Hei, voisiko joku kertoa eroaako lestadiolaisten ripari paljonkin kristittyjen riparista?? Haluaisin tietää sillä siskon tyttöni on itse kristitty ja menee kavereidensa takia lestadiolaiselle riparille (eräriparille). Onko esim. Riparileiri paljonkin erilainen? Kiinnostaisi kaikki mahdollinen aiheesta!
Lestadiolainen leiri
7
981
Vastaukset
- Anonyymi
Se on tosi uskovaisten taivasleiri. Tavalliset riparit on yhtä tyhjän kanssa.
- Anonyymi
Jos se on vanhoillis tai esikoislestaadiolaisten niin siinä on iso ero!
Vanhoillisissa on tuo huoruuden/pedofilian synti luvallisempaa vaikka en osaa sanoa että kuinka paljon. HARKITSE! - Anonyymi
Lestadiolaiset ovat evankelisluterilaisia kristittyjä. Rippikoulu on siis normaali luterilainen rippikoulu. Kansankirkkomme opetus on hyvin pinnallista, lähinnä hauskanpitoa, verrattuna aitoon luterilaiseen opetukseen.
Ilman että kerrotaan mistä lestadiolaisryhmästä on kysymys, ei kukaan voi tämän tarkemmin vastata. Kaikilla ryhmillä ei omia rippikouluja olekkaan.
Omassa ryhmässäni rippikoulu tapahtuu ev.lut. kirkon kanssa yteistyössä. - Anonyymi
Unohdin kertoa, se on srk:n vanhoillislestadiolaisten leiri.
- Anonyymi
Ok. Lestadiolaisuudesta kirjoitettaessa ryhmän mainitseminen on ihan VÄLTTÄMÄTÖNTÄ. Käytänteet ovat niin erilaisia eri ryhmissä. Toiset on aivan pieniä ryhmiä, toiset, kuten vl ovat isompia.
Jännää muuten, että esikoislestadiolaiset ovat huomattavasti vanhoillisempia, kun vanhoillislestadiolaisuutena tunnettu ryhmä. Nämä kaksi porukkaa syntyivät ensimmäisessä hajaannuksessa, kun alkuperäinen lestadiolaisuus lakkasi olemasta, Johan Raattamaan kuoltua, 1800/1900 lukujen taitteessa.
Raattamalaisuutta on lestadiolaisuudessa paljon enemmän, kun Lestadiusta.
Lestadius eli niin vähän aikaa liikkeen alkumetreistä lähtien. Noin 17 vuotta.
Raattamaa johti liikettä n. 40 vuotta. Liike on kuten useimmat tietävät hyvin henkilökeskeinen, johtaja on kingi, ja hänen tulkintansa Raamatusta on liikkeessä totuus. Anonyymi kirjoitti:
Ok. Lestadiolaisuudesta kirjoitettaessa ryhmän mainitseminen on ihan VÄLTTÄMÄTÖNTÄ. Käytänteet ovat niin erilaisia eri ryhmissä. Toiset on aivan pieniä ryhmiä, toiset, kuten vl ovat isompia.
Jännää muuten, että esikoislestadiolaiset ovat huomattavasti vanhoillisempia, kun vanhoillislestadiolaisuutena tunnettu ryhmä. Nämä kaksi porukkaa syntyivät ensimmäisessä hajaannuksessa, kun alkuperäinen lestadiolaisuus lakkasi olemasta, Johan Raattamaan kuoltua, 1800/1900 lukujen taitteessa.
Raattamalaisuutta on lestadiolaisuudessa paljon enemmän, kun Lestadiusta.
Lestadius eli niin vähän aikaa liikkeen alkumetreistä lähtien. Noin 17 vuotta.
Raattamaa johti liikettä n. 40 vuotta. Liike on kuten useimmat tietävät hyvin henkilökeskeinen, johtaja on kingi, ja hänen tulkintansa Raamatusta on liikkeessä totuus.Herätysjohtajan pitää olla poikkeuksellinen henkilö, mutta niillä työklauilla, joilla herätys syntyy, ei voida jatkossa toimia. Ei voida joka pyhä herättää syntistä, vaan jossain vaiheessa on alettav ruokkiminen ja kaitsenta. Siksi LLL ja Raattama olivat erilaiset.
- Anonyymi
lauri.lahtinen kirjoitti:
Herätysjohtajan pitää olla poikkeuksellinen henkilö, mutta niillä työklauilla, joilla herätys syntyy, ei voida jatkossa toimia. Ei voida joka pyhä herättää syntistä, vaan jossain vaiheessa on alettav ruokkiminen ja kaitsenta. Siksi LLL ja Raattama olivat erilaiset.
Kaitsenta joo.
Joh. 10:11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
Joh. 10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
Kristinuskossa julistetaan Jumalan tahtoa, (lakia), joka osoittaa kaikki ihmiset syntisiksi/syyllisiksi Jumalan edessä. Ja syntisille kirkastetaan Jeesusta Kristusta, joka on syntiemme sovitusuhri.
Pyhittyminen on yhä syvenevää synnin ja armon tuntoa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061718
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271462En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931326- 621173
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101058Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1111029Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall216848Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57773- 122763
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20728