Bilteman pohjamaali

fisherman

Mitä olette laittaneet primeriksi tai minkä praikun päälle olette vetäneet Bilteman maalia ?
Mites nopeammat veneet ( 30s), pelittääkö ?
Kuinka paljon ohennatte ja millä ?

5

1592

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesihiisi

Käsittääkseni käy minkä primerin päälle tahansa.
      Olen itse laittanut International Gelshied 200:n ja myös Hempelin päälle. Ohentanut olen tinnerillä
      Jos laitat juuri uusitun primerin päälle, niin voisi ohentaa vähemmän ja laittaa vaikka kaksi kerrostakin. Eka kerros eri värillä ja toka kerros jollain muulla värillä. Näkee sitten hyvin
      mistä pitää paikata seuraavana vuonna. Ainakin minulla Bilteman maali on toiminut niin hyvin että laitan hoitokerroksen yleensä ohennettuna 40.. 50 %. Tänä keväänä kokeilen kestääkö kaksi kautta, eli en maalaa olleskaan(veneeni on purkkari). Työn iloa !

• Biltema rules

Mulla on nyt ollut kaksi kesää ko. myrkky pohjassa ja on toiminut tosi hyvin. Aion selvitä vielä alkavankin kesän maalaamatta. Korkeintaan jos joltakulta jää purkin pohja yli ,niin laitan vahvistusta kuluvimpiin paikkoihin, mielen virkistykseksi.

• teppe

Onko se bilteman maali ns. perinteistä myrkkymaalia? Mietin vain, että uskaltaako sitä vedellä paatin pohjaan, kun en tiedä mitä mömmöä siellä vanhastaan on.

Joku puhui, ettei ko. maalia voi kuparipohjaisuutensa vuoksi laittaa ainakaan perämoottoriveneisiin? Mitäh?

• Achilles Viggen

Kyllä Bilteman maalia voi perämoottoriveneisiin laittaa, mutta perämoottoreihin tai sisäperän vetolaitteisiin sitä EI SAA laittaa. Maalissa oleva kupari reagoi vedessä alumiinin kanssa ja tuloksena on alumiiniin galvaaninen korroosio. Sinkkipaloista sun muista ei juuri ole hyötyä koska korroosio iskee maalikalvon ja alumiinin rajapinnassa.

Itselläni on vanhan Vatorin pohja ollut jo 5-6 kesää bilteman maalin peitossa ja hyvin toimii, mutta ei kestä kahta kesää. Hitaammissa veneissä kaksikin kesää tulee varmaan kysymykseen kun eroosio ei niin maalikalvoa nakerra.

• Matti A-25526
        Achilles Viggen kirjoitti:

Kyllä Bilteman maalia voi perämoottoriveneisiin laittaa, mutta perämoottoreihin tai sisäperän vetolaitteisiin sitä EI SAA laittaa. Maalissa oleva kupari reagoi vedessä alumiinin kanssa ja tuloksena on alumiiniin galvaaninen korroosio. Sinkkipaloista sun muista ei juuri ole hyötyä koska korroosio iskee maalikalvon ja alumiinin rajapinnassa.

Itselläni on vanhan Vatorin pohja ollut jo 5-6 kesää bilteman maalin peitossa ja hyvin toimii, mutta ei kestä kahta kesää. Hitaammissa veneissä kaksikin kesää tulee varmaan kysymykseen kun eroosio ei niin maalikalvoa nakerra.

Lisäyksenä edelliseen: ei siis kuparipitoisia maaleja perämoottoriin eikä vetolaitteeseen, mutta EI MYÖSKÄÄN alumiiniveneen pohjaan. Kirjoittaja mainitsi kuulleensa, ettei se kävisi perämoottoriveneeseen - tässä on voinut olla joku sekaannus, jos on puhuttu ristiin perämoottoriveneistä yleensä ja sitten tietyistä veneistä tai merkeistä, jotka tehdään alumiinista. Alu-veneen pohjaan jos vetää kuparimaalia, tapahtuu ihan sama ilmiö, jota edellinen kommentti kuvasi: syöpyypi. Alu-veneille on omat myrkkymaalityyppinsä. Tosin alumiini ei pahastu siitäkään, jos jättää sen kokonaan maalaamatta ja aina keväällä ennen vesillelaskua ajaa puhtaaksi sellaisella porakoneeseen kiinnitettävällä nylon-harjalla. Kokeiltu on: näkkien pohjat lähtevät kuin sukupuolitauti Helsingin keskustan kaupunginosasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe