Onko antipatian kansanterveydellinen vaikutus väheksytty ?

Anonyymi-ap

Meitä suomalaisia on syytetty kyvyttömyydestä kommunikoida, mutta yhteinen antipatia-kokemus eli tukahdetun antipatian purkamisen kokemus saa suomalaisen kielenkannat irtoamaan.
Tosikot älkööt vaivautuko, aloitus on huumorilla heitetty,
mutta ehkä totta toinen puoli ?
Onko suomalaisella kykyä itseironiaan, huumorin vaikeimpaan lajiin ?
Onko antipatian kansanterveydellinen vaikutus väheksytty ?

33

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä antipatia tarkoittaa ?

• Anonyymi

se tarkottaa = VASTENMIELISYYTTÄ

• Anonyymi

Suomalaiset ovai hyviä ihmisiä, rehellisiä ja auttavaisia. Kuka näitä suomalaisia mollaavia aloituksia oikein tekee ja mihin niillä pyrkii?

• Anonyymi

Antipatian vastakohta on sympatia. Joku asia tai ihminen voi herättää
      sympaattisia (miellyttäviä) tai antipaattisia (epämiellyttäviä) tunteita.
      Selvensikö yhtään ?

• Anonyymi

Eikös empaattinen ole antipaattisen vastakohta?

• Anonyymi

Hauska otsake, tuli mieleen Veikko Huovisen ja Juhani Mäkelän huumori.

Ilman muuta yhteisellä antipatia-purkauksella on suuri merkitys
      kansanterveydelle ja somehan mahdollistaa sen !

Köyhempien, hitaampien, tyhmempien, vanhanaikaisempien,
      osaamattomampien, kirjoja lukemattomampien, epämuodikkaampien,
      rumempien, tukisukkahousuja pitävien lihavien prismassakäyvien,
      kieliä osaamattomien ja turistimatkoilla kävijöiden puolisäälivä ylenkatsominen
      y h d e s s ä muitten kanssa somessa on terapeuttinen kokemus, joka saa ihmisen tuntemaan itsensä fiksuksi ja paremmaksi kuin muut - vähän aikaa.
      Se laukaisee hermot ja patoumat ja helpottaa oloa !
      Naurakaamme itsellemme !

• Anonyymi

Itselleen nauraminen on parasta, mutta sen lajin huumori eli itseironia vaatii älykkyyttä eikä tosikotkaan siihen pysty.

• Viime aikoina on puhuttu paljon tunneälystä, kyvystä tarkkailla ja tunnistaa omia ja toisten tunteita ja käyttää näitä havaintoja ajattelun apuna ja sosiaalisissa tilanteissa. Tunneälykäs ihminen on ilmeisesti herkkä havaitsemaan myös koomisia piirteitä itsessään ja muissa, ja koska hän haluaa ottaa toisten tunteet huomioon, huumorin voisi olettaa olevan lempeää.

Jäin miettimään tuota sanaa itseironia.
        Määritelmän mukaan ironialla eli epäsuoralla ivalla pyritään paljastamaan vikoja, puutteita ja epäkohtia saattamalla ne naurunalaisiksi siten, että ne esitetään päinvastaisina, muka positiivisina ominaisuuksina. Jostain typerästä ajatuksesta voidaan sanoa, että siinäpä oikein älynväläys tai oudosti pukeutunut on tyylitaituri.
        Ironiaan liittyvä monimielisyys ja kontekstisidonnaisuus tekevät siitä hyvin tulkitsijasta riippuvaisen ilmiön. Se, mikä on toiselle selvää ironiaa, ei välttämättä ole sitä toiselle, ja mikä jossain asiayhteydessä saattaa vaikuttaa ilmeiseltä ironialta, ei välttämättä ole sitä jossain toisaalla.
        Itseironiassa ei luulisi olevan näitä tulkinnanvaraisuuksia, mutta hyvä itsetuntemus ei ole itsestäänselvyys. Olisiko itseironiaan kykenevällä myös hyvä itsetunto, voi hyväksyä itsensä ja tuntea itsensä hyväksytyksi omana itsenään eikä pyri esittämään muuta.

• Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

Viime aikoina on puhuttu paljon tunneälystä, kyvystä tarkkailla ja tunnistaa omia ja toisten tunteita ja käyttää näitä havaintoja ajattelun apuna ja sosiaalisissa tilanteissa. Tunneälykäs ihminen on ilmeisesti herkkä havaitsemaan myös koomisia piirteitä itsessään ja muissa, ja koska hän haluaa ottaa toisten tunteet huomioon, huumorin voisi olettaa olevan lempeää.

Jäin miettimään tuota sanaa itseironia.
        Määritelmän mukaan ironialla eli epäsuoralla ivalla pyritään paljastamaan vikoja, puutteita ja epäkohtia saattamalla ne naurunalaisiksi siten, että ne esitetään päinvastaisina, muka positiivisina ominaisuuksina. Jostain typerästä ajatuksesta voidaan sanoa, että siinäpä oikein älynväläys tai oudosti pukeutunut on tyylitaituri.
        Ironiaan liittyvä monimielisyys ja kontekstisidonnaisuus tekevät siitä hyvin tulkitsijasta riippuvaisen ilmiön. Se, mikä on toiselle selvää ironiaa, ei välttämättä ole sitä toiselle, ja mikä jossain asiayhteydessä saattaa vaikuttaa ilmeiseltä ironialta, ei välttämättä ole sitä jossain toisaalla.
        Itseironiassa ei luulisi olevan näitä tulkinnanvaraisuuksia, mutta hyvä itsetuntemus ei ole itsestäänselvyys. Olisiko itseironiaan kykenevällä myös hyvä itsetunto, voi hyväksyä itsensä ja tuntea itsensä hyväksytyksi omana itsenään eikä pyri esittämään muuta.

"Olisiko itseironiaan kykenevällä myös hyvä itsetunto, voi hyväksyä itsensä ja tuntea itsensä hyväksytyksi omana itsenään eikä pyri esittämään muuta."

Ilman muuta itseironiaan kykenevällä on hyvä/terve itsetunto, kun pystyy laskemaan
        leikkiä omalla kustannuksellaan, nauramaan itselleen.
        Edellytys on kuitenkin, että on muutenkin huumorintajuinen.
        Tosikko ei pysty nauramaan millekään, ei näe huumoria missään.

Mutta ehkä tosikkous on geeneissä, sille ei mahda mitään ?

• Anonyymi

Erilaista. Kiva.

• Kaikki huumorin lajit ovat vaikeita netissä, koska esim. somessa (facebook, instagram, whats app) edes kaikkein läheisimmät ja parhaat ystävät eivät aina tajua kommentin huumoria, vaan ottavat sen tosissaan. Että huumori tulisi ymmärretyksi niin kirjoittajan ja lukijan ajatukset täytyvät kohdata jollain tasolla ja kemioiden täytyy myös kohdata jollain tasolla.
      Itseironia tarvitsee ominaisuuden pystyä ottamaan välimatkaa omaa itseensä. Katselemaan omia ajatuksiaan, tunteitaan, asenteitaan, käyttäytymistään ikään kuin välimatkan päästä. Se myös edellyttää oman itsensä hyväksymistä sellaisena kuin sen itse hahmottaa ja olla olematta liikaa riippuvainen muiden mielipiteistä.
      Minä olen myös kummastellut tätä nykyistä massatendenssiä syytellä esim. työttömiä tai syrjäytyneitä laiskoiksi, työhaluttomiksi, lähestulkoon yhteiskunna parasiiteiksi. Jokaisella näin ajattelevalla on esimerkkejä joita he siteeraavat tutuista, kavereista, naapurista, joka elää yhteiskunnan varoilla laittamatta tikkua ristiin. Minulla olisi siteerattavana koko joukko esimerkkejä työttömistä, vaikeasti työllistyvistä, maahanmuuttajista, vanhemmista hyllytetyistä työikäisistä, jotka tarvitsisivat uudelleen koulutusta, koska heidän tietonsa ja taitonsa eivät enää vastaa työelämän vaatimuksia; he ovat pakotettuja elämään tukien varassa, mutta haluaisivat kaikkeinmieluimmin takaisin työelämään.
      Mitä me oikeastaan tiedämme toisten ihmisten ongelmista ja vaikeuksista työllistyä, paitsi sitä huhupuheiden vyöryä, poliittista propagandaa, median paisettelua joka ei aina ole objektiivista analyysiä tilanteesta, vaan monesti tarkoitushakuista mielipiteiden muokkausta?

• Anonyymi

On syytäkin paheksua nuoria terveitä ihmisiä, jotka jättäytyvät peruskoulun varaan, eivät muuta työn perässä eikä kaikki työ kelpaa. Sellaisia on paljon tilastojenkin mukaan, ei se mitään panettelua ole vaan fakta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On syytäkin paheksua nuoria terveitä ihmisiä, jotka jättäytyvät peruskoulun varaan, eivät muuta työn perässä eikä kaikki työ kelpaa. Sellaisia on paljon tilastojenkin mukaan, ei se mitään panettelua ole vaan fakta.

Ano 11:59 Mikä antaa sinulle oikeuden tuomita massana ihmisiä, joita et tunne yhtään ?

• Anonyymi

Siinäpä tuo tulikin todistettua aloituksen väittämä:
        "yhteinen antipatia-kokemus eli tukahdetun antipatian purkamisen kokemus saa suomalaisen kielenkannat irtoamaan."

• Laitatko linkkiä tilastoihin, jotka todistavat väitteesi? En halua asettaa kyseenalaiseksi viestiäsi, ainoastaan saada jonkinlaisen kuvan ongelman laajuudesta Suomessa.

• Anonyymi

Missä on lukutaitosi?

Aloituksessa oli näin: "Tosikot älkööt vaivautuko, aloitus on huumorilla heitetty".

• Anonyymi

Sivullisena tulee mieleen, että ongelma on joittenkin ihmisten päässä,
        jotka kuvittelevat jostain saaneensa oikeuden olla maallisen ja taivaallisen oikeuden tuomareita tietämättä itse asioista juuri mitään,
        puhumattakaan, että he tuntisivat ihmisiä, joille he tuomioitaan jakavat.

Heillä ko. "yhteinen antipatia-kokemus" on hyödyllinen, että voi purkaa pahan olonsa palstalle niin sydänoireet hellittävät hetkeksi, kun "pääsin sanomaan", paheksumaan.

Mieleeni on jäänyt sanonta: Älä arvostele ketään, jonka saappaissa et ole
        kahta viikkoa ollut.

• Anonyymi kirjoitti:

Missä on lukutaitosi?

Aloituksessa oli näin: "Tosikot älkööt vaivautuko, aloitus on huumorilla heitetty".

Missä omasi?
        Vastasin
        "Anonyymi
        2023-06-26 11:59:04":lle ja siitä ei löytynyt leikin häivääkään.
        Haukut väärää puuta.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Missä omasi?
        Vastasin
        "Anonyymi
        2023-06-26 11:59:04":lle ja siitä ei löytynyt leikin häivääkään.
        Haukut väärää puuta.

Ei sille mitään voi, jos et osaa käyttää tätä foorumia.

Sinä nimenomaan vastasit tuossa aloitukseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei sille mitään voi, jos et osaa käyttää tätä foorumia.

Sinä nimenomaan vastasit tuossa aloitukseen.

Asiayhteydestä sen olisi pitänyt huomata jo ensi lukemalla.
        Mutta pääsitpähän olemaan oikeassa ja moittimaan minua.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Asiayhteydestä sen olisi pitänyt huomata jo ensi lukemalla.
        Mutta pääsitpähän olemaan oikeassa ja moittimaan minua.

Voi mikä takaisku palomalle, kun joku muukin pääsi olemaan oikeassa ja
        opettamaan ja
        moittimaan kaiken tietävää🤣🤣

• Anonyymi

Tilastokeskus jo nimensä perusteella jotain käppyröitä säilöö.

• Anonyymi

Meihin yritetään vaikuttaa rajan takaa.

• Anonyymi

Ploma
      Minä olen myös kummastellut tätä nykyistä massatendenssiä syytellä esim. työttömiä tai syrjäytyneitä laiskoiksi, työhaluttomiksi, lähestulkoon yhteiskunna parasiiteiksi.

valtion maksamalla ansiosidonnaisella keinottelevat ovat vastenmielisiä loisia tietenkin ja vielä siten että heidän järjestönsä SAK saa verotonta rahaa sijoittamalla yhteiskunnassa jossa verorahoilla elätetään köyhiä, osin asumistuet maksetaan suoraan SAK-pamppujen Kojamon tilile ja voitot nostetaan VEROTTOMANA

Samalla on luotu tilanne jossa SAKn AKT-AMMATTIjärjestö pystyy katkaisemaan koko Suomen viennin ja tuonnin PALJON PAREMMIN KUIN PUTININ PUNA-ARMEIJA EIKÄ SIINÄ AUTA NATO

eivätkä ne saa mitään seurauksia tai rangaistuksia
      ei jäsenet ei johto

Onhan tässä nyt sosialidemokratia vuosien kuluessa hoitanut asiat aivan päin seiniä eikä siinä mikään moralisointi kuka ketäkin minä pitää ole enää ajankohtaista
      vaan maan tavan ja systeemien muuttaminen

• Anonyymi

Halla-ahon äänestäjä, SAK ja Kojamo on sinun hampaissasi ollut aina ja tulee olemaan 🤣
        Hyvä ,että on järjestöjä mielivaltaa vastaan. Työnantajilla on paljon kovemmat keinot.
        Työntekijöilläkin on oikeutensa, joita pitää kunnioittaa.
        Sijoittaminern ei ole laissa kielletty keltään.
        Työntekijä maksaa osan ansiosidonnaisestaan itse.

• Anonyymi

Miten jaksat jauhaa tätä samaa ja Halosta ?

• Anonyymi

"Meitä suomalaisia on syytetty kyvyttömyydestä kommunikoida"

Mikähän siinä on negatiivista juttua jotain kohtaan tulee helposti ?
      Varsinkin jos löytää samanmielisen.

• Anonyymi

Omaan elämäänsä tyytymätön, katkera ja henkisesti kehittymätön ihminen kuvittelee
        saavansa henkistä helpotusta, kun saa mollata tai manipuloida muita.
        Tälläkin palstalla sitä on ollut vuosia. Pahansuovat narsistit eivät pysty ollenkaan
        hillitsemään itseään.

• Anonyymi

Olen täysin kyllästynyt siihen, että meitä haukutaan milloin mitenkin. Tuppisuita löytyy joka maasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen täysin kyllästynyt siihen, että meitä haukutaan milloin mitenkin. Tuppisuita löytyy joka maasta.

Parempi puhua vain asiaa vieraille kuin hölöttää pinnallista smooltookkia ja omia adioitaan . Suomalainen ei likaa omaa pesäänsä.

• Anonyymi

Pieni-itsetuntoisten pitää saada nostaa itsetuntoaan moittimalla muita.
        Terveitsetuntoinen pystyy antamaan tunnustusta muille ja ohittaa
        negatiiviset asiat.

• Anonyymi

Kyse on suomalaisista yleensä. Onko se perintöä sieltä
      "lastu laineilla"-menneisyydestä ?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66