Uutena purjehtijana olen ihmetellyt, että miksi styyrpuurin halssilla vene luovii huomattavasti paremmin kuin paapuurin halssilla. Nopeuseroa vähän yli solmun verran, tai sitten pitää paapuurin halssilla laskea kymmenen astetta alemmas luovikulmassa. Ovatko muut havainneet tällaista omassa veneessään, ja mikä mahtaa olla syynä tällaiseen?
Styyrpuurin halssi nopeampi
16
903
Vastaukset
- Anonyymi
Juu, toinen halasi vetää itselläkin paremmin. Syitä pohtinut, köli vinossa, masto kallellaan, skuuttikiskot erillisillä asennettu kanteen yms.
En tiedä, mysteeri vieläkin... - Anonyymi
Voiko tuulimittari olla vinossa: nostat toisella jaksolla liian korkealle ja vauhti katoaa?
- Anonyymi
Lokianturi keskellä ja suoraan asennettuna?
- Anonyymi
Paatin massat sijoiteltu eri tavalla rungon eri puolille.
Esimerkiksi täysi vesitankki painaa melko tavalla, samoin akut, veski septitankkeineen....
Kuorma vaikuttaa samalla tavalla kuin ukot laidalla istumassa. Ei se sen kummempaa ole. - Anonyymi
Tuuli on yleensä kiero eli eri halsseilla pitää ajaa eri tuulikulmaa.
- Anonyymi
Mutta ei tuuli aina kierry veneeseen nähden samaan suuntaan, koska sekä veneen kulkusuunta että tuulen suunta vaihtelevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei tuuli aina kierry veneeseen nähden samaan suuntaan, koska sekä veneen kulkusuunta että tuulen suunta vaihtelevat.
Minulle on joskus Kauan Sitten kerrottu että aallot tulee hiukan eri suunnasta kuin tuuli jolloin toisella halssilla joutuu ajamaan enemmän aaltoja vastaan. Tiedä sitten minkä korkuinen aallokko oikeasti vaikuttaa luovilla.
- Anonyymi
Kaikki edellä mainitut ja moni mainitsematonkin asia vaikuttaa.
Oletan, että merkittävimmät tekijät on seuraavat:
- loki näyttää eri lukemia eri halsseilla (hämää, eli luulet että kulkee huonosti vaikka kulkeekin hyvin)
- tuulimittari näyttää eri lukemia eri halsseilla (ajat toisella halssilla tuulimittarin hämäämänä liian ylös ja menetät vauhdin)
- tuulen kiertymän vaikutus suorituskykyyn eri halsseilla on paljon suurempi kuin mitä äkkiseltään arvaisi. Toiselle halssille pitää trimmata reilusti enemmän twistiä kuin toiselle.- Anonyymi
Noita pitää alkaa selvitellä kohta kerrallaan. Lokin näyttämää voi verrata GPS:ään, mutta pitää muistaa, että Suomessakin on virtoja ja niiden ei kuulukaan aina näyttää samaa. Jos lokianturi ei ole keskellä ja varsinkin sen ollessa lähellä köliä, virhettä tulee halssien välillä.
Tuulen kiertymät voivat olla varsinkin kevätkaudella todella suuria. Ei ole tavatonta, että tuulimittarin mukaan toisella halssilla mennään suoraan vastatuuleen.
- Anonyymi
Kiitoksia todella paljon kommenteista! Olen tässä vaiheessa tulkinnut asiaa TWA:sta ja GPS nopeudesta. True Wind Angle on tuulimittarin ja lokin mittausten perusteella plotterin laskema tulos. Ja jos kerran nuo mittaukset voivat olla virheellisiä, niin sitten TWA:kin on virheellinen. Totta on sekin, että melko täysi dieseltankki on styyran puolella. Akut toisella puolella, mutta niiden paino on varmaankin vain 60kg. Septi on styyran puolella ihan laidalla. Pitää pyytää rouvaa istumaan paapuurin puolella paapuurin halssilla. Silläkin lienee vaikutusta.
- Anonyymi
Et ole kertonut millaisesta veneestä on kysymys, mutta tyypillisssä usean tonnin painoisissa veneissä et kyllä lokista näe eroa sille kummalla laidalla rouva istuu. Joku kevyt sporttivene on sitten toinen juttu.
GPS on virran verran pielessä ja ei ole lainkaan tavatonta, että toisella halssilla on vaikkapa 0,5 kn vastavirtaa ja toisella virta on sivusta. Silloin GPS näyttää reilut 0,5 kn enemmän toisella halssilla, kun purjehditaan molempia optimaalisesti samaa nopeutta veden suhteen.
Tuulimittarien ilmoittama TWA on kovin epätarkka. Hyvin harvalla on kunnolla kalibroitu mittari ja niilläkin tuulen kiertymä vaikuttaa päiväkohtaiseen tulokseen.
TWA on myös riippuvainen lokin tarkkuudesta. Jos lokianturi näyttää eri tavalla eri halsseilla, TWA muuttuu myös. Miten AWA käyttäytyi?
Tärkeää olisi saada loki näyttämään tarkasti oikeaa nopeutta veden suhteen ja sitten pyrkiä ajamaan molemmilla halsseilla veneelle optimaalista vauhtia. Sitten voit GPS:n trackistä katsoa ovatko vendakulmat asiallisia. Veneestä ja tuulesta riippuen 80-90 astetta on hyvä, 100 jo varsin huono. Sen jälkeen voit alkaa miettiä miksi toisella halssilla on vaikeampaa vai johtuuko se vain mittariston virheistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole kertonut millaisesta veneestä on kysymys, mutta tyypillisssä usean tonnin painoisissa veneissä et kyllä lokista näe eroa sille kummalla laidalla rouva istuu. Joku kevyt sporttivene on sitten toinen juttu.
GPS on virran verran pielessä ja ei ole lainkaan tavatonta, että toisella halssilla on vaikkapa 0,5 kn vastavirtaa ja toisella virta on sivusta. Silloin GPS näyttää reilut 0,5 kn enemmän toisella halssilla, kun purjehditaan molempia optimaalisesti samaa nopeutta veden suhteen.
Tuulimittarien ilmoittama TWA on kovin epätarkka. Hyvin harvalla on kunnolla kalibroitu mittari ja niilläkin tuulen kiertymä vaikuttaa päiväkohtaiseen tulokseen.
TWA on myös riippuvainen lokin tarkkuudesta. Jos lokianturi näyttää eri tavalla eri halsseilla, TWA muuttuu myös. Miten AWA käyttäytyi?
Tärkeää olisi saada loki näyttämään tarkasti oikeaa nopeutta veden suhteen ja sitten pyrkiä ajamaan molemmilla halsseilla veneelle optimaalista vauhtia. Sitten voit GPS:n trackistä katsoa ovatko vendakulmat asiallisia. Veneestä ja tuulesta riippuen 80-90 astetta on hyvä, 100 jo varsin huono. Sen jälkeen voit alkaa miettiä miksi toisella halssilla on vaikeampaa vai johtuuko se vain mittariston virheistä.Kerran oltiin leikkimielisessä kisassa 2,5 tonnia painavalla veneellä ja ihmeteltiin, miksi toisen puolen luoveissa koko ajan broachattiin. Sitten huomattiin, että kaikki ihmiset (5) sisällä ja ulkona istui samalla laidalla.
- Anonyymi
TWA:ta on kohtuullisen turha laittaa mihinkään mittariin saatika sitten seurata ;) Osin kieli poskessa näin sanon, mutta on tuohon lausuntoon perusteensakin:
- TWA:n laskennassa on aina useita virhetekijöitä: AWA, AWS, BS - jokaisen mittauksessa on virhettä joka kumuloituu laskettuun ja esitettyyn TWA:han. Lisäksi siinä laskennassa on viive.
- Tosituulella ei purjehdita. Vene purjehtii aina ja vain suhteellisella tuulella. Liikkuvassa veneessä ei oikeasti ole olemassa mitään muuta kuin suhteelinen tuuli.
Lähde nyt siitä, että purjehdit AWA:lla ja tarkkailet kokonaisuutta sen perusteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TWA:ta on kohtuullisen turha laittaa mihinkään mittariin saatika sitten seurata ;) Osin kieli poskessa näin sanon, mutta on tuohon lausuntoon perusteensakin:
- TWA:n laskennassa on aina useita virhetekijöitä: AWA, AWS, BS - jokaisen mittauksessa on virhettä joka kumuloituu laskettuun ja esitettyyn TWA:han. Lisäksi siinä laskennassa on viive.
- Tosituulella ei purjehdita. Vene purjehtii aina ja vain suhteellisella tuulella. Liikkuvassa veneessä ei oikeasti ole olemassa mitään muuta kuin suhteelinen tuuli.
Lähde nyt siitä, että purjehdit AWA:lla ja tarkkailet kokonaisuutta sen perusteella.AWA:ssa on se vika, että pitää olla oikea vauhti, jotta AWA on "normaali". Jos vaikkapa kryssillä optimitilanteessa AWA on 25 ja TWA 40 astetta, pelkän AWAn mukaan ajaminen voi johtaa TWA 35:een ja aivan liian hitaaseen vauhtiin. Ääriesimerkkinä AWA 25 ja TWA 25, jolloin vauhti on nolla.
Siksi on hyvä katsoa TWA:ta tai vähintäänkin muistaa pitää venevauhti riittävänä myös vendan jälkeen.
Sama ongelma on myös virtaslangoissa. Niiden mukaan kaikki on hienosti tuossa AWA=TWA=25 astetta tilanteessa.
Veneissä, joissa on tuulimittari, siis yleensä aika isoissa, perstuntuma ei tahdo kertoa miten menee. Tärkein instrumentti on silloin loki, jossa pitää olla se targettien mukainen luku näytti sitten tuulimittari mitä vaan.
TWS on siksi tärkeä. Ilman sitä ei tiedä targettia. AWS ei sitä kerro oikein ellei aja jo valmiiksi targettia ja oikeaa AWAa.
- Anonyymi
Kerrankin järkevä ketju…
- Anonyymi
Se on se coriolis voima joka sun venettä kääntää,epäedullisempaan suuntaan.Kone käyntiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1225907Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745102016Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk261346Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111253Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861113Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481015- 64981
- 65921
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59905Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.24904