Ensimmäistä kertaa tutkijat ovat tehneet kattavan arvion Venäjän arktisen alueen merien saastumisesta ihmisen toiminnasta. Tutkimuksessa todettiin, että muovi on yleisin pohjahiekkatyyppi.
Tomskin valtionyliopiston, Venäjän tiedeakatemian valtameren instituutin ja muiden tieteellisten organisaatioiden tutkijat analysoivat vuoden 2019 suuren transarktisen ylityksen aikana tehtyjen pohjatroolitutkimusten tuloksia.
Tiedemiesten mukaan pääasialliset jätteen lähteet arktisilla merillä ovat kotitalousjätteiden poisto suurten jokien kautta sekä merenkulun toiminnan, kuten kalastuksen sekä öljyn ja kaasun tuotannon, jätteet. Mereen päästyään roskat kuljettavat pitkiä matkoja virtausten, tuulen ja ajelehtivan jään mukana.
Meriroskaa edustavat pääasiassa polyeteenikalvot ja -pussit sekä puutähteet. Karameren itäosassa tavattiin useimmiten kalastusjätettä - tämä roskat tulee vesialueelle Barentsinmereltä, jossa on laajamittaista kalastusteollisuutta.
Asiantuntijat kirjasivat kiinteiden jätteiden enimmäismäärän Karameren lounaisosassa. Siellä roskien esiintymistiheys ylitti 36%, ja Tšuktšinmerellä se on alle 4%.
Laptevinmeri ja Itä-Siperianmeri ovat edelleen puhtaimpia. Tosiasia on, että ei ole suuria jokia ja siirtokuntia, ei ole kalastusta. Toistaiseksi tutkimus on kuitenkin kattanut pienen alueen arktista aluetta.
Aiemmin Taiga.info kirjoitti, että arktisilla merillä on vähemmän jäätä ja enemmän mikromuovia, ja alueen luonnon monimuotoisuus on puolittunut 100 vuodessa.
Ilja Kabanov, tieteellinen kolumnisti Taiga.info (@metkere)
Siperian jokien muovi saastuttaa arktisen alueen meriä
Anonyymi-ap
1
230
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 614217
- 1053465
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj363051Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262568- 452207
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51959- 201949
- 1861817
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3941516Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91318