sijoitettu keskikonsoliin eikä tyypillisesti ohjauspylvääseen? Löytyykös tästä palstalta vankkaa dataa?
Minkähän takia Saabeissa virtalukko oli
57
1279
Vastaukset
- Anonyymi
Se unohtui ohjauspylväästä.
- Anonyymi
Suunnittelija oli Ruotsalainen vasenkätinen, silloin kun siellä oli vielä vasenkätinen liikenne.
- Anonyymi
Ettei kuljettajan polvi osu jatkuvasti virtalukossa roikkuviin metallisiin avaimiin ja avaimenperään.
- Anonyymi
siis: TAai hajukuuseen. Sittei homoilla olisi paniikki jos palli haisis "uuden auton" hajuisel Taburnerpenuen ta vai miten sekirjoitetaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis: TAai hajukuuseen. Sittei homoilla olisi paniikki jos palli haisis "uuden auton" hajuisel Taburnerpenuen ta vai miten sekirjoitetaan?
Oikea uuden auton haju on syöpävaarallista; https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/93dda794-03ee-4ed6-a625-49176767b27d
- Anonyymi
...niistä virtalukoista enää ole niin väliä , ei ne enää hyväksy sitä sun kotteroasi ensi katsastuksessa... joten otahan ja puhuta paikkakunnan mustalaisia , josko olisi hyvää ja halpaa ajopeliä kaupan ...
- Anonyymi
Hupaisaa, myin Peugeot 607:n mustalaisille 3 v. sitten. Niiden kanssa en enää asioi!
(Aloittaja) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hupaisaa, myin Peugeot 607:n mustalaisille 3 v. sitten. Niiden kanssa en enää asioi!
(Aloittaja)Sama juttu. En asioi enää.
- Anonyymi
Muistan että 70-luvun Ford 17M 2000S autossa saattoi saada oikosulun aikaan jos avaimeperästä roikkui pitkiä metallisia ketjuja jotka osui ulosvedettyyn käsijarrun metalliseen putkeen
- Anonyymi
Ai siinäkin oli käsijarru pylvään vieressä...nyt muistui, että Datsun 1600:ssa oli myös.
Chrysler Saratogassa taas jalalla painettava, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai siinäkin oli käsijarru pylvään vieressä...nyt muistui, että Datsun 1600:ssa oli myös.
Chrysler Saratogassa taas jalalla painettava,Muistan myös että se Saabin virtalukko keräsi likaa koska oli vaakatasossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai siinäkin oli käsijarru pylvään vieressä...nyt muistui, että Datsun 1600:ssa oli myös.
Chrysler Saratogassa taas jalalla painettava,Sitä autoa oli sekä ratti- että lattiavaihteisena istumapaikkoja 6 tai viisi mutta käsijarru oli sama kojetaulun alla
- Anonyymi
Lukkoperiä ei ollut vielä keksitty laillisiksi.
- Anonyymi
Riikka Purra:
"Ei tulisi pieneen mieleenikään pahoitella kirjoituksiani, tai pyytää niitä anteeksi".
Riikka Purra, takinkäännön maailmanennätysministeri.- Anonyymi
Kiitos. Tässä oli tyhjentävä selitys sille, miksi Saabissa on virtalukko keskikonsolissa. Kiitos vielä kerran.
- Anonyymi
Siitäkö syystä saappi hävisi maailmankartalta?
- Anonyymi
Saabillahan oli sähköikkunoiden säätimetkin keskikonsolissa. Miksei samantien takapenkillä? Hyvä että siitäkin merkistä päästiin.
- Anonyymi
Yksi parhaimmista autoista aikaansa edellä ja edistyksellisiä ratkaisuja. Kyllä jonkin Fiatin kaltainen italorottelo saisi kadota maailmasta... lyhytikäistä rojua.
- Anonyymi
Se on ihan tottumuskysymys.
- Anonyymi
Hyvin monessa autossa on ikkunakatkasijat keskikonsolissa. Kuski voi kätevästi avata, myös repsikan ikkunan ja takaikkunat.
- Anonyymi
Saab valmisti myös hävittäjäkoneita, ja ideana oli että autoonkin saataisiin hieman hävittäjämäisyyttä. Hävittäjissä on paljon toimintoja nimenomaan keskikonsolissa.
- Anonyymi
Hävittäjien keskikonsoli! Hävittäjien hansikaslokero!😂😂😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hävittäjien keskikonsoli! Hävittäjien hansikaslokero!😂😂😂😂😂
Siinä oli kyl ihan aikuisten oikeasti sitä ajateltu siinä suunnittelussa, Trollhättanissa
- Anonyymi
Valmistaa edelleen lentokoneita .
- Anonyymi
Ajonesto lukitsi pakin päälle.
- Anonyymi
Totta. Se oli sen peruutus lukon takia.
- Anonyymi
Kattokaa nyt perkele Top Gearia jossa ne pisti Saabille viimeiset jäähyväiset ja kerto koko historian, ja se avaimen juttu keskikonsolissa oli just sitä et auto oli "hävittäjämäinen".
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=Z-ZXGTJFSig
Tästä näette miksi. - Anonyymi
Hävittäjienkin sähköikkunoiden säätimet ovat ihan eri suunnassa kuin itse klasit, loogista, eikö totta?😩
- Anonyymi
"Oli"???? Siinähän tuo edelleen nököttää. Syy on se, että kyseessä on Saab ja ilmiö kuuluu laajaan saabismikirjoon. Aika monet sanovat, katsastajat, ammattiautoilijat, korjaamot ym, että harmi, kun lopettivat oikean kunnon auton valmistuksen. Onneksi tuli sellainen hankittua, eikä sitä ole mitään syytä vaihtaa.
- Anonyymi
vielä kommentti katsastuksesta: läpi meni taas viimeksi kehujen kera....ei muuta huomautettavaa.
- Anonyymi
Käytätkö myös pärettä valonlähteenäsi?
- Anonyymi
Saabeilla ajoi vain köyhät aikoinaan.9000 malli oli täysi susi jo syntyessään.
- Anonyymi
saabeissa oli drakenin moottori. Todellisuudessa saab oli liian hyvä ollakseen totta, miksi rakentaa hävittäjä ja auto samalla linjalla.
- Anonyymi
Suomestoliitossa valtiolla töissä olevat ajoivat joko ladalla tai saabilla. Ladalla ajoivat tehdastyöläiset ja virastoissa töissä olevat ja saabeilla muut viranomaiset.
- Anonyymi
Siksi ettei kolarissa kuljettajan polvi loukkaannu virta-avaimeen osuessa. Tämä on säästänyt kymmeniä tuhansia polvimurtumilta.
- Anonyymi
Ei kun SATOJA MILJOONIA! Yleisin ja vaarallisin vamma kolareissa on juuri polvivamma, siitä ei pojasta polvi parane! Virta-avain, tuo kaiken pahan alku ja juuri! Saabistit ja Toyotistit ovat samanlaisia hurmoshenkisiä hihhuleita kaikki tyynni!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun SATOJA MILJOONIA! Yleisin ja vaarallisin vamma kolareissa on juuri polvivamma, siitä ei pojasta polvi parane! Virta-avain, tuo kaiken pahan alku ja juuri! Saabistit ja Toyotistit ovat samanlaisia hurmoshenkisiä hihhuleita kaikki tyynni!
Sitä minä vielä tulin sanomaan että kyllä oli Saabi veemäinen ajettava. Kun painoit poljinta ensin ei tapahtunut mitään ja sitten sai pidellä ratista kaksin käsin lujasti kun ohjaus veteli laidasta laitaan. Ja ikkunoiden veivienkin pitäisi saabistien logiikan mukaan olla keskikonsolissa kuten Gripenissäkin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä minä vielä tulin sanomaan että kyllä oli Saabi veemäinen ajettava. Kun painoit poljinta ensin ei tapahtunut mitään ja sitten sai pidellä ratista kaksin käsin lujasti kun ohjaus veteli laidasta laitaan. Ja ikkunoiden veivienkin pitäisi saabistien logiikan mukaan olla keskikonsolissa kuten Gripenissäkin!
Sitä poljinta pitää painaa ihan määrätyllä tavalla, tai kohta luulee istuvansa tykinkuulan päällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä poljinta pitää painaa ihan määrätyllä tavalla, tai kohta luulee istuvansa tykinkuulan päällä
Vanhat turbot olivat hieman kulmikkaita toiminnaltaan, mutta kyllä se turbon potku sai aina hymyn huulille.
- Anonyymi
Alkuperäinen idea oli, että virtalukko samalla lukitsi vaihdelaatikon pakille.
Pelkkä johtojen yhdistäminen ei mahdollistanut auton varastamista.- Anonyymi
Saabin virtalukon johtoihin ei edes päässyt käsiksi. ilman erikoishylsyä jolla irroitetaan vaihdekeppi.
- Anonyymi
On ollut 3 saabbia, lähtivät jokainen kynsileikkurilla sekunnissa käymään.
- Anonyymi
Muuten hyvä auto, mutta ei kelvannut kuluttajille, eikä kaupan ovi käynyt. Ihmiset ostivat ihan muun merkkisiä autoja.
- Anonyymi
Toki ihmiset Saabeja ostelivat, jos oli pinkka kunnossa. Vaikka niitä tehtiin Suomessakin, eivät ne halpiksia olleet.
- Anonyymi
kolaritesteissä nuken polvi meni aina paskaksi kun ohjauspylväs virtalukkoineen osuui lumpioon ja siksi virtalukko sijoitettiin paikkaan missä se ei aiheuta vahinkoa eli onnistunut siirto
- Anonyymi
Saabeissa on hieman erikoinen ajonestolaite tai rattilukko, miksikä sitä nyt tahtookin sanoa.
Eli avaimen saa virtalukosta ainoastaan pois silloin, kun on pakki päällä. Eli on periaatteessa osa vaihteistoa.
Sen vuoksi virtalukko on keskikonsolissa. Tietty Saab 96:ssa ja muissa Saabin malleissa, joissa on rattivaihteet, avain on ns. normipaikalla ohjauspyörän vieressä/lähellä.
Saab 96:n vaihteisto oli sinänsä muutenkin vähän metka, pakki ja 2-vaihde ovat samassa kohtaa vaihdekaaviossa. Pakin saa päälle siten, että vetää vaihdevipua ulospäin ja laittaa vaihdekepin sitten kakkosvaihteelle.
Tämä on vankkaa dataa.- Anonyymi
Saabismi on sairautta tai oli. Vaidelukko oli ainakin 99 -ongelma-autossa josta vaihdekeppikin voisi jäädä käteen eikä se kestävyys ja luotettavuus ollut kovin kaksista.
- Anonyymi
Tiedän yhden tutun, joka takavuosina tietämättömyyttään tai vahingossa
asennutti 9-3:n mekaanisen lisävaihdelukon!
Epäselväksi jäi, oliko kysymys vahingosta.
Asennuspaikka ei kuitenkaan ollut asiakkaalle ilmoittanut, että näissä
Saabeissa on jo vaihdelukko, vaan asensi sen muitta mutkitta!
Tiedossani ei ole, varastettiinko autoa koskaan. - Anonyymi
Saab keksi turboahtimen. Hyvin tehty pieneltä tehtaalta.
- Anonyymi
Wikipediasta lainattua:
"Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon. Seuraavana vuonna Mercedes-Benz esitteli 300 SD:n, ensimmäisen turbodieselmoottorilla varustetun henkilöauton."
- Anonyymi
Siksi että sillä saatiin lukittua peruutuvaihde päälle. Rattilukkoa ei kun ei ollut saabissa tarjolla.
Se oli sen ajan ajonesto.
Muissa merkeissä oli rattilukko.
Suap eestä, suap takkoo.
Saab 96 lempinimi oli kajakki kaksikko.- Anonyymi
Kiitos, nyt olemme paljon viisaampia ja toivottavasti sivistyksesikin tarttuu meihin muihin.
- Anonyymi
Liian kova kilpailija perinteisille GM- merkeille.
- Anonyymi
Saabissa laitettiin pakki päälle kun auto sammutettiin . Ilman avainta pakkia ei saanut pois päältä .
- Anonyymi
Vaimo sai autokorjaamolta sijaisautoksi vanhan ysisatasen ja ihmetteli kun avain ei lähtenyt virtalukosta. Joutui soittamaan korjaamolle. En olisi itsekään muistanut tätä välttämättä mutta olisin katsonut netistä. Itse kun laitan aina ykkösen päälle.
- Anonyymi
Kauhee vekotin ei mitään munaa, ilman turboo.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124370MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862230Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011451Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5968
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888