Julkinen häväistys?

Yo-todistus

Aiotteko (lähinnä alisuoriutujat) näyttää penkin alle painuneet todistuksenne juhlapäivänä? Meinaan, että ei ole kovin mukava alkaa selittää tuloksetta kaiken maailman idiooteille yksi-yhteen-ihmisille, että se koko koetouhu on joidenkin oppilaiden kohdalla niin pienestä ja monesta eri asiasta kiinni. Minä ajattelin pitää matalaa profiilia ja kestittää vieraat ihan ravintopitoisen pöydän antimilla ilman niitä vitun papereita. (Miksi ihmiset ylipäätään tiedustelee niin helvetin uteliaasti noita arvosanoja, jotka ei todellakaan kerro koko totuutta kyseisen oppilaan osaamisesta saatikka älykkyydestä? Mun mielestä ne on salaisia papereita, sanoipa laki mitä tahansa.)

25

2440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä on kun

pääsee läpi? Minä ainakin olin ylpeä, kun en paljon panostanut koko touhuun.

• laittamaan

kukaan ei velvoita laittamaan todistusta näkyville! sehän on henkilökohtainen todistus! kenenkään ei tarvitse tietää niitä arvosanoja! todistuksen näyttäminen ei ole mikään velvollisuus! itse en luultavasti näytä sitä kenellekään!

• mieltä

Todistuksen näyttämisestä!! En tosiaankaan halua sitä juhlissa näyttää, eihän se kelleen kuulu! Inhottaa etukäteen ajatuskin, että toiset sitä lukee.. Osa arvosanoista on M, mutta yhtä lailla sieltä löytyy se A:kin ja mitäs muuta ne tahtovat siitä nähdä!! Varmaankin vertailla sitä jonkun toisen saavutuksiin... ei ikinä, mun juhlissa saavat kyllä keskittyä siihen syömis puoleen!

Juuri tuosta keskustelin eilen äitini kanssa ja sanoi kyllä ymmärtävänsä oikein hyvin. Kertoipa senkin kuinka itse sai lakin, siihen aikaan tulokset sanottiiin juhlasalissa ääneen ja sen jälkeen ojennettiin todistus! Sinne oli kuulemma sitten ne kaikken uteliaimmat tunkeneet kuuntelemaan!! Oli kuulemma ihan yhtä kauheeta, vaikka hänellä oli siellä useampi L kirjain. Eipä kuulosta kovin houkuttelevalta... onneksi tämä todistuksen näyttäminen on nykyään omasta tahdosta kiinni.

• party on

Hei! Kyseessä ovat sinun juhlasi, joten pääasia on se, että sinulla on hauskaa! Ei tarvi laittaa todistuksia esille, mutta silloin porukka todennäköisesti kyselee niitä arvosanoja. Ehkä kannattaisi johonkin nurkkaan ne laittaa näytille, ja kysyttäessä kuitata vaan olankohautuksella. Tyyliin "se meni nyt noin, mutta hyvät bileet meillä silti on!" tms.

Tsemppia!

• ooo

sitäpaisti se YLIOPPILASLAKKI on se tärkein ylioppilaan merkkaava esine....Siksihän se lakki hommataan että muut tietää että olet ylioppilas,,,,ei huvinvuoksi...ei sillä ole väliä mitä todistuksesta tulee...siis sukulaisille...;)

• Mipsu

Kirjoitin v.2000 yhden L:n, kolme E:tä ja yhden M:n. Ei huono todistus monenkaan mielestä, mutta itse en halunnut sitä esille juhliin. Ei sitä lopulta juuri kukaan kysynytkään, jos isovanhempia ei lasketa :)

• kenttis

Esittelen kyllä ylpeydellä pitkän matikan A arvosanaani. Ekalla luokalla jo sanottiin että mie varmaan ekana luovutan matikan, ihan itsepäisyyttäni päätin että menen läpi, ja nyt on menty. Sain jopa 10 pistettä että 2 pistettä jopa ylimääräistä :)

Muut arvosanat ovat sitten kyllä pettymyksiä mutta omat ovat arvosanani ja ei niiden häpeileminen sitä tulosta mihinkään muuta.

• yo05

jossain lehdessä oli että yo-todistusta ei tartte laittaa esille ja jos sitä ei laiteta esille ei sitä sitten vieraat saa kyselläkään. ei siis juhlapäivänä saa mitään paineita asettaa kellekään. ilmeisesti toi on jonkun etiketin ja hyvänkäytöksen mukainen ohje.

ja mielestäni jos joku haluu laittaa todistuksen jonnekin pöydälle näytille niin sekin käy. ja mun mielestä ne jotka vertailee ja ihmettelee huonoja/hyviä suorituksia niin voi samantien häipyä juhlapaikalta.

eli onnea ylioppilaille ja juhlikaamme ja olkaamme ylpeitä saavutuksistamme!

• hmm

Tietäiskin kaikki vieraat tollasista etiketeistä... Olen samaa mieltä, että jos tuloksia aletaan vertailla, saavat nämä henkilöt häipyä. Tosin tuskin häipyvät, mutta kyllä nyt yhdet ylioppilasjuhlat kestetään. Ei kukaan enää(toivottavasti) edes vuoden parin kuluttua muista koko kyseisiä juhlia ja arvosanoja, paitsi ehkä itse. Olkoon tuo todistus esillä osittain masentavinekin arvosanoineen.

• lar
        hmm kirjoitti:

Tietäiskin kaikki vieraat tollasista etiketeistä... Olen samaa mieltä, että jos tuloksia aletaan vertailla, saavat nämä henkilöt häipyä. Tosin tuskin häipyvät, mutta kyllä nyt yhdet ylioppilasjuhlat kestetään. Ei kukaan enää(toivottavasti) edes vuoden parin kuluttua muista koko kyseisiä juhlia ja arvosanoja, paitsi ehkä itse. Olkoon tuo todistus esillä osittain masentavinekin arvosanoineen.

Kannattaa varmaan kopata ne etikettiohjeet ja kehystää. Ripustaa sitten tämän "taulun" oikein näkyvälle paikalle, ettei varmasti mene keneltäkään ohi.

• yo-04

No, asia on vahan ristiriitainen... kun onhan se ihan kohteliasta etta se todistus laitetaan naytille ja tavallaan kuuluukin.. kannattaa kuitenkin muistaa etta ne vieraat tulevat juhlimaan ylioppilaskirjoitusten "tulosta" ja tuovat SINULLE LAHJOJA!! Ja se on vaan tapa katsoa sita todistusta! En usko etta kukaan rupee arvostelemaan tai vertailemaan sinua toisiin, ja jos rupee ni omapa on hapeansa jos on niin lapsellinen. Ala sina valita muiden mielipiteista!! itseluottamusta vaan vaikka niilla Aan papereillakin, lapi on paasty ni se on paa-asia.

Eihan kukaan tietenkaan voi pakottaa sinua nayttamaan sita todistusta jos et halua, mutta ..... Rinta rottingilla vaan eteenpain!

(ps. yotodistuksella EI loppujen lopuksi ole paljoakaan merkitysta ELAMASSA!!)

• yo-97

Jos juhlat on, niin ylioppilaskirjoitusten tulos on, että läpi on päästy. Mielestäni tarkemmat tulokset eivät muille kuulu, jos niitä ei halua kuuluttaa. Itselleni ei ole koskaan tullut mieleen kysellä yo-todistusta, jos se ei ole ollut jossain näytillä.

Usein todistus on ollut esim. juhlittavan oman huoneen pöydällä. Mun mielestäni hyvä ratkaisu, sillä silloin se on sen verran syrjässä, ettei juhlakalu itse ole kuulemassa sukulaisten mahdollisesti idiootteja spontaaneja kommentteja:-) Harvempi tulee ihan erikseen niitä idioottimaisuuksiaan laukomaan vaikkapa olohuoneeseen.

Jos todistusta ei halua laittaa näytille, niin sitten ei laita. Uteliaille voi sitten tarvittaessa vastata mitä tykkää, vaikkapa "ihan hyvin meni".

• Larna

Mulla meni kirjoitukset omasta mielestä ihan hyvin. Epäilyttää vaan sen paperin näyttäminen kaiken maailman vieraille. Sukulaiset vaan tykkää aina muistella, kuinka niistä vähintään joka toinen kirjoitti "puhtaan rivin" älliä. Jos taas en paperia laita näytille, niin siitä tulee sanomista... tooodella hienoa.

• reba86

kymmenen vuotta sitten Ällän saikin paljon helpommin, kun ei ollut sitä eximiaa välissä. antaa muistella vaan. Voit sitten muistuttaa niitä niiden erinomaisuudesta, kun ne pyytää sua korjaamaan sun tietokonetta, kun sähköposti on mennyt jumiin tai "hiiri ei printtaa" ! =)

• näin on
        reba86 kirjoitti:

kymmenen vuotta sitten Ällän saikin paljon helpommin, kun ei ollut sitä eximiaa välissä. antaa muistella vaan. Voit sitten muistuttaa niitä niiden erinomaisuudesta, kun ne pyytää sua korjaamaan sun tietokonetta, kun sähköposti on mennyt jumiin tai "hiiri ei printtaa" ! =)

Silloin nykyisten papparaisten (nyt noin 60 v.) aikaan ei ollu edes ämmiä! Oli vain A, C ja L, eli ne ällät eivät todellakaan ole verrannollisia nykypäivän älliin.

• ¤ mupsi

omat juhlani pidetään muualla kuin kotona, jätän siis todistuksen kotiin ennen juhlapaikalle siirtymistä. helppoa :P

• Jepulis

Juottakaa ne vaaralliset sukulaiset humalaan ja näyttäkää vasta sitte papereita jos tarve vaatii. Ehkä se vähän helpottaa. Tippa pontikkaa kakkua koristaan ja sitte jotain viinahyytelömössöö kakkuun... ;)

• Sainhan kurssitkin kasaan!

Joillain on mahdollisuus päättää, laittaako sen todistuksen näytille, vai ei. Minulta yo-lautakunta on evännyt tämän mahdollisuuden. No, itseni ja koulun moka, ei sinänsä lautakunnan.

Tiedot 75:sta suoritetusta kurssista tuli olla lautakunnassa 10.05. Koulusihteerin loman vuoksi koulustamme lähetettiin kurssimäärät lautakunnalle aivan toukokuun alussa, enkä minä tiennyt asiasta mitään ja toin viimeisen kurssini arvosteltavaksi liian myöhään. Vaikka sinänsä olinkin ajoissa lähetettiin kurssimääräni muiden koulumme Matti Myöhästen kanssa samaa matkaa lautakuntaan. Ja tästä myöhästymisestämme ylioppilaslautakunta rankaisee ensi kertaa niin, että todistusta ei saa vielä juhlassa, vaan se tulee myöhemmin postissa. Lakin kuitenkin saa.

No, eipä tämä oikeastaan haittaa. Perhe on vain naureskellut asialle, mummokin soitti tänään tuloksia tiedustellaksseen ja tuntui ottavan asian rennosti. Kelasin tosin, että laittaisinko sen liuskan edustavasti esille. Siinä voisivat sitten sukulaiset pällistellä yo-todistuksen uutta paperia säästävää tyyliä. Täytyykin oikeasti tehdä niin, jos vain äiti antaa. Ei niin, että tulokset olisivat erityisen hehkeitä, mutta olisihan se aika hupaisaa.

Käykö muille samoin? Onko kurssien kanssa ollut ongelmia?

• Opettaja

ne kuitenkin toimita sinulle sellainen todistuksen suoritetuista kokeista, jossa on itse asiassa kaikki muut arvosanatiedot paitsi tieto siitä, että yo-tutkinto on suoritettu. Näin ovat ainakin aikaisemmin menetelleet. Se varsinainen tutkintotodistus tulee sitten aikanaan kesäkuussa.

• Feikki

Hei Leike, saat juustotikun jos laitat sukulaisten pällisteltäväksi juuri sen kapean liuskan!

• Leikke
        Feikki kirjoitti:

Hei Leike, saat juustotikun jos laitat sukulaisten pällisteltäväksi juuri sen kapean liuskan!

Hei!!

Ihanaa kuulla sinusta Feikki! Pitkästä aikaa..
        Laitan liuskan esille, jos saan myös katkarapupiirakkaa. (Ja jos äiti antaa.) Lupaan!

• Feikki
        Leikke kirjoitti:

Hei!!

Ihanaa kuulla sinusta Feikki! Pitkästä aikaa..
        Laitan liuskan esille, jos saan myös katkarapupiirakkaa. (Ja jos äiti antaa.) Lupaan!

Hei Leikke! Oletkos vaihtanut nimeäsi? Luulin, että se olisi ollut Leike... Anteeksi kovin möhläilyni.
        Lupaan tarjota teille katkarapupiirakkaa jos ilmestytte juhliini lauantaina! Lupaan varmasti!

• kirsi

kenenkään Ei ole mikään pakko näyttää yo todistustaan mikäli ei halua...jos joku sattuu kysymään niin sano vaan että keskinkertaisesti meni, tietty olis kohteliasta näyttää todistuksensa jos sitä kysytään, mut ite en ainakaan viitti sellasille yli-ihmisille näyttää;) sain TODELLA KOVAN TYÖN TULOKSENA B,M,M,E ja L, ja tod,näk suvussani esiintyvät yli-ihmiset, joiden jälkeläiset ovat kirjottaneet VAIN 5 L papereita vähättelevät työni tuloksia, vaikka olen todella kirjotuksiin panostanut,,,En siis näytä, mainitsen vaan saamani L;) Eipähän ainakaan saa pilattua minun OMAA iloani todistuksestani;)

• raakalainen

..varmaan panostivat opiskeluaikana kokonaisvaltaiseen opiskeluun sen sijaan että pelkästään kirjoituksiin...

heikot sortuu elon tieltä

• kirsi
        raakalainen kirjoitti:

..varmaan panostivat opiskeluaikana kokonaisvaltaiseen opiskeluun sen sijaan että pelkästään kirjoituksiin...

heikot sortuu elon tieltä

jep, samaa mieltä olen kanssasi, itse "heräsin" opiskelemaan vasta lukion toisella ja sen takia lukio opintoni venyivätkin 4 vuoteen, mutta joka tapauksessa olen kirjotusten tuloksiini tyytyväinen ja kukaan muu ei sitä iloa voi multa pois viedä;)

toivoopi nimimerkki *olisinpa minäkin ollut yli-ihminen*;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe