Itämeri on maailman parhaita alueita nostokölisille veneille

Anonyymi-ap

Monesti olen kateellisena katsonut, millaisiin luonnonsatamiin moottoriveneilijät pääsevät. Jostain syystä nostoköliveneet eivät kuitenkaan yleisty. Matalaa on, mutta venevalinnoissa se ei näy.

35

933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, olen seurannut muutamia kertoja, kun dragonfly trimarit ovat rantautuneet uskomattomiin paikkoihin hiekkarannoille perän kanssa ja sivukiinnityksenä matalaan pyöreähköön kalliioon...

    • Anonyymi

      Eikä pelkästään luonnonrantoihin. Taannoin olin Seilissä. Meillä on syväys vain 1,5 metriä. Ajettiin perimmäiseen koloon, mikä on paras laituripaikka ja mihin syväyksen puolesta juuri päästiin. Lähdettiin pois, niin yksi purjevene yritti meidän paikalle, mutta osui pohjaan. Meidän rannanpuolella oli vielä yksi trimaraani. Siihen ei oltaisi mekään päästy

      Liikun myös avoveneellä, ja sillä tietysti pääsee mihin vain. Tärkeämpi este kuin syväys on veneen koko. Iso vene on hankala saada hyvin sopimaan pieneen kallionkoloon, vaikka syväys riittäisi. Ainakin voi olla ongelmia tuulensuojan kanssa. Pitäisinkin veneen pientä koko parempana etua kuin pientä syväystä. mutta jos on molemmat, niin asiat on tietty hyvin.

      • Anonyymi

        Ei pienessä purjeveneessä muuta hyvää ominaisuutta sitten olekaan.


    • Anonyymi

      Nostokölisen syväys köli ylhäällä on tyypillisesti 0,6m.
      Miinuksena se, että sen kölin mekanismi pitää purkaa ja koota uusilla puslilla ja rasvoilla käytöstä riippuen kolmen-neljän vuoden välein, mikä on oma temppunsa 600-800kg painavan kölin kanssa.
      Sitä ei niin vain veneen alta irrotetakaan ja tulee siinä luonnonsatamalle hintaa kun maksat telakalle kolme tonnia + osat moisesta.

      Pääseehän sinne luonnonsataman rantaan kumiveneellä?
      Vai onko sillä joku arvo, että se veneen masto pitäisi olla siellä puiden seassa, jos samassa lahdessa on kuitenkin kymmenen muutakin venettä mölyävine perheineen?

      Onko tämä matalimpaan veteen pääsykin joku kilpailu?
      Parilla isolla kasikoneella varustetulla moottoriveneellä pääsee vaikka keskelle sitä saarta kun ottaa kunnon alkuvauhdit.

      Saako sillä sankarin viitan tai jotain kiksejä, mitä 1,8m syväyksellä oleva venekunta ei saa?

      Kunhan kysyn.

    • Anonyymi

      ....mulla siis on ollut nostokölinen Beneteau. Että kokemusta on.

      Ei se kölin veivaaminen mitään hauskaa ole kuumassa veneessä pitkän purjehduspäivän jälkeen. Ja kun kolautat sen ala-asennossa kiveen, koko mekanismi menee paskaksi.

    • Anonyymi

      Ei kai niitä nykyään enää käsin veivata.

      • Anonyymi

        No Briggs&Strattonko siinä nostoakselin päässä papattaa, vai sähkömoottori, joka tyhjää akut kertanostolla?
        Joku Bilteman akkuporakone päästää siniset savut kun sillä alat köliä nostaa.

        Usko pois, minä tiedän :).

        On muuten helvetin raskas veivata se köli ylös sieltä - näin siis taittokölin tapauksessa. First 27:ssä taas on nostoköli, joka on suorastaan helvetin kiva kun se nostetaan keskelle salonkia leväisenä ja merivedelle haisevana. Siinä on luonnonsatama arvossaan, veneestä on nimittäin pakko päästä ulos kun kuolleen lehmän kitalaelta haiseva köli levittää uhkeaa aromiaan ympäri veneen sisätilaa.

        Mutta valintojahan nämä ovat. Tuossa artikkeli aiheesta: https://improvesailing.com/questions/what-is-a-swing-or-lifting-keel

        Artikkelin listaan voisi lisätä vielä Beneteaun Firstit 21.7, 260/25.7 (joita sai myös kiinteällä kölillä) First 27, Oceanis 31, Oceanis 323 ja vaikka Jeanneau Sun 2000.

        Onhan noita merkkejä ja malleja nosto- ja taittokölillä vaikka kuinka.
        Suurempi huollon tarve ja riski kölin putoamisesta jos huolto on jätetty tekemättä ovat ehkä suurimmat miinukset sen lisäksi, että moinen värkki on oikeasti aika rasittava veivailla sisään ja ulos.

        Mutta hikihän sitä tulee kunnolla nussiessakin vaikka kivaa onkin - tosin kölin nostamisessa ja laskemisessa täytyy olla jollain tavalla kieroutunut nauttiakseen siitä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Briggs&Strattonko siinä nostoakselin päässä papattaa, vai sähkömoottori, joka tyhjää akut kertanostolla?
        Joku Bilteman akkuporakone päästää siniset savut kun sillä alat köliä nostaa.

        Usko pois, minä tiedän :).

        On muuten helvetin raskas veivata se köli ylös sieltä - näin siis taittokölin tapauksessa. First 27:ssä taas on nostoköli, joka on suorastaan helvetin kiva kun se nostetaan keskelle salonkia leväisenä ja merivedelle haisevana. Siinä on luonnonsatama arvossaan, veneestä on nimittäin pakko päästä ulos kun kuolleen lehmän kitalaelta haiseva köli levittää uhkeaa aromiaan ympäri veneen sisätilaa.

        Mutta valintojahan nämä ovat. Tuossa artikkeli aiheesta: https://improvesailing.com/questions/what-is-a-swing-or-lifting-keel

        Artikkelin listaan voisi lisätä vielä Beneteaun Firstit 21.7, 260/25.7 (joita sai myös kiinteällä kölillä) First 27, Oceanis 31, Oceanis 323 ja vaikka Jeanneau Sun 2000.

        Onhan noita merkkejä ja malleja nosto- ja taittokölillä vaikka kuinka.
        Suurempi huollon tarve ja riski kölin putoamisesta jos huolto on jätetty tekemättä ovat ehkä suurimmat miinukset sen lisäksi, että moinen värkki on oikeasti aika rasittava veivailla sisään ja ulos.

        Mutta hikihän sitä tulee kunnolla nussiessakin vaikka kivaa onkin - tosin kölin nostamisessa ja laskemisessa täytyy olla jollain tavalla kieroutunut nauttiakseen siitä....

        Kalleemmissa veneissä on 12v hydraulimoottori. Ei se kuluta kauheasti sähköä, mutta on varmaan hyvä pitää moottori käynnissä, jos ei ole litiumakustoa.


      • Anonyymi

        Guyline 95 veneen omistaja liikutteli sitä veneen hydraulista taittoköliä yhdellä kädellä ihan vaivattomasti vivusta ylös alas. Kölin nivel on pohjan ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Guyline 95 veneen omistaja liikutteli sitä veneen hydraulista taittoköliä yhdellä kädellä ihan vaivattomasti vivusta ylös alas. Kölin nivel on pohjan ulkopuolella.

        Sillä käsiveivillä pumpataan hydraulipumppua, vastaavalla tavalla kuin pumpataan hydraulista autontunkkiakin.


    • Anonyymi

      Vuosia sitten katselin Lohusalossa, kun puolen tunnin sisällä kaksi purkkari vetäisi samaan kohtaan kölin saveen keskellä satama-allasta. Ensimmäinen venekunta taisteli kaikenlaisilla keinutustempuilla itsensä irti. Toisessa kippari vain pistäytyi hetken sisällä salongissa ja vene oli irti. Nostoköli, nääs.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        HAHAHAH!!! Varmatoiminen vielä muutaman vuoden päästäkin?

        Ja tuon kun kolautat kiveen, siinä hajoaa lattiapalkiston lisäksi niin paljon kaikenlaista, että koko veneellä ei tee sen jälkeen mitään. Hydrauliikka on hieno keksintö, varsinkin kun sitä uitetaan merivedessä, seisotetaan putsaamatta puoli vuotta telakalla pakkasen runneltavana ja taas veteen.
        Yhtä hyvin voit laittaa veneeseesi hydrauliset jalat ja kävelyttää koko aluksen rantametsikköön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAHAHAH!!! Varmatoiminen vielä muutaman vuoden päästäkin?

        Ja tuon kun kolautat kiveen, siinä hajoaa lattiapalkiston lisäksi niin paljon kaikenlaista, että koko veneellä ei tee sen jälkeen mitään. Hydrauliikka on hieno keksintö, varsinkin kun sitä uitetaan merivedessä, seisotetaan putsaamatta puoli vuotta telakalla pakkasen runneltavana ja taas veteen.
        Yhtä hyvin voit laittaa veneeseesi hydrauliset jalat ja kävelyttää koko aluksen rantametsikköön

        Tai tuo. Varmaan eivät mitään ymmärrä, hajoavat kaikki.

        https://youtu.be/_-Mq4oVQRZw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai tuo. Varmaan eivät mitään ymmärrä, hajoavat kaikki.

        https://youtu.be/_-Mq4oVQRZw

        Niin tuossahan tuo Scanian kraana laskee tuota teräkselle hinkattua köliä alas.
        Mikä tuossa nyt on pihvi?

        Sekö, että köliä voi liikutella ylös alas veneen pohjassa olevan ison reiän kautta?
        Se reikä muuten on mielenkiintoinen viimeistään siinä vaiheessa, kun aallokko alkaa olla nelimetristä ja kynnät sitä vastaan.
        Tulee meinaan aika reippaasti vettä pilssiin vaikka sisällä onkin kotelo tuolle kölille yleensä salongin pöytään jemmattuna.
        Vesitiivis tuo kölin aukko ei ole.
        Kunnolla kuormattu vene heiluvalla kölisysteemillä.
        No, ovat jotkut ostaneet VW-konsernin rakkineitakin.....

        Uskonto se on tämäkin.

        Kumma vain, että mikäli nostoköli on niin erinomainen ratkaisu - miksi muita enää edes tehdään?


    • Anonyymi

      Nostokölivene on kärpäsen ampumista tykillä kun kumivene on keksitty. Sille ei pärjää edes mveneilijä.

    • Anonyymi

      Nordship 43 on muuten sisältä sellainen sokkelo, että vapaa lattiatila vastaa lähinnä 25-jalkaista purjevenettä.

      Lisäksi noissa on kaikki tilat eri korkeuksilla, eli pitää olla joku alle 25v spandex-mehupilli voidakseen kulkea tuolla juuttumatta koko ajan kiinni seinään tai vetämättä aallokossa turvalleen portaissa.

      Järkyttävä viritys - oikea merten Vekkula...

    • Anonyymi

      Osta sinä nostokölivene jos saat siitä kiksejä. Yksinkertaista.

    • Anonyymi

      Jostakin kumman syystä noita nostoköliveneitä vaan yhä valmistetaan, vaikka täällä ne näytetään tuomittavan heti alkuunsa - jokin tässä ei nyt täsmää …

      • Anonyymi

        Niinpä. Itse ostaisin modernin nostoköliveneen, jos ylipäänsä olisi varaa ostaa modernia venettä. Nostosysteemien ongelmat on ratkaistu vuosia sitten. Ja olishan se luovilla makeaa, kun olisi syväystä 2,8 metriä eikä sitä kompromissina ostettua 1,9-metristä köliä


    • Anonyymi

      Samaa mieltä, itsellä on laitakölillinen n. 5-metrisestä soutuveneestä rakenneltu retkipurjevene. Spiirariki, iso 6 m2, fokka 3 m2. Kovemmissa tuulissa pärjää melko kivasti reivatulla isolla, tosin luovimisen voi unohtaa. Pääsen nousemaan sivutuulesta n. 30 astetta. Venettä voi hiljaisissa tuulissa soutaa ja purjehtia samanaikaisesti ja sopivalle hiekkarannalle voi tulla purjehtien kölin noustessa ylös pohjan tavatessa.

    • Anonyymi

      Jos se syväys on noin iso ongelma, kannattaa siirtyä moottoriveneeseen tai katamaraaniin.

      • Anonyymi

        Katamaraanilla ei pääse oikein luovimaan ja koneella ajettaessa keulat sukeltaa vähänkin kovemmassa aallokossa!


    • Anonyymi

      Kaverilla oli nostokölivene 10 vuotta sitten.Sanoi luopuneensa siitä,koska vene oli toivottoman hidas.Hänen puheen mukaan kaikki painelivat kryssillä ohi matkalla länteen.En muista miten hän kommentoi kölin nostoa ja laskua.

    • Anonyymi

      Nostoköli on Itämerellä siitä kätevä että kivelle täräytettäessä ei tarvitse huudella hinausapua. Riittää kun nostaa köliä hiukan ylemmäksi ja matka jatkuu.

      • Anonyymi

        Kokemuksesta sanon, että täräyksen jälkeen sitä nostoköliä et nosta enää yhtään mihinkään. Eri asia on pehmeällä pohjalla, mutta viittä solmua kiveen ja se sun kölimekanismisi on entinen etkä sitä enää nostele yhtään mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta sanon, että täräyksen jälkeen sitä nostoköliä et nosta enää yhtään mihinkään. Eri asia on pehmeällä pohjalla, mutta viittä solmua kiveen ja se sun kölimekanismisi on entinen etkä sitä enää nostele yhtään mihinkään.

        Voi olla että minulla on huono muisti mutta en todellakaan muista nähneeni sinua tutustumassa nostoköliini ja se toimintaan.


    • Anonyymi

      Aallokossa heiluva ja koliseva nostoköli.
      Joo ei se uutena kolise. Kolmen vuoden päästä kyllä.
      Eikä silläkään korjata sitä tosiasiaa, että jos et tiedä mihin olet menossa, vehkeet menevät äkkiä rikki.

      Kunnon kiveenajo tuhoaa sen nostokölisysteemin, ei se mikään jousitettu evä ole.

      • Anonyymi

        Riippuu, puhutaanko oikeasta nostokölistä vai taittokölistä. Taittoköli on suunnitelta taittumaan törmäyksessä. Nlstoköli hajoaa tai ei hajoa. Ei se välttämättä sen heikompi ole kuin tavallinen köli, mutta riippuu tietty rakenteesta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No, olisivat nostaneet ylös ja näyttäneet kuvia kölistä?

      No, sama se. Itse en nostoköliseen käsiäni pistäisi. Kiva tuollainen vesikaukalo kajuutassa. Homehtuminen on takuuvarmaa.
      Ja vettä loiskuu sisään kunnon kelissä vasta-aaltoon ajettaessa ihan takuulla.
      Paska mikä paska. Saahan tuollaisen kiinteälläkin kölillä niin miksi helvetissä pitäisi ottaa nostoköli?
      Ai koska matalat satamat? Pukin kullit. Pohja se on joka rannassa, kysymys on vain siitä, meneekö tarpeeksi matalaan veteen.

      Rantahiekalle et tuolla kumminkaan pääse, eli sama jolla se on tuossa oltava kuin kiinteäkölisessäkin, joten mitä helvetin järkeä tuossa on?
      Ai matalat väylät? No sitten pitää ostaa pienempi vene....

      • Anonyymi

        Tuossahan on vesikaukalo avattu tahallaan. Normaalisti se olisi suljettu. Mutta onpa hieno törmäyksenkevennyssysteemi. Kiintokölinen olisi mennyt isoon remonttiin noissa törmäyksissä.

        Nostokölillä voi saada paremman suorituskyvyn. Esim. One 40 veneessä puntti oli kolmessa metrissä, kun normaalisti tuollaisessa veneessä köli olisi ehkä 2,2-metrinen. Siinä on painolasti kölissä, mutta joissain veneissä painolasti on rungon sisäpuolella, mikä tietysti hidastaa venettä.


    • Anonyymi

      Joo ei kiitos. Mutta ymmärrän niitäkin joille se on ok tai jopa tärkeä nyanssi. Mielummin pitkä kiinteääkin kiinteämpi köli, jossa peräsin suoraan ulkoisena jatkeena, ja potkuri siellä lymyää turvassa. Siinä on se hyvä puoli, ettei kesken kauden tartte murehtia vaikka kolistelee. Kovakin tälli on ihan ok. Ja juu juu, keulapotkuri tuo ketteryyttä satamassa.

    • Anonyymi

      Pitkäkölinen on ehkä satamassa kankea, mutta muuten kyllä turvallisuuden ja nousukulman puolesta kova sana

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe