Styyrpuurin halssi nopeampi

Anonyymi-ap

Uutena purjehtijana olen ihmetellyt, että miksi styyrpuurin halssilla vene luovii huomattavasti paremmin kuin paapuurin halssilla. Nopeuseroa vähän yli solmun verran, tai sitten pitää paapuurin halssilla laskea kymmenen astetta alemmas luovikulmassa. Ovatko muut havainneet tällaista omassa veneessään, ja mikä mahtaa olla syynä tällaiseen?

16

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu, toinen halasi vetää itselläkin paremmin. Syitä pohtinut, köli vinossa, masto kallellaan, skuuttikiskot erillisillä asennettu kanteen yms.

      En tiedä, mysteeri vieläkin...

    • Anonyymi

      Voiko tuulimittari olla vinossa: nostat toisella jaksolla liian korkealle ja vauhti katoaa?

    • Anonyymi

      Lokianturi keskellä ja suoraan asennettuna?

    • Anonyymi

      Paatin massat sijoiteltu eri tavalla rungon eri puolille.

      Esimerkiksi täysi vesitankki painaa melko tavalla, samoin akut, veski septitankkeineen....

      Kuorma vaikuttaa samalla tavalla kuin ukot laidalla istumassa. Ei se sen kummempaa ole.

    • Anonyymi

      Tuuli on yleensä kiero eli eri halsseilla pitää ajaa eri tuulikulmaa.

      • Anonyymi

        Mutta ei tuuli aina kierry veneeseen nähden samaan suuntaan, koska sekä veneen kulkusuunta että tuulen suunta vaihtelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei tuuli aina kierry veneeseen nähden samaan suuntaan, koska sekä veneen kulkusuunta että tuulen suunta vaihtelevat.

        Minulle on joskus Kauan Sitten kerrottu että aallot tulee hiukan eri suunnasta kuin tuuli jolloin toisella halssilla joutuu ajamaan enemmän aaltoja vastaan. Tiedä sitten minkä korkuinen aallokko oikeasti vaikuttaa luovilla.


    • Anonyymi

      Kaikki edellä mainitut ja moni mainitsematonkin asia vaikuttaa.

      Oletan, että merkittävimmät tekijät on seuraavat:
      - loki näyttää eri lukemia eri halsseilla (hämää, eli luulet että kulkee huonosti vaikka kulkeekin hyvin)
      - tuulimittari näyttää eri lukemia eri halsseilla (ajat toisella halssilla tuulimittarin hämäämänä liian ylös ja menetät vauhdin)
      - tuulen kiertymän vaikutus suorituskykyyn eri halsseilla on paljon suurempi kuin mitä äkkiseltään arvaisi. Toiselle halssille pitää trimmata reilusti enemmän twistiä kuin toiselle.

      • Anonyymi

        Noita pitää alkaa selvitellä kohta kerrallaan. Lokin näyttämää voi verrata GPS:ään, mutta pitää muistaa, että Suomessakin on virtoja ja niiden ei kuulukaan aina näyttää samaa. Jos lokianturi ei ole keskellä ja varsinkin sen ollessa lähellä köliä, virhettä tulee halssien välillä.

        Tuulen kiertymät voivat olla varsinkin kevätkaudella todella suuria. Ei ole tavatonta, että tuulimittarin mukaan toisella halssilla mennään suoraan vastatuuleen.


    • Anonyymi

      Kiitoksia todella paljon kommenteista! Olen tässä vaiheessa tulkinnut asiaa TWA:sta ja GPS nopeudesta. True Wind Angle on tuulimittarin ja lokin mittausten perusteella plotterin laskema tulos. Ja jos kerran nuo mittaukset voivat olla virheellisiä, niin sitten TWA:kin on virheellinen. Totta on sekin, että melko täysi dieseltankki on styyran puolella. Akut toisella puolella, mutta niiden paino on varmaankin vain 60kg. Septi on styyran puolella ihan laidalla. Pitää pyytää rouvaa istumaan paapuurin puolella paapuurin halssilla. Silläkin lienee vaikutusta.

      • Anonyymi

        Et ole kertonut millaisesta veneestä on kysymys, mutta tyypillisssä usean tonnin painoisissa veneissä et kyllä lokista näe eroa sille kummalla laidalla rouva istuu. Joku kevyt sporttivene on sitten toinen juttu.

        GPS on virran verran pielessä ja ei ole lainkaan tavatonta, että toisella halssilla on vaikkapa 0,5 kn vastavirtaa ja toisella virta on sivusta. Silloin GPS näyttää reilut 0,5 kn enemmän toisella halssilla, kun purjehditaan molempia optimaalisesti samaa nopeutta veden suhteen.

        Tuulimittarien ilmoittama TWA on kovin epätarkka. Hyvin harvalla on kunnolla kalibroitu mittari ja niilläkin tuulen kiertymä vaikuttaa päiväkohtaiseen tulokseen.

        TWA on myös riippuvainen lokin tarkkuudesta. Jos lokianturi näyttää eri tavalla eri halsseilla, TWA muuttuu myös. Miten AWA käyttäytyi?

        Tärkeää olisi saada loki näyttämään tarkasti oikeaa nopeutta veden suhteen ja sitten pyrkiä ajamaan molemmilla halsseilla veneelle optimaalista vauhtia. Sitten voit GPS:n trackistä katsoa ovatko vendakulmat asiallisia. Veneestä ja tuulesta riippuen 80-90 astetta on hyvä, 100 jo varsin huono. Sen jälkeen voit alkaa miettiä miksi toisella halssilla on vaikeampaa vai johtuuko se vain mittariston virheistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole kertonut millaisesta veneestä on kysymys, mutta tyypillisssä usean tonnin painoisissa veneissä et kyllä lokista näe eroa sille kummalla laidalla rouva istuu. Joku kevyt sporttivene on sitten toinen juttu.

        GPS on virran verran pielessä ja ei ole lainkaan tavatonta, että toisella halssilla on vaikkapa 0,5 kn vastavirtaa ja toisella virta on sivusta. Silloin GPS näyttää reilut 0,5 kn enemmän toisella halssilla, kun purjehditaan molempia optimaalisesti samaa nopeutta veden suhteen.

        Tuulimittarien ilmoittama TWA on kovin epätarkka. Hyvin harvalla on kunnolla kalibroitu mittari ja niilläkin tuulen kiertymä vaikuttaa päiväkohtaiseen tulokseen.

        TWA on myös riippuvainen lokin tarkkuudesta. Jos lokianturi näyttää eri tavalla eri halsseilla, TWA muuttuu myös. Miten AWA käyttäytyi?

        Tärkeää olisi saada loki näyttämään tarkasti oikeaa nopeutta veden suhteen ja sitten pyrkiä ajamaan molemmilla halsseilla veneelle optimaalista vauhtia. Sitten voit GPS:n trackistä katsoa ovatko vendakulmat asiallisia. Veneestä ja tuulesta riippuen 80-90 astetta on hyvä, 100 jo varsin huono. Sen jälkeen voit alkaa miettiä miksi toisella halssilla on vaikeampaa vai johtuuko se vain mittariston virheistä.

        Kerran oltiin leikkimielisessä kisassa 2,5 tonnia painavalla veneellä ja ihmeteltiin, miksi toisen puolen luoveissa koko ajan broachattiin. Sitten huomattiin, että kaikki ihmiset (5) sisällä ja ulkona istui samalla laidalla.


      • Anonyymi

        TWA:ta on kohtuullisen turha laittaa mihinkään mittariin saatika sitten seurata ;) Osin kieli poskessa näin sanon, mutta on tuohon lausuntoon perusteensakin:
        - TWA:n laskennassa on aina useita virhetekijöitä: AWA, AWS, BS - jokaisen mittauksessa on virhettä joka kumuloituu laskettuun ja esitettyyn TWA:han. Lisäksi siinä laskennassa on viive.
        - Tosituulella ei purjehdita. Vene purjehtii aina ja vain suhteellisella tuulella. Liikkuvassa veneessä ei oikeasti ole olemassa mitään muuta kuin suhteelinen tuuli.

        Lähde nyt siitä, että purjehdit AWA:lla ja tarkkailet kokonaisuutta sen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TWA:ta on kohtuullisen turha laittaa mihinkään mittariin saatika sitten seurata ;) Osin kieli poskessa näin sanon, mutta on tuohon lausuntoon perusteensakin:
        - TWA:n laskennassa on aina useita virhetekijöitä: AWA, AWS, BS - jokaisen mittauksessa on virhettä joka kumuloituu laskettuun ja esitettyyn TWA:han. Lisäksi siinä laskennassa on viive.
        - Tosituulella ei purjehdita. Vene purjehtii aina ja vain suhteellisella tuulella. Liikkuvassa veneessä ei oikeasti ole olemassa mitään muuta kuin suhteelinen tuuli.

        Lähde nyt siitä, että purjehdit AWA:lla ja tarkkailet kokonaisuutta sen perusteella.

        AWA:ssa on se vika, että pitää olla oikea vauhti, jotta AWA on "normaali". Jos vaikkapa kryssillä optimitilanteessa AWA on 25 ja TWA 40 astetta, pelkän AWAn mukaan ajaminen voi johtaa TWA 35:een ja aivan liian hitaaseen vauhtiin. Ääriesimerkkinä AWA 25 ja TWA 25, jolloin vauhti on nolla.

        Siksi on hyvä katsoa TWA:ta tai vähintäänkin muistaa pitää venevauhti riittävänä myös vendan jälkeen.

        Sama ongelma on myös virtaslangoissa. Niiden mukaan kaikki on hienosti tuossa AWA=TWA=25 astetta tilanteessa.

        Veneissä, joissa on tuulimittari, siis yleensä aika isoissa, perstuntuma ei tahdo kertoa miten menee. Tärkein instrumentti on silloin loki, jossa pitää olla se targettien mukainen luku näytti sitten tuulimittari mitä vaan.

        TWS on siksi tärkeä. Ilman sitä ei tiedä targettia. AWS ei sitä kerro oikein ellei aja jo valmiiksi targettia ja oikeaa AWAa.


    • Anonyymi

      Kerrankin järkevä ketju…

    • Anonyymi

      Se on se coriolis voima joka sun venettä kääntää,epäedullisempaan suuntaan.Kone käyntiin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4672
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3182
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2929
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1690
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1274
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      1007
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      921
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      894
    Aihe