Helteet hyökkäävät

Anonyymi-ap

Taas on tulossa Suomeenkin hellehel.etti. Miten pärjäät, kun aurinko porottaa ja varjossakin on yli 25.? Sisätiloissa vielä enemmän eikä yölläkään viilene? Luonto on jo nyt rutikuivaa.

52

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En minä oikein pärjää, pelottaa jo tulevat päivät, loppuvuikoksi 28 luvattu. Saatan matkustaa bussilla ostariin jossa on ilmastointi. Siellä istuskelen ja vähän kävelen. Tuuletin on kotona, vähän auttaa. Kaihtimien peitossa auringon puoleiset ikkunat, Varasin paljon vissyä.

    • Anonyymi

      Ei se nyt niin TAAS ole.
      Ohi se menee muutamassa päivässä. Kevyempää ylle.

      • Anonyymi

        Kyllä se muutamassa kuukaudessa ohi menee. ..... Sen aikaa pitäisi vain jotenkin yrittää
        pysytellä hengissä.

        Jatkuva oleskelu yli 23 asteessa on riski ikääntyneelle sydänsairaalle.

        Oma kikkani on kietoa kylmään veteen kastettu pyyhe pään ympäri ja
        pitää puolimärkä T-paita päällä. Ne viilentävät kehoa.
        Kikat uusitaan monta kertaa päivässä. Uudet kastelut, kun tekstiili kuivaa.

        Suihkussa en jaksa hyppiä, viileän suihkun vaikutus häipyy parissa minuutissa.

        Ikkunoita avaan vain jos ulkona on viileämpää kuin sisällä,
        esim. öisin.

        Mitä kikkoja teillä muilla on ? Kertokaa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se muutamassa kuukaudessa ohi menee. ..... Sen aikaa pitäisi vain jotenkin yrittää
        pysytellä hengissä.

        Jatkuva oleskelu yli 23 asteessa on riski ikääntyneelle sydänsairaalle.

        Oma kikkani on kietoa kylmään veteen kastettu pyyhe pään ympäri ja
        pitää puolimärkä T-paita päällä. Ne viilentävät kehoa.
        Kikat uusitaan monta kertaa päivässä. Uudet kastelut, kun tekstiili kuivaa.

        Suihkussa en jaksa hyppiä, viileän suihkun vaikutus häipyy parissa minuutissa.

        Ikkunoita avaan vain jos ulkona on viileämpää kuin sisällä,
        esim. öisin.

        Mitä kikkoja teillä muilla on ? Kertokaa !

        Ulko-ovi on auki.
        Laitoin vanhan pitsiverhon eteen, että ampiaiset ja muut lentävät eivät tule sisälle.

        Jos joku tulee, niin sieppaan sen isoon tulitikkulaatikkoon ja vien ulos.
        En yleensä tapa hyönteisiä enkä mitään. Hämähäkitkin tulitikkulaatikkoon ja ulos.
        Kun ulkona on vesisaavi, niin sen päällä on levy, että eivät huku.

        Tää on tositarina:

        Kerran oli mehiläinen joutunut vesisaaviin.
        Nostin sen sieltä ylös.
        - Mikä KIITOLLISUUDEN tunne tuli siltä mehiläiseltä. Se oli aivan valtava. En tiennyt että pikkuhyönteiset voivat tuntea!
        Sen jälkeen olen ollut tarkka että en tapa.

        No meni eri aiheeseen, mutta jännä tietää ehkä.

        On iso tuuletin keittiössä, ja mustat sälekaihtimet päivisin kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se muutamassa kuukaudessa ohi menee. ..... Sen aikaa pitäisi vain jotenkin yrittää
        pysytellä hengissä.

        Jatkuva oleskelu yli 23 asteessa on riski ikääntyneelle sydänsairaalle.

        Oma kikkani on kietoa kylmään veteen kastettu pyyhe pään ympäri ja
        pitää puolimärkä T-paita päällä. Ne viilentävät kehoa.
        Kikat uusitaan monta kertaa päivässä. Uudet kastelut, kun tekstiili kuivaa.

        Suihkussa en jaksa hyppiä, viileän suihkun vaikutus häipyy parissa minuutissa.

        Ikkunoita avaan vain jos ulkona on viileämpää kuin sisällä,
        esim. öisin.

        Mitä kikkoja teillä muilla on ? Kertokaa !

        Niksipirkassa kehotettiin laittamaan jääpaloja housuvaippaan ja asettamalla se päähän. pysyy paremmin paikallaan kuin märkä pyyhe ja viilentää tehokkaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niksipirkassa kehotettiin laittamaan jääpaloja housuvaippaan ja asettamalla se päähän. pysyy paremmin paikallaan kuin märkä pyyhe ja viilentää tehokkaammin.

        Paletuma perheeseen. 🤣


    • Anonyymi

      Pirullinen paikka!
      1962 rakennetun, peltikattoisen kerrostalon ylin kerros. Ullakko kuumenee pätsiksi.
      Asunnossamme on aurinkoisilla ilmoilla "kattolämmitys".
      Makuuhuoneisen ja olohuoneen suuret ikkunat etelään. Ei läpituuletusmahdollisuutta.
      Makuuhuoneet vilkkaasti liikennöidyn kadun puolella jossa liikennettä riittää pitkälle aamuyöhön varsinkin viikonloppuisin. Asunto on lähellä keskustaa joten kännikäisten ölähtely on tavallista.
      Siis tuuletusikkunat on pidettävä öisin kiinni.
      Tarvinneeko selittää enempää?
      Käyttämässämme makuuhuoneessa on jäähdyttävä vesitoho.

      Nyt ovat suuret ikkunat auki mutta aurinko kääntyy paahtamaan seinustaa joten lyön aukot kiinni 9:n tienoissa. Sälekaihtimet kiinni ja verhot eteen.

      • Anonyymi

        Voi kauheeta!

        Sinun tarttee muuttaa muualle helteiden ajaksi!
        Oletko puhunut talonmiehen kanssa?
        Entä terveysviranomaisten?

        Mittaa lämpö ja kerro heille! On varmaan lainvastaista!

        On ilmainen oikeusapu, jos olet vähävarainen. Kyllä sinä tarttet jonkun joka puhuu puolestasi.

        Totta on, että etelän mailla voi olla noin, mutta EI SUOMESSA!

        Älä anna periksi!
        VAADI!


    • Niksi-Pirkasta löytyy tosiaan helteeseenkin enemmän tai vähemmän tosissaan otettavia neuvoja. Pakastinta voi käyttää hyödyksi, laittaa sinne jäähtymään lakanat ja teepaidat, ottaa jääpaloja ja pakasteita kekseliääseen käyttöön niin ulkoisesti kuin sisäisesti.

      Tällaisenkin olen lukenut: Osta kaupasta hellepäivänä pakastetaikina, aseta se auton istuimelle ja istu itse päälle. Kotimatkan aikana autossa on mukavan viileä istua ja taikina sulaa sopivasti, kotona voit heti ryhtyä leipomispuuhiin.

      Helteellä pitää juoda paljon, ja pelkkä vesi voi alkaa kyllästyttää enkä halua sokeroituja mehuja. Laitan aamuisin jääkaappiin ison kannullisen makuvettä , johon voi laittaa ohuita sitrus- kurkku- tai omenaviipaleita ja jäisiä marjoja sekä jotain tuoretta yrttiä, minttu ja sitruunamelissa sopivat hyvin.

      • Anonyymi

        Kiitos tuosta Niksi-Pirkan vinkistä.
        Pyöräilijänä samalla ohjeella saan piirakkataikinasta myös valmiiksi kaulitun :)

        Hauskoja ja hyviä vinkkejä kaivataan. Seuraavat 10 vrk näyttäisi ennusteiden mukaan olevan hellelukemissa.

        Kaikille tokaisu helteiden nauttimisesta kylmyyden jälkeen on yhtä huono kuin unettomalle lämpimän maidon juomisesta nukahtamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tuosta Niksi-Pirkan vinkistä.
        Pyöräilijänä samalla ohjeella saan piirakkataikinasta myös valmiiksi kaulitun :)

        Hauskoja ja hyviä vinkkejä kaivataan. Seuraavat 10 vrk näyttäisi ennusteiden mukaan olevan hellelukemissa.

        Kaikille tokaisu helteiden nauttimisesta kylmyyden jälkeen on yhtä huono kuin unettomalle lämpimän maidon juomisesta nukahtamiseen.

        Ite hiippailen alasti sisällä, kun on näin kuuma ja tuuletin on päällä.
        Ei kukaan oo kattelemassa näin vanhan ihmisen ruhoa.

        Ajattelen että "aika aikaansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin".

        Pian alkaa taas sateiset ja koleat ilmat, sitten syysmyrskyt ja talvipakkaset, kun saa kääriytyä trkkiin ja huopatossuihin.
        Ei oo yhtään kade etelän maiden vaeltajia.
        Ei täällä sentään sellaista ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite hiippailen alasti sisällä, kun on näin kuuma ja tuuletin on päällä.
        Ei kukaan oo kattelemassa näin vanhan ihmisen ruhoa.

        Ajattelen että "aika aikaansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin".

        Pian alkaa taas sateiset ja koleat ilmat, sitten syysmyrskyt ja talvipakkaset, kun saa kääriytyä trkkiin ja huopatossuihin.
        Ei oo yhtään kade etelän maiden vaeltajia.
        Ei täällä sentään sellaista ole!

        Kaikki on sallittu, "ruhot" paljaiksi ja muista viis (tai kuus).
        Minulla on kylmää vettä pesuvadissa kylpyhuoneessa ja jalkapyyhe siinä vieressä. Vessareissuilla upotan jalat veteen. Minulla tuppaa jalat väsymään helteellä.
        Piimälasiin laitan jääpaloja ja muutama karkean merisuolan hippunen.


    • Anonyymi

      Minulla on kuisti jossa istun ja edesssä 80 vuotta vanha kastanja joka ei päästä läpi auringon valoa ja kun mereltä hieman tuulee niin siellä on vilpoisa istua.
      Mutta terassillani en pysty oleskelemaan päivisi koska se on auringon kohde aamusta iltapäivään . Joten hiljaista oloa kuistilla Kastanjan suojissa

      • Anonyymi

        Jopas kuulostaa ihanalta, talo meren rannalla kastanjan varjossa. Saako tuula kylään☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopas kuulostaa ihanalta, talo meren rannalla kastanjan varjossa. Saako tuula kylään☺️

        Tuli mieleen Franses Mayersin kirja "Toscanan auringon alla". Tehty leffakin.
        Ja Fosterin teos "Talo Jalavan varjossa".
        Upea leffa siitäkin.
        Niin ne ajatuksen lentävät näin helteelläkin, päättyen Myrskyluodon Maijaan, josta myös filmataan uutta teosta.

        Mukavaa oloa sinne "Taloon kastanjan varjoon" :)


    • Anonyymi

      Saimaalla satoi vettä, lämmintä on riittänyt.

      Itse 50 plus luokkaa mutta luen näitä juttuja.

    • Anonyymi

      On suihkevesipullo. Suihkautan kehoon vähän siitä, Kasvoihin, käsivarsiin, kaulan alueelle. Viilentää joksikin aikaa.

    • Olen usein ihmetellyt pihapuiden kaatointoa.
      Nyt esim. mökkiniemellemme rakennetun ökytalon pihapiiri on puustoton. Jos aurinko paistaa koko päivän lie talo kuuma kun on isot ikkunatkin etelään. No tietty ilmanlämpöpumput hoitanevat viilennyksen.

      Usein kuumuutta valittavat mökkiläiset ovat tehneet virheen kun ovat kaadattaneet mökin ympäriltä puut.

      Minä olen säilyttänyt puuston mökkini ympärillä eikä talo lämpene liikaa, päin vastoin pysyy viileänä.

      Samoin tämä kaupunkikotimme pysyy viileänä kun pihaamme suojaa "kaatouhan" alaisia puita.

      Annoimme hallitukselle ja aidanrakentajille ohjeet säilyttää kaunis iso pihlajamarjapensas jättämällä omasta pihastamme osan taloyhtiön puolelle. Pensas säästyi ja suojaa asuntoamme liialta auringon paisteeltä. Aikoinaan taloyhtiön hallitus kaatoi luvattamme komean tuomipihlajan ja vaahteran asuntomme edestä.. Nyt tästä kaadetusta tuomopihlajan kannosta on kasvanut uusi puu tällä hetkellä jo yli kaksimetrinen, kukkikin jo komiasti.

      Ei ole kuumaa jos puut suojaavat asumuksia.

      • Minä olen uhmetellyt ihan samaa.
        Puut pihassa antavat varjoa ja viileyttä, ovat linnuille laulupuita ja pesimispaikkoja, ovat kauniita keväällä kukkiessaan, syksyllä ruskan aikaan, talvella lumipeitteessään tai kuuraa oksissaan.
        Meillä on kaksi suurta tuijaa, ikivanhat koivut portin molemmin puolin, suuri koivu takapihalla naapurin rajalla, jossa linnut pesii, omena-, luumu ja kirsikkapuita, osa vielä pieniä, meidän istuttamia, tuomi, tuomipihlaja, sireeneitä usea pensas eri paikoissa, douglaskuusi jonka istutin pari kesää sitten, en taida ehtiä nähdä sitä suurena.
        Naapurit kaatoivat tienvarresta suuret porttikoivut, valittivat että niistä tulee roskaa. Tuleehan niistä, mutta enemmän silmäniloa ja viihtyvyyttä.
        Nyt taidankin lähteä tekemään vastaa juhannussaunaan. Omasta pihakoivusta :)


      • Anonyymi

        Puut on ihan ok, jos ne on kaukana rakennuksesta.

        Puita ihaillaan, mutta sitten itketään, kun myrsky tekee tuhojaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puut on ihan ok, jos ne on kaukana rakennuksesta.

        Puita ihaillaan, mutta sitten itketään, kun myrsky tekee tuhojaan.

        Minulle puut merkitsevät paljon. Jos ne kärsivät, minäkin kärsin..)) Maalle mennessä oli silmänruuaksi tarjolla todella hyvinvoivaa metsää ja kun se vaihtui istutusmetsäksi, mieli madaltui samantien: kilometrikaupalla tuota tulitikkumetsää, sekin kuivaa ja kituliasta, eihän se palvele edes metsataloutta.
        Lapsuudenkotini pihalta kaadettiin aikanaan kaksi isoa kuusta. Tultiin varovaiseksi kun paikkakunnalle sattunut trombi vei naapurista kuistin, vaurioitti päärakennustakin.

        Nyt kun katselin paikan puustoa "sillä silmällä" oli pakko nähdä että peräti kuusi kalliolle kasvanutta ja kuivunutta mäntyä on pakko kaataa. Samoin vanha, salamanleimaama koivu.

        Tein kyllä naapurin kanssa hyvä diilin: hän lupasi kaataa puut ja hoitaa roippeet pois pihalta, jos saa puut itselleen. Oli kyllä win-win- kauppa, molemmat hyötyivät.

        Täällä missä nyt asun, on sama homma edessä. Puita on liikaa tontilla, mutta täällä en usko pääseväni noin edullisesti. Naapuri jo keväällä katseli "metsääni" ja kysyi miksi en harvenna sitä kun kuitenkin tarvitsen puuta saunan ja takan lämmitykseen (säästellen niitä käytän. pienhiukkaisten vuoksi..)) Valitin varattomuuttani, veikkaan että muutaman puun kaato klapeiksi asti maksaa helposti kymppitonnin... Kun lehtipuita on suurin osa, haravointiakin riittää omiksi tarpeiksi, syksyllä.
        Minusta metsän ja puiden vaikutuksesta ihmismieleen on tutkimustietoakin, mutta uskon että "metsäsuomalaisella" on luontaisesti erityinen suhde metsään, puihin, ja onhan metsä pitkään ollut myös meidän taloutemme kulmakivi.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minulle puut merkitsevät paljon. Jos ne kärsivät, minäkin kärsin..)) Maalle mennessä oli silmänruuaksi tarjolla todella hyvinvoivaa metsää ja kun se vaihtui istutusmetsäksi, mieli madaltui samantien: kilometrikaupalla tuota tulitikkumetsää, sekin kuivaa ja kituliasta, eihän se palvele edes metsataloutta.
        Lapsuudenkotini pihalta kaadettiin aikanaan kaksi isoa kuusta. Tultiin varovaiseksi kun paikkakunnalle sattunut trombi vei naapurista kuistin, vaurioitti päärakennustakin.

        Nyt kun katselin paikan puustoa "sillä silmällä" oli pakko nähdä että peräti kuusi kalliolle kasvanutta ja kuivunutta mäntyä on pakko kaataa. Samoin vanha, salamanleimaama koivu.

        Tein kyllä naapurin kanssa hyvä diilin: hän lupasi kaataa puut ja hoitaa roippeet pois pihalta, jos saa puut itselleen. Oli kyllä win-win- kauppa, molemmat hyötyivät.

        Täällä missä nyt asun, on sama homma edessä. Puita on liikaa tontilla, mutta täällä en usko pääseväni noin edullisesti. Naapuri jo keväällä katseli "metsääni" ja kysyi miksi en harvenna sitä kun kuitenkin tarvitsen puuta saunan ja takan lämmitykseen (säästellen niitä käytän. pienhiukkaisten vuoksi..)) Valitin varattomuuttani, veikkaan että muutaman puun kaato klapeiksi asti maksaa helposti kymppitonnin... Kun lehtipuita on suurin osa, haravointiakin riittää omiksi tarpeiksi, syksyllä.
        Minusta metsän ja puiden vaikutuksesta ihmismieleen on tutkimustietoakin, mutta uskon että "metsäsuomalaisella" on luontaisesti erityinen suhde metsään, puihin, ja onhan metsä pitkään ollut myös meidän taloutemme kulmakivi.

        Kurkkaahan tuota linkkiä, niin saat jotakin tuntumaan puiden kaatoon.

        https://www.urakkamaailma.fi/puun-kaataminen-hinta


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minulle puut merkitsevät paljon. Jos ne kärsivät, minäkin kärsin..)) Maalle mennessä oli silmänruuaksi tarjolla todella hyvinvoivaa metsää ja kun se vaihtui istutusmetsäksi, mieli madaltui samantien: kilometrikaupalla tuota tulitikkumetsää, sekin kuivaa ja kituliasta, eihän se palvele edes metsataloutta.
        Lapsuudenkotini pihalta kaadettiin aikanaan kaksi isoa kuusta. Tultiin varovaiseksi kun paikkakunnalle sattunut trombi vei naapurista kuistin, vaurioitti päärakennustakin.

        Nyt kun katselin paikan puustoa "sillä silmällä" oli pakko nähdä että peräti kuusi kalliolle kasvanutta ja kuivunutta mäntyä on pakko kaataa. Samoin vanha, salamanleimaama koivu.

        Tein kyllä naapurin kanssa hyvä diilin: hän lupasi kaataa puut ja hoitaa roippeet pois pihalta, jos saa puut itselleen. Oli kyllä win-win- kauppa, molemmat hyötyivät.

        Täällä missä nyt asun, on sama homma edessä. Puita on liikaa tontilla, mutta täällä en usko pääseväni noin edullisesti. Naapuri jo keväällä katseli "metsääni" ja kysyi miksi en harvenna sitä kun kuitenkin tarvitsen puuta saunan ja takan lämmitykseen (säästellen niitä käytän. pienhiukkaisten vuoksi..)) Valitin varattomuuttani, veikkaan että muutaman puun kaato klapeiksi asti maksaa helposti kymppitonnin... Kun lehtipuita on suurin osa, haravointiakin riittää omiksi tarpeiksi, syksyllä.
        Minusta metsän ja puiden vaikutuksesta ihmismieleen on tutkimustietoakin, mutta uskon että "metsäsuomalaisella" on luontaisesti erityinen suhde metsään, puihin, ja onhan metsä pitkään ollut myös meidän taloutemme kulmakivi.

        Olin talo-ja koiravahtina silloin, kun "tapanin myrsky" teki tuhojaan.

        Talossa oli joka suunnalle ikkuna ja katsoin mistä ikkunasta vain, niin puita tuli juurineen ylös. Yksi iso mänty lähes talon päälle, väliä jäi ehkä puolisen metriä.

        Oli pelottavaa lähteä koiran kanssa pissille.
        Olen sama, joka laittoi tuon linkin sinulle. :)

        Anonyymi
        2023-06-21 11:36:36


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olin talo-ja koiravahtina silloin, kun "tapanin myrsky" teki tuhojaan.

        Talossa oli joka suunnalle ikkuna ja katsoin mistä ikkunasta vain, niin puita tuli juurineen ylös. Yksi iso mänty lähes talon päälle, väliä jäi ehkä puolisen metriä.

        Oli pelottavaa lähteä koiran kanssa pissille.
        Olen sama, joka laittoi tuon linkin sinulle. :)

        Anonyymi
        2023-06-21 11:36:36

        Kiitos Ano. Enpä olisi osannut tuollaistakaan infoa puiden kaadosta etsiä ja löytää . Auttaa minua myös budjetoinnissa. Säästit minulta paljon aikaa ja vaivaa - ehkä rahaakin..))
        Kiitos, kiitos !


      • Anonyymi

        Hohhoijaa. Moneskohan kerta tuo miesystäväsi asunnon puun kaato on täällä sinun selostamana.


    • Ainakin minä luen mielelläni puujuttuja vaikka uusintoinakin mielelläni, itsekin puhun paljon puista ja jopa puille. Mieheni on hyvin perehtynyt harrastajadendrologi, saanut jo vaarinsa aloittaman kotimetsäarboretumin hoitoonsa. Hän kasvattaa itse siemenistä varsinkin erikoisempia havupuita, kuten jättituijaa, douglaskuusta ja hemlokkeja, ja hyvin ne ovat kasvaneet ja viihtyneet kotoisten lajien seurassa. Onneksi innostusta on jo lastelasten polvessa, se on mielenkiintoista ja pitkäjänteistä työtä talousmetsän hoidon ohella. Minäkin olen ollut kiinteä osa tätä harrastusta tasan puolen vuosisadan ajan. Lehtikuusta on isommatkin alat, ja kyllä jaloja lehtipuitakin kannattaa enemmän suosia myös talousmetsissä, hyvin kasvaa ainakin Pirkanmaalla asti metsälehmus, tammi ja vaahtera.

      Pian parikymmentä vuotta sitten rakennetun omakontitalon tonttimme oli puuttomaksi hakattu loiva etelärinne, ja se on alusta alkaen suunniteltu ja istutettu. Viereisellä puistotontilla kasvaa tammia, vaahteroita ja koivuja, niitä ei omalle tontille kaivattu. Pohjoisen ja idän puolille istutettiin havupuita : pienikasvuista kartiotuijaa, erilaisia hemkokkeja, marjakuusta ja valesypressiä . Etelän ja lännen puolella on vapaasti kasvavat pensasaidanteet.Tontin puut ovat hedelmäpuitä yhtä nurkan metsälehmusta lukuunottamatta. Talo pysyy kyllä mukavan viileänä, ikkunoissa on ulkopuolella kunnon markiisit ja kyllä hyvin pakkaseltä eristävä eristää kuumaltakin. Koneellista viilennystä harvoin tarvitaan, ja osa hedelmä- puista on annettu kasvaa suuriksi, saadaan varjoa oleskelupaikoille.

      Ymmärrän kyllä, miten sydäntäsärkevää on, kun rakas pihapuu joudutaan kaatamaan esimerkiksi huonokuntoisuuden takia ja varsinkin jos sen joku muu päättää ihan aiheetta. Koivu ei ole kovin pitkäikäinen, lahovikaa ilmaantuu helposti ja viehän se paljon kosteuttakin maasta muilta kasveilta. Monasti koivu romahtaa puolestavälistä ja talo säästyy. Näin kävi naapurin puolella olevalle valtavalle vanhalle koivulle, heidän kuistinsa katto kyllä vioittui.

      Vaaleanpunerva juhannusmorsian kukkii pihassa, valkeaa juhannusruusua olen joskus puolisalaa vienyt mökille kallion koloon, mutta ei se siinä menestynyt ja oli kai tyylivirhekin. :). Tontti on mäntyä kasvavaa kangasta ja kalliorinnettä, joskus anoppi siellä kasvatteli laatikoissa jopa perunaa. Juhannuslaulussa sanotaan, että "pirtti on pesty puhtoinen, pihamaakin laastu on."
      Mökillä tosiaan selviää pihan hoidossa kun luudalla lakaisee kalliolta männynneulaset, risut ja kävyt. Sinne tuodaan koivut portaiden pieliin ja saunavihdat/vastat tietenkin.

      Kaunista juhannusaikaa ja -taikaa!

      • Anonyymi

        Kävinpä kauppareissulla helteessä ja ostin juhannuksen sillit, uudet perunat, mansikoita paketin jne.

        Tein sharin (vai mikä sen nimi on) sifonkihuivista, joka on iso kuin pöytäliina. siinä on mukava sisällä tepsutella, ei tartte ihan alasti olla. Mistäs tietää jos joku tiirailee kiikarilla?

        Linnut ovat siementäneet etupihan nurmikolle männyn ja pihlajantaimet, kaksi katajantainta ja yhden syrreenin taimen, saavat kasvaa rauhassa. Aidan taakse tuomen ja kukkapenkkiin kirsikan ja koristeomenan taimet. Halvaksi tulee puiden kasvatus.
        Entiseltä omistajalta oli karviaismarjapensas ja ystävättäreltä mustaviinimarjapensas.
        Metsästä kävin hakemassa vaapukantaimia, ja niistä on vaapukanpensaita.

        Kyllä olis mukava kun olis mökki.
        Unelmissa olen sellaisen rakentanutkin, halpaa touhua sekin.

        Pesin etupihan asfaltin (pitäis maalata), siinä istuskelen iltaisin varjossa.

        Parasta aikaa vuodesta!
        Vaikka vietän yksin juhannuksen, niin tunnen itseni "ruhtinattareksi".


    • Onhan toki isoissa puissa riskinsä kaatua. Olen joutunut kaadattamaan koivuja ja pari on kaatunutkin, onneksi ohi talon. Yksi kaatui naapurin puolelle. No, siitä selvittiin kun lupasin rungon heille.

      Minulla kasvaa mökkitontilla kaksi isoa mäntyä. On ne komeita ja toivottavasti pysyvät pystyssä. Isoja ja pieniä kuusia on useampia. Haapoja saunamökin ympärillä.

      Kun ostin mökin 1996 keväällä pihalla oli pieni kuusi. Ripustimme siihen aina jouluna jouluvaloja. Nyt se on valtavan iso ja komea.

      Jos alkaa pelkäämään, että puut kaatuvat niin silloin voi toki kärsiä helteistäkin.

      • Anonyymi

        Onhan niitä muitakin tapoja hellettä vastaan, kuin puut.

        Palomakin tuolla ylempänä hehkuttaa puitaan ja toisessa ketjussa kertoo tuulettimista.

        Mieluummin katselen kaunista merimaisemaa olkkarin ikkunasta, kuin puunrunkoja, koska runkojahan vain ikkunasta näkyy, jos puut on isoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä muitakin tapoja hellettä vastaan, kuin puut.

        Palomakin tuolla ylempänä hehkuttaa puitaan ja toisessa ketjussa kertoo tuulettimista.

        Mieluummin katselen kaunista merimaisemaa olkkarin ikkunasta, kuin puunrunkoja, koska runkojahan vain ikkunasta näkyy, jos puut on isoja.

        Minulla on järvimaisema mökin olkarin "tuvan" ikkunasta sekä näen ikkunasta ison koivun, jota nimitän kalenterikoivuksi. Se näyttää vuodenaikojen värit.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä muitakin tapoja hellettä vastaan, kuin puut.

        Palomakin tuolla ylempänä hehkuttaa puitaan ja toisessa ketjussa kertoo tuulettimista.

        Mieluummin katselen kaunista merimaisemaa olkkarin ikkunasta, kuin puunrunkoja, koska runkojahan vain ikkunasta näkyy, jos puut on isoja.

        Ne on kalliita sellaset asunnot, joissa on merimaisema.
        Minä panen säkekaihtimet eteen kun porottaa. Minun asunto on seitsemännessä kerroksessa, joten näen komeat puiden latvat. Ei ole kyllä merta eikä edes järveänäköpiirissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on järvimaisema mökin olkarin "tuvan" ikkunasta sekä näen ikkunasta ison koivun, jota nimitän kalenterikoivuksi. Se näyttää vuodenaikojen värit.

        Korppis

        Olet varmaan Suomessa ainoa, jolla kasvaa koivu rannassa. Minun koivu on kyllä aina vaalea, nimittäin koivuparketti omistusasunnossani.


    • Anonyymi

      Kannattaa mennä hartioitamyören järveen ja laittaa sanko päähän, näyttää hyvältäkin

      • Anonyymi

        Hyvä idea tuo ämpäri. Minulla onkin paljon ilmaisia erivärisiä muoviämpäreitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä idea tuo ämpäri. Minulla onkin paljon ilmaisia erivärisiä muoviämpäreitä.

        Entäs kun ei oo järveä lähistöllä?
        On yks, mutta ei oo parkkipaikkaa, kun on tien varsi täynnä autoja.

        Oon ratkaissut niin, että pihamaalle oon laittanut muovisen lasten uima-altaan, ja siinä ryvettelen. Leikin, että on isompikin järvi.
        Yöksi laitan pressun päälle, että ei itikat ja kärpäset tuu.

        Jospa vaikka yhden kerran kesässä saisin mennä järveen uimaan.
        Lapsuusajan ystävän luokse kun meen, niin siellä on järvi ja hiekkaranta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun ei oo järveä lähistöllä?
        On yks, mutta ei oo parkkipaikkaa, kun on tien varsi täynnä autoja.

        Oon ratkaissut niin, että pihamaalle oon laittanut muovisen lasten uima-altaan, ja siinä ryvettelen. Leikin, että on isompikin järvi.
        Yöksi laitan pressun päälle, että ei itikat ja kärpäset tuu.

        Jospa vaikka yhden kerran kesässä saisin mennä järveen uimaan.
        Lapsuusajan ystävän luokse kun meen, niin siellä on järvi ja hiekkaranta.

        Laita vanha hylätty kylpyamme pihalle, se on syvempi kuin lasten uima-amme. Voit sukeltaakkn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita vanha hylätty kylpyamme pihalle, se on syvempi kuin lasten uima-amme. Voit sukeltaakkn.

        Tuli heitettyä pois 30 vuotta sitten.


    • Laita sadettaja pärskyttämään pihalle, laita bikinit päälle ja istu puutarhatuoliisi sadettajan viereen. Laitat vielä sadettajan pyörimään ja silmät kiinni niin saat vähän jännitystäkin.

      • Anonyymi

        Missä kohtaan tuossa tulee
        se jännitys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaan tuossa tulee
        se jännitys?

        Tässä iässä on kaikki uusi jännitystä!
        Enpä olisi itse keksinytkään tuota ideaa.

        Kiva idea myös lapsenlapsille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaan tuossa tulee
        se jännitys?

        Kun pitää silmiä kiinni niin laskee sekuntteja seuraavaan kylmään suihkuun :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaan tuossa tulee
        se jännitys?

        Vesilaskun kohdalla.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kun pitää silmiä kiinni niin laskee sekuntteja seuraavaan kylmään suihkuun :)

        Ruotsissa on niin suuri kuivuus, että karjalta loppuu ruoka. Vastuutonta leikkiä sadettajalla, senkun pulahtaa sinne dalajokeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vesilaskun kohdalla.

        Samalla vedellä kastelee nurtsin tai kasvimaan. Eikä se raana tarvi olla täysillä auki. Eikä sen sadettajan alla tarvi olla kuin vartin kerrallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa on niin suuri kuivuus, että karjalta loppuu ruoka. Vastuutonta leikkiä sadettajalla, senkun pulahtaa sinne dalajokeen.

        En minä istu sadettajan alla, mutta tiedän joitakin muita jotka tekee niin. Me käytetään sadettajaa kasvimaan kasteluun, illansuussa , vähän aikaa. Kesävesi,josta naapureiden kanssa maksamme yhdessä tulee Dalajoesta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Samalla vedellä kastelee nurtsin tai kasvimaan. Eikä se raana tarvi olla täysillä auki. Eikä sen sadettajan alla tarvi olla kuin vartin kerrallaan.

        Miten niin samalla vedellä? Ei sitä vettä voi ottaa nurmikosta ja siirtää kasvimaahan. Monissa paikoissa nurmikoiden kastelu on kielletty mäin kuivalla. Pohjavedetkin on tosi vähissä. Sadettajassa suuri osa vedestä haihtuu ilmaam eikä pintakasyelu auta mitään. Täytyy viedä kannulla vettä hyötykasvien j juureen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin samalla vedellä? Ei sitä vettä voi ottaa nurmikosta ja siirtää kasvimaahan. Monissa paikoissa nurmikoiden kastelu on kielletty mäin kuivalla. Pohjavedetkin on tosi vähissä. Sadettajassa suuri osa vedestä haihtuu ilmaam eikä pintakasyelu auta mitään. Täytyy viedä kannulla vettä hyötykasvien j juureen.

        :) Kyllä sitä vettä roiskuu ihan riittävästi vielä kasveillekin vaikka itse istuisit sateessa. Et tainnut lukea, en kastele ulkona vesijohtovedellä, vaan jokivedellä ja joen pinta ei ole mitenkään alhaalla. Kun pinta on märkä niin kyllä vettä imeytyy syvemmällekin. Siihen sadettaja on mainio, koska se kastelee hellävaraisesti, samoin kuion tihkkusade jota jatkuu pitkään.
        Mutta ainahan minä teen kaiken väärin, eiks niin?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :) Kyllä sitä vettä roiskuu ihan riittävästi vielä kasveillekin vaikka itse istuisit sateessa. Et tainnut lukea, en kastele ulkona vesijohtovedellä, vaan jokivedellä ja joen pinta ei ole mitenkään alhaalla. Kun pinta on märkä niin kyllä vettä imeytyy syvemmällekin. Siihen sadettaja on mainio, koska se kastelee hellävaraisesti, samoin kuion tihkkusade jota jatkuu pitkään.
        Mutta ainahan minä teen kaiken väärin, eiks niin?

        Kyllähän vettä imeytyy syvemmällekin, kun kauan aikaa antaa sadettajan ruksuttaa, mutta siinä ei mikään yksi tunti riitä. (toki siihen vaikuttaa myös maan laatu)


    • Juhannuksen aatonaatto.

      Luvattu vettä satavan koko juhannuksen, näillä leveysasteilla. No, ei haittaa, en loimuta lohta, mökillekään en taida aattona mennä. Juuri nyt istun mökin pirtissä ja katselen pilvipoutaista taivasta.

      Kuopus on nyt ilonani. Korjasi laituria, jos vielä tämä kesä sen laiturin kanssa selvittäis.

      Kävin noutamassa elämäni ensimmäisen nettiostoksen postista. Luulin aluksi, että mua on kusetettu, mutta yllätys, ostos oli onnistunut vaikka luin huonoja viestejä tuotteesta.

      Nyt minulla on kaksi kesämekkoa, ostin näet eilen Prismasta sievän vihreän kesämekon, johon stailasin poikien mummon kukkamekosta lisäosan.

      Tänään hakemani mekko on samanmallinen eilen ostamani kanssa, väri vaaleansininen.

      Kyllä nyt kelpaa helmojen heilahdella.

      • Anonyymi

        Tuuletin on kyllä hyvä keksintö!

        Keittiössä on iso jalkatuuletin ja tässä vieressä pörrää pienempi.
        Lapsenlapsille oon hankkinut pienet tuulettimet ja lisäksi pikku-käsituulettimet (sellaiset 5-10 sentin kokoiset).
        Voi olla että viimekesän käsituulettimet ovat jo rikki.
        Kaukokatsoisesti ostin useampia, vien ne heille ensi kerralla.

        Kesällä käydessäni vanhojen ihmisten luona tai sairaalassa, vien tuliaisiksi tuulettimen.

        Sitten on tietysti vielä viuhkat, joita voi heilutella.
        Niitä voi rakennella itsekkin.

        Ei oo kade etelän ihmisiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuuletin on kyllä hyvä keksintö!

        Keittiössä on iso jalkatuuletin ja tässä vieressä pörrää pienempi.
        Lapsenlapsille oon hankkinut pienet tuulettimet ja lisäksi pikku-käsituulettimet (sellaiset 5-10 sentin kokoiset).
        Voi olla että viimekesän käsituulettimet ovat jo rikki.
        Kaukokatsoisesti ostin useampia, vien ne heille ensi kerralla.

        Kesällä käydessäni vanhojen ihmisten luona tai sairaalassa, vien tuliaisiksi tuulettimen.

        Sitten on tietysti vielä viuhkat, joita voi heilutella.
        Niitä voi rakennella itsekkin.

        Ei oo kade etelän ihmisiä!

        Eipä ole yhtään tuuletinta, ei ole ikään ollut tarvetta.

        Vietmme edellisestä viestistä poiketen aattoiltaa mökillä. Tein koivuvastan, lämmitin saunan ja heitin talviturkin Nuasjärveen.
        Söimme kiusmakkaroita ja perunasalaattia.

        Nyt unittaa, jäi harmittamaan kun en muistanut laittaa suomenlippua salkoon, josko huomenaamuna laitan.

        Yötä 💕

        Korppis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      316
      10649
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2351
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2189
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1944
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      162
      1828
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1398
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      18
      1335
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1334
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1319
    Aihe