Saanko kaiken tämän alle 40000 eukalla:
-mökkitontti sähköt pienehkön järven rannalta alle 250km Helsingistä
-n.25-30 neliön hirsinen saunamökki (ei talviasuttava), tämän suhteen tekisin mahdollisimman paljon itse
-kaivo
-jonkinlainen ulkohuussi
Onnistuuko vai lopetanko haaveilun?
Onnistuuko 40000€:lla?
9
9180
Vastaukset
- gfdg
Riippuu eniten tontin hinnasta. Jos onnistut löytämään todella halvan tontin, niin voit onnistuakin. Muuten et todellakaan.
- Haaveilija
Ajattelin, että tontti sähköineen maksimissaan 20000 eur. Tälläisia on jonkin verran ollut myynnissäkin (Laatumaa&Bonvesta) keski-suomessa ja etelä-savossa.
- Pekka
40.000 €:n budjetti tuntuu pieneltä, koska rantatonttien hinnat tuolla etäisyydellä maksavat helposti jo yli 20.000 €. Pelkkä sähköliittymä maksaa 4-5.000 € paikasta riippuen. Mökin sähköistämiseen menee helposti töineen ja tarvikkeineen sama 4-5.000 € varustustasosta riippuen. Sähkötyö yleensä pitää teettää ulkopuolisella, ellei itse ole sähkömies/nainen.
Tee kuten minä, eli vaiheista hankinta ja osta ensin kunnon tontti, jolla on riittävästi rakennusoikeutta. Rakenna ensin vaikka pieni saunamökki, jossa voi asustaa kesäaikana. Lisämajoitusta esim. vieraille voi tarjota kesällä teltassa.
Kerää sitten lisää euroja ja rakenna isompi mökki tai ota sähkö siihen pieneen.
Muista että mökkeillessä rahaa kuluu myös vakuutukseen, veneeseen, laituriin, bensaan, ruokaan, onkivehkeisiin yms. tarvikkeisiin. Sähkön myötä sähkölaitos myös lähettää säännöllisesti sähkölaskun. Muita kuluja on tiehoitomaksu, kunnan jätehoitomaksu, kalastusluvat yms.
Taisin jo vastata vähän alkuperäisen kysymyksesi viereenkin, mutta älä kuitenkaan lannistu. Mökkeily on kivaa, kunhan malttaa tehdä sen stressaamatta!- jussi
Oma toteutunut projekti:
- tontti 20 000 euroa
- rantasauna 4" hirsi 25 m2 10 000 euroa
- varasto vierasaitta 3" hirsi 20m2 5000 euroa
- PuuCee 2" "hirsi" Biolanin pönttö 1000 euroa
- grillikatos paksusta hirrestä itse veistämällä 1000 euroa
- laituri 500 euroa
- sekalaiset kulut sis. mm. aurinkosähköt, lohkomiset, konetyötä, tie yms. yms. n. 2500 euroa
YHTEENSÄ: 40 000 euroa, markkinahinta tänä päivänä n. 100 000 euroa
Seuraavaksi vuorossa sähköistys "iso mökki" n. 50m2. Näiden kustannusarvio n. 35 000 euroa joka nostaa markkina-arvon yli 150 000 euron, eli kyllä rakentaminen kannattaa aina... - rakentaa
jussi kirjoitti:
Oma toteutunut projekti:
- tontti 20 000 euroa
- rantasauna 4" hirsi 25 m2 10 000 euroa
- varasto vierasaitta 3" hirsi 20m2 5000 euroa
- PuuCee 2" "hirsi" Biolanin pönttö 1000 euroa
- grillikatos paksusta hirrestä itse veistämällä 1000 euroa
- laituri 500 euroa
- sekalaiset kulut sis. mm. aurinkosähköt, lohkomiset, konetyötä, tie yms. yms. n. 2500 euroa
YHTEENSÄ: 40 000 euroa, markkinahinta tänä päivänä n. 100 000 euroa
Seuraavaksi vuorossa sähköistys "iso mökki" n. 50m2. Näiden kustannusarvio n. 35 000 euroa joka nostaa markkina-arvon yli 150 000 euron, eli kyllä rakentaminen kannattaa aina...itse! muuten et pääse nmoihin laskelmiin. ja muista se että kyllä se itse rakentaminenkin maksaa, jos ei rahaa niin aikaa.
- Juuri rakentanut
rakentaa kirjoitti:
itse! muuten et pääse nmoihin laskelmiin. ja muista se että kyllä se itse rakentaminenkin maksaa, jos ei rahaa niin aikaa.
Moi, minun 25m2 saunamökki (Kontiotuote) takkatupineen, makuusyvennyksineen maksoi 55.000mk. Puhun markoista, koska on helpompi tajuta todellinen hinta. Sähköliittymä 15.000mk ja sähkötyöt ulkopuolisen tekemänä n. 7.000mk. Perustus itsetehtynä, ei valua. Betoni valmiina maksoi 5.000mk, valmis ponttoonilaituri voi vetää talveksi maalle maksoi 5.000mk. Tie tontille tehtiin talkootyönä naapurien kanssa, koska tiellä on myös muita käyttäjiä niin hoitokulut jaetaan kaikkien kesken. Rantatontti Keski-Suomessa 80.000mk. Mökkin hintaan ei sisältynyt piipun muuraus, peltikatto eikä kiukaat ym. jotka nostaa hintaa vielä noin 20.000mk. vaikka itse tekikin suurimman osan työstä. Ammattimiehet tekivät luvanvaraiset työt.
Päärakennus on sitten luku erikseen. Kyllä järkevästi toimimalla voit saada mökin tuohon hintaan. - Hussa
rakentaa kirjoitti:
itse! muuten et pääse nmoihin laskelmiin. ja muista se että kyllä se itse rakentaminenkin maksaa, jos ei rahaa niin aikaa.
Joo., tuota 2 mökkiä ja muita tarpeita saa itse rakentaa ja asennallan. 10 kesäloman verran jos aikoo normaalisti elää muuten =tehdä töitä,harrastaa jne samaan aikaa... ....tietysti jos myy itsensä täysin mökille niin sitten tuon voi saada kasaan jopa 2vuodessa
- jaikkari
Itse olen juuri rakentamassa etelä-savoon laatumaan tontille. Tontin vuokrasin, 40 neliöisen mökin ostin ja se tulee valmiin rekanlavalla paikalleen. Perustukset itse teen. Kotasauna, jonka pystytys on vkl:n homma. Aitan tein viimeviikonloppuna.
Sähkö maksoi 4000e tauluineen.
Tontin perustuskustannukset hieman kalliin koska maata ajettava niin paljon.
Yhteensä menee rahaa n. 27000e ja siihen kuuluu työkaluja ja sisustus ratkaisujakin (esim. Kallista sisustuskiveä...)
Suosittelen että isopyörä pyörimään...- tumpelo
Kuka mökkisi toimittaa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685