Voiko kk-kierto loppua hitaasti tiputellen?

Anonyymi-ap

Ikää 54 v. Nelikymppisenä kuvioihin tulivat runsaat kk joiden gyne sanoi johtuvan keltarauhashormonin puutteesta, kohtu kehitti paksun limakalvon tämän vuoksi. Viime vuosina runsaus on hellittänyt, mutta pari vuotta sitten tuli uudeksi riesaksi tiputtelu. Tämän vuoksi kävin jälleen gynellä ja tämä gyne sanoi että myoomat puristavat kohtua (ja sen takia sitten limakalvoa lirisee ulos).

Suositeltiin kierukkaa ja kohdonpoistoa, kumpaakaan en halua. Söin Slindaa, mutta sen kanssa vuosin kokoajan. Kokeilen desogestreeliä, ja sain runsaahkot kk jo ekan liuskan 3. viikon alusta.

Olin syömättä mitään ja on ollut minimaalista tippaa joka ei ehdi housuun asti, ja pari kertaa sellainen lirahdus että ehtii. Joku sanoi netissä että hänelle oli gyne sanonut että kohtu voi kasvattaa limakalvoa niinkin ettei se tule normaalisti ulos, ja tällöin kannattaa syödä progesteronia että saa tyhjennysvuotoja aikaiseksi.

Aloitin sitten sen desogestreelin jälleen ja olen toisella viikolla.

On mennyt yli 100 vrk siitä kun sain tuolla em. lääkkeellä sen kuukautisia muistuttaneen vuodon, ja sen koommin ei sellaista sitten ole ollut, tuota tippaa vaan.

Onko teillä edeltänyt menopaussia tiputteluvaihe ja kauanko se oikein kesti?

3

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käsitinkö oikein, että olet 54-vuotias, ja sinulla menee Desogestrel ?
      Itse käytin kyseistä lääkettä vielä nelikymppisenä, ja pari lääkäriä sanoi, ehdottomasti ei.
      Yrittivät vielä tivaamalla tivata, kuka sitä oli minulle kirjoittanut. En toki voinut muistaa, ja ehkä luulivat, etten vain halunnut sanoa. Oikeasti en muistanut.
      Siitä sain sellaisen käsityksen, ettei sitä enää tuolla iällä pitäisi käyttää.
      En tiedä mihin perustuu.

      • Anonyymi

        Gyne syksyllä esitti että kohdunpoisto tai kierukka. En halua kumpaakaan, kun mieluummin odotan että tulee menopaussi ja mahdollisesti myoomat lähtevät surkastumaan. Gyne sitten kirjoitti Slindan. Sillä vuosin solkenaan ja kun puhuin asiasta netissä, muutama ikäisehköni nainen sanoi syövänsä desogestreeliä ja olevansa kokonaan vuotamatta sen kanssa. Ehdotin sitä sitten TK-lääkärille, ja hän kirjoitti sitä.

        Lugesteroni olisi eniten kiinnostanut, mutta TK-lääkäri sanoi ettei se käy minulle kun pitäisi olla säännöllinen kk-kierto. Siinähän ilmeisesti otetaan tabletteja kierron tiettyinä päivinä, eikä kokoajan taikka esim. kolme viikkoa neljästä.

        Oli minullakin se käsitys että ehkäisyvalmisteita ei saa yli 50-vuotiaana enää käyttää mm. tulppariskin takia. Ilmeisesti sitten saa, koska sekä gyne että TK-lääkäri olivat valmiita kirjoittamaan näitä progesteronivalmisteita (eli lääkkeitä joissa ei ole estrogeenia).

        Alkoi tässä juuri 3. viikko tällä kertaa. Kun olen syönyt liuskan loppuun eli 4 vk, jätän syömisen ja katson tuleeko sitä tyhjennysvuotoa. Jos ei, niin en syö enempää. Jos tulee, niin sitten kaiketi syön muutaman kerran vuodessa että saan sen vuodon.

        Luulin tosiaan että kyllä se kohtu aina itse itsensä tyhjäksi hoitaa, mutta mene tiedä sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4116
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1674
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1370
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1066
    Aihe