota iltalääkkeet, ja keksi huomiseksi joku uus provo.

        Unohdit mainita, että vainoharha vaivaa sinua ja alter egojasi.


      • Anonyymi

        Kun on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

        Jos ei osaa käyttää tutkaa, niin se on turha. Se on silloin turha myös sumussa tai lumipyryssä.

        Toisaalta, jos osaa käyttää tutkaa, niin sitä tulee käytettyä esimerkiksi etäisyyksien mittaamiseen ja merimerkin löytämiseen puhumattakaan siitä sumusta.

        Mikään ei ole välttämätön laite. Moni laite kuitenkin lisää turvallisuutta tai tekee asioista helpompia. Siis, jos osaa ja haluaa niitä käyttää,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

        Jos ei osaa käyttää tutkaa, niin se on turha. Se on silloin turha myös sumussa tai lumipyryssä.

        Toisaalta, jos osaa käyttää tutkaa, niin sitä tulee käytettyä esimerkiksi etäisyyksien mittaamiseen ja merimerkin löytämiseen puhumattakaan siitä sumusta.

        Mikään ei ole välttämätön laite. Moni laite kuitenkin lisää turvallisuutta tai tekee asioista helpompia. Siis, jos osaa ja haluaa niitä käyttää,.

        Tutkaa käytin ensimmäisen kerran 1986. 1989 sain intissä melko kattavan tutkakoulutuksen. Olen käyttänyt myös nykyisiä plotterin ja tutkan yhdistelmiä. Luulen siis osaavani käyttää tutkaa.

        Plotterilla voi mitata helpommin etäisyyksiä ja löytää merimerkit. Plotterin kanssa ei tosin ole yleensä mitään tarvetta löytää merimerkkejä. AIS laskee nopeammin ja tarkemmin kohtaamistilanteet kuin tutkan automaattiseuranta. Tietysti vain niille, joilla on lähettävä AIS, mutta pienveneille ei ole tarpeen noita laskeakaan.

        Itse en ole koskaan edes harkinnut tutkan hankkimista enkä asentaisi sitä omaan veneeseeni, vaikka ilmaiseksi saisin. Ehkä sitten, jos antenni olisi nyrkin kokoinen ja sähkönkulutus olematonta.

        En siis pidä tutkaa kovinkaan hyödyllisenä omaan käyttööni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkaa käytin ensimmäisen kerran 1986. 1989 sain intissä melko kattavan tutkakoulutuksen. Olen käyttänyt myös nykyisiä plotterin ja tutkan yhdistelmiä. Luulen siis osaavani käyttää tutkaa.

        Plotterilla voi mitata helpommin etäisyyksiä ja löytää merimerkit. Plotterin kanssa ei tosin ole yleensä mitään tarvetta löytää merimerkkejä. AIS laskee nopeammin ja tarkemmin kohtaamistilanteet kuin tutkan automaattiseuranta. Tietysti vain niille, joilla on lähettävä AIS, mutta pienveneille ei ole tarpeen noita laskeakaan.

        Itse en ole koskaan edes harkinnut tutkan hankkimista enkä asentaisi sitä omaan veneeseeni, vaikka ilmaiseksi saisin. Ehkä sitten, jos antenni olisi nyrkin kokoinen ja sähkönkulutus olematonta.

        En siis pidä tutkaa kovinkaan hyödyllisenä omaan käyttööni.

        Olen seurannut sivusta tätä vääntöä ja päätin antaa omankin näkemykseni tähän juttuun.

        Annoit tuohon loppuun täysin tyhjentävän kommentin.

        ” En siis pidä tutkaa kovinkaan hyödyllisenä omaan käyttööni.”

        En tiedä olitko sinä änkyröimässä nuo useat tutkaa vähättelevät postaukset.
        Tosiasia on kuitenkin, se että tutka on ylivoimainen navigointilaite huonossa näkyvyydessä, eikä nämä sitä vähättelevät viestit muuta miksikään.
        Mitkään muut laitteet eivät voi sen etuja syrjäyttää.
        Se on todellinen turvallisuutta lisäävä järjestelmä.

        Tässä on havaittavissa tuo perinteinen ”happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista” asenne.
        Kun jokin varuste on kallis ja se vaatii lupia ja koulutusta, niin se saa jotkut vänkäämään oikein tosissaan sellaista vastaan.

        Mainittakoon lopuksi, ettei minulla itselläni ole tutkaa, mutta olen aina sellaista halunnut veneeseeni.
        Minulla ei vain ole siihen varaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen seurannut sivusta tätä vääntöä ja päätin antaa omankin näkemykseni tähän juttuun.

        Annoit tuohon loppuun täysin tyhjentävän kommentin.

        ” En siis pidä tutkaa kovinkaan hyödyllisenä omaan käyttööni.”

        En tiedä olitko sinä änkyröimässä nuo useat tutkaa vähättelevät postaukset.
        Tosiasia on kuitenkin, se että tutka on ylivoimainen navigointilaite huonossa näkyvyydessä, eikä nämä sitä vähättelevät viestit muuta miksikään.
        Mitkään muut laitteet eivät voi sen etuja syrjäyttää.
        Se on todellinen turvallisuutta lisäävä järjestelmä.

        Tässä on havaittavissa tuo perinteinen ”happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista” asenne.
        Kun jokin varuste on kallis ja se vaatii lupia ja koulutusta, niin se saa jotkut vänkäämään oikein tosissaan sellaista vastaan.

        Mainittakoon lopuksi, ettei minulla itselläni ole tutkaa, mutta olen aina sellaista halunnut veneeseeni.
        Minulla ei vain ole siihen varaa,

        En ole kirjoittanut puoliakaan tutkaa vähättelevistä kirjoituksista. Koulutus on ja VHF-lupa on (eikös tutka menisi samaan lupaan).

        Maksaahan nuo jonkin verran, mutta se ei ole syy siihen, ettei veneessäni ole tutkaa. En koe sen parantavan oman veneilyni turvallisuutta juuri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

        Jos ei osaa käyttää tutkaa, niin se on turha. Se on silloin turha myös sumussa tai lumipyryssä.

        Toisaalta, jos osaa käyttää tutkaa, niin sitä tulee käytettyä esimerkiksi etäisyyksien mittaamiseen ja merimerkin löytämiseen puhumattakaan siitä sumusta.

        Mikään ei ole välttämätön laite. Moni laite kuitenkin lisää turvallisuutta tai tekee asioista helpompia. Siis, jos osaa ja haluaa niitä käyttää,.

        Sinulla kun on vasara niin kaikki naulat näyttävät ongelmilta. Vasara on kuitenkin vasara ja naula on naula. Ongelman aiheutat sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen seurannut sivusta tätä vääntöä ja päätin antaa omankin näkemykseni tähän juttuun.

        Annoit tuohon loppuun täysin tyhjentävän kommentin.

        ” En siis pidä tutkaa kovinkaan hyödyllisenä omaan käyttööni.”

        En tiedä olitko sinä änkyröimässä nuo useat tutkaa vähättelevät postaukset.
        Tosiasia on kuitenkin, se että tutka on ylivoimainen navigointilaite huonossa näkyvyydessä, eikä nämä sitä vähättelevät viestit muuta miksikään.
        Mitkään muut laitteet eivät voi sen etuja syrjäyttää.
        Se on todellinen turvallisuutta lisäävä järjestelmä.

        Tässä on havaittavissa tuo perinteinen ”happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista” asenne.
        Kun jokin varuste on kallis ja se vaatii lupia ja koulutusta, niin se saa jotkut vänkäämään oikein tosissaan sellaista vastaan.

        Mainittakoon lopuksi, ettei minulla itselläni ole tutkaa, mutta olen aina sellaista halunnut veneeseeni.
        Minulla ei vain ole siihen varaa,

        Tuota ruotsinlaivaonnettomuutta ei olisi tapahtunut ilman tutkaa. Se siitä ylivoimaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kirjoittanut puoliakaan tutkaa vähättelevistä kirjoituksista. Koulutus on ja VHF-lupa on (eikös tutka menisi samaan lupaan).

        Maksaahan nuo jonkin verran, mutta se ei ole syy siihen, ettei veneessäni ole tutkaa. En koe sen parantavan oman veneilyni turvallisuutta juuri lainkaan.

        Kun SRC on suoritettu, niin sen jälkeen haetaan radiolupa ja siihen lisätään kaikki luvanvaraiset radiolaitteet. Samalla taajuusmaksulla hoituu kaikki.


    • Anonyymi

      Jos ei tiedä mihin tutkaa tarvitaan, ei sitä silloin tarvitse

    • Anonyymi

      Kaikuluotain on vielä turhempi kuin tutka. Kartat ja plotterit ovat sitä varten että tiedetään kuinka syvää on.

      • Anonyymi

        Eipä ne kartat oikein tiedä, jos ei satuta olemaan erinomaisesti luodatulla alueella, jota on pieni murto-osa Suomen vesistä. Kaikuluotain on lähinnä hyödyksi lähestyttäessä tuntemattomia rantoja ja ankkuroitaessa eli liikkuessa hyvin hitaasti. Vähän niin kuin sumussakin.

        Itse pidä kaikuluotainta selvästi tutkaa hyödyllisempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ne kartat oikein tiedä, jos ei satuta olemaan erinomaisesti luodatulla alueella, jota on pieni murto-osa Suomen vesistä. Kaikuluotain on lähinnä hyödyksi lähestyttäessä tuntemattomia rantoja ja ankkuroitaessa eli liikkuessa hyvin hitaasti. Vähän niin kuin sumussakin.

        Itse pidä kaikuluotainta selvästi tutkaa hyödyllisempänä.

        Onhan joka saaressa ja notkelmassa AIS. Ei rantautuminen tuota mitään ongelmaa.


    • Anonyymi

      Näille urpoille suurin osa veneen varusteista on turhia. Ei ne niillä mitään tee, koska niitä pitää osata käyttää.

    • Anonyymi

      Nykyään tutkaa voi käyttää lähinnä sään seuraamiseen. Esim että mihin suuntaan tuo horisontin myrsky-solu on liikkumassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2384
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      60
      2114
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1951
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1682
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1602
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe