Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vuorokausilepo alle lain vaatiman 11h, seurauksia?

Anonyymi-ap

Olen vuokratyöntekijänä saman firman kautta pääkaupunkiseudulla kahdella eri käyttäjäyrityksellä (älkää kiitos tarttuko vuokratyöfirman kirjoilla olemiseen, se on tällä hetkellä elämäntilanteeseeni sopivin ratkaisu). Alkuviikosta kävi niin, että tein ilta/yövuoron ti-ke yrityksessä A klo 20:00-03:00 ja siihen perään ke päivällä päivävuoron yrityksessä B klo 10:30-18:30. Tuossa jäi noiden vuorojen väliin 7,5h, joka ei millään täytä laissa olevaa pykälää vuorokausilepoajasta, jonka on oltava 11h (tietyissä poikkeustapauksissa 9h). Esihenkilöni ei ole ottanut minuun yhteyttä asiaan liittyen, eikä kummankaan käyttäjäyrityksen työnjohto ole ottanut asiaa esille kanssani. En kokenut itse tilannetta mitenkään ongelmaksi, työmatkat ovat melko lyhyitä kumpaankin yritykseen, noin 15min/suunta ja nukahdan yleensä nopeasti, eikä minulla ollut edellisiltä öiltä univelkaa, joten sinällään tilanne ei fysiologisesti eroaa huonosti nukutusta yöstä kovinkaan paljoa.

Tilanne kuitenkin on niin, että en tiennyt tästä lakipykälästä ennenkuin lupauduin näihin vuoroihin (sain asian selville puolivahingossa tutustuttuani muusta syystä toiseen aiheeseen, joka liippaa melko läheltä tätä). Lisäksi tuo vuoro yrityksessä A oli sovittu olevan klo 20:00-02:00, mutta tekemistä olikin ennakoitua reilummin, enkä siinä ehtinyt kelloa vahtimaan. Vaikka tuo olisikin toteutunut siten kuin olin siitä sopinut, olisi vuorokausileponi jäänyt vain 8,5h pituiseksi. Sovin töistäni itse kummankin käyttäjäyrityksen yhteyshenkilön kanssa, eli olen todennäköisesti ainoa henkilö, jolla on kokonaiskuva sopimistani tulevista töistä (en ole varma näkeekö esihenkilöni vuokratyöfirmassa jostain minulle merkityt tulevat työvuorot, itse en ole niitä löytänyt, vain toteutuneet työt näkyvät minulle netissä). Ilta/yövuoron olin sopinut jo aiemmin edellisviikon puolella, mutta päivävuoro tuli tarjolle lyhyemmällä varoitusajalla ma aamupäivästä.

Kysymykseni onkin, tuleeko tästä vuorokausilevon jäämisestä vajaaksi seuraamuksia minulle tai esihenkilölleni vuokratyöfirmassa? Olisiko minun pitänyt itse seurata lain toteutumista? Olisiko esihenkilöni pitänyt puuttua tähän ennenkuin näin pääsi tapahtumaan? Kyllähän työaikalain pykälä vuorokausilevosta koskee minuakin, mutta voidaanko minun olettaa olevan siitä tietoinen ja osaavan soveltaa sitä sopiessani tulevista töistäni?

Pahoittelut pitkäksi venähtäneestä viestistä, yritin parhaani mukaan tiivistää. :)

1

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Millä voin

        Hyvittää kaiken?
        Ikävä
        69
        2174
      2. Jotain puuttuu

        Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
        Ikävä
        101
        2003
      3. Haluan sut

        Haluatko sinä vielä mut?
        Ikävä
        77
        1622
      4. Hei A, osaatko

        sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
        Ikävä
        41
        1450
      5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

        Ei tästä mitään tule koskaan.
        Ikävä
        75
        1420
      6. Ampuminen Iisalmessa

        Älytöntä on tämä maailman meno.
        Iisalmi
        10
        1337
      7. Pohjola kadulla paukuteltu

        Iltasanomissa juttua.
        Iisalmi
        31
        1314
      8. 50
        1205
      9. Synnittömänä syntyminen

        Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
        Helluntailaisuus
        62
        1180
      10. Mitä tämä tarkoittaa,

        että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
        Ikävä
        28
        1169
      Aihe