Pankin sijoitusneuvojaa ei luottaminen

Anonyymi-ap

Vuonna 2012 pankin sijoitusneuvoja kertoi, ettei lainapääomaa kannata lyhentää kun on alhaiset korot. Jopa välivuosia kannattaisi pitää, neuvoi tämä ystävällinen sijoitusneuvoja. Silloin lainaa oli noin 140000€.

Jos pankin neuvoja olisi kuunneltu ja noudatettu, meillä olisi nyt lainaa jäljellä 70000€ ja korkokustannuksia näillä tiedoin tulisi 15000€ päälle. Mutta kun ei kuunneltu, niin nyt vuonna 2023 laina on maksettu pois.

Tarinan opetus? Älä usko pankkia vaikka mitä sanovat pullakahvien kera.

12

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki sijoitusneuvojat on kusettajia, sinun näkökulmasta. Pankin näkökulmasta yrittävät keinolla millä tahansa tehdä voittoa. Olin 18-vuotiaana hetken rahastosijoittajana. Huonona vuotena pankki peri korkeita kuluja, vaikka sijoitus tuotti tappiota. Menetin 2% pääomaa markkinoille ja 2% lisää pankin palkkioihin huonosta sijoittamisesta. Oikein hyvänä vuotena olisin saanut 5% tuottoa ja pankki veisi omat provikkansa ja kulunsa taas. Pankki tekee sinulla rahaa riippumatta miten markkinat kulkevat ja kuinka hyviä sijoituksia tehdään.

      Tämä toki pätee kaikkeen elämässä. Kannattaa miettiä miksi joku tekee jotain sinua hyödyttävää. Vastaus on, että sinun hyöty on ainoastaan sivutuote, vahinko.

    • Anonyymi

      Just näin👍

    • Anonyymi

      Danske pankissa oli viimeksi "ystävä" noin 40 v. sitten. Suoranaiseksi Viholliseksi danske (silloinen muistaakseni postipankki) muuttui 90-luvun alussa.
      Vanhempien neuvoa noudattaen ( velka on perseestä) maksoimme asuntovelat pois niin pian kuin mahdollista.

      Haans on ollut velaton jo liki 30 vuotta. Ymmärrätte varmaan, mistä se tarkoittaa omassa taloudessa avaajan tapaan.

      Siksi olen varoitellut hölmöläisiä, sillä Velka on vain KUSIAISTEN juoni ja se hyödyttää niitä tähän tapaan:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17652671/tiesitko-etta-suomen-100-000-suurituloisimmalle-jaettiin-perati-50-mrd-euroa-rahaa

      Tämä kusiaiskaartti siis on hyötynyt siitä, että kuspiällä on nyt RUTOSTI velkaa .
      Näet.
      Kuspiän Velka on Kusettajalle puhdasta rahaa, Voittoa !
      (mekanismin kaikki tietää, en jaksa tässä kertoa)

      T. Haans.sea, luotettava ja varma, ei kusettaja !

      • Anonyymi

        Meillä oli velkaa aika lujastikin, mutta ei enää. Kyllä kannatti ottaa, mutta siinä kannattaa pitää yksi päämäärä: kuoleta velka eli vieras pääoma mahdollisimman nopeasti, niin minimoit riskiä ja säästät luottokustannuksissa.


    • Aika kovat on teillä korot. 20+ prossaa en itse ole nähnyt sitten 90-luvun (enkä itse asiassa edes silloinkaan, alle 20 prosasa oli... Ehkä valuuttalainoissa?)

      Itse pidin tietysti lyhennysvapaat, kun kerran sitä ilmaista rahaa oli tarjolla. Eihän siitä paljoa tietenkään tullut, kun lainaa oli aika maltillisesti alle 200 tonnia, mutta kyllä siitä muutama tonni sijoituksiin kertyi.

      Ylimääräisiä lyhennyksiähän voi tehdä koska haluaa, joten oikeasti jos olisitte kuunnelleet niitä neuvoja, olisi teillä nyt velaton asunto ja muutama tonni varallisuutta enemmän. Mutta ne on niitä valintoja.

      • Anonyymi

        Nyt taisit ymmärtää väärin korkolaskun.

        70000€ lainaan tulee korkoja 15000€ nykyisellä korkotasolla ja laina-ajalla, jolloin luottokustannus 70000€ lainasummalle on 85000€. Eli lainan korkokustannus 15000€ sijoittuu useammalle vuodelle kuin yhdelle.

        Mainitsemasi 20% (tai paremminkin 21%) on siinä tapauksessa, jos 70000 euron lainan takaisinmaksuaika on yksi vuosi. Silloin kokonaiskustannus on 15000€ + lainapääoma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt taisit ymmärtää väärin korkolaskun.

        70000€ lainaan tulee korkoja 15000€ nykyisellä korkotasolla ja laina-ajalla, jolloin luottokustannus 70000€ lainasummalle on 85000€. Eli lainan korkokustannus 15000€ sijoittuu useammalle vuodelle kuin yhdelle.

        Mainitsemasi 20% (tai paremminkin 21%) on siinä tapauksessa, jos 70000 euron lainan takaisinmaksuaika on yksi vuosi. Silloin kokonaiskustannus on 15000€ lainapääoma.

        Mutta jos olisit sjoittanut viimeiset 11 vuotta ne rahat, jotka olet käyttänyt lainasi lyhentämiseen, olisi sinulla helposti varaa maksaa lainasi pois koska vaan ja jäisi vielä ylimääräistäkin.


    • Anonyymi

      Meille tyrkytettiin lainaa, mutta päätimme kuitenkin sijoittaa palkasta ylijäävät rahat osakkeisiin. Koko ajan olemme asuneet vuokralla kuin kroisokset ja osakesalkun arvo on tällä hetkellä jo pari miljoonaa euroa.

      Jos olisimme uskoneet pankkia, olisi kannattanut ostaa oma asunto ja lyhentää lainaa pikkuhiljaa. Nyt meillä olisi lähes maksettu asunto eikä mitään muuta vanhuuden varalle. Putkiremontti uhkaisi ja sähköremontti veisi loputkin säästöt kohonneen vastikkeen ja arvonalentuman muodossa, ulkoseinäremontista puhumattakaan.

      Kyllä näin tuhnuna naurattaa teidän velallisten tilanne.

    • Anonyymi

      pörssi laskenut 30%, joten teidänkin sijoituksen arvo tippunut 600 000 euroa

      • Anonyymi

        Ei minulla, olen valinnut osakkeeni hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla, olen valinnut osakkeeni hyvin.

        Tämä keskustelualue on mielenkiintoinen paikka, sillä juttujen perusteella täällä keskustelevat ylimpään tulodesiiliin kuuluvat kansalaiset sekä varakkaimpaan kansanosaan kuuluvat henkilöt. Miten sattuikaan!


    • Anonyymi

      Sijoitusneuvoja ajattelee pankin etua ja pitäisi tajuta, että se laina kannattaa hukata aina siinä kohtaa kun korot alkaa nousta. Ei kauhean vaikeaa matematiikkaa tai logiikkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe