F650

2xbmw

pyörän hankinta edessä.
F650 kiinnostaisi kovasti.
Kertokaa onko hyvää syytä olla hankkimatta ko. pyörää?

Koska ko. pyörän valmistus alkanut??

Jos verrataan saman hinta luokan(alle 5ke) esim. yamaha KLE tai Suzuki DR, mielipiteitä...

10

5170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Funduro

      Itselläni on ollut Funduro jo muutaman vuoden. Olen usein ollu aikeissa vaihtaa, mutta en ole keksinyt parempaakaan pyörää käyttötarkoitukseeni, siis rajallinen harrastusbudjetti huomioiden. Se on kiva sorateiden kulkija yksin ajavalle.
      Hyviä puolia:
      - edullinen
      - luotettava
      - helppo ja halpa huoltaa
      - yli 300km toimistasäde vakiotankilla, Acerbicin leilillä jopa 500km
      - ajoasento on hyvä alle 180 cm kuskille, sillä ajelee helposti 1000 km päivätaipaleita.
      - hyvä kompromissi sekalaiseen ajoon, asfaltilla kiva, toimii loistavasti sorateillä, maastossa loppuu jousutus ja painoa on liikaa, mutta pieniä offaripätkiäkin voi ajaa kunhan ei yritä pysytellä Kotarien perässä. Runkokin voisi olla vähän jämäkämpi.

      Pyörän valmistus alkoi 93 loppupuolella. Vuoteen 99 saakka ne on Italiassa, Aprilian tehtaalla tehtyjä, sen jälkeen valmistus siityi Berliiniin, BMW:n Spandaun tehtaille. Moottorina on itävaltalainen Rotax, siis mikään aito baijerilainen se ei ole. Vuoden 99 jälkeen pyörä on kokolailla eri pyörä.

      DR on huomattavasti maastokelpoisempi, paremmin jousitettu, kevyempi, epämukavampi, monien mielestä myös epäluotettavampi kuin Funduro. Yamahalla ei ole KLE mallia, taidat tarkoittaa Kawaa? KLE on aikalailla samatyyppinen pyörä kuin Funduro. Kawasakilta oma valintani olisi kuitenkin KLX. Honda TransAlp menee myös samaan kategoriaan Funduron kanssa. TA on twininä 2 päällä parempi, mutta vastaavasti funduro on ketterämpi ja helpompi huoltaa.

      Miksikö ei kannata hankkia Funduroa:
      - jos olet tehofriikki, hanki kyykky
      - jos kuljetat matkustajaa, hanki iso GS
      - jos ajat paljon maastossa, hanki pyörä, joka painaa noin 150 kg ja jossa on kunnon jousitus, siis 25-30 cm joustot. Omalla kohdallani suurimmat miinukset tulevat juuri Funduron halvoista jousituskomponenteista. Saisihan siihen huippulaatuisen WP:n takaiskarin vajaalla tuhannella eukalla ja Paiolin etuhaarukan parilla tonnilla, mutta eipä taida kannattaa.
      - jos ajat pitkää matkaa asfaltilla, hanki katettu matkapyörä
      - 19 tuuman etuvanne pienentää nappularengasvalikoiman käytännössä Mezelerin Karoon ja Continentaalin TKC80:een.

      Käypäs katsomassa www.f650.com, sieltä löytyy lähes kaikki pyörään liittyvä tieto. Toinen must saitti on www.matkaendurot.net

      --Funduro

      • 2xbmw

        juu tarkoitin Kawa KLE:tä
        kiitos sain paljon hyvää tietoa.
        Aloittelija kun on pyörä hommissa tarttee kysellä ensin ettei osta ihan mitä sattuu.


      • Pakko kiittää

        Harvinaisen asiallinen kirjoitus, pakko kiittää kirjoittajaa, vaikka itse olenkin enemmän matkapyöräilijä. Turvallista mp-kesää kaikille!


      • Girlie
        Pakko kiittää kirjoitti:

        Harvinaisen asiallinen kirjoitus, pakko kiittää kirjoittajaa, vaikka itse olenkin enemmän matkapyöräilijä. Turvallista mp-kesää kaikille!

        Kyllä todella! Oli niin tämäkkä paketti tietoa k.o pyörästä, jotta todellakin myös minulta iso kiitos! Itse olen kohta ajellut 11 v Transalpilla, mutta pitäisi saada kakkospyörä(=ykköspyörä! Honda jäisi kakkoseksi) perheeseen. Olen kokeillut DR800 myös, mutta ei istunut käteen, vaikka vääntöä kyllä löytyi vaikka muille jakaa! Ja olen myös katsellut tuota Funduroa "sillä silmällä", kiinnostaa kovasti, ja kun itse menen mieluummin maanteitä kuin maastoja pitkin, vaikuttaisi ihan mielekkäältä hankinnalta!
        Kuivaa, turvallista ja sakotonta kesää vaan kaikille motoristeille!


      • r1150r
        Pakko kiittää kirjoitti:

        Harvinaisen asiallinen kirjoitus, pakko kiittää kirjoittajaa, vaikka itse olenkin enemmän matkapyöräilijä. Turvallista mp-kesää kaikille!

        ...näin hyviä juttuja varsinkin näillä sivuilla. Selvästi alan miehiä.


      • Saksasta

        Hain just alkuviikosta tuollaisen vehkeen Etelä-Saksasta. Hintaa 3500 euroa ja ajettu 9000km. Tänään pääsin ekaa kertaa päristelemään Suomessa ja hauskaa oli (ensimmäinen moottoripyöräni). Se hieman yllätti, tai ainakin vaatii totuttelua, että kaasulta moottorijarrulle päästettäessä kone jarruttaa melko rajusti. Eli sellaisen tasaisen nykimättömän ajon opettelu vaatii hieman aikaa. Toki ketjujen kiristäminen ja tyhjäkäynnin nostamien voisivat myös auttaa "ongelmaan".

        Pyörä on ainakin omasta mielestäni helppo ja kiva ajaa sekä sopii kuin nyrkki silmään suomalaisille maantienopeuksille 60-100km/h. Moottoritielle en ainakaan noilla välityksillä lähtisi, mutta ei sitä sinne ole edes tarkoitettu. Parasta siinä on se ison nelitahtienduron jytinä, kun on aika vääntää kahvasta...


      • Funduro
        Saksasta kirjoitti:

        Hain just alkuviikosta tuollaisen vehkeen Etelä-Saksasta. Hintaa 3500 euroa ja ajettu 9000km. Tänään pääsin ekaa kertaa päristelemään Suomessa ja hauskaa oli (ensimmäinen moottoripyöräni). Se hieman yllätti, tai ainakin vaatii totuttelua, että kaasulta moottorijarrulle päästettäessä kone jarruttaa melko rajusti. Eli sellaisen tasaisen nykimättömän ajon opettelu vaatii hieman aikaa. Toki ketjujen kiristäminen ja tyhjäkäynnin nostamien voisivat myös auttaa "ongelmaan".

        Pyörä on ainakin omasta mielestäni helppo ja kiva ajaa sekä sopii kuin nyrkki silmään suomalaisille maantienopeuksille 60-100km/h. Moottoritielle en ainakaan noilla välityksillä lähtisi, mutta ei sitä sinne ole edes tarkoitettu. Parasta siinä on se ison nelitahtienduron jytinä, kun on aika vääntää kahvasta...

        Mukavia kilometrejä ST:llä!

        Pyörässäsi ei taida olla vakioputki, jos jytisee :)

        Moottorijarrutus on aika voimakas kaikissa isoissa nelareissa. Pidä vaan kethussa riittävästi välystä ja opettele kaasunkäyttö. Liian tiukka ketju lyhentää ketjun, hammastrattaiden ja laakereiden käyttöikää.

        Kiitokset lukijoille positiiviesta palautteesta ja hyvää kesää!

        --Funduro


      • fun..ro
        Funduro kirjoitti:

        Mukavia kilometrejä ST:llä!

        Pyörässäsi ei taida olla vakioputki, jos jytisee :)

        Moottorijarrutus on aika voimakas kaikissa isoissa nelareissa. Pidä vaan kethussa riittävästi välystä ja opettele kaasunkäyttö. Liian tiukka ketju lyhentää ketjun, hammastrattaiden ja laakereiden käyttöikää.

        Kiitokset lukijoille positiiviesta palautteesta ja hyvää kesää!

        --Funduro

        Hyvää keskustelua...


      • jannu
        fun..ro kirjoitti:

        Hyvää keskustelua...

        harkinnassa sama pyörä, ehkä f650gs. Maailmalta kantautunut viestejä vm2000-2001 ruiskujen ohjelmaongelmista. Onko ongelmia ollut Euroopan malleissa, vai onko ongelmat johtuneet USA:n tiukoista saastenormeista?
        Kumpi parempi, vanhempi kaasarimalli Funduro vai ruiskulla varustettu gs tai dakar?


      • AJM
        jannu kirjoitti:

        harkinnassa sama pyörä, ehkä f650gs. Maailmalta kantautunut viestejä vm2000-2001 ruiskujen ohjelmaongelmista. Onko ongelmia ollut Euroopan malleissa, vai onko ongelmat johtuneet USA:n tiukoista saastenormeista?
        Kumpi parempi, vanhempi kaasarimalli Funduro vai ruiskulla varustettu gs tai dakar?

        Katso www.matkaendurot.net Sielä keskusteltu ruiskuongelmasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1642
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      884
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      766
    7. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      673
    Aihe