Oikeastaan meidän keskustelu kuinka tullaan

Anonyymi-ap

Vanhurskaaksi ja eletään kristittyinä yms on aika turhaa!

Koska lopultakaan ihminen ei voi itse mitään tehdä oman vanhurskauttamisensa eteen muuta kuin riisua omansa, ja jos Jumala tahtoo niin Hän antaa Poikansa uskon ja Pyhän Hengen!

Niinkin yksinkertainen asia kuin synnintunto ei ole itse otettavissa! On mielenkiintoista kuinka täälläkin joku opettaa 100% sta syntisyydestä ikäänkuin se pitäisi itse käsittää joka on aivan mahdotonta että ihminen itse käsittäisi yhtään mitään kristinuskosta tai Jumalansanasta. Ainoastaan Pyhä Henki voi opettaa jotain synnintunnosta ihmiselle, eikä siinä ole kysymys siitä kenelle se opettaa paljon ja kenelle vähän, vaan että syntinen löytäisi lohduttajan Jeesuksen Kristuksen tykö eli helmaan!

Ja sanan julistus tulisikin painottua ei ainoastaan siihen että Pyhän Hengen voimalla julistaa parannussaarnaa joka herättää synnintunnon, mutta sen Pyhän Hengen voimalla saarnatun sanan pitäisi myös johdattaa kuulijaa Kristuksen helmaan! Ja jos se sana tahtoo sanoa että ihmisen itse pitäisi jotain käsittää tai ymmärtää niin se ei ole Pyhästä Hengestä, vaan se mikä Pyhästä Hengestä on ainoastaan saarnaa, ja joita Pyhä Henki sitten koskettaa niin he myös ymmärtävät sen saman Pyhän Hengen kautta sen saarnatun sanan ilman selitystä. Mutta ei selitys turha ole,mutta siinä on vaara, että alkaa kristillisyyttä rakentaa oman ymmärryksen päälle, joka ymmärrys ja tuntemiset ja mitä kristillisyydessä ikinä on, usko, toivo ja rakkaus ne on kaikki Pyhän Hengen työ ihmisessä eikä ihmisen itse otettavissa eli tehtävissä!

Siksi minä hämmästelen monesti sitä puhetta ei ainoastaan tällä palstalla vaan monessa muussakin tilanteessa että kristinuskosta puhutaan monesti kuin jostain kaavasta, että näin ja näin niin sitten sinä pelastut ikään kuin ihminen pelastuisi jonkin oman ymmärryksen kautta!

Ei vaan kenelle Poika tahtoo Hän ilmoittaa itsensä hyvän Pyhän Henkensä kautta, ensin synnin murheen ja sitten ilon syntien anteeksi saamisen kautta ja iankaikkisen elämän toivon!

Niin siis tulee, usko ja toivo ja rakkaus kaikki Jumalasta ja se on Pyhän Hengen työ ihmisessä ja ei itse tehtävissä mikään mikä Jumalisuuteen tai Pyhyyteen liittyy, koska ihminen on turmeltunut käsittämään itsestään mitään Pyhää!

Ei ihminen taida ymmärtää, ei käsittää, eikä tulla myöskään vanhurskaaksi omasta tahdosta eli mielestä, ei vaan kaikki on Pyhän Hengen työ niin vähän kuin öö Jumala on kenessäkin vaikuttanut oli se paljon tai vähän niin se on aina Pyhän Hengen työ.

Ja silloin kuin ihminen puhuu järjestä jumalansanaa niin ei se vaikuta kuulijassa sellaista hedelmää kuin sen miehen saarna joka on Pyhältä Hengeltä liikutettu. Koska Pyhän Hengen hedelmä on usko ja toivo ja rakkaus! Mutta lihan hedelmä on turmelus!

17

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja sen takia toisten saarnaajien saarnojen jälkeen herää lihan himot, koska he järjestään saarnasivat, ja se kantaa turmelusta,

      Mutta koska saarnamies saarnaa Pyhällä Hengellä, silloin kuulijakin täytetään Pyhällä Hengellä ja se vaikuttaa sitten toista hedelmää siveyttä ja mitä Pyhä Henki sitten ikinä tahtoo vaikuttaa! Tosissa synnintuntoa, toisissa armon tuntoa, toisissa rakkautta, toisissa uskoa, toisissa toivoa, toisissa pitkämielisyyttä, toisissa siveyttä, toisissa parannuksen soveliaita hedelmiä, toisissa se vaikuttaa kuitenkin katkeraa vihaa, mutta jumalanlapsissa se kantaa hyvää hedelmää... Ja en tiedä mitä kaikkea Pyhä Henki vaikuttaa mutta jotain kirjoitin mitä tuli mieleen, ymmärrystä voi avata myös, voi kiitos ääniä synnyttää, voi tehdä paljon sellaista josta vois ensin ajatella että se on lihasta ja tuo ihminen on niin niin hyvä tai ..... Mutta jos Pyhä Henki menee sitten pois hänestä niin tulee muodon muutos, kauniista ja lempeästä ja yms... voi tullakin jotain muuta... tietenkään Pyhää Henkeä ei voi itse ohjailla ja sen takia kristittykin voi olla riitelijä joskus, mutta silloin se tulee lihasta.

      Yritin vaan sanoa että kun puhutaan jostain hyvästä liittyen kristinuskoon niin se ei koskaan ole lihasta vaan Pyhästä Hengestä!

      Ja kun sen käsittää niin silloin ei lähesty jumalansanaa oman järjen valossa vaan lähestyy ensin Jumalaa ja niinku huokauksen kanssa että Jumala antais viisautta!

      Ja se on tärkeä ymmärtää juuri siitä syystä, koska liha kantaa turmelusta ja öö se ei voi mitään hyvää antaa maallisesti eikä hengellisesti varsinkaan.

      Niin kuin kirjoitettu on(muistista); "anokaa Jumalalta niin te saatte!"

      Siinä on tiivistettynä koko kristinusko eli sen muoto, "anokaa Jumalalta"

      Ei siis järjestä eli kuun valosta vaan Jumalalta!

    • Anonyymi

      Koetelkaa minkakaltaista hedelmää se saarna teissä vaikuttaa siitä te tiedätte olisko se Pyhästä Hengestä ehkä tai lihasta. Sen minä voin sanoa että Karhun Sepon saarnojen jälkeen (huom. En käy seuroissa)ja se lihallisuus joka minussa asuu esim edellinen viikko ja sen Sepon saarnan jälkeen, niin kyllä sitä huomaa sellaisen pienen eron että ei synti enään maistu... En tosin kaikista saarnajista voi sanoa eli antaa samaa tunnustusta, koska toisten saarnaajien saarnojen jälkeen on kaikki perkeleet kimpussa ja ei ainoastaan kimpussa vaan tahtois syntiä tehdä, mutta Karhun Sepon saarnojen jälkeen niin tuntuu että vähän tulee vaikututuksi sellaisesta Hengestä ettei enään tahdo syntiä tehdä!

      Ja sen minä todistan ettei sillä ole sama Henki kaikkien saarnaajien kanssa, koska Karhun Sepon saarnaa se vaikuttaa hyvää hedelmää.

      Ja siitä minä tiedän että hän puhuu Pyhällä Hengellä.

      Ja ei ollut tarkoitus nyt haukkua muita saarnajia vaan ainoastaan antaa esimerkki tapaus että vähän ymmärrätte mitä puhun.

      Että se kantaa eri hedelmää mikä on lihasta eli järjestä ja se mikä on Pyhästä Hengestä!

      Ja juuri siitä syystä Karhun Sepon saarnoja häiritään. Koska en tiedä. En halua sanoa ääneen sitä mitä ajattelen mutta ehkä luitte rivien välistä jotain.

    • Anonyymi

      Miksi valehtelet? 100% syntisyys on fakta, riippumatta siitä käsittääkö ihminen sitä vai ei. Oman 100% syntisayytensä käsittäminen kuten elävä uskokin on kokonaan Jumalan lahja, mitään muuta täällä ei opeteta.

      Mutta, koska sellaista uskoa on aivan valtavasti kristinuskon piirissä, jossa synnistä opetetaan väärin, (pinnallisesti) ikään kuin syntiseksi tultaisiin vasta synneiksi miellettyjen tekojen kautta.

      Syntiset teot ovat MEISSÄ ASUVAN synnin seurausta.

      Ja synti on ihmisessä (lihassamme) poisottamaton, siksi ihmisen on synnyttävä uudesti, ja vanha ihminen kaikkine (hyvine ja huonoine) tekoinensa on tapettava. Ja haudattava yhdessä Kristuksen kanssa, muutoin ei mitään uutta synny. Syntyy vain hengellisen ylpeyden hedelmänä omiin katumisiinsa, parannuksiinsa, kieltäymyksiinsä ja tekoihinsa rakentavaa omavanhurskautta. Tienaajapoikia ja tyttöjä.

    • Anonyymi

      Kyllä, ainoastaan Tapparakadulta saatu synninpäästö voi tehdä Sinut autuaaksi. RaIMO JA sEPPO OVAT SITÄ MIELTÄ, EI MISTÄÄN MUUALTA AUTUUTTA SAA?

      Juhannusseurat ovat ohi, mitä ne teille antoivat?

    • Anonyymi

      Voi tehdä. Vanhurskauteen tarvitaan rehellisyyttä, totuudenmukaisuutta, myötätuntoa ja toisten kunnioittamista. Jos on hyvä kasvatus tai sopivaa elämänkokemusta, se ei tuota ongelmia tai siihen pyrkiminen on luonnollista. Raamattua ei tarvitse lukea eikä pappeja siinä mielessä kuunnella.

    • >>Koska lopultakaan ihminen ei voi itse mitään tehdä oman vanhurskauttamisensa eteen muuta kuin riisua omansa, ja jos Jumala tahtoo niin Hän antaa Poikansa uskon ja Pyhän Hengen!>>

      Saa juoda viiniä.

      😄😄😄😄😄

      • Anonyymi

        Tuomiota voi kyllä kartuttaa mutta se ei liity taas vanhurskauttamiseen mitenkään.

        Niin se on aina ollut, tappamalla toisen ansaitsen helvetin, mutta tappamatta jättämisellä et saa paikkaa taivaasta.

        Ihminen ei voi itse ansaita vanhurskautta mutta ihminen voi kyllä kartuttaa tuomiotaan itse.


    • Anonyymi

      Iltojen jälleen pimetessä yhtään mitään ei valvota.

    • Anonyymi

      "Ja juuri siitä syystä Karhun Sepon saarnoja häiritään. Koska en tiedä. En halua sanoa ääneen sitä mitä ajattelen mutta ehkä luitte rivien välistä jotain."

      Olenhan minä sen aikaisemmin jo sanonut (Jumala varjelkoot) mutta sen mitä Seppo ja lapinvanhimmat rakentaa, sitä muut saarnaajat työkseen tuhoavat.

      Ei se. No en usko että Seppo pitäisi edes kristittynä minua. Mutta kysymys ei ole varsinaisesti edes siitä onko joku edes valittu ja sitä kautta niin ku edes tervetullut jumalankaan puolesta, vaan kysymys on siitä, että Pyhä Henki kutsuu, mutta liha karsii: se on sinä menet tuonne ja sinä tuonne... Mutta kun Pyhä Henki saarnaa niin se antaa synnin tunnon mutta ei jätä toivottomuuteen niin kuin muutamilla saarnaajilla tapana on jotka järjestään eroittelevat jyvät akanoista eivätkä tunne Pyhän Hengen ääntä eli kuule sitä!

      Pyhä Henki ku saa vaikuttaa silloin saa kokea että minäkin perkeleen kaltaisena olen vielä tervetullut. Mutta kun puhuu se toinen... voi tulla ihan halukin tulla seuroihin, mutta kun toinen puhuu sitten, niin tulee halu juosta pois seuroista ei haluakaan tulla.

      Niin ei siis Karhun Sepolla ole sama Henki. Kun Sepon saarnojen jälkeen tulee halu mennä seuroihin mutta jollain toisella tulee vain ahdistus. Tulee sellainen kelvottomuuden tunne toisten saarnojen jälkeen. Mahdottomuus.

      Eli siis onko armo toisille saarnaajille sitä tämä on nyt kysymys ainoastaan, onko armo toisille saarnaajille sitä että se on niin kuin ehto, että näin pitää tehdä, ja onko armo sitten toisille saarnaajille niin kuin armo, että se on ilo kun syntinen saa synnit anteeksi? Äkkiä tuo kuulostaa samalta mutta joku ymmärtää kuitenkin.

      Omavanhurskaus ei tahdo ymmärtää armoa armona vaan se tahtois armonkin rakentaa joksikin omaksi eikä tahtois käsittää että armo on Jumalan lahja syntiselle. Ja sen takia minä uskon, että muutamien saarnaajien, ei vähimmitem Pyhän Hengen puutoksen takia, vaan myös sen omanvanhurskauden Hengen takia joka heissä, niin kuulijoissa aiheutuu mahdottomuuden tunnetta joka on omaavanhurskautta joka ei tahtois armoa armona käsittää vaan tahtois jotakin omaa pystyttää, että parannuksen tekeminenkin varmaan olis jokin oma ansio joka kuitenkin on vain armo armosta siis kaulaparannus se on vain armo armosta eikä siinä ole mitään omaa.

      Mutta loppujen lopuksi vähän turhaa selitystä no ehkä tuo oli vain yhdelle ihmiselle jos tuon lukee, kaikille muille minä tahdon vain sanoa, että kaikki usko ja kaikki toivo ja kaikki rakkaus joka Kristuksessa on ja Kristuksen kautta käsitetään se on Jumalan lahja ja ei itse otettavissa, ja sen takia on huomion arvoisen tärkeää että kun sinä kuuntelet jumalansanan julistusta, että se sananjulistaja olis sellainen jonka kautta Pyhä Henki niinkuin tahtois työtä tehdä, koska ilman Pyhää Henkeä ei se puhuttu sana vaikuta sinussa mitään, ei uskoa, eikä toivoa eikä myöskään rakkautta ainoastaan Pyhän Hengen kautta voi nämä 3 vahvistua ja sen takia ei ole yhdentekevää ketä sanan julistajaa kuuntelet, toinen turmelee ja toinen rakentaa ja se mikä on Pyhästä Hengestä rakentaa sitä mikä on Pyhää kuin on usko ja toivo ja rakkaus!

      • Anonyymi

        Sitten on vielä yksi asia jonka (minä) sanon ainoastaan Seppo Karhulle, koska en tiedä... Mutta kun Seppo on lapsuuden kristitty tai mitä haluan sanoa että hän on aina ollut niin kuin sisällä jos ymmärrätte... Niin viestin lukee muutkin niin kirjoitan näin kuin en kirjoittaisi suoraan Sepolle. Mutta kun asia on näin että aina sisäpuolella niin sitä ei silleen uskalla tai haluakaan niinkun omiaan purra silleen. Mutta minun on helpompi ulkopuolena olleena/olevana sanoa joitakin asioita kun rakkauden siteen eivä ole silleen päässeet kasvamaan!

        Ja kun Seppo puhui siitä (huom. Omin sanoin!) että "on 12 apostolin lahjat seurakunnassa ja ne on kaikki tärkeät!"

        Niin Seppo uskon kyllä että tiedät, mutta no ehkä sanon tämän sitten kaikille tasapuolisesti että kyllähän me kaikki sen tiedämme että kysymys on niin kuin Pyhän Hengen lahjoista eikä varsinaisesti saarnavirasta! Mutta ei siitä enempää, kyllähän omia aina on hyvä puolustaa Mutta pysytään totuudessa kuitenkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on vielä yksi asia jonka (minä) sanon ainoastaan Seppo Karhulle, koska en tiedä... Mutta kun Seppo on lapsuuden kristitty tai mitä haluan sanoa että hän on aina ollut niin kuin sisällä jos ymmärrätte... Niin viestin lukee muutkin niin kirjoitan näin kuin en kirjoittaisi suoraan Sepolle. Mutta kun asia on näin että aina sisäpuolella niin sitä ei silleen uskalla tai haluakaan niinkun omiaan purra silleen. Mutta minun on helpompi ulkopuolena olleena/olevana sanoa joitakin asioita kun rakkauden siteen eivä ole silleen päässeet kasvamaan!

        Ja kun Seppo puhui siitä (huom. Omin sanoin!) että "on 12 apostolin lahjat seurakunnassa ja ne on kaikki tärkeät!"

        Niin Seppo uskon kyllä että tiedät, mutta no ehkä sanon tämän sitten kaikille tasapuolisesti että kyllähän me kaikki sen tiedämme että kysymys on niin kuin Pyhän Hengen lahjoista eikä varsinaisesti saarnavirasta! Mutta ei siitä enempää, kyllähän omia aina on hyvä puolustaa Mutta pysytään totuudessa kuitenkin!

        Ehkä jäi vähän laimeaksi, kun kristittyjä ne saarnaajatkin haluaa olla, ja niinku no, halusin vaa sanoa että 12 apostolin lahja ei merkitse saarnavirkaa siinä mielessä että jos joku on saarnaaja ja saarnaa toisella tavalla että se tarkoittaisi että hän on yksi 12 sta ja etteikö kuulukaan olla samaa julistusta.

        Eli kysymys on Pyhän Hengen lahjoista. Ei niin ku kuun valosta. Jos me luetaan vaikka Raamattua niin aika äkkiä siitä huomaa että apostolista riippumatta ei se julistus ole kovin erilaista vaikka siinä on kertomus ja saarna osuudet erikseen..

        Kun voidaan puhua lahjasta, mutta lopultakin kun me menemme ihan siihen juureen eli mistä se lahjaa tulee eli Pyhästä Hengestä niin me huomaamme ettei kysymys olekaan enään lahjasta vaan siitä että onko Pyhä Henki vai eikö ole. Koska ei se ihmisen lihasta tule se "lahja"

        Sitä niin kuin yritin kohteliaasti viestiä. Seppo, no rehellisesti sanottuna sinä itse puhuit Johannes Kastajan parannussaarnaasta että se on kuulunut kristillisyydessä aina, mutta Seppo, vain Pyhä Henki saarnaa parannusta ja ole rehellinen Seppo ei se kuulu kaikilta saarnaajilta, toiset saarnaavat pelkkää evankeliumia, toiset pelkkää tuomiota, ainoastaan Pyhä Henki saarnaa kummatkin sekä parannuksen että syntien anteeksi antamusta, ja siinä ei ole kysymys enään lahjasta, vaan Pyhästä Hengestä, ja minä en itse kunnioita nimitystä saarnavirka, minä kunnioitan vain Isää ja Poikaa ja Pyhää Henkeä, ja saarnaajalta uupuu joku niistä, niin on hyvä että veljeä niin kuin kantaa mutta ei niin että pimittää totuuden!

        Ja jos joku saarnaa toisella tavalla, niin sitä ei tule naamioida että 12 lahjaa, ei vaan Pyhä Henki saarnaa aina totuuden ja rakkauden samaan aikaan aina! Ja se 12 apostolin lahja ei tarkoita mitään virkaa vaan de merkitsee Pyhän Hengen lahjaa kenelle Jumala on sen antanut eli Pyhän Hengen!


    • Anonyymi

      "voi tulla ihan halukin tulla seuroihin, "

      Siis Sepon saarnan jälkeen ei siis Sepon anteeksi mutta kun Pyhä Henki saarnaa vaikuttaa niin voi tulla sellainen kutsu.

      Mutta ehkä toi kuulostaa pieneltä, joku joka tuntee mut, tietää et se on aika iso juttu. Mulle.

      Mutta niinku yleisellä tasolla ihmetellen sitä miten puhutte tuhlaajopista tai tytöistä, kun fakta on se, että kun he vielä kävivät seuroissa, niin luuletteko todella että he koskaan olisivat lopettaneet seuroissa käymisen jos se olis tuntunut hyvältä, ei niin ettei he koskaan olis mitään saaneet mutta kokonaisuutena.. tottakai se siementen kylväminen on se oikea totuus yksi meni Kivistöön, yksi orjatappuroihin jne... Mutta on jotenkin en löydä sanaa mutta jotain totuutta on tuossa yllä olevassakin viestissä

      Että ei voi mitään saada ilman Pyhää Henkeä, ja vain Pyhän Hengen alla voi käsittää kristillisyyden, niin se ei ole yhdentekevää kuka saarnaa tai istuu siellä saarnapöydän takana.

      Tottakai se se kivistö ja orjantappurat on osa totuus mutta ei niinku koko totuus, kun en henkilökohtaisesti usko että kukaan haluaa mennä maailmaan, voin olla väärässäkin, mutta kun KS saarnojen jälkeen huomaa ettei halua olla maailmassa niin onhan se vähän eri hedelmää kuin että toisen saarnan jälkeen on ajatus etten saisi mennä maailmaan niin en tässä korota Seppoa sehän on vain ihminen, mutta kun se tahtoo enemmän korvaa antaa Pyhällä Hengelle kuin omalle järjelle niin siitä iloitsee eli hyötyy kuulijakin ja jopa kuuntelupalvelunkin taakse, ja ajattelinhan minäkin jo edelliset 2viikkoa että nyt se oli siinä, ei kiinnosta koki kristillisyyden asia yhtään ei seurakunta, eikä mikää muukaan uskoa lukuunottamatta.

      Puhun turhan pitkään, kaikilla saarnajilla ei ole Pyhää Henkeä tai sitten he eivät kuuntele sitä.

    • Anonyymi

      "Puhun turhan pitkään, kaikilla saarnajilla ei ole Pyhää Henkeä tai sitten he eivät kuuntele sitä."

      HUOMIOIKAA NYT KUITENKIN SE, että mä en tyyliin nyt kuuntele kuin Sepon saarnat mutta...kuitenkin!

    • Anonyymi

      Kristus lupasi pelastaa ihmiset kuolemallaan ristillä.
      Oli he ketä vain,en usko että kukaan saa etumatkaa teollailla tai kuperkeikoilaan mutta sen uskon,Rakkaus avittaa,se Rakkaus jonka pystyt tekemään oli se mitä vain.
      Rakkauteen kuuluu paljon asiaa !

      • Anonyymi

        Lupasiko Kristus liikaa?
        Esimerkiksi esikoislestadiolaiset melko julkisesti kertovat, että vain he voivat ihmiset pelastaa, jos ihmiset vain uskovat esikoislestadiolaisuuteen. Tämä kai on kaikkien asiasta jotakin tietävien mielestä fakta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lupasiko Kristus liikaa?
        Esimerkiksi esikoislestadiolaiset melko julkisesti kertovat, että vain he voivat ihmiset pelastaa, jos ihmiset vain uskovat esikoislestadiolaisuuteen. Tämä kai on kaikkien asiasta jotakin tietävien mielestä fakta?

        Siis faktaa on, että esikoislestadiolaisuus ainakin auttaa sisäistämään kristillistä elämäntapaa.
        Itselleni esimerkiksi tämä on ollut päivänselvää tuollaiset 60 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe