Olen kerran ollut erään liikuntavammaisen kanssa mukana terveysasemalla hoitajan vastaanotolla. Hoitajalla ei kuulemma ollut velvollisuutta auttaa vammaisen henkilön siirtymisessä. Oli vaikeaa saada hänet siihen pritsille kun sen korkeutta ei voinut säätää. Kutsuttiin toisesta huoneesta joku toinen hoitaja avuksi ja jotenkin saatiin se siirto tehdyksi, vaikka vaikeaa se oli. Hoitajien käytös vammaista henkilöä kohtaan oli mielestäni aika töykeää.
Kotonaan tämä henkilö kyllä itsenäisesti siirtyy, kun on jotain mistä ottaa käsillä kiinni, kuten esim. sängyn nousutuki ja jos se paikka minne siirrytään on oikealla korkuudella. Mutta tällaisia asioita ei kai terveysasemalla huomioida ollenkaan?
Kuulin että lähiaikoina tällä liikuntavammaisella on aika hammaslääkärille. Hän oli kysynyt sosiaalihoitajalta, voisiko saada kaksi avustajaa sille käynnille, mutta se ei kuulemma käy. Hammaslääkärin henkilökunnalla ei ole velvollisuutta auttaa potilasta siirtymisessä. Pystyyköhän hammaslääkäri tekemään toimenpiteen niin että potilas olisi pyörätuolissa? Olen avustajana sillä hammaslääkärikäynnillä. Mietin että mitenkähän siitä selvitään?
Liikuntavammaisen kanssa hammaslääkärillä ja terveysasemalla
3
396
Vastaukset
- Anonyymi
Minuakin avustajana kiinnostaisi tietää kuinka menetellään, ja kuinka ylipäätään saadaan liikuntavammainen hoidettua? Olen ollut hammaslääkärikäynnillä jossa avustettavani hampaat tarkastettiin ja etuhampaita hoidettiin pyörätuolissa, takahammas (jossa myöskin reikä) , jäi hoitamatta. Eivät suostuneet nostamaan turvallisuuteen (sekä itsensä että asiakkaan) vedoten.
- Anonyymi
Eihän niillä ole edes nostolaitteita. Sitä jotenkin luulisi, että terveydenhuollon yksiköissä olisi potilasnostimia, mutta eipä ole. Miettikääpä mitä ongelmia tämä aiheuttaa halvaantuneille potilaille. Olen henkilökohtainen avustaja ja monta kertaa on ollut tämä ongelma, ei esimerkiksi tiedetty missä voi ottaa potilaalle määrätyt röntgenkuvat, koska niitä varten hänet pitäisi saada pois pyörätuolista, mutta ei ole nostinta. Tai sitten tarvittaisiin monta ihmistä nostamaan, mutta niitäkään ei ole, ei ole henkilökuntaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559