Olen vuokratyöntekijänä saman firman kautta pääkaupunkiseudulla kahdella eri käyttäjäyrityksellä (älkää kiitos tarttuko vuokratyöfirman kirjoilla olemiseen, se on tällä hetkellä elämäntilanteeseeni sopivin ratkaisu). Alkuviikosta kävi niin, että tein ilta/yövuoron ti-ke yrityksessä A klo 20:00-03:00 ja siihen perään ke päivällä päivävuoron yrityksessä B klo 10:30-18:30. Tuossa jäi noiden vuorojen väliin 7,5h, joka ei millään täytä laissa olevaa pykälää vuorokausilepoajasta, jonka on oltava 11h (tietyissä poikkeustapauksissa 9h). Esihenkilöni ei ole ottanut minuun yhteyttä asiaan liittyen, eikä kummankaan käyttäjäyrityksen työnjohto ole ottanut asiaa esille kanssani. En kokenut itse tilannetta mitenkään ongelmaksi, työmatkat ovat melko lyhyitä kumpaankin yritykseen, noin 15min/suunta ja nukahdan yleensä nopeasti, eikä minulla ollut edellisiltä öiltä univelkaa, joten sinällään tilanne ei fysiologisesti eroaa huonosti nukutusta yöstä kovinkaan paljoa.
Tilanne kuitenkin on niin, että en tiennyt tästä lakipykälästä ennenkuin lupauduin näihin vuoroihin (sain asian selville puolivahingossa tutustuttuani muusta syystä toiseen aiheeseen, joka liippaa melko läheltä tätä). Lisäksi tuo vuoro yrityksessä A oli sovittu olevan klo 20:00-02:00, mutta tekemistä olikin ennakoitua reilummin, enkä siinä ehtinyt kelloa vahtimaan. Vaikka tuo olisikin toteutunut siten kuin olin siitä sopinut, olisi vuorokausileponi jäänyt vain 8,5h pituiseksi. Sovin töistäni itse kummankin käyttäjäyrityksen yhteyshenkilön kanssa, eli olen todennäköisesti ainoa henkilö, jolla on kokonaiskuva sopimistani tulevista töistä (en ole varma näkeekö esihenkilöni vuokratyöfirmassa jostain minulle merkityt tulevat työvuorot, itse en ole niitä löytänyt, vain toteutuneet työt näkyvät minulle netissä). Ilta/yövuoron olin sopinut jo aiemmin edellisviikon puolella, mutta päivävuoro tuli tarjolle lyhyemmällä varoitusajalla ma aamupäivästä.
Kysymykseni onkin, tuleeko tästä vuorokausilevon jäämisestä vajaaksi seuraamuksia minulle tai esihenkilölleni vuokratyöfirmassa? Olisiko minun pitänyt itse seurata lain toteutumista? Olisiko esihenkilöni pitänyt puuttua tähän ennenkuin näin pääsi tapahtumaan? Kyllähän työaikalain pykälä vuorokausilevosta koskee minuakin, mutta voidaanko minun olettaa olevan siitä tietoinen ja osaavan soveltaa sitä sopiessani tulevista töistäni?
Pahoittelut pitkäksi venähtäneestä viestistä, yritin parhaani mukaan tiivistää. :)
Vuorokausilepo alle lain vaatiman 11h, seurauksia?
Anonyymi-ap
1
186
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623802Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493010Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312931Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3682003- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101136Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27959- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109930