Vai onko se jonkin muun sairauden/ tilan/ominaisuuden oire?
Onko erityisherkkyyttä olemassa?
141
1361
Vastaukset
- Anonyymi
Kysehän on vain siitä miten kokonaisuuksia nimetään. Ehkä voidaan puhua vaan myötätuntoisemmasta ja enemmän rakastavasta ihmisestä.
- Anonyymi
Voi hyvä jumala
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvä jumala
Sanos muuta !
- Anonyymi
Luonne herkkä, jolta puuttuu tuki ja turva elämästä tai on sen menettänyt esim. eron myötä, joita korvaa sitten epävarmuudella reakoida kaikkeen, mikä ei ole kontrollissa kärjistävästi? Ylireakoiva ihminen, joka valehtelee, jotta saa ymmärrystä omalle tarinalle on totta herkillä ihmisillä?
Ovat mestareita mustamaalaamaan muita, välittämättä toiselle aiheutuvista seurauksista. Ovat säälimättömiä/ raukkoja ja uhriutuvat lopuksi, jollei muu auta vakuuttamaan hänen muunneltua totuuttaan? Joku voi heitä rotaksikin kutsua, raukkamaisuuden vuoksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luonne herkkä, jolta puuttuu tuki ja turva elämästä tai on sen menettänyt esim. eron myötä, joita korvaa sitten epävarmuudella reakoida kaikkeen, mikä ei ole kontrollissa kärjistävästi? Ylireakoiva ihminen, joka valehtelee, jotta saa ymmärrystä omalle tarinalle on totta herkillä ihmisillä?
Ovat mestareita mustamaalaamaan muita, välittämättä toiselle aiheutuvista seurauksista. Ovat säälimättömiä/ raukkoja ja uhriutuvat lopuksi, jollei muu auta vakuuttamaan hänen muunneltua totuuttaan? Joku voi heitä rotaksikin kutsua, raukkamaisuuden vuoksi?Pelot ja luottamuksen puute voivat vaikuttaa asioihin niin, että ihminen epäilee vähän kaikkea itselle vieraampaa ja reakoi tilanteisiin vahvasti? Ylireakoi ja kärjistää, jos asiat eivät mene hänen toivomallaan tavalla tai muuntuu hänen mielessään muuksi? Näin ihastuskin voi muuttua vihastukseksi heillä, joilla on epävarmat jauhot pussissaan. Luottamuksen puute ns. ulkopuolisia kohtaan, joita ei tunne.
- Anonyymi
Voihan sitä olla sellaistakin.
- Anonyymi
On olemassa erityisherkkyyttä.
- Anonyymi
Erityisherkällä on aivoissabpeilisoluja enemmän. Tavsllisilla niitä ei bälttämättänole illenkaan.
Kyseessä ei ole sauraus, vaan geneettusesti periytyvä ominajsuus jota evoluutiovei ole katsonut tsrpeelliseksi oyyhkiä pois. - Anonyymi
Psyykkinen sairaus silloin on, kun hermot prakaa melusta. Kritiikistä, liiasta to-do -listoista.
- Anonyymi
Ei ole psyykkinen sairaus. Ota selvää asioista ennenkuin tulet laukomaan näitä valheellisia totuuksia!
- Anonyymi
Erityisherkkyys hallitsee ihmistä voimakkain ottein mitä erilaisimmissa tilanteissa lähes aina. Voisi sanoa että nukkuessakin.
Konfliktitilanteissa tunteet elävät ja näkyvät. Saavatkin näkyä, koska kaikki hyvää tuottava on yksi erityispiirre monen muun lisäksi.- Anonyymi
Moi Sinä toinen!
- Anonyymi
Erityisherkät nimenomaan hallisevat muita ihmisiä erityisherkkyydellään; on käytttäydyttävä tietyllä tavalla, jotta erityisherkkä ei loukkaantuisi. Tämä ei ole diagnoosi, vaan nimen omaan tämän nuoren sukupolven trendikäs 'haaste'. Mitään ei ole koskaan kielletty ja aina on kehuttu maasta taivaaseen. Kun sitten astuu oikeaan maailmaan, ei kestäkään sitä, että koko ajan ei palvota ja peukuteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisherkät nimenomaan hallisevat muita ihmisiä erityisherkkyydellään; on käytttäydyttävä tietyllä tavalla, jotta erityisherkkä ei loukkaantuisi. Tämä ei ole diagnoosi, vaan nimen omaan tämän nuoren sukupolven trendikäs 'haaste'. Mitään ei ole koskaan kielletty ja aina on kehuttu maasta taivaaseen. Kun sitten astuu oikeaan maailmaan, ei kestäkään sitä, että koko ajan ei palvota ja peukuteta.
Ei , ei se mene noin.
Esim. Minulla ei ole lapsena ollut tuollaista kasvatusta. On kielletty eikä minua ole kehuttu tuolla tavoin maasta taivaaseen vaikka on kyllä ihan asiasta kehuttu.
Hyvä esim. erityisherkkyydestä lapsena oli sellainen ett saatoin pahoittaa mielen jos koin ettei joku esim.sukulainen välitä minusta. Ja ihan katseesta tulkitsin asioita. Aikuisena nuo asiat hieman muuttuvat kun tulee elämänkokemusta lisää ja ymmärtää asioista enemmän. Toisaalta koen että minusta on tullut aikuisena vahvempi ihminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei , ei se mene noin.
Esim. Minulla ei ole lapsena ollut tuollaista kasvatusta. On kielletty eikä minua ole kehuttu tuolla tavoin maasta taivaaseen vaikka on kyllä ihan asiasta kehuttu.
Hyvä esim. erityisherkkyydestä lapsena oli sellainen ett saatoin pahoittaa mielen jos koin ettei joku esim.sukulainen välitä minusta. Ja ihan katseesta tulkitsin asioita. Aikuisena nuo asiat hieman muuttuvat kun tulee elämänkokemusta lisää ja ymmärtää asioista enemmän. Toisaalta koen että minusta on tullut aikuisena vahvempi ihminen.Noillahan ei ole erityisherkkyyden kanssa mitään tekemistä. Lue enemmän niin luulet vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noillahan ei ole erityisherkkyyden kanssa mitään tekemistä. Lue enemmän niin luulet vähemmän.
Kiitos vaan mutta olen kyllä lukenut asioista aika paljon ja on ihan sitä käytännön kokemustakin.
Ehkä sun pitäis itse lukea enemmän niin ei tarvitse tulla luulottelemaan toisille mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vaan mutta olen kyllä lukenut asioista aika paljon ja on ihan sitä käytännön kokemustakin.
Ehkä sun pitäis itse lukea enemmän niin ei tarvitse tulla luulottelemaan toisille mitään.Erityisherkän piirteisiin kuuluu se, ettei hän osaa ottaa kritiikkiä tai neg. palautetta vastaan vaan joko suuttuu tai sitten inttää ja mitätöi sanojan. Yllä oiva esimerkki siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisherkän piirteisiin kuuluu se, ettei hän osaa ottaa kritiikkiä tai neg. palautetta vastaan vaan joko suuttuu tai sitten inttää ja mitätöi sanojan. Yllä oiva esimerkki siitä.
Höpö höpö!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisherkän piirteisiin kuuluu se, ettei hän osaa ottaa kritiikkiä tai neg. palautetta vastaan vaan joko suuttuu tai sitten inttää ja mitätöi sanojan. Yllä oiva esimerkki siitä.
Sekoitat nyt erityisherkkyyden narsismiin.
Erityisherkkä tuntee toisten tunteita. Sen takia on äärimmäisen rankkaa viettää isoissa porukoissa aikaa, koska aistii koko ajan. Vaikka olisi ihan kivoja tapahtumia tai tapaamisia, niistäkin kestää palautua.
- sivusta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat nyt erityisherkkyyden narsismiin.
Erityisherkkä tuntee toisten tunteita. Sen takia on äärimmäisen rankkaa viettää isoissa porukoissa aikaa, koska aistii koko ajan. Vaikka olisi ihan kivoja tapahtumia tai tapaamisia, niistäkin kestää palautua.
- sivustaEi pidä paikkaansa. Puhut jostain ihan muusta ominaisuudesta. Empatia tai joku ongelma itsessäsi
- Anonyymi
Tiedä tuosta kun en itse koskaan ole tuollai mitä yuossa tarkoitetaan herkkä johtunee siitä että mua ja mun siskoa ei ole kotona kohdeltu kaltoin sisko taas on herkkä siksi ehkä kuinka jotkut hänen nuoruuden kavereistaan kohteli häntä ja ainakin yhdestä heistä tuli nisti ajautui väärään seuraan ja hänen silloinen miesystävänsä hänet tappoi erehtyipä kyseinen mies äitiänikin uhkailemaan mu onnekseen on ymmärtäny jättää uhkauksensa toteuttamatta sitä en toki tiedä onko kyseinen kaveri tästäkään huolimatta enään edes hengissä tai onko vapautunu edes linnasta
- Anonyymi
Ei erityisherkkä vaan erityissairas
”Oireet ovat yksilöllisiä, mutta Steve Petersin mukaan lista voi auttaa kartoittamaan omaa mielenterveyttä ja sitä, tarvitseeko ulkopuolista apua.
Syitä näille oireille on monia. Peters kannustaa hakeutumaan lääkäriin, jos oma mielenterveys mietityttää yhtään. Voi olla, että kyseessä on sairaus, jota voidaan hoitaa sopivalla terapialla tai lääkityksellä.
Reagoit ylitunteellisesti
Haavoittuvaisessa tilassa ihminen reagoi usein tavallista herkemmin asioihin. Hän saattaa esimerkiksi purskahtaa itkuun tilanteessa, jolle olisi aiemmin kohauttanut olkiaan. Se voi olla merkki siitä, että on palamassa loppuun tai kärsii jostakin sairaudesta
Paiskit ylitöitä
Ylityöt aiheuttavat usein stressiä, mutta Petersin mukaan myös stressaantuminen voi johtaa ylitöiden tekemiseen. Töihin hukuttautuminen saattaa kertoa esimerkiksi siitä, että pakoilee kotioloja tai ihmissuhteita, yrittää paikkailla huonoa itsetuntoa tai välttelee konflikteja tai muita käsittelemättömiä asioita.
Napsahtelet pikkujutuista
Jokainen tietänee sen tunteen, kun yliväsyneenä pienikin vastoinkäyminen tuntuu ylitsepääsemättömältä. Kun ihminen stressaantuu tai voi muuten huonosti, hänen sietokykynsä on koetuksella.
Turhautuneena viha on yleisempi reaktio kuin suru. Tyypillisesti ihminen purkaa kiukun kaikkein rakkaimpiin ihmisiin.
Kuten yleensä sairaana, ihmisen muuttuminen voi kertoa, että jokin on pielessä. Jos luonne tai käytös muuttuu vahingolliseen suuntaan, on syytä tarttua ongelmaan.
Kaikki tuntuu merkityksettömältä
Se, että tuntee elämän merkitykselliseksi, on tärkeää ihmiselle. Se esimerkiksi parantaa itsetuntoa. Tunne voi syntyä pienestäkin saavutuksesta.
Kun voi henkisesti huonosti, on vaikea nauttia asioista ja merkityksellisyyden tunne voi kadota.
Tunteesi heittelevät
Nopeat tunteiden vaihtelut ilman mitään syytä tai pikkuasian vuoksi ovat merkki siitä, ettei kaikki ole kunnossa. Ihminen saattaa tuntea, ettei selviydy.
Alat kontrollifriikiksi
Kun ihminen menettää turvallisuuden tunteensa, hän alkaa usein kontrolloida ympäristöään, myös muita ihmisiä.
Sinusta tuntuu, etteivät muut arvosta sinua
Jos tuntuu, että muut eivät ymmärrä tai arvosta, mieli saattaa voida huonosti. Siitä seuraa usein turhautumista, mielipahaa ja itsetunnon heikkenemistä.
Ihminen, joka voi psykologisesti hyvin, hakee Petersin mukaan hyväksyntää itseltään tai pyytää avoimesti muilta palautetta. Kun voi huonosti, ei ehkä ole itsevarmuutta tähän tai pelkää muiden vastauksia.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001186611.html- Anonyymi
Huh, aikamoisen artikkelirakennelman olit tempaissut. Olen eri ajatuksin monissa tulkinnoissa.
- Anonyymi
Joskus mietin että eikö ihmiset oikeasti tiedä näitä asioita kun jonkun pitää sanoa tai kirjoittaa ne heille.
Itse koen että tuollaisten asioiden tietäminen on itsestään selvyys , ei niitä ole tarvinnut minulle koskaan kenenkään sanoa.
Ihmiset eivät ehkä pysähydy miettimään sitä omaa tilaa kun nykyään mennään pää kolmantena jalkana joka paikkaan ees taas ja töitä paiskitaan hullun lailla . - Anonyymi
Tuo on vain yhden miehen tulkinta asioista.
- Anonyymi
Kootut teokset sisältää narsistisia ominaisuuksia, joiden yliominaisuus lukeutuu sairauden puolelle.
- Anonyymi
Silloinhan kaikki ovat näitä sinun mainitsemisiasi sairaita, kun kirjoitit " jokainen tietää ...."
- Anonyymi
Erityisherkkyys ei ole sairaus vaan ihmisen ominaisuus siinä missä luonteenpiirteet yleensä. Toiset nauttii hiljaisuudesta, toiset melusta, toiset kuormittuu hälinästä toiset saa siitä voimaa. Sanotaan että erityisherkkyys on synnynnäinen ominaisuus
- Anonyymi
Vai onko se vain hienompi sana puhumaan mielenterveyshäiriöstä?
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.Lue: epävakaata persoonallisuushäiriötä.
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.Itelläni tunteet ei heittelehdi, oon hyvin tasaisen onnellinen ja rauhallinen. Mutta välttelen kaikkea minkä tiedän nostavani stressitasojani. Ja vaikuttavan olooni epäsuotuisasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.Te ihmiset jotka ette itse ole kokenut tuollaista , ette oikeasti voi tietää asioista.
Onhan tuokin kateuden aihe jos joku muu onkin jotain erityistä ja itse on vaan tavallinen.
Ei erityisherkkyys ole mikään mielenterveysogelma.
Eikä tarkoita että mieli heittelehtisi. Itse ainakin olen edelleen hyvinkin tasainen ja rauhallinen.
Erityisherkkyys on täysin eri asia kuin epävakaa persoonallisuushäiriö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Te ihmiset jotka ette itse ole kokenut tuollaista , ette oikeasti voi tietää asioista.
Onhan tuokin kateuden aihe jos joku muu onkin jotain erityistä ja itse on vaan tavallinen.
Ei erityisherkkyys ole mikään mielenterveysogelma.
Eikä tarkoita että mieli heittelehtisi. Itse ainakin olen edelleen hyvinkin tasainen ja rauhallinen.
Erityisherkkyys on täysin eri asia kuin epävakaa persoonallisuushäiriö.Hyvä, kun yksi edes kirjoittaa asiaa. Harmittaa nuo puutteellisen tietämyksen omaavat, jotka heti vetävät kaikkeen mt-diagnooseja mitään ymmärtämättä. Erityisherkäksi synnytään ja siinä aistit ovat tavallist herkemmät. Esim. Melu häiritsee muita enemmän. Sukkiakin pitää pitää väärinpäin, etteivät sukkien saumat häiritse ym. ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, kun yksi edes kirjoittaa asiaa. Harmittaa nuo puutteellisen tietämyksen omaavat, jotka heti vetävät kaikkeen mt-diagnooseja mitään ymmärtämättä. Erityisherkäksi synnytään ja siinä aistit ovat tavallist herkemmät. Esim. Melu häiritsee muita enemmän. Sukkiakin pitää pitää väärinpäin, etteivät sukkien saumat häiritse ym. ym.
Jos et selviydy oireines arkielämästå
Ilman lääkäriä, tukitoimia, sairauslomia, karensseja toimeentulotukia, sakkoja, tuomioita jne niin se on sairaus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman lääkäriä, tukitoimia, sairauslomia, karensseja toimeentulotukia, sakkoja, tuomioita jne niin se on sairausTuo koskee siis sinua! Mulla ei ole mitään ongelmia arkielämän suhteen. En edes ole erityisherkkäkään satun vain tietämään mitä se on. Lue enemmän niin luulet vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.Minusta on unohdettu, että tunteet kuuluvat ihmisen elämään. Monesti ne väännetään mielenterveydeksi tai muuksi. Tai jopa mustamaalaamiseksi jossain tarkoituksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman lääkäriä, tukitoimia, sairauslomia, karensseja toimeentulotukia, sakkoja, tuomioita jne niin se on sairausOho!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman lääkäriä, tukitoimia, sairauslomia, karensseja toimeentulotukia, sakkoja, tuomioita jne niin se on sairausMiksi jotkut tahot käyttävät näitä erityisherkkiä paljastamaan asioita. Silloin koen, että nuo piirteet ovat haluttua tavaraa. Ja siitähän pitäisi siis maksaa, saada palkka!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman lääkäriä, tukitoimia, sairauslomia, karensseja toimeentulotukia, sakkoja, tuomioita jne niin se on sairausNimeä yksikin ihminen joka ei koskaan ole ollut saikulla.
Toimeentulotukea saadakseen ei myöskään tarvitse olla sairas.
Lukisit enemmän niin luulisit vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.No ei ole mikään psyykkinen sairaus. Älä jankkaa kun ota selvää HSP: sitä. Mm. Elaine Aaron on kirjoittanut lukuisia teoksia asiaan liittyen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.Voi voi, toivottavasti sinun mielenterveytesi ei tule koskaan järkkymään.
- Anonyymi
Kyllä se sitä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman lääkäriä, tukitoimia, sairauslomia, karensseja toimeentulotukia, sakkoja, tuomioita jne niin se on sairaus👍👍👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset jotka häpee mielenterveyshäiriöitä on ominut kivemman sairauden kuvaamaan heidän tunneheittelehtimistään.Miksi empatiakykyiset ihmiset sekoitetaan johonkin erityispiirteiseen. Onko ihmiset muuttuneet välinpitämättömiksi kanssaihmisiään kohtaan ja haetaan kaikkea mahdollisia nimiä " olemassaololle"
Eikö ole kykyä samaistua toisenihmisen asemaan esim heikollahetkellä?
On kuulemma olemassa. Minua on sanottu erityisherkäksi ja huomaan paljon yhtäläisyyksiä itsessäni muiden erityisherkkien ominaisuuksien kanssa.
Uuvun hektisyydestä, melusta, kaoottisuudesta, riidoista, negatiivisista asenteista, kiireestä, levottomuudesta.
Rakastan rauhaa, tasaisia juttuja, hiljaisuutta, pieniä tuttuja ihmispoppoita, seesteisyyttä kaikinpuolin.- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Uuvun hektisyydestä, melusta, kaoottisuudesta, riidoista, negatiivisista asenteista, kiireestä, levottomuudesta.
Rakastan rauhaa, tasaisia juttuja, hiljaisuutta, pieniä tuttuja ihmispoppoita, seesteisyyttä kaikinpuolin.Mulla näin. Kuormittavia tekijöitä melu , ihmisten paljous esim.kaupassa. tarpeeton kiire , levottomuus .
Rakastan myös rauhaa , hiljaisuutta , seesteisyyttä.
Pienet tutut ihmispoppoot. Viihdyn myös yksikseni toisinaan. Anonyymi kirjoitti:
Mulla näin. Kuormittavia tekijöitä melu , ihmisten paljous esim.kaupassa. tarpeeton kiire , levottomuus .
Rakastan myös rauhaa , hiljaisuutta , seesteisyyttä.
Pienet tutut ihmispoppoot. Viihdyn myös yksikseni toisinaan.Juu, samoja. Yksin viihdyn paremmin kuin hyvin.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Rakastan rauhaa, tasaisia juttuja, hiljaisuutta, pieniä tuttuja ihmispoppoita, seesteisyyttä kaikinpuolin.Piirteissäsi on jopa luettavissa sairaalloisuuteen viittaavia ominaisuuksia, ikävä kyllä.
Anonyymi kirjoitti:
Piirteissäsi on jopa luettavissa sairaalloisuuteen viittaavia ominaisuuksia, ikävä kyllä.
Saa olla. Evvk. 🙂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piirteissäsi on jopa luettavissa sairaalloisuuteen viittaavia ominaisuuksia, ikävä kyllä.
Tidellakin on jos, henkilö ei yhtään uskalla haastaa itseään mukavuusalueen ulkopuolelle.
Lapsiperhe-elämä ja työelämä pn meluisaa, hektistä, kuormittavaa ja kiireistä. Anonyymi kirjoitti:
Tidellakin on jos, henkilö ei yhtään uskalla haastaa itseään mukavuusalueen ulkopuolelle.
Lapsiperhe-elämä ja työelämä pn meluisaa, hektistä, kuormittavaa ja kiireistä.Olen päiväkodissa ollu töissä ja meen kouluun töihin syksyllä, mulla on lapsiperhe itselläni. Voi teitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tollaset kyökkidiagnosit viittaavat enemmän sairaalloiseen luonteeseen. Lähinnä tulee natsisti tai psykopaatti mieleen, jotka nauttivat toisten kiusaamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsiperhe-elämä ja työelämä pn meluisaa, hektistä, kuormittavaa ja kiireistä.Sinäkö yhdestä pienestä nettikommentista pystyt noin paljon päättelemään. Ihme tyyppi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsiperhe-elämä ja työelämä pn meluisaa, hektistä, kuormittavaa ja kiireistä.On olemassa monenlaista melua!
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Rakastan rauhaa, tasaisia juttuja, hiljaisuutta, pieniä tuttuja ihmispoppoita, seesteisyyttä kaikinpuolin.Hugenotit majoittivat aikanaan näitä dragonaadeja, jotka mellestivat ja melusivat tarkoituksellisesti. Heidät oli lähetetty siihen toimeen.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Rakastan rauhaa, tasaisia juttuja, hiljaisuutta, pieniä tuttuja ihmispoppoita, seesteisyyttä kaikinpuolin.Aistiyliherkkyys ja erityisherkkyyshänkulkevat tosi usein käsi kädessä, vaikka eivät varsinaisesti suoraa samaa asiaa olekaan ja voivat yhtä hyvin esiintyä myös erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piirteissäsi on ylimielisyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö yhdestä pienestä nettikommentista pystyt noin paljon päättelemään. Ihme tyyppi!
Kun on laser katse ni tietävinään kaiken, pyh.
- Anonyymi
On olemassa, herkästi reagoiva hermosto.
- Anonyymi
Eli hemmoteltu pentu joka ei kestä yhtään mukavuusalueen ulkopuolelle joutumista.
Varmaan palveltu lapsena liikaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli hemmoteltu pentu joka ei kestä yhtään mukavuusalueen ulkopuolelle joutumista.
Varmaan palveltu lapsena liikaaSiinä kans yksi mistään tietämätön besserwisseri!
- Anonyymi
Ja myös fysiikka, jota on manipuloitu aiemmin.
Ja jota nyt msnipuloidaan, jotta voidaan päästä johonkin tiettyyn päämäärään.
Mikä se sitten onkaan. Sitä voi jokainen mielessään miettiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan palveltu lapsena liikaaPäinvastoin rassattu liikaa kaikin tavoin.
Eikä kukaan puutu! Haloo!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin rassattu liikaa kaikin tavoin.
Eikä kukaan puutu! Haloo!!Onko allergiat ja hajusteyliherkkyyskin siitä johtuvaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko allergiat ja hajusteyliherkkyyskin siitä johtuvaa?
Liiasta kuormituksesta johtuvia nuo edellä mainitut itselläni. - sivusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan palveltu lapsena liikaaOnko sinulla itselläsi haasteita mielenterveytesi kanssa?! Me HSP- tapaukset autamme paljon ihmisiä joilla näitä haasteita on. Eli jos tarvitset apua niin sitä sinä kyllä saat, viimeistään lääkäriltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä kans yksi mistään tietämätön besserwisseri!
Ilkeä.
- Anonyymi
Mitä erityisherkkyys ei ole?
Erityisherkkyys ei ole sairaus, vamma tai häiriö vaan synnynnäinen ominaisuus. On kuitenkin diagnooseja, joiden piirteet muistuttavat erityisherkkyyden piirteitä. Alla on esitelty, mitä yhteistä eri diagnooseilla ja erityisherkkyydellä voi olla sekä miten erityisherkkyys eroaa niistä.
On hyvä muistaa, että ihminen voi olla molempia, sekä erityisherkkä että sairas, vammainen tms. Mikäli olet saanut jonkin diagnoosin ja käytät lääkitystä, on aina käännyttävä lääkärin tai psykiatrin puoleen tarkastettaessa lääkitystä tai diagnoosia. Lääkitystä ei pidä muuttaa omin päin.
1. Autismi ja Aspergerin oireyhtymä
2. ADHD ja ADD
3. Masennus ja dystymia
4. Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja mielialan aaltoiluhäiriö (syklotymia)
5. Paniikkihäiriö ja julkisten paikkojen pelko (agorafobia)
6. Sosiaalisten tilanteiden pelko
7. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
8. Persoonallisuushäiriöt
9. Pakko-oireiset häiriöt
10. Elimellisoireiset (somatoformiset) häiriöt
https://www.erityisherkat.fi/erityisherkkyys/mita-erityisherkkyys-ei-ole/
Mielisairaat omii erityisherkkyyden kun se on kivempi kuin kuulla että on mielisairas ja tarvii psykiatria.
Mielisairauden ja terveyden määritelmiin lukeutuu mm.
Että oireet ei rajoita ja vaikeuta merkittävästi selviytymistä arjessa. Esim. Työelämässä ja ihmissuhteissa - Anonyymi
Nyt kun kaikki palstalääkärit ja muut erikoistuvat diagnosoivat erityisherkkyyden mielisairaudeksi, niin muistakaa lääkkeitä kirjoittaessanne, että erityisherkän elämän voi pilata pillereillä, tai no, ehkä se on joillekin elämää suurempi tarkoitus.
- Anonyymi
Eiköhän ne erityisherkäksi itseään luulevat mee sairauslomaa hakeen mieliala, unettomuus ja stressioireisiin kun työssä käynti ei suju eikä jaksa ja tuu sieltä lääkäristä keskivaikean masennuksen diagnoosin kanssa ulos ja masennuslääke resepti määrättynä uni ja rauhottavien lääkkeiden lisäksi
- Anonyymi
Näin juuri! Komppaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne erityisherkäksi itseään luulevat mee sairauslomaa hakeen mieliala, unettomuus ja stressioireisiin kun työssä käynti ei suju eikä jaksa ja tuu sieltä lääkäristä keskivaikean masennuksen diagnoosin kanssa ulos ja masennuslääke resepti määrättynä uni ja rauhottavien lääkkeiden lisäksi
Voin sanoa että näin erityisherkkänä en ole turhia saikkuja pitänyt. 40 asteen kuume oli sellainen mikä esti tulemasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voin sanoa että näin erityisherkkänä en ole turhia saikkuja pitänyt. 40 asteen kuume oli sellainen mikä esti tulemasta.
Ei myöskään ole mitään lääkitystä , eikä ole ikinä ollut.
Saati masennusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä taas yksi tietämätön pahansuopa ihminen. Asiantuntijat sanovat erityisherkän työnteosta näin:
"Koska erityisherkät ovat tunnollisia, vastuuntuntoisia ja luovia työntekijöitä, he selviävät työssä yleensä hyvin. Usein herkät hakeutuvat työskentelemään opetus- tai sosiaali- ja terveysaloille, koska heillä on hyvät tunnetaidot ja vahva halu auttaa."
https://seura.fi/terveys/mita-olla-erityisherkka/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kah kun ei ole mitään noista sinun virheellisistä "päätelmistäsi" 😆. Ei ole unettomuutta, ei lääkitystä, ei mielen alan ongelmia ja työtkin sujuu ihan loistavasti koko ajan ja teen vieläpä hoitotyötä lasten parissa, joista suurin osa uhmaikäisiä. Sinä et kestäisi päivääkään siellä 😆🙏
- Anonyymi
Sehän sun täytyy itse lääkärin kanssa selvittää. Kukaan muuhan ei sun asioita tiedä. Eikä muiden asioista osaa sanoa.
- Anonyymi
Se on vain ihmisallergiaa
- Anonyymi
On sitä olemassa. Valtaosalla ihmisistä ei vaan ole mitään käsitystä mitä erityisherkkyys on ja heillä on ihan kahjoja käsityksiä siitä kuten tästäkin ketjusta käy ilmi. Esimerkiksi nyt vaikka tämä "Psyykkinen sairaus silloin on, kun hermot prakaa melusta. Kritiikistä, liiasta to-do -listoista", jolla ei ole yhtään mitään tekemistä erityisherkkyyden kanssa. Aistiyliherkkyys on aivan eri asia ja tutkinmusten mukaan erityisherkät ovat nimenomaan parempia kestämään stressiä, ym. Mutta tällaitahan se aina on, että ihmiset puhuvat, vaikka eivät tiedä lainkaan mistä puhuvat. 🙂
- Anonyymi
Jos et pysty käymään töissä kun saat itkukohtauksen tai hermosi pettää kun on melua, ihmisiä kiirettä ja joku vähän antaa kritiikkiäkin sulle. Joku tuoksuu liikaa hajuvedeltä ja toisella on neon vihree kirkas paita päällä niin kyllähän sä nyt mielisairas oot
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et pysty käymään töissä kun saat itkukohtauksen tai hermosi pettää kun on melua, ihmisiä kiirettä ja joku vähän antaa kritiikkiäkin sulle. Joku tuoksuu liikaa hajuvedeltä ja toisella on neon vihree kirkas paita päällä niin kyllähän sä nyt mielisairas oot
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkäOnpas sulla vaikeeta töissä. Pitäskö sun pysytellä ihan kotona sitten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkäSinulla tosian on töissä kovin vaikeaa kuvauksesi mukaan. Erityisherkkyyttä tuo ei ole, sillä minulla eritysiherkällä, ei mitään tuollaisia ongelmia ole. En tietenkään sano, ettet voisi olla myös erityisherkkä, vaikkakaan tuosta tekstistäsi ei lainkaan sellaista kuvaa saa. Todellinen ongelmasi on joka tapauksessa ihan jassain muussa. Mene käymään vaikka työterveydessä puhumassa tuosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkäMä itse olen pikemmin aika päinvastainen tuosta. En osaa oikein itkeä silloinkaan kun se olisi luonnollinen reaktio ja mulla on täysin lehmän hermot, jotka eivät koskaan tuollaisessa tilanteessa petä, vaan ihan päinvastoin. Hajuvedt ovat kieltämättä ikäviä, kun niistä valtaosa ihan vaan lemuaa pahalta, mutta eihän ihmisten huonolle maulle mitään mahda. Hyävt tuoksut ovat vain mukavia. Neonvihreää nyt on varsinkin tänä keväänä näkynyt kaikkialla.
En tosiaan osaa oikein edes itkeä, enkä tiedä mitä hysteria on, kun en ole koskaan kokenut. Päinvastoin kaikki aina ihmettelevät miten voin olla vaikeissa paikoissa niin rauhallinen. Sellainen mun luonteeni on, kovassa paikassa olen täysin viilipytty ja rationaalinen, kun muut panikoivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkäP.S. Kyllä, ongelma on juuri tuossa termissä "eritysherkkä", jota sinä ja kaltaisesi ette pysty ymmärtämään ja käsittelemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkäMenee ja sellainen tapaus merkitään papereihin olevan "virkavapaalla". Suojatyöläisten etuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aikuinen mee hysteerisenä itkeen vessakoppiin tai pamahda raivoon ja marssi sairaslomaa hakeen kun nyt on niin erityisen herkkäTaitaa olla vain teeskentelyä jotta saa sen loman.
- Anonyymi
Elämästä voi selvitä siinä roolissa paikalla jonka Jumala on antanut. Lahjaksi🔥 ei tarvitse niin näytellä ..
- Anonyymi
Erikoisherkät ihmiset eivät ole karaistuneet. Nykyään on mahdollista elää pumpulissa kehdosta hautaan ja silloin syntyy yksilöitä jotka eivät siedä mitään.
- Anonyymi
Kun joku sanoo jotain nätistikin että toinen tehnyt väärin- tulee itkukohtaus
Kun kadulla kävelee yhden sijaan 50 ihmistä tulee hermoromahdus
Kun pitää samaan aikaan vaihtaa vauvalle vaippa, leikittää isompaa, keittää aamupuuro ja vastata sähköpostiin ja ehtiä viemään 30 min kuluttua lapset päiväkotiin tulee burn out.
Kun samaan aikaan tuoksuu sipuli ja hajuvesi niin tulee itku
Kun jollain on liian kirkasta päällä tulee itku.
Voi voi - Anonyymi
Mistähän sinäkin nyt luulet puhuvasi? Kaaraise vähän itseäsi, ettet esitä tyhmyyttäsi puuttumalla asioihin mistä et mitään tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän sinäkin nyt luulet puhuvasi? Kaaraise vähän itseäsi, ettet esitä tyhmyyttäsi puuttumalla asioihin mistä et mitään tiedä.
Älä nyt vaan saa burn outtia tästäki!
Ootko nyt varma että erityisherkkä pääs kestää ilman että palat loppuun tämän kommenttimi aiheuttaman tunnelatauksen alla?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun joku sanoo jotain nätistikin että toinen tehnyt väärin- tulee itkukohtaus
Kun kadulla kävelee yhden sijaan 50 ihmistä tulee hermoromahdus
Kun pitää samaan aikaan vaihtaa vauvalle vaippa, leikittää isompaa, keittää aamupuuro ja vastata sähköpostiin ja ehtiä viemään 30 min kuluttua lapset päiväkotiin tulee burn out.
Kun samaan aikaan tuoksuu sipuli ja hajuvesi niin tulee itku
Kun jollain on liian kirkasta päällä tulee itku.
Voi voiKuulostaa pikemmin epävakaalta persoonalta, kuin erityisherkältä ihmiseltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ootko nyt varma että erityisherkkä pääs kestää ilman että palat loppuun tämän kommenttimi aiheuttaman tunnelatauksen alla??Voi voi, kun en ole erityisherkkä. En vaan siedä sitä, että tietämättömät ihmiset haukkuvat täällä muita!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ootko nyt varma että erityisherkkä pääs kestää ilman että palat loppuun tämän kommenttimi aiheuttaman tunnelatauksen alla??Sinulla on pahoja mielenalan ongelmia. Onko sinulla ollut kova lapsuus? Isähaavoja? Et kokenut koskaan tulleesi rakastetuksi? Menetit ainoat hyvät asiat elämässäsi?
Jos jonkun pitää hakea apua, niin kyllä se sinä olet ihan itse. Olen pahoillani kaikista niistä kokemuksista, jotka ovat tehneet sinusta ihmisraunion.
Tekstistäsi paistaa läpi tunnekylmyys, narsismi ja jotenkin myös tietynlainen aggressio muita ihmisiä kohtaan. Toivon että saat apua noihin ongelmiisi 🥺🙏. Tsemppiä matkaan. - Anonyymi
Lumihiutale ihmiset.
- Anonyymi
Miesmalli☝
- Anonyymi
Ai naisille vai? Olet sinäkin aika tahvo!
- Anonyymi
Pikku Pam.
- Anonyymi
Luomilla on molempia yhdessä ja erikseen.
- Anonyymi
Tuohan on siis epävakaa persoonallisuushäiriö.
- Anonyymi
Feikkiä. Se on näkemykseni.
Uus hifistely. Ihan niin kuin koruttomampi introvertti, arka ja ujosteleva tempperamentti ei riittäs.
Ylemmän jutut kanssa samaa mieltä. Kaikki tunne-elämän ongelmat joiden takia elämä kärsii. Esim. Työssä selviytyminen/jaksaminen ei ole enää normaalia vaan mielenterveyshäiriö.
Voi olla introvertti ja kokee hälinän kuluttavana, mutta terve seliytyy silti normaalisti arjesta.
Jos kuluu loppuun työ ja kouluelämän hälinässä, aikatauluissa ja kiireessä, on syytä käydä lääkärissä.
Terve ei tarvi sairauslomia jotta jaksaa hälinää ja aikataulutettua elämää sekä kiirettä.
T: Karoliina- Anonyymi
Kannattaisikohan sun tutustua asioihin, ennenkuin alat latelemaan noita omatekoisia määritelmiä muka totuutena. Kiipulassa tosin ei varmaan opetettu erityisherkkyydestä mitään, mutta siitä on tehty paljon tutkimuksia 1990 luvun jälkeen ulkomailla ja Suomessa. Tässä esimerkiksi yksi:
Erityisherkkyys työelämässä:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/340872/Kalkainen_Hannele.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisikohan sun tutustua asioihin, ennenkuin alat latelemaan noita omatekoisia määritelmiä muka totuutena. Kiipulassa tosin ei varmaan opetettu erityisherkkyydestä mitään, mutta siitä on tehty paljon tutkimuksia 1990 luvun jälkeen ulkomailla ja Suomessa. Tässä esimerkiksi yksi:
Erityisherkkyys työelämässä:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/340872/Kalkainen_Hannele.pdfErityisherkkä on sama kuin sun sielunkumppani ja horoskooppi.
Tredu on muuten mun oppilaitos.
Mut ethän sä tiedä sitä koska luet tätä paikkaa niin et kaikki täällä on totta.
Sua kusetetaan kuus nolla mut oot ehkä liian hyväuskonen niin netissä kuin noiden pilipali poppalääkäreiden juttujan kanssa.
Uskot satasella horoskooppeihinkin. Eks vaan?
T: Karoliina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisherkkä on sama kuin sun sielunkumppani ja horoskooppi.
Sua kusetetaan kuus nolla mut oot ehkä liian hyväuskonen niin netissä kuin noiden pilipali poppalääkäreiden juttujan kanssa.
T: KaroliinaOlet itse kertonut opiskelleesi Kiipulassa, missä keharitkin käy!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisherkkä on sama kuin sun sielunkumppani ja horoskooppi.
T: KaroliinaMeneppäs kuule työterveyslaitokselta kysymään uskovatko siellä horoskooppeihin. Tässä on työterveyslaitoksen määritelmä erityisherkkyydestä:
https://www.ttl.fi/tyopiste/erityisherkkyys-ei-ole-heikkoutta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet itse kertonut opiskelleesi Kiipulassa, missä keharitkin käy!
Sori, mut tyhmä uskoo kaiken mitä trollipalstalla valehdellaan. Se on aika keharia. Kun täällä valehtelee kaikki. Sulle mä puhun paskaa 60% kun tiedän et trollaat niillä heti. Kivempi et trollaat valheilla kun totuuksilla. Mä voitan ja sä häviit niin.
Täällä pitää osata pelata niin et trolli häviää leikissä.
Kiipulasta ei saa tutkintoja. Siellä autetaan rikollisia, mielenterveys ja päihdeongelmaisia ja kehitysvammaisia eli kaikkia joilla ei mahdollisuuksia päästä tutkintoa suorittamaan
Sinne mennään kelan lähettäällä ja pois kun lähdetään ei ole tutkintoa.
Sieltä ohjataan jo työkyvyttömyyseläkkeelle tai johonkin tredun tai Takkin koulutukseen riippuen onko tilanne se et siihen pystyy
Nistit ei luonnollisesti pysty ennen kuin on täysin raittiita
Mt-ongelmaiset ei ennen kuin terveitä
Kehitysvammasten koulutuksesta en tiedä. Voi olla ettei niitä kouluteta ammattiin ollenkaan vaan käy päivätoiminnassa jossain ja on muuten työttömiä. Kuolleisuushan on niillä aika suurta ennen kuin täyttää edes 40 vuotta.
Mun serkku on vakavasti kehitysvammanen ja käsittääkseni hän ei kykene koskaan työelämään tai koulutukseen. Käsittäny ettei peruskoulukaan oo normaalisti suoritettu.
Kävelee normaalisti mutta suun ja käsien asento poikkeava. Kädet käyrät kämmenistä joten hänen on vaikee käsitellä esineitä. Suun asento niin että leuka sivulle ja suu sivulle auki jatkuvasti. Puheen tuotto on lähinnä epäselvää ääntelyä.
Hän on1987 syntynyt ja elinajanodote ei ole pitkä. Hän todennäköisesti elää nyt jo viimesiä vuosia. Hänen tapaisilla ei ole kirjoitus eikä puhetaitoa joten ei ole mahdollisuuksia koulu tai työelämään.
- Anonyymi
Kyllä on mutta se ei ole sama kuin erityisen herkkä, itkuherkkä tai omaan napaansa tuijottava "herkkä".
- Anonyymi
Kumppanini nainen ( ahdistusta tai vastaavaa suht paljon) kuuluttaa olevansa (erityis)herkkä. mielestäni hyvin valikoiva asioissa ja mukavuusalueellaan viihtyvä ja se korostaa tekevänsä muiden eteen mutta asiaa seurannut voisi sanoa että hän tekee asian myös itse hyötyäkseen.joka tapauksessa tämän taiteenlajin ominaisuus on noussut viime aikoina niin esiin että hän on se joka joustaa minulle js isommassa mittakaavassa muulle maailmalle eikä toisinpäin. välillä tuntuu aika hankalalle ja energiaa vievälle kun toinen sanelee säännöt nevottelematta jonkun on oltava just eikä melkein.jos sanot mielipiteesi tuntuu että olet väärässä. ehkä hällä onkin jokin autismin lievähkö kirjo tai sit kaikkee muutakin rinnalla herkkyyden kanssa.
- Anonyymi
Jättäkää nuo analyysit ammattilaisille. Erityisherkkyys ei ole edes sairaus vaan neurologinen ominaisuus!
- Anonyymi
Se on narsismin oire, ei mikään aito juttu.
- Anonyymi
Kyllä HSP on ihan todellinen juttu.
- Anonyymi
Samaa mieltä.
- Anonyymi
Kyllä se on ihan todellinen olemassa oleva ja ja todettava asia. Minä koen olevani sellainen yksi lapsistani ja toisellakin lapsella niitä piirteitä. Siksi viihdyin hyvin kotiäitinä aikoinaan. Äitini oli myös todennäköisesti erityisherkkä. Samoin kuin lasteni isän äiti.
- Anonyymi
En minä ainakaan herkkyydestäni ole mitää safespaceja saanut/ vaatinut. Ihan joutunut pahimpiin kiirastuliin yksin taistelemaan. Uupumuksen sain sitten palkaksi.
- Anonyymi
On sitä luonnollistakin joka ei ole sairaus ja mistä ei kärsitä mitenkään. Sekä pavlonin koira tyylillä aiheutettua, kuten esimerkiksi herkistyminen vahingollisten asioiden seurauksena.
Joillekin asioille voi herkistyä myös "allergisoitumalla" niille ärsykkeille liian pitkä aikaisesti.
Kuten esimerkiksi ptsd.
Joka on tavallaan krooninen energiatasojen yliherkistymä, joka kuitenkaan ei ole syy vaan seuraus.
Sitten on erilaista herkkyyttä eri asioissa, joilla taas ole edes yhteyttä mihinkään. Eikä niistä ole mitään haittaakaan.
On niin monenlaista herkkyyttä.
Erityisherkkyys on vähän huono sanana. Koska kyse on jokaisella samasta asiasta. Eli siis vaan herkistymisestä jollekin. Mikä ei ehkä näennäisesti muita niin herkistä.
Moni joka kokee herkkyyttä saattaa ajatella muiden kokevan niitä samoista syistä. Mutta syyt voivat olla hyvin erilaisia.
Yleisesti mietteitä vaan aiheesta. - Anonyymi
Ihmisen anatomia ja psyyke ovat niin monimutkaisia systeemejä. Kuuntelin juttua, missä oli tutkittu, voiko odottavan äidin raskauden aikainen masennus vaikuttaa lapsen kehitykseen esim. adhd:n, masennuksen, hengitystieinfektioiden, autoimmuunisairauksien ja allergioiden syntyyn.
- Anonyymi
Pöh,kyllä se on liika puhtaus mikä sairastuttaa näihin mitä luettelit.
- Anonyymi
Erityisherkät dominoivat perheenjäseniään. Kukaan ei saa tehdä mitään, kun kaikki tekeminen häiritsee erityisherkkää. Erityisherkkä saa huutaa kurkku suorana muille, muiden oltava hiljaa liikkumatta, mieluummin toisessa huoneessa.
- Anonyymi
Kuulostaa tutulle. Sivusta
- Anonyymi
Narsismin vivahteita kolmisuuntaiseen kallistuisin
- Anonyymi
Neliraaja halvaus auttaa pahimman ohi.
- Anonyymi
Kivesten irroittaminen ruumista voi kokeilla. Naisilla silpominen
- Anonyymi
Korvien leikkaaminen kielen irroitus.
- Anonyymi
Itselläni erityisherkän piirre on kaiken hyvän ja kauniin näkeminen ja tunteminen erityisen lämpimästi. Olen kiitollinen tuosta piirteestäni. Huonona pitäisin kaikkea huolestumista, etenkin jos läheisillä on ongelmia, menetän jopa yöuneni läheisteni asioista murehtiessani.
- Anonyymi
Onko aloittajalla jotain tutkimusta jossa asiaa epäiltäisiin oireeksi?
Siis muuta kuin suomi24-kirjoituksia ..... - Anonyymi
Minulla on tuttavuus jonka tapasin 4v sitten. Hän kertoi olevansa erityisherkkä. Useimmiten puhumme hänen asioistaan. Ei tahdo jaksaa keskittyä minun asioihini koska kertoo kokevansa kaiken niin voimakkaasti ja tuon työstämiseen menee energia..itsekin myöntänyt tämän. Tarvitsee paljon tukea.
Loukkaantuu helposti ja on silloin todella hankala eikä millään tahdo rauhoittua. Ymmärtää usein väärin sanomiseni ja ottaa itseensä. Kerran yritin avata tuosta aiheesta keskustelua niin hermostui niin paljon että antoi minulle kunnon ryöpytyksen. Suhde häneen pitää olla jotakuinkin pinnallinen eikä siihen saa heittäytyä ettei emäntä itseään tai itse rasitu liikaa sillä tämä erityisherkkä muuten imaisee minut mukaansa johonkin sellaiseen maailmaan jossa hän käyttää minua psykologinaan ja odottaa että ymmärrän kaikki hänen oikkunsa vain sen takia koska hän onberityisherkkä.
Hän saa tuntemaan minut syylliseksi kaikkeen. Siksi olenkin alkanut pitämään etäisyyttä.
Minun pitäisi olla ymmärtäjä,kuuntelija,hienotunteinen ja varpaillaan. Hän antaa kiitosta ajoittain sanomalla kiitokset ystävyydestäsi jne mutta sitten alkaa heti se kova tarvitsevuus. On itsekeskeinen. Hänellä on vaikeinta aina..Jos kerron vaikkapa lapseni sairastumisesta jniin hän kertoo heti perään jonkin vielä hankalamman asian mikä hänellä on ja mitätöi minun huoleni. Ja että hän kun on erityisherkkä niin hän tuntee voi.akkaammin ja hän hän hän.
Olenkin ihan viimeaikoina päättänyt pitää taukoa yhteydenotossa että saan levähtää ja jos hän ottaa yhteyttä,en enää avaa itseäni vaan pidän etäisyyden vastaamalla lyhyesti.
Mielestäni erityisherkkyys ei oikeuta hankalaan käytökseen.
Tyttäreni on erityisherkkä eikä hän ole ollenkaan samanlainen kuin kyseinen tuttavani. Hän on herkkä sekä empaattinen. Mutta järkevä ja asiallinen. - Anonyymi
Kaivattuni taitaa olla hajusteaineyliherkkä?
- Anonyymi
Sama juttu, vähän hankalaa muttei iso asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni ei tykkää hajusteista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni ei tykkää hajusteista
Oma kaivattuni on luontoihminen. Näkeehän sen jo ammatistakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On myös ihmisen luonnolliselle hajuille herkkä.
Pitäisi olla hajuton ja mauton.
Itseensä pesee jatkuvasti ja kotiaan puunaa kuin hullu.
Ihme että on jatkuvasti sairaana.Pessyt hyvät bakteerit pois itsestään.
Minä taas en pese käsiäkään joka päivä ja en ole ikinä sairaana näihin kulku tauteihin.
Tulehduksia ei ole tullut Kissan raapimisesta edes ikinä.Multaset kynnet ja siltikään ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On myös ihmisen luonnolliselle hajuille herkkä.
Pitäisi olla hajuton ja mauton.
Itseensä pesee jatkuvasti ja kotiaan puunaa kuin hullu.
Ihme että on jatkuvasti sairaana.Pessyt hyvät bakteerit pois itsestään.
Minä taas en pese käsiäkään joka päivä ja en ole ikinä sairaana näihin kulku tauteihin.
Tulehduksia ei ole tullut Kissan raapimisesta edes ikinä.Multaset kynnet ja siltikään ei.Eikö sinua opetettu, että kädet pestään vähintäänkin joka vessakäynnin jälkeen??? 😬
- Anonyymi
Jengillä on selvästi ihan liian vähän oikeaa tietämystä näistä asioista. Autisminkirjot yms on vasta melko hiljattain opittu löytämään ja ymmärtämään. Suurin osa porukasta on normaaleja ja joillakin ei ole empatiaa ollenkaan erilaisuudelle.
- Anonyymi
Erityisherkkyys on AINA narsismin oire.
- Anonyymi
Et tiedä mitään nyt asiasta. Parempi silloin olla ihan hiljaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tiedä mitään nyt asiasta. Parempi silloin olla ihan hiljaa.
Narsu ilmoittautui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Narsu ilmoittautui.
Googletahan toope narsismin "oireet". 🙄
- Anonyymi
Hetkinen. Nytkö ihminen alkaa kävelemään luojansa yli. Luoja täsmälleen tekee meistä kaikista sellaisia kun itse haluaa. Se on tyhmä ihminen, joka alkaa tai haluaa luokitella ihmisiä eri lokeroihin ja vieläpä siihen suurimpaan keskinkertaisuuden ja tasapaksuuden lokeroon. Miettikääpä vähänkin miten tyhmää logiikkaa on ihmisen ajattelu.
- Anonyymi
En oikein usko enää tuohon.
Se on auringonsäde mikä sinunkin nenänpääsi saa punastumaan. ::)).
Ja mun. - Anonyymi
Tuohan on sitä, mitä ennen vanhaan kutsuttiin neuroosiksi, puettu nyt vain hienotunteisemmin uusiin vaatteisiin. Erityisherkkä on persoonallisuudeltaan tämän päivän 'uniikki lumihiutale', jolle koko maailma ja siinä eläminen on pääosin haasteellista ja ahdistavaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894