Kokemuksia sauvakävelystä

Sompasetä

Olen yrittänyt totutella sauvakävelyyn, mutta en siihen totu. Se on laji joka ei ole geeneissä elikkä perintötekijöissä. Mitä kokemuksia teillä siitä on?

8

628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkkeilijä

Minä olen niin tottunut sauvoihin etten lähde lenkille ilman niitä.Saan paljon paremma vauhdin kävelyyni niiden kanssa.Suositelen.Ei meinaa kelvata mikään nimimerk.

• tehokasta

Mukava kävellä sauvoilla koska myös pakosta kädet tulee siinä reippaasti mukaan ja koko kroppa saa paremmin liikuntaa .
        En mene lenkille nykyisin ilman sauvoja koskaan sillä tehoa on paljon enemmän sauvoin kävelyssä
        kuin ilman niitä ja tietnekin se rytmi tulee siihen liikkumiseen myös

• Edellisen talven liukkaista mäistä pelästyneenä päätin kokeilla sauvoja "ylimääräisinä jalkoina" ja huomasin miten hyvä tuki ne olivat.
      Asun paikkakunnalla, missä maasto on hyvin kumpareista ja varsinkin kevättalvella hengenvaarallisen jäätikköistä.

Käytin alkuun tavallisia hiihtosauvojani.
      Ostin sitten oikeat kävelysauvat, mutta ne ovat mielestäni "huteran" tuntoiset.
      Nyt käytän laskettelusuksiini kuuluvia sauvoja,
      jotka ovat tavallisia sauvoja lyhyemmät.

Jos on esim. selkävaivoja niin sauvat ovat erinomainen apuväline ja painonjakaja kun liikkuu mäkisessä maastossa.
      Olkapäät ja käsivarret saavat myös työskennellä ja hartiakivut voivat helpottaa, kun yläkehokin saa liikuntaa.

• soilike

Huomasin usein sauvoessani, että hyräilin mielessäni kivoja lastenlauluja.
        Esim.”muista aina liikenteessä…. ”Tiilia taalia tallallaa…”polkupyörallä mummolaa..
        Nyt mulla on valkman taskussa ja hassut napit korvissa
        Rytmitän itseäni ”Karhunpoika sairastaa ”Suomi soi… ”40 Suomi-iskelmää..
        Valikoima tulee lisääntymään aina kun kohdalle sattuu vanhaa humppaa yms

On se vaan näky, kun mummeli lyllertää poissaolevan näköisenä , sauvat viuhkoen

Aloitin sauvailun jo vuosia sitten, kun muistaakseni”Mietain” näytti TV-ssa kuinka mahottoman iso mies, pieniltä näyttävien sauvojen kanssa, rämpi suossa
        Silloin vielä kuuli usein niitä tokaisuja ”mihin sukset jäi?”
        Nykyisin tokaisisin mielelläni vastaantulijoille ”Mihin sauvat jäivät?

• soilike kirjoitti:

Huomasin usein sauvoessani, että hyräilin mielessäni kivoja lastenlauluja.
        Esim.”muista aina liikenteessä…. ”Tiilia taalia tallallaa…”polkupyörallä mummolaa..
        Nyt mulla on valkman taskussa ja hassut napit korvissa
        Rytmitän itseäni ”Karhunpoika sairastaa ”Suomi soi… ”40 Suomi-iskelmää..
        Valikoima tulee lisääntymään aina kun kohdalle sattuu vanhaa humppaa yms

On se vaan näky, kun mummeli lyllertää poissaolevan näköisenä , sauvat viuhkoen

Aloitin sauvailun jo vuosia sitten, kun muistaakseni”Mietain” näytti TV-ssa kuinka mahottoman iso mies, pieniltä näyttävien sauvojen kanssa, rämpi suossa
        Silloin vielä kuuli usein niitä tokaisuja ”mihin sukset jäi?”
        Nykyisin tokaisisin mielelläni vastaantulijoille ”Mihin sauvat jäivät?

Myös minä rallatan sauvoessani kaikenlaisia "viisuja"mielessäni.Toi oli hyvä vinkki soitin taskuun ja kasetit mukaan.Ei ku mennään taas...

• Leny

Tarkoitatko sillä, että et ole tottunut, että et onnistu oikean rytmin löytämisessä? Olen huomannut, että ihan kaikilta se ei näytä onnistuvan. Vaatiiko se rytmitajua vai mistä se kiikastaa, en tiedä. Alusta alkaen pitäisi opetella oikea tyyli. Minäkin olen tottunut ottamaan sauvat kävelylenkeille. Olen niin tottunut, etten oikein osaakaan lähteä ilman sauvoja. Kun on kaupunkilainen, niin käsille on vähän kunnon liikettä. Sauvakävelyllä asia atulee korjatuksi. Voi "allitkin" surkastua.

• tekniikka saattaa vaatia oman harjoittelunsa. Sauvoja käytetään hieman eri tavalla kuin hiihtäessä ja ne ovat hieman lyhyemmät. Netistäkin löytyy ohjeita.

Itse liikun mielelläni sauvojen kanssa, vauhtia tulee ihan huomaamatta lisää ja selkälihaksetkin saavat vähän liikuntaa samalla, käsistä puhumattakaan. Suosittelen.

Jos paikkakunnallasi järjestetään ohjattuja sauvakävelyretkiä suosittelen sellaiselle osallistumista, jotta pääsisit alkuun ja oikea rytmi löytyisi.

Luin tänään Helsingin Sanomista, että Suomen Latu järjestää Helsingissä tiistaisin ja muistaakseni sunnuntaisin Paloheinän majalta klo 18.30 10-15 km sauvakävelyretkiä. Harmitti, kun en itse pääse nyt lähtemään, mutta toivottavasti vaikka ensi viikolla.
      Helsingissä ohjattuille sauvakävelylle lähdetään myös Ladun majalta Töölönlahdella.

Toivotan mukavia kävelyretkiä sauvojen kanssa tai ilman.

• kävelystä on turvallisempi kulkea kun on koiria irti maalla poroja ja elikoita,no kaupungissa on muita, sauvat on tosi hyvät ja toinen on hartiat saavat liikettä,veri kiertää ja käsien lihakset kuntoa, liikuntahallilta saa opastusta niiden käyttöön,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      228
      20955
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      96
      4194
    3. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      75
      2883
    4. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      50
      2181
    5. Temutatko ?

Ostatko kiinalaisista verkkokaupoista halpaa tavaraa tai vaatteita ja miksi? Siksi että on kiva ostaa kun halvalla saa?
      60 plus
      196
      1820
    6. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      1622
    7. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      73
      1561
    8. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      136
      1557
    9. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      169
      1499
    10. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1384
    Aihe