ampiaisia...

bzz

Haluaisin kysyä, että olenko yksin ongelmani kanssa...Eli pelkään ampiaisia ja mehiläisiä yli kaiken..tuntuu että tämä pahenee vuosi vuodelta. Enkä edes tiedä mitä niissä pelkään.Tiedän ettei pisto satu, enkä sitä niin panikoikkaan. Kuitenkin kun vain kuulenkin tuon inhottavan äänen henki salpaantuu ja iskee paniikki.
Kun joudun lähtemään ulos mietin uskallanko...iltaisin toivon, että huomenna sataisi niin en joutuisi pelkäämään. Tämä alkaa mennä jo liian pitkälle ja kanssaeläjänikin hermostuu kun ei voi esim. ikkunoita avata tuulettaakseen.

Pyytäisin nyt teiltä viisaammilta apua..mitä voisin tehdä, että pystyisin taas elämään normaalia elämää ja nauttimaan kesästä?!?!

21

4187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ampparikammo

      Et ole yksin ampiaispelon kanssa vaikka oma pelkoni ei rajoita elämää noin paljoa kun olen saanut tolkutettua itelleni ettei niitä ainakaan etukäteen ole järkeä pelätä. Mutta sitten kun nään ja kuulen sellaisen jossain lähellä...alan panikoida ja yritän juosta karkuun, ja sitten kun se tilanne on ohi, meinaan joskus ruveta itkemään. Minusta on myös käsittämätöntä, että joku uskaltaa nitistää sisällä ikkunalasissa kävelevän ampiaisen paperinpalan avulla.

      Tuntuu tosi tyhmältä tuommonen kun nyt ajattelee mutta ei sille mitään mahda. Olen pelännyt niitä niin kauan kuin muistan (oon nyt 20 v.) ja kummallista tässä on se, ettei minua ole ikinä pistänyt tai purrut mikään paarmaa pahempi ötökkä. Voi siis olla että kuvittelen sen piston hirveämmäksi kuin mitä se oikeasti on, tosin tuon takia mietin sitten sitäkin että voinko saada jonkun kamalan allergisen reaktion siitä ensimmäisestä.

      Olen miettinyt, että voisin yrittää korjata vääristynyttä käsitystäni niistä lukemalla jotain tietokirjoja...eihän ne voi olla mitään "älykkäitä" hyönteisiä, jotka huvikseen lentelevät pistämässä ihmisiä vaikka lähinnä tuolta tuntuu aina siinä tilanteessa. Toisaalta säikähdän joka kerta niin paljon, ettei siinä järkiajattelu oikein pelaa ja siitähän tuo ongelma syntyykin.

      Eli...en osaa antaa mitään hyviä neuvoja mutta et varmasti ole ainoa joka kammoaa ampiaisia. Valitettavasti kaikki ei suhtaudu kovin ymmärtävästi tähän...mutta enhän minäkään näe esim. hämähäkeissä mitään pelättävää. Harmi vaan jos Suomen muutenkin lyhyt kesä menee noiden takia pilalle. :(

      • bzz

        Onpa helpotus kuulla että on muitakin!!

        Tosiaan, kaikki eivät ole yhtä ymmärtäväisiä asian suhteen. Minullekkin vain nauretaan ja huomautellaan asiasta "et voi pelätä noin paljoa","älä nyt viitsi, ei ne mitään tee" yms. Kunpa se olisikin niin helppoa...eiväthän he ymmärrä miltä minusta tuntuu, luulevat että "tahallani" pelleilen.

        Yritän myös tolkuttaa itselleni että eivät ne nyt päälle hyökkää heti kun ulos astuu, etteivät ne edes tule lähelle jos ei satu seisomaan niiden lentoreitin varressa...mutta,mutta...eihän se silti auta. Vaikka järjellä yrittää ajatella niin silti jokin paniikki-hirviö sisälläni aiheuttaa kamalan tunteen kun sellainen pörisijä ilmestyy näköpiiriin.

        Ei kai tässä kohta auta muu kuin kääntyä ammattiauttajan puoleen...en nimittäin haluaisi pilata kesiäni yhden TYPERÄN ampiaiskammon takia...mutta minkäs teet kun vain niin kovasti PELOTTAA!!!!!!


      • surrrurrr
        bzz kirjoitti:

        Onpa helpotus kuulla että on muitakin!!

        Tosiaan, kaikki eivät ole yhtä ymmärtäväisiä asian suhteen. Minullekkin vain nauretaan ja huomautellaan asiasta "et voi pelätä noin paljoa","älä nyt viitsi, ei ne mitään tee" yms. Kunpa se olisikin niin helppoa...eiväthän he ymmärrä miltä minusta tuntuu, luulevat että "tahallani" pelleilen.

        Yritän myös tolkuttaa itselleni että eivät ne nyt päälle hyökkää heti kun ulos astuu, etteivät ne edes tule lähelle jos ei satu seisomaan niiden lentoreitin varressa...mutta,mutta...eihän se silti auta. Vaikka järjellä yrittää ajatella niin silti jokin paniikki-hirviö sisälläni aiheuttaa kamalan tunteen kun sellainen pörisijä ilmestyy näköpiiriin.

        Ei kai tässä kohta auta muu kuin kääntyä ammattiauttajan puoleen...en nimittäin haluaisi pilata kesiäni yhden TYPERÄN ampiaiskammon takia...mutta minkäs teet kun vain niin kovasti PELOTTAA!!!!!!

        Olen 16-vuotias tyttönen ja joka kesä on kammottava. Etenkin sen takia, että olemme mökillä. Heti kun kuulen ampiaisen pörräävän muutaman metrin päässä, alan saada paniikkihäiriön oireita ja jos se pörrää metrin päässä, juoksen kuin hullu sellaiseen paikkaan, missä ei ole pienintäkään reikää, mistä ne pääsisivät.

        Yleesnä tuota tapahtuu saunalla ja kirmaan sitten päätaloon. Äiti halveksii tuota pelkoani sanoen esim. :
        -"Et sä oikeasti voi pelätä noin paljon."
        -"Tuohan on täysin typerää."
        -"Jos sä vielä juokset pois, niin et saa sitä tai tätä."
        -"Tule heti takaisin" ja alkaa huutaa

        Yleensä ampiaiset tulevat pörräämään ympärilleni, vaikka minulla ei ole kesäisi mitään hajustetta... jotenkin tuntuu, että pelon iskiessä meistä lähtisi jotain feromoneja, joita ne sitten aistivat ja kiusaavat sen takia. Kuvittele tilanne: minä, vanhemmat ja veli saunalla. Sinne pörrää yksi ampiainen. Sitten se tulee pörräämään luokseni. Juoksen pois. Tulen myöhemmin takaisin ja menen takaisin istumaan. Paikalle saapuu toinen ampiainen, joka tule taas minun luokseni.


      • bzz
        surrrurrr kirjoitti:

        Olen 16-vuotias tyttönen ja joka kesä on kammottava. Etenkin sen takia, että olemme mökillä. Heti kun kuulen ampiaisen pörräävän muutaman metrin päässä, alan saada paniikkihäiriön oireita ja jos se pörrää metrin päässä, juoksen kuin hullu sellaiseen paikkaan, missä ei ole pienintäkään reikää, mistä ne pääsisivät.

        Yleesnä tuota tapahtuu saunalla ja kirmaan sitten päätaloon. Äiti halveksii tuota pelkoani sanoen esim. :
        -"Et sä oikeasti voi pelätä noin paljon."
        -"Tuohan on täysin typerää."
        -"Jos sä vielä juokset pois, niin et saa sitä tai tätä."
        -"Tule heti takaisin" ja alkaa huutaa

        Yleensä ampiaiset tulevat pörräämään ympärilleni, vaikka minulla ei ole kesäisi mitään hajustetta... jotenkin tuntuu, että pelon iskiessä meistä lähtisi jotain feromoneja, joita ne sitten aistivat ja kiusaavat sen takia. Kuvittele tilanne: minä, vanhemmat ja veli saunalla. Sinne pörrää yksi ampiainen. Sitten se tulee pörräämään luokseni. Juoksen pois. Tulen myöhemmin takaisin ja menen takaisin istumaan. Paikalle saapuu toinen ampiainen, joka tule taas minun luokseni.

        Kuulostaa kovin tutulta tuo sinun kirjoituksesi. Minulle myös monet nauravat ja sanovat vain että yritä nyt olla olla...helppoahan se niille on.

        Myös minusta tuntuu että ampparit löytävät aina minut ja hyökkäävät minun kimppuuni vaikka paikalla olisi muitakin.

        Kesät ovat ihania ja tahtoisin kovasti nauttia, mutta kun en uskalla olla pihalla...koko ajan täytyy kuunnella ja pyöritellä päätään ettei vain pääse pörisijät liian lähelle.

        Tiedän että tämä kuulostaa naurettavalta niistä jotka eivät ampiaisia pelkää, mutta minulle tämä on kuin pitkä painajainen...yritän karkuun, mutta jalat eivät kanna!!

        Kuten jo tuossa aikaisemmin mainitsin niin on kuitenkin todella helpottavaa huomata etten ole yksin pelkoni kanssa!!On siis muitakin joiden sydän tykyttää kahtasataa ulkotiloissa ollessaan...


    • ongelman ytimeen

      Mulla on ollut sama pelko jo vuosia, mutta viime kesänä se lieveni hiukan, kun istuin tahallani mökin terassilla olevan ampiaispesän lähellä viiniä juoden. Pelotti, mutta pikkuhiljaa rentouduin, kun huomasin etteivät ne veijarit musta olleet kiinnostuneet vaan siitä pesänsä duunaamisesta. Istuin ihan alla eivätkä noteeranneet mitenkään vaikka lentoreitin varrella istuin vinkkulasi kourassa. Kävelkää vaikka pelloilla hissukseen, siellähän niitä pyörii. Siten totutte niiden pörräilyyn. Tosin edelleen saan sätkyn, jos vaikka bussissa on amppari eikä sitä pääse pakoon. Ei viitsisi poukkoilla pitkin dösää ... :)

    • amppari

      Minä astuin 6-vuotiaana ampiaispesään ja sain pistoja joka puolelle kehoa. Jälkeenpäin kouluterkka ihmetteli miten selvisin hengissä sillä pistoja oli myös kaulalla ja kasvoissa. Enemmän oikeastaan pelästyin sitä kun auttamaan tullut äitini sai yhden ainoan piston käteensä joka paisui valtavaksi, hän on siis allerginen. Ajattelin että jos siinä olisi käynyt toisinpäin, eli äiti olisi saanut yhtä paljon pistoja kuin minä...

      Nykyäänkin joudun paniikkiin aina kun näen ampiaisen tai kuulen pörinää enkä myöskään uskalla pitää kesällä ikkunoita auki. Ulos sentään uskallan mennä, mutta joskus tuntuu että suorastaan vedän ampiaisia puoleeni. Tuon tapauksen jälkeenkin minua on pari kertaa pistetty eikä pelko ole oikeastaan hävinnyt vaikka onkin vähän lievittynyt. Minäkään en tiedä mikä niissä niin pelottaa; sattuuhan se pisto hiukan mutta moni asia sattuu vielä enemmän. Ehkä pelko on jotain alkukantaista, vaistomaista, niinkuin suurin osa peloista on. Aikanaanhan pelko on auttanut ihmistä selviämään hengissä, mutta nykyään useimmista peloista on enimmäkseen harmia. Ehkä kognitiivinen terapia auttaisi, tai sitten vain yrittäisi järkeillä että pistoon ei kuole ellei ole allerginen.

    • kristalli

      ampiaisen pisto kyllä sattuu, on nimittäin pari kertaa pistänyt. mut toisaalta kerranhan se vaan kirpaisee. ja eihän ne ampiaiset noin vaan pistä, silloin vaan, kun niitä häiritsee tai astuu pesän päälle.

    • XXxxDD

      sama juttu mulla mua on pistänyt amppari 4 kertaa käsiin ja käsivarsiin sen jälkeen en oo ollut ampiaisten lähellä. Mutta hakkasin viime kesänä amppareita pomppu pallolla siis isolla jonkapäällä voi istuu mutta ei niitä tarvi pelätä ei ne tee mitään jos niitä ei härnää.

    • iiiiiiiiiiiiiiiiikkk

      täällä kans yksi ampias kammonen. varsinkin alku kesänä kun kuulee ensimmäiset surinat tulee kauhee paniikki. Nyt kun asun yksin en kanssa uskalla pitää ikkunoita auki kunnolla, koska en uskalla olla samassa tilassa pörriäisen kanssa.
      Oma pelkoni johtuu kyllä allergiasta. Lapsena on pari kertaa ampiainen pistänyt jonka jälkeen pisto kohta turposi muodottomaksi ja kuume hipoi 40.
      Olen nyt vanhemmiten allergisoitunut lisää kaikelle, siitepölylle, hyttysille jne. Viime kesänäkin oli nillka viikon niin turvonnu ettei kenkä mahtunut jalkaan, ja pistäjä oli hyvin pieni paarma... Joten jos nyt pistäis ampiainan niin pelkään sitä että saan jonkun anaflyktisen shokin tai jotain...

    • Ampparikammo

      Minäkin pelkään amppareita, kärpäsiä. Jos amppari olis vaikka täällä asunnossa, juoksisinn heti vessaa, ja lukittautuisin sinne. Ja jos amppari tulisi minua kohti, nii juoksisin tuhatta ja sataa, henkeni edestä.

      • Amppari perhana...

        ajoi minut parvekkeelta sisälle. Hävettää mutta pelkään niitä vaikka olen iso mies.

        Olin joskus yli 10 vuotta sitten kesän vanhempien luona. Pihakeinussa istuessa päivittäin kävi amppari pörräämässä nenän edessä, minusta tuntui että se oli aina se sama. Sitä en pelännyt, sillä oli aina samat lentoreititkin - kävi vaan katsomassa, että "jahas tämä taas täällä".


      • Joku215

        Sama täällä. Jos ampiainen on tullut sisälle niin juoksen vessaan! Ja samoin ulkona jos ampiainen lähestyy niin kyllä juoksen ja kovaa ja ihan heti en pysähdy!


    • Ampparikammo

      Olin parvekkeella tupakalla kerran, nii joku surina kuulu, nii sätkähdin nii pahasti, etten tienny olikse amppari vai kärpänen. :/ .

      Ja kerran kun olin menossa kouluun, nii amppari lenteli mun luona, ja mä tottakai juoksin karkuun sitä kauemmaks.

    • Nettityttö

      Pelko... niin todellista!

      Mä olen kärsinyt aina ampiaisen pelosta, mutta tänä kesänä kaikki on mennyt vain vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Todella, ampiaisen äänen kuuleminen saa minut aivan paniikkiin. Sisällä pysähdyn paikalleni ja vain kuuntelen. Pahinta on se, että en tiedä missä tämä ampiainen / ampiaiset ovat. Voin seistä paikallani yli 10min ennen kuin pystyn itselleni toteamaan: niitä ei ole tai voin paikallistaa ikkunaan tms. tämän pörriäisen. Pelkoni on niin voimakasta, että pääni alkaa kehittämään ääniä, joita ei ole edes olemassa. Silloin tilanne on paha ja voin olla todella kauhuissani kuullessani ääniä, joita ei edes ole olemassa. Ajan kanssa sitten selitän itselleni, että täällä huoneessa ei voi olla ampiaisia, koska en ole edes tuulettanut huoneistoa; senkin vain pelkoni vuoksi. Jos ampiainen todella on asunnossani, tilanne hieman helpottuu paikallistaessani tämän pörriäisen. Olen ostanut tehokkainta suihketta, millä joskus pystyn ötökän tappamaan, välillä naapuristani on iso apu. Myös iltaisin tulen vainoharhaiseksi tuuletuskoneiston kanssa. Kuvittelen siellä pörräävän sata ampiaista. Järki auttaa hieman, ajan kuluessa. Tämä kaikki on aihauttanut sen, että tuuletan vain muiden läsnäollessa. Helteellä mielummin hikoilen sisällä. Olen asian kanssa todella hysteerinen. Mun on pakko hakea tähän apua. Pakko. Tämä fobia saa mut järjiltäni!

    • Sandi3

      Mä oon nyt siis 9 ja mua eka amppari pisti viimevuonna ja sit sinä samana kesänä 3 kertaa viel lisää eli yhteensä 4 kertaa mua on pistäny mut mä pelkään niit iha sikana mut onneks mä oon vast yheksän nii ei tartte asuu yksin.

    • Susanna18

      En pelännyt ampiaisia yhtään, ennen kuin toissa kesänä minua pisti kolme ampiaista (eri kerroilla) ja olen allerginen. Joka kerta seisoin täysin paikoillani ja silti tuik vaan ja aina melkein samaan kohtaan. Onneksi oli kyypakkaus aina mukana. Nyt huomaan että osa kesän ilosta on mennyt, koska pörriäiset ahdistaa ja lastenkin puolesta pelkään.

    • nimimerkkipp

      pelkään joka yö kun menen nukkumaan että huoneessani on ampiainen joka joko suuni tai nenäni kautta pääsee kehoni sisälle ja pistää vaikka kurkkuun. juoksen aina niitä pakoon jos on 3m etäisyydellä edes. en pysty kunnolla istumaan paikallani edes kauaa ulkona kun pelkään aika että joku amppari tulee. pahinta on jos bussiin tulee amppari. sillon yleensä lähen bussista ja venaan uutta 😅

    • Ampiaiskammo

      Mulla myös ampiaiskammo. Tällä hetkellä olen tuttujen kanssa mökillä ja sisällä mökissä ampiainen.oon vetänyt paidan kaulan eteen kun pelkään että pistää ja kuolen. Ja muutenkin jos ulkona näen ampiaisen niin jäödyn enkä voi tehdä mitään.

    • Anonyymi

      Täällä kans ampiais kammoinen nuori
      Yksi päivä menin niin paniikkiin pörriäisen päästessä autoon, että aloin itkeä, ja harvoin itken pelosta😅
      Muutenkin aivan sietämätön kammo nähdä tai kuulla ampiaisten pörinää (jossain Asmr:ssä oli sellaista ja lensi aika äkkiä kuulokkeet päästä!!!)
      Ja jos näytöllä näkyy edes kuva ampiaisesta, en voi koskea sen kohdalle... Pahenee myös vuosi vuodelta...

      Ampiaistaustaa sellainen, että pörröinen kaveri puraisi tai mitä tekikään minua kun olin pieni, se sattui aivan kärkyttävän paljon silloin kämmen selkään kun olin pieni, ja mökin yläkerran lattia oli aina VUORAUTUNUT pörriäisillä, oli kamala näky

      Ehkä mää joskus totun taas

    • Anonyymi

      Huh luulin et oon ainoo.
      Itse olen apiais/mehiläis kammoinen. On hyvin ärsyttävää kun ystävät sanovat ”ei sun niitä tartte pelätä ku ei ne satuta sua jos sä et ärsytä niitä” mutta kuitenkin yhtenä päivänä kun kävelin vaan kadulla ampiainen pisti mua käteen (ja mä en ollu siis tehny yhtään mitään) ja sit lähin kotiin AIKA nopeesti eli juoksin ja itkin täysiä.
      Heti kun vain ajattelenkin ampiaista ja sen tulemista lähelle se saa mun kädet kananlihalle. Mä en ymmärrä et miten mun kaverit ottaa niin rennosti kun ampiainen on lähellä mut mä sit samaan aikaan itken ja juoksen karkuun.
      Joka kesä on täyttä tuskaa! Varsinkin mökillä kun niitä ampiaisia pörrää ihan joka paikassa! Kaikista hirveintä on kuitenkin se et kesällä ampiainen tulee sisälle ja oon ihan paniikissa.
      Aina kun näen ampiaisen tai mehiläisen tulee sellanen olo et ei pysty tekemään mitää. Koko kroppa jäykistyy, puhekyky häviää ja alkaa itkettää. Joskus mun kaveri laittaa youtubesta (kesäsin) jotain ampias videoita josta kuuluu se kirottu bzzzz ääni ja nauraa mulle kun juoksen pakoon ja näyttää kiusallaan kuvia ampiaisista vaikka tietää että en kestä sitä.
      Tuntuu että se pelko ei koskaan lievene tai pahene, se vain on ja mun pitää kestää se.

    • Anonyymi

      Joskus nuorena kesäkuumalla puin vaatetta ja toppatakkia, hanskoja päälle ja laitoin vielä kypärän päähän ja hutkin tennismailalla mun huoneesta ampparia pois,tavarat vain lenteli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3226
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2724
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      117
      2719
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2123
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      175
      1365
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1160
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe